سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آقا منصور قاسمی برای شهر نراق یک تاریخ است

چهارشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰۵:۵۱ ب.ظ

آقا منصور قاسمی فرزند میرزا محمد ابن حاج حسین صابونی زمان حیات از بزرگان نراق بود . مادرش نسترن متولد ١٣١٩ هجری قمری مکتبخانه دار بود و آقا منصور نیز چندین سال در مکتبخانه های قدیم درس خوانده بود . 

 

مرحوم منصور قاسمی                                    مرحومه مریم علیخانی

مرحومه مریم علیخانی فرزند علیخان اهل روستای مهدی آباد اردهال همسر مرحوم میرزا منصور بود.  در شهر نراق و در سطح منطقه به آ منصور شهره  و یکی از معتمدین محلی بود . ‌او از زُهاد نراق و از وجاهت خاصی برخوردار بود . مرد دینمَدار و قاری قرآن و اغلب به رفع مشکلات و اختلافات مردم می پرداخت . وی به مثنوی مولانا علاقمند و از اشعار آن قرائت می کرد .

آیت الله سید رضا بهاءالدینی مرجع تقلید زمانی که از قم به نراق تردد می کرد علاوه بر افراد دیگر به آقا منصور هم سر می زد و به مزرعه او می رفت . ایشان شیک پوش و همیشه لباس هایش تمیز و مرتب و گیوه های سفید به پا می کرد .
مرحوم منصور قاسمی و همسرش مرحومه مریم علیخانی دارای فرزندان مصلح و شایسته می باشند . مرحوم غضنفر و عباس  و یار محمد قاسمی خیّر نیکوکار سه پسران آنها هستند . و دخترانشان : ایران – آفاق – توران – قدسی – عذرا قاسمی نام دارند .
خانم ایران قاسمی مادر شیرمرد شهید علی اصغر آقا زمانی فرزند علی محمد که تاریخ ٧ تیر ١٣۶٠ در کنار دکتر بهشتی و بیش از ٧٢ تن از یاران انقلاب در سرچشمه تهران به واسطه عامل نفوذی  منافقین محمد رضا کلاهی صمدی و انفجار حزب جمهوری اسلامی مظلومانه به شهادت رسید . در واقع آقا منصور پدربزرگ شهید ارزشمند حزب جمهوری است .

 

 حاج منصور برادری به نام مظفر قاسمی متولد ١٣٠۴ داشت و زمانی خدمتگزار دبستان فارابی بود که با داشتن همسری به نام مرصع یوسفی فرزند علی و سه فرزند کوچک تاریخ ٩ مرداد ١٣٣١ بدرود حیات گفت . مرحوم مظفر در بقعه زبیده خاتون نراق و مرحومه مُرصع در گورستان بقعه ابن بابویه شهر ری خاکسپاری شدند . یکی از فرزندان خوشنام مرحوم مظفر سرتیپ ارتش بهرام قاسمی متولد ١٣٢٨ بود که تاریخ ١٠ شهریور ١٣۶٨ در عملیات رزمایش بیعت در بهمن شیر خوزستان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در بهشت زهرای تهران نزدیک شهید اهل قلم مرتضی آوینی قرار دارد .

خانه تاریخی آ منصور که متاسفانه در حال تخریب هست نزدیک به ١٨٠ سال قدمت دارد و یکی از دیدنی ترین بناهای نراق است. این مجموعه سه ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را از دیگر بناهای نراق متمایز کرده است:

١. بزرگترین بادگیر خانه های نراق را در خود جای داده.
٢. زیباترین درهای گره کاری شده و پنجره های مشبک همراه با شیشه های رنگی در شهر نراق که فعلاً موجود می باشد متعلق به این خانه است.
٣. زیباترین گچ بری و تزئینات داخلی ساختمان نیز در انحصار این خانه است.

آقا منصور قاسمی پس از عمری با برکت در اوایل دهه ۶٠ دار فانی را وداع گفت .

 

۹۹/۱۲/۰۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook