سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۳۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

محمد فروزان تاریخ 30 شهریور 1334 در شهر اراک دیده به جهان گشود  و بعدا کد ملی 0532105508 برایش در نظر گرفته شد .

پدرش آقای فضل الله فروزان فرزند هاشم اصالتا اهل روستای مُزوَش از توابع شهرستان دلیجان سالها در تهران سکونت داشت و بعد در شهر اراک سکونت یافتند .آقا فضل الله به دلیل آشنایی با مسائل پزشکی  و انجام تزریقات در افواه مردمی به دکتر فروزان خطاب می گردید .

مرحوم فضل الله فروزان

برادران ایشان که با نام خانوادگی علیزاده در منطقه شناخته می شوند به اسامی : فرج الله ، عزت الله و کاظم هستند که کاظم علیزاده در مزرعه گله تنگ مُزوَش به دامداری و کشاورزی مشغول بود . وی زمستان 1365 مدت کوتاهی قبل از شهادت فرزندش محمد بدرود حیات گفت و پیکرش در قبرستان بهشت زهراء اراک خاکسپاری شد .

مرحوم عزت خسروی

مادرش خانم عزت خسروی فرزند محمد ابن حاج مهدی تاریخ ۱ مهر ۱۳۰۲ در شهر نراق متولد شد و تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ در اراک به رحمت خداوند ملحق شد و طبق وصیتی که شده بود روی قبر دخترش توران فروزان(۱۳۳۶- ۱۳۸۲) در بهشت زهراء اراک به خاک سپرده شد . قمر خانم زن صالحه اهل نراق مادر مرحومه عزت بود . این شیر زن نراقی از زنان فداکاری است که نام عزتمندی او زبانزد است .

 

عزت خانم مادر شهید دارای دو برادر به اسامی غلامرضا و علی خسروی و همچنین سه خواهر به نامهای زیور ، باشی و نسترن خسروی می باشد .
فضل الله فروزان و عزت خسروی علاوه بر فرزندشان محمد که در جبهه به شهادت رسید دارای دو دختر به اسامی توران و ایران و همچنین دو پسر به اسامی حسین و حسن فروزان می باشند .

شهید محمد فروزان

محمد فروزان تحصیلات خود را در یکی از دبستان‌های شهر اراک آغاز کرد و با جدیّت و تلاشی که داشت، توانست دوره‌ ابتدایی‌ را به پایان برساند و راهی دوره‌ راهنمایی شود. پس از موفقیت این مرحله در دبیرستان مجیدی در رشته‌ علوم طبیعی مشغول به تحصیل شد و موفق به دریافت دیپلم گردید . وی مدتی منشی دکتر جمیلان متخصص چشم در اراک بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهاد سازندگی اشتغال یافت .
محمد با دختر عمویش سرکار خانم فاطمه علیزاده فرزند کاظم ازدواج نمود و حاصل این وصلت یک دختر به اسامی محبوبه(محدثه) فروزان می باشد که در حال حاضر عروس عمه اش می باشد .

او با گذشت و مهربان و در کارهای خیر پیش‌قدم بود. در آخرین دیدار از ماموریت عملیات کربلای 4 بازگشته بود و در این زمان پدرش فضل الله فوت کرده بود. موقع رفتن یک پلاک شناسایی به مادرش خانم عزت خسروی نراقی داد و همچنان سفارش همسرش را به مادرش کرد به طوری که گویی از عدم بازگشتش مطمئن بود و با گریه از مادر جدا گردید.

این جهادگر در زمان جنگ تحمیلی چند بار از سوی گردان مهندسی رزمی جهاد استان مرکزی به جبهه اعزام شد و سرانجام طی عملیات کربلای 5 تاریخ 10 اسفند 1365 در حال احداث جان‌پناه و سنگر برای هم‌رزمانش در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر مطهرش پس از ادای احترام در گلزار شهدای اراک به خاک سپرده شد .

بسیجی جهانگیر خسروی فرزند غلامرضا اهل شهر نراق و ساکن تهران که تاریخ 3 اسفند 1361 در دفاع مقدس به شهادت رسید پسر عمه شهید محمد فروزان می باشد .

۱ نظر ۲۵ تیر ۰۰ ، ۲۱:۱۲
سلحشوران شهر نراق

تاریخ ۱۳۲۶/۹/۲۸
شماره ۴۵۹۷
وزارت فرهنگ
اداره فرهنگ شهرستان محلات و خمین
اوقاف نراق
شایسته است هرچه زودتر وضع بَهاربند(مکان غیر مسقف تابستانی) و سایر رَقَبات(املاک و مستغلات موقوفه)‌ شمس السلطنه (در بازار شهر نراق) را بشرح زیر :
۱_ شماره پلاک بهاربند موقوفه چیست و آیا جزء رقباتی است که در اجاره شکرالله یوسفی است یا نه؟
۲_ علت مداخله اداره و اینکه موقوفه متصرفی شده است ؟
۳_ یکدانگ و نیم موقوفه نصرت آباد(مزرعه در حومه نراق) که جزء رَقبات‌ شمس السلطنه ذکر شده وضع ثبتی آن چگونه است ، در آمد گذشته آن چه میزان بوده و حداقل فعلی چیست ، و درآمد مربوطه به چه نحو عمل میشده ؟
۴_ کلیه رَقبات‌ شمس السلطنه(مرحومه طلعت نراقی فرزند محمد) مُصَرّح(تصریح شده) در وقفنامه بتصرف وقف است یا نه و نسبت به آنها کاملاً مقررات اجراء میشده و کلاً به ثبت رسیده یا نه ؟
۵_ علت استثناء کارخانه صابون پزی مورد پلاک ۳۷۸ فرعی از مورد اجاره چه بوده و طبق مندرجات اجاره نامه دستور اداره مرکزی که در این خصوص ابلاغ شده که بمنظور اداری از رقبات‌ مورد پیشنهاد مجزا گردد چیست رونوشت آنرا ارسال و فعلاً موقوفه مزبور در دست کیست و وضع آن چگونه و چه اقدامی می شود؟
بطور دقیق صریح پاسخ سریع به هر یک از سوالات پنجگانه فوق تهیه و به این اداره ارسال دارید .

امضاء : رئیس فرهنگ محلات -  ثابتی اشرف

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد خستگی ناپذیر حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نامه فرهنگ شهر محلات به مسئول اوقاف یا وقف نراق آقای شریف بیان الحق اصفهانی فرزند زین العادین در 74 سال قبل سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۵ تیر ۰۰ ، ۱۱:۱۲
سلحشوران شهر نراق


ما را در سر سودای عاشقی است

                                                   و دفاع همچنان باقیست

                                                                                                                                                                                                              و تا انتها ایستاده ایم.....

۱ نظر ۲۴ تیر ۰۰ ، ۱۳:۲۹
سلحشوران شهر نراق

‍ همدان
حاجی محمد نراقی
عنوان تلگرافی نراقی
بتاریخ 29 شهر شعبان 1351 برابر 7/10/1311
همدان الی نراق
جناب زیده التجار گلرخسار آقای آقا محمد علی فروغی تاجر نراقی زیده مجده
عرض میشود مشروحات از قرار قبل است حالتحریر نیز بدین مختصر مزاحمت میدهد جوزاغند(محصول جوزغَند شهر نراق) و گردو و فندق مرسله شما بسلامت رسیده و تحویلداری گردید خاطر شریف آسوده باشد .
لازم است چنانچه قبلا هم اظهار شد صورت خالص عایدی هذا سنه املاک را نوشته وجه موجودی را چه بقیه سنه ماضیه و چه عایدی هذا سنه به قم برسانید جهت تجارتخانه شش پسران قطبی از آقا یوسف دائی زاده رسیده بود جواب در جوف(داخل) است برسانید .
همواره سلامتی جمیع فامیل را خواهانم زیاده عرضی ندارم احمد نراقی فرزند حاج محمد نراقی

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نامه احمد نَوه رئیس التجار نراقی به نراق در 90 سال قبل سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۴ تیر ۰۰ ، ۱۰:۰۷
سلحشوران شهر نراق

کتاب هدایة الشیعه الی احکام الشریعه شامل فتاوای علامه حاج ملا احمد نراقی فرزند ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی پیرامون مسائل فقهی است و بیشتر به رساله عملیه می ماند.

 توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :

نویسنده کتاب هدایة الشیعه الی احکام الشریعه علامه حاج ملا احمد نراقی تاریخ ١۴ جمادی الثانی ١١٨۵ برابر ٢ مهر ١١۵٠ در شهر علم و فقاهت و دانایان #نراق  متولد شد . دو قرن پیش وبای مُهلک منطقه کاشان از جمله نراق زادگاه مشاهیر و نام آوران را فرا گرفت .
ملا احمد در زادگاهش نراق به کمک مردم گرفتار شتافت و التیام بخش دردها و آلام آنان بود تا نهایتا تاریخ ۲۳ ربیع الثانی ۱۲۴۵ برابر ۳۰ مهر ۱۲۰۸ مرض وبا بر قاطبه مردم از جمله بر این مجتهد عظیم الشان و نویسنده فایق آمد و همچون زهر کشنده او را از پای در آورد . بعدا پیکر پاک این عالِم برجسته از نراق به نجف اشرف منتقل و در کنار پدر بزرگوارش علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی در صحن حرم حضرت امیرالمومنین(ع) خاکسپاری گردید .

 اصل دو ورق دست نوشته ارزشمند مربوط به ابتدا یا انتهای کتاب مربوطه که 20 سال قبل از رحلت ملا احمد نراقی در سال 1225 قمری(1189 شمسی) مرقوم گردیده موجود می باشد .

۰ نظر ۲۳ تیر ۰۰ ، ۲۳:۰۷
سلحشوران شهر نراق

غرض از تحریر و باعث بر تسطیر این کلمات واضح الدلالات آنستکه بتاریخ ذیل الکتاب حاضر گردید در کمال صحت نفس و مزاج بدون اکراه والاجبار عالیحضرت رفیع منزلت آقا محمود خلف مرحمت پناه حاجی محمد حسین نراقی و بیع نمود و بفروخت همگی و تمامی یکدرب اطاق و یکدرب انبار و یکدرب بالاخانه فوقانی که حدودات و اسم و رسم آنها در ذیل ثبت است.
اطاق رمضان آقا محمد شهره یکدرب
انبار در جنب دو اطاق حاجی محمد حسن ... یکدرب ...
بالاخانه سمت ..... یکدرب
 واقعه در خانه مرحوم حاجی محمد حسین والد بانضمام نیمدانگ مشاع از جمله ششدانگ با جمیع متعلقات آنها از جمله تجاری و غیره به عالیحضرت رفیع منزلت خیرالحاج حاجی محمد حسن‌ خلف مرحمت غفران آقا زین العابدین به ثمن مبلغ بیست تومان رایج سلطان اشرفی ناصرالدین شاهی عددی هیجده نخود الا دو برنج و در مجلس قبض و اقباض شرعی نمود  و مبیع مزبور را از ید خود انتزاع نمود و بتصرف مشتری داد مر او راست تصرف مالکانه و مستحقانه و صیغه مبایعه حسب الشرع مطاع بینهما واقع و جاری گردید باسقاط جمیع خیارات حتی خیار غبن و غبن در غبن و لو کان فاحشاً 

توضیح آنکه مبایعه مرقومه به اذن و امضاء عالیحضرت رفیع منزلت عمده التجار خیرالحاج حاجی محمد مهدی خلف مرحمت پناه استاد عبدالله نراقی اتفاق افتاد چون مرهون ایشان بود وکالت نمود و امضاء نمود .  و کان ذالک تحریراً فی سلخ شهر جُمادی الاول مطابق سنه 1275 هزار و دویست و هفتاد و پنج هجری
جُمادی الاول 1275(برابر با آذر1237)
 مهر: عبده محمود محمد حسین
مهر : عبده مهدی .....

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد نستوه حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی فروش ملک در نزدیک به 170 سال قبل در نراق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۳ تیر ۰۰ ، ۱۳:۰۷
سلحشوران شهر نراق

تعرفه انتخابات
نمایندگان ملت برای مجلس شورای ملی
نمره 83
تاریخ 22 محرم 1342(مطابق 12 شهریور 1302)

دارنده این ورقه آقای آقا محمد پسر مرحوم آقا ملا محمد رضا ساکن نراق مه شغلش پیشوای مسلمین است بموجب این ورقه تعرفه حق رای دادن برای انتخابات یک نفر نماینده دارد و از روز 22 تا روز 25 از ساعت یک تا ساعت 2 قبل از ظهر و از ساعت دو بعد از ظهر تا ساعت 4 قبل از غروب می تواند در مسجد(جامع) حاضر شده رای خود را در انتخاب یک نفر نماینده بانجمن نظارت انتخاب تسلیم نماید .
مُهر اعضای انجمن نظارت انتخابات

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :
مجتهد آقا ملا محمد فاضلی نراقی فرزند ملا محمد رضا ابن ملا ابوالحسن فرزندِ فرزند (نوه) حضرت آیه الله العظمی ملا محمد مهدی فاضل نراقی تاریخ 16 صفر 1360 فوت و پس از انتقال جنازه از نراق در قبرستان نو قم دفن شد . .

۰ نظر ۲۲ تیر ۰۰ ، ۲۲:۵۵
سلحشوران شهر نراق

شماره : ۲۹۷/۱۳۱۲
تاریخ : ۱۳۲۴/۰۴/۰۹
وزارت فرهنگ
اداره فرهنگ شهرستان قم
آقای بیان الحق(شریف بیان الحق اصفهانی فرزند زین العابدین) نماینده فرهنگ نراق
راجع به ساختمان محل کارخانه صابون پزی و تبدیل آن به دفتر فرهنگ اشعار میدارد نظر باینکه محل نامبرده پس از تعمیر قبلاً ارزش قابل ملاحظه برای رفع نیازمندی فرهنگ آنجا ندارد در نظر است که از مدرسه قدیم جهت محل دبستان استفاده شود . لذا شایسته است وضعیت ثبتی آنجا را تعیین نموده صورتمجلس کارشناس که هزینه تبدیل آنجا را گواهی نموده باشد ارسال دارید تا در صورت امکان محل مزبور به فرهنگ اجاره و از محل مال الاجاره و مصالح اضافی کارخانه صابون پزی موقوفات شمس السلطنه شروع ساختمان دبستان گردد .
امضاء : کفیل فرهنگ شهرستان قم انواری(احمد انواری)

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد فرهیخته حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی قرارداد تبدیل کارخانه صابون پزی به دفتر فرهنگ نراق در ۷۵ سال قبل سپاس گزار می باشد .

توضیحات : نراق از گذشته علاوه بر وجود دفتر و نمایندگی فرهنگ دارای صنوف فعال همچون کارخانه صابون پزی بوده و مردم منطقه از وجود این محصولات بومی بهره برداری می کردند . ۷۵ سال قبل و در زمان این قرارداد فرهنگ آموزشی نراق تحت مدیریت فرهنگ شهرستان قم اداره می شد.

۰ نظر ۲۲ تیر ۰۰ ، ۱۲:۴۱
سلحشوران شهر نراق

هو

آه از بیدادِ چرخ و اَز جفایِ روزگار
شیر مردی شد به چنگ حیله ی روبَه اسیر

ناموَر نایب حسین خان یکّه مردِ روزگار
آنکه بود اندر جهان در غیرت و هِمت شَهیر

نا جوانمردان شبانگاه از پَسِ دَر ناگهان
آن جوانمرد توانا را زدند از کینِ تیر

دست بگشودند روبَه خِصلتان بر کُشتنش
آنکه بودی شیر نر دَر پنجه ی قهرش حقیر

از جفایِ چند بی پا و سری از پا فِتاد
آنکه بر بیچارگان بود از مُروّت دستگیر

وانکه گلزار فُتُوّت بود از او جلوه گر
غرق خون شد همچو گل از کینه‌ی قومِ شَریر

دَر رهِ یاریِ مظلومان زِجورِ ظالمان
خاک شد از خونِ آن مظلوم دَر غُربت خمیر


کَرد شبها در میانِ خاک منزل آنکه بود
بر ضعیفان دلنواز و بَر تهیدستان ظهیر

تا که افسرد این چراغِ غیرت از بادِ ستم
روز عیشِ اهلِ دانش تیره شد از غَم چو قیر

تا فِتاد از دستِ ظلم این نخلِ همّت روی خاک
برقِ غم زد راد مردان را به گلزارِ ضمیر

سالها باید فلک را سیر تا از آب و خاک
آشکار آید چنین یکتا جوانمردِ دلیر

مرغِ جانش چون به گلزارِ جنان بگشود بال
شد  نراق از ماتَمش بهرِ مُحبّانش سعیر

مرد و زَن را شد پریشان خاطر از خورد و درشت
خَلق را شد دیده ها خونبار از بُرنا و پیر

چون به ناحق کُشته کَشت آن یکتَنه در راه حق
بر روان بادش هزاران رحمت از حقِ قدیر

از ستم چون شد شهید ناکسان شد در جنان
آستان حضرت شاه شهیدانش سریر

 غیر کاو آمد قتیل مرگِ روبَه فطرتان
هیچ نشنیدم که گردد صیدِ روبَه نَرّه شیر

از پی تاریخ سالِ قتل او با حال و زار
"خاوری " گفتا زِحیله روبَهی شد شیر گیر


سید احمد 1327 قمری(1288 شمسی)  



توضیحات نویسنده سایت سلحشوران شهر نراق :


1- سید احمد خاوری کاشانی فرزند سید هاشم واعظ ، ملقب به فَخرالواعظین و لسان‌الاسلام شاعر و سخنور آزادی‌خواه و ملای مشروطه‌خواه بود. او از اعضای انجمن سری آزادی‌خواهان، از فعالان ضد دیکتاتوری در دوران استبداد صغیر و از روزنامه‌نگاران و دولتمردان عصر مشروطه بود . خاوری تاریخ 28 محرم 1333 مطابق 24 آذر 1293 در کاشان دار فانی را وداع گفت و در ایوان شمالی زیارت پنجه شاه کاشان دفن گردید .

2- اصل دستخط شاعر سید احمد خاوری کاشانی مربوط به 115 سال قبل در اختیار سایت سلحشوران شهر نراق می باشد و برای اولین بار منتشر می گردد .

3- فشار روحانیون و مردم مسلمان و نایب حسین خان نراقی بر بابی های نراق افزایش یافت و عده ای از مُحرکین و فعالین محفل آنان تحت نام محفل اُلفت مجبور به ترک نراق شدند.
شکایت بابی ها که صاحب جاه و مقام بودند به سید عبدالله بهبهانی رئیس مجلس شورای ملی برده شد و به عالم برجسته حاجی میرزا فخرالدین نراقی نیز متوسل شدند که این قضایا در روزنامه شماره ٨٣ مجلس درج گردید .

القصه با مشکلاتی که نایب حسین برای عده ای از همولایتی های خود درست کرده بود با تلاش های میرزا فضل الله خان نراقی(معاون التجار) و میرزا غلامحسین خان (معاون الممالک) نایب حسین خان نراقی به عنوان نایب الحکومه نراق عزل گردید و به جای ایشان ضیاءالسلطان فرزند صدر راوَنجی به حکومت نراق منصوب گردید .

نایب حسین خان نراقی فرزند یوسف خان فرمانده قشون دولتی پنج شنبه تاریخ ۳۰ ذی القعده ۱۳۲۶ برابر ٣ دی ١٢٨٧ و مطابق ۲۴ دسامبر ۱۹۰۸ توسط نایب علی فرزند نایب حسین خان کاشی در جوشقان اِسترک به هنگام آب لَمبو کردن انار به ضرب گلوله کشته شد و پس از تشییع پیکرش توسط مردم نراق به قم منتقل و از طرف دولت به عنوان شهید میهن پرست در صحن اصلی مرقد حضرت معصومه(س) خاکسپاری گردید. روی سنگ قبر ایشان واژه شهید قید شده بود .

هرج و مرج منطقه و کشور فزونی یافت و سال ١٣٣٧ قمری(١٢٩٧ شمسی) در مقطع جنایات نایب حسین خان کاشی همدست وی رجبعلی خان بهرامسری آسترکی فرزند آرستم مناطقی از جمله نراق که دارای انبارهای غنی و جواهرات زیاد بود را مورد تاخت و تاز قرار داد . گرچه مبارزه و مقاومت هایی در مقابل چپاول و غارتگری های رجب صورت گرفت لیکن اوضاع کشور نابسامان و قوای دولت توان حل مشکلات و برقراری امنیت را نداشتند .
رجبعلی تاریخ ۶ جمادی الثانی ۱۳۳۷ برابر ۱۷ اسفند ۱۲۹۷ فضل الله نراقی فرزند محمد جواد موسوم به معاون التجار را به جرم عقیده و عدم پرداخت جریمه نقدی در روستای سینقانِ دلیجان به ضرب گلوله کُشت و مردم جنازه اش را در همانجا که به مصلی مشهور بود خاکسپاری نمودند . مصلی بعدا به مدرسه سینقان تبدیل شد .
بعد از طرف دولت عده ای از ژاندارمری مأمور قلع و قمع رجب شده با سوارهای شاه سَوَند و ضیاء السلطان راونجی و سلطان سید حسن خان دلیجانی با یک عَراده توپ نراق را محاصره نموده ولی سپاهیان رجب از نراق فرار کردند و قشون دولتی ناگزیر تا وَرزنه گلپایگان آنها را تعقیب نمود و در وَرزنه ٨٠ نفر از آنها را کشته بقیه به طرف کاشان متواری و جزء سوارهای نایب حسین کاشی جنایت پیشه شدند. دولت بقیه سوارهای رجب لر را از نایب حسین کاشی خواست و به طهران بُرد و اقدام به اعدامشان نمود.

خود رجبعلی هم که فرار کرده بود به دست یکی از مُلازمینش به نام حسنعلی برگله ای اهل برگله خمین و به حکم حسین خان قراکهریزی در مزرعه ای بین فرج آباد و قریه گهریز(بعضا جاپِلق هم عنوان می شود) در خواب به قتل رسید.

نایب حسین خان کاشی رهبر یاغیان و چهره جنایتکار تاریخ که به نایبیان کاشان مشهور هستند تاریخ ٢١ ذیحجه ١٣٣٧ برابر ٢۵ شهریور ١٢٩٨ در تهران اعدام گردید . فرزند خیانت پیشه اش سردار ماشاءالله خان کاشی نیز تاریخ ۷ شهریور ۱۲۹۸ در تهران اعدام شد .
نایب حسین خان کاشی به همراه فرزندانش از جمله ماشاءالله خان و نایب علی در شهادت عده ای از مردم از جمله  دو نراقی به اسامی  آقا علی نراقی روحانی برجسته و عالِم با شجاعت و نایب حسین خان نراقی دخالت مستقیم داشتند .
مقبره شهید آقا علی و والدینش در آرامگاه موسوم به نراقی ها در مدرسه آقا بزرگ نراقی در کاشان در زمان های مختلف مورد بازدید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ سرزمین می باشد .

۰ نظر ۲۱ تیر ۰۰ ، ۲۲:۴۱
سلحشوران شهر نراق

قبله گاها
عرض میشود عمده سلامتی سرکار است بعدها ..... سرکار مع ..... گماشته جنابعالی زیارت شد . در باب برات هفتاد تومان حواله حاجی سید شکرالله کارسازی میشود آسوده باشید . پنجاه تومان حاجی غلامعلی داده شد . خرید پنبه مرقوم فرموده اید هر قدر ممکن است بخرید وجه برات کاشان نمائید . برات قم ..... بفرمائید،  برات طهران ممکن است بفرمائید مُکاری معتبری نبود که پول بفرستم . البته پنبه هرچه امکان دارد بخرید .

در باب ظرف که سفارش فرموده اید یک صندوق خریدم خود کاشان دویست و هشتاد و پنج ریال دو صندوق هم از اصفهان خواستم هر کَس روانه باشد یک صندوق را میفرستم تا از اصفهان وارد شود . بیست تومان‌  برات در جوف(داخل) است دریافت بفرمائید . از آقا میرزا تراب وجه دریافت بفرمائید . سَوای چهل تومان النگوها هرچند سنگین خواهد بود ولی چون خریده اید درست میشود ، لاله ها را برای عید اگر نشد بخرم لابد از خانه فرستاده میشود . والسلام
گندم کاشان سی و هشت ریال و .... خریدم بدانید والسلام
قبض حاجی غلامعلی در جوف است رسید پنجاه تومان والسلام
برات آقا نصرالله بیست تومان
قبض حاجی غلامعلی پنجاه تومان


پشت و روی پاکت نامه :

نراق – یا خیرالحافظین
خدمت
خدمت ذیمرحمت جناب مستطاب عزه التجار معدن عز آقا حبیب الله رئیس التجار(حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی) نراق دید عزه مشرف ملاحظه فرمایند  8642
نمره شهر ربیع الثانی 1301(برابر با 10 بهمن 1262)

نراق
جناب مستطاب آقا حبیب الله رئیس التجار(حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی مشهور به حاج رئیس و رئیس التجار تاریخ 2 شهریور 1313 فوت نمود)
دو ریال وجه شش کرایه صادر شد وضع بفرمایید از کرایه فراموش شود



سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد فرهیخته حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود که با زحمات طاقت فرسا و وجود مشکلات چشم به بازخوانی چنین اسناد قدیمی می پردازد سپاس گزار می باشد .

بدون شک در چنین اسنادی که روزمره بازخوانی و نمایش می شود ردی از تاریخ و فرهنگ شهر زیبای نراق به چشم می خورد که توسط محققین و پژوهشگران نراقی و یا علاقمندان دیگر به این دیار استخراج می گردد .

۰ نظر ۲۱ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۱
سلحشوران شهر نراق

من یک تک درختی بی کس و تنها و گریانم
من آن آواره ای در انزوا و دور یارانم

 نسیم باد و باران , چهره‌ام را شاد و خندان کرد
ولی افسوس و درد , افسرده‌ای در این بیابانم

تمام رهگذاران با تنی خسته و فرسوده
 به من رو آورند , من میزبان این کوهستانم

بگویم راز خود با سنگ و خار این بیابان ها
ندارم چاره ای جز این , من درمانده نادانم

چو بعضی آمدن , شاخ مرا بشکستن و رفتند
بسوزاندن تنم , من بی کس و زار و پریشانم

اگر رحم و مروّت در دل آن عابران بودی
بجای قلع تر کردی لبان خشک و سوزانم

بود پاداش و مهمانداری و مهر و محبت این؟
 نمک راچون خورند , بشکستن آن , کار رندانم

صدای آن پرنده آشیان گم کرده را دانم
 به من رو آورد , داند که من هم از غریبانم

نشیند در کنار من , پرنده راز خود گوید
یقین داند که من هم محرم اسرار یارانم

 بگوید(جعفری) شرح غم آن تک درختی را
که گوید هر زمان , چشم انتظار قطره بارانم

شعر از استاد علی اکبر جعفری فرزند غلام متخلص به پرتو
۰ نظر ۲۰ تیر ۰۰ ، ۲۲:۲۶
سلحشوران شهر نراق

هوالمالک
و بعد سبب از تحریر و ترقیم این کلمات شرعیه الدلالات آنکه در محضر شرع مطاع لازم الاتباع حاضر آمد سعادت انتساب آقا علی اصغر کلاه مال خلف مرحوم آقا میرزا محمد خبّاز نراقی در حالت مایصح عنه الاقاریر الشرعیه و بالطوع والرغبه دون الاکراه والاجبار بمبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه قطعیه بیع نمود و بفروخت به عالی شان آقا نصرالله خلف مرحوم آقا حسن ملا محمد تقی من القصه همگی و تمامی یکدرب اسطبل(اصطبل- جای سرپوشیده برای نگه ‌داری چهارپایان) که واقع است در سَر راه خانه بایع در چاله ماه جَبین(چاله ماماجی در محله شربتان یا شربتی ها) شهره که
حدّی از آن به طویله و حصار ورثه مرحوم استاد رضا است و
حدّی به خانه و حصار ورثه صادق آقا محمد عُشورقلی
حدّی به خانه آقا عبدالغفار شَبان
حدّی به چاله ماه جبین

با ممر و مدخل و مشاع و کلما یتعلق بها بقدر الحصه به ثمن مبلغ مشخص معین شانزده تومان نصف هشت تومان فض رایج خزانه سلطان احمد شاه قِران عددی یکمثقال و صیغه جاری شد و شرایط صحت بعمل آمد و بین الجانبین قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف و تمکین و تمکن بعمل آمد با کافه شروط محتمله و متصوره الیوم بمقتضای ما رقم مبیع  مرقوم حق صرف و ملک طلق مشتری مزبور است و از برای اوست تصرف مالکانه و مستحقانه کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم و عقد مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه مشتمله به جمیع شرائط ارکان و خالیه از نواقص و بطلان با اسقاط کل خیارات موجبه فسخ سیماً خیارالغبن ولو کان فاحشاً بینهما کما هوالمقرر فی الشریعه المطهره واقع و جاری گردید و در ضمن عقد خارج لازم الزام شرعی شد بر بایع که چنانچه از تاریخ ذیل الی انقضاء مدت سی سال شمسی تمام هرگونه فسادی در مبیع پیدا شود کلاً را از عهده غرامات شرعیه آن برآید و بعلاوه رد ثمن معادل آنرا مجاناً کار سازی نماید و صیغه جاری شد

و کان ذالک تحریراُ فی بیست و ششم شهر رجب المرجب سنه 1329
26 رجب 1329(برابر 31 تیر 1290)
 مهر: اصغر ... (علی اصغر کلاه مال)
حاضر آمد عفت پناه هی المسماه هما خانم بنت مرحوم آقا نصرالله آقا رضا زوجه بایع(فروشنده علی اصغر کلاه مال فرزند میرزا محمد خبّاز) مرقوم و اجازه و تنفیذ نمود نصفه مبیع مزبور را که مالیه بود و در مبیع به هیچ وجه حقی برابری او در مبیع باقی نمانده و کان ذالک تحریر اق فی التاریخ سنه 1329
اعترف بما رقم فیه لدی حره

مُهر : یا امام محمد تقی 1329(ملا محمد تقی فروغی فرزند ملا میرزا جان)
مهر : یا اسدالله الغایب
اعترف بما رقم فیه لدی
مُهر: الراجی محمدرضا
اعترف بما رقم فیه لدی اقل حاج محمدعلی
مهر: بمحمد و علی و حسن
اعترف بمارقم فیه لدی حره
مُهر: علی ، محمد


از جناب آقای محمد میرشکاری فرزند علیرضا اهل شهر نراق از بابت ارسال تصویر این سند 113 ساله قدردان می باشیم .

از استاد فرهیخته حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش منزل در محله چاله ماه جبین نراق بیش از یک قرن قبل سپاس گزار می باشد .
 توضیحات :
چاله ماه جَبین یا چاله ماماجی منشعب از کوچه شربتی ها و محوطه منازل مظفری ها را شامل می شود که اکنون بناهای قدیمی آن در حال تخریب است .
نزدیک 120 سال قبل در محله چاله ماه جَبین نراق افرادی با نام های خانوادگی ذیل سکونت داشتند  :
کلاه مال(کسی که کارش تهیه کُلاه نمدی از پَشم و کُرک است)
خبّاز(نانوا)
آقا محمد عُشورقلی(عُشر – دریافت باج یا مالیات از تجار)
عبدالغفار شَبان(گله بان)

۰ نظر ۲۰ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۱
سلحشوران شهر نراق

مجلس شورای ملی
بمناسبت جشن سی و پنجمین سال مشروطیت ایران
رئیس مجلس از آقای سرهنگ سالم و خانمشان متمنی است روز دوشنبه ۱۴ امرداد از ساعت شش و نیم بعد از ظهر تا ساعت ۹ بعمارت بهارستان تشریف آورده‌ و در جشن مزبور شرکت فرمایند .
رئیس مجلس شورای ملی(14 مرداد 1320)
کارت همراه باشد
لباس آزاد(پوشش برای زن و مرد آزاد است)

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :
 فرمان مشروطیت در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی است که مظفرالدین شاه قاجار در ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی امضا کرد و یک روز بعد در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ فرمان مشروطیت صادر شد. مظفرالدّین شاه با امضای این فرمان، درخواست متحصنین در جنبش مشروطه ایران را پذیرفت و با مشارکت مردم در امر حکومت موافقت کرد و بدین ترتیب در سرزمین ایران برای نخستین بار حکومت مشروطه تأسیس گردید .

 سرتیپ احمد نراقی سالم (سلطان سالم ) فرزند محمد علی در شهر تاریخی نراق متولد و تاریخ ٢۶ بهمن ١٣٧١ فوت و در آرامگاه خصوصی شماره ١٠٧٩ بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید . همسرش مرحومه حشمت الملوک صفایی فرزند شکرالله ابن حبیب الله تاریخ ١٣ آذر ١٣۶۴ فوت و در قطعه ٩۶ ردیف ٨۶ شماره ١٣ دفن گردید .
سرتیپ سالم اولین نظامی تحصیل کرده نراقی مدرسه دارالفنون بود که ١۵ سال برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شد و در رشته مهندسی و دکترای حقوق تحصیل و به درجه تیمساری رسید .

۰ نظر ۱۱ تیر ۰۰ ، ۲۲:۰۸
سلحشوران شهر نراق

فروشنده بانو صنمبر خسروی صبیه مرحوم حاجی مهدی شبان عیال مرحوم آقا تقی کمالی نراقی دارنده شناسنامه شماره ... صادره از نراق

خریدار فرزند بطنی فروشنده آقای عباس کمالی شماره شناسنامه ... صادره از نراق فرزند مرحوم آقا تقی کمالی نراقی

مورد معامله و حدود آن همگی و تمامی یکدرب فوقانی محقر روی دالان تحتانی بانضمام محل یکدرب فوقانی مخروبه روی هیزم دان واقعه در خانه مسکونی متعاملین حدود محل فوقانی مخروبه از دو طرف به فوقانی خود خریدار و از طرفی به فوقانی عزیزالله کمالی و از جانبی به خانه استاد رحمان شریفی و غیره مع ممر و مدخل بطوریکه فعلاً دارای دو عدد تیر میباشد و دیگر از مشاعات خانه هیچگونه حقی و بهره ای باقی نیست از برای خریدار .

بهاء مورد معامله پنجهزار پانصد ریال وجه نقد است که تمامی آن پرداخت به فروشنده مزبوره گردید به وصول آن اقرار و اعتراف شرعی کرد پس از اخذ و استرداد تمامی مال المبایعه مورد معامله را از یَد خود تخلیه نمود و بتصرف خریدار واگذار نمود بنوعیکه ید مالکانه مستحقانه کرد کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم و عقد مبایعه شرعیه بینهما جاری شد اسقاط کافه خیارات از طرفین شد بخصوص خیار غبن پس بنا علیه مورد معامله که عبارت  یکدرب فوقانی سَر دالان و محل یکدرب فوقانی که فوقاً نوشته شده بر ملکیت خریدار عباس کمالی فرزند فروشنده مزبوره قرار و استقرار یافت
و نمیرسد احدی را حرفی و سخنی که از درجه اعتبار شرعی ساقط است و در ضمن عقد بر فروشنده مزبوره الزام شرعی شد از تاریخ ذیل الی انقضای مدت پنجاه سال شمسی دیگر چنانچه در این معامله فسادی ظاهر شود که مستحقاً للغیر برسد و به ثبوت شرعی برسد که مورد معامله از یَد تصرف خریدار انتزاع گردد علاوه بر مبلغ دریافتی معادل آنرا از مال خود مجاناً بلاعوض به خریدار دادنی باشد و نیز باقرار فروشنده مورد معامله در جریان ثبت است قرار شد از تاریخ ذیل الی مدت ششماه دیگر تقاضای وضعیت مورد معامله را از اداره ثبت سئوال  وضعیت نموده در قبال وجه دریافتی انتقال رسمی بدهد به خریدار و هم قباله موقت را دریافت دارد
تاریخ تحریر یوم یکشنبه سی ام بهمن ماه یکهزار و سیصد و چهل مطابق سیزدهم رمضان المبارک هزار و سیصد و هشتاد و یک قمری
30 بهمن 1340 مطابق 13 رمضان 1381
 
اثر انگشت فروشنده(صنمبر خسروی) مورد گواهی است
امضاء: احمد قطبی نراقی(فرزند نصرالله)
اعترف بمارقم فیه لدی
امضاء : احمد قطبی نراقی(فرزند نصرالله)
اقرار و اعتراف بمراتب متن دارد
امضاء: اسماعیل
 گواهی دارد
علی قاسمی(فرزند رحیم)
مراتب فوق مورد گواهی است
امضاء: احمد ...

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارزشمند و فرهیخته گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود جهت بازخوانی فروش مِلک توسط مادر به فرزندش 60 سال قبل در نراق سپاس گزار می باشد .

توضیحات :

در گذشته که حرفها سندیت داشت و مردم برای حرف خود ارزش قائل  بودند باز هم در معاملات حتی بین مادر و فرزند چنین قراردادهای محکمی تنظیم می شد که جای هیچگونه صحبت و ابهامی نباشد. آیا امروزه اینچنین است ؟

۰ نظر ۱۱ تیر ۰۰ ، ۱۲:۰۸
سلحشوران شهر نراق

تعرفه انتخاب
نمایندکان(نمایندگان) ملت برای مجلس شورای ملی
نمره 291
تاریخ 26 محرم الحرام 1336(برابر با 20 آبان 1296)
حوزه انتخابیه محلات
دارنده این ورق آقای آقا احمد پسر جناب مستطاب شریعتمداری آقای آقا محمد مجتهد ساکن نراق که شغلش عالِم است به موجب این ورقه تعرفه حق رای دادن رای برای انتخاب یک نفر نماینده دارد و از روز 24 محرم تا روز 27 قبل از ظهر از ساعت ... تا ساعت ... قبل از ظهر و از ساعت یک بعد از ظهر تا ساعت ... قبل از غروب میتواند در مسجد جمعه(جامع) نراق حاضر شده رای خود را در انتخاب یک نفر نماینده به انجمن نظارت انتخاب تسلیم نماید .
مُهر اعضای انجمن نظارت انتخابات
الراجی قوام الدّین علی
محمد
محمد یوسف
طوقان نراقی
یا علی


توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :

احمد فاضلی فرزند آقا محمد فاضلی مجتهد  سال 1280 شمسی در نراق متولد و دارای شناسنامه شماره 2420 قم بود . ملا احمد معمم و روحانی خبره ای بود که در حوزه علمیه قم تحصیل کرده بود . زمانی که در دادگستری اشتغال یافت و مخالفت های رضا شاه لباس روحانیت را از تن در آورد . دهه 30  فامیلی خود و فرزندانش را از فاضلی به نراقی پور تغییر داد .
در شهرهای فسا ، لار ، جهرم ، آباده ، شیراز ، بابل ، محلات ، ملایر و کرمان به شغل قضاوت اشتغال داشت . تاریخ 05/05/1339  طی تصادف اتوبوس نراق متعلق به حاج رضا آعلی به رانندگی فردی اهل کاشان که روزانه به سمت شهر قم تردد داشت در محور نیزار زخمی و 10 مرداد 1339 در بیمارستان نیکویی قم فوت نمود . فرزند شش ساله اش به نام سعید در دم کشته شد . 

مرحوم احمد نراقی پور

همچنین دو نفر نراقی دیگر به اسامی رضا شریفی فرزند ملا عباس و علی یوسفی فرزند نصرالله کُشته و در قبرستان های وادی السلام قم و مسگر آباد تهران به خاک سپرده شدند .
 آیت الله العظمی سید شهاب الدّین مرعشی نجفی(1276 – 1369)  فرزند سید شمس الدّین بر پیکرش نماز خواند .
بنا به وصیتش و احترامی که اجدادش داشت روی قبر پدر بزرگش عالم برجسته ملا محمد رضا مجتهد فاضلی فرزند ملا ابوالحسن بن ملا محمد مهدی نراقی در قبرستان شیخان شهر قم خاکسپاری گردید .
همسر آقا احمد نراقی پور به نام حاجیه خانم توران صفایی فرزند میرزا شکرالله و فرزندانشان : پوراندُخت - آذرمیدخت - سُرُورالزمان - حسام الدّین - مسعود - محمد - زهرا - خاور  - بتول نام داشتند .

۰ نظر ۱۰ تیر ۰۰ ، ۲۱:۳۶
سلحشوران شهر نراق

عرض میشود اولاً انشاءالله پیوسته وجود شریف در ....... سلامت بوده باشد در ضمن عرض میشود گزارش از قراری میباشد که چندی قبل همشیره رضا نراقی عرض شده از بابت وجه برات .......... سرکار عرض شد که این همه .... فرمودید که با من عداوت داری میخواهی آبروی مرا بریزی او هم فرستادم ......نیاورد من پول فرستادن شما می باشد ......... فرستاده اید همین همدان مانده که بنده ........... کرده ام وجه برات شما را داده ام حال نوشته کاغذ نعمت الله ........... دو اشرفی می باشد همه وجه برات را خواهم فرستاد مگر این ها که آمدند آدم نبودند که پول همشیره آنها بفرستند که می نویسید هر کس بیاید خواهم فرستاد . حال انصاف بدهید من عداوت دارم می خواهم آبروی شما را بریزم یا اینکه شما عداوت دارید و می خواهید آبروی مرا بریزید ؟

من که پول بیکاره در مِجری(در گویش نراقی نوعی صندوقچه) نگذارده ام که برات شما را بدهم بعد از مدتی شما این قِسم جواب بنویسید یک برات صد و پنجاه تومان دیگر هم آمده که به آقا محمد ابراهیم نوشتم بفرستد زود بفرستد . پسر آقا محمد ابراهیم نوشته بود که آقا حبیب الله باید بدهد سفارش کردم پول بفرستد حال که قافله آمده نه شما جواب نوشته اید نه آقا محمد ابراهیم جوابی نوشته اند وعده برات هم شده وعده برات بنده وعده ....... سلطان را داده ام که پول مرا .......... که آقای سلطان آمده هیچکدام نه پول فرستاده اید نه جواب نوشته اید و من هم بشما مینویسم جواب من نوشته که عداوت داری به هر حال این رسم پول برات دادن نیست .
حال تکلیف من این است که برات دار که آمد به او بگویم خبر دارد جواب از من برسد . خبر ندارد نکول(خودداری کردن از پرداخت وجه حواله) خواهم نوشته . زیاده بر این نوشتن و آبروی خود را بردن جیز نیست صورت محاسبه شما را می نویسم چنانچه صلاح می دانید وجه برات را ....... بفرستید . صلاح نمی دانید جواب بنویسید ....... برات بحواله خود محمد جواد بدهم ....... هر ده مَن گندم گرفته باشم تماما کاغذ بنویسم و جواب نوشته ....... تهران این پول بواسطه شما در عده تعویق شده تا ایشان تشریف نیاورده از ایشان مطالبه نخواهد هم منفعت شما می باشد که عاید اینجانب میشود .  زیاده عرض ... جواب را بنویسم تا تکلیف معلوم شود ..... آقا محمد ابراهیم هم جواب دادم .......... موجود است تا ایشان از قم تشریف بیاورند .
خدمت جناب آقا حبیب الله ....... که گندم را ........... فروختم به آقا سید ابوالحسن پول ........... حالا .......... زحمت کشید سی مَن جو پاک اعلا بفرستد ...... جناب آقای محمد ابراهیم را ....... سلام برسانید که گندم ها را ......... می خواهند بخرند .  12 محرم 1325(برابر با 5 اسفند 1285)

روی پاکت نامه :
یا خیرالحافظین
عریضه در نراق خدمت ... جناب مستطاب عمده التجار آقا حبیب الله رئیس التجار نراقی(حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمد مهدی موسوم با حاجی رئیس و رئیس التجار تاریخ فوت 2 شهریور 1313) رسیده مشرف گردد .

فرزند خلبان رحمانی

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارزشمند و فرهیخته گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود جهت بازخوانی نامه به حاج حبیب الله رئیس التجار نراقی در 118 سال قبل سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۰ تیر ۰۰ ، ۱۱:۳۶
سلحشوران شهر نراق

حسینعلی عادلخانی
طبیب صحی نراق و دلیجان
نمره .....                 تاریخ  ....۱۳۱

گل بنفشه دو مثقال
گل.....سه مثقال
تخم خیار دو مثقال
تخم کاهو یکمثقال
ریشه کاسنی سه مثقال
سه پستان ده دانه
عناب ده دانه
روغن بادام شیرین شش مثقال
ترنجبین هشت مثقال
جوشانده ، صاف نموده ، میل نمایند
روز دوم هشت مثقال....فلوس را مطابق دستور اضافه نموده بخورند
حب کوکودیلات دو عدد ۲۰ دانه
روزی یک حب بعد از ناهار و یکی بعد از شام بخورند

۰ نظر ۰۹ تیر ۰۰ ، ۲۱:۳۶
سلحشوران شهر نراق

دوست عزیز فراموشکار
فدایت شوم
مدتی بود از سلامتی جنابعالی اطلاعی نداشتم تا آنکه در دو سه روز قبل آقای آقا اسدالله(احتمالا اسدالله فرزند حاج صادق) فرمودند که آقا شکرالله خان(شکرالله صفایی فرزند حبیب الله) از شما گله کرده اند که ما ز یاران چشم یاری داشتیم .
این مسئله را بر خود ناگوار فرض کرده ام زیرا که در مراسلات غفلت نورزیده از جهات دیگر هم که از طرف بنده در خدمتگذاری قصوری نشده . چندی است گرفتار خیالات آن میباشم که آیا از چه سبب بوده ، این اشاره را بدون مدرک فرض نمیکنم گمان می‌کنم بی مرحمتی خود را بر عدم اخلاص فدوی هم منظور دارید .

آقای عزیز ، بعد از مسافرت طهران در اول مرحله باید از طرف جنابعالی مرقومه زیارت و جوابیه را عریضه تقدیم نمایم ، همین ترتیب هم رفتار شده و تاکنون هم دیگر به زیارت مرقومات مفتخر نگشته ام . دوست عزیزم ، با این حالت گمان دارم بعد از ورود به طهران آنچه در نظر بوده همگی را محو فرموده اید لازم است تجدید عهدی نموده از سلامتی خود مطلعم فرمائید در عوض منزل نیز به عرض سلام و ارادت خدمت حضرت عِلیه(آستان بلند پایه) مُصدع(دردسر دهنده) اوقات گردید .
قربانت       زیاده         امضاء ...
ده تومان برات واصل گردید سه تومان میرزا علی اکبر هم به وصول رسید خود بنده و شخص دیگری هم همراهی کرده تا هفده تومان رسانیده مبلغ را به مصرف خود رسانیده نظر ندارم که در عریضه سابق عرض شده است یا خیر بدین جهت در اینجا یادآور گردیدم .        امضاء ...

روی پاکت نامه :
طهران - تلگرافخانه مبارکه
بتوسط آقا اسدالله تاجر نراقی
خدمت ذیرَفعَت دوست عزیزم آقای میرزا شکرالله خان(شکرالله صفایی فرزند حبیب الله نراقی رئیس التجار) داماد آقای معاون الممالک(غلامحسین امینیان فرزند محمد) مشرف گردد.    15عقرب 1333
15 ذی الحجه 1333 برابر 1 آبان(عقرب) 1294


سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارزشمند و فرهیخته گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود جهت بازخوانی نامه اسدالله تاجر نراقی به شکرالله خان صفایی فرزند حاج حبیب الله نراقی در 110 سال پیش سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۰۹ تیر ۰۰ ، ۱۱:۳۶
سلحشوران شهر نراق

کتاب «تجریدالاصول»، به زبان عربی ، تالیف علامه حاج ملا محمد مهدی  نراقی فرزند ابی ذر نراقی ، مشهور به نراقی اول، از علمای شیعه ، مجتهد ، حکیم ، عارف ، ریاضی دان و متبحر و جامع در علوم نقلی و عقلی است. علامه نراقی ، یکی از علمای قرن سیزدهم هجری و از بزرگان امامیه بودند و در اکثر علوم عقلی و نقلی دستی قوی داشته و در آنها تالیفی دارند.

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق
مولف نراقی در آخرین ورق کتابش نوشته است که کتاب تجریدالاصول را در زادگاهش قریه نراق به پایان رسانده است .

علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی فرزند ابی ذر نراقی سال ۱۱۴۶ قمری برابر ۱۱۱۳ شمسی در شهر مشاهیر خیز نراق متولد و تاریخ ۸ شعبان ۱۲۰۹ قمری برابر ۹ اسفند ۱۱۷۳ در سن ۶۳ سالگی رحلت نمود . پیکر پاکش از نراق که آن مقطع از توابع کاشان بود به شهر نجف کشور عراق انتقال و در  حرم شریف علی ابن ابیطالب(ع) به خاک سپرده شد .

۰ نظر ۰۸ تیر ۰۰ ، ۲۱:۰۳
سلحشوران شهر نراق

اما بعد سبب از تحریر و ترقیم این کلمات شرعیه الدلالات آنکه در عالی محفل شرع مطاع لازم الاتباع حاضره آمد عصمت پناه زوجه مرحوم علی اکبر آقا میرزا کوچک صبیه مرحوم آقا محمد تقی دَباغ(چرمگر) ثانی هی المسماه بفاطمه خانم در حالتی که مرضی و نافذ بود از او جمیع اقاریر شرعیه بیع نمود و بفروخت بمبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه قطعیه به عالیقدر آقا ماشاالله ابن مرحمت شان استاد آقاجان نراقی همگی و تمامی سه قَفیز(واحدی برای اندازه گیری زمین) از جمله هفت قَفیز که چهار قفیز او را باز در دو سال قبل خود مشتری مرقوم از بایع مرقومه ابتیاع نموده که محدود است به حدود اربعه ،
حدّی به باغ استاد علی آقا میرزا آقا ،
حدّی به باغ آقا محمد باقر عبدالوهاب ،
حدّی به زمین ورثه مرحوم معاون التجار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد)
واقع است در دشت لاستان شهره مع اشجار و اعصاب و جدار و کلما یتعلق بها بقدر الحصه بانضمام چهار سَرَجه از جمله بیست و چهار طاق آب قنات لاستان به ثمن مبلغ چهل و سه تومان نصف بیست و یک تومان و پنجریال فض رایج سلطان و صیغه جاری شد و شرایط صحت بعمل آمد و بایع مزبوره مبیع مسطور را از ید تصرف خود اخراج نموده و به تصرف مشتری مرقوم داد و او نیز در ملک خود تصرف مالکانه و مستحقانه نمود کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم بمقتضای مارقم مبیع موصوف را حق صرف و ملک طلق مشتری معلوم است و احدی را به هیچ وجه در مبیع حقی باقی نماند و عقد مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه قطعیه مشتمله بایع شرایط و ارکان وخالیه از کافه نواقص و بطلان مع اسقاط خیارات موجبه فسخ سیماً خیارالغبن ولو کان فاحشاً و ضامن درک شرعی مبیع گردید و بایع مرقوم که اگر از حال تحریر الی سی سال شمسی تمام فسادی در مبیع پیدا شود که به ثبوت شرعی برسد خود بایع مرقوم باید از عهده او بر آید که ابداً رجوع به مشتری مرقوم نداشته و صیغه معاهده نیز بینهما بنهج شرع جاری شد .
و کان ذالک تحریراً فی عزه شهر رمضان المبارک مطابق سنه 1341
1 رمضان 1341(برابر با 27 فروردین 1302)

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارزشمند و فرهیخته گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود جهت بازخوانی فروش ملک در لاستان نراق در یک قرن پیش سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۰۸ تیر ۰۰ ، ۱۱:۰۳
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook