سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

نظرات متفاوت از وجه تسمیه شهر نراق

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۵۵ ب.ظ

سلحشوران شهر نراق مدتها تحقیق و پی گیری نمود تا اینکه مشخص شد چه افرادی اولین بار مطالب در خصوص وجه تسمیه نراق را عنوان نمود و زبان به زبان چرخید و وارد چند کتاب گردید .

                           https://bayanbox.ir/preview/7299591519791883709/12605683923042824014.jpg

چند کتاب و یاداشت های اینترنتی از جمله کتاب نراق در آیینه تاریخ تالیف آقای محمدرضا خسروی فرزند قنبرعلی صفحه 48 به این نکته معطوف گردیده است .

از نراق هیچ وجه تسمیه مستند و اثبات شده در تاریخ وجود ندارد و سه مورد از وجه تشبیه نراق که بیان شده استنباط شخصی افراد بوده ؛ خواه این مطلب متقن یا مردود تلقی گردد .

1* آقای  حاج ملا غلامحسین فروغی یکی از افرادی  بود که همراه برادرش ملا غلامرضا و برادر زاده اش ملا احمد فروغی معلم مکتب خانه های قدیم نراق بود و به دلیل سواد بیشتری که نسبت به مردم داشتند اکثر قباله های این دیار را می نوشتند .

 حاج ملا غلامحسین اولین فردی است که سال 1344 شمسی وجه تسمیه نراق را اینگونه بیان داشت :


" نَراق به معنای نَر یا نَره و عبارت از بَر آمدگی و بلندی زمین است و چون زمانی سلطان آباد(اراک امروزی) را با نام عراق می شناختند و نَراق در بلندترین نقطه ی عراق قرار داشت ؛ آن را نَر عراق(یا بلندترین نقطه ی عراق) نامیدند . "

http://www.8pic.ir/images/83627312802406731383.jpg

حاج ملاغلامحسین فروغی فرزند ملا محمد تقی (1271 - 1357) نیم قرن قبل بر پله های مغازه پینه دوزی حاج حسینعلی هدایتی یکی از مومنان خدادوست در جمع دوستانش نشسته و با توجه به سواد و ادراکی که داشت و استنباط می کرد وجه تسمیه نراق را گفته است و پس از آن نقل به نقل گردید .

                                                         مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی

نامبرده طبق وصیتی که کرده بود در بقعه متبرک شاه یحیی(ع) خاکسپاری گردید .
نام همسرش کوکب خانم بود و صاحب یک فرزند به نام جواد فروغی بودند که زودهنگام فوت نمود .


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

قبل از شروع زندگی ماشینی کالاها با قافله از شهری به شهر دیگر حمل می شد . در گذشته کالا از مرز قصر شیرین کرمانشاه به همدان و بعد به عراق عَجَم (سلطان آباد قدیم و اراک فعلی) وارد می شد . سپس از اراک به نراق که مرکز داد و ستد بزرگی در سطح منطقه بوده حمل می گردید .

هنگام توقف و عبور کاروان از نراق به سَمت کاشان از روی بلندترین نقطه در مسیر باید عبور می کردند که آن مقطع به نَرّ عراق مشهور بوده و تدریجا به نراق نامگذاری گردیده است .

.https://bayanbox.ir/preview/5134766173685004225/IMG-5802.jpg

              مرتضی رادفر

2* آقای حاج مرتضی رادفر(یوسفی) فرزند شکرالله بن محمد هاشم (1316-0) یکی از چهره های زحمتکش فرهنگی و نماینده فرهنگ سابق شهر نراق می باشد . ایشان در سال 1364 شمسی و قبل از آن بین فرهنگیان بر اساس استنباط شخصی و حِس ششم خود در ارتباط با وجه تسمیه نراق بیان داشت :

نام نراق را از حروف درهم ریخته قرآن کریم استنباط می کنم و سندی بر این حِس مترتب نیست .این یک خط به سرعت وارد محاوره مردم و بعد در وبلاگ ها یاداشت گردید .
                               http://www.8pic.ir/images/28232702420965331642.jpg

3* آقای دیگری بیان داشت که اسم نَراق اقتباس از نام ستاره ای است و هیچ سندی در این خصوص نیست و چنین ستاره ای هم به چنین اسمی در کهکشان وجود ندارد . این وجه تسمیه تحت هیچ شرایطی صحیح نمی باشد .

پیشنهاد می گردد دو مورد آخر را برای همیشه از ذهن ها و نوشته ها پاک و به همان مطلب مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی بسنده کنیم .


۹۴/۱۱/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۶)

۰۴ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۴۵ میثم کاظمی
با سلام و خسته نباشید خدمت برادر زحمت کش و پر تلاش شهرمان... مطلب جالبی بود... با کمی درنگ و تفکر به سادگی می توان دید که مطلبی که از مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی نقل شده است منطقی تر از سایر مطالب به نظر می رسد...
خداوند رحمت کند مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی را ایشان طبع شعر نیز داشتند و در مناسبت های مختلف شعر می سرودند .
یه خاطر دارم زمانی که آیت اله العظمی بروجردی رحلت نمودند ایشان این شعر را سرودند.
آیت اله بروجردی نهان در خاک شد
سینه اطرافیان در ماتمش صد چاک شد
خاک بر سر زین مصیبت عده ای زاهل نراق
سوی شهر قم روان با دیده نمناک شد
که این شعر توسط برادر مرحومم (مهدی غفاری)روی پارچه مشگی نوشته شد و در جلو کاروان عزادار نراق به شهر قم برده شد .
۰۵ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۳۷ سلحشوران شهر نراق
جناب حاج سید مجتبی غفاری
سلام علیکم
از بذل توجه همیشگی شما متشکرم.

پس از پیام شما در آرشیو سلحشوران شهر نراق تقریبا عین مطالبی که شما مرقوم فرمودی قبلا به عنوان خاطره نمایش گردیده و مسلما از شما عزیز نیز در آن مقطع کمک گرفته شد .

جالب است یک بار دیگر مرور کنیم :




ارادتمندی اهالی شهرنراق نسبت به آیت الله سید حسین بروجردی


متولد سال 1330 می باشم و 10 فروردین 1340 که آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی فرزند سید علی رحلت کرد 10 ساله و کلاس چهارم ابتدایی بودم .
آن مقطع آیت الله بروجردی تنها مرجع شیعیان بود و بر این اساس اکثر مردم مذهبی و خداجوی شهر نراق از این عالم بزرگ در مسایل دینی تقلید می کردند .
عده ای از مومنین با اتوبوس حاج رضا آعلی برای مراسم تشیع و سوگواری به قم عزیمت کردند . یادم می آید شعری روی پلاکارد مشکی رنگ نوشته شده و در دست عزاداران نراق بود که سراینده آن مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی فرزند ملا محمد تقی و توسط مرحوم سید مهدی غفاری فرزند سید محمود روی پارچه نوشته بود :

آیت الله بروجردی نَهان در خاک شد
دیده اسلامیان در ماتمش صَد چاک شد
خاک بَر سَر زین مصیبت عده ای زاهل نراق
سوی شهر قم روان بادیده نَمناک شد


عزیز الله فروغی فرزند ابراهیم اهل شهر نراق 29/6/1392


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی مرجع شیعیان سال 1254 در شهرستان بروجرد استان لرستان متولد و سال 1340 در سن 86 سالگی دارفانی را وداع گفت و در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه(س) قم به خاک سپرده شد .
ایشان از هم سن و سال و دوستان آیت اله آقا حسین فاضلی نراقی فرزند ملا محمد رضا بود و همیشه نسبت به نراق و مردم مومن آن نظر لطف داشت و بعضی از روحانیون توسط معظم له برای تبلیغ به نراق اعزام می شدند .



۰۶ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۳۹ مرتضی علی آقایی
فرهیخته گرامی جناب اقای عضایی
سلام خسته نباشید. مرحوم ملا غلام حسین فروغی نراقی وجه تسمیه نراق را قشنگ معنی کرده و این نخستین چیزی است که در مورد معرفی نراق با ذکر نام آن مرحوم به آن اشاره کرد.خیلی قشنگ و زیبا بیان کرده ، چیزی که اصلا در کتب معتبر در مورد نراق به ان هیچ اشاره ای نشده است. این هم بکی دیگر از شاهکار های جنابعالی در مورد وجه تسمیه براق.افرین به این تلاش و پشتکار شما . سپاسگزارم.
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۰۲ احمد رضایی
سلام بر برادر بزرگوار اوضاعی

وجه تسمیه نراق را جایی دیگر اینگونه شنیده بودم

نر=کوه

اق=سفید
کوه سفید
۰۸ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۵۲ غلامحسین میرشکاری
بسیاری از همشهریان عزیز شاید ندانند که چرا به این کوه با عظمت نراق نام اول را نهاده اند حال آنکه با کوچکترین تحقیقات فرهنگی می توانید دریابید که اول نام فرنگی به معنی جغد می باشد و وجه تسمیه آن هم به این دلیل است که این کوه همانند یک جغد تنومندی است که هیکل و سر و سینه خود را به هر بیننده ای نشان می دهد.
مراجعه شود به فرهنگهای لاتین انگلیسی
پاسخ:
متشکر از ارائه نقطه نظر شما
***********************************************

خبرگزاری میراث فرهنگی
کد خبر : ۶۳۵۰۵ زمان مخابره: ۱۳۸۷/۱/۱۰
بین چوپانان نراقی مرسوم است که در اول بهار گوسفندان خود را برای چرا به ارتفاع کوه "آل" برده و پس از جمع کردن هیزم و انداختن آتش در هنگام شب از فراز کوه به پایین،حضور خود را اعلام می کنند .
در شهر نراق، کوه بسیار منحصربه فردی قرار دارد، به نام آل که به معنای آشیانه عقاب یا به تعبیری دیگر جن است .
در دامنه این کوه قلعه ای وجود دارد که در باور مردم نراق سکونتگاه جن هاست و شاید به همین منظور آن را "ال" می نامند .( در زبان ترکی به جن، آل می گویند ).

مرحوم امیر مسعود نراقی از شعرای بزرگ این دیار در وصف کوه آل و این مراسم شعری به یادگار گذاشته است که خواندن آن خالی از لطف نیست :

به کوه آل که نشان دیار من است
سلام باد که پیوسته افتخار من است
به دامنش درو دشتی است سبز و خرم و شاد
که آب صافی آن شهد خوشگوار من است
رقم زده فلکش بر جبین گذشت زمان
که از روند زمان نقش پایدار من است
به هیبتی که بدامان کشیده خاک نراق
نهفته قصه پیوند استوار من است
زباغ لاله که در دل دمیده فصل بهار
توان شناخت که مشتاق بی قرار من است
به صخره های سترگی که در میان دارد
حکایت دل سنگین روزگار من است
به آتشی که شبانان برآن بر افروزند
زبان شوق و لهیب دل فکار من است
به ابرو باد و مه و خور به طعنه خنده زند
که تا قیام قیامت جهان به کام من است
برون کشیده سر از خاک و برفلک اندام
عقاب عرشم و شیر فلک شکار من است
برون نمی رود از دل هوای منظر ال
که یاد عهد جوانی و یادگار من است
سلام من همه بر آشنا و سال و زمان
به ال که آینه دار دیار و یار من است
به باغ طبع نراقی بهار گو نرسد
بهار منظر ال را نما بهار من است


**************

آنچه مهم است ما نباید دنبال حرف لاتین یا ترکی بگردیم . اینجا نراق است و معانی بسیاری از واژه ها و نام ها از اصطلاحات بومی و محلی ساخته شده است . کافی است نزد کهن کسوتان بنشینیم تا بعضی از مطالب را از زبان آنان ریشه یابی کنیم .

بعید است مطلب جناب عالی که برای اولین بار مطرح می شود از صحت لازم برخوردار باشد . چون هیچکس به کوه نراق اول نگفته و نخواهند گفت که به دنبال معنی آن باشیم .

این کوه باعظمت فقط به اُل یا آل اسم برده شده و افرادی به زعم مطالعاتشان معانی های متفاوت از این دو واژه ارائه داده اند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook