سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مرتضی علی آقایی تاریخ 8 دی 1333 درشهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی در یک خانواده ی مذهبی و زحمتکش دیده به جهان گشود.

مرتضی در آغوش پدر

مادرش سیده خانم آغا جوادی فرزند سید جواد بن سید جعفر نام داشت و پدرش علی اکبر علی آقایی فرزند یوسف بن علی آقا از راه کشاورزی امرار معاش می نمود .

                   

نامبرده علاوه بر تحصیل کمک حال پدر در امر کشاورزی بود . دوره ی ابتدایی و راهنمایی را در نراق ودوره ی متوسطه را در شهر دلیجان به پایان رساند و در شهریور سال 1355به اخذ دیپلم در رشته ی طبیعی نایل گردید .

مرتضی علی آقایی در عنفوان جوانی

زمستان سال 1355به خدمت سربازی اعزام گردید . چهار ماه آموزشی را در لشکرک تهران و دو ماه تخصصی را در لشکر 92 زرهی اهواز در رسته ی زرهی به پابان رساند و به اخذ درجه ی گروهبان سوم وظیفه نایل آمد.

  

بعد از اتمام دوره ی تخصصی به پادگان 151 دژ خرمشهر که یک گردان مستقل مرزی و از گردان های نمونه ی رژیم شاهنشاهی بود اعزام و بلافاصله به منطقه ی صفر مرزی شلمچه اعزام گردید.

لازم به توضیح است که شروع جنگ اول ایران وعراق از سال 1348بود وتا پایان سال 1355 ادامه داشت و بعد از آن صلح ایران و عراق شروع شد و نیروهای رزمی هر دو کشور به پشت مرزهای خود باز گشتند و مناطقی را که ایران در زمان جنگ تصاحب کرده بود طبق نقشه به عراق بازگرداند. این کار در زمان احمد حسن البکر رییس جمهور وصدام حسین عبدالمجید نخست وزیر وقت عراق و امیر عباس هویدا نخست وزیر ایران انجام شد.

به هر حال آقای علی آقایی 18 ماه خدمت سربازی زمان جنگ در منطقه ی کوشک و شلمچه سپری شد و زمستان 1355از خدمت وظیفه ترخیص و کارت پایان خدمت را از گردان دژ خرمشهر دریافت نمود .

سپس در نیروی هوایی قسمت همافری استخدام شد و در مرداد 1357 درست زمانی که زمزمه ی پیروزی انقلاب به رهبری حضرت سید روح الله خمینی (ره) به گوش می رسید با یکی از افسران به نام ستوان نصری معاون گروهان به علت دفاع از حق خویش و دیگران بازداشت می گردد . فرمانده گردان سرگرد یعسوبی ( بعدا از کشور متواری گردید ) مراتب را به مافوق گزارش کرد .

بعد از 51 روز بازداشت به اتهام بی انضباطی توسط سپهبد خلبان نادر جهانبانی(1307 – اعدام 22 اسفند 1357) در پشت درهای بسته ی زندان غیابا محاکمه و از نیروی هوایی اخراج گردید .

وی بعد از انقلاب مجدداً به محل کار مراجعه کرد که به علت پاکسازی ارتش برگشت مجدد زمان بَر بود فلذا از این کار منصرف شد .

در اوسط سال 1359به مدت شش ماه به عنوان معلم حق التدریس در آموزش و پرورش انجام وظیفه نمود و در اواخر همین سال به علت ادامه جنگ تحمیلی به عنوان نیروی احتیاط دوره ی 55 به خدمت مجدد اعزام و توسط لشکر 16 زرهی قزوین طی یک دوره ی فشرده آموزشی به منطقه ی جنوب اعزام گردید .

از راست : مرتضی علی آقایی ، شهید غلامعباس علی آقایی

درست زمانی که دشمن تا نزدیکی اندیمشک پیشروی کرده بود و زمزمه ی صلح از زبان سید ابوالحسن بنی صدر خائن به گوش می رسید . شهریور سال 1360 از خدمت احتیاط مرخص شد . در واقع مقطع سربازی و جنگ 18ماه در رژیم پهلوی و6 ماه در زمان جمهوری اسلامی در کارنامه اش دارد .

    

پاره ای از مشکلات زندگی باعث شد که نتواند به تحصیل ادامه دهد و با همان مدرک دیپلم سال 1364 در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در بخش تحقیقات زنبور عسل مشغول به کار شود . پس از 12 سال کار در این نهاد به دانشکده ی کشاورزی دانشگاه تهران منتقل شد و همچنان در حال خدمت می باشد .

* آقای مرتضی علی آقایی به سلحشوران شهر نراق اظهار داشت :


سال 1375به دلیل علاقه ای که به حرفه ی خویش داشتم و عدم شناخت مردم را در مورد عسل شاهد بودم فلذا تصمیم گرفتم کتابی در مورد عسل بنویسم .نوشتن کتاب با توان علمی پایین (دیپلم) تا اندازه ای برایم مشکل بود .

بالاخره با استعانت از خداوند متعال و مشوق همکاران توانستم به این خواسته جامه عمل بپوشانم و کتابی تحت عنوان "عسل درمانی" را چاپ و به بازار فروش عرضه نمایم .

روزی یکی از کتاب های مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی را در مورد امام علی علیه السلام مطالعه که تحت تاثیر قرار گرفتم . تصمیم بر این شد کتابی در مورد آن امام همام بنویسم. تا اندازه ای در فن نوشتاری تجربه کسب کرده بودم وبا استفاده از منابع معتبر علمی و مذهبی دومین اثر خود را تحت عنوان "چشمه سار آفتاب نبوی امام علی بن ابیطالب" را چاپ و روانه ی بازار فروش نمودم .

در مورد اثر سوم مطالبی جمع آوری نمودم و خواستم به کتاب اول اضافه نمایم و به اصطلاح کتاب را با تجدید نظر واضافات منتشر کنم که ناشرم زنده یاد دکتر شاپور گهواره (0-1392) موسس انتشارات نوپردازان و آییژ به من گفت این مطالب را کاملتر کن و من برایت به صورت یک کتاب جداگانه در می آورم وسومین اثر تحت عنوان " زنبور عسل و زنبور داری" چاپ و منتشر گردید .

مرحوم دکتر شاپور گهواره درسال 1386 کتابی تحت عنوانbeekeeping for dummies به معنی زنبورداری برای همه که از امریکا آورده بود به عنوان هدیه به من داد و گفت:
اگر توانستی این کتاب را ترجمه کنی من آن را برایت چاپ می کنم . کتاب را به منزل آوردم یکی دو صفحه ی آن را خواندم و خوشم آمد . پیش خود گفتم: من دیپلم کجا و ترجمه ی کتاب کجا ؟
به هر حال دل به دریا زدم . هنوز توان علمی قدیم را در خود احساس می کردم . همسر و فرزندانم مشوّق وهمکار من شدند و کمک نمودند . مدت دو سال طول کشید تا کتاب ترجمه شد و ویرایش علمی آن توسط خودم و ویرایش ادبی آن توسط دو تن از اساتید اهل فن انجام گرفت وسرانجام کتاب در بهار سال 1390 به چاپ رسید.

لازم به توضیح است که کتاب فوق از سری کتاب های دامیز از انتشارات بزرگ وایلی در امریکا می باشد که براى نخستین بار در کشور چاپ و منتشر شد .

در پایان یاد آوری می شود که از چهار اثر فوق ، دو عنوان تالیف، یک عنوان تالیف و ترجمه و یک عنوان ترجمه می باشد.


                                                                                                                        مرتضی علی آقایی

از نویسنده شهیر شهر نراق جناب آقای مرتضی علی آقایی به پاس همه ی زحمت هایش تقدیر و تشکر می نماییم . مردم قدرشناس نراق و مجموعا ایران به چنین انسان های فاخری مباهات می کنند .


۹۴/۱۱/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱۱)

۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۱۵ مریم علی اقایی
درودوسپاس فراوان بر دایی عزیزم که باعث سربلندی خودوخانواده اش شد'روح پدر بزرگ عزیزم مرحوم علی اکبر علی اقایی شاد که بعد از شهادت پدر شهیدم تکیه گاه من در زندگیم شد 'دوستت دارم وبه وجود نازنینت افتخار میکنم دایی جان'
۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۲۰ مرتضی علی آقایی
سلام آقای عضایی
ضمن تشکر از زحمات شما برادر عزیز که در خصوص بیوگرافی این حقیرودرج ان در سایت سلحشوران اقدام نموده اید کمال تشکر و قدر دانی را می نمایم .من هم به عنوان یک شهروند نراقی فقط هدفم این بود که در جهت معرفی این کهن شهر ، شهر علما و دانشمندان گام کوچکی بر داشته باشم که به خواست خداوند منان این امر محقق شدو امروز به نراقی بودنم افتخار می کنم.خداوند هم شما را هم درمورد انعکاس مطالب موفق و موید بدارد.
درود بر روح شهید غلامعباس علی آقایی سالها با این شهید عزیز همسایه بودیم و در یک مدرسه درس می خواندیم ، درسش خوب بود ،اخلاق حسنه داشت و در بازی جمعی جر نمی زد و ...
خدا رحمت کند مادر این شهید بزرگوار را که خانمی با ایمانی بود و زود به دیدار حق رفت . روح شهید علی رزاقی شاد .
شهید علی رزاقی شهید شاخص دانش آموزی منطقه می تواند باشد .
با اهدای سلام
در ابتدا مراتب تشکر خود را از سایت سلحشوران و مدیران لایق و فرهنگ دوست آن اعلام میدارم .
به آقای مرتضی علی آقائی محقق و نویسنده توانا که با علاقه فراوان در جمع آوری و نگارش مطالب در ارتباط زنبور عسل و فرآورده های آن همت مینماید خدا قوت و دست مریزاد میگویم .
به حودم و تمامی همشهریان عزیز به خاطز داشتن چنین فرزندان پاک سرشت و ادب دوست و محقق تبریک میگویم .
آقا مرتضای عزیزحقیرتا کنون توفیق مطالعه آثار جنابعالی را نداشته ام لیکن از نوشته هایتان در واتساپ سلحشوران استفاده نموده و لذت برده ام .
از درگاه خداوند بزرگ برایتان آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم .و امیدوارم در آینده فرصت مطالعه آثارتان را پیدا نمایم .
۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۹:۵۳ علیمحمد. م
سلام
قلم و نگارش انقدر ارزش دارد که خداوتد بزرگ بان سوگند یاد کرده است.
(ن والقلم و ما یسطرون) و امام صادق نیز در باره ارزش والای نوشتن فرموده بنویسد که تا ننویسید مطالب را حفظ و نگهداری نمی کنید.(اکتبو فانکم لا تحفظون حتی تکتبوا)
بنابرین ارزش نوشتن بر هیچ کس پوشیده نیست تا جاییکه زکات دست را نگارش علوم و منافعی که مسلمانان از ان بهره مند میگردند دانسته اند.
علیهذا زحمات اقای مرتضی علی اقایی در نگارش و تدوین کتب عسل درمانی،چشمه سار افتاب نبوی ،زنبور عسل و زنبورداری و ترجمه کتاب beekeeping for dummies و ثبت و ضبط ونشر این اثار توسط فعالان سلحشوران بویژه حاج محمد اوضاعی بسیار ستودنی است و باعث فخر و مباهات شهرمان نیز هست.
این وقف قلم و درج اثرات ایشان وسلحشوران نراق را ارج می نهیم و کسب این افتخار را به وی همشهریان تبریک میگوییم.
خداوند به ایشان و خانواده سلامتی و به روح پدرش غفران و رحمت عطا فرماید.
باتشکر .
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۰۱:۲۵ محمد رضا علی آقایی
آقا دمتون گرم خیلی خوبید
عمو جون شما هم یه دونه ای برا نمونه ای
از همه دوستانی که زحمت این کار رو کشیدن هم سپاس گزاری میکنم خسته نباشید
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۲۴ ایزدی علوم پزشکی
باسلام از زحمات و تلاشهای همکار عزیزمان جناب آقامرتضی علی آقایی تشکر و قدردانی میشود انشااله مشوقی باشد برای دیگر جوانان همشهری نراقی جهت سربلندی شهرمان.
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۵ دکتر رحمانی
اینجانب مدتهاست کتاب های ایشان را مطالعه می نمایم و همیشه به بچه های دانشگاه توصیه میکنم که این کتاب ها را مطالعه نمایند و باعث افتخار گروه علوم دامی دانشگاه علوم کشاورزی است که سالها با ایشان همکاری می نماییم.امیدوارم شاهد اثار متعددی از ایشان باشیم.
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۴۵ حمیدر ضا علی اقایی و حسین قجری
ما به داشتن این دایی بزرگوار افتخار می نماییم و باعث افتخار خاندان علی اقایی می باشد.برای ایشان ارزوی سلامتی و پیشرفت هر چه داریم.
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۵۷ لیلا علی اقایی
باعث افتخاره فردی از شهر نراق با امکانات بسیار کم وتنها باپشتکار وتلاش فراوان به اینجا رسیدن که ما الان کتاب هاشون در کتابخانه ها وکتابفروشی های تمام مناطق ایران ببینیم
خوشحالم ،ایشون الگوی بسیار خوبی برای ما هستن،قدر چنین الگوهایی بدونیم
سلام. وقت بخیر‌. من دنبال یه راه تماس با اقای نراقی میگردم. در مورد زنبورعسل و عسل قصد دارم باهاشون صحبت کنم. لطفا یه نفر راهنماییم کنه. چطور میتونم باهاشون تماس داشته باشم.تلفن تماس من 09332522587
لطفا بنده رو به ایشون وصل کنین. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook