سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

زندان قصر آذر 1308 به دست رضا شاه افتتاح شد . سال 1383 تعطیل و آبان 1391 توسط شهرداری به باغ موزه تبدیل گشت .

3z5a_boloori003(1).jpg

آقای هژبر یزدانی فرزند رضا قلی(1313 سنگسر سمنان 1376 کاستاریکا) سرمایه دار مشهور و بهایی که با دربار پهلوی ارتباط نزدیکی داشت به دلیل زمین خواری و به خاطر فروکش نمودن اعتراضات انقلابیون تحت رهبری آیت الله سید روح الله خمینی دستگیر و به زندان قصر روانه شد .

svzd_images.jpg

سرهنگ محرری که کرد و اهل تسنن است معاون اداره کل زندان ها و رئیس ندامتگاه مرکزی(زندان قصر) بود . روز 21 بهمن 1357 محرری متهم هژبر یزدانی را از زندان فراری و با امکانات خود هر دو با هم به سنگسر(مهدی شهر) رفته و بعد از کشور گریخته و به کاستاریکا در آمریکای مرکزی پناهنده شدند .

92mc_مردم_مسلح_انقلابی.jpg

ساعت 10 صبح 22 بهمن 1357 مردم که عده ای مسلح داخل آنان بود برای تصرف زندان قصر فعالیت را آغاز کردند . ساعت 13 بعد از ظهر به دست مردم تسخیر شد و چند نفر کشته و زخمی داد . درهای زندان بر روی زندانیان باز شد .

48ld_59_11.jpg

عصر 22 بهمن 1357 در آخرین ساعات پیروزی انقلاب مردم با مامورین محافظ زندان قصر درگیر و نهایتا موفق به آزادی زندانیان شدند . قسمتی از دیوار زندان نیز توسط زندانیان هنگام فرار تخریب شد . در بین زندانیان دو آمریکایی به اسامی لیگود و شیاپرون بودند . این دو مهندس "موسسه الکترونیک داتا سیستمز" به اتهام اختلاس زندانی شده بودند .

      4aeg_img_9408.jpg                  ohlx_image3674.jpg

           سید غلامرضا موسوی                                  سید صدر موسوی

نویسنده کن فالت ماجرای فرار آنها را نوشته و فیلم فرار عقابها بر اساس آن ساخته شد . یک آمریکایی دیگر به نام ماری الن شنایدر کارمند شرکت بل هلیکوپتر سازی در ایران جزء آزاد شدگان بود .


حضور شهروندان نراق در خصوص تصرف زندان قصر

 

برادران سید صدر و سید غلامرضا موسوی فرزندان سید حسین از اهالی شهر نراق برای وبلاگ سلحشوران شهر نراق بیان داشتند :


qh2t_img_9403.jpg

سید غلامرضا و سید صدر

هر از گاهی از شهر نراق به تهران می رفتیم . تصمیم گرفتیم برای ملحق شدن به سیل خروشان امت که به رهبری عالم برجسته آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بر علیه رژیم شاه فعالیت می کردند به تهران برویم .


   0v91_3.jpg                    bjyi_image3682.jpg

                                                                    سید صدر موسوی                                     سید غلامرضا موسوی

 

به نظرمان سید باقر موسوی فرزند سید حسن و داود اشرفی فرزند منصور نیز همراه ما بودند .صداهای تیراندازی و دود و آتش تهران را فرا گرفته بود .


    zf6i_050453.jpg                                                                                                             n8mb_img_9407.jpg

تمام خیابان های تهران مملو از جمعیت طرفدار آیت الله خمینی بود . به سمت زندان قصر که نزدیک می شدیم شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد بین مردم بلند شد .

ynm_image3673.jpg

انبوه جمعیت به سمت زندان حمله کردند . مامورین مقاومت نموده و تیراندازی می کردند . پیرامون را با گاز اشگ آور یکی کردند . در خیابان و کوچه های اطراف تظاهر کنندگان را تعقیب می کردند . درب اکثر منازل باز بود که ما مجبور شدیم خودمان را وارد یک خانه کنیم .

x8fy_fdtucxf.jpg

                                                                                                                                             مرحوم سید حسین موسوی

نهایتا زندان فتح شد هر فردی کاری می کرد . تعدادی از مردم وسایل اداری و نظامی را بر می داشتند . سید غلامرضا می گوید: یک کارتن بیسیم انتظامی را برداشتم و بین افرادی که لباس نظامی بر تن داشتند و طرفدار انقلاب بودند توزیع کردم .

 

4q4u_6.jpg      w4ih_image3708.jpg

تصور این پیروزی های عظیم برای کسی شناخته شده نبود ولی اتحاد و یکپارچگی مردم بر علیه حکومت ظلم و دیکتاتوری محمد رضا پهلوی موفقیت به دست آورد و بر اساس آیه های قرآن نصرت خداوند محقق گردید .


32j7_img_9402.jpg

          سید صدر و سید غلامرضا موسوی فرزندان سید حسین اهل شهر نراق 16/11/1392

 

۹۲/۱۱/۲۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook