سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق میل یا برج نگهبانی یا قلعه دیده بانی بناهایی هستند که در مسیراصلی جاده های مال رو و بعد ماشین رو برای بالا بردن ضریب امنیتی و حفاظت از کاروان هایی که بین شهرها و قصبات به معامله و تجارت مشغول بودند ساخته شد .

همچنین میل ها برای راهنمایی تجار و مسافرین احداث ومعمولا در شب ها با روشن کردن آتش بر فراز آن ها کاروان ها را در انتخاب مسیر راهنمایی می نمودند . شهر نراق از قرن ها پیش با توسعه جاده ابریشم به مسیری پر رفت و آمد تجاری برای کاروان ها تبدیل شد . حکومت های وقت برای اینکه امنیت راه ها را تامین نمایند تا بتوانند از طریق دریافت مالیات سودی حاصل نمایند مجبور بودند در مسیر راه های اصلی امکانات و نیازهای امنیتی کاروان ها را تامین نمایند .

میل گردنه شهر تاریخی نراق

میل ها عموما تا بیش از 4000 سال هم قدمت داشته اند . میل حومه گُدار شهر نراق در زمان شاه عباس یکم(978 قمری – 1038 قمری) فرزند شاه محمد خدابنده پنجمین شاه از دودمان صفوی وجود داشته است . شاه عباس بزرگ نسبت به متخلفین سخت گیر بود فلذا در زمان سلطنت او برج های نگهبانی تقویت و یا تعداشان مضاعف گردید تا امنیت نسبی در جاده ها و شهرها بوجود آمد .

  
میل گردنه شهر تاریخی نراق

سلحشوران شهر نراق افزود : میل نراق ساختمانی است مخروطی شکل که بر فراز گردنه نراق در نقطه استراتژیک بنا گردیده است . عمده ترین وظایف میل بانان حومه نراق که انسان های قوی هیکل و از طرف دولت ها مسلح بودند مبارزه با راهزنان از جمله تعدی گران گردنه یا گدار بود که کمینگاه یا اصطلاحا دزدگاه مناسبی برای غارت اموال و اجناس کاروانیان محسوب می شد .


نمایی از خانه رئیس و برج قدیمی آن در شهر تاریخی نراق

در این راستا برج های دیگر برای پوشش جاده ها و امنیت قافله های عبوری وجود داشته که نزدیکترین آن به میل گردنه نراق در منطقه بدیع آباد شهرستان نیاسر کاشان استان اصفهان و از سوی دیگر میل دَربند کوه عَنبر شهرستان محلات نزدیک کوه شهابیه در استان مرکزی قرار داشت .


بنابر این میل گدار شهر نراق از بلندی های محلات تا جاسب و تا بخش زیادی از مشهد اردهال و سوک چم کاشان را تحت پوشش دیده بانی خود قرار می داد . فلذا در مواقعی که میل بانان بر فراز این بنا آتش روشن می کردند تمامی کاروان های تجاری در مسیر می توانستند مسیر خود را انتخاب و چنانچه منطقه به هر دلیل نا امن بود میل بان ها موظف بودند با علامت های مخصوصی که توسط دود و آتش اعلام می شد کاروانیان را از خطر آگاه سازند .

برج در چاله سرخ واقع در شهر تاریخی نراق

میل نراق در 7 کیلومتری شرق این کهن شهر در بالای گردنه گُدار در محور نراق - مشهد اردهال و نیاسر کاشان قرار دارد . این میل با مصالح سنگ و ملات ساروج با معماری کله قندی یا مخروطی شکل در دو طبقه به ارتفاع 10 متر احداث شده که در حال حاضر دو سه متر آن در اثر ریزش و بی توجهی تخریب و همچنان در حال از بین رفتن است .

 

از آنجا که در زمان صفویه و قاجاریه کاشان و نراق دارای رونق اقتصادی بودند، این میل برای راهنمایی کاروانیان و برقراری امنیت جاده ای خصوصا گُدار ساخته شده است . قطر داخلی این میل در پایین بیش از 3 متر و در بالا یک متر است. ضخامت دیوارها نیز از پایین به بالا کم می‌شود و قسمت داخلی آن با گچ اندود شده است .


نمایی از خانه رئیس و برج قدیمی آن در شهر تاریخی نراق

میل گردنه نراق یا برج نگهبانی که نراقی ها بعضا به پای میل هم نام می برند در نقطه‌ای قرار دارد که بر تمامی دشت و کوه‌های اطراف اشرافیت دارد. به طوری که از شرق به منطقه مشهد اردهال، از غرب به شهر نراق و از شمال‌غرب به بخشی از جاسب مسلط است .

میل سر سوراخ جاسب(لادوزا- آتش)در شهر تاریخی نراق 
 
سال هاست این مکان در زمستان و تابستان مامنی برای دوری از سرما و گرمای چوپانان زحمتکش قرار می گیرد. ساختن چای آتشی در کف میل و نظاره کردن منطقه بزرگ حال خوشی در دل ایجاد کرده و خستگی از تن بیرون می برد . متاسفانه دو سه سال قبل سودجویان کَف میل را مورد تفحص قرار داده و اشیای ارزشمند و تاریخی را به غارت برده اند. اثرات کنده کاری شده و کشف عتیقه جات در این اثر کم نظیر مشهود است .

میل گردنه شهر تاریخی نراق

میل گردنه شهر نراق تاریخ 10 دی 1381 به شماره 6972 از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید . در خصوص میل گردنه نراق و مزرعه حومه آن متعلق به آقای یوسفی در افواه مردم در بیش از یک قرن پیش اشعاری به یادگار سینه به سینه نقل شده :


مزرعه ای که پای میل است
رعیتش معطل یک بیل است
خرمنش آشانه موش است
بنده گاوش جفت خرگوش است
برداشتش یک پُشته ی پوش است

سلحشوران شهر نراق همچنین افزود : علاوه بر میل گدار در شهر تاریخی و کهن نراق میل یا برج های نگهبانی یا قلعه ها ی دیده بانی دیگری هم مورد استفاده بوده که اثر و آثار بعضی از آنها همچنان مشهود می باشد . بعضی آنها عبارتند از :
محمدآباد – احمدآباد – آل – بیدشک – تلخ آب – چِکچِکه – حصار ابرام – جان جانه – بنجه – حاج آقاجانی – حسین آباد – دزدان – رئیس – سَر سوراخ جاسب(لادوزا- آتش) – شیخ – کَندقَه – گَرینان – لاویه(لانه) – منزل آقاعلیخان نایب الحکومه – دَرِ چاله سرخ – مقابل بقعه شاه سلیمان – نصرت آباد – صادق آباد و ... .

امید است مسئولین ذی ربط در بازسازی و مرمت بنای ثبت شده میل سَر گردنه و سایر میل ها و برج های شهر تاریخی نراق همت گماشته تا از تخریب بیشتر جلوگیری گردد .
۹۵/۰۸/۱۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۵)

سلام به همه شما سلحشوران زادگاه پدری

خداقوت و خسته نباشید خدمت یکایک شما عزیزان
خصوصا پدر عزیزم که با این سن همراه جوانان شهر نراق راهی میل شدن و شعری هم در این باب سرودن که آقای عضایی زحمت نوشتن آن را درزیر عکسها کشیدن.

دست مریزاد به همه سلحشوران.
با سلام .
نخستین نکته‌ای که در امر تعمیر بناهای قدیمی پیش می‌آید آن است که از نظر اسلوب و شیوه باید رویه‌ای را پیش گرفت که آنچه در معرض انهدام قرار گرفته است درست همانند آنچه بهنگام آبادانی در آن بنا بچشم می خورده است دوباره زنده کرد .
مدیری موفق است که اولا دانش لازم در حیطه کاری خود داشته، به خرد جمعی در مجموعه تحت فرمان خود احترام گذاشته و توجه کند، از کلیه امکانات و توانایی های خود جهت اهداف ملی استفاده کرده و متواضع و فروتن در مقابل کارکنان خود بوده و آنها را عاملان پیشبرد اهداف جمعی و شهر بداند.با این تفاصیل، به نظر من مدیری که واجد کلیه شرایط مذکور به طور کامل باشد آقای مهندس مرادی شهردار شهر نراق و اعضای محترم شورای شهرنراق بخصوص آقای سید مسعود موسوی می باشند. انشائ اله که با توجه بیشتر به نیروهای با استعداد در زمینه های مختلف شاهد پیشرفت شهر در عرصه های مختلف باشیم.
۱۵ آبان ۹۵ ، ۱۸:۰۱ مرتضی علی آقایی
سلام مطالب شما در رابطه با میل های نراق بسیار جالب بود.ولی ایکاش در مورد حفظ و نگهداری برخی از این مناره ها اقدامات شایسته انجام گیرد.حیف است که آثار باستانی ما این نماد های فرهنگی از بین برود.دست مریزاد جناب عضایی و حاج حسین عزیر.
سلام بر عزیزان یک سوال از برادر عزیزم همراه داشتم که این مدیریت را که در جناب آقای مهندس مرادی و شورای محترم شهر و بالاخص عزیز برادر سید مسعود موسوی دیده اند کجا و چه شکل بوده . اگر به طور موردی مثال بزنید تا آشنا شویم بسیار خوب است ؟ هنوز از یاد همشهریان نرفته است که همین چند ماه قبل سنگ آب انبار مسجد پایین دوبار به سرقت رفت و برای همیشه به سرقت رفت و یکی از این عزیزان به خاطر این اهمال بزرگ از مردم یک عذر خواهی نیز نکردند (چه برسد به شیوه این ژاپنی های چشم باریک که هم زود استعفا می کنند و یا خود کشی می کنند) لطفا بگویید از هنرنمایی های این دوستان ؟ خود این بزرگواران که به علت ریا نشدن گزارشی از اقدامات شبانه روزی و طاقت فرسای خود نمی دهند ولی شما همراه گرامی که مدیریت اینان بر شما اثبات گردیده بگویید . بگویید شاید اندکی آشنا شویم؟؟؟
سلام همراه 2
ان شاالله همیشه سلامت باشی .درخصوص فرمایش جنابعالی در وحله اول شروطی را احصا کردم سپس با توجه به تمامی جوانب و شرح وظایف نهاد ها ، ارگانها ، سازمانها و ادارت ، غیر از شهرداری اداره ای دیگر به ذهن ناقصم نرسید و با توجه به اینکه بیشتر این آثار قدیمی در محدوده شهری میباشند و با عنایت به مسبوق سابقه که شهرداری قبلا هم اقدام به مرمت و بازسازی آثار قدیمی نموده اند با شهرداری می باشد .
حال اگر بپذیریم که این موارد بر عهده شهرداری است پس باید شهردار و شورای شهر که با رای مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب شده اند در این خصوص اقدام نمایند .
با جمع بندی تجربه های گذشته باید بپذیریم که تنها نیروهای بومی دلسوز بوده و باید تا آنجایکه امکان دارد از راه های مختلف و تشویق کمکشان کنیم .
البته هیچ عامی نیست که استثنا نداشته باشد .بنظر این حقیر اعضای گرامی شورای شهر نراق و شهردار محترم افرادی مومن و دلسوز هستند این عزیزان بچه های خودمان هستند باید مورد حمایت تک تک مردم نراق باشند . با اینکه می دانم فضولی است . بهتر است برای حسن انجام امور تعامل شهردار محترم و اعضای گرامی شورای شهر هرچه بیشتر از قبل باشد .
باز از همراه 2 پوزش می طلبم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook