سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

گوگَل یک واژه راجی نراقی است که از دو کلمه تشکیل شده است :
گُو به معنی گاو و گَل به معنی گله می باشد و از ترکیب این دو کلمه گوگَل(گاوگل) به دست می آید که به معنی (گَلَّه گاو) می باشد و به شَبان یا چوپان این گلَّه هم گوگَلان(گاوگلبان) می گویند.

قدیم در کهن شهر نراق دهه های ۳۰ و۴۰ تعداد گاوها و گوساله های نراق هم مانند گوسفندان زیاد بودند و صاحبان آنها چون قادر نبودند آنها را در بهار و تابستان به طور دستی تغذیه نمایند یا هر روز به مزرعه برده و مجددا باز گردانند دو نفر گاوگلبان انتخاب می کردند که آنها را مانند گوسفندان به چرا ببرند. یگ نفر گوگلان مسئول ماده گاوهای شیری و قِسِر یا وِشتَر بود که آنها را هر روز به صحرا و مراتع سبز می بُرد وعصرها باز می گرداند تا شیر آنها دوشیده شود.

نفخ شکمبه در گاو

ماده گاوها چون به ورودی شهر می رسیدند هر گاو، خودش به خانه صاحبش می رفت و صبح روز بعد صاحب گاو مجددا گاو را در دروازه شهر به گوگل بان تحویل می داد. گوگل بان گاوها و گوساله های نر را به چرا می برد با این تفاوت که آنها را اواسط بهار یا اوایل تابستان به مراتع سَرسبز ییلاقی و کوهستانی مانند پشت کوه اُل یا ویلیجیا می برد وآنها تا اوایل پاییز حتی در شب ها هم در بیابان می ماندند و در اواخر تابستان که مراتع خشک می شد آنها را به شهر بازگردانده و به صاحبان خود تحویل داده و دستمزد خویش را دریافت می نمودند.

عین این کار را هم برای ماده گاوها انجام می دادند چرا که مزارع ومراتع اطراف شهردر اواخر تابستان خشک و قابل استفاده برای چرای دام نبود. در اوایل پاییز کار گوگلان ها تعطیل شده و در بهار سال بعد مجددا شروع می شد.

علت اینکه در آن زمان گاو نر زیاد بود به خاطر این بود که کارهای کشاورزی کلا به صورت سنتی انجام می گرفت و از گاوهای نر برای شخم زدن زمین(گاویاری) و خرمنگوبی با خرمنکوب سنتی (چون) انجام می شد.
البته کشاورزان این گاوها را برای انجام کار نگه می داشتند و اضافه بر اینها را به گوگلان تحویل می دادند.گوگلبانی در نراق تا دهه۵۰ ادامه داشت و با مکانیزه شدن کارهای کشاورزی به مرور گاوهای نر از رده خارج شدند و تعداد گاوهای ماده هم تقلیل یافت و به این صورت به کار گاوگلبانی هم خاتمه داده شد .

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از محقق ؛ پژوهشگر و نویسنده گرانقدر جناب آقای مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این نوشته سپاسگزار می باشد .

۹۷/۱۱/۰۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook