سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به اجاره شرعی دادم حاجی محمد جواد خلف مرحوم ملا آقاجان نراقی به جناب آقا محمد جواد خلف مرحوم مغفور حاج محمد مهدی من الحصه همگی و تمامی یک در باغچه واقع در لاستان که محدود به حدود اربعه حدی به باغچه آقا محمد اسماعیل حاجی محمد تقی و حدی به باغچه حاجی عمورضا و و دو حد هم به صحرا به مال الاجاره سی و شش من(نصف هیجده من) به وزن شاه گندم و جو بالمناصفه از حین التحریر الی مدت سه سال تمام که هر سال در موقع محصول موازی دوازده من جو و گندم کارسازی نماید و صیغه مواجره علی .... شرع جاری گردید .

این چند کلمه جهت اجاره نامچه قلمی گردید بتاریخ هفدهم مهر ماه سنه 1294(101 سال قبل)
توضیح آنکه اخیار فسخ سال آخر با جناب آقا محمد جواد مستاجر است .... دو سال گفته شده است تا واضح بوده باشد .

سلحشوران شهر نراق از جناب حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی سند یکصد ساله شهر تاریخی نراق سپاسگزار است .


۹۵/۰۸/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

۰۳ آبان ۹۵ ، ۱۸:۰۴ سلحشوران شهر نراق
کاربران با صفا درود بر شما خوبان

نقطه چین ها قابل بازخوانی نبوده و از شما نیکان درخواست می شود در صورتیکه یقین به کلمه صحیح هستید اعلام تا جایگزین متن گردد .

سپاس مهربانان
سلحشور باصفای شهر نراق که روایت گرسیره شهدا هستید
دیشب در دعا توسل اعلام شد که هرکس حضرت بی بی زبیده را به عنوان فرزند بلافصل قبول ندارد حاضرست که خادم باصفاش باهاش تحدی کنه
البته بگم که تحدی در قران آمده وصحت دارد
پس........
پاسخ:
سلام
ما به جزء بقعه زبیده خاتون به تمامی بقعات دیگر و بالاتر از آنان ائمه اطهار و منتسبین به آنها ذره ای از ارادتمان کم نخواهد شد و دست توسلمان به آنها روزافزون می باشد چه اینکه این بزرگوار دختر بلافصل معصوم باشد یا از نسل چهارم .
ما مسلمانیم نه دشمن و برای اینکه تحدی را بشناسید به نمونه های آن اشاره می گردد تا روشن گردد آیا دلالتی به بحث دارد یا خیر؟ :

بارزترین نمونه و مصداق تحدی در زمینه قرآن، کتاب مقدس مسلمانان است که مسلمانان را عقیده بر اینست که قرآن خود، مخالفان اسلام در صدر اسلام و دوره‌های بعد را برانگیخت که مِثلش را بسازند و با تمام کوششی که داشته‌اند، نتوانسته‌اند. این امر نزد همه مسلمانان مسلم و قطعی است.
قرآن، کتاب و معجزه محمد پیامبر اسلام، خودش را این گونه معرفی کرده که سخنی بی مانند است و برای بشر به هیچ وجه مقدور نیست مانند او را بیاورد
*تحدی به تمام قرآن
«قل لئن اجتمعت الانس والجن علی ان یأتوا بمثل هذا القرآن لایأتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیرا»، ترجمه؛ «بگو اگر همه انس و جن فراهم آیند که نظیر این قرآن را بیاورند نمی‌توانند مانند آن را بیاورند، هر چند آنها پشتیبان یکدیگر باشند.»
*تحدی به ده سوره
فاتوأ بعشر سورة مثله مفتریات»، ترجمه؛ «شما هم ده تا سوره مثل این قرآن بیاورید.»
*تحدی به یک سوره
«فأتوا بسورة من مثله»، ترجمه؛ «یک سوره هم شما بیاورید.» می‌توان گفت این دیگر اقلّ آن چیزی است که به آن تحدی می‌شده است.
*تحدی به گفتاری (داستانی)
فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین



ما هل من مبارز طلب نکرده ایم و منهای محققین و پژوهشگران که قلم فرسایی نموده اند اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دلیجان که متولی اصلی بقاع متبرکه است طی سندی که در سررسید بین عموم مردم توزیع کرد بقعه زبیده خاتون در شهر نراق را از نسل چهارم امام جواد علیه السلام به این شرح معرفی نموده است :
سیّده فاطمه بنت حسین أبى محمّد بن احمد بن محمّد أبى‏جعفر بن موسى المبرقع بن امام محمّد التقى الجواد(ع)

بنابر این فرد یا افرادی مدعی این موضوع نیست بلکه صاحب اصلی اش اداره اوقاف اجازه نداده تاریخ تحریف شود .
آیا می شود به مسئول اصلی بقاع که خود مسئولیت اداره امور بقعه زبیده خاتون را دارد گفت شما تحدی دارید .
نراق در طول سخت ترین جنگ عراق علیه ایران 80 شهید تقدیم نمود که 32 شهیدش در نراق دفن می باشند و نام و مشخصات کامل دارند . چگونه می شود پذیرفت در منطقه زیر کوه باستانی کافران همراه با خانم 9 ساله و بزرگوار 400 نفر در یک روز به شهادت رسیده اند و نام یک نفر از آنان در تاریخ یافت نشود ولی هر روز عنوان شود که از این مکان بوی عطر متصاعد می شود .
با شلوغ بازی و توهین به افرادی که دنبال کشف حقایق تاریخ هستند کاری پیش نمی رود .

تحقیق و اندیشیدن حق مردم است
بقعه متبرک زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد(ع) در حومه شهر نراق


این بقعه بر فراز کوهى به نام «کوه سفید» در 7 کیلومترى جنوب شرقى نراق، در منطقه‏ اى به نام بیدشک «بیدشکین» در 20 کیلومترى شهر دلیجان واقع شده و به «فاطمه صغرى» مشهور است.

ساختمان قدیمى بقعه که از آثار دوره صفویّه و قاجاریّه بود.

بناى قدیمى از خشت و گل ساخته شده بود و داراى پلان مربّع شکل از بیرون و هشت ضلعى از داخل داشت. دو ایوان، یکى در جنوب و دیگرى در شمال، ورودى اصلى آن بود. گنبدى مخروطى شکل که با کاشى‏هاى خشتى فیروزه‏اى تزیین شده بود در بالاى بقعه خودنمایى مى‏نمود. نقّاشى سقف مربوط به دوران قاجار بود. ایوان و اتاق‏هایى در شمال و جنوب و غرب بقعه وجود داشت. به جهت دور افتاده بودن بنا، چندین بار مورد دستبرد حفّاران قرار گرفت.

بقعة زبیده خاتون به شمارة 6972 و در تاریخ 10/10/1381 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده بود تخریب و به جاى آن بناى جدیدى ساخته شد.

ساختمان جدید با مساحتى حدود هزار متر مربّع بنا گردید و شامل؛ ایوان، گنبد، گلدسته و حرم است. گنبد بنا دو پوش و از داخل عرقچینى و از خارج به شکل کلاه‏خودى است که بر ساقه‏اى حدود 5/1 مترى نشسته و چندین پنجره جهت نورگیرى دارد. سطح داخلى و خارجى گنبد با کاشى‏هاى غیر نره‏اى پوشش یافته و جلوه‏اى خاص به زیارتگاه داده است. ازاره زیر گنبد و کف با سنگ مرمر پوشش یافته و در وسط آن ضریح بسیار عالى از جنس آب طلا و نقره است.

دو حسینیه به نام امام جواد و امام رضا Š در دو طرف اتاق مرقد قرار دارد.

ورودى بنا در جانب جنوب قرار دارد که خود شامل ایوان و دو طرف آن دو گلدسته به چشم مى‏خورد. در پیشانى ایوان کتیبه‏اى سفید در زمینه سبز و گل بوته متن ذیل نوشته شده است: «آستانه متبرکه امامزاده فاطمه صغرى، بى‏بى زبیده خاتون بنت امام جواد ‰ ».

تمام سطح خارجى ایوان و گلدسته با کاشى‏هاى مختلف و در زمینه آبى فیروزه‏اى و گل بوته تزیین شده و آیات قرآنى و روایات و ادعیه در آن نقش بسته است. این بقعه، در سالیان اخیر مورد حمایت ویژه مسئولین اوقاف استان مرکزى قرار گرفته و داراى امکانات رفاهى خوبى است.

دربارة شخص مدفون در این بقعه، قولی است و همگان آن را از دخترانِ امام جواد ‰ مى‏دانند و معتقدند که سیّده فاطمه صغرى ملقّب به بى‏بى زبیده و از دختران بلافصل امام جواد ‰ است. اهالى معتقدند که سیّده فاطمه صغرى با برخى از خویشان خود، جهت زیارت قبر عمه و جدّش امام رضا ‰ ، عازم ایران شد و در نزدیکى قم، در محلّى به نام بیدشکین با قواى کفّار مواجه شد و او و همراهانش به شهادت نایل آمده ‏اند.



متأسّفانه این ادّعا در هیچ یک از کتب تاریخى و انساب به ثبت نرسیده و علماى انساب و سیره براى امام جواد ‰ دو دختر به نام فاطمه و امامه ذکر نموده‏اند. برخى نیز خدیجه، حکیمه و ام کلثوم را بر شمار دختران امام
جواد ‰ اضافه کرده‏اند. اما از محل دفن آن بزرگواران هیچ سخنى به میان نیاورده‏اند. مهم‏تر از آن، هیچ مورّخى تاکنون فاطمه دختر امام جواد ‰ را ملقّب به صغرى و بى‏بى زبیده ندانسته و از هجرت او به ایران سخن به میان نیاورده است. مورّخ نامدار قمّى که کتابش را در قرن چهارم هجرى نوشته، از این حادثه هولناک نیز هیچ گزارشى به ثبت نرسانده است و در عوض از مهاجرت موسى مبرقع فرزند بزرگوار امام جواد ‰ مطالب سودمندى بیان داشته است. بر این اساس برخى از پژوهشگران معتقدند که این مکان مدفن یکى از نوادگان حضرت موسى مبرقع ‰ است که با چهار واسطه به امام جواد ‰ نسب مى‏رساند که از قرار ذیل است:

سیّده فاطمه بنت حسین أبى محمّد بن احمد بن محمّد أبى‏جعفر بن موسى المبرقع بن امام محمّد التقى الجواد ‰ .

وى خاتونى مجلّله و سیّده‏اى فاضله و بسیار بزرگوار بود. علماى انساب درباره تدام نسل محمّد أبوجعفر بن موسى المبرقع ‰ اختلاف نظر دارند. برخى براى محمّد ابوجعفر، فرزندانى شمارش نموده‏اند. نخستین بار ابوالحسن بیهقى در کتاب «لباب الانساب» از نسل سیّد محمّد ابوجعفر سخن به میان آورده و براى او دو نواده دخترى به اسامى سیّده فاطمه و سیّده حکیمه قایل شده است.

ظاهراً سیّده حکیمه با پسرعموى خود ابوعبداللَّه یحیى بن أبى‏جعفر محمّد بن أبى‏الحسن موسى بن أبى‏عبداللَّه احمد بن أبى‏محمّد الاعرج بن احمد بن موسى المبرقع ازدواج نموده است. این زن و شوهر در روستاى على آباد نیزار قم مدفون و داراى گنبد و بارگاه مى‏باشند.

سیّده فاطمه به همراه برخى از پسرعموهاى خود که در اطراف قم و در منطقه محلات و تفرش سکونت داشته‏اند مهاجرت نموده و چه بسا با یکى از همین پسرعموها ازدواج نموده باشد. متأسّفانه فقر منابع باعث شده نتوانیم چهره شفافى از این علیا مخدره در اذهان ترسیم کنیم، اما بروز کرامات و خوارق العادات از این حرم آسمانى، دلیلى واضح بر قداست و علوّ مقامِ شخص مدفون در آن دارد. وفات سیّده فاطمه به احتمال قرین به یقین در نیمه نخست قرن پنجم هجرى اتّفاق افتاده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۵
محمد مهدی فقیه بحرالعلوم
امامزاده بى‏ بى زبیده خاتون ـ دلیجان
امامزادگان استان مرکزی

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
۰۵ آبان ۹۵ ، ۱۶:۴۸ شهروند نراقی
با عرض سلام
چرا در جامعه تفرقه و تخم نفاق می پاشید ؟
چرا به اختلافات درونی دامن می زنید ؟
آیا اینقدر مهم است که این امامزاده عظیم الشان که همه در قداست و معنویت اذعان داریم و جزء افتخارات ما نراقی هاست که خدمتگزار ایشان می باشیم ،فرزند امام باشد یا نوه امام ؟
چرا بیخود در جامعه اختلاف درست می کنید ؟
پاسخ:
سلام
تا به این سن و سال رسیدیم بقعه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد علیه السلام حاجت روای مردم و دوستداران بوده و به همین سبک ادامه خواهد داشت . در اعتقادات و آموزه های ما حتی بنای یک مسجد که انسان را به خدا نزدیکتر می کند قابل احترام است .
ارادت ما و مردم نسبت به صاحب بقعه زبیده خاتون افزایش خواهد داشت و با رنگ و کاشی و آسفالت و افتخار ایجاد نشده و نخواهد شد . این بقعه و بقعات دیگر و امام زاده ها علاوه بر نراق باعث افتخار شیعیان جهان است .
کم مطالعه ای و تحریف تاریخ باعث اختلاف و کاستن از افتخارات است .اختلاف را کسی جرقه می زند که در پس فضای مجازی جرات ندارد نام خودش را ذکر کند و از نام های مجعول تشویش افکار درست می کند .
در زادگاه زیبای ما 100 تن از علما و مشاهیر دینی که به قول مرحوم شیخ اکبر حیدری نراق دیار ماندگار 45 نفر فقط مجتهد داشته و نامشان در اختیار ما می باشد که سرآمد آنها فاضلین نراقی است و تا 80 سال پیش که برکت نراق آقاحسین فاضلی زیست کرده کوچکترین عنوانی از بلافصل بودن نگفته و ننوشته اند و به یکباره ظرف دو سه سال اخیر عنوان کردن چنین لقبی افتخار ایجاد نمی کند بلکه افتخار همانی است که بود .
این بزرگوار از نسل چهارم هم که باشد قابل ستایش و احترام بوده و هست و خواهد بود و ارادتمندی مردم به ایشان به واسطه الطاف خودش هست نه فرد یا افراد .

سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook