سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آقای سید مجتبی غفاری تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۷ در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در یک خانواده مذهبی و فرهنگی  به دنیا آمد .

پدرش سید محمود غفاری فرزند سید جعفر از کسبه و تجار فعال در منطقه بود که نمایندگی اکثر شرکت ها و روزنامه ها را در نراق به عهده داشت . عمده فعالیت حاج سید محمود قالیبافی و ریسندگی بود که در اکثر خانه های نراق  کارگاه قالیبافی و چرخهای ریسندگی داشتند . حوزه فعالیت او به مرکزیت نراق و در شهرها و روستاهای اطراف پراکنده بود از جمله شهرستان های محلات ، دلیجان ، خمین و روستاهای جاسب ، سینقان ، مشهد اردهال،  خاوه اردهال ، حُسنارود ، علوی و غیره بود .

چهره ذی نفوذ شهر نراق حاج سید محمود غفاری فرزند سید جعفر :: سلـحــشـوران  شـهـر نــراق

مرحوم سید محمود غفاری

او از معتمدین شهر نراق بود که در اکثر امور شهر حضوری موثر داشت . آقای غفاری متولد ۱۲۹۲ تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۶۴ در سن ۷۲ سالگی مرغ جانش به ملکوت اعلی پَر کشید .
مادرش خانم کوکب غفاری فرزند میرزا جواد از خانواده های اصیل بودند . مشارالیها متولد سال ۱۲۹۷ و تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۷ جان به جانان آفرین تسلیم نمود .

چهره ذی نفوذ شهر نراق حاج سید محمود غفاری فرزند سید جعفر :: سلـحــشـوران  شـهـر نــراق

سایر اعضای خانواده شامل سه خواهر و سه برادر به نام های سید مصطفی ، سید مرتضی و مرحوم سید مهدی غفاری می باشند .   
سید مجتبی در سال ۱۳۳۳ کلاس اول ابتدایی را در دبستان دولتی نراقی شهر نراق شروع کرد و در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ گواهینامه پایان تحصیلات ابتدائی شد و سپس نیمه اول متوسطه را در دبیرستان امینیان نراق به تحصیل پرداخت .
او از معلمین خود آقایان علیرضا طبیب زاده ، حسن غفاری ، ابوالقاسم سلیمی آشتیانی ، مهدی عسکری درمنکی ،  علی اصغر صدرالدینی ، علی اکبر غفاری ،  مرتضی رادفر به نیکی یاد می‌کند .

نامبرده در ایام تعطیل بخصوص تابستان ها در مغازه پدرش واقع در بازار شمس السلطنه  کمک می‌کرد که در نتیجه با خطوط قدیمی و حساب سیاق مانوس شد.
در سال ۱۳۴۲ پس از طی دوره اول متوسطه به علت اینکه امکان ادامه تحصیل در نراق وجود نداشت راهی تهران شد و کلاس چهارم متوسطه رشته ریاضی را در دبیرستان بابک و پنجم متوسطه را در دبیرستان امیر کبیر و ششم متوسطه را در دبیرستان آرش تهران سپری نمود .

او در مدرسه عالی بازرگانی رشته حسابداری پذیرفته شد و سپس با توجه به ارتباط شغلی خود موسسه علوم بانکی ایران را اختیار کرد . در خلال تحصیل عنوان خبرنگار افتخاری موسسه اطلاعات را به خود اختصاص داد و با مجله اطلاعات جوانان همکاری می نمود.  در سال ۱۳۴۸ وارد خدمت نظام وظیفه شد و در پادگان ژاندارمری سنندج مرکز استان کردستان دوره آموزشی را گذرانید و بقیه خدمت دو ساله را در پلیس راه و در پاسگاه‌های اتوبان کرج ، مهرآباد ، و رُباط کریم سپری نمود .

فروش مِلک حاجی ربیع در اطراف مسجد جامع نراق توسط خانم ... دختر ابوالقاسم  ابن جعفر نراقی (همسر محمد جواد فرزند محمد صادق) به مشهدی طوقان فرزند محمد  یوسف نراقی نزدیک ۱۳۰

پس از پایان خدمت در گروه صنعتی مینو و قسمت حسابداری صنعتی به اشتغال پرداخت که پس از یکسال با شرکت در آزمون استخدامی بانک ملی ایران و پذیرفته شدن در آن آزمون با سمت کارمندی به استخدام بانک ملی ایران در آمد . وی به تدریج مسئولیت های عضو مقدم شعبه ، مسئول باجه شهری ، معاون شعبه درجه ۴ ، معاون دایره درجه یک ، مسئول دایره درجه یک ، مسئول شعبه درجه ۲ ، مسئول شعبه درجه یک ، بازرس ارشد ، مسئول  حوزه ، معاونت اداره ممتاز الف را پذیرفت و سرانجام تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۸۲ به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

آقا مجتبی در طول خدمت موفق به طی دوره های مختلف بانکی از جمله حسابداری ، بانکداری ، عقود اسلامی، کامپیوتر ، مدیریت پایه ، مدیریت میانی و دولتی شد .  با توجه به شایستگی که از خود نشان داد به عنوان مدرس در اداره آموزش بانک ملی پذیرفته شد و سالیان متمادی تدریس عقود اسلامی را در کلاسهای متشکله آن اداره عهده دار بود.
ایشان از سال ۱۳۵۲ و زمانی که اکثر کارکنان بانک ها در بعد از سرویس اداری جذب شرکتها و موسسات می‌شدند همکاری با صندوق قرض الحسنه اندوخته نیکان را که تازه تاسیس و در مسجد لاله زار فعالیت داشت را شروع کرد و ابتدا مسئول حسابداری و سپس سمت قائم مقام مدیر عامل و از سال ۱۳۹۲ مدیریت عامل این موسسه را به عهده دارد.

او همچنین همکاری و مشارکت نزدیک با موسسات خیریّه همچون آسایشگاه کهریزک ، موسسه محک ، خیریّه قمر بنی هاشم مشهد ، خیریّه حضرت قائم آل محمد ، خیریّه صاحب الامر ، دارالشفاء حضرت سجاد ، درمانگاه شهر نراق ، بیمارستان امام صادق دلیجان ، مرکز نیکوکاری بعثت شهر نراق و... دارد .
غفاری سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد و دارای دو فرزند دختر و پسر در رشته کارشناس صنایع غذایی و کارشناسی ارشد مکانیک می باشند . همسر ایشان سرکار خانم اکبری بازنشسته آموزش و پرورش می باشد.

استاد غفاری در خصوص نحوه آشنایی خود با " اکبر القرّاء " ابراهیم پور فَرزیب (مولائی) اظهار داشت :  
از طریق دوستان خانوادگی به آقای مولائی که در سال ۱۳۵۲ مدیر عامل صندوق اندوخته نیکان بود به این مکان معرفی شدم و در آنجا با حُسن اعتماد ایشان امور صندوق به بنده محول شد و بعد قائم مقام مولایی شدم . ارتباط ما روزانه بود و از مکتب ایشان بسیار پند گرفتم . جلسات قرآنی ایشان مرتب تشکیل می‌شد که بنده در ایّام ماه مبارک رمضان هر شب در محضرشان بودم .

آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۹۳ پس از فوت استاد مولایی این پیام را صادر فرمودند :
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت فقید سعید مرحوم ابراهیم پور ‌فرزیب (مولایی) که استاد مسلم و برجسته تجوید و قرائت و مربی اساتید قرآن و نویسنده کتاب‌های مفید در این رشته بودند را به جامعه قرآنی، شاگردان و بازماندگان تسلیت می‌گویم و غفران و رحمت الهی و حشر با کلام‌الله مجید را برای ایشان مسألت می‌کنم.


استاد سید مجتبی غفاری در رابطه با کمک به مراکز درمانی و تهیه جهیزیه اظهار فرمود  آنچه اتفاق افتاده توفیق الهی است که امیدوارم مورد قبول حضرتش قرار گرفته باشد . این چهره مومن و پرهیزگار همچون والدینش از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت می باشد و برای زیارت قبور پاک معصومین به کشورها و شهرهای مربوطه به همراه همسر مکرمه مسافرت معنوی داشتند . 

یکی از اقدامات دارای اهمیت فرهیخته ارجمند استاد غفاری همکاری مُجددانه با سایت اینترنتی " سلحشوران شهر نراق " و کانال تلگرامی " نراق شهر من " از بابت بازخوانی متون و اسناد قدیمی و تاریخی از ۱۰۰ تا ۳۵۰ سال نراق و حومه می باشد . بیش از پنج سال مشارالیه بالغ بر  ۱۳۰۰ اسناد کوچک و بزرگ را بازخوانی نموده و نسخ معرفی شده باعث گردید محققین و پژوهشگران در نگارش تاریخ و فرهنگ با تسلط و اشرافیت بیشتر مطلب بنویسند .  

نامه کاظم نراقی به معاون التجار فضل الله نراقی فرزند محمد جواد - سند شماره  545 :: سلـحــشـوران شـهـر نــراق

به متولیان فرهنگی و مسئولین درمانی شهرستان دلیجان و شهر نراق پیشنهاد می شود طی مراسم ویژه ای از فعالیت های خستگی ناپذیر استاد حاج سید مجتبی غفاری تقدیر و تجلیل به عمل آید .

۰۱/۰۱/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۲۱ فروردين ۰۱ ، ۰۳:۲۶ حمیدرضا شایان
آرزوی سلامتی و شادکامی را برای استاد بزرگوار دارم.
سایه ایشان بر فرهنگ غنی کهن شهر نراق، مستدام🌺🌺🌺

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook