سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

هوالله
حضور ساطع(تابان) انور اعضای محفل مقدس روحانی تهران وفقکم اله و روحنا فداهم مشرف باد

اله ابهی
ارواحنا بتراب اقدام شریفکم الفدا حمد و ثنا سزاوار ساحت اقدس جَمالِ قِدَم(زیبایی ازلی ؛ بهاءالله) و هالک(قاتل – مهلک) امم و ... و ستایش نیر افخم اعظم منصوص(معین شده) میثاق(پیمان) ارواح العالمین ......... قدرته الفدا .

بحمدالله از پرتو آفتاب مثاق(مخفف میثاق) ارض(زمین) نراق(شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی) که از آتش ظلم رجبعلی بختیاری(یاغی و جنایت پیشه رجبعلی خان بهرامسری آسترکی فرزند آرستم اهل زَزُم الیگودرز) در شهادت حضرت معاون التجار(قتل میرزا فضل الله نراقی فرزند محمد جواد ابن حاج محمد مهدی نراقی ابن استاد عبدالله نراقی در سینقان دلیجان) مظلوم که در نهایت استقامت شربت شهادت را نوشید و بعد از شهادت ؛ خانه آن مظلوم مرفوع(بلند داشته شده) را مورانیده و خراب و ویران نمودند و از این حرکات اسباب تفرقه و آوارگی و متواری شدن سایر احباب(پیروان بهاییت) به نوعی که هر یک به ولایتی( از نراق به شهرهای دیگر همچون همدان) متفرق شدند و محافل تلاوت و تذکر(مجالس بهاییان) بکلی بسته و بر چیده گشت .

تقریبا دو ماه گشته تا اینکه حضرت حضور غیاب فرمودید انتقام الهی از آستین قدرت بیرون آمد و اشرار را قلع و قمع نمود و احباب که متفرق شده بودند کم کم جمع شده بحمدالله مجدد تاسیس محفل مقدس روحانی(راه اندازی مجدد محفل بهاییت در نراق) را نمودند فعلا دائر و بر قرار است محض اطلاع محفل مقدس شرح .
حال را معروض داشتم که عطف مرحمت و نظر مکرمت را از این محفل دریغ نفرمائید و از ارسال ابواحباب مقدسه دریغ نفرمائید . ولی از گوشه و کنار اشرار(بد کاران) و اغیار(دیگران) در کمین اند که حربه ای وارد آورند و غل باطنی(نهان) خود را بروز و ظهور دهند این مظلومان هم جز توکل و توسل بمرکز پیمان پناهی نخواهیم چنانچه تشدد نمودند رعایت ایادی اش لازم الروح علیکم .

اعضای محفل روحانی نراق(بهاییان)

بسم الله ابهی الابهی
در تاریخ لیل(شب) یکشنبه ششم شهر جمادی الثانی(یکشنبه 6 جمادی الثانی 1337 برابر 17 اسفند 1297 و مصادف با 9 مارس 1919) و هفتم شهره العلا چون بواسطه صعود(بالا رفتن) مَرفوع(بلند – رفیع) معاون التجار شهید رحمت الله علیه محفل روحانی نراق(فعالیت بهاییان نراق) توقیف و تعطیل بود مجددا بعون الله تعالی(به یاری خدای برتر) به تصویب اعضاء محفل مقدس روحانی افتتاح گردید .
در منزل جناب آقا میرزا نعمت الله (برادر فضل الله معاون التجار) کلیّه مذاکرات بر این شد که جناب آقا میرزا عبدالحسین(فرزند معاون التجار) دفتر مخصوص را در جلسه هفته آتیه حاضر نموده و مذاکرات مذکور در او مندرج گردد و قرار صحیح برای وجه اعانه خیریّه داده شود .
اعضای محفل مقدس روحانی که از ظلم رجبعلی بختیاری ... گشته بودند از این قرار است و فعلا حاضر و .... شدند از قرار فوق است :

- جناب آقا محمد کاظم نمره 6 ( آقا محمد کاظم ناظم التجار نراقی فرزند آقا محمد جعفر فوت 1303 شمسی و خاکسپاری در بقعه شاه سلیمان که چند سال پیش قبر در اثر بازسازی از بین رفت)
- آقا حبیب الله نمره ۷
- آقا میرزا نعمت الله(برادر معاون التجار) نمره یک
- آقا میرزا علی محمد نمره ۵
- میرزا عباس غایب نمره ۸
- میرزا عبدالحسین نماینده معاون التجار شهید(فرزند میرزا فضل الله نراقی) نمره ۲
آقا محمد علی آقا محمد کاظم نمره 3 ( آقا محمدعلی(فوت 1301 شمسی) فرزند آقامحمد کاظم ناظم التجار نراقی ابن آقا محمد جعفر
محمدعلی نمره۴
جناب آقا محمدعلی آخوند(مُلا علی) نمره۹
آقا میرزاعباس(فرزند معاون التجار) دفتردار
آقا میرزا نعمت الله(برادر معاون التجار) تحویلدار

مُهر : محفل روحانی نراق


نوشته پُشت سند :
اوّل
کاغذی به قزوین نوشته شود جمع عریضه بحضور مبارک جواب عریضه قبل را بخواهیم
دوّم
کاغذی به آقا میرزا غلامعلی خان دواچی(بهایی) بنویسیم تبریک ورود و عریضه هم بحضور مبارک مجدد بنویسیم به توسط ایشان
سوّم
کاغذ مراغه را بنویسیم و توسط آقا میرزا اسدالله و حاجی محمد رضا انصاری بفرستم که عمل باغ را خاتمه دهد.

بسم الاقدس الاعظم الابهی
نظامنامه محفل اُلفت نراق
اصل اول در تکلیف و حدود محفل الفت نراق
و اصل ثانی و ثالث

ماده اول - مقصد از انعقاد محفل الفت خدمات امری علی الخصوص تبلیغ امرالله و ایجاد اُلفت و اتحاد بین احباء الله و درس تبلیغ بین جوانان و تاسیس محافل ضیافت و دعوت مسافرین و تهذیب اخلاق و اجراء احکام مبارک و تلاوت آیات و مناجات و مکاتبه با اطراف است .
ماده دوم - محفل اُلفت بموجب نصوص(آشکار) الهی قطعیا از مداخله در امور سیاسی ممنوع است .
ماده سوم - محفل اُلفت تحت نظارت و اوامر و اطاعت محفل روحانی خواهد بود .
ماده چهارم- محفل اُلفت هفته ای یکشب در شب های سه شنبه هر هفته در خانه یکی از اعضاء منعقد خواهد شد که سیّار باشد.
ماده پنجم - محفل اُلفت در صورت افتتاح طرق و شوارع(راه ها) در هر پنج ماه بیانیه نتیجه خدمات خود را بحضور مبارک تقدیم خواهد داشت و در هر سه ماه بیانیه راپورتی(گزارش) از خدمات خود به محفل روحانی تقدیم خواهد نمود .
ماده ششم - محفل در یک ساعت و نیمی از شب گذشته باید اعضاء حاضر شوند و در دو ساعت رسمی خواهد شد و علامت رسمی شدن حاضر و غایب کردن اعضاء و تلاوت یک لوح مبارک یا مناجات است .
ماده هفتم - اصل دوم در حدود محفل .
عدد اعضاء از ۹ نفر کمتر و از نوزده زیاد تر نخواهد شد .
ماده هشتم - محفل اُلفت به غیر از سه فنجان چای تلخ تشریفات دیگر نخواهد داشت .
ماده نهم - این محفل دارای یک مُهر خواهد بود به عنوان محفل الفت نراق .
ماده دهم - تمام اعضاء باید بدون استثناء در دو ساعت حاضر باشند و هیچ عذری سوای ناخوشی بستری و مسافرت قبول نخواهد شد و در صورت غیبت ۹ شاهی و در صودت تعویق در وجه پنجشاهی اِعانه به صندوق محفل خواهند پرداخت .
ماده ۱۱- اعضاء باید علی قدر مراتبهم از اوامر و ... مطلع و باحکام الهی عامل و دارای تقوی شوند و باشند و از نجوی و کنایات و کلمات سوء احتراز نمایند و شرائط ادب را منظور دارند.


ماده ۱۲- اصل سوم در تکالیف اعضاء محفل
به هریک از اعضاء خدمتی محفل رجوع شود باید قبول نماید و چنانچه اهمال نماید مورد جریمه ای واقع خواهند شد که با اکثریت تصویب شود.
ماده ۱۳- احدّی از اعضاء حق ندارد مطالب محفل را و مذاکراتش را در خارج اظهار نماید.
ماده ۱۴- در وقت ورود به محفل باید اعضاء از یکطرف جالس شوند و بعد از رسمیّت محفل تواضع برای اعَضاء وارده موقوف است .
ماده ۱۵ - اعضاء باید از میان خود با اکثریت آرا یکنفر را ناظر و یکنفر را تحویلدار انتخاب نمایند و در هر پنج ماه بیانیه باید تجدید شود .
ماده ۱۶- اعضاء باید هر یک به قدر استطاعت در هر ماه اِعانه ای به صندوق محفل بدهند .
تمام مفاد نظام نامه در هر سه ماه قابل نُقصان و افزایش است .


نوشته پشت سند :
اینجانبان که این ورقه را امضاء کرده ایم متعهد می باشیم که به مدلول نظامنامه که در ظهر ثبت است عمل نمائیم و ذره ای کوتاهی ننمائیم و بقدر قُوِه(قدرت) در خدمت امرالله بکوشیم و رضای خداوند را حاصل نمائیم و در اجرای اوامر مبارک به جان و دل سعی و کو شش نمائیم :
جناب آقا غلامحسین خان .
جناب میرزاعلی محمد .
جناب آقا محمد حسین ابن ناظم التجار.
جناب آقا میرزا شکرالله.
جناب آقا میرزا عبدالحسین.
جناب آقا محمد حسین ابن حبیب الله.
جناب آقا روح الله .
جناب آقا سلطانعلی .
جناب آقامیرزا حسین جاسبی .
توضیح اینکه جناب میرزا علی محمد با اکثریت آرا ناظم محفلند و میرزا عبدالحسین تحویلدار محفلند .
بتاریخ لیل 28 جمادی الثانی 1336(برابر چهارشنبه 20 فروردین 1297)

بسم الله الاقدس الاعلی
هفده ماده نظام نامه محفل الفت که در ظهر است در محفل روحانی قرائت و مطالعه شد و دقت نمود و تصویب و تجویز گردید صحیح است و از خداوند توفیق و تائید اعضای آن محفل را و جمیع احبای الهی را خواهان هستیم .
بتاریخ بیست و یکم جمادی الثانی لوی ئیل سنه 1336
21 جمادی الثانی 1336(برابر 13 فروردین 1297)

مُهر به شکل دایره : محفل روحانی نراق

مُهر به شکل مثلث : محفل اُلفت نراق 1336


آدرس روی پاکت نامه به زبان های چینی ؛ انگلیسی و احتمالا روسی :

شنگهای چین(شانگهای) علی حسنُوف(حسن اُف) خیابان جیانگشی، پلاک ۵۱

توضیحات در خصوص این اسناد :
1- علت اینکه نامه از نراق به چین به عنوان سر پل مکاتباتی با تهران انتخاب شده مشخص نیست ولی آنگونه که در قسمت کوتاهی از متن به آن اشاره شده مخفی کاری در نوع فعالیت اعضای بهائیت در قرن پیش وجود داشته است .

2- اصلی ترین اشکال اینکه در متن نامه تاریخ قتل میرزا فضل الله نراقی معاون التجار توسط رجب علی بختیاری در روستای سینقانِ دلیجان را یکشنبه 6 جمادی الثانی که طبعا سال 1337 منظور نظر بوده . در متن اشاره شده همزمان با کشته شدن معاون التجار فعالیت محفل بهائیت در نراق متوقف شده و پس از مدتی تحت نام محفل اُلفت راه اندازی می گردد ولی ذیل نظام نامه محفل بهائیت تاریخ 21 جمادی الثانی 1336(برابر 13 فروردین 1297) یعنی قبل از فوت ایشان مرقوم گردیده که همخوانی ندارد . باید راه اندازی مجدد محفل بهائیان نراق پس از فوت متوفی باشد .

۹۸/۰۲/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

با سلام
بسیار عالی ولی اطلاعاتی در مورد این که سند از کی و کجا رسیده هم بدهین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook