سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

گرامی شفیعا مکرما .... تعالی   به جهت اطلاع بر سلامت و استعانت حالات زحمت می دهد همواره قرین عنایات الهیّه و فیوضات امامیّه بوده و ضمنا زحمت می دهد موسای یهودی *  که در نراق جنس بزازی می خرد و می فروشد آمده است که می خواهند از من هم مبلغی به اسم مالیات صنف بگیرند و حال اینکه من در نراق حجره و دکانی ندارم مگر اینکه از تجار نراق می خرم و میفروشم .
اینجانب چندی قبل از این هم به عالیجاه نایب حسینخان(نایب حسین خان نراقی فرزند یوسف خان) نوشتم که مُطالبه مالی از او نمایند ؛ حال دوباره آمده است .  ان شاءالله جناب شما رفع این تحمیل را از او خواهید نمود و کسی معترض او نخواهد شد .
مطلب دیگر اینکه مبلغ چهارده تومان .... به من دادند موعد سه ماهه چندی قبل محض اجناس بزازی فرستاده بودند و نوشته بودند آنچه ما از این جنس ها برداشتیم از بابت چهارده تومان پول آن را محسوب داریم یازده تومان و کسری از آن اجناس برداشتند به توسط فرزند نظام الدین * پول آن را از این باب محسوب داشتم .
 زیاده زحمتی ندارم . والسلام


توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :

* موسای یهودی : موسی هیّمیّان
عموی فرج الله هیّمیان(رحیمیان) فرزند داود از حکیم های یهودی قدیم شهر نراق و منطقه بودند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی و طبی اموال و اشیاء قیمتی و عتیقه جات مردم را نیز خریداری می کردند . موسی یهودی در نراق و منطقه به بزاری می پرداخت و دوست و اقوام دیگرشان به نام هارون یهودی نیز در دلیجان به حکیمی گری می پرداخت . در گذشته در هر شهر و منطقه ای یکی دونفر از یهودیان فعالیت داشتند .

* روزنامه صور اسرافیل 114 سال قبل در شماره ی 14 (10 شعبان 1325 برابر با 30 شهریور 1286) نامه ای از معاون التجار فضل الله نراقی فرزند محمد جواد چاپ نمود که جایش در میان اسناد مربوط به ظلم و جنایات نایبیان نباید خالی بماند . در خطی از نامه نوشته شده :  حسین مباشر به امر و اجازه ی حاج نظام الدین کاشی از بست قم در آمده ؛ وارد نراق شد .
 
* نویسنده یا دریافت کننده این نامه معاون التجار میرزا فضل الله نراقی فرزند محمد جواد یا منتسبین به ایشان می باشد و قدمت آن با توجه به اینکه تاریخ قید نگردیده به بیش از 110 سال تعلق دارد که حاکم نراق نایب حسین خان نراقی بوده است .

 

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای فرامرز رحیمی فرزند ماشاءالله جهت ارائه سند و از جناب حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی سند اخذ مالیات از تجار توسط موسی هیّمیان یهودی در نراق صمیمانه سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۹ بهمن ۹۶ ، ۱۹:۲۲
سلحشوران شهر نراق

ای که هر دم در شکاف دل تقاضا می کنی
یارب آید پیش زلفت آنچه با ما می کنی

در گشاد عقده دل این قدر تاخیر نیست؟
منتی بر ما نداری ، جای خود وا می کنی

نیستی بیمار خود، ای ناله پا بالا گذار
درد دل بی جا چرا پیش مسیحا می کنی؟

گر به چشم فرش راه توست ای نور نظر
پس چرا از دیده چون رفتی، به دل جا می کنی

ذره را کی می تواند برد با خود آفتاب
می رود آخر زدستت ، آنچه پیدا می کنی

با پریشانان به کلفت می کشد سودای خام
داغ کن دل را اگر با زلف سودا می کنی

۰ نظر ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۲۸
سلحشوران شهر نراق






















این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.


خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............


سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۲۷ بهمن ۹۶ ، ۱۰:۳۸
سلحشوران شهر نراق

گوربابا یک گویش محلی است که به آن " بُنَه یا تَه بُنَه " هم می گویند وآن عبارت است از ته مانده ی محصولی که بعد از برداشت روی زمین می ماند و کشاورز دیگر نیازی به آنها ندارد .

ته مانده شامل هر محصولی می شود اعم از محصولات زمینی و سر درختی و البته به تَه مانده و برداشت محصولات سر درختی را" بِشَه جینه " هم می گویند که این هم یک گویش محلی در شهر نراق است و تا حدودی همان معنی تَه مانده را دارد .
گور بابا یک رسم رایج در نراق برای مُغَلبول ها (بُوجارها) بود. بدین صورت که هر خَرمَنی اعم از گندم، جو را بوجاری (پاک) می کردند تَه مانده آن خرمن را گوربابا و متعلق به خود می دانستند.

البته بعضی از کشاورزان نراق خرمنجاه ٔخود را روی زمین های همواره می ساختند و موقع برداشت محصول هم خودشان اقدام می کردند و نیازی به مغلبول نبود.
برخی دیگر محصولات خود را روی زمین ناهموار یا کَرت خرمن مى کردند که در موقع خرمنکوبی با خرمنکوب سنتی (چُون) مقداری از خاک زمین کنده می شد و با دانه مخلوط می گردید. این مخلوط می بایست پاک شود و ناخالصی ها از دانه جدا گردد .
بدین صورت مغلبول ها بعد از برداشت خرمن که از طریق باد کشیدن مخلوط کاه با دانه انجام می شد محصول بدست آمده را به کشاورز می دادند وآنچه که ته خرمن می ماند جارو می زدند و با تخته مخصوصی که به آن"شاگِردک"می گفتند داخل غربال هاى بزرگ می ریختند و ناخالصی های آن را جدا نموده و بقیه را به عنوان"گورِ بابا" بر می داشتند. البته این گوربابا جدا از دستمزدی بود که بابت پاک کردن خرمن از کشاورز دریافت می کردند و دستمزد جداگانه بود.

   

ابزار کار مغلبول ها شامل 5 قطعه بود که عبارت بودند از : یاشِن یا چنگک چوبی، غربیل (سِرند کوچک)، غربال بزرگ، جارو، وشاگردک (تخته ای خمیده به طول حدود 30سانتی متر و عرض 5سانتی متر).
از یاشِن برای باد کشیدن خرمن استفاده می کردند که دانه توسط باد از کاه جدا می شد.سِرند (غربیل) با توجه به ابعاد سوراخ ها براى بیختن گندم، جو بود. وشاگردک که برای جمع کردن مخلوط خاک و دانه ته خرمن و ریختن آن داخل غربال بود. در هنگام بیختن محصول هم از شاگردک استفاده می شد و بوسیله آن گندم جدا شده از کاه را داخل غربال کوچک می ریختند . از جارو هم برای جارو زدن و پاک کردن ته خرمن استفاده می شد.

فرق غربیل و غربال


معمولاً در نراق غربیل به وسیله ای می گویند که برای بیختن گندم و جو و ... به کار می رود. نام دیگرش "سِرند" که از َالَک بزرگتر واز غربال کوچکتر است.غربیل داراى طوقه چوبی گرد و توری صاف است و فقط یک کار انجام می دهد و برای بیختن دانه است.

ولی غربال بزرگتر از غربیل است و با فناوری خاصی درست شده است که سه کار را همزمان انجام می دهد. طوقه چوبی دور آن مدور نیست و حالت قوس مانند دارد و توری کف آن هم بر خلاف غربیل صاف نیست بلکه در قسمت وسط برآمده و در طرفین این بر آمدگی گود است و داراى سوراخ های ریز است که فقط گردو خاک و بذور علف از آنها خارج می شود . نحوه کار مغلبول که ته خرمن را جارو می زند مخلوط خاک و دانه را داخل غربال می ریزد . سپس غربال را تکان می دهد تا ذرات ریز و گرد و خاک آن جدا گردد در این مرحله از قسمت جلو بدن هم کمک می گیرد تا تعادل غربال حفظ شود و بعد به کمک دست راست غربال را به طرف بالا تکان می دهد. در این تکان دست چپ ثابت است.

سپس عین همین کار را با دست چپ انجام می دهد. با حرکات هر دو دست دانه به طرف برآمدگی توری کفِ غربال آمده و توسط سطح شیب دار توری دانه در قسمت جلو و ناخالصی ها از قبیل سنگ و کلوخ به سمت مخالف (عقب) غربال می ریزد. تکرار این عمل باعث شده که دانه از ناخالصی ها جدا گردد و در پایان مغلبول به صورت بر پاش دانه خالص را داخل گونی و نا خالصی ها را روی زمین می ریزد. این دانه ها که " بُنَه یا تَه بُنه " خرمن است به نام " گور بابا " گفته می شود و متعلق به خود مغلبول است .

سایت سلحشوران شهر نراق از آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر از بابت تهیه این پست سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۶ بهمن ۹۶ ، ۰۸:۵۱
سلحشوران شهر نراق

هرگز از یادم نمی رود نیّت پاک و چهره ی همیشه بشاش دوست و همکلاسی ام مصطفی طالبی به ویژه از غروب تاریخ 20 دی 1361 که به اتفاق برای اعزام به خدمت سربازی از نراق راهی شهر قم شدیم .

Image result for ‫شهید مصطفی طالبی نراق‬‎

شهید مصطفی طالبی

صبح آن روز از هنگ ژاندارمری قم به پادگان 06 تهران عزیمت و پس از دو ماه آموزش نظامی فشرده در تعطیلات نوروز سال 1362 در معیت هم به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدیم .

طالبی در منطقه ی زبیدات و بنده در منطقه ی کوشک و پاسگاه زید در خط مقدم درگیری بین عراق و ایران مستقر شدم .
متعاقب آن مطلب فراموش نشدنی اینکه کمتر از یک ماه فراغت روزی همزمان دو فقره نامه دریافت نمودم که یکی نوشته شده از طرف مصطفی طالبی دال بر اعلام سلامتی ایشان بود و نامه دیگر عودت نامه ارسالی اینجانب بود که ظهرنویسی(پشت نوشتن) شده و خبر شهادت ایشان مندرج گردیده بود .

مصطفی طالبی فرزند حسین سال 1341 در شهر نراق متولد و تاریخ 16 فروردین 1362 طی عملیات والفجر 1 در جبهه زبیدات عراق پس از خلق حماسه جاودان غریبانه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای نراق در ایوان عرش منزل گرفت .

راوی : مهندس علی محمد میرشکاری فرزند علی اهل شهر نراق

۰ نظر ۲۵ بهمن ۹۶ ، ۰۹:۲۸
سلحشوران شهر نراق

19 شهر ربیع الاول 1340(برابر 29 آبان 1300)

حاجی محمدابن حاجی محمد رضا نراقی و پسران
عنوان تلگرافی نراقی
همدان به نراق
جناب مستطاب عمده التجار آقای آقا محمدعلی آقا(محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) تاجر نراقی زیده مجده عالی

عرض می شود در جواب مراسلات شریفه در تاریخ پنجم شهر جاری از طرف تجارتخانه رحمت آورد وصول ... هشتاد تومان ارسالی سرکار را نوشته ... چهارتومان حواله حسین مکاری هم دریافت شد .
آسوده باشید الحال هم که خودم بسلامتی چهار روز است وارد و بدعاگوئی دوستان مشغول ؛ لازم دانستم به این مختصر در خصوص عایدات و املاک و فرستادن جوزقند(جوزغند محصول با اهمیت نراق) زحمت بدهم .
آقاجان مکرر به شما نوشتیم راجع به املاک و عایدات نراق شما مختارید و اجازه مطلقه در امورغله آنجا .... گندم و محصول را به هر نحو صلاح می دانید در موقعش بفروشید .
جوزقند(جوزغند) را فقط معادل دو مَن و نیم آلوئی اَعلا به تهران به اسم شاهزاده ......... بفرستید و بقیه را به همدان ارسال دارید هرچه بیشتر بهتر .
دیگر محتاج به تجدید دستور و این چند فرمایشات نیست . زیاده سلامتی شما را طالب است . خاله زاده را سلام برسانید . کرارا نوشتم این مختصر املاک و غله قابل نیست که در ........ عبارات مرقوم می فرمائید. هرموقع صلاح دیدید بفروشید و جوزقند هم ارسال دارید بزودی . زیادتر از سال گذشته هم باشد .
الگاله(برگه خشک) لازم نیست امسال مگر نهایت تک بند چون مال سال گذشته موجود است .

اقل حاج محمد ابن حاجی محمد رضای نراقی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی متن تلگراف حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا از همدان به نماینده اش در نراق محمدعلی فروغی(ملاعلی) در خصوص عایدات و املاک و فرستادن جوزغند در یک قرن پیش سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۲۴ بهمن ۹۶ ، ۱۸:۳۱
سلحشوران شهر نراق

هرچند خون عاشق بی‌دل حلال نیست
در خون من گرفت به آن خردسال نیست

حُسنَش امان یک نگهم بیشتر نداد
در حُسن آدمی کش او اعتدال نیست

دی وقت راندن من از آن بزم بود مست
کامروز در رخش اثر انعفال نیست

شاخ گلی و گرنه هنوز ای پسر کجاست
سروی که در ره تو سرش پایمال نیست

ماه نوی ولی به ظهور تو از بتان
یک آفتاب نیست که در او زوال نیست

از یک هلال اگرچه نه‌ای بیشتر هنوز
یک سینه نیست کز تو بر او صد هلال نیست

حسن تو راست زیر نگین صد جهان جمال
یک دل حریف این همه حسن و جمال نیست

از سادگی دمی ز تو صد لطف می‌کنم
خاطر نشان خود که تو را در خیال نیست

خود را به عمد به هرچه می‌افکنی به خواب
ز افسانه‌ی منت اگر امشب ملال نیست

برداشته است بهر نثار تو چشم ما
چندان درگوهر که در صدفت احتمال نیست

قدت هلال وار خمیده است در شباب
بر غیر عشق «محتشم »این حرف دال نیست

۰ نظر ۲۳ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۵۸
سلحشوران شهر نراق

قلم و دوربین سایت سلحشوران شهر نراق به دنبال شکار نخبکان علمی منطقه از جمله شهر نراق می باشد .
ردّی بدست آمد که دکتر سید محمد هاشمی اصل و نسب دار شهر نراق هست ولی طی کنگاش مشخص شد 70 سال پیش پدر بزرگوارش مرحوم سّید باقر هاشمی فرزند سیّد حسین اهل وشتگان جاسب در نراق به عنوان معلم فعالیّت داشته و مدتی در این دیار طالب علم به پرورش فکری دانش آموزان می پرداخته است .

پرفسور سید محمد هاشمی سال 1320 در روستای وشتگان جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد گردید . پدرش سید باقر هاشمی و مادر بزرگوارش تاج ماه ابراهیمی از مردم محترم جاسب بودند که به شهر قم نقل مکان نمودند .
پرفسور سید محمد هاشمی پس از تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه از جاسب به قم عزیمت نموده ولیکن به نراق و جاسب و زادگاهش عشق می ورزد .

سوابق علمی و پژوهشی دکتر سید محمد هاشمی جاسبی تقدیم علاقمندان می گردد :

دکتر محمد هاشمی

تاریخ و محل تولد: ۱۳۲۰ وشتکان جاسب
 تحصیلات:
۱ ـ لیسانس حقوق  از دانشکده حقوق  دانشگاه تهران ۱۳۴۷  هجری شمسی
 ۲ ـ فوق لیسانس حقوق عمومی از انستیتو بین‌المللی مدیریت عمومی فرانسه (پاریس) ۱۹۷۲ میلادی
 ۳ ـ دکترای حقوق از دانشگاه پاریس یک (پانتئون ـ سوربن) فرانسه ۱۹۷۵ میلادی
 شغل فعلی: استاد پایه ۲۴ و مدیر گروه حقوق  عمومی دانشکدة حقوق  دانشگاه شهید بهشتی
 اشتغال بین المللی: عضو گروه کار بازداشتهای خودسرانة کمیسیون حقوق  بشر سازمان ملل متحد
 اشتغال حقوقی: وکیل پایه یک دادگستری
 فعالیت اجتماعی: عضو شورای عالی کمیسیون حقوق  بشر اسلامی (نهاد ملی)

کارهای علمی:
الف ـ کتابها:
۱ ـ حقوق  اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد اول: اصول و مبانی کلی نظام)
۲ ـ حقوق  اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم: حاکمیت و نهادهای سیاسی)
۳ ـ حقوق  بشر و آزادیهای عمومی ( آمادة چاپ)
۴ ـ حقوق  اساسی و نهادهای سیاسی (مفاهیم کلی) (آمادة چاپ)
۵ ـ حقوق  اساسی تطبیقی ( دستنویس)
۶ ـ نگرش بر قانون  کار جمهوری اسلامی ایران (حقوق کار)
مقالات:
۱ ـ نظام حقوق  ی منع جمع مشاغل عمومی در حقوق  ایران
 ۲ ـ بررسی تطبیقی و موضوعی بازنگری قانون  اساسی جمهوری اسلامی ایران
 ۳ ـ تحلیل حقوق  ی جرایم سیاسی و مطبوعاتی
 ۴ ـ حقوق  زنان در نظامهای داخلی و بین المللی
 ۵ ـ ضرورت بازنگری آیین نامة داخلی مجلس شورای اسلامی
 ۶ ـ تهذیب قوانین و روشهایی که در این خصوص باید بکار گرفته شود.
۷ ـ نگرش بر حقوق  مطبوعاتی و طرح اصلاحی قانون  مطبوعات
 ۸ ـ حقوق  اجتماعی و سیاسی زنان در چهار عرصه

 ۹- La Republique islamique au regard de sa constiution
۱۰ ـ‌ جامعة مدنی و نظام سیاسی
 ۱۱ ـ جستجوی اصل جهانی حقوق  بشر در اندرون فرهنگ و تمدن کشورها
 ۱۲ ـ امنیت شهروندان در نظام اسلامی و حقوق  بین المللی و حقوق  داخلی.
۱۳ ـ بازرسی و نقد رابطة منطقی حاکمیت قانون  و دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران
 ۱۴ ـ نگرشی کوتاه بر حمایتها و تضمینات حقوق  بشر در حقوق  داخلی و نظام بین‌المللی

۰ نظر ۲۱ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۱۱
سلحشوران شهر نراق

هوالمالک بالاستحقاق
وبعد به اجاره صحیحه شرعیه داد جناب عمده الاعیان آقا مشهدی طوقان خلف مرحمتشان آقا محمد یوسف نراقی رحمت الله به جناب عمده الاعاظم والاشراف آقامحمد حسین خلف مرحوم خیّرحاج حاجی میرزا ابوتراب تاجر نراقی همگی و تمامی آب و املاک معیّنه مشخصه مفصله ذیل السطر را ابتدا از اول میزان .
زمین مرغزار محل خربزه 18 مَن

زمین مشهور به تخم کلاغ یک خویش 20 مَن
زمین درب چاله سرخ ابتیاعی از سید ابراهیم 12 مَن
زمین پابیدا شهره محل گندم ..... 10 من
باغجاه عبدالرحیم مُلا و نباتی ها شهره ۳درب کلا محل گندم 19 مَن
باغ آقازمان شهره محل گندم کلا 14 مَن
باغجاه حسن بیک شهره کلا محل نخود 12 مَن
باغ درب طاخونه مشجرادودرب 14من
زمین واقعه از