سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

همدل با جانباز عباسعلی ترقی و همسرش عشرت قجری نراقی

چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲ ب.ظ

گاهی مواقع با خود می گویم: ای کاش یک نفر پیدا می شد فقط به خاطر معاش خانواده ام با حمایت مالی او می توانستم تمام مدت عمر خود را صرف مصاحبه، نوشتن زندگی نامه و خاطرات جانبازان کنم.

img_1782.jpg

جانباز عباسعلی ترقی

آن وقت دیگر یک خبرنگار نبودم بلکه مورخی می شدم که تاریخ رشادت و جوانمردی شهدای زنده کشور ایران را ثبت می نمود. البته آرزو بر جوانان عیب نیست.

ولی چیزی که برایم قابل تامل شده آن است که فکر و ذکرم و تمام ارکان زندگی شخصی ام فقط در محور جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان رقم خورده انگار دیگر عضوی از آنان شده ام. آنقدر محو تماشای ایثار گشته ام که ایثار و شهادت برایم به آرزو تبدیل شده است.

.jpg

ای کاش آن دوران که درهای بهشت بر روی خاکریزها باز بود من هم آنجا بودم. ولی گاهی مواقع از این آرزو می ترسم. ترس از اینکه زنده می ماندم و اسیر هوا و هوس دنیا می گشتم. و شامل بند سوم وصیت نامه شهید باکری می شدم.

هر وقت یاد شهید احمد کاظمی می افتم که چگونه دست راستش را از روی حسرت پشت دست چپش می زد و می گفت:

ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد                     در دام مانده باشد صیاد رفته باشد

طبق عادت همیشگی در کوچه و خیابان هر جا سخن از امر خیر باشد برای تهیه مصاحبه حاضر می شوم. وقتی که داشتم از خیابان کارگر جنوبی به طرف میدان پاستور حرکت می کردم چشمم به تابلویی افتاد که روی آن نوشته شده بود ستاد جهیزیه تهران بزرگ .

از پله ها بالا رفتم و داخل دفتر شدم. چند نفر جوان در اطاقی ساده نشسته بودند و پرونده ها را ورق می زدند. بعد از مدتی گفتگو متوجه شدم که یکی از اعضای ستاد جانباز 75 درصد می باشد. مصاحبه را نیمه کاره رها کرده و با هماهنگی به طرف منزل این جانباز حرکت کردم.

 

جانبازحاج عباسعلی ترقی و لحظه مجروحیت

 

عباسعلی ترقی جانباز 75 درصد متولد 1339 اهل روستای دودهک از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی داستان مجروحیت خود را به سختی بازگو کرد. چرا که هنوز در تکلم مشکل داشت که علت آن را برایتان خواهم گفت.

.jpg

از راست : علی محمد قجری ، عباسعلی ترقی

18ساله بود که برای خدمت وظیفه سربازی از شهر قم برای مدت آموزشی به لشکر 28 سنندج اعزام شد. بعد از گذراندن دوران آموزشی به دلیل داشتن مدرک دیپلم اقتصاد وی را به عنوان منشی گروهان انتخاب کردند ولی او نپذیرفت و خط مقدم را ترجیح داد. از این رو به تیپ 3 مریوان و از آنجا به سقز و منطقه کردستان منتقل شد. منطقه ای که روزها با عراقی ها در گیر بودند و شبها با کومله ای های ضد انقلاب و وحشی .

وحشت و ترس از شبیخون های ناگهانی، سرمای شدید هوا و کوهستانی بودن منطقه لحظات بسیار سختی را برای او و سربازان دیگر رقم زده بود. آنقدر شرایط سخت و دشوار بود که حضرت امام خمینی(ره) دستور دادند که سربازان تیپ به یک ماه مرخصی فرستاده شوند.

عباس ترقی در هنگام مرخصی به همراه دیگر دوستان و مردم عاشق با امام خمینی(ره) دیدار داشتند و پس از آن دوباره به بانه اعزام شدند. یک شب سرد زمستان در حالی که عباس در ابتدای صف گروهان مشغول پاکسازی جاده مرزی بودند کامیون حاوی غذا که از روبرو با چراغ خاموش در حال حرکت بود روی مین می رود و شدت موج انفجار و ترکشهای داغ ، عباس ترقی را در بر می گیرد .

.jpg

او دیگر هیچ چیزی را به خاطر نمی آورد. شدت انفجار و نزدیکی او به مین منفجر شده باعث شد تا مخچه سمت راست، چشم چپ و عصب دست راست خود را از دست بدهد. حسن ترقی تنها برادرش بعد از مدت 3 ماه جستجو او را در حالی پیدا کرد که در بیمارستان ایرانمهر تهران روی تخت دراز کشیده و به پنجره خیره شده بود.

نمی توانست صحبت کند و حافظه اش او را یاری نمی کرد. بعد از ترخیص از بیمارستان ، عباس را برای کلاسهای گفتار درمانی به دانشکده روانشناسی می بردند او می گوید من از صفر شروع کردم. اعداد و حروف الفبا را دوباره به من یاد دادند. تا توانستم بعد از مدت 5 سال صحبت کنم و به زندگی عادی برگردم.

 

ازدواج با خانم عشرت قجری فرزند علی جعفر اهل شهر نراق

عباسعلی دوران آموزش در نهضت سواد آموزی با دختری آشنا می گردد که این آشنایی در سال 1366 تاریخ ازدواج آنان را رقم می زند. او می گوید: همسرم از بسیجیان شهر نراق بوده و با اینکه می دانست که من یک چشم ندارم، دست راستم از کار افتاده و بدنی سوخته دارم همچنان پاسخش مثبت بود و بهشت را برای خود خرید .

img_2309.jpg

       سرکار خانم عشرت قجری

مراسم عروسی با مهریه 300 هزارتومان در منزل پدرم برگزار شد و حاصل این ازدواج 3 فرزند به نامهای بهنام، محمد و مهدی ترقی بوده است. خانواده جانباز ترقی،هیچگاه از ارزشهای انقلاب اسلامی دور نشده و مسیر حرکت خود را در این راستا حفظ نموده اند.

img_2318.jpg

جانباز عباسعلی ترقی به همراه همسرش سرکار خانم قجری

همسر جانباز ترقی نیز جا پای همسر نهاده و عمری را به خدمت در سازمان بهزیستی می گذراند. از مربی مهد کودک گرفته تا توانمند سازی کودکان ناتوان ذهنی. عباسعلی ترقی در خصوص همسرش خانم عشرت قجری نراقی می گوید:نه بشر توانمش گفت نه فرشته خدایی او سلامی از بهشت است.

 

زندگی جانباز حاج عباسلی ترقی

حاج عباسعلی با وجود تمام مشکلاتش به عضویت ستاد جهیزیه تهران بزرگ درآمده تا مسیر زندگیش را که همیشه بر مبنای ایثار بوده است طی نماید. در هنگام مصاحبه صورتش را به تصویر تلویزیون می چرخاند تا از بازی فوتبال عقب نماند.

img_1783.jpg

چرا که او روزی یکی از فوتبالیست های برتر روستای دودهک از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی بوده است. این جانباز استقلالی در منزل آشپزی را نیز آموخته است البته به قول پسرش برنج های شور او بی نظیر است. واقعیتهای تلخ خانواده های جانبازان برای هر وجدان آگاهی قابل تامل بوده است.

img_2319.jpg

استخراج از"پایداری"پایگاه اینترنتی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس 4/4/1388

با اضافات نوشته و عکس جهت استفاده در وبلاگ سلحشوران شهر نراق14/01/1392

 

۹۲/۰۱/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook