سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

قریب دو قرن و نیم پیش دو برادر مومن به اسامی ملا نصیر و ملا لطفی در نراق زندگی می کردند که خداپرستی آنان مورد توجه سایر مسلمین بود و دارای مکتبخانه بودند . ملا لطفی نراقی دارای دو فرزند به نام های ملا عبدالمبین و آخوند ملا میرزاجان بود که ملا عبدالمبین از اجداد فروغی ها همچون ملاعبدالکریم ؛ ملا ابوالقاسم ؛ ملا محمدعلی و حبیب الله فروغی می باشد .

آخوند ملا میرزاجان نیز دارای دو فرزند صالح و شایسته به اسامی : ملا محمد اسماعیل و ملا محمد تقی بود . آنان شخصیت های ذی نفوذ و با درایتی بودند که بیشترین خدماتشان توجه به حال محرومین جامعه بود .دو فرزند مُلا میرزاجان نراقی از انسان های با وجاهت و بین مردم  احترام داشتند .   

متاسفانه در حدود یک دهه قبل سنگ قبرهای تاریخی و فرهنگی ارزشمندی در بازسازی بقعه شاه یحیی شهر نراق انجام گرفت و بسیاری از سنگ نبشته ها تخریب گردید در صورتیکه امکان داشت سنگ فرش ها در کنار و لابلای سنگ های با قدمت جانمایی می گردید .
سنگ مزار مرحوم ملا محمد اسماعیل نراقی که در کنار سایر سنگ ها مورد بی مِهری بود برای اولین بار توسط خادمین سایت سلحشوران شهر نراق به عرصه تاریخ و فرهنگ باز گردانده شد و با مساعدت مهندس مهدی اسماعیلی شهردار و تلاشگران شهرداری نراق و از طرفی بازخوانی نوشته های روی سنگ قبر توسط استاد حاج سید مجتبی غفاری دریچه ای به تاریخ گمنام نراق گشوده شد :

ملا محمد اسماعیل فرزند ملا میرزاجان ابن ملا لطفی از همسر نراقی اش دارای فرزندانی به اسامی : میرزامحمود فروغی (فرزندانش : عبدالحسین – مهری – انسیه) ؛ کوکب (همسر حاج ملا غلامحسین فروغی) و میرزا نصرالله  فروغی(فرزندانش : زیور – میرزاعباس – غلامرضا – قمرسلطان) بود و از همسر جاپلقی اش دختری به نام نازنین فروغی داشت .

 وفات مرحمت و غفران پناه کربلائی محمد اسماعیل ابن مرحوم آخوند مُلا میرزاجان
فی شهر جمادی الثانی 1336
1 جمادی الثانی 1336(برابر 23 اسفند 1296)


دور سنگ نبشته متوفی ملا محمد اسماعیل نراقی اشعاری حکاکی گردیده که برای اولین بار توسط استاد غفاری بازخوانی می شود . احتمال دارد این اشعار توسط یکی از شاعران نراقی بیش از یک قرن پیش سروده شده چون پس از بررسی به نام کسی ثبت نشده است :
 
فَغان و داد از این دنیای فانی
که یکدم نیست در او کامرانی
در او شَهد و شِکَر چون زَهر قاتل
غَم هِجران به جای شادمانی
بهار زندگی را شاد و خُرَّم
از این غافل زِ پی دارد خَزانی
در آخر گور منزل باد از خاک
مَبَند دِل دَر جهان تا می توانی


۹۸/۰۲/۲۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook