سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

  کتاب " خاطرات نورالدین کیانوری "


این کتاب توسط موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی دیدگاه وابسته به انتشارات اطلاعات در سال 1371 چاپ گردیده است .

uevf_img_1834.jpg


نویسنده نورالدین کیانوری سال 1294 شمسی در شهر بلده از توابع شهرستان نور استان مازندران متولد گردید . پدرش شیخ مهدی نوری فرزند شیخ فضل الله و مادرش زهرا سلطانی نوری بودند. وی نوهٔ شیخ فضل‌الله نوری و سکینه محدث نوری بود .


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

 

نورالدین کیانوری اسفند ۱۳۵۷ به عنوان دبیر اول کمیته مرکزی حزب توده ایران انتخاب شد .
16 بهمن ۱۳۶۱ بیش از ۵۰ نفر از اعضای رهبری و کادرهای فعال حزب منحله توده از جمله نورالدین کیانوری و همسرش مریم فیروز، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام «جاسوسی و خیانت و کودتا» دستگیر و در زندان توحید تهران مورد بازجویی قرار گرفتند .

qtbm_250px-kianuri_ghazie.jpg

       نورالدین کیانوری

نهایتاً در ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۲ در ضربه دوم نیروهای امنیتی به بقیه رهبران، کادرها و اعضا بیش از ۱۰۵۰۰ نفر از اعضای حزب خائن توده دستگیر شدند. کیانوری در اعترافات تلویزیونی اظهار داشت : حزب توده از آغاز تأسیس در ۱۳۲۰ تا به حال، ابزاری برای جاسوسی و خیانت بوده‌است. کیانوری در خاطراتش چند جا در خصوص وابستگی عباس نراقی فرزند شهید حجت الاسلام آقا علی نراقی به حزب توده ایران مطالبی دارد .

jffl_img_1841.jpg

+ کیانوری در صفحه 67 خاطراتش در خصوص تاسیس حزب توده و عباس نراقی نوشته :

حزب توده ایران در دهم مهر ماه 1320 تاسیس شد و نام " توده " برای آن انتخاب شد تا یک جبهه وسیعی را در بر بگیرد و فقط به کمونیست ها محدود نباشد . موسسین حزب توده را می توان به چهار گروه تسیم کرد:

یک گروه ؛ بخشی از 53 نفر بودند . همانطور که گفتم 53 نفر چهار بخش شدند . یک بخش ؛ که تعدادشان خیلی زیاد نبود ؛ به حزب توده ایران پیوستند . بخش دوم ؛ چند نفری بودند که علیرغم تمایل؛ در آغاز در کنار حزب ماندند ولی در آن شرکت نکردند ؛ مثل خلیل ملکی ؛ انور خامه ای ؛ محمد رضا قدوه و چند نفر دیگر .

بخش سوم کسانی بودند مثل مهدی لاله و چند نفر دیگر که به دنبال پول رفتند . بخش چهارم ؛ افرادی بودند که به طرف شرکت نفت و جریانات راست رفتند و حزب سوسیالیست را تشکیل دادند ؛ مثل عباس نراقی و چند نفر دیگر .

w9hu_img_1843.jpg


+
در صفحه 75 مرقوم گردیده : این موضوع که پس از شهریور 1320 مصطفی فاتح رئیس شرکت نفت انگلیس در ایران ؛ عده ای از 53 نفر را که بیکار بودند به شکلی در شرکت نفت و یا در سازمانهای فرهنگی وابسته به انگلیسی ها شاغل کرد ؛ در کتب گوناگون نوشته شده است و از جمله بزرگ علوی ؛ احسان طبری ، عباس نراقی برده می شود . از میان اینها عباس نراقی بطور کلی به طرف همکاری با انگلیسی ها رفت .

ol0_img_1845.jpg

+ در صفحه 76 نوشته شده : علی جواهر کلام مسلما یکی از عمال سفارت انگلیس در ایران بود . من از شرکت او در هیئت تحریریه روزنامه مردم تا حال خبر نداشتم . ولی ممکن است ؛ چون امتیاز روزنامه ضد فاشیست مردم به کمک مصطفی فاتح ؛ که به عنوان نماینده منافع انگلستان در ایران خود را ضد فاشیست می دانست ؛ گرفته شد .

فاتح شرط کرده بود که عباس نراقی ؛ که از 53 نفر بود و پس از آزادی به خدمت فاتح و اربانش در آمده بود ؛ به عنوان مدیر داخلی روزنامه مردم کار کند و شاید جواهر کلام هم مقاله می نوشته است . ولی این وضع خیلی کوتاه بود و دوستان ما دست او را کوتاه کردند و روزنامه مردم کاملا در اختیار حزب توده قرار گرفت .

hte_img_1847.jpg


+
در صفحه 89 در خصوص عباس نراقی و حزب سوسیالیست نوشته : حزب سوسیالیست از اولین احزابی بود که بلافاصله بعد از شهریور 1320 همزمان با حزب توده ایران تشکیل شد و تا آنجا که به یاد دارم موسسین آن مصطفی فاتح ؛ علی شهید زاده و عباس نراقی بودند . این حزب حزبی بود که فقط علیه حزب توده ایران مبارزه می کرد و توسط شرکت نفت انگلیس حمایت می شد .

q6xw_img_1848.jpg


+
در صفحه 91 در خصوص عباس نراقی آمده : ... مرحله بعد ؛ یافتن محلی برای انتشار روزنامه بود . ما مکان ؛ اثاثیه و امکانات برای انتشار روزنامه نداشتیم . تنها دفتر روزنامه سیاست عباس اسکندری بود که مرکز حزب هم بود . پیشنهاد دیگر مصطفی فاتح این بود که در هیئت تحریریه چهار نفر از شما و یک نفر از ما باشد . از ما ؛ ایرج اسکندری ؛ دکتر رضا رادمنش ؛ عباس نراقی و یک نفر دیگر شرکت کردند . مدیر مسئول روزنامه ؛ صفر نوعی و مدیر داخلی ؛ عباس نراقی ؛ هر دو از ما بودند . البته ما هنوز نراقی را نمی شناختیم > او جزء گروه 53 نفره بود و ما هنوز روابط او با فاتح را نمی دانستیم . پس از اینکه روزنامه اندکی سر و سامان پیدا کرد ؛ فاتح سر آنها کلاه گذاشت .

dejy_img_1853.jpg

          عباس نراقی


+
در انتهای کتاب خاطرات نورالدین کیانوری در قسمت تصاویر عکس عباس نراقی فرزند علی به عنوان یکی از اعضای گروه 53 نفر حزب توده وجود دارد .

  
۹۳/۰۵/۰۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook