سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی به نخبه پروری و علم و تجارت مشهور است. نراقی ها به دلیل درایت در تجارت و تحصیل در رشته های مختلف در هر جای ایران و جهان که قدم گذاشته اند منشا آبادانی و فعالیت خیرخواهانه بوده اند .  

حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار جهت تجارت بیشتر از نراق راهی همدان شد و منزل نراقی ها در عباس آباد همدان متعلق به این خاندان است که متاسفانه در اثر بی توجهی در حال تخریب می باشد . رئیس التجار نراقی در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار فوت نمود و پیکرش به قبرستان وادی السلام نجف عراق منتقل و خاکسپاری گردید . فرزند برومندش عمده التجار حاج محمد نراقی از بزرگان و تاجران بزرگ بود و راه پدر را در پیش گرفت و فعالیت های عام المنفعه در نراق و همدان به یادگار گذاشت .

مسجد حاج احمد مقابل منزل نراقی ها در همدان به یادبود فرزند جوان حاج محمد نراقی ساخته و وقف گردید .
اولین ماشین سواری فورد آمریکایی مشکی رنگ را حاج محمد نراقی در سال 1313 وارد زادگاهش نراق نمود و محل پارک ماشین در کاروانسرای بازار شمس السلطنه بود . حاج محمد در طول حیات دو همسر اختیار نمود و  سرانجام سال 1314 هجری شمسی دارفانی را وداع گفت .
بعضی از فرزندان حاج محمد نراقی عبارتند از : صادق – رضا – هاشم – اسماعیل – احمد – کمال نراقی

چند فرزند حاج محمد از تجار بزرگ ایران و جهان شدند از جمله آنان مهندس هاشم نراقی که واحد کشت و صنعت ایران – آمریکا را راه اندازی کرد . در کنار فعالیت های کلان دیگر موفق شدند برای نخستین بار مارچوبه تولیدی خود را به اروپا صادر نمایند .

اعضای این خانواده نراقی در شهر مودستو در شهرستان استانیسلاس کالیفرنیا ایالات متحد امریکا اقامت داشتند . در کنار خانه بزرگ آنان دریاچه کوچک لیکن زیبا و مفرحی وجود دارد که به دریاچه نراقی مشهور می باشد و در نقشه هم قابل مشاهده می باشد .
پس از فوت مهندس هاشم نراقی اقوام وی املاک آنان در امریکا را اداره می کردند .

۹۷/۰۹/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۰۹ آذر ۰۰ ، ۲۰:۴۸ محمد یحیی زاده
من با اقای نراقی آشنا شدم در مشهد خیلی مرد خوبی بودن و میگفتن که از امریکا به مشهد اومدن و اونجا بزرگترین کشاورز هستن که ۱۲۰ هزار هکتار وسعت زمین هاشون هس ایشون به چند زبان زنده دنیا صحبت میکردن از جمله انگلیسی آلمانی و فرانسوی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook