سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

سه شنبه 18 مهر در تقویم کشور " روز جهانی پست " نامگذاری گردیده است . فرصت را مغتنم شمرده ضمن معرفی کوتاهی از نحوه شکل گیری پست نراق و فعالیتش در دفاع مقدس مطالبی برای هموطنان گرانقدر مرقوم نمائیم :

 

ایرانیان نخستین ملتی بودند که از حدود سه هزار سال پیش در زمان سلسله هخامنشی اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با عنوان "چاپار" کردند. پست، کهن ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین ها و مناطق جهان به شمار می رود .

پست و تلگراف و تلفن نراق با سابقه بیش از صد ساله حدودا از سال 1286 هجری شمسی در عهد سلطنت محمد علی شاه فرزند مظفرالدین شاه راه اندازی شده است . دفتر پست و تلگراف خانه در زمان سلطنت احمد شاه قاجار فرزند محمد علی شاه به فعالیت خود ادامه داده است . از سال 1291 هجری شمسی در زمان نخست وزیری میرزا حسن مستوفی فرزند یوسف اهل آشتیان و مشهور به مستوفی الممالک یکی از اهالی نراق به نام غلامحسین امینیان فرزند... و معروف به معاون الممالک معاونت وزارت پست و تلگراف و تلفن ایران را به عهده داشته است . وزیر پست نیز آقای اسدالله میرزا شهاب الدوله بوده است .

لازم به ذکر است پس از مرگ حاج محمد نراقی معروف به حاجی خان توسط وراث وی خانم شمس السلطنه و برادرش غلامحسین امینیان بازار نراق برای فعالیت های عام المنفعه مردم راه اندازی و نام شمس السلطنه برای آن انتخاب می گردداز سال ١٢٩٧ الی ١٣۰٢ هجری شمسی خانم نورالهدی منگنه فرزند میرزاعلی مشهور به منیرالسلطنه همسر غلامحسین امینیان نراقی از مدیران وزارت پست و تلفن بوده است . در زمان تصدی معاون الممالک پست نراق نیز همچون سایر مناطق ضمن توزیع نامه های رسیده ، نسبت به ارسال نامه های مردم اقدام می نمود . همچنین با دستگاه مرس برای مخابره تلگراف ها به فعالیت می پرداخته و آن مقطع نراق جزء ایالات کاشان بوده http://217.25.48.35/occasion/post84/002.jpgاست .

 

 

 

 

 

 

88سال قبل در خرداد 1303 طی حکمی آقای میرزا جواد خان تیموری از مسئولیت پست نراق برکنار و آقای غلام محمد خان تیموری به جای ایشان انتخاب و معرفی می گردد .

80 سال قبل در سال 1310 یکی از کارمندان پست نراق آقای ... تلگرافی فرزند ... اهل شهرستان کاشان بوده که فعالیت های وی مورد توجه مردم قرار داشته است .

75 سال قبل در سال 1315 فردی به نام محمد..... مشهور به مشهدی محمد اهل شهرستان محلات از ده پائین محلات پست را به صورت چاپار (اسب) به نراق حمل و نقل می کرد . بعد یکی از اهالی به نام آقای علی اکبر تیموری فرزند..........(فرزندانش امرالله و فضل الله) با اسب و در همه شرایط جوی پست را بین نراق و روستاهای جاسب و منطقه نقل و انتقال می داد . محل نگهداری اسب قسمت کوچکی از کاروانسرای بزرگ بازار بود که در قدیم به کاروانسرای ماشاءالله عضایی مشهور بود . طبقه فوقانی کاروانسرا با اتاق های زیاد محل تحصیل علم دانش آموزان بود که آثار آن همچنان مشهود می باشد .

70 سال قبل یعنی سال 1321 مسئول پست و تلگراف نراق آقای احمد امینیان فرزند غلامحسین و حاج عبدالکریم احمدی فرزند حبیب الله کارمند آن بوده است . آن مقطع پست نراق زیر نظر اداره پست شهرستان محلات و آنها نیز تحت مسئولیت شهر قم بودند . اتاق محل کار ایشان ابتدای بازار شمس السلطنه انتهای کوچه منزل مرحوم نعمت الله اکبری بود .

  8ak9emolz5f3xzvrshnk.jpg

  آثار به جا مانده از اداره پست نراق در زمان احمدیی و گرانپایه


حاج عبدالکریم با عشق و علاقه نامه های مردم را به درب منازل می رساند و حتی نامه های روستاهای اطراف از جمله سینقان را هم به وسیله اسب انتقال می داد . تلگراف های مردم را نیز از طریق دستگاه مرس مخابره و دریافت می کرد .یک مطلب جالب اینکه صندوق پستی به رنگ زرد در کنار دواخانه (داروخانه) دکتر عباس اکبری فرزند حبیب الله جنب آب انبار بازار نصب بود و بعضی ها نامه هایشان را تمبر کرده به صندوق می انداختند و تعداد بیشتر نامه های بدون تمبر را به صندوق انداخته و مبلغ تمبر را که حدود ده شاهی بود را صادقانه به صندوق می انداختند و آقای احمدی بعدا که صندوق را خالی می کرد زحمت تمبر کردن نامه ها را متقبل می شد .


dghdgdds
مرحوم حاج عبدالکریم احمدی


علی اصغر احمدی فرزند ارشد حاج عبدالکریم سال.....در پست و تلگراف و تلفن شهر قم استخدام گردیده و در ابتدای اشتغالش در روستای طایقان در 25 کیلومتری قم فعالیت داشته است .
65 سال قبل یعنی سال 1326 آقای...... فرزند.... اهل شهر قم که باجناق آقای احمد امینیان محسوب می شد مسئولیت اداره پست و تلفن را بر عهده گرفت و همچنان حاج عبدالکریم احمدی کارمند بود . آقای عبدالکریم احمدی متولد... تاریخ ......فوت نمود و یکی از موقافتش قبرستان وادی السلام شهر نراق می باشد 19 شهریور 1329 مهندس امیر قاسم اشراقی به سمت وزارت پست و تلگراف و تلفن معرفی گردید و از حدود سال 1336 رئیس دفتر وی خانم....... اهل نراق و مشارالیها از طایفه عبدالحسین مهدوی بوده است .
حدود 60 سال قبل یعنی سال 1331 آقای علی اکبر جمال عباسی اهل استان لرستان مسئول این اداره گردید .
50 سال قبل یعنی سال 1341 عزیزالله گرانپایه اهل تهران مسئولیت پست و تلفن نراق را عهده دار و تا چندین سال در همان ساختمان قبلی مشغول خدمت بوده است . همسر آقای گرانپایه مرحومه خانم فاطمه صفری فرزند... اهل روستای کرگان جاسب بوده است . دو نفر از کارمندان آن آقایان یوسف عضایی فرزند ماشاءالله وعلیرضا اکبریان اهل شهر نیمور محلات بوده اند .

45سال قبل یعنی سال 1355 آقای سید رضا ماجدی فرزندسید خدابخش اهل مشهد اردهال مسئول پست نراق گردید . دو کارمند آن آقایان یوسف عضایی و ابوالفضل اکبری اهل محلات اشتغال به کار داشتند .

40 سال قبل یعنی سال 1350 آقای مهدی بابایی اهل شهرستان اراک مسئول پست نراق شد و همچنان آقایان یوسف عضایی و علیرضا اکبریان کارمند اداره بودند .

35 سال قبل یعنی سال 1355 مسئولیت پست شهر نراق بر عهده آقای عبدالله نعمت الهی اهل قم قرار گرفت .
یکی از اهلی شهرستان دلیجان به نام آقای .... نجفی پیک بین دلیجان و نراق بود که پس از ایشان آقای ابراهیم عضایی با وسیله ماشین جیب شخصی اش این مسئولیت را به عهده گرفت . سه نفر از کارمندان دیگر آقایان یوسف عضایی فرزند ماشاءالله - مرحوم نصرالله محمودی فرزند.... مشهور به نصرالله فاطمه ای و حسین سپاهی اهل شهرستان محلات بودند . محل فعالیت آنان پشت بانک صادرات و داخل کوچه سید احمد موسوی فرزند سید مهدی بوده که در حال حاضرساختمان آن کاملا از بین رفته است .

 آثار به جا مانده از ساختمان پست در زمان تصدی نعمت الهی

یاد آوری می گردد که در سال 1328 هجری شمسی یک خط تلفن مغناطیسی از نوع هندلی جایگزین مرس گردیده و احتیاجات ارتباطی مردم حل گردید . بیست و پنج سال به این شکل سپری گردیده تا اینکه در سال 1353 مرکز مخابرات نراق از دفتر پست تفکیک و به صورت مجزا شروع به فعالیت نمود و مسئولیت اداره آن بر عهده آقای ذوالفقار قجری فرزند مصطفی گذاشته شد .

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) و حدودا از سال 1358 آقای یوسفعلی کریمی اهل قم اداره پست شهر نراق را تحویل گرفت . کارمندان اداره نیز آقایان یوسف و ابراهیم عضایی و سید قاسم موسوی فرزند سید حسن بودند . پس از انقلاب در جنب مدرسه حسین معصومی ساختمان ثابتی برای پست نراق ساخته شد لیکن چند سالی است به دلیل تعطیل نمودن ،اداره آن به بخش خصوصی واگذار شده و ساختمان برای سکونت به مردم اجاره داده شده است .

در زمان جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران اسلامی از ابتدای مهر 1359 تا مرداد 1367 یکی از بارز ترین ارتباط رزمندگان سلحشور با خانواده هایشان نامه بود که کاغذ آن در طرح های مختلف به صورت سفید و آماده از طرف نهاد ها و شرکت ها و ادارات در اختیار واحد تعاون لشکرها قرار می گرفت و نیازی به الصاق تمبر و تشریفات نبود .

 

7zufrpzwg679z6g25ujj.jpg        dvms43uy9s68k09tvz2r.jpg

    

کارمندان اداره پست نراق با علاقه تلاش داشتند از این طریق و یا دریافت تلگراف خبر سلامتی رزمندگان را به خانواده آنها انتقال دهند . زیباترین جمله ای که بسیجیان در روی پاکت های نامه در جبهه می نوشتند تشکر از نامه رسان بود که روحیه مضاعف ایجاد می نمود:
نامه رسان متشکریم ""

53dttyapmmqldu0yj9ot.jpg


آقای یوسفعلی کریمی در اکثر مراسم های مذهبی ، شهدا و رزمندگان شرکت داشت . ایشان اواسط جنگ تحمیلی به همراه خانواده به شهر قم بازگشت و فرزندش محمد کریمی که قبلا در بسیج نراق نیز فعالیت داشت به جبهه اعزام شد و طی عملیاتی یکی از چشمانش را از دست داد و به خیل جانبازان نائل آمد .

آقای سید قاسم موسوی فرزند سید حسن یکی از زحمتکشان اداره پست نراق بود که در امر نامه رسانی رزمندگان جبهه به خانواده هایشان تلاش می نمود . ایشان از یاوران بسیجیان بود و در مانور و رزمایش های مختلف شرکت داشت و سال ... بازنشسته گردید . دو نفر از خدمتگزاران مشهور پست نراق قبل از جنگ و در مقطع دفاع مقدس برادران ابراهیم و یوسف عضایی فرزندان ماشاءالله بودند که اکنون از شمار بازنشستگان این اداره محسوب می شوند .

لازم است در اینجا از مرحوم سید نصرت الله میرسلطانی فرزندسید محمود یکی از کارمندان صدیق وزارت پست و تلگراف و تلفن در تهران یاد بکنیم . فرزند دلبند مشارالیه به نام سید حسین میرسلطانی جوان ترین فاتح لانه جاسوسی آمریکا در تهران تاریخ 13/8/1358 بود که در مقطع دفاع مقدس به جبهه اعزام و تاریخ 27/8/1359 در جبهه سوسنگرد به شهادت رسید . آقا سید نصرت الله مورخ ....در زادگاهش شهر نراق فوت نمود و لیکن جنازه وی به دلیل حضور خانواده اش به تهران منتقل و در قطعه...مربوط به پدر و مادران شهدا بهشت زهرا(س) با احترامات فائقه دفن گردید . یادآوری می گردد وزارت پست و تلگراف در تاریخ 19/9/1382 به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام یافته است .

وبلاگ سلحشوران شهر نراق روز جهانی پست را به همه زحمتکشان صدیق اداره پست تبریک و شادباش می گوید .
از کلیه همولایتی ها درخواست می گردد هر گونه مطالب اصلاحی و یا معرفی مسئولین و کارمندان پست نراق را اطلاع دهند تا در نوشته لحاظ گردد .


۰ نظر ۱۷ مهر ۹۱ ، ۱۷:۱۵
سلحشوران شهر نراق

 بسیجی جانباز سید احمد باشی(موسویان) فرزند سید کاظم اهل شهر نراق در بستر بیماری قرار دارد . 
تاریخ یکشنبه 10/7/1391 عمل موفقیت آمیز بر روی قلب نامبرده در بیمارستان ساسان تهران انجام شده است .ایشان در دی ماه 1365 طی عملیات پیروز کربلای پنج در جبهه شلمچه مجروح گردید و اکنون از جانبازان 45 درصد می باشد .

 

 

 

4m6ljfajg0cuemm5r.jpg

 

 

 

دو فرزند نامبرده به اسامی سید محمد باشی(موسویان) دارای جانبازی 15 درصد طی عملیات والفجر مقدماتی و سید صدر باشی(موسویان) جانباز 40 درصد طی عملیات والفجر هشت در جنگ تحمیلی می باشند .

 

برای همه بیماران خصوصا این سید بزرگوار آرزوی بهبودی و شفای عاجل از خداوند تقاضامندیم .

  

۰ نظر ۱۲ مهر ۹۱ ، ۱۷:۱۵
سلحشوران شهر نراق

در پی توقف عملیات رمضان در دشت شرق بصره به دلیل تمرکز قوا و مانور زرهی دشمن ، نیروهای خودی جست وجوی منطقه ی کوهستانی و محدود برای تحت فشار قراردادن ارتش عراق بودند تا ضمن شکستن تبلیغات دشمن، ابتکار عمل را حفظ و نبرد منطقه ی ناهموار را تجربه نمایند . برای دستیابی به این هدف ها منطقه ی عملیاتی سومار استان کرمانشاه درجبهه ی میانی برگزیده شد .

منطقه ای که سومار در قلب آن قرار دارد، از شمال به نفت شهر، از غرب به مندلی ، از جنوب به میمک و از شرق به گیلانغرب منتهی می شود و ارتفاعات مرزی واروالین ، گیسکه، کله شوان، کهنه ریگ، سان واپا و سلمان کشته ، سارات ، دروازه تپه شلوغ ، سیدک ازشاخصه های آن است . ارتفاعات مزبور بر شهر مرزی سومار ایران و شهرمندلی عراق اشرافیت دارند و عراق در عقب نشینی اجباری خود، با حفظ آنها سومار و جاده های ارتباطی سومار ، نفت شهر ، قصر شیرین را درزیر دید و تیر خود نگه داشت و ارتباط این جبهه با مناطق شمالی را با مشکل روبه رو ساخت.

عملیات مسلم بن عقیل با هدف حفظ تحریک جبهه ها، منفعل کردن دشمن، ارتقای کیفی و کمی سازمان رزم خودی و آزاد سازی مناطق اشغالی طراحی شد . پس از شناسایی منطقه عملیات مسلم ابن عقیل در تاریخ 9/7/1361 با رمز یا ابوالفضل العباس(ع) به فرماندهی قرارگاه عملیاتی مشترک نجف اشرف سپاه و ارتش آغاز شد . برای این عملیات که محدود به ارتفاعات گیسکه تا سان پاوا را در برمی گرفت، 38 گردان نیروی رزمی پیش بینی شده بود .

بدین ترتیب قوای خودی ضمن تثبیت موقعیت، بیش از 150 کیلومترمربع از مناطق اشغالی ایران آزاد و نزدیک به 30 کیلومتر مربع از خاک عراق را تصرف کردند و علاوه بر تامین دشت سومار بر تنگه مرزی تسلط یافتند . همچنین شهر مندلی عراق در دید و تیر رس آنان قرار گرفت .

 

خلاصه گزارش عملیات مسلم ابن عقیل(ع (

 

زمان اجرا 09/07/1361 لغایت 13/7/1361 به مدت هفت روز
مکان اجرا : سومار کرمانشاه در جبهه میانی جنگ
رمز عملیات : یا اباالفضل العباس (ع)
تلفات دشمن : 4275 نفر کشته ، زخمی و اسیر
ارگان های عمل کننده : سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی
اهداف عملیات : تصرف بلندی های مشرف به شهر مندلی عراق و تامین مرز جبهه میانی و آزاد سازی بخشی از خاک ایران به همراه پس زدن دشمن از غرب شهر سومار

در جای جای هشت سال دفاع مقدس رد پای سلحشوران شهر نراق در حفظ و حراست از کیان میهن اسلامی به چشم می خورد .

 

9dpxbqlkl9h27l25lt54.jpg

                                                                                                                                                                    شهید امیر محمودی

 

در عملیات مسلم ابن عقیل نیز دو پرنده عاشق به اسامی غلامعباس علی آقایی فرزند یوسف اولین روز عملیات در تاریخ 09/07/1361 و امیر محمودی فرزند اکبردر پدافندی این عملیات تاریخ 22/7/1361 پس از ایثارگری های قابل ستایش به شهادت رسیدند .

 

قسمتی از زندگینامه شهید غلامعباس علی آقایی

 

شهید غلام عباس علی آقایی در سال 1338 در شهر مذهبی نراق در یک خانواده زحمتکش پا به عرصه گیتی نهاد. پس از گذراندن دوران کودکی تحصیلات خود را در نراق شروع و تا مقطع سوم راهنمایی به درسش ادامه داد . او محصل مؤدب و برخوردش متین و خیلی خوب بود. از آرزوهای ایشان پیروزی انقلاب اسلامی بود که در حد توان و امکان در به ثمر رسیدن این مهم فعالیت کرد و یکی از وفاداران به انقلاب و رهبرش آیت الله سید روح الله خمینی بود. سال 1357 مادرش خانم منیر رزاقی به رحمت خداوند پیوست . در سال 1358 با دختر عمویش خانم عشرت علی آقایی ازدواج و در تهران پایتخت ایران سکونت می یابند . غلامعباس در سازمان صنایع دفاع قسمت مهمات سازی مشغول به کار می شود . تاریخ 24/1/1359 فرزند دلبندشان مریم علی آقایی به دنیا می آید .
وی ضمن کوشش در سنگر پشتیبانی جنگ و صنایع مهماتسازی از آرزوهایی که داشت شرکت در جبهه حق علیه باطل در کنار رزمندگان اسلام در خطوط مقدم بود که در تاریخ 18/06/1361 با شرکت در جبهه های غرب کشور به آرزوی خود رسید و مدتی کمتر از یک ماه در منطقه عملیاتی سومار با دشمن بعثی به نبرد مشغول بود

 

fzsdvcavtbxfyaa71fx.jpg

 

غلامعباس علی آقایی درعملیات پیروزمندانه مسلم ابن عقیل در منطقه عملیاتی سومار استان کرمانشاه شرکت نمود و پس از حماسه های ماندگار طی اولین روز این عملیات تاریخ 09/07/1361 بر اثر ترکش خمپاره به پهلویش سر به افلاک نهاد و در سن 23 سالگی به شهادت رسید . جنازه مطهر شهید توسط مردم خداجو و شهید پرور با شکوه خاص تشیع و در گلزار شهدای شهر نراق در کنار سایر شهیدان در دل خاک آرام گرفت .

 

x59gdpz8bgjs3webez.jpg

                                                                                                                                                                                مریم علی آقایی در آغوش پدر شهیدش

 

زمان شهادت این بزرگوار دختر دو ساله ای به نام مریم علی آقایی به یادگار مانده که اکنون پس از سی سال از شهادت پدرش ، زن مومنه و ولایتمدار می باشد و دو فرزند پسر به اسامی علیرضا و امیر حسین رزاقی فرزندان محسن دارد که در راه شهید و راه مقدس اباعبدالحسین(ع) که خط آزادگی و صداقت است پرورش می دهد .

 

vs3sjeiuhuyjp38630f5.jpg

      مریم علی آقایی در سنین کودکی در حال قرائت قرآن

 

خانم عشرت علی آقایی فرزند علی اکبر همسر مکرمه شهید نیز پس از عمری استقامت ، وصیت شوهرش مبنی بر تربیت فرزندشان مریم بر اساس آئین اسلام را محقق نمود . پس از ازدواج با برادر شوهرش غلامرضا علی آقایی اکنون دارای دو فرزند به اسامی غلامعباس و حمید علی آقایی می باشند . همانگونه که مشخص است نام و راه شهید همچنان استوار مانده و نام غلامعباس بر فرزندان به برکت شهید تکرار می گردد . این بدان معنا است که پرچمی که شهید برای مجد و عظمت اسلام بر افراشته است هیچوقت از اهتزاز نمی افتد و همیشه سربلند و با عزت بر قلل جهان بر افراشته می ماند .

 

 

وصیت نامه شهید غلامعباس علی آقایی

 

 

  3mmn24fi5y2knab8qbu.jpg      gblxu9wmqjbhuy2ho.jpg          3s232ahfn8dcp01ga9q8.jpg

 



سایت سلحشوران شهر نراق سی امین سالگرد شهادت شهیدان غلامعباس علی آقایی و امیر محمودی طی عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار کرمانشاه را گرامی داشته و علو درجات شهدا و توفیق ره پویی از خط آنان را از خداوند مسئلت می نمائیم .

 


 

۰ نظر ۰۸ مهر ۹۱ ، ۱۷:۱۵
سلحشوران شهر نراق

31/6/1359 انقلاب نوپای اسلامی ایران در حال شکوفه زدن بود که خصم دون با حمایت جهانی زمان و زمین را بر هم ریخت . هشت سال جنگ ناخواسته را بر ملت ایران تحمیل کردند . اکثر خوزستانی و نیروهای اعزامی با دست خالی و سلاح های ابتدایی و آموزش های ضعیف ابتدا مقاومت جانانه ای از خود نشان دادند . اما ارتش کلاسیک و مجهز به انواع سلاح های پیشرفته و نقشه های خاص نظامی شهرستان بندری خرمشهر را تسخیر و خوزستان را با نام عربستان عراق ضمیمه نقشه جغرافیایی خود نمود . اهواز را الاهواز آبادان را إبادان و خرمشهر را المعمره نامگذاری کرد .

 دفاع مقدس شروع شد . ارتش ، سپاه ، بسیج ، جهاد و همه در یک صف ایستادگی کردند ولی دشمن وارد سرزمین شد و خانه و کاشانه هموطنان را مورد تاخت و تاز قرار داد . یک فصل از جنگ گذشته بود و دی ماه 1359 فرا رسید . برای شهر مهمانان عزیزی در راه بود . حجت الاسلام سید محمد باقر شریف موسوی همدانی فرزند سید هادی امام جمعه شهر نراق با بسیج همگانی مردم را مهیج نمود تا از آوارگان جنگ که بعد به جنگ زدگان مشهور شدند استقبال گردد . هوای سرد زمستان و باران شدید می بارید . زلزله خفیفی هم کمی ایجاد رعب و وحشت انداخته بود .

 بیش از 450 نفر خوزستانی که اغلب از شهرهای آبادان و اهواز و به ویژه از دزفول بودند مستقیما به حسینیه بزرگ نراق مقابل مسجد جامع اسکان گردیدند . همان شب مردم نراق غم دار مهاجرین شدند و توانستند اندک شادی خود را بین هم تقسیم کنند . زنان و مردان توانستند غذا چراغ والور پتو زیرانداز لباس های گرم و مایحتاج اولیه مهمانان را فراهم کنند . چند روز بعد مهمان هایی که بعضی از آنها به زبان عربی هم مسلط و هر کدامشان انسان های نسبتا متمولی بودند در اثر عارضه جنگ آواره و در منازل مردم اسکان داده شدند و زندگی نو را آغاز کردند .

 حجت الاسلام سید محمد باقر شریف موسوی امام جمعه وقت شهر نراق مساعدت های زیادی نسبت به تغذیه و اسکان جنگ زدگان داشت و با حمایتهای ایشان و کمک های دولتی و خیرین شهر نراق و قم علاوه بر منازل عمومی مردم تعداد بیست دستگاه منزل مسکونی در شهرک فاضل برای آنها ساخته شد و عده ای از این افراد در آنجا رحل اقامت گزیدند. بهمن ماه 1359 نیز در مسجد حاج شیخ عباس در بالای بازار شمس السلطنه به نام " دفتر رسیدگی به امور جنگ زدگان " راه اندازی شد که زیر نظر بنیاد امور جنگ زدگان شهرستان دلیجان مستقر در مساجد اعظم و رضوی قرار داشت . و همیشه مثل یک انبار توزیع آذوقه کالا و اجناس روی هم چیده بود . مسئول بنیاد دلیجان آقای.... مهدیزاده اهل خوزستان و از کارمندان جهاد سازندگی اراک و دلیجان بود . یکی از معلمین آموزش و پرورش به نام آقای حسینعلی محمودی فرزند علی ( برادر شهیدان عبدالله و کاظم محمودی) سرپرستی دفتر نراق را بر عهده گرفت و تا سال 1362 به مدت چهار سال به صورت افتخاری انجام وظیفه نمود .

پس از آقای شریف موسوی حجت الاسلام هبت الله نوروزی فرزند حسنعلی اهل همدان از ابتدای سال 1361 به عنوان دومین امام جمعه شهر نراق توجه به جنگ زدگان خوزستان مستقر در نراق را مورد توجه قرار داده و فعالیت برای جلب رضایت آنها ادامه پیدا کرد .

  صندوق قرض الحسنه مهدیه جهت سهمیه وام بین مهاجرین در میدان شهر نراق ایجاد شده بود و دو نفر از زحمت کشان آن آقایان عزت الله اکبری فرزند حسن و علی محمد احمدی فرزند عبدالکریم از خدمتگذاران صدیق این صندوق بودند .

 چند نفر از دختران و زنان جنگ زده ها توسط خانم های نراقی هنر قالی بافی یاد گرفتند و مدتی بعد به مثابه یک شغل برای خودشان دار قالی بافی بنا نهاده و مشغول کار شدند . کلاس های نهضت سواد آموزی هم برای زنان و مردان کم یا بیسواد نراق و همچنین چند نفر از جنگ زدگان دایر بود و یکی از معلمین افتخاری آن بسیجی عبدالله محمودی فرزند علی بود که ایشان تاریخ 2/1/1361 طی عملیات فتح المبین حومه شهر شوش که مقبره دانیال نبی در آن قرار دارد به شهادت رسید و روز اعزام به جبهه اش به برادرش حسینعلی محمودی سفارش کرده بود که کلاس ها نهضت سواد آموزی از رونق نیافتد . ایشان نیز به سفارش برادرش احترام نموده و تا پایان دوره تکمیلی معلم این کلاس ها بود .مشاهده مشکلات آوارگان جنگ مردم و خصوصا جوانان وطن دوست نراق باعث شد مردم با جنگ و دفاع آشناتر باشند . و تجاوز و خصومت دشمنان ایران زمین را بیشتر درک و بشناسند . بالطبع عشق و علاقه شان نسبت به رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله سید روح الله خمینی افزایش یافته و خود را برای دفاع از دین و مملکت آماده کنند .

 

به زودی صفا و اخوت و حتی ازدواج بین نراقی ها و جنگ زدگان ایجاد شد . از جمله قرابت های مشهور ازدواج خانم هما نساج فرزند عبدالنبی اهل دزفول با پاسدار حسین نباتی فرزند مندعلی در شهریور 1360 بود . شهید مندعلی نباتی در زمان حیات تعدادی از اتاق های منزل خود را در اختیار جنگ زدگان قرار داده بود .

مهاجرین خانواده هایی متدین ، با فرهنگ و با اصالتی بودند که وجود هر کدامشان نعمت و برکت بود . اطاعت آنها از ولایت و عشقشان به امام خمینی زبانزد خاص و عام بود . با وجود جنگ اکثر مردان خانوار در شهرهای خودشان از جمله دزفول همچنان فعالیت و تردد داشته و همسر و فرزندانشان در نراق زندگی می کردند . تعدادی نیز مشاغلی همچون رانندگی دوزندگی بنایی و شغل های دیگر را در نراق پیشه معاش خود کرده بودند . چندین نفر از جوانان دختر و پسر آنان نیز در بسیج نراق به فعالیت پرداختند . آقای غلامعلی خاشع اهل دزفول نیز از مداحان اهل بیت بود که طنین صدایش در مسجد جامع نراق آوازه شده بود . وی مدت کوتاهی نیز به آموزش نظامی بسیجیان مبادرت ورزید . دانش آموزان دختر و پسر خوزستانی نیز در مدارس نراق ثبت نام و مشغول تحصیل شدند . مرداد 1367 رهبر کبیر انقلاب خمینی تاریخ ساز قطعنامه 598 را پذیرفت و جنگ پایان یافت و مردم کفر ستیز ایران یک وجب از خاک میهن اسلامی را به دشمن واگذار نکردند و سازمان ملل متحد کشور عراق را آغازگر جنگ محسوب نمود و پیروز میدان رزمندگان سلحشور ایران گردیدند .


 اکنون انس و الفت بین نراقی ها و جنگ زدگان خصوصا اهالی دزفول و اهواز برقرار است و خاطرات تلخ و شیرین مقطع دفاع مقدس در اذهان نقل مجالس می باشد .

 

اینک اسامی عده ای از جنگ زدگان محترم ذکر می شود :


 

1-عبدالنبی نساج فرزند احمد شناسنامه 39961 متولد 1313     9 نفر

2-عبدالرضا دارسنج فرزند     6 نفر

3-عیدی نساج فرزند      8 نفر

4-احمد دارسنج فرزند        6 نفر

5-کبری دارسنج فرزند

6-گوهر شمسی زاده فرزند

7-حسن ولی زاده فرزند              9 نفر

8-احمد هلالی فرزند احمد شناسنامه 518 متولد 1344            9 نفر

9-مجتبی هلالی فرزند احمد

10-ناصر هلالی فرزند احمد

11-ناهید هلالی فرزند احمد

12-کرمعلی گوشتی فرزند      7 نفر

13-سید علی رجبی فرزند   10 نفر

14-سید حسن رجبی فرزند         2 نفر

15-عبدالسلام غدیریان فرزند           4 نفر

16-علی محمد تره کار فرزند             7 نفر

17-نورالله توکلی فرزند سردار شناسنامه 145 متولد 1319                                        7 نفر

18-نورالله نوریوندی فرزند            4 نفر

19-فاضل چراغی فرزند               7 نفر

20-زهرا پورخرمیان فرزند              5 نفر

21-مهین پور تقی فرزند                5 نفر

22-محمدحسن پورتقی فرزند                 8 نفر

23-عوض عنبرسر فرزند                  6 نفر

24-کریم عنبرسر فرزند               4 نفر

25-رحیم بافته فروش فرزند              5 نفر

26-خانم صدف غلامی فرزند علی                1 نفر

27-محمدرضا ذاکری فرزند           8 نفر

28-عبدالرضا ذاکری فرزند

29-حسین یوسفعلی ملاغلام فرزند

30-مرتضی یوسفعلی ملاغلام فرزند

31-خانم هاجر جلیل زاده فرزند

32-سیب فلاح زاده فرزند                 10 نفر

33-شیرعلی فلاح زاده فرزند               3 نفر

34-حسینعلی فلاح زاده فرزند               10 نفر

35-موسی فلاح زاده فرزند                        3 نفر

36-منده محمد فلاح زاده فرزند شیر شناسنامه 1084 متولد 1331                                   6 نفر

37-عیدالحسنی ظهورسلیمانی فرزند

38-حسن یک فعلی فرزند محمدطاهر شناسنامه 49392 متولد 1322                              7 نفر

39-حسین یک فعلی فرزند                       9  نفر

40-عیدالحسین یک فعلی فرزند عبدالمحمد

41-شاهپور یک فعلی ( منصور زاده) فرزند حسن

42-محمد یک فعلی ( منصور زاده ) فرزند حسن

43-سعید یک فعلی ( منصور زاده ) فرزند حسن

44-فاطمه یک فعلی ( منصور زاده ) فرزند حسن

45-زهرا یک فعلی ( منصور زاده ) فرزند حسن

46-سکینه یک فعلی ( منصور زاده ) فرزند حسن

47-پروین شدیه فرزند                  4 نفر

48-عظیم شدیه فرزند                     6 نفر

49-زری طالب مشهدی فرزند حسین شناسنامه 6374 متولد 1305               4 نفر

50-لازم فقیر جوکار فرزند                       5 نفر

51-گوهر فقیر جوکار فرزند                        5 نفر

 52-عبدالله حیدری جولا فرزند

53-عظیم حیدری جولا فرزند عبدالله شناسنامه 323 متولد 1345              6 نفر

54-مجید حیدری جولا فرزند عبدالله

55-حمید حیدری جولا فرزند عبدالله

56-حسین حیدری جولا فرزند عبدالله

57-محسن حیدری جولا فرزند عبدالله

58-آمنه حیدری جولا فرزند عبدالله

59-فاطمه حیدری جولا فرزند عبدالله

60-علی جلال زاده (متوفی)

61-صفر یوسف پور فرزند یوسف شناسنامه 338 متولد 1388        4 نفر

62-عبدالحسین یوسف پور فرزند

63-عبدالحسین شمس آبادی فرزند

64-صفر شمس آبادی فرزند            4 نفر

65-رحمان منسوجیان فرزند حسن شناسنامه 206 متولد 1326             6  نفر

66-رحیم منسوجیان فرزند حسن

67-حسین منسوجیان فرزند حسن

68-فاطمه سلطان همتی زاده فرزند                                                                             7 نفر

69-خانم طاهره همتی زاده فرزند                                                                                3 نفر

70-عیدی ماهیگیر دزفولی فرزند                                                                             


71-علی بینوا فرزند                                                                                               

72-محمد سلیمانی فرزند      

73-حسین سلیمانی سیاه کار فرزند عیدی شناسنامه 199 متولد 1327                    

74-حسن سلیمانی فرزند          

75-غلامرضا سلیمانی فرزند

76-فاطمه سلیمانی فرزند     

77-طاهره ارده فرزند  

78-شهناز ارده فرزند

79-مصطفی غلامی فرزند

80-حسین غلامی فرزند

81-مرتضی غلامی فرزند 

82-مرتضی یوسف غلام فرزند

83-منور چقاسرخی فرزند    13 نفر

84-قرص ماه مختارزاده فرزند مصطفی شناسنامه 449 متولد 1292       1 نفر

85-حسن ماهیگیر فرزند

86-نبی برزگر فرزند

87-علی غضنفری فرزند محمد شناسنامه 430 متولد  1323     4 نفر

88-غلامرضا نوروزی فرزند حسین شناسنامه 4734 متولد 1305         10 نفر

89-کرمعلی فرامرزپور فرزند    4 نفر

90-ابوالقاسم فرامرزپور فرزند

91-مریم فرامرز پور فرزند          2 نفر

92-غلامحسین سیقعلی زاده فرزند ایول شناسنامه 361 متولد 1326         4 نفر

93-بتول باقرشم آغا فرزند احمد شناسنامه 69975 متولد 1339         4 نفر

94-غلامحسین روغن گر فرزند

95-غلامعباس صحراکار فرزند

96-طیبه صحراکار فرزند محمدعلی شناسنامه 328 متولد 1322          2 نفر

97-غلامعلی حدودی فرزند کرمعلی شناسنامه 114 متولد 1334           3 نفر

98-غلامعلی ذبیح الله زاده فرزند

99-والده سید محمدعلی                   7 نفر

100-والده نجات            7 نفر

101-والده سید حسین

102-نامدار یوسفی فرزند       7 نفر

103-غلامعلی نوحه گری فرزند

104-علی جگرزاده فرزند

105-موسی محمد فلاح زاده فرزند

106-نعمت الله محمد فلاح زاده فرزند

107-علی محمودی فرزند                         5 نفر

108-معصومه زارغی فرزند               6 نفر

109-خاور زارع گله ای فرزند

110-هاجر دهقان فرزند            3 نفر

111-مهین دهقان مشهدی فرزند       7 نفر

112-ابراهیم جدعبدوابراهیم عزیز متولد 1926 م اهل برده رش کردستان عراق        8 نفر

113-مجید حاجی خدیجه فرزند

114-احمد حاجی خدیجه فرزند

115-حسن محمودی فرزند نصرالله شناسنامه 133 متولد 1311       9 نفر

116-محمدعلی مختارزاده فرزند   6 نفر

117-عذرا میل گرزاده فرزند حسن               6 نفر

118-رضا میل گرد فرزند               2 نفر

119-ناهید میل گرد فولی فرزند حسن شناسنامه 430 متولد 1338           6 نفر

120-سرایا ماهیگیر فرزند عبدل شناسنامه 66 متولد 1326                     8 نفر

121-فریده اندری فرزند عیدی متولد 1309

122-خانم... گل ملکی فرزند           6نفر

123-محمد حسن حاجی بی شمشیر                6 نفر

124-خانم تاج نائب پور ( همسر محمد حسن حاجی بی شمشیر)

125-عزیز ساعده فرزند                         7 نفر

126-هاجر رجب خشگیر فرزند            3 نفر

127-صبری رجبی فرزند           2 نفر

128-حسنعلی طحانیان فرزند

129-طوبی خیاط پور فرزند

130-عبدالرضا کرمی زاده فرزند

131-طیبه برزگر فرزند

132-غلامرضا نوروزی

133-حسن نظر پور فرزند

134-سیدحسین زرنگ سقا فرزند         11 نفر

135-شکرالله خیری   5 نفر

136-حسن محمودی فرزند شکرالله

137-رمضان محمدعلی سبزه فرزند

138-مسعود مرادوند فرزند

139-منور مرادوند فرزند

140-خدیجه مرادوند فرزند

141-طیبه مرادوند فرزند

142-زری مرادیان ( مادر مرادوندها)

143-علیرضا نساج فرزند عبدالنبی

144-امیر هلالی فرزند احمد

145- حسن مظفری

146- فاطمه عابدینی

147- مرحومه زهرا مظفری

148 -

 

با تشکر فراوان از آقای حسینعلی محمودی فرزند علی که چندین ورق از لیست و فاکتورهای بنیاد جنگ زدگان شهر نراق مربوط به سال 1360 را در اختیار قرار دادند . از کلیه مردم فهیم دزفول ، اهواز ، آبادان و نراق درخواست می شود ضمن تذکر نسبت به اصلاح احتمالی اسامی چنانچه افراد دیگری از جنگ زدگان مستقر در شهر نراق را می شناسند اعلام تا در لیست قرار گیرند .

 


۰ نظر ۰۲ مهر ۹۱ ، ۲۰:۱۰
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook