سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

جهانگیر خسروی نراقی با شهادتش جهان را گرفت

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ب.ظ


ای خوشا با فرق خونین در لقا یار رفتن

سر جدا پیکر جدا در محفل دلدار رفتن

عاشقان را عشق فرمان می دهد منزل به منزل

گه بخاک تیره خفتن گه فراز یار رفتن

دوشنبه تاریخ 14 اردیبهشت 1343 در منزلی واقع در خیابان مولوی تهران محله باغ فردوس کودکی به دنیا آمد که پدرش نام او را جهانگیر گذاشت به این امید که روزی جهان زیر گام هایش باشد.

شهید جهانگیر خسروی

پدرش غلامرضا خسروی فرزند محمد( 1298 – 1371) کارمند صدیق وزارت دارایی بود و مادرش صاحب خانم خسروی فرزند شکرالله(1309 – 1386) هر دو اهل شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی بودند .

    

مرحوم غلامرضا خسروی               مرحومه صاحب خانم خسروی

این کودک به سن هفت سالگی رسید و در یکی از مدارس جنوب شهر تهران شروع به تحصیل نمود و بر این منوال ادامه داد . ایشان و عده ای از دانش آموزان از معلمانی چون آقای محمدعلی رجایی (1312 قزوین – شهادت 1360تهران ) درس زندگی و شهامت آموختند .

سال 1354 الی 1358 این خانواده متشکل از پنج پسر به اسامی ناصر ، ایرج ، فرهاد ، داریوش و جهانگیر خسروی از تهران به زادگاه والدین خود وارد نراق شدند و به ادامه تحصیل پرداختند .
تنها دختر خانواده خانم ملک خسروی نیز به همراه همسرش آقای یوسف جوانبخت به نراق تردد داشتند .

سال 1357 که انقلاب تحت رهبری داهیانه آیت الله سید روح الله خمینی(ره) پیروز شد جهانگیر به همراه خانواده اش همگام با مردم نراق جشن پیروزی گرفتند .

جهانگیر چهار سال از عمر کوتاهش را در نراق گذراند . شهری زیبا و دوست داشتنی با کوه سرکشیده اُل که با عظمت و استواری بر تارک تاریخ کهن آن سامان ایستاده و در پای آن غار چال نخجیر به ابهت منطقه افزوده است .

                                                                          

بیشترین درس دلدادگی و راستی را از مردم مومن و درستکار نراق آموخت . معلمانی همچون فروغی ها و جعفری ها و رحیمی ها و قبل از آن ها و نسل های قبل معلمانی همچون علامه فاضل نراقی در تربیت و تعلیم چنین افرادی تاثیر گزار بوده است .

جهان یکی از چهره های ورزشی بود و در رشته فوتبال علاقمندی بیشتری نشان می داد . وی در کنار سه تن از برادرانش در تیم فوتبال شهر نراق فعالیت داشت و در مسابقات مختلف عموما برتر میدان بودند .

از راست : فرهاد ، جهانگیر ، داریوش خسروی

این تیم فوتبال زمانی که در تهران تمرین یا مسابقه داشت به نام شهید فریدفر مطرح بود لیکن پس از شهادت ابوالفضل بیابانگرد در نوروز سال 1361 طی عملیات بزرگ فتح المبین به دلیل اینکه دو تن از برادرانش آقایان علی اصغر و محمدرضا بیابانگرد عضو فعال تیم بودند و از طرفی شهادت جهانگیر خسروی در اسفند 1361 به دلیل اینکه سه تن از برادرانش در این تیم کوشا بودند از اوایل سال 1362 نام تیم به دو شهید تغییر نام داد . تیم فوتبال دو شهید که کاپیتانش فرهاد خسروی بود آوازه ای برای خود بدست آورده و علاوه بر نراق در تهران نیز تمرین و مسابقات برگزار می کردند .

تیم فوتبال شهر نراق – سال 1361
ایستاده از راست : محمدرضا بحرینی فرزند حسین(هوادار تیم) - جمشید توکلی فرزند علی محمد(دروازه بان) - شهید جهانگیر خسروی فرزند غلامرضا - محمدرضا بیابانگرد فرزند حسین - علی عضایی فرزند ابراهیم - احمد عابدی فرزند ماشاالله - حسن مرادی نراقی فرزند علیرضا - مرحوم ایرج خسروی فرزند غلامرضا -


نشسته از راست : غلامحسین رمضانی فرزند غلامعلی - علی اکبر عضایی فرزند عباس - سید تقی نقیبیان فرزند آقاسلطان - فرهاد خسروی فرزند غلامرضا - داریوش خسروی فرزند غلامرضا - مرحوم اسماعیل سلمانی فرزند احمد


تعطیلات نوروز بهانه ای بود تا جوانان پر شور در زمین خاکی شهرک فاضلین نراقی در پای کوه سترک اُل در غالب چند تیم مسابقه فوتبال برگزار نمایند و در پایان مسابقات علاوه بر جوایز به تیم های برتر از خانواده های معزز شهیدان تجلیل به عمل می آورند .

نیمه سال 1359 رژیم بعث عراق با حمایت بعضی از کشورها برای جلوگیری و مقابله با انقلاب تهاجم گسترده ای به ایران اسلامی را آغاز کرد . تمام ملت غیور ایران به پا خواستند تا در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی نمایند . دانش آموزان که موثرترین نیروهای نبرد بودند به خروش در آمدند .

تیم فوتبال شهر نراق – سال 1361

ایستاده از راست :
جمشید توکلی فرزند علی محمد(دروازه بان) – علی عضایی فرزند ابراهیم - محمدرضا بیابانگرد فرزند حسین- احمد عابدی فرزند ماشاالله - حسن مرادی نراقی فرزند علیرضا -مرحوم ایرج خسروی فرزند غلامرضا

نشسته از راست : علی اکبر عضایی فرزند عباس - سید تقی نقیبیان فرزند آقاسلطان - فرهاد خسروی فرزند غلامرضا - شهید جهانگیر خسروی فرزند غلامرضا - داریوش خسروی فرزند غلامرضا

 

ستاد پشتیبانی جنگ آموزش و پرورش راه اندازی شد و با کمک بسیج نیازمندی های جبهه را خصوصا در پشتیبانی دفاع مقدس تامین می کردند . بر این اساس جهانگیر خسروی تحصیل در سال چهارم دبیرستان و دریافت دیپلم را رها و داوطلبانه از محیط آموزشی در منطقه اتابک تهران ثبت نام نمود و با عده ای از دوستان دانش آموزش تاریخ 26/11/1361 از طریق قطار وارد اهواز مرکز استان خوزستان گردیدند تا ماموریت 45 روزه را به سرانجام برسانند .

عملیات غیر موفق والفجر مقدماتی با رمز یا الله از تاریخ 17/11/1361 لغایت 21/11/1361 در محور فکه – چزابه پایان یافته بود .

تیم فوتبال شهر نراق – سال 1361

ایستاده از راست : محمدرضا بیابانگرد فرزند حسین – ناشناس – غلامحسین رمضانی فرزند غلامعلی – علی اصغر بیابانگرد فرزند حسین – نصرت الله حسنی فرزند حبیب الله -- شهید جهانگیر خسروی فرزند غلامرضا - علی عضایی فرزند ابراهیم

نشسته از راست : سید تقی نقیبیان فرزند آقاسلطان - فرهاد خسروی فرزند غلامرضا- حسن مرادی نراقی فرزند علیرضا- غلامحسین بیابانگرد فرزند غلامرضا -- داریوش خسروی فرزند غلامرضا- سید عباس میرسلطانی فرزند سید احمد

 

نامبرده و عده ای دیگر در غالب بسیج مردمی از محیط های دبیرستان های مناطق تهران در واحدهای پشتیبانی سازماندهی شدند . جهانگیر و دوستانش از منطقه اتابک به دلیل عدم توانایی لازم در بعد نظامی در پادگان شهید رستم پور واقع در اهواز ؛ جاده قدیم ماهشهر ؛ بعد از پلیس راه بومی مستقر گردیده و از تجهیزات ؛ امکانات جنگی و به خصوص از زاغه مهمات های این موقعیت نظامی نگهبانی و محافظت می کردند .

                                               

پادگان رستم پور مورد توجه بمباران هواپیماهای نیروی هوایی ارتش عراق بود و به واسطه بزرگی پادگان اتفاقات گوناگون نیز در آنجا حادث می گردید . تاریخ 3/12/1361 روز عروج ملکوتی و پرواز جهانگیر فرا رسید و جان تابناکش را هدیه به درگاه دوست نهاد .

مراسم یادبود شهید جهانگیر خسروی در شهر نراق - اسفند سال1361

برادران ناصر و فرهاد خسروی در حال حمل دسته گل برادر شهیدشان جهانگیر

پیکر مطهر جهانگیر به طرز با شکوهی توسط مردم و همکلاسی هایش و همچنین خانواده معزز او تشییع و در قطعه 28 ردیف 95 شماره 5 بهشت زهرا(س) تهران در ایوان عرش منزل گرفت . علاوه بر مجالس سوگواری تهران در شهر نراق نیز مجلس با عظمتی در مسجد جامع منعقد گردید .

                                         

      سنگ قبر شهید در بهشت زهرا(س)                                                     سنگ یادبود در گلزار شهدای شهر نراق

به مناسبت ایثارگری های وی سنگ قبری توسط شهرداری به نام این شهید والا مقام در گلزار شهدای شهر نراق در نظر گرفته شده است .

از شهید جهانگیر خسروی وصیتنامه به جای نمانده و لیکن سفارش موکد ایشان در هنگام اعزام به جبهه چنین است :

وظیفه ما جوانان این است که برای دفاع از دین و وطن و ایجاد امنیت برای مردم و خانواده به جنگ با دشمن متجاوز برویم . فرصت برای درس خواندن همیشه وجود دارد .

برادر زاده شهید مرحوم سعید خسروی فرزند ایرج تاریخ 27/2/1383 در اثر غرق شدن فوت و در قطعه 229 ردیف 117 شماره 52 خاکسپاری شد .

   مرحوم ایرج خسروی
برادر شهید مرحوم ایرج خسروی فرزند غلامرضا از رانندگان زحمتکش دفاع مقدس در شهر نراق تاریخ 15/9/1383 فوت و در قطعه 214 ردیف 24 شماره 43 به خاک سپرده شد .

   مرحوم غلامرضا خسروی

پدر شهید مرحوم غلامرضا خسروی فرزند محمد متولد 1298 تاریخ 27/10/1371 فوت و در قطعه 57 ردیف 7 شماره 79 خاکسپاری گردید .

مادر شهید مرحومه صاحب خانم خسروی فرزند شکرالله متولد 1309 تاریخ 13/6/1386 فوت و در قطعه 57 ردیف 79 شماره 7 دفن گردید .


                     

                                                  فرهاد و داریوش خسروی
سلحشوران شهر نراق از آقایان فرهاد و داریوش خسروی جهت تهیه زندگینامه برادر شهیدشان که پس از 33 سال برای اولین بار در فضای مجازی انعکاس می یابد صمیمانه تشکر و قدردانی می نماید .

سلحشوران شهر نراق

۹۴/۰۸/۲۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۸)

۲۳ آبان ۹۴ ، ۲۳:۱۵ موسوی شورای شهر نراق
با سلام، درود بر شهیدان راه حق ، سلام بر شهید خسروی و خانواده شهید پرورش
۲۴ آبان ۹۴ ، ۰۰:۴۲ امین رضایی
شهید خسروی ستاره ای در آسمان رفیع شهر نراق است که همیشه پر فروغ خواهد ماند. خداوند مارا در آخرت با ایشان و دوستان این شهید بزرگوار محشور کند
عرض خسته نباشید خدمت دوستانی که برای این وبلاگ زحمت شبانه روزی میکشند... خدا قوت. اجرکم عندالله
خدا رحمت کند. چه چهره های جالبی نراق داره که غالب نسل بعد انقلاب نمشناستشون. جالب بود بازم این پستارا بزارین
۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۱:۳۰ از طرف جمشید توکلی
نام تیم فوتبال ما شهید فهمیده بود و علاوه بر نراق در زمین های حومه ی استادیوم تختی تهران تمرین و مسابقه برگزار می کردیم .
سال 1361 که برادران دو فوتبالیستمان در جبهه به شهادت رسیدند نام تیم را بومی سازی کردیم و از شهید فهمیده به دو شهید تغییر دادیم . در واقع از سال 1362 نام تیم فوتبال دو شهید معرفی می شد .

دو شهید یعنی شهید ابوالفضل بیابانگرد و شهید جهانگیر خسروی .

تیم فوتبال دو شهید هم در نراق و هم در تهران بازی می کردیم و تا سال 1367 که دفاع مقدس بود تیم دو شهید نیز فعالیت داشت . و شاید یکی دو سال بعد از جنگ هم تیم پابرجا بود و کم کم دوستان پا به سن گذاشتند و متفرق شدند .

یاد باد آن روزگاران یاد باد .
۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۱:۳۶ احمد رضایی
خداوند ارواح تمامی شهدا و گذشتگان را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد

انشاالله که روح شهید خسروی و پدر و مادرش امرزیده شوند
با سلام و تشکر

عکس ناشناس که لباس دروازه بانی در تیم فوتبال به تن دارد آقای سید جمال میرسلطانی فرزند سید مهدی است .
نوه حلیمه خانم خدا بیامرزه هست .
روح حلیمه خانم شاد باشه فکر کنم نامش از اذهان رفته بود ولی سببی شد تا صلواتی نثار روحش کنیم الهم صل علی محمد و آل محمد
۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۷:۰۷ مهدی یوسفی
با سلام و تشکر از همه کسانی که چه در مراسم تدفین و چه در مراسم ختم و هفت پدرم باعث تسلی خاطر ما شدند. پدرم همیشه در نماز های یومیه دعاگوی تمامی مردم شهر نراق بود. امیدوارم در شادیهایتان جبران نماییم.... خداوند انشالله همه درگذشتگان مردم شریف شهر نراق را رحمت کند.

من الله التوفیق ـ مهدی یوسفی


روح تمامی شهدا قرین رحمت حق تعالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook