سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛   طی یکی دو قرن پیش عده ای از نراقی های تاجر پیشه که از هوش و ذکاوت شایسته ای برخوردار بودند از نراق به همدان مهاجرت و هر کدام برای خانواده و مردم منشاء خیر و برکت شدند .

یکی از این انسان های پاک طینت آقای ابوالقاسم دفتری نراقی می باشد که در جوانی و کمتر از یک قرن و نیم پیش سال 1254 هجری شمسی همراه با برادرش حسن و تنها خواهرشان از نراق به همدان مهاجرت نمودند . 
پدر این افراد به نام علی بابا  نراقی پس از فوت در قبرستان زادگاهش مقابل بقعه شاه سلیمان نراق خاکسپاری شد که این گورستان پس از تغییر کاربری به پارک بسیج نام گذاری گردیده است .


منزل  تاریخی حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا در شهر همدان
در زمان رضاشاه که دریافت سِجلد(شناسنامه) رایج می شود ابوالقاسم و خانواده اش نام خانوادگی دفتری را برای خود انتخاب می کنند و دلیل آن اینکه ایشان در حسابرسی دوبل(بدهکار – بستانکار) مهارت داشته است .

ابوالقاسم دفتری بعد از ورود  به همدان با همولایتی اش به نام حاج محمد نراقی معین التجار فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار که قبلا به همدان نقل مکان نموده بودند در فعالیت های تجاری شریک می شود . 
حسن دفتری نراقی در همدان ازدواج نمود و تنها خواهرشان نیز با یک همدانی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به اسامی علی اکبر و علی اصغر می شوند . 


از رأست:  خدمتکار منزل -  اقدس رضایی نراقی در همدان - محمدهادی دفتری نراقی فرزند ابوالقاسم -  نشسته صدیقه دفتری نراقی فرزند ابوالقاسم همسر حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا -  خدمتکار خانه - جوان ایستاده حسن رضایی نراقی فرزند محمود
ابوالقاسم نیز به خانمی از شهروندان همدان به مشخصات فاطمه سلطان دفتری نراقی(در قدیم عده ای از همسران نام خانوادگی شوهر را برای خود انتخاب می کردند) فرزند شیرمحمد ازدواج نمود و صاحب 10 فرزند شدند که در حال حاضر فقط حاج مهدی در قید حیات است :
صدیقه دفتری همسر حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا
فرخنده دفتری همسر آقارحیم رضایی نراقی فرزند محمدرضا
بتول دفتری همسر اسماعیل طراوتی اهل همدان
عذرا دفتری همسر عبدالله فیروزی اهل همدان
محمدعلی دفتری


محمدهادی دفتری تولد 1300 فوت 1380
مهدی دفتری همسرش مهری تقوی
کبری دفتری که زودهنگام فوت می کند
بتول دفتری که زودهنگام فوت می کند
محمد ولی دفتری سال 1368 فوت و در بهشت زهرا تهران خاکسپاری شد


 فاطمه سلطان در 95 سالگی تاریخ 4 دی 1353 برحمت ایزدی پیوست و در مقبره خانوادگی داخل قبرستان همدان خاکسپاری گردید .
حدود یک قرن قبل در زمان قاجار؛ همدان مال التجاره و مرکز تجارت شمالغرب مطرح بود و تجار با درایت نراق هم از توانایی تجارت بالایی برخوردار بودند . ابوالقاسم و برادرش حسن به مراکزی مثل خوی ؛ ساوجبلاغ ؛ مراغه ؛ تبریز و ... راهی می شدند و کالاهای خود را مبادله یا به فروش می رساندند .


 در یکی از روزها که کاروان تجاری شان به سَمت تبریز رهسپار بود گرفتار راهزنان مسلح قرار گفته و در نتیجه حسن دفتری نراقی در اثر شلیک راهزنان جان می بازد و به دلیل نبود امکانات پیکرش همانجا دفن می گردد و ابوالقاسم هم از ناحیه زانو تیر خورده و زخمی می گردد و مدتی تحت درمان بود .
پس از این واقعه و کشته شدن برادر ابوالقاسم از سر ناچاری از حاج محمد نراقی جدا شده و در سرای گلشن همدان حجره ای برای خودش مهیا کرده و مستقلا  کسب و کار و تجارت  را ادامه می دهد . 
یکی از شاگردان ابوالقاسم بعد یکی از چهره های متنفذ همدان به نام حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا بوده که نزد ایشان حسابداری خصوصا حساب دوبل یاد می گیرد و به دلیل شایستگی اش با دختر ابوالقاسم به نام صدیقه دفتری ازدواج می نماید .
حاج مهدی دفتری و همسرش حاجیه مهری تقوی در کنار دکتر محمودرضا  رضایی نراقی
حاج محمود رضایی نراقی پس از فوت ابوالقاسم دفتری نراقی منزل مسکونی و حجره ایشان در سرای گلشن همدان را خریداری و به کسب و کار تجاری ادامه می دهد .
ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند علی بابا نهایتا تاریخ 20 اسفند 1316 برابر 9 محرم 1357 در روز تاسوعای حسینی(ع) در همدان فوت نمود و بر اساس وصیتنامه پیکرش به شهر قم منتقل و در قبرستان نو به شماره قبر 25972 خاکسپاری می گردد . 

مدیرسایت سلحشوران شهر نراق از حاج مهدی دفتری فرزند میرزاابوالقاسم ابن علی بابا نراقی ساکن شهر همدان و همچنین از جناب دکتر محمودرضا  رضایی نراقی فرزند حسن از بابت مساعدت در این پست و مهیا نمودن ملاقات با آقای دفتری در شهر همدان قدردانی می نماید.

همچنین از جناب حاج احمد رضایی فرزند رضا از بابت همراهی و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی متعلق به شهر تاریخی نراق سپاسگزاریم .

۹۷/۰۱/۳۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

۰۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۲۲ مرتضی علی آقایی
درود بر شما جناب حاج محمد عضایی عزیز به خاطر گزارش بسیار ارزشمند شما در مورد تجار نراقی مقیم همدان ودیدار با خانواده آقای دفتری از بازماندگان تجار نراقی.نراقی ها به هر شهری که مهاجرت نموده اند مایه خیر و برکت برای آن شهر بوده به طوری که نام نراق را هم همراه خود به یادگاربرده و پس از فوت آنان هم این نام را از خود به یادگار گذاشته اند که پسوند نراقی روی سنگ مزار آنان موید آن است.خداوند روح همشان را شاد و به بستگان آنان که در قید حیات هستند سلامتی عنایت بفرماید.درود بر نراق ونراقی وبا تشکر از زحمات شما و جناب حاج احمد رضایی که در همه جا خیرخواه است.خدا قوت رفیقان
سلام و هزار درود بر شما خوبان .
در حال حاضر بهترین خدمت به شهر مظلوم نراق ،اتخاذ راهکاری است که ارتباط افراد یا خانواده هایی که از نراق مهاجرت کرده اند با شهرشان برقرار شود و فرزندانشان با ریشه خود آشنا شوند . و شما با درایت و آگاهانه و بطور خود جوش با تحمل زحمات فراوان و هزینه بسیار این مهم را انجام می دهید مطمئن باشید روزی روزگاری همگان قدر و منزلت شما را درک خواهند کرد .
موفق باشید.
۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۰:۴۰ ابوالحسنی محمدرضا

دوست تلاشگرم آقای محمد عضایی باز هم از زحمات شما در بازیابی و تحقیق
و تفحص در تاریخ شهر عزیزمان نراق به نوبه خود ، سپاس و تشکر فراوان دارم.
با آرزوی موفقیت در پایمردی شما ، با اطمینان ابراز می دارم که شما از فرزندان فرهیخته نراق می باشید که با تحقیقات و بررسی های خود در تاریخ نراق ماندگار خواهید بود.

سلامتی و بیش ماندگاری شما را همواره آرزومندم

محمدرضا ایوالحسنی ۲/۲/۱۳۹۷
درود بر شما سلحشورانی هایی که مرتب باعث دلشادی مردم هستید . مطالب شما در هر نراقی ایجاد غرور پدیدار می کند و هیچ فرقی نمی کنه این مطالب مربوط به تاریخ و فرهنگ و شهدا و دفاع مقدس باشد . همه مطالب به افتخارات مردم نراق افزوده میشه و از شما زحمتکشان این سایت ممنونیم .
نراق به وجود شما افتخار می کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook