سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

استاد علی رضایی جراح تجربی نراق در یک قرن قبل

يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۵۵ ب.ظ

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ کمتر از یک قرن و نیم پیش سال 1250 شمسی فرزند خلفی در نراق متولد شد که نامش را علی گذاشتند . علی در خانواده مذهبی و متدین پرورش یافت که از خادمان مسجد و بانیان هیئت های مذهبی و عزاداری بودند .


مرحوم  استاد علی رضایی(جرّاح) فرزند غلامرضا ابن حسین(1250 ش - 1334 شمسی)

پدرش غلامرضا رضایی فرزند حسین و مادرش ..... فرزند ..... از مردم نیکو ضمیر به شمار می رفتند . همسرش خاور خانم ... فرزند غلامعلی و صاحب چهار فرزند شدند که محمد،هاشم،عصمت و عزت رضایی نام داشتند .  خاور خانم پس از فوت در بقعه شاه سلیمان خاکسپاری گردید ولی در بازسازی صحن سنگ قبر مشارالیها از بین رفته است .

معصومه خاتون یکی از خواهرهای علی بود . علی ارتباط دوستانه ای با اهل علم و عالمان دینی برقرار نمود و پذیرای روحانیونی بود که از قم برای امر تبلیغ در ماه های رمضان و محرم به نراق می آمدند .

http://asanteb.com/wp-content/uploads/2017/03/daro-giahi-98698.jpg

رضایی فردی خیّر و نیکوکار و با هوش و استعداد شایسته توانسته بود در قسمتی از امور پزشکی به صورت تجربی تبحر پیدا کند و با داروهای گیاهی بر اساس دستورات بوعلی سینا دارو تهیه و بیماران را معالجه نماید . بر این اساس به استاد علی جرّاح در نراق و منطقه شهره گردید .

 

چاقوی جراحی یا نیشتر متعلق به مرحوم  استاد علی رضایی(جرّاح)

استاد علی جرّاح در زمانی که دکتر و دارو در مضیقه بود بیماری های مختلفی را بهبود می بخشید که نمونه های آن عبارتند از :
دُمَل – زخم های ناشی از شکستگی ها – سیاه زخم – غده های زیرپوستی – زخم های منجر به عفونت – مارگزیدگی – عقرب زدگی .
بریدگی های عضلانی را با مَرهَم گیاهی و با خارج کردن عفونت به وسیله تیغ جرّاحی بنام نیشتَر مداوا می کرد. جالب توجه اینکه نیشتر استاد علی همچنان به یادگار نزد اقوامش به عنوان یادگار نگهدای می شود . روش دیگری نیز مانند حجامت و زالو درمانی از معالجات استاد علی بود .

یک قرن پیش و بلکه بیشتر علم پزشکی و طبابت در دسترس همگان نبود و فاقد گستردگی بود بر این اساس منهای مردم نراق ؛ افراد نیازمند به درمان از اطراف و اکناف و دلیجان به نراق می آمدند و در منزل استاد علی جراح وارد می شدند و گاهی هم ایشان را دعوت می کردند تا به آبادی های دیگر رفته و بیماران را مداوا نماید .

استاد علی دلبسته و چشمداشت به پول کسی نبود فلذا درخواستی برای معالجه نداشت مگر اینکه افراد خودشان با اشتیاق مبلغ یا خصوصا کالای مورد مصرف آن روزگاران را هدیه می کردند .
حتی افرادی از قصبات و آبادی ها به منزل ایشان در نراق مهمان می شدند تا چند روز را بیتوته می کردند تا طول درمانشان کامل شود چون وسیله ایاب و ذهاب به ندرت یافت می شد .

 

کلبتین متعلق به مرحوم  استاد علی رضایی(جرّاح)

یکی از بیماری های متداول یک قرن پیش دندان درد بود که قابل ترمیم نبود و عِلم این کار نیز وجود نداشت و تنها علاجش کشیدن دندان بود که استاد علی از ابزاری به نام کَلبَتین استفاده می کرد که همچنان یادگار او توسط اقوامش نگهداری می شود . کلبتین انبرک مانندی است که در نراق به وسیله آن دندان را از آرواره بیرون می کشیدند .


سنگ قبر استاد علی رضایی در صحن بقعه شاه سلیمان شهر نراق

استاد علی رضایی جرّاح پس از 84 سال عمر شریف و خدمات صادقانه به خلق الله سرانجام تاریخ  7 تیر 1334 برابر 9 ذیقعده 1374 به رحمت خدا پیوست و پیکر پاکش توسط خانواده و مردم شریف در صحن بقعه شاه سلیمان شهر نراق خاکسپاری گردید .
با اینکه 62 سال از فقدان استاد علی جرّاح می گذرد لیکن سنگ قبر قدیمی وی علی رغم بازسازی صحن در سنگفرش صحن موجود می باشد .

مرحوم استاد محمد رضایی

تنها فرزند ذکور ایشان به نام استاد محمد رضایی ضمن اینکه در مغازه اش به کسب و کار مشغول بود با ذکر خوشش به مدح و ثنای ائمه معصومین علیه السلام می پرداخت .

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از جناب حاج علی اکبر رضایی فرزند محمد از بابت مساعدت در تهیه پست در خصوص پدربزرگ گرانقدرش سپاسگزار می باشد .

۹۶/۰۶/۰۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook