سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مولانا محتشم نراقی با اسم اصلی مولانا علی نراقی (کمال الدین – محتشم) سال 905 هجری قمری در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی متولد شد و سن 91 سالگی سال 996 هجری قمری در کاشان بدرود حیات گفت . آن مقطع نراق جزء ولایت کاشان محسوب می شد .

قبل از انقلاب اشعار جانسوز محتشم نراقی در مصیبت امام حسین علیه السلام و خاندان اهل بیتش بر روی کتیبه های پارچه ای نوشته و در ایّام محرم به دیوار حسینیه ؛ مساجد و تکایای شهر نراق آویخته می شد .
به دلیل تو در تو نوشتن ابیات افراد کمتری می توانستند اشعار را بخوانند بر این اساس دو تَن از مومنین پا به سن گذاشته : حاج سید محمود غفاری فرزند سید جعفر(1292 - 1364 ) و حاج قاسم آعلی فرزند رضا(1313-1373) می توانست اشعار همشهری خود محتشم نراقی را بخوانند .

http://8pic.ir/images/38569752469125177135.jpg            http://bayanbox.ir/view/1244401012968436312/001.jpg

از چهره های جوان نیز محمد علی قجری فرزند یوسف توانایی قرائت شعرهای محتشم نراقی روی کتیبه را داشت .

باز این چه شورش است که در خلق عالم است تا آخر ابیات را می خواند که برای ما مشکل بود وهر موقع که پهلوی هم می نشستیم به محمد علی می گفتم کتیبه ها را بخوان وهر چه که یاد گرفته ام از تجربه ایشان است .

مزار مطهر سردار شهید محمدعلی قجری

سردار پاسدار محمدعلی قجری فرزند یوسف متولد 1336 تاریخ 8/2/1359 در شهر سنندج استان کردستان به دست شقی ترین افراد گروهک الحادی کومله به شهادت رسید و پیکر مطهرش به عنوان اولین شهید منطقه در بقعه شاه سلیمان(ع) شهر نراق آرام گرفت .


از جانباز و رزمنده دفاع مقدس حاج غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی در مساعدت این پست متشکریم .

http://media.jamnews.ir/Original/1393/08/04/IMG15005647.jpg

مولانا محتشم نراقی که به حسان العجم مشهور است . حسان العجم مخصوص شعرایی بود که در مناقب اهل بیت علیهم السلام و یا مرثیه ها و مضامین مذهبی شعر می گفتند :

باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز ایـن چه رستـخیز عظـیم اسـت کز زمـین
بـی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است؟
گـویـا طـلـوع مـی‌کـنـد از مـغـرب آفـتـاب
کـاشـوب در تــمـامـی ذرّات عـالم است
گـر خوانمـش قیـامـتِ دنیـا بـعیـد نـیـست
این رستخـیز عـام که نامـش محرّم است
در بــارگـاه قــدس کــه جـای ملال نیـست
سـرهای قُدسیان همه بر زانوی غم است
جـنّ و مَلَـک بر آدمـیـان نـوحـه مـی‌کـنـند
گــویـا عـزای اشــرف اولاد آدم اسـت

از آب هـم مـضایقـه کردنـد کـوفیان
خـوش داشـتند حُرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دَد همه سیراب و می‌مکید
خاتـم ز قحـط آب،سلـیـمان کـربلا
زان تشنگان هـنوز بـه عیّوق مـی‌رسد
فـریـاد العـطـش،ز بـیـابـان کـربلا

http://images2.persianblog.ir/635922_xr9fQp28.jpg

روزی کـه شـد بـه نـیزه سر آن بـزرگـوار
خـورشید سر بـرهنـه برآمد ز کوهسار
موجی به جنبش آمد و برخاست کوه کوه
ابری بـه بـارش آمد و بگریست زار زار
گفتی تـمام،زلزلـه شـد خـاک مطمئـن
گفـتـی فتـاد از حـرکت چرخ بی‌قرار
عـرش آن زمان به لرزه درآمد که چرخ پیر
افتاد در گمان کـه قـیامت شد آشکار
آن خیمه‌ای که گیسوی حورش طناب بود
شد سرنگـون ز بـاد مخالف حباب وار
جمعی که پای محملشان داشت جبرئیل
گشتند بی‌عَماری و محمل،شترسوار
با آن‌کـه سر زد ایـن عـمـل از امّت نبـی
روح الامین ز روح نبی گشت شرمسار

این کشته‌ی فتاده به هامون،حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون،حسین توست
ایـن نخـل تـر کـز آتـشِ جـان‌سوزِ تشـنگی
دود از زمین رسانده به گـردون،حسین تـوست
ایـن ماهی فتاده دریـای خـون کـه هست
زخـم از ستـاره بـر تنش افزون،حسین توست
ایـن غرقـه‌ی مـحیط شـهادت که روی دشت
از مـوج خـون او شـده گلـگون،حسین توست
ایـن خـشـک لب فـتـاده‌ی دور از لـب فـرات
کز خون او زمین شده جیحون،حسین توست
ایـن شـاه کــم سپـاه کـه بـا خـیل اشـک و آه
خرگـاه،زین جهان زده بیرون،حسین توست
این قالـب طـپـان که چـنـین مـانده بر زمیـن
شاه شهـید ناشده مـدفـون،حـسین توست

http://s4.picofile.com/file/7947271177/mohtasham_kashani_1_1_.jpg

۹۵/۰۳/۰۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۵)

از کلیه زحمات که در گرد آوری مطالب و تاریخچه و زندگی نامه افراد برجسته و فرهیخته در این وبلاگ توسط آقای اوضاعی و سایر همکاران ایشان اطلاع رسانی میگردد کمال تشکر و قدر دانی میگردد . سلامتی ایشان را از خداوند متعال خواستاریم .ومن الله توفیق
۱۰ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۱ محمد رضا علی آقایی
سلام
خیلی برام جالب بود نمیدونستم
امروز تو اینترنت سرچ کردم تو چند تا شون محتشم پسوند نراقی داشت
کاره تون درسته، خسته نباشید
۱۰ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۴ سلحشوران شهر نراق

محتشم نراقی اهل و زاده نراق

بیش از پانصد سال پیش خواجه میراحمد نراقی در نراق که آن مقطع قصبه ای از ایالت کاشان و بعضا قم محسوب می شد بدنیا آمد و با همسر و فرزندانش در این دیار خوش آب و هوا و کوه سِترک اُل و غار چال نَخجیر زندگی می کرد . شهر نراق اکنون بخشی از دلیجان می باشد .

خواجه میراحمد شیعه ای پاکسرشت و از تاجران متمکن نراق بود که بیشتر به شغل های َشعربافی و بزازی که آن مقطع کمتر افراد به آن توانمندی داشتند اشتغال داشت .

نراق با وجود تجار و دارایی های زیاد مکانی برای سایر تجار شهرها و بلاد دیگر بود . به دلیل اینکه شَعربافی در کاشان رواج بیشتری داشت و کسب و کار پُر رونقی بود میراحمد نراقی به شهر کاشان در 50 کیلومتری زادگاهش مهاجرت نمود ولی به نراق عُلقه وافر داشت و برای ملاقات قوم و خویش و همچنین تجارت دائما مسافرت می کرد .
خواجه میر احمد نراقی در سال 962 هجری قمری رحلت نمود و در بقعه سلطان عطابخش کاشان خاکسپاری شد .

دو فرزند میر احمد یکی عبدالغنی و دیگری علی ملقب به کمال الدین متخلص به محتشم نراقی علاقه وافر به زادگاه خانوادگی خود نراق داشتند .

عبدالغنی نراقی که در هند متاهل شده بود با داشتن یک فرزند در یکی از سفرهایش به سال 950 هجری قمری در سِن جوانی درهندوستان فوت و همانجا دفن شد و برادرش علی نراقی(محتشم) سخت بر آشفت و از فرط ناراحتی یازده بندی دلسوز و حسرت انگیز در غم فراق برادر سرود .


علی نراقی ملقب به کمال الدین و متخلص به محتشم پس از تحصیل مقدمات علوم زمان خود ؛ پیشه ی پُر رونق پدر را دنبال نمود و به شَعربافی و بازرگانی پرداخت و آخر الامر با توجه به ماشینی و صنعتی شدن این حرفه به تنگدستی دچار گردید .

محتشم نراقی با دختر مورد علاقه اش ازدواج نمود ولیکن به دلیل عقیم بودنش از نعمت فرزند محروم ماند و بر این اساس پس از یکسال منجر به جدایی گردید و طی 91 سال عمرش دیگر ازدواج ننمود و 22 سال آخر عمرش را در کاشان از پا درد مهلک رنج می برد و از نظر مالی مشکل پیدا کرد .



علی نراقی (کمال الدین - محتشم) مرثیه سرای مشهور ایرانی در آغاز سده 10هجری در جوانی به دربار شاه تهماسب صفوی راه یافت و به مناسبت قصیده و غزل های زیبایش مورد لطف شاه قرار گرفت‌ و پس از مدتی در زمره شعرای مذهبی و علاقمندان به چهارده معصوم جای گرفت .

مولانا محتشم نراقی فرزند میر احمد نراقی سال 905 هجری قمری در نراق کاشان متولد و پس از 91 سال در ربیع الاول سال 996 هجری قمری در کاشان بدرود حیات گفت و مقبره اش در خیابان محتشم و کوچه باغبان شهر کاشان قرار دارد . از رحلت محتشم نراقی 441 سال می گذرد .

کمال الدین یا محتشم نراقی که به حسان العجم مشهور است در مناقب اهل بیت علیهم السلام و یا مرثیه ها و مضامین مذهبی شعر سروده که مهمترین آن در ارتباط امام سوم (ع) است که این ابیات جهانی گردیده است :


باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز ایـن چه رستـخیز عظـیم اسـت کز زمـین
بـی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است؟
گـویـا طـلـوع مـی‌کـنـد از مـغـرب آفـتـاب
کـاشـوب در تــمـامـی ذرّات عـالم است
گـر خوانمـش قیـامـتِ دنیـا بـعیـد نـیـست
این رستخـیز عـام که نامـش محرّم است
در بــارگـاه قــدس کــه جـای ملال نیـست
سـرهای قُدسیان همه بر زانوی غم است
جـنّ و مَلَـک بر آدمـیـان نـوحـه مـی‌کـنـند
گــویـا عـزای اشــرف اولاد آدم اسـت





تنظیم از سلحشوران شهر نراق
۱۰ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۲۰ مرتضی علی آقا یی
اشعار محتشم نراقی با نام آقا اباعبدالله الحسین عجین شده است. اشعاری که همه ما می دانیم و با نام شاعر آن آشنائی نداریم.با شروع ماه محرم این اشعار روی کتیبه های مساجد تمام عالم نقش می بندد و مظلومیت امام حسین و یارانش را به یاد می اورد.این اشعار یاد آور واقعه عاشورا و سرزمین کربلاست.در زمان های قدیم مداحان اهل بیت با چه سوز و آهی در مساجد می خواندند ولی اکنون ان را فراموش کرده اند غافل از اینکه اشعار محتشم هیچوقت فراموش شدنی نیست.درود و سلام بر برادران عزیزمان جناب حاج احمد و حاج حسین عضایی که به حق در مورد مشاهیر نراق واقعا زحمت می کشند و به معرفی این عزیزان می پردازند. جا دارد زحمات ایشان را ارج نهیم و در فضای مجاری یک خسته نباشید با ایشان بگوییم.خداوند یار ویاور این دلسوزان نراق باشد.
نام‌آورترین شاعر مدیحه‌سرای شیعه
مطلع «باز این چه شورش است...» که از محتشم کاشانی نراقی است در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

شاعران بسیاری پس از محتشم تا کنون از ترکیب‌بند یادشده در شعرها و نوحه‌هایشان سود برده‌اند.

او فنون شاعری را از صدقی استرآبادی (ساکن کاشان) فرا گرفت و خود شاگردانی مانند تقی‌الدین محمد حسینی صاحب «خلاصه‌الشعار»، صرفی ساوجی، وحشتی جوشقانی و حسرتی کاشانی را پرورش داد.

وی با سرودن دوازده بند در مرثیه شهدای کربلا که بند اول ترکیب بند وی با بیت «باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است ؟» آغاز می‌شود، مقام والایی در مرثیه سرایی کسب کرد.

وی در جوانی به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت و به مناسبت قصیده و غزلهای زیبایش مورد لطف شاه قرار گرفت؛ محتشم پس از مدتی در زمره شعرای معروف عصرخود جای گرفت ولی نظر به معتقدات دینی خود و احساسات شیعی دربار شاهان صفوی که در صدد تقویت این مذهب (در مقابل مذاهب اهل سنت) بودند به سرایش اشعارمذهبی و مصائب اهل بیت که در نوع خود تازه و بی بدیل بود پرداخت. محتشم پس از چندی به یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایران در سبک اشعار مذهبی و مصائب ائمه اطهارشیعه بدل گشت و اشعارش در سرتاسر ایران معروفیت خاصی یافت، بطوری که می‌توان وی را معروف‌ترین شاعر مرثیه گوی ایران دانست که برای اولین بار سبک جدیدی درسرودن اشعار مذهبی به وجود آورد. اولین اشعار مذهبی محتشم در سوگ غم مرگ برادرش بود که ابیات زیبائی در غم هجر او سرود و پس از آن به سرایش مرثیه‌هایی در واقعه جانسوز کربلا، عاشورای حسینی و مصیبت نامه‌های مختلف پرداخت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook