سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

کتاب " فرهنگنامه چهره های برتر علمی و فنی تاریخ ایران "

 
کتاب فرهنگنامه چهره های برتر علمی و فنی تاریخ ایران از قرن دوم تا پانزدهم هجری قمری به وسیله آقای علی معصومی در سال 1385 تالیف و توسط موسسه چاپ و انتشارات آستان مقدس رضوی ؛ شرکت به نشر منتشر شده است . سومین بار این کتاب ارزشمند سال 1392 چاپ مجدد گردید .

2jbc3e0p018777eqwe4n.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق


کتاب چهره های برتر تاریخ در دوازده فصل تهیه و فهرست نام دانشمندان به ترتیب الفبا و به ترتیب تاریخی نگارش گردیده است . در فصل دهم تحت عنوان مهندس برتر ؛ معلم اخلاق و خاتم مجتهدان به چهره های قرن سیزدهم از جمله علامه ملا محمد مهدی نراقی و فرزندش ملا احمد فاضل نراقی دو نفر از مشاهیر شهر نراق از توابع دلیجان در استان مرکزی پرداخته است

 

dz8272kvl8lq0ezbild.jpg


در صفحات 446 ؛ 447 و 448 مرقوم گردیده :

 

مهندس برتر ؛ معلم اخلاق و خاتم مجتهدان

 

این پدر و پسر ؛ یعنی ملا محمد مهدی نراقی و پسرش ملا احمد نراقی با ظهور خود ؛ نراق کاشان را در تاریخ علم و فرهنگ مشهور کردند . گرچه بیشتر شهرت ملا مهدی نراقی در فقه ؛ اخلاق و دانش فلسفی و دینی است ولی در ریاضت و نجوم نیز در ردیف دانشمندان بزرگ قرار دارد . ملا مهدی نراقی که عالی ترین سطح ریاضیات و نجوم را تدریس می کرد و استاد مسلّم این دو رشته محسوب می شد ؛ چندین اثر مهم در این زمینه تالیف کرد ؛ نام این تالیفات چنین است : توضیح الاشکال ؛ رساله تحریر اکرثاذر سینوس ؛ رساله عقود انامل ؛ المستقصی ؛ المحصل و معراج السما .

mqy7o0dvuoiqd7zylu.jpg


ملا مهدی نراقی ؛ دانشمندی بود که در عرصه های مختلف دانش تا مراتب بالا و کم نظیر به پیش رفت . او در فقه و اصول به جایی رسید که به خاتم المجتهدین شهرت یافت . در عرفان و اخلاق به مرتبه ای رسید که بزرگ ترین و جامع ترین کتاب اخلاقی را تالیف کرد و نام آن را جامع السعادات نهاد . در ادبیات ؛ اشعار ؛ فلسفه و حکمت ؛ تاریخ ؛ اقتصاد نیز چنان تبحری به دست آورد که در هر یک چندین کتاب مهم و قابل توجه تالیف کرد .

f0kz2vrndy3s5plkhzr.jpg

ملا محمد مهدی نراقی که به افضل المهندسین (برتر مهندسان) نیز شهرت دارد ؛ سال 1128 هجری قمری(صحیح آن 1146 می باشد) در نراق کاشان دیده به جهان گشود . او پس از تحصیل در کاشان و اصفهان و عراق ؛ دانشمندی بزرگ شد . ملا مهدی نراقی پس از عمری تلاش و پژوهش های علمی و تدریس و تالیف و خدمت به مردم سرانجام 18 شعبان 1209 هجری قمری در نراق کاشان دیده از جهان فرو بست. پیکر این دانشمند از کاشان به نجف اشرف انتقال یافت و در کنار حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شد .

 

tvund1jyh0b7xao713t.jpg

 

ملا مهدی نراقی نخستین دانشمند ایرانی است که در تالیفات ریاضی و هندسی و نجومی خود ؛ نظریه ها و اکتشافات دانشمندان ریاضی و نجومی مغرب زمین را مورد توجه قرار داده و به موضوعاتی مثل حرکت وضعی زمین اشاره کرده است .
پسر ملا مهدی نراقی به نام ملا احمد نراقی نیز مثل خود او ؛ هم در دانش ریاضی و نجوم ؛ متبحر بود و هم اینکه در فقه ؛ ادبیات ؛ اخلاق شهرت فراوان یافت . او در علم اخلاق کتاب مشهور معراج السعاده را نوشت . مثنوی طاقدیس ؛ منهاج و مفتاح الاحکام ؛ خزائن و ... نام برخی از آثار متعدد ملا احمد نراقی است .

g4tlpluptaqghu48ieq.jpg

 

ملا احمد نراقی 23 ربیع الثانی سال 1244 هجری قمری به علت شیوع وبا ؛ دیده از جهان فرو بست .

منابع و ماخذ :

 

1- ریحانه الادب جلد 6 صفحه 160 تا 165

2- فوائدالرضویه صفحات 41 ؛ 669 ؛ 670

3- گلشن ابرار جلد اول صفحه 285 تا 293

4- لغت نامه دهخدا ؛ مدخل نراقی

5- ملا مهدی نراقی ؛ عبدالرحیم اباذری صفحات 58؛59؛61؛68؛71 و ...

 

۹۳/۱۲/۰۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook