سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ یکی از رسومات کهن کشاورزان و دامداران شهر تاریخی نراق قُرمَه کردن گوشت است. قرمه تاریخ قدیمی داشته و یکی از راه های نگهداری گوشت حیوانات بود که مردم به علت نبودن برق و یخچال مجبور بودند گوشت مورد نیاز غذایی خود را برای مدت چند ماه تا یک سال سالم نگهداری نمایند.

برای این کار از قرمه کردن(سرخ کردن یا پختن ) گوشت استفاده می کردند وسپس گوشت پخته شده را کنسرو می نمودند.
قرمه را می توان یکی از قدیمی ترین کنسرو گوشت گوسفند نامید که توسط بشر تولید شده است. آریایی ها اولین کسانی بودند که گوشت را سرخ کرده و از چربی به عنوان یک قشر پوشاننده برای نگهداری آن استفاده می کردند.

در شهر نراق از قدیم الایّام همه کشاورزان و دامداران از اوایل سال تعدادی گوسفند و بُز را از گله جدا کرده و به اصطلاح پَروار می کردند . این گوسفندان از چرای مزارع و باغات استفاده کرده و بعضی مواقع با دست تغذیه می شدند . این کار معمولا تا اواسط پاییز طول می کشید و گوسفندان به اندازه کافی چاق می شدند .

 

سپس هر کس با توجه به تعداد افراد خانواده از یک تا دو راس یا بیشتر ذبح می کردند. بعد از ذبح پوست آن را به صورت خیکی می کَندند تا آن را به مَشک شیر یا ماست تبدیل نمایند و گوشت آنها را نیز به شرح زیر تبدیل به قُرمه می کردند:

طرز تهیه قُرمه
پس از ذبح دام و کَندن پوست و خالی کردن شکم آن ، کُل لاشه گوشت را به مدت 24 ساعت در سایه دائمی خروجی ها یا دالان ها و راهروها از سقف آویزان می کردند تا برای یک شب به قول معروف در اثر سرما لاشه ببندد.

لاشه را روز بعد کاملا خرد و قطعه قطعه می کردند. بدین صورت که گوشت گوسفند را از استخوان جدا نموده، به قطعه های کوچک (حدود50 گرم) یا تکه های 2 تا 5 سانتی خرد می کردند . چربی های لاشه را نیز خرد کرده و با گوشت مخلوط می نمودند.(چربی های اضافه و دُنبه شامل چربی گوشت نمی شدند) و آنها می بایست به طور جداگانه فراوری شوند.

در همین زمان شِکَمبه گوسفند یا سیرابی و یا به گویش محلی (بیرَه) را نیز پاک کرده و تمام پُرزهای آن را می تراشند. به طوری که شکمبه به صورت کیسه ای با جدار نازک در می آید . موقع پاک کردن شکمبه باید دقت می کردند که سوراخ نشود . شکمبه را همانند بادکنک باد کرده و درب آن را بسته و در آفتاب آویزان می کردند تا خشک شود.

سپس گوشت و چربی و استخوان را در داخل دیگ مسی ریخته ، به اندازه یک دهم حجم گوشت نیز آب اضافه می کردند ومقداری نمک هم به عنوان چاشنی به آن اضافه مى نمودند . سپس دیگ را روی آتش با شعله ملایم قرار می دادند تا جوش بیاید. در حال جوشیدن چربی های گوشت به حالت مایع در آمده و داخل آب پراکنده می شدند . در این زمان قرمه با بو وعطر خویش فضای خانه را آکنده می ساخت و اهل خانه همگی هوس خوردن قرمه می کردند.

صاحب خانه نیز از فرصت استفاده کرده و چند نان محلی را داخل ظرف قرمه انداخته تا به آبگوشت قرمه آغشته شود. پس از چند دقیقه نان ها بیرون آورده و به همراه مقداری از تُول گوشت (به گویش محلی تکه گوشت) سر سفره می گذاشتند تا اهل منزل و افراد حاضر میل کنند.

در ادامه با حرارت آتش کم کم تمام آب موجود در دیگ بخار شده و به اصطلاح گوشت ها به روغن می نشستند . در این زمان با استفاده از یک کفگیر بزرگ که انتهای آن به یک دسته چوبی بسته شده بود مرتب گوشت ها را به هم می زدند تا به ته دیگ نچسبد. پس از اینکه گوشت ها کاملا پخته می شدند و آب موجود آنها به حداقل کاهش می یافت قرمه کف می کرد . کف کردن و روغن انداختن قرمه نشانه پخته شدن و آماده بودن آن بود .

بعد دیگ را از روی آتش برداشته و استخوان ها را از دیگ خارج کرده و مدتی صبر می کردند تا دمای قرمه ملایم شود تا حدی که چربی ها حالت مایع داشته باشند. گوشت پخته شده را با تمام چربی و روغن هایی که اطرافش را گرفته به درون شکمبه ای که قبلا تمیز و خشک کرده بودند ریخته و درب آن را محکم می بستند تا سرد شود .

چربی های مزبور تمام منافذ گوشت را مسدود نموده و از ورود هوا به داخل آن جلو گیری می کرد. سپس سیرابی محتوی قرمه را در جای خنک نگهداری می کردند.
نکته جالب توجه این است که گنجایش شکمبه هر گوسفند به اندازه گوشت قرمه شده همان گوسفند است. این کنسرو تا حدود یکسال قابل نگهداری و مصرف بود.

قُرمه به چند صورت مصرف می شد:

آن را گرم کرده و با نان و یا همراه برنج به عنوان خورشت سرو می نمودند. اگر قرمه را به کَته ، دَمی یا اشکنه اضافه کردند نیز غذای مقوی و خوشمزه ای تهیه می شد.
برای تهیه آبگوشت، طاس کباب و انواع خورش ها و به طور کلی در همه غذاهایی که یکی از مواد تشکیل دهنده آن گوشت بود مورد استفاده قرار می گرفت .

قرمه به همراه تخم مرغ نیمرو نیز صبحانه کاملی محسوب می شد. این غذای کم حجم و مقوی می توانست مورد استفاده گردشگران، کوهنوردان و ورزشکاران قرار گیرد . قرمه در پخت اکثر غذاها مورد استفاده قرار گرفته و خود نیز به تنهایی عنوان یک غذا مصرف می شد.

البته نا گفته نماند که در بعضی خانه ها در نراق خُم (یا خمره)سفالین با حجم های مختلف وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. از این خ٘مره ها هم در بعضی مواقع برای نگهداری قرمه استفاده می کردند ولی چون زمان ماندگاری آن کمتر بود بیرَه ( سیرابی) را برای نگهداری قرمه ترجیح می دادند چون از شش ماه تا یک سال قابلیت ماندگاری داشت.
از خمره ها برای نگهداری سایر مواد غذایی مانند نان، پنیر، آب و غیره استفاده می کردند و بعضی از آنها صرفا جهت نگهداری نان بود و به آنها " نون دان " می گفتند و استوانه ای شکل بود. خمره ها را در جای خنک قرار مى دادند تا مواد غذایی در آنها سالم بماند.

دامی که گوشت آن برای قرمه در نظر گرفته می شد اگر بز یا بزغاله بود باید تمام گوشت آن به جز چربی های اضافه قرمه می شد . ولى اگر گوسفند بود و دنُبه داشت دنبه و چربی های مازاد آن جز چربی گوشت مورد استفاده قرمه محسوب نمی شدند . منظور از چربی گوشت چربی ای که همراه گوشت می باشد و دنبه و یا پیه آن را شامل نمی شود .

این چربی ها را (دنبه و پیه) هم فرآوری کرده و از آن دو ماده غذایی و ارزشمند دیگر استخراج می نمودند. یکی روغن دنبه نام داشت و نام دیگری "جِزغالَه " بود . برای تهیه این دو فرآورده باید چربی و دُنبه روی حرارت ملایم آب می کردند . بدین صورت ابتدا دنبه ها را را شسته و به صورت قطعات کوچک (حدود 100گرم) در می آورند و بعد جهت ضد عفونی قطعات را در آب نمک رقیق ریخته و به مدت یک شب در جاى خنک نگهداری می کردند ؛ چون آن زمان مانند امروز یخچال در دسترس نبود.

روز بعد آنها را آبکشی می کردند و بعد ریز ریز کرده وسپس داخل دیگ یا قابلمه ریخته و تا دو الی سه بند انگشت بالاتر از سطح دنبه‌ها آب اضافه می نمودند. سپس مقدای پیاز را هم قطعه فطعه کرده وبرای ضد عفونی داخل قابلمه می ریختند و برای رفع بوی آن مقداری هِل، گلاب و یا دیگر مواد غذایی معطر به آن می افزودند.

بعد قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و هر از گاهی محتویات آن را هم می زدند . در حالت حرارت و جوش آمدن محتویات داخل قابلمه، کپسول‌های روغن درون دنبه آزاد و به سطح آب می‌ آمدند و تبخیر شدن آب به وضوح مشاهده می شد.
زمانی که تبخیر شدن آب قطع مى شد دنبه ها باقی مانده در قابلمه رنگ قهوه ای به خود می گرفتند واین نشانده این بود که زمان آب کردن دنبه تمام است. سپس حرارت را قطع کرده و بعد محتویات داخل قابلمه را از صافی پارچه ای عبور می دادند وآنچه که داخل صافی باقی می ماند به آن جِزغالَه می گفتند.

در حقیقت پس از صاف کردن روغن دنبه تفاله هایی که اصطلاحا به آنها " جزغاله" می گفتند جدا می شد . بنابراین جزغاله ماحصل آب کردن چربی گوسفندی یا دنبه است که تُرد و خوشمزه است و به تنهایی و یا همراه غذاهای دیگر می توان مصرف کرد .

جزغاله در پخت بعضی غذاها و البته نان استفاده می شد. در قدیم مردم نراق خودشان نان جزغاله ای طبخ می کردند که معمولا از خمیر فطیر برای این کار استفاده می شد. این کار را امروزه هر کس می تواند با خمیر آماده نانوایی داخل خانه با دستگاه فِر انجام دهد .در پایان روغن دنبه را داخل ظرف های پلاستیکی ریخته و در جاى خنک نگهداری می نمودند. ولی در حال حاضر بهتر است داخل یخچال نگهداری گردد.

روغن دنبه را می توان داخل هر غذایی ریخت . بوی معطر آن فضا را پُر و به انسان احساس لذت و سٓر زندگی می دهد. شما می توانید با آسودگی از این روغن مصرف کنید. افراط در مصرف آن جایر نیست و موجب بروز بیماری می گردد.
جالب است بدانید که مصرف روغن دنبه کلسترول خون را پایین می آورد و باعث چاقی نمی شود. یک وعده غذایی با روغن دنبه سه برابرغذا با روغن های دیگر انرژی و قدرت دارد. لازم به ذکر است که از هر پنج کیلوگرم دنبه چهار کیلو روغن به دست می آید.

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر از بابت تهیه این پست که برای اولین بار در خصوص آشنایی با رسوم قدیمی قُرمَه کردن گوشت در شهر تاریخی نراق انجام گرفت تقدیر و تشکر دارد .

۹۶/۱۲/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲۰)

با سلام و تشکر بابت تلاش جهت یاد آوری و به یاد ماندن طرز تهیه غذاهای سنتی و دیرین شهرمان.
لطفا اضافه نمایید که یکی از مواد اصلی قرمه، پیاز داغ فراوان می باشد.
۰۵ اسفند ۹۶ ، ۲۰:۱۸ مرتضی علی آقایی
با عرض سلام و خسته نباشید و با تشکر از توجه دوست عزیزمان در مورد پیاز داغ قرمه باید گفت که پیاز داغ باید در ظرف جداگانه سرخ شود وبه قرمه اضافه گردد چون به قرمه عطر و طعم عالی می بخشد.واز طرفی قرمه با هر غذایی مصرف گردد دیگر نیاز به پیاز داغ ندارد.از لطف و عنایت و توجهتون به این مورد بی نهایت سپاسگزارم.واز آقایان محمد و حاج حسین عزیز که قبول زحمت فرموده اند تقاضا دارد قرمه را قبل از ریخ🌷🌷🌷عسل و زخم ها🌷🌷

✍مرتضی علی آقایی نراقی

امام کاظم (ع) فرموده است:
"عسل برای بیماران شفای عاجل وقاطع است."
سال ها قبل از اینکه انسان پی به وجود عوامل میکروبی مانند:باکتری ها، قارچ ها و کپک ها ببرد، عسل در عملیات جراحی و معالجه سوختگی ها استفاده می شد.بر اساس اطلاعاتی که امروز راجع به عفونت ها در دسترس است پاره ای از ادعا ها درباره اثرات معجزه آسای عسل در معالجه زخم ها قابل توجیه است. در عسل مقدار رطوبت پایین (آب کم)، فشار اسمزی زیادواسیدی بودنش باعث متوقف کردن فعالیت های عوامل عفونت زا ومیکروب ها می گردد.غلظت عسل باعث می شود پوششی سترون روی زخم ها قرار گیرد، در عین حال به دلیل قابلیت حل آن در آب به سادگی قابل شستشو می باشد، از این لحاظ پزشکانی که عسل را برای معالجه زخم ها و جراحی ها به کار می برند، برای آن اثرات معجزه آسایی قاءل بودند.
عسل تراوش هایی از خود بیرون می دهد که به اندازه کافی همه جاى زخم را می پوشاند، چرک ها را از میان بر می داردواز تغییر شکل وچروکیدگی بافت ها وجای زخم جلوگیری مى کند وزخم را به کلی از وجود میکروب ها پاک می سازد.
"زایس"پژوهشگر روسی عسل را برای درمان بافت ها ودانه های متورم چرکی که گاهی پیکر آدمی را فرا می گیردوکار به جراحی کشیده می کشد با شکافتن دانه های ورم کرده وریختن عسل در درون آنها به طوری که عسل به خوبی در شکاف زخم ها جای بگیرد طی مدت 24ساعت محل زخم را بهبود کامل بخشیده است. این کار را چند بار در روز تکرار کرده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده در انگلستان در سال 1992استفاده از ضماد عسل روی جراحت های باز عمل سزارین موفقیت آمیز گزارش شده به طوری که بیماران نیاز به دوختن محل جراحت ها پیدا نکرده اند. وبا این عمل از خطر عمل جراحی رهایی یافتند.

ابن سینا در کتاب خود با ارج نهادن به قانون پزشکی می نویسد:عسل در درمان رخم های گود چرکی موثر است ومرهمی از عسل و آرد گندم را برای معالجه زخم ها تجویز می کند.
"پلین کهین"نویسنده و طبیعی دان رومی می نویسد : روغن ماهی مخلوط با عسل تاثیر سودمندی روی زخم های عفونت یافته دارد. عسل از خون ریزی زخم جلوگیری می کند وموجب انعقاد سریع خون می گردد، به همین علت است که مى توان زخم ها ی روی پوست را با مالیدن عسل روی آن بهبود بخشید.در آکادمی علوم شوروی سابق نیز عسل در درمان بیماری های تبخال موقعیت آمیز بوده است.
دکتر کیارش ساعتچی ، محقق ایرانی با اشاره به خواص آنتی بیوتیک عسل می نویسد :
"چندین هزار سال پیش مصریان باستان کشف کردند که با عسل می توان جراحات را درمان کرد. از این رو پمادهایی که با عسل تهیه می شد در درمان جراحات سربازان جنگی قرار می گرفت. به عقیده ی وی ، امروز به علت مقاوم شدن اکثر میکروب ها به آنتی بیوتیک های موجود ، استفاده از عسل در پزشکی مجدداً مورد استفاده قرار گرفته است به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان دانشگاه بن دز آلمان حتی اغلب زخم های کهنه ی عفونی و آلوده به باکتری پس از مدت کوتاهی در اثر درمان با عسل التیام می یابند."

منبع : عسل درمانی نراقی، ویرایش سوم، چاپ هشتم، ص 93-94

#گروه_تلگرامی_نراق_شهر_شهیدان_و_مشاهیر
🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝

http://s9.picofile.com/file/8318535292/PhotoGrid_1517758964906.jpgتن داخل سیرابی حتما با پیاز داغی که جداگانه تهیه نموده اند مخلوط و در سیرابی بریزند
۱۳ آذر ۹۷ ، ۱۵:۲۳ امیر هدایتی
من هم شنیدم روغن دنبه خیلی بهتر از روغن مایع های موجود در کشورمان است ولی از پایین آوردن کلسترول توسط روغن دنبه کمی تردید دارم ممنون و متشکرم موفق باشید
۰۱ دی ۹۸ ، ۱۳:۱۱ حسن ایمانی
یادش بخیر مرحوم مادرم از این قورمه ها درست می کرد از لذت آن سیر نمی شدیم .تازه هر وقت گرسنه می شدیم از شکنبه قورمه برمی داشتیم وبا نون می خوردیم . یادش بخیر
سلام لطفا شماره موبای
پاسخ:
سلام . پیام شما نامفهوم است
با تشکر
سلام شماره همراه اقای مرتضی علی اقایی می خواستم زحمت شما
پاسخ:
سلام
09203524063
جالبه توی مشهد هم روش ها دقیقا همین بود، حتی کلمه ها، مثل جزغاله، فطیر.
سلام
منظورتون از پیه گوسفند و چربی خود گوشت چیه؟
مثلا باید گوشت و چربی نصف نصف باشند یا مثلا دو سوم گوشت و یک سوم چربی
لطفا جوابمو بدید
پاسخ:
سلام آقا جواد
پیه گوسفند آن مقدار چربی هست که از داخل شکم گوسفند که به صورت یک لایه نازک روی سیرابی وروده ها را پوشانده است در می آورند ومقدار آن ناچیز است.ولی چربی گوشت به همان چربی یی گفته می شود که روی لاشه گوشت را پوشانده است.وهمین چربی های گوشت در ساخت قورمه نقش ایفا می کند .وقتی که دیگ قورمه می جوشد این چربی هایی که آب می شوند مخصوص خود گوشت است که روی گوشت را می پوشاند.پیه در ساخت قورمه نقشی ندارد وآن را جداگانه آب وروغن آن را می گیرند مانند روغن دنبه.گوشت خودش به اندازه کافی چربی دارد .بنابراین چربی خالص گوسفند آنقدر زیاد نیست که بخواهیم به گوشت اضافه کنیم.در حد کیلو است.موفق باشید
۲۱ تیر ۹۹ ، ۱۷:۳۶ مرتضی علی آقایی
سلام آقا جواد
پیه گوسفند آن مقدار چربی هست که از داخل شکم گوسفند که به صورت یک لایه نازک روی سیرابی وروده ها را پوشانده است در می آورند ومقدار آن ناچیز است.ولی چربی گوشت به همان چربی یی گفته می شود که روی لاشه گوشت را پوشانده است.وهمین چربی های گوشت در ساخت قورمه نقش ایفا می کند .وقتی که دیگ قورمه می جوشد این چربی هایی که آب می شوند مخصوص خود گوشت است که روی گوشت را می پوشاند.پیه در ساخت قورمه نقشی ندارد وآن را جداگانه آب وروغن آن را می گیرند مانند روغن دنبه.گوشت خودش به اندازه کافی چربی دارد .بنابراین چربی خالص گوسفند آنقدر زیاد نیست که بخواهیم به گوشت اضافه کنیم.در حد کیلو است.موفق باشید
سلام.ما هم در شهربابک دقیقا قورمه را به همین روش طبخ میکنیم.یادش بخیر قدیم الایام در منزل پدری ، دو تا گوسفند رو یکباره توی دیگ بزرگ مسی قورمه میکردند.وقتی قورمه آماده میشد یک سینی مسی میگذاشتند بغل دیگ تا داغ بشه و روغن توش نبنده بعدش نانی که توی دیگ می انداختند تا حسابی روغنی بشه مینانداختن کف سینی و روش چند کفگیر قورمه میریختند و مستقیم میبردند سر سفره. 9 تا بچه بودیم میریختیم دور سینی و تا آخرش رو میخوردیم
۲۳ آذر ۹۹ ، ۲۳:۴۵ احمدرحیمی دهنوی .از روستای دهنویه سبزدشت شهرستان بافق استان یزد
عرض سلام وارادت جناب آقایی عزیز.استفاده کردیم از مطالب آموزنده شما.روح اجداد وگذشتگان شما که این فرهنگ ورسوم وآداب زندگی را بدون امکانات وبا استفاده ازفکر وخلاقیت برای ما وشما به میراث گذاشته اند ، تا دنیا به پاست همه آنها کاربرد دارد .ودوباره داره کم کم زندگی ها به سمت گذشته سوق پیدا میکنه .چون آرامش در زندگی سنتی بیشتره.زندگی در اتاق سیاه کاهگلی ودرست کردن غذا در ظرف مسی وروی اتش ومیل کردن چای در لیوان گلی ونوشیدن آب درون کوزه وخوردن ماست درون مشک به انسان سلامتی را برمیگردونه وصفای دیگری دارد انشاالله جناب آقایی موفق باشید
سلام
خیلی کامل و عالی توضیح داده بودید
ممنون واقعا
سلام نوشته اید که روغن دنبه را در ظرف پلاستیکی میریختد در حال حاضر شاید بشود گفت در ظرف پلاستیکی میریزند اما در زمان قدیم که ظرف پلاستیکی نبوده است
سلام گوشت حتما باید حالت سرخ شده داشته باشد یا گوشتی که با آب پختیم هم میشه داخل شکمبه گوسفند گذاشت؟
با سلام و تشکر از اینکه زحمت کشیده و برای حفظ دانش چند هزار ساله یکی از بزرگترین تمدنهای بشری دست به کار شده اید . به نظر من امروزه که بشر بیش از هر زمان دیگری با کمبود وقت مواجه است و غذاهای فرآوری شده موجود در بازار هم واقعا بیماریزا هستند این دانش ارزشمند می تواند هم باعث ارتقای سلامتی افراد شده و هم باعث ایجاد کسب و کارهای جدید شود . شما تصور کنید که گوشت پخته و آماده در فریزر یا حتی در یخچال داشته باشید و بدون معطلی بتوانید انواع خورشهای خوب ایرانی را تهیه کنید واقعا هدیه ارزشمندی برای خانواده هاست و از آشعال خوری جلوگیری می کند من همین الان دارم میرم که طبق دستور شما قرمه گوشت درست کنم تا هروقت هوس هر غذایی کردم بدون معطلی آنرا درست کنم امیدوارم شما دست به کار شوید و با ارائه گوشت قرمه با کیفیت به بازار به سلامتی مردم کمک کنید واین فست فود سالم ایرانی را به دنیا معرفی کنید .
ممنون روش تهیه قورمه عالی بود
چقدر خوب و دقیق توضیح دادید ممنون از شما استفاده کردم
تشکر از شما . عالی بود
۱۱ مهر ۰۱ ، ۱۶:۱۳ شهناز احمدی
خیلی ممنونم اطلاعات بسیار خوب و کاربردی رو در اختیارمون گذاشتید
من امشب به یاد دوران کودکیم دارم قورمه درست میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook