سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به کوه اُل که نشان دیار من است

سلام باد که پیوسته افتخار من است

به دامنش درو دشتی است سبز و خرم و شاد

که آب صافی آن شهد خوشگوار من است

prigk7hqctsdlhbhjze5.jpg

رقم زده فلکش بر جبین گذشت زمان

که از روند زمان نقش پایدار من است

به هیبتی که بدامان کشیده خاک نراق

نهفته قصه پیوند استوار من است 

8de8noemg928sx9in9e.jpg

زباغ لاله که در دل دمیده فصل بهار

توان شناخت که مشتاق بی قرار من است

به صخره های سترگی که در میان دارد

حکایت دل سنگین روزگار من است 

95ctgv839s73lh0tjpg.jpg

به آتشی که شبانان برآن بر افروزند

زبان شوق و لهیب دل فکار من است

به ابرو باد و مه و خور به طعنه خنده زند

که تا قیام قیامت جهان به کام من است 

67b472v9re5lql06yzy.jpg

برون کشیده سر از خاک و برفلک اندام

عقاب عرشم و شیر فلک شکار من است

برون نمی رود از دل هوای منظر اُل

که یاد عهد جوانی و یادگار من است 

d7ky5yx0s082lpxhb17s.jpg

سلام من همه بر آشنا و سال و زمان

به اُل که آینه دار دیار و یار من است

به باغ طبع نراقی بهار گو نرسد

بهار منظر آل را نما بهار من است


مرحوم امیر مسعود نراقی فرزند میرزاابوالقاسم از شعرای بزرگ این دیار قبل از دهه 60 در وصف کوه اُل اشعار فوق را به یادگار گذاشته است .

mhvjmrmtgi49sunz9otj.jpg

در دامنه کوه قلعه ای وجود دارد که از دور به صورت هلال قابل مشاهده است . در زمان های نه چندان دور و تا همین ده سال قبل اوایل بهار که می شد عده ای از چوپانان با ایمان که برای چرای گوسفندان خود به دامنه ی با شکوهِ کوه اُل می رفتند شبانگاهان هیزم آتش زده و از ارتفاع آن پایین می انداختند . این حرکت باعث شور و شعف می شد و مورد تشویق اهالی قرار می گرفتند .

vutcb0cjarjjxcki55v.jpg

بعضی ها که صدای بلندی داشتند از روی پشت بام با صدای کشیده چوپانان را صدا می زدند و آنان نیز مجددا آتش را در شیب تند کوه اُل پرتاب می کردند . هیزم ها که تا انتهای سوختن به پایین سقوط می کرد لحظات مفرح را با شادمانی برای مردم فراهم می کرد و سال نکو را از خداوند متعال برای خود و دیگران مسئلت می نمودند .

hd1phn3mg6k4b9psocqu.jpg

شاعر توانای کشور پهناور ایران شادروان امیر مسعود نراقی که خود به دفعات شاهد صحنه آتش افروزی در ارتفاع کوه اُل بوده در بین اشعار زیبایش در خصوص عظمت خدادادی این کوه و آتش روشن کردن بیان داشته :

به آتشی که شبانان برآن بر افروزند                 زبان شوق و لهیب دل فکار من است

 

g43gaynrsamcukxxkj4t.jpg

  

۹۳/۱۲/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook