سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۳۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است











ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۴۸
سلحشوران شهر نراق

و بعد باتحقق کافه شرایط صحت و قواعد شرعیت حاضر گردید در محضر شرع مطاع بانو گوهر خانم کریمی دارنده شناسنامه شماره ۱۵۶۶ صادره از دفتر ثبت آمار محلات نراق بیع نمود و بفروخت به مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه به عالیقدر آقا ابراهیم رحمانی نراقی(فرزند نصراله و سکینه) دارنده ورقه شناسنامه شماره از دفتر بخش محلات نراق همگی و تمامی یکدانگ و نیم از سه دانگ از جمله ششدانگ خانه که مشاع و مشترک است فیمابین مسماه مزبوره و اخوی صلبی و بطنی(برادر پدری و مادری) خود آقا حسین درویش علی نراقی(حسین مرشدی فرزند درویشعلی شماره شناسنامه 60) مرحوم که سه دانگ همان خانه اختصاص به مشتری مرقوم دارد و مفروز از سه دانگ می باشد و رقبات آن عبارتست از نصف یکدرب فوقانی و ایوان جلو آن و نصف از اطاق ننه آقا شهره و چهاریک یک بوم در جنب اطاق ننه آقا بانضمام چهار یک بوم فوقانی ... و باغچه و طویله جمیع ممر و مدخل و مشاعات تابعه آن از ایوان و اغلاق و کلیه متعلقات و مشاعات به نحوی که بایعه مسطوره متصرف بوده دون استثنائی بقدرالحصه و محدوداست به حدود زیر .

حدّی به شارع عام . حدّی به خانه آقا غلامحسین درویش . حدّی به اطاق محمود ... به مال المبایعه ثمن هشتاد ریال وجه نقد که عبارت از هشت تومان فعلی بوده باشد .
ثمن نقدا تاما کاملا اخذ و نض شرعی شد و سایر شروط در مبایعه صحیحه شرعیه از قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و اخذ و استرداد تمامی مال المبایعه از طرف مشتری مرقوم واصل و عاید بایعه مسطوره گردید و به وصول تمامی آن اقرار و اعتراف نمود و تمامی مبیع موصوف را از ید خود تخلیه نمود و به تصرف مشتری معزی الیه واگذار نمود و نیز مشتری مرقوم ید مالکانه و مستحقانه نمود کتصرف الملوک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی احقاقهم و عقد مبایعه صحیحه شرعیه جامع جمیع شرایط و ارکان خالی از نواقص و بطلان وکافه خیارات متصوره سیما خیارالغبن ولو کان فاحشا علی الطرفین جاری گردید .
پس به مقتضای مراتب مسطوره تمامی مبیع مسطور که عبارت از یکدانگ ونیم و رقبات فوق است حق صرف و ملک طلق مشتری معزی الیه است و نمی رسد احدی را حرفی و سخنی که از درجه اعتبار شرعی ساقط است در حین العقد شرط شرعی شد بر بایعه مسطوره که چنانچه در این معامله فسادی ظاهر شود که مستحقا للغیر برآید و از تصرف مشتری انتزاع گردد علاوه بر مبلغ مال المبایعه از عهده خسارات وارده و غرامات شرعیه خود بایعه مزبوره برآید .
وکان ذالک تحریر.....  مطابق 1360 هجری قمری(برابر 1320 هجری قمری)

اثر انگشتان خانم کریمی و آقا حسین کریمی را تصدیق دارم
احمد قطبی نراقی(فرزند نصراله)

بانو گوهر کریمی اقرار به مراتب متن نمود
حبیب اله فروغی نراقی(فرزند ملا محمدعلی)

اعتراف بما رقم فیه
محمود معتقدی نراقی(فرزند ملا محمدرضا)

اعترف بمارقم فیه
احمد قطبی نراقی(فرزند نصراله)

گوهر کریمی اقرار و اعتراف به مراتب متن نمود صحیح است
علی فروغی نراقی

بانو گوهر کریمی اقرار و اعتراف به مراتب متن نمود
 احمدی نراقی

از جناب آقای قاسم قجری فرزند رضا(سلطانعلی) از بابت ارائه تصویر سند سپاسگزاریم .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی قباله فروش خانه توسط خانم گوهر کریمی فرزند درویشعلی و برادرش حسین مرشدی به ابراهیم رحمانی فرزند نصراله 80 سال قبل در نراق سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۳۱ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۲۳
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ شهر نراق با وجود بناهای تاریخی نظیر یخچال طبیعی از مناطق ویژه گردشگری شهرستان دلیجان در استان مرکزی با پتانسیل بالای جذب توریست در سطح بین‌المللی است .

در شهر نراق یخچال طبیعی وجود دارد که به وسیله آن در فصل گرم سال از آن یخ طبیعی تهیه می شد. این بنا که پایین تر از دانشگاه و حومه آبشار سَر آسیاب قرار دارد با مصالحی از سنگ و شفته گل درست شده و دارای سقف مخروطی شکل است.

در زمستان های سرد نراق، متصدی یخچال هر شب آب را درون حوضچه کم عرض بیرون بنا قرار می داد تا منجمد شود و روز بعد یخ ها را شکسته و به درون چاه مخصوص درون یخچال می ریخت و برای عایق شدن مقداری کاه هم در فاصله بین یخ ها قرار می داد .
این کار در طول مدت زمستان ادامه داشت تا مخزن پر شود و وقتی مخزن پُر می شد روی آن را با کاه و پوشال پوشانده ومسدود می کرد و فشار حاصل از حجم یخ انباشته موجب می گشت کل مخزن به یک تکه یخ شفاف و بلور مانند تبدیل شود .
در گذشته های دور یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها، میوه ها ، تهیه شربت و بستنی و نگهداری مواد غذایی قرار می گرفت. در فصل زمستان یخ در یخچال ها (یخدان ها) انبار می شد تا در چله تابستان مصرف شود.

یخدان از نظر لغوی به معنی هر جایی که در آن یخ می ریزند یا یخ نگهداری می کنند و یا  صندوق چوبی , فلزی یا پلاستیکی برای نگهداری یخ است. همچنین به یخچال های سنتی هم که محل نگهداری یخ بود یخدان می گفتند. ولی از نظر واژه شناسی و گویش محلی شهر نراق به صندوق های چوبی با روکش فلزی که  به عنوان کمد به عنوان جهیزیه به نوعروسان می دادند هم یخدان می گفتند که معنی " رختدان " داشت. بنابراین در این مبحث به معنی لغوی یخدان که همان جای نگهداری یخ است اشاره می گردد.

یخچال سنتی نراق احتمالا بین دوره صفویه و قاجاریه بنا شده است و مالک آن حاجی محمد نراقی مشهور به حاجی خان بود . معمولا مالکان یخچال ها در قدیم از اقشار مرفه و ثروتمند بودند که به عنوان کسب درآمد از آن استفاده می کردند چون یخ فروشی درآمد خوبی داشت.
در قدیم یخ به عنوان کالای تجملی به شمار می رفت و از کالای ضروری در زندگی روزمره مردم نراق نبوده چرا که برای تهیه آن‌ می بایست هزینه ای پرداخت شود. فقط افراد مرفه می توانستند از آن بهره مند شوند و مردم عادی نراق از آبِ خُنک آب انبارهای نراق که طبیعی بود استفاده می کردند .

قیمت و کیفیت یخ

قیمت یخ یخچال های طبیعی بستگی به کیفیت آن داشت . بهترین و گران ترین آن یخ" بلوری " بود که برای خنک کردن نوشیدنی ها نظیر: سرکه شیره ، سکنجبین ، دوغ وعرق بیدمشک و... مورد استفاده قرار می گرفت. نوع دیگر آن کیفیت متوسط داشت که برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گرفت بدین صورت که آن را داخل جعبه چوبی (یخدان) می ریختند و ظرف های حاوی مواد غذایی را داخل آن قرار می دادند. برای نگهداری یخ هم از کاه، گونی های کنفی و پشمی استفاده می شد چون اینها می توانستند برای چند ساعت یخ را در خود نگه دارند.

نوع سوم که از نظر کیفیت از دو نوع دیگر پایین تر بود به بستنی سازها(بستنی بند ها)می دادند . بستنی بندها یخدان های چوبی استوانه ای شکل داشتند که یخ را داخل آن می ریختند سپس مایع شیر را در یک ظرف استوانه ای فلزی ریخته و داخل یخدان بستنی ساز قرار می دادند و می چرخاندند تا دمای شیر به صفر برسد و به این شیوه بستنی درست می کردند و آب هم به داخل ظرف بستنی نفوذ نمی کرد. در صورت نبود یخ، از برف های کوهستان اقدام به ساخت بستنی می نمودند.

یخچال طبیعی و سنتی نراق چون در مسیر کاروان ها و سر راه نراق به کاشان و دلیجان قرار گرفته بود عمده یخ های آن را توسط الاغ با جعبه های(یخدان های) مخصوص یا جبال های کَنَفی و پشمی جهت ساخت بستنی به شهرهای کاشان ودلیجان می بردند و در خود شهر نراق هم اگر بستنی ساز بود از آن استفاده می کرد.
قبل از به وجود آمدن جعبه کائوچوئی، در منازل برای نگهداری یخ از جعبه های چوبی که همان یخدان است استفاده می شد. یخدان های چوبی بعد ها به جعبه های کائوچوئی تبدیل شدند که نوع پیشرفته آن ها همان کلمن امروزی است.
 در سال ۱۳۳۵نخستین کارخانه صنعتی یخ سازی در کشور ایجاد شد و با ورود یخچال های صنعتی به کشور از ابتدای دهه ۱۳۲۰ به تدریج به حیات یخچال های سنتی پایان داده شد.

سایت سلحشوران شهر نراق از  جناب آقای مرتضی علی آقایی محقق ؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهر تاریخی نراق از بابت این نوشته قدردانی می نماید .

۰ نظر ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۳
سلحشوران شهر نراق

فضل اله نراقی معاون التجار(فرزند محمدجواد نراقی )
قبله گاها

فدایت شوم عرض می شود که عمده مطالب بر سلامتی وجود شریف سرکار است ؛ جمله عرض می شود سه یوم(روز) بود که به عدلیه(دادگستری) عارض(شکایت) شده و جوء های خود مُکاری(کرایه دهنده ستور) که غلامعلی می باشد از خر راوندی خر... بود یوم قبل را قرار بر این شد که الیوم که یوم دوشنبه می باشد حاضر بشود در عدلیه و کار را تمام نماید .......  بطرف نراق آمده تا رئیس عدلیه دو کلمه به محمدرضا خان(احتمالا محمدرضا خان یوسفی فرزند طوغان ابن محمد یوسف) بنویسد که او را برگرداند به سرکار .

5 جمادی الثانی 1336(برابر 27 اسفند 1296)

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی نامه به فضل اله نراقی معاون التجار فرزند محمد جواد و درخواست از محمدرضا خان برای وساطت در عدلیه 105 سال پیش سپاسگزار می باشد

۰ نظر ۲۹ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۴
سلحشوران شهر نراق

عبادت و بندگی خدا در ماه ذی الحجه صفای دیگری دارد . وجود دو عید مهم اسلامی عید قربان (عید اضحی) و عید غدیر (عید ولایت) و روز عرفه شکوه و عظمت خاصی به ذی الحجه بخشیده است .

حاج عبدالله محمدی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی از مردان نیکو خرد و مومن بود . در بازگشت یکی از سفرهای حج برای ایشان ظروفی  جهت پذیرایی از مهمانان سفارش شده بود که نمونه ی آن نام  او روی بشقاب قید شده : حاج عبداله تاجر نراقی

 حاج عبداله محمدی پس از فوت در آرامگاه خانوادگی محمدی جنب بقعه شاه سلیمان شهر نراق خاکسپاری و روی سنگ قبرش مرقوم شده:

هوالحی الذی لا یموت . هذا قبر رجل صالح المتقی مرحوم مغفور که در سن 98 سالگی در مهر ماه 1339 دعوت حق را لبیک و به رحمت ایزدی پیوست .


حاج محمد مهدی تاجر نراقی(وفات سال 1300 شمسی) و همسرش فاطمه سلطان فرزند حاج آقاجان تاجر نراقی (وفات 1310 شمسی در قبرستان و بقعه علی ابن جعفر(ع) شهر قم خاکسپاری گردیده اند .

 

مادر متدینش بانو سیدالسادات خدیجه محمدی اردهالی فرزند میرزا سید یحیی می باشد که در کنار قبر همسرش حاج عبدالله خاکسپاری شد و روی سنگ قبرش سال فوت 1397 قمری(1355 شمسی) قید گردیده است . میرزا سید یحیی داخل مرقد منور حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال خاکسپاری گردیده است . یحیی اردهالی داماد حاج عبدالباقی واقف نراقی بود . عبدالباقی نیز داماد میرزای قمی بود و آب انبار تاریخی و مشهور حاج عبدالباقی در نراق نیز به مشارالیه نسبت دارد .

۰ نظر ۲۸ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۱
سلحشوران شهر نراق

 برات نامچه در نراق به حواله محامد آداب مخدوم مکرم آقامحمد ابراهیم خلف ارجمند جناب آقامهدی رضا تاجر نراقی است .

مکرم مخدوما مکرما  عمده مطلب و اهم خاصه سلامتی مزاج شریف است . ان شاءالله به هیچ وجه من الوجوه ملالی ندارید ؛ ضمنا زحمت می دهد که چندی قبل مقرب الحاجان قره العین مکرم میرزا غلامحسین خان(میرزاغلامحسین خان امینیان فرزند حاج میرزا محمد خان مشهور به معاون الممالک) زیدالجلاله بعضی اجناس خواسته بود و مراتب آنرا بعهده شما مقرر داشته بود از قبل توسط نورچشمی نعمت الله(نعمت اله فرخزاد نراقی فرزند محمد جواد) بشما اطلاع دادم که در فکر باشید ؛ اینک خرید ایشان را تهیه کرده وجه آن لازم بود ارسال شود .

لهذا بموجب همین ورقه دویست و چهل تومان ( نصف یکصدو بیست تومان ) که عبارت از دو هزارو چهارصد قران چرخی باشد بعد از رویت بفاصله ۹ روز تسلیم نورچشمی نعمت الله(برادر فضل الله معاون التجار) نمائید و ظهر آنرا قبض وصول نموده دریافت دارید ؛ چنانچه وجه موجود دارید بعد از ورود هم البته مضایقه ننمائید چونکه باید بفرستد نائین(نائین شهری از استان اصفهان) ان شاءالله مضایقه نخواهید کرد . جناب والد را سلام برسانید .
نورچشمی عباس(میرزا عباس مهدوی فرزند فضل اله معاون التجار) سلام می رساند . مطالبه کاغذ(نامه) علیحده ننمائید .  زیاده زحمتی ندارم.

بتاریخ 15 ربیع الاول 1316(برابر 12 مرداد 1277)

فضل اله نراقی ( فرزند محمد جواد ابن حاج محمد مهدی ابن استاد عبداله نراقی)

 

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی برات نامچه به درخواست معاون الممالک و به حواله محمدابراهیم فرزند مهدی رضا توسط فضل اله نراقی معاون التجار در 125 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۷ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۴
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ مزرعه زیبای کله قند شهر نراق با طبیعت دلنوازش خیره کننده و جذاب است . ساکنین منازل رو به رو و مقابل کله قند که پایین تر از کوه سِتُرک اُل قرار دارد از نعمت هوای ایده آل برخوردار هستند و چشم انداز مفرح را هر روز به نظاره می نشینند .

نمایی از مزرعه کله قند

قدمت مزرعه کله قند بر عکس قریب ۵٠ مزارع دیگر نراق زیاد است و همانگونه که کتب تاریخی نوشته اند نراق با جمعیت زیادتر در بالای دانشگاه آزاد اسلامی و حومه مزارع آقا و زین الدین(زعین) در  حاشیه فعلی محور مشهد اردهال بوده و همچنان آثار زیستگاهی در آن منطقه مشهود است که مهمترین آن وجود آثار قبرستان قدیمی می باشد .

بر همین اساس مزرعه کله قند نیز در همین محدوده و در امتداد آن طی دو سه قرن پیش نیز آباد و محل اسکان عده ای از مردم بوده است .

آنگونه که سینه به سینه نقل متواتر گردیده حدود ٢٠٠ سال پیش علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی(١١٢٨ قمری – ١٢٠٩ قمری) فرزند ابی ذر از مشاهیر اسطوره ای نراق زمانی که در زادگاهش تشریف و تردد داشته برای مردم وعظ و سخنرانی می کرده و به سوالات شرعی مسلمین پاسخگو بوده است .

ملامحمد مهدی نراقی

یکی از مکان هایی که مردم از محقق نراقی مولف کتاب ارزشمند جامع السعادات دعوت می کردند کله قند است که ایشان بر بالای تخته سنگی حاضر و برای مردم سخنرانی می کرده است . مردم نیز به پاس تحصیل دانش وعلم این مجتهد اعظم کالایی همچون کله قند به ایشان هدیه می دادند و کم کم این مزرعه به کله قند مشهور گردید .
البته نقل های ماوراءالطبیعه و ارتباطات اجنه نسبت به این مجتهد در افواه به صورت پراکنده مطرح بوده که کله قند را آنان به عالِم کبیرشیعه داده اند که استناد و اثبات آن مشکل و در شرایط کنونی برای پژوهشگران اسلامی کمتر قابل پذیرش می باشد .

مرحوم محمد ایزدی

در عصر ما کله قند با نام آ محمد عجین و آشناست .آقا محمد ایزدی فرزند حسین بود . پدرش حسین در جوانی فوت می کند و نزد پدربزرگش ابوالحسن رشد و نمو یافته و به این جهت به محمد ابوالحسن شهره می گردد .

از راست : مرحوم ابوالقاسم ایزدی ، مرحوم محمد ایزدی

حسین ایزدی در سال های قبل پس از فوت در یکی از حجره های اطراف بقعه شاه سلیمان نراق و نزدیک مزار عالم جلیل القدر آقا حسین فاضلی خاکسپاری می گردد که پس از تخریب حجره ها و بازسازی اثری از سنگ قبر وی باقی نمانده است .  آ محمد نیز سال ١٣۶٢ فوت و در وادی السلام نراق خاکسپاری می گردد .

حاج عباس ایزدی

چهره دوست داشتنی و مرد آرام لیکن شاداب نراق حاج عباس ایزدی فرزند محمد ابن حسین ابن ابوالحسن با ٩٧ سال حیات با برکت خاطره های زیادی از مزرعه کله قند نراق دارد و حتی اشاره می کند یکی دو سنگ بزرگ که حاج ملا مهدی نراقی بر بلندی آن برای مردم حرف می زد همچنان در منطقه وجود دارد و از جدّم این مطلب به ما گوشزد شده است .
دو تصویر نوستالژی و قدیمی از مرحوم آ محمد تقدیم می گردد :

هفتاد سال پیش تاریخ ١ فروردین ١٣٢٨  عکسی از مرحوم آقا محمد ایزدی در حیاط منزل خواهرش زهرا خانم ایزدی (مقیم آمریکا) در تهران و تصویر دیگر وی حدود ۵۵ سال قبل در فضای زیبا و سرسبز کله قند به یادگار مانده است .

نوع پوشش و لباس زیبا و فاخر نراقی ها در قدیم بر تَن آ محمد با قامتی بلند مشهود است . کلاه نمدی ؛ شال ؛ عبا ؛ گیوه ؛ تُنبان ؛ پالتو و ... آراستگی و  شکیل بودن مردان نراقی در گذشته را ترسیم می کند .

 

شادی روح پاک مرحومین ذکر شده صلوات نثار می کنیم .

۱ نظر ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۱۶
سلحشوران شهر نراق

 صورت نتیجه مالیاتی ... ئیلان ئیل(سال مار) قصبه نراق 1335 (1296 هجری شمسی) از قرار تفصیل زیر است :
  اصل مالیات..............
باسم تفاوت عمل دویست تومان
قیمت به سعیر(زبانه آتش) جنس چهل تومان
   جمع  ..........

آب علیا و سُفلا (دو محله نراق)دویست و پنجاه تومان
لاستان(دشتی در نراق) بیست و پنج تومان
رودکیه(مزرعه روکیه نراق) دوازده و نیم تومان
دوریدان(روستایی حومه نراق) دوازده تومان و سه ریال
بیدشک علیا(مزرعه ای در نراق) شش تومان و هشت ریال
بیدشک سفلا (مزرعه ای در نراق) شش تومان و شش ریال
کَندَقه(مزرعه ای در نراق)  پنج تومان و سه ریال
خندان آباد(مزرعه ای در نراق) چهارتومان و هشت ریال
گنداب(مزرعه ای در نراق)  چهار تومان
لاونه(مزرعه ای در نراق) دوتومان و سه ریال

بقال بیست تومان
عطار و بزاز چهل تومان
صباغ(رنگرز) نوزده تومان
قناد پنج‌ تومان
حداد(آهن فروش) دو تومان
نمدمال هفت تومان
دباغ(پوست پیرا) سی و سه تومان
صابونی(صابون پَز) چهارده تومان
مواش(چهارپایان بارکش) چهل و پنج تومان
دوشاب (شیره که از انگور ترش و شیرین پزند) ده تومان
نخودی(نخودپَز) شش تومان
حسین آباد(مزرعه ای در نراق) چهارده تومان و نه ریال
قنات حاجی پانزده تومان و سه ریال
گَلبجه(مزرعه ای در نراق که به گلیجه مشهوره) سه ریال
خًرنَق(روستایی حومه نراق) دوازده تومان
مزرعه زین الدین(مزرعه ای در نراق که به زعین مشهوراست) بیست و دو ریال
کُدورا(مزرعه ای در نراق) بیست و پنج ریال
مزرعه آقا(مزرعه ای در نراق)  شش تومان
طاهونه(آسیاب) هیجده تومان
مزرع با گوسفند دویست و نود تومان
قنات سَرَجه بیست و چهار تومان سرانه موافق .......سیصدو چهل و دو تومان و هشت ریال

بازخوانی حاشیه سند :

خدمت جناب مستطاب افتخارالحاج حاجی اسدالله(حاج اسداله نراقی فرزند حاج صادق) و ...... آقاعلیخان(آقا علی خان ابوالحسنی فرزند میرزا فرج اله) و محمد یوسف خان(محمد یوسف خان نراقی فرزند طوغان) تصدیع (باعث زحمت شدن) می دهد مالیات فوق را از قراری که در فوق صورت داده شده در سه قسط از اربابان و مالکین دریافت داشته به اداره جلیله مالیه نراق تحویل داده قبض رسید دریافت دارید .
اینجانبان دهندگان مالیات و رعایای قصبه نراق را قبول است .
فی دوم شهر شعبان المعظم ئیلان ئیل(سال مار) سنه 1335
2 شعبان 1335(برابر 3 خرداد 1296)

 

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی صورت نتیجه مالیاتی و تعهد پرداخت مالیات یک سال توسط اربابان ؛ مالکین و رعایای نراق به اداره مالیه در 105 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۵ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۳
سلحشوران شهر نراق

انسان به عنوان اشرف مخلوقات زمانی انسانی شایسته است که همواره دارای اخلاق و تربیت انسانى باشد . یکی از مسیرهایی که امکان رسیدن به کمال انسانیت را مقدور می سازد علم آموزی و ترقی است .

احسان  آقاحسینی

در این مقال به شایستگی های یکی دیگر از جوانان شهر نخبه پرور نراق می پردازیم :

آقای احسان آقاحسینی تاریخ  29 مهر 1374 در شهر تهران متولد و در نراق رشد و نمو یافت . پدرش قاسم آقاحسینی فرزند رضا و مادر ایشان خانم ماریا النا والدی ویا اهل شهر لیما پایتخت کشور جمهوری پرو در آمریکای جنوبی سال هاست در شهر زیبا و تاریخی نراق سکونت دارند .

قاسم آقاحسینی از چهره های نیکوصفت و از فعالین بسیج شهر نراق بود که نیمه دوم سال 1360 در پدافندی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در جبهه محمدیه دارخوین با همرزمانش به مدت سه ماه حضور داشت . در عملیات فتح المبین در نوروز 1361  مجروح و به خیل جانبازان پیوست . اعزام های جبهه در کوران دفاع مقدس را ادامه یافت تا اینکه در لشکر 17 علی ابن ابیطالب(ع) سپاه به عنوان پیک فرماندهی لشکر انجام وظیفه نمود .

قاسم آقاحسینی

در عملیات خیبر نیز شرکت داشت . مجموعا طی 17 ماه سابقه در جبهه های : مریوان – سرپل ذهاب – جُفیر – انرژی اتمی – جزیره مجنون – شوش – نَوَرد اهواز و ... حضور فعال داشت . برادرانش شعبان علی ؛ نورعلی و حسین آقاحسینی نیز از زمره سلحشوران شهر نراق هستند که در لباس داوطلب بسیج سابقه حضور در جبهه را در کارنامه دارند .

احسان آقاحسینی از مهر 1381 الی 1385 در مدرسه فاضل نراقی شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی تحصیلات ابتدایی خود را با موفقیت به پایان رساند .
از سال 1386 الی 1389در مدرسه راهنمایی اصفهانی شهرنراق دوره راهنمایی  و اول دبیرستان را سپری نمود . همچنین دوره دبیرستان را از سال 1389 الی 1392 در مدرسه علی ابن ابیطالب(ع) دلیجان در رشته تجربی ادامه داد .

از مهر 1393 در دانشگاه تهران رشته مترجمی زبان آلمانی شروع به تحصیل و در خردادماه سال 1397 موفق به فارغ التحصیلی از این دانشگاه گردید. در کنکور کارشناسی ارشد با کسب رتبه 9 در دانشگاه تربیت مدرس در رشته زبانشناسی همگانی پذیرفته شد و در حال حاضر مشغول به تحصیل می باشد.

 

 سوابق کاری آقای احسان  آقاحسینی فرزند قاسم :
سال های  1393 تا 1397 به صورت پاره وقت مسئول  راهنمای گردشگران  تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در مجموعه نمونه گردشگری غار چالنخجیر نراقِ دلیجان

مشاور تحصیلی در موسسه آموزشی تحصیلی ونوس در تهران در سال 1396

تدریس خصوصی زبان آلمانی در موسسه استادبانک تهران تحت نظر دانشگاه شریف

گذراندن دوره راهنمایان فرهنگی تاریخی ایرانگردی جهانگردی در موسسه آوای جلب سیاحان تهران و کسب گواهینامه پایان دوره در سال 1398

عضو انجمن علمی دانشگاه تربیت مدرس

 برای ایشان موفقیت روزافزون آرزومندیم .
۱ نظر ۲۴ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۴۹
سلحشوران شهر نراق

نراق بخشی از دلیجان در استان مرکزى به شهر مشاهیرخیز و علم و ادب مشهور است. به یکی دیگر از یکصد مشاهیر  شهر مذهبى و کهن نراق می پردازیم: 

علامه حاج میرزا صدرالدین احمد  نراقى فرزند  مولى محمد بن مولى احمد فاضل نراقى از عالمان  فاخر اهل نراق می باشد. مولى حبیب الله شریف در کتاب لباب الاالقاب صاحب ترجمه را چنین توصیف نموده است:
 کان عالما,فاضلا,نبیها,ذکیا,ورعا,تقیا,نقیا,صاحب ملکات قدسیه و اخلاق فاضله,تارکا للریاسه,معرضا عن التصدى للمرافعه الخ.

معظم له سال ١٢٥٨ هجرى قمرى در نراق متولد شد و سال ١٣١۶ هجرى قمرى  در سن ٥٨ سالگی بدرود حیات گفت . ایشان علاوه بر نراق زادگاه خود و نیاکانش در کاشان اقامت داشت و به راهنمایی مردم دینمدار آن دیار می پرداخت .
علامه میرزا صدرالدین احمد برادر ابوینى با حاج میرزا فخرالدین نراقى و حاج میرزا ابوالقاسم نراقى می باشد. یعنى حفید(نوه) مولى احمد فاضل نراقى و سبط میرزاى قمى است . دو تن از فرزندان وى حاج شیخ جعفر الهی و حاج شیخ على نراقى نام داشتند .

 در کتاب کشکول امامت صاحب ترجمه را چنین توصیف نموده است:  علامه حجه حاج میرزا صدرالدین نراقى نیز از جمله اسباط میرزاى قمى صاحب قوانین است. او عین گفته لباب الالقاب را از او نقل نموده است.

منابع:
سایت سلحشوران شهر نراق

کتاب علما و دانشمندان کاشان صفحات ١٣٧ و ١٣٨

کتاب لباب الاالقاب صفحه 104

کتاب کشکول امامت جلد ٢ صفحه ٢١٥

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۲۳
سلحشوران شهر نراق

 مخفی نماند که مبلغ ششهزار دینار از بابت اجاره دکان در سال 1315 قمری از عالیحضرت آقا میرزا نعمت الله خلف صدق جناب مستطاب آقا محمد جواد زید عمده التجار نراقی در نزد عالیقدر استاد شکرالله خلف مرحمتشان آقا ابوالقاسم نراقی مانده مذکور نمود که اجرت طیان(دیگ بزرگ) حمام کوچیکه را ساخته ام و ششهزار اجرت او مانده .
توضیح اینکه قرار شد ان شاءالله تعالی جناب آقا میرزا فضل الله(فضل اله نراقی معاون التجار فرزند محمد جواد) تشریف بیاورند ؛ هرگاه قبول نمودند ذمه(ضمانت) آقا شکرالله بری باشد و هرگاه قبول نکردند و اجرت طیان(دیگ بزرگ) داده باشند همین ششهزار را دادنی می باشند .
تحریرا فی ذی القعده سنه 1315
ذی القعده 1315(برابر فروردین 1277)

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی هزینه تعمیر طیان حمام عمومی نراق از پول اجاره دکان استاد شکراله فرزند ابوالقاسم نراقی توسط نعمت الله نراقی(فرخزاد) برادر فضل اله معاون التجار در 125 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۲ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۵
سلحشوران شهر نراق

می گذشتم از کنار کوچه ای تاریک و تنگ
بر زمین افتاده بود زیبا جوان شوخ و شَنگ

گفتمش خود را چرا از خَلق پنهان می کنی
گفت عمری مَن اسیرم بَر کَف تریاک و بَنگ

من گریزانم زِ خَلق و پیش خالق سَر به زیر
روز  و شب می آورم بر خانمانم نام ننگ

روزگاری هر که ما را دید گفت دیوانه است
عده ای گفتند مجنون است و شاید هم مَشنگ

یک زمانی عاشق همسایه مان بودم چه سود
بی وفا زد شیشه عمر مرا مُحکم به سنگ

 بی مروت خنجرش را در دلم جا کرده بود
مادرم می گفت کَردی خانه را میدان جنگ

آرزو دارم شبی بَر دار آویزم کنند
یا مَلاجم  را بسازند پُر زِ امواج فشنگ

حالُ روز من برای دیگران عبرت بُوَد
همچو موش کور گشتم خفته در سوراخ تنگ

سالیان پیش؛ مَن هم آبرویی داشتم
دوستان همواره می گفتند به من نادر پلنگ

در کلاس درس استادی مرا تحسین نمود
گفت هرگز من ندیدم همچو تو زِبر و زرنگ

روز و شب من خسته می کردم خلایق را ز جان
یک تفنگ  بر دوش و در جیبم دوصد تیر و فشنگ

من همان نادر پلنگم از پشیزی کمترم
این جهان با وسعتش گردیده بر من تنگ؛ تنگ

گفتمش هرگز مشو نومید و خود را پاک کن
گر بُوَد غیرت تو را اکنون تو با افیون بجنگ

راه را از چاه تفکیک است نزد عاقلان
یا بیا رومیِ رومی باش یا زنگیِ زنگ

آرزو دارم اگر رُخ در رُخَت روزی شَوم
بشنوم  گویی مرا گشتم رها از بَنگ و نَنگ

هر کجا وارد شبی جمع رفیقان یک صدا
کَف زنان گویند احسنت آفرین نادر پلنگ

  شاعر : علی رضایی فرزند رضا اهل شهر نراق تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

۰ نظر ۲۱ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۰
سلحشوران شهر نراق

 مخفی نماند که در تاریخ شهر شعبان مطابق سنه 1291(برابر شهریور 1253) تفریق کل محاسبات تجارتی که فیمابین مرحمت مآب آقا میرزا یوسف و اقل العباد محمد مهدی بود با جنابان آقا محمد جواد و آقامحمد باقر(محمد جواد و محمد باقر فرزندان حاج محمد مهدی ابن استاد عبدالله نراقی) بود تسویه گردید و هریک سهم وحصه خود را متصرف شدیم سهم مرحمت مآب آقا میرزا یوسف هم بموجب همین نوشته به اینجانب محمد مهدی رسیده است سوای سیصدو سی و سه تومان و هفت هزار و دهشاهی مطالبات داریم در میان است که آنچه وصول شود سهم اینجانب را بدهند و هرگاه کسی از وراث مرحوم عمو میرزا یوسف حرفی از سندی ابراز نماید عاطل و باطل است و از درجه اعتبار ساقط است و این چند کلمه بر سبیل تفریق نامچه قلمی گردید .

و کان ذالک فی تاریخ چهارم شهر شعبان المعظم من شهور سنه 1291
4 شعبان 1291(برابر 25 شهریور 1253)

توضیح آنکه سیصد و سی و سه تومان و هفت ریال مطالبات سوخت فیمابین مشترک است که ان شاءلله در صورت وصول باید نصف از وصول او را به اینجانب محمد مهدی و ورثه مرحوم آقا میرزا یوسف برسانند ودیگر به هیچ وجه حسابی نداریم .
مهر : محمد مهدی طباطبایی

در ضمن عقد خارج لازم ملتزم گردید آقا میرزا محمد مهدی مرقوم در متن بر اینکه از تاریخ ذیل الی مدت پنجاه سال تمام ورثه آقا میرزا یوسف مرقوم در متن سخنی داشته باشد خود آقا میرزا محمد مهدی مشارالیه از عهده برآید . تحریرا فی التاریخ

مُهر : میرزا محمد مهدی طباطبائی

 

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی محاسبات تجاری بین میرزا یوسف و میرزا محمد مهدی طباطبایی با برادران محمدجواد و محمدباقر فرزندان حاج محمد مهدی تاجر نراقی یک قرن و نیم قبل در نراق سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۰ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۲
سلحشوران شهر نراق

نراق بخشی از دلیجان در استان مرکزى به شهر مشاهیرخیز و علم و ادب مشهور است. به یکی دیگر از یکصد مشاهیر  شهر مذهبى و کهن نراق می پردازیم: 

آیت الله میرزا عبدالرحیم نراقى فرزند میرزا محمد حسن بن ملا محمد مهدى نراقى(آقابزرگ نراقی) از عالمان شیوا گفتار اهل نراق می باشد.
معظم له یکى از مشاهیر نراق در منطقه کاشان بود و از روحانیون صاحب نفوذ خاندان نراقى به شمار می رفت که به دلیل نافذ بودن کلامش به سیف الشریعه مشهوریت داشت و این نام نیکو در تاریخ ثبت گردیده است.
معظم له علاقه وافر به نراق و زادگاه نیاکانش داشت. یکی از فرزندان وى حسن نام داشت. میرزا عبدالرحیم سیف الشریعه در  6 ربیع الاول 1338(7 آذر 1298) دارفانى را وداع گفت.

منابع:
سایت سلحشوران شهر نراق

کتاب علما و دانشمندان کاشان صفحه ۴٢۶

کتاب تلخیص مرصادالعباد و چند مقاله صفحه ١٩٣ 

۰ نظر ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 به اجاره شرعیه قبول نمود آقا پهلوان حسن پینه دوز بیدگلی(بیدگل شهری در استان اصفهان و شش کیلومتری کاشان) از عالیحضرت آقا محمد جواد خلف مرحوم حاجی محمد مهدی تاجر نراقی(محمدجواد نراقی فرزند حاج محمد مهدی ابن استاد عبداله نراقی) همگی و تمامی یکباب دکان پینه دوزی واقع در گذر نو درب کاروانسرا از حال تحریر که ابتدای فروردین ماه سنه فارسی ئیل یونت (سال اسب) دلیل الی مدت یکسال بمبلغ چهل هزار و دویست شاهی که در هر ماهی هفتصدشاهی بدهد به قسط الشهور کارسازی نماید مقرور و مشروط اینکه در هر ماهی در مال الاجاره اگر مسامحه کرد  اختیار فسخ اجاره با موجر بوده باشد این چند کلمه بر سبیل اجاره نامچه قلمی گردید .
تحریرا فی عید نوروز سنه 1295
فروردین 1295 برابر(جمادی الاول 1334)

توضیح اینکه اجاره سال گذشته را پرداخته تا واضح باشد .

مُهر : بسم اله الرحمن الرحیم
 مُهر : به محمد و علی و یحیی

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری بابت بازخوانی اجاره یک باب دکان پینه دوزی واقع در گذر نو درب کاروانسرای نراق توسط پهلوان حسن پینه دوز بیدگلی از محمدجواد(پدر فضل الله معاون التجار) فرزند حاج محمدمهدی ابن استاد عبدالله نراقی در 103 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۸ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۱
سلحشوران شهر نراق










ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۱۷ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۲۵
سلحشوران شهر نراق
الوصل الماضیه.

بابت اجاره سه ساله باغ تقی شهره ورثه آقا محمود صادق( محمود ابن صادق اجداد حاج محمد محمودی فرزند نوروز) برحسب تفصیل زیر.
اود ئیل(سال گاو) اول ۳ تومان
بارس ئیل(سال پلنگ) سال دوم ۲/۵ تومان
توشقان ئیل(سال خرگوش) سال سوم ۲/۵ تومان
بانضمام اجاره یک ربع مجری المیاه(محل عبور آب) قنات سَرَجه شهره در مدت معلومه توشقان ئیل(سال خرگوش)
مبلغ هشت تومان  ( نصف چهار تومان) رایج سلطان به قسط السنین(نوعی وام سالانه) بتوسط عالیحضرت آقا محمدحسن خلف مرحوم آقا ابراهیم ابن آقا جعفر(اجداد نراقیِ مهندس خدابخش بیابانی) واصل و عاید این کمینه(حقیر) صبیه مرحوم آقا محمد باقر(سکینه دختر محمد باقر) زوجه مرحوم آقا محمود صادق(محمود ابن صادق پدرِ مرحوم نوروز محمودی) گردید قبول و مجراست و عندالحاجت حجت است .

 تحریرا فی شهر رمضان المبارک من شهور سنه یکهزارو دویست و نود و شش تا واضح باشد سنه 1296
رمضان 1296(برابر شهریور 1258)

 مهر ابوالقاسم(ملا ابوالقاسم فروغی نراقی فرزند ملا عبدالکریم)

 اقرت واعترف باخذ الثمن المسمی(بهای کالا) سنه 1296

 وکذا اعترف آقا باقر مُهر بسم اله الرحمن


Image result for ‫خدابخش بیابانی نراق‬‎

از جناب مهندس خدابخش بیابانی فرزند رضا ابن غلامرضا ابن محمدحسن ابن ابراهیم ابن آقاجعفر ابن علی بابت ارائه تصویر سند در خصوص نیاکانش قدردانی می گردد .

Image result for ‫مجتبی غفاری نراق‬‎

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری بابت بازخوانی اجاره سه ساله باغ تقی در قنات سَرَچه مربوط به ورثه محمود ابن صادق توسط محمدحسن ابن ابراهیم ابن جعفر یک قرن و نیم پیش در نراق سپاسگزار می باشد .


یادآوری می گردد در گذشته فردی به نام تقی محمودی فرزند صادق ابن محمود در قنات سَرَچه فعالیت داشته و در سن نسبتا جوانی فوت می کند و مکان زحمتش به باغ تقی مشهور می شود .

۰ نظر ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۰
سلحشوران شهر نراق

انسان به عنوان اشرف مخلوقات و برترین موجود آفرینش، از ویژگی ها و خصوصیاتی برخوردار است که او را از دیگر موجودات متمایز می کند. کرامت و بزرگواری ذاتی انسان، هدیه الهی نسبت به این مخلوق ویژه است .

تور عکاسان مهر درسرزمین وحدت/ رازو جرگلان میزبان ۴۰ هنرمند عکاس

اینک یکی از مخلصین اشرف مخلوقات را معرفی می کنیم :


آقای هادی عابدی تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۶۵ در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد گردید .

هادی عابدی

پدرش عابدین عابدی فرزند کمال و مادرش خانم میرشکاری فرزند علی از زمره خانواده های مومن و اصیل در شهر زیبای نراق هستند .

https://bayanbox.ir/view/7738043581627495565/0026.jpg

غیاث عابدی عموی ایشان هشت ماه بعد از متولد شدن هادی تاریخ ۲۷ دی ۱۳۶۵ در شلمچه خرمشهر با تنی بی سر در مسیر عدالت خواهی سرور شهیدان حسین ابن علی(ع) قرار گرفت و به شهادت رسید .

هادی عابدی در مهر ۱۳۷۰ در پیش دبستانی زادگاهش تحصیل را آغاز کرد و از مهر ۱۳۷۱ الی ۱۳۷۵ در مدرسه فاضل نراقی تحصیلات ابتدایی خود را با موفقیت به پایان رساند .
از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۷۸ در مدرسه راهنمایی اصفهانی نراق دوره راهنمایی را سپری نمود . همچنین دوره دبیرستان را از سال ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۲ در مدرسه اصفهانی نراق و علامه طباطبایی دلیجان و هنرستان کار دانش شهید هاشمی نژاد دلیجان در رشته تاسیسات آبرسانی و گازرسانی ادامه داد .

عابدی از تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۸۴ لغایت ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ دوران خدمت سربازی خود را در دفتر فرماندهی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) شهر قم متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذرانده و برگ پایان خدمت دریافت نمود. وی سرباز نمونه این لشکر در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ معرفی گردید.

در پی ادامه تحصیل از بهمن ۱۳۹۷ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلیجان رشته عمران در حال تکمیل مدارج علمی می باشد . تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ با سرکار خانم سعیده قجری ازدواج و جشن عروسی شان تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار گردید . خداوند قادر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۷ این زوج خوشوقت را صاحب فرزندی به نام نیهان عابدی نمود .

سوابق کاری آقای هادی عابدی نراقی :
سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ مسئول پذیرش و کنترل و راهنمای گردشگران تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در مجموعه نمونه گردشگری غار چالنخجیر نراقِ دلیجان

 

از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا کنون راننده خودروهای سنگین شهرداری نراق ، آتش نشان و روابط عمومی و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون نماینده سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی در شهرداری نراق

عضو هیئت رییسه انجمن صنفی رانندگان برون شهری بخش مسافری شهرستان دلیجان در سال ۱۳۹۶

مسئول روابط عمومی ستاد نماز جمعه شهر تاریخی نراق

رصدگر ستاد استهلال شهر تاریخی نراق تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری

خبرنگار صدا و سیمای استان مرکزی در شهر تاریخی نراق از سال ۱۳۹۶ تا کنون

عضو انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دلیجان بخش عکاسی از سال ۱۳۹۶

 

فعال در کانال های تلگرامی شهرداری نراق ، نراق شهر من ، جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نراق و غارچال نخجیر نراقِ دلیجان ثبت شده در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عضو فعال انجمن راهنمایان گردشگری شهرداری نراق

مسئول سایت شهر تاریخی نراق متعلق به شهرداری نراق

 

مسئول سایت ستاد نماز جمعه شهر نراق

عضو فعال بسیج نراق از سال ۱۳۷۷

دارای گواهینامه ویژه رانندگی با تراکتور (سال اخذ۱۳۸۶) و مسلط به انواع ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور و ادوات دنباله بند و تراکتور بیل دار با بیش از ۱۷ سال سابقه

عکاس و سازنده کلیپ در زمینه های مختلف

 برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون داریم .

۳ نظر ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۲۸
سلحشوران شهر نراق

 تصدق وجود محترمت گردم امیدوارم ان شاءالله مزاج شرافت امتزاج حضرت مستطابعالی در کمال صحت و قرین عافیت است دیگر از احوالات چاکر استفسار بفرمائید بحمدالله مزاجا سلامت و دعاگو عمر حضرت مستطابعالی هستم نگرانی ندارد مگر از فیض بی نصیب آن وجود محترم عالی است .
امیدوارم ان شاءالله خداوند نیز آن نعمت عظمی را روزی فرمایند . باری روزهای نوروز سلطانی می خواستم تبریک و تهنیت عرض نمایم همانروز دستخط مبارک رسید چون خبر شهادت حضرت آقای علی اکبر عراقی(درگذشت یکی از پیروان بهاییت) بود ؛ سبب دلتنگی و محزون قلب گردید . تمام تبریک و شادمانی عید برعکس شد . امیدوارم ان شاءالله بزودی قاتل و مرتکب خودش گرفتار بلائی عظیم بشود .

یعنی عموم اهل ایران از بلائی خیلی باید خوفناک باشند که بلائی عظیم خواهد رسید. خداوند ان شاءالله محفوظ فرمایند و سه روز قبل خبر حرکت عراق را شنیدیم ؛ واقعا این خبر خیلی باعث دلتنگی شد ؛ شب و روز آرام ندارم ؛ محض ملاقات به خدمت برسم ؛ یعنی روز شنبه از حضور حضرت آقای رئیس اجازه خواستم مانع شدند ؛ فرمودند پُست آتیه با هم می رویم .
از درگاه حضرت احدیت جل جلاله سائل(پاسخگو) و آملم(آرزو) که یکدفعه هم ملاقات را قسمت فرمایند دیگر کی خواهیم دید و کی ملاقات خواهیم نمود .
باری از عوض چاکر  از وی جناب نورچشم عزیزم آقا میرزا عبدالله(احتمالا عبداله فرزند میرزا فضل اله نراقی معاون التجار) دیده بوسی فرمائید و بخدمت حضرت علیه عالیه والده مقام را سلام کل برسانید و والده چاکر هم به عرض سلام مصدع است و حضور حضرت آقای حکیم الهی را خصوصا عرض تکبیر و سلام چاکرانه بفرمائید زیاده عرضی ندارد .
چاکر جان نثار عزیزالله اجزای پُست بناب(بناب یکی از شهرهای آذربایجان شرقی)

 

روی پاکت نامه :

هوالله
مراغه
حضور مرحمت ظهور حضرت مستطاب اجل اکرم افخم اعظم آقای معاون التجار تاجر نراقی دام اجلاله شریف باد
مورخ 29 شهر جمادی الاولی 1334
29 جمادی الاول 1334(برابر 14 فروردین 1295)

وصول دوم جمادی الثانی 1334
2 جمادی الثانی 1334(برابر 17 فروردین 1295)
اقل الفانی عزیزالله اجزای پُست

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری بابت بازخوانی نامه عزیزالله کارمند اداره پُست بُناب به فضل اله نراقی(معاون التجار) فرزند محمد جواد در مراغه 106 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۴ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۲۹
سلحشوران شهر نراق

مرداد ماه 1367 ایّام پایانی جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران بود که قطعنامه 598 مطرح گردید . سازمان مجاهدین خلق(منافقین) فرصت را مغتنم شمرده و با مساعدت ارتش متجاوز عراق از شمال عراق وارد استان کرمانشاه شد تا به خیال واهی خود سه روزه وارد تهران شوند .

علاوه بر ارتشیان دلاور نراق قریب 35 نفر از نیروهای پاسدار و بسیجی شهر دلیران نراق در عملیات مرصاد یا پدافندی آن حضور داشتند .

یکی از جان برکفان و چهره دوست داشتنی اهل نراق جناب آقای حسن کاظمی فرزند سلطان علی است که آن مقطع سرباز وظیفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود . به خاطره کوتاه ایشان توجه فرمائید :

حسن کاظمی

بنده مرداد 1367 نیروی بهداری بودم به قولی پزشکیار صدایمان می کردند . ما را با چرخبال هلی برن(هلی برد) کردن پشت گردنه چهارزبر کرمانشاه . با یکی از گردانها در لشکر مهندسی رزمی 42 قدراستان مرکزی(اراک) بودیم . نصف شب چند تا زخمی آوردن تا ما با امکاناتی که داشتیم مداوا کنیم .
چون در تاریکی فعالیت پزشکی انجام می دادیم افراد برایمان کاملا قابل تشخیص نبود فلذا بین مجروحین یکی هم منافق بود که وقتی زخم هاشو بستیم بلند شد لنگان لنگان بره . یکی از دوستان بهش گفت کجا ؟ گفت میخام برم پیش بقیه دوستام(منافقین) که تازه ما فهمیدیم دشمنه و کلی خندیدیم .

بعد هم اومدن و او را بردن و داخل یه گودال که چند تا اسیر دیگر بود نگهشون دارن تا صبح انتقال داده شوند . به صبح نرسیده یه خمپاره خود منافق ها زدن صاف خورد تو گودال و همشون از بین رفتن به غیر از همین مجروح که شب مداوا شده بود .بهش گفتیم میخواهی بری پیش رفیقات که خودشم خندش گرفت .

۰ نظر ۱۳ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۲۰
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook