سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

شهر قدیمی و تاریخی نراق قدمت بیش از دو هزار ساله دارد . نراق به نگین استان مرکزی مشهور است . مرکز علم و هنر ، تمدن و فرهنگ ، و در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و دارای موقعیت استراتژیک اقتصادی و تجاری بوده و در قدیم الایام به هند کوچک معروف بوده است .

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/39900193.jpg http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/39904898.jpg   http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/39900443.jpg


علامه ملا احمد و ملا محمد مهدی نراقی نشانه و آذین این شهر است که این دیار را بیشتر با این نام می شناسند .دولت شاهنشاهی و ساواک رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید روح الله مصطفوی خمینی(ره) را تحت فشار قرار داده بود . امام تاریخ 4/8/1343 علیه لایحه کاپیتولاسیون سخنرانی و 13/8/1343 دستگیر و به شهر بورسای ترکیه تبعید گردیددر شرایط دشوار فرزند برومند ایشان آقا سید مصطفی و آیت الله بهاءالدینی به شهر نراق مسافرت نموده اند .

 

http://www.navideshahed.com/attachment/1386/10/87075.jpg                         http://sepidar.wlogfa.com/files/2012/10/2090.jpg

               سید مصطفی خمینی                            آیت الله سید رضا بهاالدینی


آیت الله بهاءالدینی معرف همه اهالی می باشد و ایشان به دفعات در نراق حضور داشته و به رتق و فتق امور مومنین رسیدگی می کرده است . بسیاری از نراقی ها تا سال ها خمس و سهم امام خود را در اختیار ایشان قرار می دادند . از پاتوق های همیشگی معظم له منازل آقای عبدالقدیر محمدی فرزند عبدالله آقای تقی رئوفی فرزند محمد رضا و به ویژه حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل بوده است .
یکی از این مسافرت ها آبان ماه 1343 می باشد که آیات عظام آیت الله سید رضا بهاءالدینی فرزند سید صفی الدین(1286 1376) ، آیت الله عبدالرحیم ربانی شیرازی فرزند بمونعلی(1309 1356) ، آیت الله مظاهری( احتمالا حسین مظاهری فرزند حسن اهل تیران اصفهان) ، آیت الله سید مصطفی خمینی(1309 1356) را در مسافرت به نراق همراهی می کرده اند .

 

se68sryiuy           zsdty      gwimqjn81p2dwiybht9b.jpg

         تقی رئوفی                           عبدالقدیر محمدی                              مرحوم حاج رضا آعلی

                    

در حال خوردن شام بوده اند که خانمی که نان های محلی را پخت می کرد منزل مرحوم عبدالقدیر محمدی فرزند عبدالله را دق الباب می کند و رو به آقایان می کند و می گوید مومنی به نام اسماعیل در حال احتضار است ، لطف کنید از مانده غذایتان برای شفایش ببریم . آقا مصطفی هم که دارای طبع بلندی بوده ، بلافاصله غذایش را می دهد  .

مشهدی اسماعیل آعلی فرزند رضا متولد 1307 به علت ابتلا به سرطان رو به قبله بوده است . منزل آعلی ها محل رفت و آمد روحانیون و علما بوده و بر این اساس و اتفاق شب قبل به عیادت ایشان می آیند و آقا اسماعیل با اینکه در حال احتضار بوده یا علی گویان از جا بلند شده و ضمن خوش آمد گویی اوضاع و شرایط سختی که بر او گذشته را تعریف می کند . شب دوم آقا سید مصطفی خمینی و همراهان در منزل آقای تقی رئوفی دعوت بوده اند. لذا آیت الله بهاءالدینی به اهل منزل سفارش می کند یک جلد قرآن بالای سر بیمار بگذارند و خداحافظی می کنند .

2tr98yw0k48tm39qujvj.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                مرحوم اسماعیل آعلی

 

صبح روز بعد درهوای نسبتا سرد آبان 1343 روح آقا اسماعیل آعلی در سن 36 سالگی از محنت آباد دنیا پرواز می کند . پس از تشیع جنازه شایسته آیت الله العظمی سید رضا بهاءالدینی بر پیکر مرحوم اسماعیل آعلی نماز میت می خواند و آقا سید مصطفی خمینی و دیگر روحانیون نیز در صفوف اول اقامه نماز میت می کنند . سپس جنازه طی مراسمی جنب امامزاده سلیمان شهر نراق خاکسپاری می شود . عصر همان روز آیت الله مظاهری در حضور همراهان در مراسم ختم متوفی در مسجد ایراد سخنرانی می کند .

همسر مکرمه مرحوم آعلی سرکار خانم عفت غفاری فرزند علی با صبوری و بردباری فرزندان شایسته ای به جامعه تحویل داده است . یادگار پارسا و مومن مرحوم به نام حاج تقی آعلی چهار ماه بعد تاریخ 1/1/1344 متولد می شود و تاکنون توانسته روح پدرش را با اعمال نیکو و پسندیده شاد نگه دارد . آقا تقی بسیجی و یکی از سلحشوران جانباز دفاع مقدس می باشد که منشا خیر و برکت است .

 

lxydt2zzduqy4a1qpx8b.jpg

       تقی آعلی

 

حاج آقا سید مصطفی خمینی با همه معلومات و منزلتی که داشته انسان شوخ طبعی هم بوده است . در خلال آخرین مسافرتش به نراق در مزرعه پودنا مهمان حاج محمود رزاقی فرزند صفرعلی(1303 1389) و دوستان دیگر بوده است . کاسه دوغی به او تعارف می شود که سر کشد و او پس از نوشیدن دوغ ، کاسه خالی آن را بر سر می گذارد . حاضرین متعجب شده ولی ایشان می فرماید : اگر نگفتید کاسه دوغ را سر کش ، من هم آن را سرکشیدم .

 

       http://www.ir-psri.com/pic/article/392.jpg

تشییع جنازه آقا مصطفی در نجف اشرف

 

ایشان نزدیک دو ماه بعد تاریخ 14/10/1343 توسط رژیم ستم شاهی پهلوی و عوامل ساواک از ایران به شهر بورسا مرکز استان بورسا ترکیه نزد امام خمینی تبعید می شود .

در پایان از فرصت این مجال استفاده می گردد و به خاطره ای از آیت الله سید محمد باقر شریف موسوی همدانی فرزند سید هادی گروسی که از اوایل تابستان 1359 تا اواخر زمستان 1360 به عنوان اولین امام جمعه شهر نراق سکونت و فعالیت داشته، در خصوص شوخ طبعی آیت الله مصطفی خمینی پرداخته می شود .

«یک روز با مرحوم آیةالله حاج آقا مصطفی (فرزند امام خمینی ) در مسجد جامع همدان ملاقات کردم که اثاثیه مورد نیاز امام را در آن وقت که همدان بود، به همدان آورده بود. ایشان را به منزل بردم. سپس به طرف عباس آباد همدان حرکت کردیم. وقتی خواستیم از بیراهه به بالای تپه عباس آباد برویم، آقا مصطفی پرسید: چرا از بیراهه برویم؟ گفتم: در راه اصلی چند قهوه خانه وجود دارد و معمولاً در آنجا افراد نابابی هستند که صلاح نیست ما در آنجا عبور کنیم. آقا مصطفی بدون توجه به حرف بنده از همان راه اصلی حرکت کرد. من هم همراه او بودم. وقتی به جلو یکی از قهوه خانه ها رسیدیم، ناگاه دیدم جمعیت حاضر در آنجا نزد حاج آقا مصطفی آمدند و دست ایشان را بوسیدند و خیلی به ایشان احترام نمودند.

 

yotyis7jguhl95hfy3rq.jpg                      http://aramestaneamol.epage.ir/images/aramestaneamol/news/13870801_jomhori_islami_04_dakheli_12_1.jpg

                                                                             سید محمد باقر شریف موسوی همدانی

 

از ایشان پرسیدم: چنین صحنه ای را تا به حال ندیده بودم. اینها شما را از کجا می شناسند؟ حاج آقا مصطفی فرمود: ما دیروز از قم به همدان رسیدیم و به اتفاق آقای لواسانی و آقای مروارید به اینجا آمدیم. وقتی من جلو قهوه خانه رسیدم، جمعیتی را در آنجا دیدم که مشغول عیش و نوش هستند.با صدای بلند قهوه چی را صدا زدم گفتم: «عرق داری؟» همه حاضران تعجب کردند که یک روحانی از عرق می پرسد؟ همه حاضران قهوه چی را تشویق کردند که بگو: دارم . سرانجام جواب داد: دارم حاج آقا بفرمایید! من گفتم: پس کتت را بپوش که سر ما نخوری (منظورم عرق بدنش بود). با همین یک کلمه و برخورد مناسب، این آقایان به دور من جمع شده و به من لطف می کنند.»(1)

1  . روزنامه جمهوری اسلامی، صحیفه حوزه، 79/11/24، ص 7.

 

رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سید روح الله مصطفوی (امام خمینی)ره اهل شهرستان خمین و با شهر نراق از توابع استان مرکزی هستند . بر این اساس با توجه به اهلیت فاضلین نراقی و حضور و ترددات علمای دین و تعریف های آقا سید مصطفی برای پدر بزرگوارشان از نراق مسلما امام خمینی نیز به نراق نظر وعنایت داشته است .

 

 

http://www.unimfh.ir/uni/Imam-Khomeini2.jpg        cwwupj55p1syuibqu3i6.jpg        pzua83xmv4ta2fq3og6.jpg

                                                   ملا احمد نراقی                                  ملامحمد مهدی نراقی                                                         امام خمینی (ره)

 

 

 

 

موارد متعدد وجود دارد که امام خمینی (ره) نراق و مردمانش را مورد عنایت قرار داده است . به ذکر سه مورد اشاره می گردد :


1- طی ملاقات حاج عباسعلی نوروزی فرزند شاطر عبدالله(پدر شهید غلامرضا) تاریخ 27/11/1356 در نجف اشرف عراق ایشان ازمردم نراق و حاج رضا آعلی احوالپرسی نموده است .امام می فرماید نراق مکانی است که آیت الله سید رضا بهاءالدینی به آنجا تردد و مردم مسلمانی دارد .


2- طی ملاقات حاج عباس معصومی فرزند علی(خیر مشهور) حدود سال 1358 که برای محاسبه خمس و سهم امام خدمت امام خمینی(ره) شرفیاب گردیده امام از مردم شهر نراق و فرد مشخصی یاد می کند .


3- در مسافرت و زیارت ائمه معصومین در عراق توسط حاج حسن قاسمی نراقی فرزندرحیم طی ملاقاتی که سال 1356 در نجف اشرف با حضرت سید روح الله خمینی(ره) داشته ایشان از اوضاع و احوال شهر نراق سوال نموده است .

 

 

سید مصطفی خمینی تاریخ 1/9/1356 در شهر نجف کشور عراق به شهادت رسید و جنازه مطهرش در حرم امام علی بن ابیطالب(ع) در اتاق جنب گلدسته شمالی خاکسپاری و همه لحظات مورد توجه اکثر زائران بوده و فاتحه می خوانند .

 

از بسیجی و جانباز هشت سال دفاع مقدس حاج تقی آعلی فرزند اسماعیل و از فرهنگیان گرانقدر منطقه نراق و دلیجان که قسمتی از نوشته ی این پست را تهیه نمودند صمیمانه تقدیر و تشکر می شود .

 

 

 

سایت سلحشوران شهر نراق19/10/1391

 

۹۱/۱۰/۱۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook