سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 کتاب " مقدمه فکری نهضت مشروطیت "


کتاب مقدمه فکری نهضت مشروطیت در 193 صفحه توسط آقای علی اکبر ولایتی تحریر و دفتر نشر فرهنگ اسلامی در پاییز سال 1366چاپ و نشر داده است .

کتاب دارای دو فصل می باشد :

1- بررسی زمینه های فکری پیش از مشروطیت

2- بازشناسی مقدمات و زمینه های فکری مشروطیت

 

81dtu3qs0fx2akbosaz8.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق


*
نقش علامه حاج ملا احمد فاضل نراقی و فرزندش حاج ملا محمد و سایر مجتهدین در اعلام جهاد بر علیه روسیه دارای اهمیت بوده است .

در صفحات 33 و 34 کتاب مقدمه فکری نهضت مشروطیت نوشته شده :

... و روز جمعه هفدهم ذیقعده 1241 (2 تیر 1205) جناب آقا سید محمد و حاجی ملا محمد جعفر استرآبادی و آقا سید نصرالله استرآبادی و حاجی سید محمد تقی قزوینی و سید عزیزالله طالشی و دیگر علما و فضلا وارد لشکرگاه گشتند و شاهزادگان و امراء ایشان را پذیره کردند و روز شنبه هیجدهم(1241 قمری برابر 3 تیر 1205) حاج ملا احمد نراقی که از تمامت علمای اثنا عشریه فضیلتش بر زیادت بود به اتفاق حاجی ملا عبدالوهاب قزوینی و جماعتی دیگر از علما و حاجی ملا محمد نراقی پسر حاجی ملا احمد که او نیز قدوه مجتهدین بود از راه برسید

f02v852kvxda1qpm2zjm.jpg

تمامت شاهزادگان و قاطبه امرا و اعیان نیز به استقبال بیرون شتافتند و جنابش را تکبیر و تهلیل و مکانت و محلی جلیل فرود آوردند و این جمله مجتهدین که انجمن بودند به اتفاق فتوا راندند که هر کس از جهاد با روسیان بازنشیند از اطاعت یزدان سربرتافته، متابعت شیطان کرده باشد .... از میانه معتمد الدوله (میرزا عبدالوهاب) و حاجی میرزا ابوالحسن وزیر دول خارجه ؛ رزم روسیه را بسنده نمی داشتند و رضا نمی دادند . مجتهدین ایشان را پیام های درشت فرستادند و گفتند : همانا شما را در عقیدت و کیش خویش فتوری است و گرنه چگونه جهاد با کافران را مکروه می شمارید ؟ لاجرم ایشان دم در بستند ... .

qaqlch3tya7ywljzs2hj.jpg

... سفیر روس از گفت و شنود با کارداران دولت مایوس شد و خواست تا مجتهدین را دیدار کند بلکه ایشان را از اندیشه جدال فرود آورد و خویشتن بر گردن نهد که دست روسیان را از حدود ایران باز دارد و مجتهدین در پاسخ گفتند که در شریعت ما با کفار از در مهر و حفاوت سخن کردن گناهی بزرگ باشد ؛ اگر چه روسیان از حدود ایران بیرون شوند هم جهاد با ایشان را واجب دانیم .
*
در جنگ روسیه تنها یک عامل موجب شد که حکومت ایران را بر سر غیرت آورد و آن پیام مجتهدین از جمله علامه ملا احمد نراقی اهل نراق بود .

eqdka7o6a6ph5m16v36.jpg

در صفحات 49 و 50 کتاب مقدمه فکری نهضت مشروطیت نوشته شده:

... یعنی همه چیز آماده بود تا شهرهای قفقاز در ازای تخت بلوری اهدایی نیکلای تقدیم ورثه پطر کبیر شود . هم شاه "مرتجع" راضی بود و هم میرزا ابوالحسن "متجدد" و فرنگ رفته! تنها یک عامل موجب شد که حکومت را بر سر غیرت آورد و آن پیام درشت مجتهدین و مراجع بزرگ اسلام چون سید محمد مجاهد و ملا احمد نراقی بود . و بعد ترغیب مردم به جهاد فی سبیل الله و این بود رمز مقاومت سرسختانه و دلیرانه مردم مسلمانی که که به شوق رضوان الهی در این جنگ نابر که یک طرف ؛ یکی از مقتدرترین حکومت های آن روز عالم و طرف دیگر یک حکومت زهوار در رفته قرار داشت . ممکن است مردمی بگویند که چه فایده از این حکم جهاد ؟ زیرا به هر ترتیب ما شکست خوردیم و 17 شهرمان از دستمان رفت !

gy0xp8931ihzxr9fp1br.jpg

پاسخ این است که روس ها می خواستند به آب های گرم خلیج فارس برسند ؛ در حالی که در کنار ارس متوقف شدند . بعلاوه خیانت رجال مزدور موجب شد که زحمات یازده ساله مجاهدین اسلام که به پشتگرمی فتوای علما با گوشت بدن خود سدی در برابر گلوله های توپ روسی ساخته بودند تا حدودی هر رود !

 

۹۳/۱۲/۱۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook