سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آشنایی با واژه هِنِبُو در شهر تاریخی نراق

شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۳ ق.ظ

هنبو(henebuo) یک واژه راجی نراقی است که از سالیان دور در شهر تاریخی نراق رایج بوده و بر خلاف واژه هایی که منسوخ شده اند این واژه هنوز در بین مردم شهر نراق خصوصا نسل جوان امروزی از ارزش واهمیت خاصی بر خوردار می باشد.

هِنِبُو به معنی خبر ، اطلاع ، بی خبر بودن یا خبر نداشتن می باشد .در قدیم اکثر خانه های نراق به صورت قلعه بود بدین صورت که چند خانوار در این قلعه ها زندگی می کردند وهمیشه از حضور و حال یکدیگر اطلاع داشتند. اگر فردی یا خانواده بدون اطلاع همسایگان به سفر یا مسافرتی می رفتند و در خانه نبودند شاید در روز مشخص نبود ولی در شب خاموش بودن چراغ خانه گواه بر این بود که اینها در خانه نیستند و اگر عدم حضور آنها طول می کشید و یکی دو روز یا بیشتر می شد همسایگان از نبودن آنها آگاه می شدند و می گفتند: چند روزی است که از فلانی هنبویی نیست .

یعنی کسی از او خبر ندارد و بعدا که همسایه از مسافرت می آمد به او می گفتند: خُوب بی هنبو برای خودت به گردش یا مسافرت می روید.
این واژه به این صورت تعبیر می شد که بی هنبویی عدم حضور شخص یا اشخاص را در خانه اثبات می نمود یعنی خبری از فلانی نیست و یا هنبویی از او نمی باشد.
در قدیم مانند امروز تلفن وجود نداشت وهمسایه ها با توجه به اینکه نزدیک به هم زندگی می کردند ، زمانی که کار داشتند یکدیگر را صدا می زدند خواه مرد بود یا زن ، اگر طرف مقابل جواب می داد که هیچ واگر جواب نمی داد دلیل بر این بود که در خانه حضور ندارد واین عدم حضور را به بی هنبویی تعبیر می کردند یعنی از او خبری نیست.

در حال حاضر هم این واژه در شهر نراق منسوخ نشده بلکه احیاتر هم شده است.شاید برای اکثر شما این قضییه اتفاق افتاده باشد که بعضی اوقات به شخصی نیاز پیدا می کنید ولی هر چه می گردید فرد مورد نظر را پیدا نمی کنید در صورتی که فرد در محل حضور دارد ولی مشخص نیست او کجاست. در اینجاست که پیش خود می گویید : آخه کجا رفته که هیچ هنبویی(خبری) از او نیست؟ وموارد مشابه دیگر.
در کل، در شهر نراق عدم حضور فرد یا افراد را در خانه، مغازه و... وعدم دسترسی به او را در مواقع ضروری دلیل بر بی هنبویی (بی خبری) او می دانند.

سایت سلحشوران شهر نراق از محقق ؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نراق  جناب آقای مرتضی  علی آقایی بابت کنکاش از واژه هِنِبو قدردانی می نماید .

۹۸/۰۵/۰۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook