سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

طاحونه یا آسیاب های متعدد نراق که دارای پویایی بودند بالغ بر ۲۵ حجر بوده تا آرد مورد نیاز خبازی ها را فراهم نمایند . مشهورترین آسیاب هایی که در نراق فعالیت داشت که یکی از آنها آسیاب حاج ابوالقاسم بود .

میرزا ابوالقاسم در کنار باغ مرحوم صفایی و استاد رحمت الله رنگرز یک باغ داشت و جنب آن نیز آسیاب بود که مجموعه آن دشت سرسبز  به سَر آسیاب یا آسیاب میرزا ابوالقاسم نراقی مشهور می باشد.

نراق شهر جاویدان به شهر آسیاب های آبی مشهور است و نزدیک به ۲۵ آسیاب شمارش گردیده لیکن متاسفانه یک آسیاب آماده که نمایانگر نوع فعالیت نیاکان و گذشته های تاریخ به عنوان کارگاه آموزشی یا نمایش برای توریست و گردشگر وجود ندارد .

 

طی چند سال از معرفی آسیاب های منحصر به فرد نراق که تخریب کامل شده یا در حال تخریب هستند متاسفانه مسئولین ذیربط حتی یک آسیاب را مورد توجه قرار نداده و مرمت و بازسازی نکردند. 


توضیحات :
دو آسیاب به نام ابوالقاسم در نراق وجود داشت :
یکی آسیاب میرزا ابوالقاسم خان که در دشت لاستان و دشت پایین بود .
یکی هم آسیاب حاج ابوالقاسم که در گویش نراقی به حج ابوالقاسم مطرح بود و در دشت بالا و مسیر جاده مشهد اردهال بود . این آسیاب بعدا در اختیار فرزندانش عباس حاجی و نصرالله قرار داشت .

۹۹/۱۰/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

سلادست مریزاد خسته نباشین مطالب واقعا عالی است
پیشنهادی دارم البته با پوزش
1- حتما و حتما این اسناد قدیمی و به استلاح خوانش روان آن را در کتابی چاپ کنید
2- در قالب اردوی تفریحی افرادی جمع آوری شوند این آسیاب نامبرده را حفاری نموده ضایعات آن تخلیه گردد و سنگ اسیاب از ان خارج شده و در معرض نمایش قرار گیرد
پاسخ:
درود بر شما

به اندازه دو جلد کتاب اسناد نراق در زمینه های مختلف از 100 تا 300 سال بازخوانی و نمایش شده و در صورت اسپانسر امکان چاپ کتاب وجود داره

ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook