سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مقام محترم ریاست جلیله مالیه نراق (احتمالا میرزا منصور خان) دام اقباله
در چنین سالی که نصف اهالی از گرسنگی تلف شده و مابقی در کمال عُسرت(تنگدستی) و فشار و از طرفی سارقین و یغماگران(چپاولگر) همه روزه اغنام(بز و گوسپندان) و احشام(گله، خدمتگزاران) اهالی را می برند بر ضمیر منیر(روشن) مشهود و واضح است که حکومت نراق در عوض اینکه به اهالی مساعدت نماید آنی و دقیقه ای اهالی را از صدمه و اذیت و جرم و جریمه و چوب و شکنجه آسوده نمی گذارد .
حتی دعاوی حقوقی و سندی و ملکی را بدون گفتگو و محاکمه در زیر چوب جرم و جریمه می نماید و تجار محترم بی تقصیر را چون بوی نان تازه از خانه شان می آید می گیرند کَمند(دامی که با ریسمان بکشند) و حبس و چوبکاری می نمایند .

از شبان بیچاره بقدر دو مالیات شیر و ماست و پنیر مطالبه می کند . خبازها(نانواها) را هرروز حکمی و وَجهی مطالبه و دریافت می نماید و به نوعی فشار آورده که بکلی از کسب و کار افتاده ایم‌ . چاره ای ندیده مجبور به جَلای وطن(جماعتی که از خانمان و وطن کوچ کرده باشند) و رفتن به قم گردیده ایم ، ولی بدبختانه خبر صحیح رسیده که قم ، ناخوشی شدید است و روزی جمعی تلف می شوند .
و از طرفی هم اغنام و اموال و احشاممان در نراق و حاصل و محصول یکساله که به عَرَق جَبین(عرقی که در اثر تلاش بر پیشانی نشیند) به ثمر رسانیده ایم بی صاحب و در معرض تلف است .
لهذا با وجودیکه از تمام وقایع مستحضرید بازهم به عرض این مختصر تصدیع می دهیم و حضرت اجل عالی را شاهد و گواه می گیریم که هر خطر و خسارت و نقصان و ضرری وارد شود به اهالی مسئول آن جناب نایب الحکومه متعدی متظالم است . و بعلاوه صریحا عرض می کنیم چنانچه به مالیات مستقیم وغیر مستقیم هر ضرر و نقصانی و کم و کسری وارد شود مسئول نایب الحکومه است .
فردا روز ، دولت از رعیتِ متواریِ مهاجر نباید مواخذه و مطالبه نماید و اگر نایب الحکومه بخواهد انکار نماید خود حضرت اجل بخوبی بر صدق این عرایض مستحضر و شاهد و گواهید .
و بعلاوه چنانچه چوب و فلک و شکنجه و جرم و جریمه در میان نباشد یعنی قبل از ثبوت خلاف در میان نیاید حاضریم در حضور مبارک مجدد جمیع را ثابت و مُدَلَل(ثابت کردن) و محقق بداریم و رسما عرض می نمائیم که به مقامات مربوطه اداری که خود حضرت اجل می دانید شرح حال فدویان(بندگان - جان نثاران) را تقدیم دارید که تا زود است علاج نمایند و رفع این ظلم و تعدی و صدمات را بفرمایند .
زیاده عزت مستدام باد
فدویان تجار و اهالی نراق
ذیقعده 1335(برابر با شهریور 1296)

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت نامه فضل اله نراقی معاون التجار و اهالی به رئیس مالیه نراق از تنگدستی ، گرسنگی ، مرگ ، ظلم و تعدی به اموال و احشام مردم و مقصر دانستن نایب الحکومه نراق در 106 سال پیش سپاسگزار می باشد .

۹۸/۱۰/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

سلام برشما چقدر خوب بود اگر بیوگرافی معاون التجار نراقی را میگداشتید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook