سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

خدمت جناب مستطاب آقای آقا محمد ابراهیم مُشرف شود
فدایت شوم
سلامتی وجود شما را از درگاه حضرت احدیّت خواهانم . ضمنا عرض می شود مدتی می باشد شما از عراق (عراق عَجم شامل قسمتی از استان مرکزی) تشریف بُردید بروجرد ؛ از سلامتی شما بی اطلاع هستم .
متمنی است از سلامتی خود مرقوم(نوشتن) فرمائید . اخوی از شما احوالپرسی می کند . نورچشمی ها دستبوس هستند . والده غلامرضا(غلامرضا رحمانی فرزند ابراهیم) خدمت شما سلام می رساند .
ضمنا عرض می شود راجع به شیرینی خوری ها ؛ بنده به آقا محمد تقی گفتم خریداری نماید ؛ شما خودتان ترتیبش را بدهید . به آقا محمدتقی .... هم خودم پول به او دادم ؛ خواهش دارم که خود شما هم زحمت بکشید یک دسته خیلی مُد اعلا با محمد تقی خریداری نمایید .
زیاده سلامتی شما را طالبم – امضاء : نامشخص

توضیحات : دریافت کننده نامه محمد ابراهیم رحمانی فرزند نصرالله اهل شهر نراق و خدمتگزار اداره دارایی بروجرد و میمه و ... بود که تاریخ 13 اردیبهشت 1333 دار فانی را وداع گفت و پیکرش در گورستان میمه اصفهان خاکسپاری گردید . وی پدر مرحوم غلامحسین رحمانی است که در بقعه زبیده خاتون نراق دفن می باشد .

از جناب آقای قاسم قجری فرزند رضا(سلطانعلی) از بابت ارائه تصویر سند قدردانی می گردد .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نامه آقای رحمانی حدود 60 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۳۰ آذر ۹۸ ، ۲۲:۵۵
سلحشوران شهر نراق
 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بومگردی به معنی محل اقامت مسافر یا گردشگر است و منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه. بومیان هر منطقه  جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهمتر از آن فرهنگ منطقه، خودشان دست به ساخت چنین اقامتگاه هایی می زنند.

این اقامتگاه ها جایی است که انتقال حس٘ ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم های مختلف با تکیه بر مهمان نوازی و مهرورزی ایرانی" گردشگری " را به سمت خود می کشاند. مهمان نوازی ایرانی که در خون هر ایرانی جریان دارد و با تعبیر جغرافیای اقلیمی وقومی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

 

اهداف تاسیس اقامتگاه بوم گردی

از جمله اهداف تاسیس اقامتگاه های  بوم گردی،می توان به توسعه پایدار گردشگری،احیای ارزش سنتی و بومی، کمک به اقتصاد جامعه محلی و حفظ محیط زیست اشاره کرد.

در واقع گردشگری فرصت های زیادی را برای کسب و کار کوچک خانوادگی و جوامع محلی ایجاد می کند که از جمله این فرصت ها توسعه اقامتگاه های بوم گردی در نواحی مختلف کشور است.
اغلب این اقامتگاه ها خانه های قدیمی می باشند که احیا و بازسازی شده اند.در این نوع اقامتگاه ها تلاش بر این است تا گردشگران با آداب و رسوم، روش سنتی زندگی مردم بومی وغذاهای محلی آشنا شوند.
در این اقامتگاه ها که تقریبا همگی آنها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می کنند سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی در آن محل خاص آشنا شده واز غذاهای محلی آنجا استفاده و در محیطی طبیعی، سفر خود را به انجام برسانند. در نهایت می توان گفت آنچه امروز می تواند سبب توسعه پایدار گردشگری در کشور شود، به رسمیت شناختن اقامتگاه های بوم گردی است.

یکی از مصداق های مهمان نوازی ایرانی را می توان در اقامتگاه های بوم گردی دید.دو دهه از تاسیس این اقامتگاه ها در ایران می گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی وخارجی از گردشگری بومی ،تبدیل به یکی از ظرفیت های اقتصادی و سیاست های کلان کشور شده است.


آشنایی با اقامتگاه بومگردی نراقی ها

این اقامتگاه دومین اقامتگاه بومگردی شهر تاریخی نراق واقع در خیابان فاضل نراقی شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی پایین تراز ساختمان موزه شهاب سنگ واقع شده است.

این بنا که معروف به خانه تاریخی حاج محمد ابراهیم نراقی می باشد به پیشنهاد آقای دکتر محمد نراقی(شهرساز) توسط سرکار خانم مولود السادات میرسلطانی در سال ۱۳۹۲ خریداری گردید و به مدت سه سال زیر نظر جناب محمود مرادی نراقی مرمت وبازسازی و در سال ۱۳۹۶ به عنوان خانه بومگردی نراقی ها مورد بهره برداری قرار گرفت .

تاریخ 7 فروردین 1398 با مجوز رسمی اسکان واقامت از سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان مرکزی با مدیریت آقای محمود مرادی نراقی رسما فعالیت خود را آغاز وآماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران گردید.
پیشینه
قدمت اقامتگاه بومگردی نراقی را با توجه به قدمت خانه های تاریخی مشابه شهر می توان  حدود ۱۵۰سال تخمین زد و پیشینه تاریخی آن را متعلق به دوره قاجاریه می دانند . ولی آثار وشواهد ودیدگاه پژوهشگرانی که از بافت تاریخی نراق بازدید نموده اند قدمت خانه های تاریخی از جمله این خانه را نزدیک به ۲۰۰سال بلکه بیشتر تخمین زده اند.

 

ساختار اقامتگاه

 

ورودی:
ورودی ساختمان دارای دو لنگه در چوبی با کوبه های فلزی مجزا ومتفاوت می باشد که شاید ذهن شما را به این سوال معطوف کند که دلیل این دو نوع کوبه متفاوت بر روی این درهای قدیمی چیست؟
این کوبه ها جنسیت میهمان را پشت در مشخص می کرد. کوبه درب سمت راست به صورت چکش و وزنه آهنی آویزان بود و صدای بم تری داشت ومشخص می شد میهمان  پشت درمرد است . ولی کوبه سمت چپ حلقه ای وصدای زیرتر داشت که مشخص می شد میهمان زن است. بنابراین اگر مرد در خانه حضور نداشت زن خانه با رعایت حجاب کامل در را به روی میهمان می گشود.

هشتی :
هشتی خانه بلافاصله بعد از ورودی قرار گرفته و به نام سالن انتظار گفته می شود.در گوشه هشتی و روبروی درب ورودی شناسنامه خانه شامل نام مالک اصلی وفعلی و تاریخ مرمت و بازسازی و تاریخ افتتاح آن روی کاشی های بنفش چسبیده به دیوار درج گردیده است.
 بنای این ساختمان تاریخی دوطبقه می باشد که طبقه زیرین آن که بعد از هشتی قرار گرفته به آشپزخانه وانباری تعلق دارد وطبقه فوقانی آن که دارای پله های مخصوص می باشد، دارای یک هال (سالن پذیرایی عمومی)نسبتا بزرگ و دارای چهاراطاق با تجهیزات کامل می باشد.

 اتاق ها دارای چشم انداز زیبا و جالب می باشند به طوری که از فضای بیرونی آنها به راحتی می توان بافت تاریخی نراق را با تمام زیبایی هایش مشاهده نمود .
از جمله خانه های تاریخی با بادگیرهای قشنگ،آب انبارها،حسینیه ها، منازل تاریخی فاضلین نراقی(علامه حاج ملا محمد مهدی وفرزندش علامه حاج ملا احمد نراقی) و ازهمه مهم تر کوه اُل با قامتی بر افراشته ونماد شهر تاریخی نراق و هرکدام از اطاق ها دارای تلویزیون،یخچال فریزر،تختخواب،تلفن و وای فای ،سرویس بهداشتی فرنگی ومعمولی وحمام می باشد.
در اتاق ها مجموعا ۱۳ تختخواب وجود دارد و با نفرات اضافه ظرفیت اقامتگاه به ۲۰ نفر افزایش پیدا می کند. همچنین اتاق ها مجهز به سیستم گرمایشی(پکیج) و سر مایشی(کولر) می باشد .

اقامتگاه دقیقا امکانات یک هتل چهار ستاره را دارد و خدمات یک هتل را ارائه می دهد ولی هزینه بوم گردی دریافت می شود.
برای مثال :تعویض ملافه ها برای هر مسافر؛تهیه امکانات حوله حمام وحوله دستی برای هر مسافر؛شامپو وصابون برای هر مسافر و هزینه اقامتگاه در بومگردی نراقی ها ۷۵ هزار تومان برای هر نفر همراه با صبحانه کامل است که برای نفرات اضافه ۵۰ هزار تومان و برای افراد زیر ۱۲ سال ۳۵ هزار تومان محاسبه می شود.البته قیمت ها ثابت نیستند وصورت مقطعی می باشند .

امکانات جانبی اقامتگاه شامل:
 کافی شاپ و رستوران بوده که مکان مناسبی برای برگزاری جلسات، دورهمی ها،میهمانی ها، برگزاری کلاس های آموزشی و خصوصا جشن تولد ها می باشد و این از مزایای منحصر به فرد اقامتگاه بوده که مدیریت آن برای راحتی میهمانان داخلی و خارجی ،گردشگران و خصوصا همشهریان عزیز نراقی تدارک دیده است.
در پایان اگر علاقمند به سفر در اقامتگاه بومگردی نراقی ها هستید به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از سفر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید چرا که بسیاری از بومگردی ها برای معرفی خود در فضای اینترنت فعال هستند توضیحات کاملی از مجموعه های خود را برایتان مهیا کرده اند.

همچنین می توانید به سایت سلحشوران شهرنراق به آدرس:www.salahshorannaragh.blog.ir مراجعه نموده وبا جاذبه های گردشگری این کهن شهر،آداب و رسوم، شناخت مشاهیر و فرهیختگان و...، به عنوان دومین شهر گردشگری کشور به لحاظ معماری سنتی بی نظیرش آشنا شوید.

سایت سلحشوران شهر نراق از پژوهشگر و نویسنده توانمند جناب آقای مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این تحقیق سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۹ آذر ۹۸ ، ۲۳:۰۰
سلحشوران شهر نراق

به : نراق
تاریخ 16 شهر رجب المرجب 1316

خدمت مُطاع معظم آقا محمد باقر ولد استاد آقاجان(محمد باقر فرزند آقاجان) ملاحظه فرمایند

مُطاع(مطیع) معظم  ان شاءاله تعالی وجود مُعزز(گرامی) قرین رحمت و اعتدال است . ضمنا عرض می شود مراتب از قراری است که در خط علیحده قلمی و انفاد(سپری کردن) شده است .
الحال را هم مبلغ بیست و شش تومان ( نصف سیزده تومان ) قَران صرفی از جناب مستطاب آقا محمد جواد تاجر نراقی دریافت نموده که شما زحمت کشیده بفاصله یک یوم بعد از این تحویل و تسلیم آقا نعمت الله تاجر نراقی(نعمت اله فرخزاد نراقی فرزند محمد جواد ) نمائید و ظهر هذا ورقه را قبض الواصل نموده اخذ فرمائید .

صحیح است ، مِن اقل حاج محمد حسین پیش وری

فی تاریخ 16 شهر رجب المرجب 1316
16 رجب 1316(برابر 9 آذر 1277)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه حاج محمد حسین پیش وری به محمد باقر فرزند آقاجان مبنی بر دریافت و تحویل مبلغ مشخص 125 سال قبل در شهر نراق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۳:۴۷
سلحشوران شهر نراق

مُزوَّره (mozavvare)از نظر لغوی به معنی نوعی غذای بدون گوشت است که به عنوان شور با برای مریض می پزند  و نام دیگرش به اصطلاح آش پرهیز می باشد.

این غذا را در گویش محلی نراق به آن " مُزاوِرَه " می گویند وغذایی شبیه اِشکَنه یا به گویش محلی "هل بادیون" است .


با این تفاوت که در پخت هل بادیون از تخم مرغ و در ساخت مزاوره از مغز گردو استفاده می کنند.
در پخت این  نوع غذا گوشت به کار نمی رود مانند " دیزی دروغی " که آن هم ازغذاهای سنتی شهر تاریخی نراق بود و در پخت آن به جای گوشت از مغز گردو استفاده می کردند و دیزی را داخل چاله کرسی می گذاشتند تا آبگوشت بپزد و سپس سرو می نمودند .

نحوه تهیه مزاوره

برای پخت این غذا ، ابتدا مغز گردو و پیاز را به مقداردلخواه داخل سِرکو می کوبیدند. سپس مقدار کمی روغن را با مقدار کمی پیاز خرد کرده جداگانه در داخل ظرف مخصوص سرخ می کردند و بعد مخلوط پیاز ومغز گردو کوبیده را به پیاز داغ اضافه وتفت می دادند تا مغز گردو به روغن بیفتد.

مقدار دلخواه شنبلیله خشک را هم به آن اضافه و کمی دیگر هم تفت می دادند و در پایان آب ،نمک و زردچوبه اضافه نموده و در حرارت ملایم می گذاشتند تا جوش بیاید و کمی هم جوش بخورد.
سپس آن را از روی حرارت بر می داشتند و قبل از خوردن با چاشنی هایی نظیر سماق، فلفل ،قره قوروت طعم دار می کردند ومصرف می نمودند.البته افزودن چاشنی دلخواه بود وگاهی هم شیره یا عسل هم اضافه می کردند .
در زمان قدیم تشریفات غذاخوری مانند امروز نبود.غذای آبکی مانند آبگوشت ، اشکنه و حتی مزاوره را داخل یک کاسه مسی یا لعابی بزرگ می ریختند و وسط سفره می گذاشتند و بعد نان شاته خشک محلی را در آن خرد کرده و تَرید ( تَلیت) می کردند و با اشتیاق فراوان سرو می نمودند.

حتی گاهی اوقات قاشق هم سر سفره کم بود و سعی می کردند دو یا سه نفر به نوبت با یک قاشق غذا بخورند و گاه می شد که حتی با قاشق چوبی هم غذا می خوردند.
این رسم زندگی پدران ومادران ما با صفا و صمیمیت بود. یک خانواده دور سفره می نشستند و با هم در یک ظرف غذا می خوردند چرا که وسایل غذاخوری در آن زمان مانند امروز وجود نداشت. ظروف اکثرا مسی ولعابی بودند مانند کتری مسی ،تیمچه ،کَمُجدان ،کاسه،جام (نوعی کاسه مسی  ) همه از جنس مس بودند .


حتی برای چای وآب خوردن هم اعضای خانواده از لیوان واستکان یا فنجان استفاده می کردند و زندگی آنها سرشار از سلامتی، عشق و دورهمی بود.
ولی امروزه با رعایت کامل بهداشت و مصرف ظروف غذاخوری جداگانه ، شاهد انواع بیماری های مختلف بوده وهستیم ولی در قدیم با توجه به اینکه به بهداشت هم چندان اهمیت نمی دادند ولی زندگی آنها از هر لحاظ بهتر از زندگی مدرن امروزی بود.

سایت سلحشوران شهر نراق از پژوهشگر تاریخ و فرهنگ جناب آقای مرتضی علی آقایی و مادر محترمه ایشان سرکار سیّده خانم آغا  جوادی فرزند سید جواد از بایت تهیه این تحقیق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۷ آذر ۹۸ ، ۲۳:۰۲
سلحشوران شهر نراق

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ للهِ الَّذِی أَحَلَّ النِّکاحَ وَ حَرَّمَ الزِّناء وَ السِّفاحَ و صل الله علی محمد و آله الاجمعین
و بعد چون نظام عالم و بقاء نسل بنی آدم به مناکحت منوط و به مزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمن وسعت رزق و غناست و متکفل رفع فقر و عناست لهذا بمضمون بلاغت مشحون النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی در اسعد ساعات و ایمن ایام رشته عقد مناکحت و مزاوجت دائمیه واقع و مستحکم گردید و به صحت انجامید فیمابین الشباب العاقل البالغ الرشید و هو آقا سید محمد موسوی دارای شناسنامه ۱۳۴۷ صادره از دفتر آمار محلات متولد سنه ۱۳۳۳ قمری فرزند آقای سید حبیب الله موسوی نراقی و حره البالغه العاقله الباکره الرشیده مسماه کبری خانم بیابانگرد دارای شناسنامه ۱۵۸۳ صادره از دفتر آمار محلات متولد ۱۳۰۱ شمسی صادره از دفتر آمار محلات صبیه آقا حسن حمامی بیابانگرد بصداق مُعین و کابین مُبرهن مبلغ هشتاد و پنج تومان که عبارت از ۸۵۰ ریال بوده باشد بموجب تفصیل ذیل .

هدیه کلام اله مجید یکجلد یکتومان.
نقد مافی الذمه سه تومان .
رخوت ملبوس یکدست ده تومان .
رختخواب قلمکار یکدسته ده تومان .
فرش اطاق قالی و غیره دسته پانزده تومان .
.مسینه آلات ساخته شده بوزن شاه دو مَن شانزده تومان
 تمامی ششدانگ یکدرب اطاق سفید جدید البناء واقعه در خانه بالا شهره در محله دنیاداران من محلات نراق که محدود است باطاق یوسف اشرفی و به خانه استاد باقر پالان دوز و حدّی بفضای خانه و حدّی به دالان راهرو خانه با جمیع متعلقات و مشاعات تابعه آن از انوار و اغلاق(دریچه) و ممر و مدخل که مشتمل بر سه چشمه که خشت پوش است باستثناء نیمدانگ از آن که مختص خود ناکح است و قیمت آن سی تومان است والصداق مرقوم کلا فی الذمه الزوج المسطور................. والکسوه وعلیه الیمکن والتمکن عندالطلب اولا اورفعا سرا و علانیه .
وقدوقع العقدالمبارک المیمون فی ثالث شهر شوال المکرم و پارس ئیل(سال پلنگ) سعادت دلیل سنه ۱۳۵۷ مطابق پنجم آذر ماه سال ۱۳۱۷.
۳ شوال ۱۳۵۷ برابر ۵ آذر ۱۳۱۷
الهم الف بتهماو بارک عقدهما و صحت نسلهما وارزقنا خلقا ... ذکورا بحق محمد و آلهاجمعین.

مرحوم سید محمد موسوی

الشهود التعریف التوکیل :
 
استاد ماشاالله اوضاعی(فرزند حسین)
کربلائی محمد صادقی
غلامحسین قاسمی(فرزند کریم)
آقا حسن بیابانگرد(فرزند ... پدر عروس)
نصرالله قطبی نراقی(فرزند زین العابدین)
کُلهم نراقی.


از جناب آقای سید شهاب موسوی فرزند سید جمال از بابت ارائه تصویر این قباله قدردانی می گردد .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله ازدواج سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۶ آذر ۹۸ ، ۲۳:۰۷
سلحشوران شهر نراق

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است .  صبح دوشنبه تاریخ ٢٨ مرداد ١٣۵٣ برابر ٣٠ رجب ١٣٩۴ و ١٩ آگوست ١٩٧۴ شهاب سنگی بر بام دبیرستان حاج معصومی (باغ شاه محمود سابق) شهر نراق فرود آمد که صدای مهیب و هولناک آن اهالی را وحشت زده کرد .

یکی از اهالی ذی نفوذ و نیکوخِرد نراق آقای حاج یوسف عضایی فرزند ماشاءاله که قطعه ای از زمین های باغ شاه محمود را خریداری و محل سکونتش تا محل فرود سنگ آسمانی فاصله نزدیک دارد به محل وارد و بعد از رفتن مامورین قطعه ای از این سنگ را در کُنجی یافته و ۴۵ سال از آن حراست نموده است .

 

با توجه به افتتاح اولین موزه شهاب سنگ ایران روز پنجشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٨ در شهر نراق و نگهداری قطعاتی از شهاب سنگ های چهار سیاره مریخ ، عطارد ، وستا و ماه  ؛ جناب حاج یوسف عضایی با مساعدت سایت سلحشوران شهر نراق این قطعه زیبا و شگفت انگیز از اجرام آسمانی را به مسئولین امر طی صورتجلسه و با ثبت رسمی نام اهدا کننده تقدیم  نمود .

در لوح تقدیمی به جناب آقای حاج یوسف عضایی نوشته شده :

 

با سلام و احترام

از اینکه بخشی از شهاب سنگ نراق را از سال ١٣۵٣ تا کنون نزد خود به امانت نگهداری نموده اید و اینک که این سنگ ارزشمند را به موزه شهاب سنگ نراق اهدا می کنید نهایت تقدیر و تشکر را داریم .

لذا بر خود وظیفه می دانیم این اقدام ارزشمند جناب عالی را پاس بداریم و امیدوایم در پناه خداوند متعال در کلیه امور موفق و پایدار باشید .

ایرج عشقی مشاور طرح موزه شهاب سنگ

مهدی آعلی رئیس شورای اسلامی شهر نراق

حسن امین زاده شهردار نراق

 

 

در مراسم افتتاح اولین موزه شهاب سنگ ایران و رونمایی از چند سنگ و کتاب شهاب سنگ شهر نراق افراد و مسئولینی حضور داشتند که از جمله آنان :


ایرج عشقی استاد زمین شناس دانشگاه آخن آلمان و مشاور طرح موزه شهاب سنگ نراق

عباس معصومی خیّر نیکوکار نراق

سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی

علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات درمجلس شورای اسلامی

محمود مرادی مدیر عامل شرکت عمران شهر امیر کبیر

سیامک سلیمانی فرماندار شهرستان دلیجان

بهرام فدایی بخشدار مرکزی

حسن امین زاده شهردار نراق

مهدی آعلی رئیس شورای اسلامی شهر نراق و اعضای شورا

دیگر مسئولین مربوطه  و مردم علاقمند

این مراسم در سالن اجتماعات کتابخانه فاضلین نراقی شهر نراق  برگزار گردید و از افراد مختلف از جمله فرهیخته فرهنگی و خیّر عزیزاله فروغی و دیگر دست اندرکاران تقدیر به عمل آمد .

پس از مراسم مسئولین و مردم به دبیرستان عباس معصومی عزیمت و موزه شهاب سنگ ایران را در محل فرود آن افتتاح نمودند .

۰ نظر ۲۵ آذر ۹۸ ، ۲۲:۰۵
سلحشوران شهر نراق

مبلغ یکصدو بیست تومان که عبارت از یکهزار و دویست ریال می باشد از مال خاص خالص آقای میرزا عبدالحسین مهدوی نراقی دین ثابت و لازم است شرعا بر ذمه و رقبه عالیقدر آقا شکراله جعفری نراقی که مبلغ نامبرده بالا را از تاریخ زیر الی انقضاء مدت پنج ماه دیگر ادا و کارسازی نماید و به هیچ گونه عذری موقوف و معطل نسازد .
و کان ذالک تحریر فی اول آبان ماه 1325

اثر انگشت شکرالله جعفری(مرحوم شیخ شکراله جعفری فرزند احمد) مورد گواهی است
امضاء : امرالله عزیزی(مرحوم حاج امرالله عزیزی فرزند خیرالله ابن میرزا عزیز اهل شهر نراق)

بازخوانی نوشته پشت سند :

...آقا شیخ شکرالله جعفری(فرزند ...) تاریخ 1/1/1326 باید بدهد یکصدو بیست تومان

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی کارسازی پول توسط میرزا عبدالحسین مهدوی نراقی به شکراله جعفری 73 سال قبل سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۴ آذر ۹۸ ، ۲۲:۲۲
سلحشوران شهر نراق

خاک لون کردن به معنی آغشته کردن گیاهان به خاک و این کار یک نوع مبارزه غیر شیمیایی جهت مبارزه با دفع آفات گیاهی در نراق قدیم بود .

به این صورت که با پاشیدن خاک (باد دادن) بر روی گیاهانی همچون یونجه،  گوجه ، گوجه فرنگی ، بادمجان، سیب زمینی، خیار و... شته ها و بیماری های گیاهی را از بین می بردند.

کشاورزان قدیمی که در قید حیات هستند این کار را به خوبی به یاد دارند.آنها برای انجام این کار مقداری خاک نرم با کود و یا خاکستر قبل از آب دادن زمین سر بال کَرت(کردو) می ریختند و با بیل روی محصولات می پاشیدند به این صورت محصول خاک لون می شد و ذرات میکروسکوپی خاک روی بدن حشرات و شته ها می نشست و آنها را نابود می کرد.

یکی از وسایل چوبی قدیمی که جهت این کار، کاربرد قابل ملاحظه ای داشت " بیرینه " نام داشت که برای مبارزه با کرم سر خرطومی یونجه استفاده می شد.
بیرینه یک نوع  دنباله بند بود که به مال می بستند و درست شبیه ماله ‌(لَت )بود یعنی دنباله بندی که برای صاف کردن زمین کشت شده بعد از گاویاری(شخم زدن) زمین انجام می شد با این تفاوت که در یک طرف تخته بیرینه چندین میخ ضخیم به صورت وارونه می کوبیدند واین دنباله بند بر خلاف (لَت)که خاک را صاف می کرد این وسیله باعت خراش دادن خاک می شد.

در هنگام مبارزه با کرم سر خرطومی یونجه این دنباله بند را به مال می بستند و گاویار هم روی آن می ایستاد و حیوان حرکت می کرد . در نتیجه این میخ ها با خراش دادن خاک بدون اینکه به ریشه گیاه آسیبی برساند مقدار خاک را به هوا جابجا می کرد. با انجام این کار ذرات خاک روی  پوست آسیب پذیر کرم سر خرطومی یونجه می نشستند و آن را نابود می کردند.
البته این کار برای مزارع کوچک انجام می شد و در زمین های کم یا کرت های کوچک یونجه که مال رو نبودند با خاک پاشی با بیل انجام می گرفت و در عصر حاظر این کار با سموم وحشره کش های شیمیایی انجام می شود .

شایان ذکر است که میکروب های مفید خاک برای جلوگیری از آلرژی بچه ها هم مفید است و ضرری ندارند .
همان طور که در قدیم بچه ها خاک بازی را دوست داشتند و به گویش محلی خود را شبیه " ماله خاکی" می کردند و به خانه می آمدند و مادران زیاد به این کاراهمیت  نداده و فقط به تکان دادن وعوض کردن لباس بچه بسنده می کردند امروزه هم پزشکان معتقدند که به بچه ها باید اجازه داد خاک بازی کنند .
بالاخره باید قبول کرد که یک حکمتی در خاک هست که بچه ها را در کودکی به سمت خود می کشاند.

 

سایت سلحشوران شهر نراق از پژوهشگر و نویسنده توانمند جناب آقای مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این تحقیق سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۲۳ آذر ۹۸ ، ۲۲:۲۴
سلحشوران شهر نراق

الحمدلله الذی احل البیع و حرم الزناء والسفاح و صل الله علی محمد و آله

 

و بعد چون نظام عالم و بقاء نسل بنی آدم بمناکحت مربوط و بمزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج و متضمن وسعت رزق و غنا و متکفل رفع فقر و عناست و تارکین این سنت سیئه از حوزه اسلام دور و در نزد اولوالالباب مخذول و منکوب است فلهذا به مضمون بلاغت مشحون.
وانکحو الایامی منکم والصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونو فقراء و یغنیهم الله من فضله ولله واسع علیم .
و بقول نبی الامی صل الله علبه و آله .
النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین الشباب العاقل البالغ الراشد و هو نادعلی حسینی دارای شناسنامه نمره ۹۷۹ صادره از دفتر آمار محلات فرزند کربلائی حسین حمامی حسینی متولد ۱۲۹۴ قمری والحره البالغه هی المسماه بخانم حسنی شماره شناسنامه نمره ۸۴۸ متولد ۱۳۴۰ قمری فرزند آسید جلال حسنی غسال نراقی بصداق المعین والمهر المشخص المعین مبلغ یکهزار و ده ریال که عبارت از یکصدو یکتومان بوده باشد قران رواج فعلی ایران بموجب ذیل السطر .
هدیه کلام الله یکجلد ۳ تومان.
وجه نقد مافی الذمه ۸ تومان .
فرش اطاق نصف بر عهده والد ناکح است و نصف بر عهده خود ناکح ۲۰ تومان .
رختخواب بر عهده والده ناکح یکدست ۱۰ تومان .
گوسفند سه راس ۱۵ تومان .
مسینه آلات یکمَن بر ذمه خود ناکح و یکمَن بر ذمه والده ناکح جمعا دو من ۲۰ تومان .

رخوت ملبوس یکدست ۱۰ تومان .
همگی و تمامی یکدرب اطاق تحتانی واقعه در خانه علی شهره فی محله سفلای نراق مسکونی والده ناکح محدود به حدود ذیل .
حدّی به طویله والد ناکح .
حدّی باطاق سید اکبر حمامی .
حدّی بطویله استاد رضا علی نبی.
حدّی به دالان راهرو موهوبی والده ناکح که مسماه است به خاور صببه مرحوم آقا عبدالصمد خانی شهره به ضمیمه یکمَن مس و مبلغ ۱۰ تومان قیمت فرش جزو صداق نمود وآقا حسین والد ناکح ده تومان قیمت یکدسته رختخواب جزو  صداق نمود و قیمت اطاق مع جمیع مایتعلق بها از ممر و مدخل و مشاعات و ابواب واعلاق قیمت ۱۵ تومان مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صریحه ملیه اسلامیه مشتمله علی الایجاب والقبول والصادرین عن وکیلهما بعد ثبوت وکالتهما فلهاالنفقه والکسوه وقد وقع العقد المبارک المیمون .

 

بتاریخ یوم پنجشنبه یازدهم شهر شوال المکرم 1358 مطابق بیست و نهم آبانماه ۱۳۱۸ شمسی

 

الشهود التعریف التوکیل :

آسید محمد میرزا شناسنامه ۱۶۲۵ صادره از دفتر محلات

استاد محمد رضائی شناسنامه ۴۳۱ صادره از دفتر محلات(محمد رضایی فرزند علی ابن غلامرضا ابن حسین)

مسیب شفیعی شناسنامه ۳۱۲ صادره از قم(مسیب یا مصیب شفیعی فرزند علی)

نصرالله قطبی شناسنامه ۱۷۷ صادره از دفتر محلات(نصراله قطبی فرزند زین العابدین)

اعترف آسید ناکح بما رقم فیه نصرالله یوسفی نراقی

اعترف بمارقم فیه محمد حسین احمدی(احتمالا محمدحسین احمدی فرزند حاج میرزا کوچک ابن حاج علی نقی نراقی)

 


از جناب آقای علیرضا حسینی فرزند نادعلی از بابت ارسال تصویر عقدنامه سپاس گزاریم .

 Image result for ‫جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری‬‎

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی عقدنامه نادعلی حسینی و خانم آغا حسنی سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۲ آذر ۹۸ ، ۲۲:۰۰
سلحشوران شهر نراق

پیشکش به کنگره سردار محمدعلی قجری نراقی اولین شهید استان مرکزی

 


پیچیده عطر بوی تو در گلعذار عشق
ای سرفراز معرکه در کارزار عشق

 

ای شمع پُر گداز به بازار عاشقی
پروانه ی فتاده به پای شرار عشق!

 

بیدار خط شکن به مصاف ستمگران
مانده به عهد خود همه جا استوار عشق!

 

تا اوج قلّه های یقین پَر گشوده ای
سیمرغ قاف قافله در شاهکار عشق

 

ای زنده ی همیشه تاریخ ای شهید
ای لاله تپیده به خون در دیار عشق

 

ای پاسدار مرتبتِ عشق و راستی
ای نخل پُر ثمر که شدی سایه سار عشق!

 

فرمان حمله تا زِ جلودار می رسد
باید شویم جمله ولایتمدار عشق

 

چون و چرا به امر ولی نیست عَجّلوا
تا شد امیر قافله بنیانگذار عشق

 

نوشید باده از کف پیر مُراد خویش
نشناخت پا زِ سَر که چنین شد خُمار عشق

 

پیمان که بَست بر سَر بازار روزگار
پوشاند جامه های عمل بر شعار عشق

 

السّابقون نماد تو ، السابقون بُوَد
ای تاخته به عرصه ی هر بیشه زار عشق

 

جان دید پیش حضرت حق قابلی نداشت
بر خویش پا نهاد که شد هوشیار عشق

 

بادا رَدای سرخ شهادت مبارکت
ای اوّلین شهید منطقه هان ! ای بهار عشق

 

باید به جان خرید بَلا تا زِ کِیدِ دیو
رَست و رَسید تا به سرانجام کار عشق

 

الگوی عشق و مظهر ایثار و راستی
خورشید آسمان عمل پاسدار عشق!

 

در راه ماندگان طلب شوق می کنند
بوسیدنی شده است در اینجا مزار عشق

 

 

 

غلامعلی صفری فرزند رضا اهل شهر دلیجان

۰ نظر ۲۱ آذر ۹۸ ، ۲۲:۱۳
سلحشوران شهر نراق

روحی و کینو نعمتی بجوهر حُبُّک الفدا   بعد از اظهار نیستی و فنا و حمد و ثنای بر محبوب عالم و مربی امم را لایق و سزاست جناب سلاله السادات آقای میراسدالله آقا فرمودند گویا جناب معاون التجار(فضل اله نراقی فرزند محمد جواد) خیال حرکت دارد به نراق ، خیلی افسوس و تاسف خوردیم که چه خدمتی به اون وجود مبارک ننمودیم واله احبّای(دوستان) نیاب کلا خجالت و شرمنده هستم .
حق جله جلاله تائید و توفیق عطا فرماید ، کاربار حضرتعالی ان شاءاله خوب می شود . سلام مخصوص کربلائی حسن و آقا معمارباشی می رسانند و سلام مخصوص به همشیره ام و آقا میرزا عبداله برسانید.
و تکبر مخصوص بخدمت جناب قبله گاهی آقای حاجی صدرالحکما سلیمه اله و سایرین بسته برحمت جناب عالی است حاضرالوقت املائی حق جناب رئیس و معمارباشی ...... سلام می رسانم .

قربان شما کاظم

جمادی الاول 1334(برابر اسفند 1294)

 

 سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه کاظم و مسافرت فضل اله نراقی به نراق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۰ آذر ۹۸ ، ۲۲:۲۲
سلحشوران شهر نراق

 بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ، خانه هایی که والدین و فرزندان آن دارای روحیه انقلابی گری و دفاع مقدسی و ولایت پذیری هستند همواره پاتوق و وعده گاه مبارزین می شود .

خانه حاج علی محمودی و حاجیه فاطمه رضایی به دلیل مذهبی بودن خودشان و فعالیت های موثر فرزندانشان : حسینعلی ، مرتضی ، کاظم و عبداله محمودی کانون و میعادگان انقلابیون و سلحشوران شهر نراق بود .  

این خانه قبل از انقلاب علاوه بر سکونت مبارزین خانواده ، محل فعالیت موقت انقلابیون خاندان همچون نصرت اله محمودی بود که ماموران محمدرضا پهلوی در الیگودرز را عاصی کرده بود .

                                مرحوم حاج علی محمودی                  مرحومه حاجیه فاطمه رضایی

در مقطع جنگ تحمیلی در این خانه برو بیای قابل توجهی انجام می گرفت و رزمندگان دارای مراسم هایی در آن بودند . دختران این خانواده موقع بدرقه برادران و رزمندگان با پخش نقل و پاشیدن آب سبزی پشت سر نیروها آنان را از زیر قرآن عبور می دادند .

خانه شهیدان محمودی شهر نراق در بافت قدیم و مقابل جُنگ مسجد پایین و آب انبار و حسینیه و موزه واقع است .

سال ها در ایام های خاص خصوصا ظهر عاشورا در خانه شهیدان محمودی با پخش نذری و شربت و شیرینی از عزاداران حسینی پذیرایی به عمل آمده و مردم هم یاد و خاطرات شهیدان را برای یکدیگر نقل می کنند.

فرزندان این خانه هر کدام به خیر و فعالیتی مشغول بودند : 

Image result for ‫حسینعلی محمودی نراق‬‎

حاج حسینعلی محمودی همان ابتدای جنگ نابرابر با کمک امام جمعه فقید شهر نراق آیت اله سید محمد باقری موسوی ستاد جنگزده ها را در مسجد حاج شیخ عباس(مسجد قمر بنی هاشم) راه اندازی نمود و ضمن معلمی قریب دو سه سالی داوطلبانه به مهاجرین جنگ که در نراق مهمان شده بودند یاری می رساند . همسر مکرمه اش نیز پشتیبان این نوع فعالیت ها بود . حاج حسینعلی اواسط جنگ لباس رزم به تن کرد و وارد جبهه های خوزستان شد .  

حاج مرتضی محمودی با اینکه به همراه همسر مکرمه اش فرهنگی بودند ولی در ستاد پشتیبانی جنگ و مراکز آموزشی و مراسم های مختلف داخل شهر فعالیت های موثر داشتند .ایشان در حلقه اتصال نیروهای جبهه به یکدیگر نقش داشت.  

عبداله محمودی با افکار منحصر به فرد بسیجی کمک حال مردم نراق بود و حتی داوطلبانه برای باسواد کردن افراد مُسن که از تحصیل محروم شده بودند کلاس پیکار با بیسوادی راه اندازی کرد . ایشان جزء هسته اولیه راه اندازان ساختمان بسیج بود . سال چهارم دبیرستان معصومی درس و مشق و کلاس را رها و در پدافندی عملیات های : فرمانده کل قوا و ثامن الائمه در جبهه های جنوب حاضر شد و در سومین اعزامش طی عملیات فتح المبین  در منطقه شوش پس از خلق حماسه های جاودان موفق شد نام خود را در جرگه ی لایقان لقاءاله ثبت نماید .

کاظم محمودی از چهره های موثر نهضت آیت اله خمینی(ره) بود که به همراه اقوام خود در نماز عید فطر قیطریه تهران و واقعه جمعه سیاه 17 شهریور 1357 به همراه پسر عمه اش غلام محمد ابوالحسنی حضور داشت .

کاظم بعد از انقلاب به سربازی در ارتش رفت و پس از پایان خدمت در اواسط مهر 1359 به عضویت در سپاه پاسداران شهرستان محلات در آمد . در عملیات فرمانده کل قوا از ناحیه سر مجروح گردید و نهایتا این سردار سپاه اسلام به عنوان فرمانده گردان طی عملیات محرم خلعت زیبای شهادت پوشید .

این خانه منهای فرزندان خانواده محل تردد رزمندگان  و شهدای دیگری از اقوام نزدیک آنان بود :
 
نصرت اله محمودی فرزند یوسف تاریخ شهادت 22 آذر 1359

احمدرضا محمودی فرزند یوسف تاریخ شهادت 13 تیر 1361

سید محمد جوادی فرزند سید رضا تاریخ شهادت 18 اسفند 1362

سید حسن جوادی فرزند سید ماشاءاله تاریخ شهادت 17 فروردین 1365

احمد ابوالحسنی فرزند عزت اله جانباز و آزاده


علی رغم مخالفت خانواده های دو شهید محمودی به اصرار جمعی از همرزمان و شهید دوستان روز جمعه تاریخ 15 آذر 1398 برابر با 9 ربیع الثانی 1441 و در سالروز ولادت حضرت امام حسن عسگری(ع) تابلوی " خانه شهیدان عبداله و کاظم محمودی شهر نراق" بر سر در این خانه خاطره انگیز نصب گردید .

لیدرها و راهنمای گردشگران همانگونه که سایر خانه های قدیمی و مراکز شهر نراق را برای افراد شرح می دهند زین پس خانه شهیدان محمودی که جنبه تاریخ دفاع مقدس دارد را نیز معرفی فرمایند .


 

یادآوری می گردد در شهر نراق دو خانواده دارای دو شهید وجود دارد که شامل دو بردار هستند . حاج یوسف و حاج علی محمودی فرزندان حسین هر کدام دو فرزندشان را تقدیم آرمان های انقلاب و امام نمودند. نصرت اله و احمدرضا محمودی در گلزار شهیدان الیگودرز و عبداله و کاظم  محمودی در گلزار شهدای شهر نراق به خاک عاشقی خفته اند .

شادی روح مرحومین و شهدای این خاندان صلوات نثار می کنیم:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

۱ نظر ۱۹ آذر ۹۸ ، ۲۲:۱۵
سلحشوران شهر نراق

 مبلغ هفت تومان و دو هزار و ده شاهی نصف سه هزار و شش تومان و پنج شاهی قَران رایج دیوان اعلا مقام حواله داد جناب مستغنی(بی نیاز) القاب عمده التجار آقا محمد جواد تاجر نراقی(محمد جواد نراقی فرزند حاج محمد مهدی ابن استاد عبداله نراقی) بتوسط نورچشم ارجمند آقا میرزا نعمت الله(نعمت اله نراقی فرزند محمد جواد) وَلَد(فرزند) باینجانب آقا میرزا غلامعلی کاشی(اهل کاشان) واصل و عاید گردید ان شاءاله در محاسبه مجری و قبول است .
 بتاریخ شهر ذیقعده مطابق سنه 1315
ذیقعده 1315(برابر فروردین 1277 )

مُهر غلامعلی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی حواله پول توسط محمد جواد تاجر نراقی فرزند حاج محمد مهدی به آقا میرزا غلامعلی کاشانی 125 سال قبل در نراق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۸ ، ۲۲:۱۷
سلحشوران شهر نراق

‍ دلش برای نراق و نراقی ها می تپید و همواره تلاش می کرد تا وسایل رفاه و آرامش و آسایش همشهریان نراقی و دلیجانی را فراهم نماید . به همشهریان بخصوص آن هایی که در کارگاه های قالیبافی ایشان مشغول فعالیت بودند به دیده احترام می نگریست .

http://bayanbox.ir/view/2306953220574281122/65.jpg

حاج سید محمود غفاری خبرنگار شهر نراق و نماینده رسمی روزنامه اطلاعات و  مجله سپید و سیاه بود . ایشان از معتمدین نراق و دلیجان بود و مغازه اش ابتدای بازار شمس السلطنه قرار داشت و در همین مکان ضمن توزیع روزنامه  اخبار شهر را به روزنامه ارسال می نمود .

حاج سید محمود اولین شعبه نفت  و توزیع آن در منطقه را دایر  کرد و به همراه آقای سید جلال جلالی خدمت بزرگی به همشهریان نمود .

همسر صدرالذکر  کوکب خانم  غفاری(فوت 22 فروردین 1377) فرزند جواد بود و فرزندان آن ها از انسان های شریف و خیرخواه و مورد محبوبیت در جامعه هستند . آقای غفاری متولد ۱۲۹۲ هجری شمسی بود و تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۶۴ به دیار باقی شتافت .


مرحومه کوکب خانم غفاری

روح ایشان و تمامی درگذشتگان از شهرهای دلیجان و نراق قرین رحمت الهی  باشد . شادی روح نامبرده و همسرش مرحومه کوکب غفاری و فرزندشان آقا سید مهدی و اموات صلوات نثار می کنیم :


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

۳ نظر ۱۷ آذر ۹۸ ، ۲۲:۱۶
سلحشوران شهر نراق

مخفی نماناد  که یک فرد کِناره(فرش کوچک) و یک فرد قالیچه و یکدسته آفتابه لگن مِس که در سنوات ماضیه(گذشته) به عنوان بیع(خرید و فروخت) در نزد جناب مستطاب اشرف الحاج حاجی محمدرضا و آقا محمد باقر بود حَسب الحواله بایع(فروشنده) که آقا مهدی خلف مرحوم آقا علی اکبر بود واصل و عاید عالیحضرت آقا محمدحسین خَلف مرحوم آقا قاسم طاغونی گردید و اقرار و اعتراف بوصول اشیاء مذکور نمود .
تحریرا فی شهر رمضان سنه 1291
رمضان 1291(برابر مهر 1253)
مُهر : عبده محمدحسین

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی سند 150 ساله سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۶ آذر ۹۸ ، ۲۲:۰۲
سلحشوران شهر نراق

محمدم محمدهایش در طول ۳۹ سال و قریب چهل سال از زمان شهادت تنها پسرش از زبانش قطع نمی شد . شهید دوستان دست به دست هم دادند و برای اولین بار مراسم گرامی داشت با شکوه و کم نظیری را برای محمدش بر پا کردند .

او نیز به همراه سه دختر و عروس و اقوام و مردم در همایش روز پنج شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ در سالن شهداء شهر نراق شرکت کرد . روز بعد به اطرافیان گفت دیشب اولین شبی بود که یه خواب راحت کردم .

داشتیم برای زحمتکشانی که در کنگره گرامیداشت سردار شهید محمدعلی قجری کارت تقدیر مهیا می کردیم که اومد بالای سرمان و گفت : به به چقدر این روزها جالبه ، اگه محمدم کارت عروسی نداشت حالا خوشحالم و حس می کنم اینا کارت عروسیشه که برای مهمانان می فرستید .

مردم !
شما هم تلاش کنید دل های خانواده های شهدا را شاد داشته باشید ولو با یک محبت کوچک و یک صلوات به روح پر فتوح شهدای ارزشمند و محمد علی قجری نراقی .

راوی : محمد نصیری فرزند علی اهل شهر نراق تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۸

۱ نظر ۱۵ آذر ۹۸ ، ۲۱:۵۵
سلحشوران شهر نراق

مبلغ نوزده هزار نصف نه هزارو پانصد دینار رایج سلطان روپیه ناصرالدین شاهی عددی یکهزار دینار در بیست و شش نخود وزن از مال خالص آقا میرزا آقا خَلف صدق خیرالحاج حاج ملا آقاجان نراقی بر ذمه(ضمانت) و رقبه(به گردن) خود قبول شرعی دارد آقا عبدالمجید خَلف مرحوم آقا مَلِک من القصه که ان شاءاله تعالی از حال التحریر الی انقضاء مدت یکماه تمام اَدا و مهمسازی نماید و عذری که خلاف شرع انور اَقدس نبوی صل الله بوده باشد نیاورد .
تحریرا فی پانزدهم جمادی الاول سنه ۱۲۸۷
15 جمادی الاول 1287(برابر 22 مرداد 1249)
من الشاهدین :
محمد خلف آقا عبدالرزاق
 مهر عبد محمود
مهر ابوالقاسم(ملا ابوالقاسم نراقی فرزند ملا عبدالکریم ابن ملا عبدالمبین)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی ضمانت میرزا آقا فرزند حاج ملا آقاجان نراقی برای عبدالمجید فرزند آقا مَلِک بیش از یک قرن و نیم پیش در شهر نراق سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۴ آذر ۹۸ ، ۲۱:۵۱
سلحشوران شهر نراق

نوجوانی زندگی می کرد در این آب و خاک
مَردِ مَرد از چهره های تابناک

عارفی پرهیزگار و زاهدی بی ادعا
از همه دلبستگی های زمینی پاکِ پاک

عاقبت جان را فدای مکتب و آیین نمود
چهره ی مرد خدا آغشته شد با خون و خاک

هست شهیدی از دیار فاضلین ، شهر نراق
نام محمّد قجری آزاده ی این آب و خاک



Image result for ‫میرزاعلی قجری نراق‬‎

علی(میرزاعلی) قجری فرزند غلامعلی اهل شهر نراق

 

‍ تقدیم جهت برگزاری کنگره گرامیداشت سردار پاسدار محمد علی قجری شهید آغازگر و خط شکن در شهر نراق تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۸
 

۰ نظر ۱۳ آذر ۹۸ ، ۲۱:۴۶
سلحشوران شهر نراق

 به اجاره صحیحه شرعیه داد عالیشان آقا رضای زمانی دارای شناسنامه شماره ۱۳۷۴ صادره از دفتر ثبت آمار و احوال محلات فرزند مرحوم آقا میرزاجان نراقی به عالیقدر آقا رحمن مجیدی دارای شناسنامه شماره ۵۷۲ صادره از دفتر آمار و احوال محلات فرزند آقای عبدالمجید نراقی همگی و تمامی یکطاق از جمله بیست و چهارطاق مزرعه حسین آباد شهره که از جمله مزارع قصبه نراق و مستغنی از تحدید و توصیف است و موجر فوق الذکر از آقای حسن زاهدی نراقی و سایر ورثه مرحوم حاج علیمحمد(حاج میرزا علی محمد مهدوی نراقی فرزند میرزا سلیمان نراقی) رحمت اله مطابق اجاره علیحده اجاره کرده است با کافه ملحقات و منضمات از مجری المیاه و املاک تابعه از قصبه واراضی و صحاری و مراتع و آنچه را مربوط به مزرعه مزبور است دون استثناء شیئی بقدرالحصه ابتدا از اول مهرماه ۱۳۱۷ الی انقضاء مدت یکسال شمسی که اول مهرماه ۱۳۱۸ است به مال الاجاره مبلغ نوزده تومان معمولی که عبارت از یکصدو نود ریال رواج است مقرر و مشروط آنکه مال الاجاره موصوف را مبلغ یکصد ریال آنرا در اول اسفند ماه ۱۳۱۷ نقدا کارسازی داشته رسید بگیرد و نود ریال دیگر را در اول شهریور ۱۳۱۸ که سنه آتیه است بدون عذر و مسامحه تسلیم موجر مذکور نماید و ده تومان فوق الذکر را نقدا کارسازی کرد و قبض رسید دریافت کرد و نود ریال دیگر به عهده مستاجر باقی است که در موعد کارسازی دارد و عقد مواجره واقع و جاری شد .
تحریرا فی اول بهمن ماه ۱۳۱۷

 

توضیح آنکه تحریر ۲۱ بهمن ۱۳۱۷ است تا واضح بوده باشد .

محل انگشت آقا رضای زمانی مورد تصدیق است .

نصرالله یوسفی قد وقعت به مواجره مسطوره کما رقم‌ نصرالله یوسفی نراقی
 ۲- آقا رضا زمانی و آقا رحمان مجیدی اقرار و اعتراف به مراتب متن نمودند بتاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۱۷

۳- احمد نراقی امضاء یوسف یوسفی

۴-اقرار بمراتب متن نمود حسین یوسفی۱۳۱۷/۱۱/۲۱

۵-اعترف بمارقم فیه لدی اقل الحاج عباس مهدوی

۶- وقع المربما رقم فیه لدی اقل رضای معتقدی نراقی

۷- اعترف بما رقم فیه لدی محمود معتقدی نراقی

رونوشت برابر اصل است که اصل در پرونده اوقافی رَقَبه نامبرده بایگانی است ۱۳۱۷/۱۱/۲۷

 

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله اجاره یک طاق از مزرعه حسین آباد سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۲ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۰
سلحشوران شهر نراق

باد می‏وزد و ساعات سرخ حماسه را در گوش درختان، نجوا می‌‏کند. من، در باور خیس دریاچه‌‏ها، پرواز آخرت را پلک می‌‏تکانم. به نیزارهای خاموش دل می‏دهم.

ای بزرگ! با ما که این‏چنین مچاله خویشتن مانده‌‌‏ایم، از وسعت روشن افق‏های دور بگو و از صدای عشق، تا به قله‌‎های بلند رهایی بیندیشیم و در رویای سپید ملکوت، دشت‏های شقایق‌‎پوش وطن را، دف‏زنان به شور آییم.

باورمان، چشمان آسمانی تو است که کوچه‌‎های شهر را خورشید می‌‎پاشد. تو آن اسطوره‏ای که شب‌‎های بی‏شمار، سر بر شانه‌‌‎های ماه، شاعرانه‌‏ترین واژه‏‌ها را گریسته‌‏ای.

پنجره‏‌های منتظر، نگاه ستاره‌‎پوشت را بسیار تجربه کرده‌‎اند. خونت که بر خاک ریخت، اندوه رفتنت، سینه سرخان زمین را زمین‏گیر کرد. نیستی، اما سال‏هاست شهر، یاد تو را نفس می‌‏کشد و نامت، نشانی جاده‌‎های باران را هجا به هجا، به یادمان می‌‏آورد. اقتدار روزهایمان را در تو یافته‌‎ایم؛ در رد گام‏های مقاومت.

سرفراز ایستاده‌‏ایم و پیام بلند تو را با فرزندان وطن، زمزمه می‏کنیم. اگر در هوای استقلال نفس می‏کشیم

نیستی؛ اما نوباوگان وطن، هر روزشان را پلاک می‏خوانند و چفیه می‌‎نویسند. اینان، روایت‏گر حماسه تواند؛ آن‏گاه که با شمشیر صدایت، عربده بادهای هرزه‏گرد را به دریدن برخاستی و هجوم بی‏وقفه شب و حضور دامنه‌‎دار کویر را ایستادگی کردی.

تو ماندی تا قله‌‎های میهن، با آفتاب سربلندی، به صبح سلام بگویند.
تو رفتی، تا خیابان‏های شهر را گام‏های نامردمی، آلوده نکند. اگر در هوای پاکیزه استقلال نفس می‏کشیم، اگر ایستاده‏ایم و روشنی را ادامه می‏دهیم، یعنی دریافته‏ایم بزرگی‏ات را؛ یعنی هنوز بر پلکان دل‏هامان نشسته‏ای و چشمان شمعدانی‏ها را لبخند می‏زنی.

نگاه کن، چه بارانی می‏بارد!
با تو، بر کتیبه‏های عشق حک شدیم
چشم می‏گشایم بر پنجره‏های آفتابی و نور منتشرت را می‏نوشم. تو از خورشیدزاران دور آمده بودی؛ از دامنه‏های ستاره.

خاطره‏هایمان را آبی تفکر تو آسمانی کرده است. تو را در گردنه‏های برفگیر، به پاسبانی بهار دیده‏اند و من به درختان بلندی می‏اندیشم که از پس گام‏های آخِرت، قد برافراشتند و به کوچه‏هایی که نامت، شکوهمندشان کرده است.

از تو می‏گویم که نگذاشتی جاده‏های آوارگی، دلتنگمان کند؛ نگذاشتی سردر گریبان شبانه‏های سیاه یأس شویم. می‏ستاییمت؛ که با تو، بر کتیبه‏های سرخ عشق، حک شدیم.

 به همت حوزه مقاومت بسیج ثاراله شهر نراق روز پنج شنبه 7 آذر 1398 در شهر زیبای نراق حماسه کم نظیری رخ داد و مردم و مسئولین شهرستان دلیجان و شهید دوستان نراقی با خانواده سردار پاسدار محمد علی قجری اولین شهید شهرستان های محلات و دلیجان همراه شدند و حضور عاشقانه ای را در تاریخ ثبت نمودند .

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران مجری توانمند آقای مجتبی عابدی فرزند شهید غیاث عابدی برنامه را اعلام و با بردن نام شهید به نام محمد فضای مجلس را عطرانگیز نمود تا همه از قرائت صلوات بهره مند گردند .

قاری صاحب نام قرآن و دارای مقام های کشوری نوجوان خوش لحن آقای صالح احمدی نراقی با قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع کننده برنامه بود .

پس از پخش کلیپ و مستندی از حاجیه فرخ خانم رمضانی مادر شهید و همرزمان ، استاد ارزشمند دلیجانی و فخر شعر و ادب منطقه حاج غلامعلی صفری اشعار زیبایی در خصوص محمدعلی قجری قرائت نمود که حضار پی در پی احسنت گفتند .

آقای حسین کاجی از راوی های مطرح کشور به سجایای اخلاقی و فعالیت های موثر شهید قجری در طول خدمتش در مقطع انقلاب و سپاه و جنگ های داخلی و غائله کردستان پرداخت . بر عکس اغلب مراسم های یادواره شهدا و همایش های رزمندگان جناب کاجی به بومی گری اشاره داشت و از زحمات و تلاش های شهید قجری و مردم فداکار نراق در طول جنگ  های داخلی کردستان و جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و شرایط های متفاوت دیگر مطالب شایسته ای را مطرح کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت .

عده ای از اهالی بعد مراسم از دست اندرکاران درخواست کردند که در سایر موارد مشابه در خصوص مراسم های شهدا و رزمندگان از پتانسیل های موجود نراق و منطقه خودمان استفاده شود و از بیان مطالب سایر استان ها در نراق پرهیز و همچنین از هزینه های گزاف برای سخنران و مداح پیش گیری گردد .

ذاکر اهل بیت محمدحسن رمضانی نراقی با صدای دلپسند و آوای زیبایش حال معنوی در سالن برپایی کنگره ایجاد نمود و دل های مشتاق به اهل بیت و شهدا چشمانشان را با اشک چشم شستشو دادند . 

خانم آوا نصیری خواهر زاده شهید قجری دکلمه جذاب و نافذی را خواند که مورد تحسین زنان و مردان حاضر در سالن گردید .

یکی از جذاب ترین سین برنامه اجرای گروه سرود کوثر دبیرستان معصومی به سرپرستی خانم مهدی زاده نراقی بود که مردم همزمان با اجرای برنامه با احساسات همراه گروه زمزمه می کردند .

یکی دیگر از قسمت های جذاب مراسم رونمایی از کتاب خط شکن بود که به سرگذشت سردار شهید محمدعلی قجری اولین شهید بعد از انقلاب استان مرکزی پرداخته است .

رونمای از کتاب ارزشمند خط شکن در حضور : مادر ؛ همسر ، خواهران ، نماینده مجلس ، امام جمعه نراق ، مسئولین شهر و شهرستان ، نماینده منتخب آزادگان ، نماینده منتخب جانبازان ، محمد نجفی و عزت اله عطاءالهی و محمدرضا محمدی هر سه اهل شهرستان محلات از همرزمان شهید ، فرماندهی سپاه ناحیه دلیجان ، مدیریت و کارکنان کتابخانه های عمومی نراق و دلیجان ، مولفین ، فرمانده مقاومت بسیج حوزه ثاراله ، علی آعلی مدیر اجرایی کنگره و ... صورت گرفت .

در کنگره بزرگداشت سردار قجری از جوان شایسته و ورزشکار مطرح رکابزن دوچرخه سید محمد موسوی که در اربعین حسینی پس از وداع با مزار سردار شهید محمدعلی قجری از نراق و دلیجان استان مرکزی راهی مرقد حضرت سیدالشهداء تا کربلا عراق گردید .

ایشان از نوار صفر مرزی تا حرم سرور شهیدان حسین ابن علی(ع) رکابزنی نمود که مورد توجه ایرانی ها و عراقی های بین مسیر گردید . وی در کنگره با لوح تقدیر و تشکر کارت هدیه ای نیز از بیت معظم شهید قجری دریافت نمود .  .

در پایان لازم است تقدیر جانانه ای از مساعدت کنندگان برگزاری کنگره گرامیداشت شهید محمد علی قجری داشته باشیم که بیشترین سهم را در برنامه ریزی و اجرا داشتند :

مهدی نباتی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دلیجان و پاسداران پر تلاش

غلامحسین اسداله فرمانده حوزه مقاومت بسیج ثاراله شهر نراق و دریادلان بسیجی و پایگاه وابسته

علی آعلی مدیر اجرایی مراسم و تیم همراه ایشان که عمده اداره و زحمات اجرای کنگره روی دوش ایشان بود .

مرتضی علی آقایی پژوهشگر و محقق به جهت گردآوری اشعار از چند تن از شاعران در خصوص شهید قجری و همچنین مشوق نویسندگان در نگارش کتاب خط شکن

هادی عابدی فیلمبردار ، عکاس و خبرنگار صدا و سیمای استان مرکزی در شهر نراق

محمدرضا علی آقایی مدیر بزرگترین کانال نراق به نام نراق شهر من به جهت پوشش تبلیغات قبل از برگزاری کنگره ، پخش کلیپ های مرتبط با شهید ، اجرای مسابقه نامه ای به سردار قجری

سید محمدحسن جوادی و همسر مکرمه اش زینب قجری به جهت تهیه و ساخت دعوت نامه های مراسم و طراحی رو و پشت جلد کتاب خط شکن

شهردار و کارکنان زحمتکش شهرداری نراق به جهت مساعدت در تهیه گل سالن و نمایشگاه ورودی و آماده بودن آتش نشانان فداکار

 فهیمه لطفعلی و  کارکنان کتابخانه های عمومی نراق و دلیجان و مدیریت این نهاد در استان مرکزی از بابت فراهم نمودن مقدمات رونمایی از کتاب خط شکن

زنان و مردان نیکواندیش و با بصیرت شهر نراق و مهمانان ارزشمند از شهرهای دلیجان و محلات و روستا و شهرهای همجوار

۱۰ نظر ۱۱ آذر ۹۸ ، ۲۰:۲۷
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook