سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

حضور مبارک حضرت مستطاب اجل باباخان(اهل نراق) دام مجده العالی مشرف باد

فدایت شوم‌
آقا محمد ولد استاد علی اکبر نجار یک قدری گندم آورده بود به وِشتگان(روستایی در دهستان جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی) از برای فروش ؛ بنده رفتم که از او بخرم به او گفتم که از کجا آوردی و چه مقدار در اوست ؟
گفت پنج مَن تبریز می باشد و دو کِناره(قطعه ای از فرش) از نراق آورده بودم در واران(روستایی در دهستان جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی) فروختم به همین وزن گندم .

وقتی گندم ‌را کشیدیم سه مَن و چهارده سیر ؛ ملتفت شدیم که این گندم را نخریده و این حقیقت ندارد ؛ لذا رفتیم و محقق شد که کِناره ای نیاورده بوده و گندم را عددی از یک جائی برداشته و به او گفتیم این مطلب که تو می گوئی صحیح نیست ؛ از کجا آوردی ؟
گفت راست مطلب این گندم را از پَرگه(انباری کوچک) ابوی(پدر) برداشتم که بروم از جاسب به قم . لهذا لازم شد عریضه خدمت سرکار عرض نمایم از این مطلب ؛ آنچه شما مسبوقید بهم رسانیدید دو کلام مرقوم فرمائید به محمد بدهید تا در اینجا تکلیف چاکر معلوم گردد .
باقی عزت مستدام
اقل اسماعیل وارانی

 

جناب میرزا اسماعیل قربانت شوم
عرض می شود گندمی که از محمد ولد استاد علی اکبر گرفتید مال آقای معاون التجار(فضل اله نراقی فرزند محمد جواد) است ؛ دست شما سپرده باشد تا از طرف بنده آدم بیاید و ببرد و این‌ محمد در کُروگان(روستایی در دهستان جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی) دزدی کرده خانه خیراله را سرقت کرده ؛ الحال که گرفتار شده و اموال اخوی خیراله را قدری را داده و قدری را هنوز نداده ؛ جناب معاون التجار از نراق به بنده نوشته بود که محمد را اگر پیدا کردید بگیرید با گندم و مُخلفات بیاورید نراق .
 زیاده قربانت ذبیح الله

 اسماعیل ابن محمد هاشم
وصول 8 رجب 1336(برابر 29 فروردین 1297)

از جاسب به نراق
حضور مبارک حضرت اجل محمد باباخان مشرف باد
فی نمره شهر رجب المرجب 1336 (برابر فروردین 1297)


سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه میرزا اسماعیل وارانی فرزند محمد هاشم از جاسب به باباخان در نراق و متعاقبا نامه ذبیح اله از نراق به میرزا اسماعیل در جاسب در 104 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۰:۴۸
سلحشوران شهر نراق

 نراق - اخوی عزیزتر از جانم آقا میرزا عبدالحسین(عبدالحسین مهدوی فرزند فضل اله معاون التجار) تاجر نراقی

امیدوارم که ان شاءاله بسلامت بوده باشید از حالتین فدوی(جان نثار) بخواهید لله الحمد سلامت هستم و بعد از مرخصی از خدمت پنج ساعت از شب گذشته وارد محلات(شهر محلات استان مرکزی) شدم و صبح را به اداره رفتم و مشغولم .

در خصوص تعدیّات حاجی اسدالله که امین اوقاف نراق می باشد شرحی به آقای میرزا عبدالله خان عرض کردم که زیاد حاجی مزبور به این اسم مردم را اذیّت می کند و پول های گزاف از مردم می گیرد .  اظهار داشته در اینصورت علت ندارد که تجار و روسای نراق اطلاع نمی دهند تا رفع و جلوگیری نمایم در صورتیکه دولت ؛ مالیات و نواقل(باج) و غیره نراق را معاف کرده است . علت ندارد حاجی مزبور مردم را اذیت کند .

البته شما به آخاله(پسر خاله) بفرمائید در این خصوص شرحی به آقای میرزا عبدالله خان رئیس مالیه محلات بنویسد تا بتوسط ژاندارمری رفع و جلوگیری نماید ؛ فراموش نشود .
و به آقا میرزا نصرالله حاجی عمو بفرمائید که حاجی محمدرضا وجه را نداد و برات را نُکول(بازایستادن از سوگند) نمود و اظهار داشت که از بابت همین وجه به نشانی که آقا محمدعلی آقا( ملا محمد علی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) داده بود بنده کلاه خریده و مدتی است فرستاده ام و دیگر بابت همین قبض مدیون نیستم لهذا عین قبض را فرستادم بدهید .
عرض دیگر اینکه یک طغرا(نوشته) قبض یکتومان بنده نزد آقای شیرزاد خان رئیس مالیه نراق می باشد البته فوری بروید آنجا سلام مخصوص به ایشان و جناب آقا میرزا غلامرضا(احتمالا میرزا غلامرضا فروغی اخوی میرزا غلامحسین) برسانید و قبض مزبور را گرفته پاره نمائید و جواب را به بنده فوری مرقوم دارید که مطلع باشم این یک مطلب را فراموش نکنید و به آقای شیرزاد خان عرض کنید که در خصوص کلاه های اخوی خود حضرتعالی فرمودید که از وجه پانزده تومان که می گیرم بفرستم یکعدد کلاه را هم خریداری نموده می فرستم و کلاه آقا میرزا محمدرضا را هم‌ بنده دو روز دیگر می فرستم بدانید .

اخوی جان در برادری استدعا می کنم که چهارمَن بادام به والده فوری بدهید که به جهت خودِ من بشکند و بکوبد و قند و شکر هم اگر بخواهد بدهید و فدوی(جان نثار) بتوسط فتح الله(فتح اله مهدوی فرزند فضل اله نراقی معاون التجار) یا هر کسی را صلاح بدانید بفرستید که الگ پوست کنده ام و فوری لازم است ؛ به جان من مبادا که فراموش کنی دیگر مختاری .
در خصوص جوء به ارواح مرحوم معاون(معاون التجار فضل اله نراقی) هرچه تفحص کردم جوء ممکن نشد دو سه روز دیگر قدری تهیه نموده به جهت فروش می فرستم که ارسال مرسولی جزئی باشد و بار کرایه هم ممکن نشد بدانید چادرشَب(پارچه با طرح چهارخانه با کاربردهای زیاد در نراق) و کیسه(پارچه ای که اطراف آن را دوخته باشند تا بتوان چیزی در آن ریخت) حجره را هم فرستادم مستدعی است مطابق صورت بفرستید که لازم است :

شیشه چراغ لامپا(چراغی که ماده سوختنی آن نفت بود) که خیلی لازم است یک عدد .چراغی که بود شیخ محمدحسین برد والبته امشب را با چراغ دستی(احتمالا فانوس) گذران کردیم

بادیه(کاسه بزرگ) بزرگ یک عدد.
مجمعه(سینی بزرگ مسی) بزرگ .... یک عدد.
سماق قدری.
آب غوره قدری.
چوب(برای استفاده از گرما و سوزاندن) خیلی لازم است در محلات خرواری پانزده ریال گیر نمی آید عجالتا لازم است یک بار.
کرسی کوچک به محمد بگوئید بسازد یک عدد.
کاغذی به آقا میرزا احمدخان(میرزا احمد خان نراقی فرزند محمد مهدی نراقی) نوشته ام فوری بفرستید چون پُست امشب نبود و کاغذ خیلی لازم بود به این جهت فرستادم البته فوری بفرستید یا با پُست و یا با مُکاری(به کسی می‌گویند که اسب، شتر، الاغ و غیره به کسی کرایه دهد) ولی تاکید کنید که برسانند.

نویسنده نامه احتمالا میرزا عباس یا عبداله مهدوی فرزند فضل اله معاون التجار باشد .  

 سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی درخواست هایی توسط فرزند معاون التجار از برادرش عبدالحسین مهدوی در خصوص جلوگیری از تعدیات حاج اسداله امین اوقاف نراق و رفع مشکل با شیرزاد خان رئیس مالیه نراق در یک قرن قبل سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۱۹ آبان ۹۸ ، ۲۰:۱۸
سلحشوران شهر نراق
وزارت دادگستری

 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
 اداره کل ثبت اسناد منطقه ۱۵همدان
شماره ۳۳۳۵
تاریخ ۱۳۵۸/۴/۱۸
گواهی نامه
گواهی می شود که مقدار ۵/۶ ۳۵ شعیر(هر شعیر یک نود و ششم زمین و ملک را گویند) از ۶ دانگ روستای نیَر پلاک ۸۳ بخش ۵ همدان بانضمام عرصه و اعیان ۴۴ شعیر مشاع از ششدانگ آسیاب بالا و از عرصه آسیاب پایین بمیزان ۲۲ شعیر با جمیع منضمات آن،بطوریکه چیزی خارج نشود (که بخشی از درخواستی محمد نراقی است) از سوی آقای صادق نراقی فرزند محمد به اقای محمود رضایی به شناسنامه ۲۹۳۳ همدان فرزند رضا فروخته شده و برابر سند ۲۶۴۰۷-۱۳۲۶/۶/۱ دفتر ۴ همدان مقدار ۱/۳ ۲۹ شعیر دیگر سهمی هاشم نراقی فرزند محمد(با میانجی عباس علیزاده)

بانضمام عرصه و اعیانی سه دانگ از اسیاب بالا غیره به اقای محمود رضایی فروخته شده و نیز برابر اسناد ۲۶/۹/۲۵-۹۹۶۸ـــــ۳۸/۳/۱۰-۳۱۹۵۷دفتر۵ به ترتیب شش شعیر دیگر از سوی هاشم نراقی و ۲/۳ شعیر از سوی رحیم رضایی به آقای محمود رضایی فروخته شده ، سپس از سوی محمود رضایی برابر اسناد ۱۲۳۰۴ ۲۸/۹/۱۴ و ۳۱۷۳۳ ۳۸/۲/۱۶ و ۳۴۲۴۹ ۳۸/۱۱/۳ به ۴۱۱۹۶ ۴۱/۴/۱۷ دفتر ۵ بترتیب ۱۱/۱۲ ۱۷ شعیر(هر شعیر یک نود و ششم زمین و ملک را گویند) به آقای رحیم رضایی و دو شعیر دیگر به آقای احمد علی بلندی و بانو تاج ماه آز، بالسویه فروخته شده ودر اجرای قانون اصلاحات ارضی برابر سند ۸۰۱ ۵۰/۱۰/۴ و غیره دفتر ۵ همدان مقدار ۳/۴ ۴۶ شعیر مالکیت آقای محمود رضایی به کشاورزان بگونه قسطی مشتمل بر رهن واگذار شده و مقدار ۱/۲ ۸۸ هکتار تقریبی زمین آبی و ۱/۲ ۱۲۵ هکتار تقریبی زمین دیم برای همه مالکین.

(۵/۶ ۷۹) شعیر فروشنده در این سند مستثنی گردیده. باغات و بیشه روستای یاد شده(نیَر همدان) مشمول ماده های ۲۷و۲۸ الحاقی به قانون اصلاحات ارضی از معامله خارج است. و استفاده از آب قریه نیَر برابر ورقه فرم توافق در گردش ۹ شبانه روز،۳ شبانه روز متعلق به فروشندگان و ۶ شبانه روز از آن کشاورزان عرصه و اعیان قلعه و حصار طویله و ۵ باب دکان واقع در میدان و یکباب عمارت بشرح ورقهء فرم توافق متعلق به آقای محمود رضایی و بازماندگان رحیم رضایی است.ملک بالا در گردش ثبت است و برای آن سند صادر نشده و بتازگی به مستثنیات همه مالکین تفکیک شده که هنوز نسبت به آن عملی انجام نشده.برابر دادنامه انحصار وراثت ۴۲۳ ۵۴/۵/۱۹ دادگاه بخش همدان بکلاسه ۱۶۵۴/۵۳ آقای محمود رضایی درگذشته بازماندگان وی آقایان حسن بشناسنامه ۱۶۷
و حسین بشناسنامه ۲۱۸، پسران، و بانوان صفیه بشناسنامه ۲۹۳۸ و اقدس بشناسنامه ۶۱ و نرگس بشناسنامه ۲۴۲۵ همدان; دختران. و نام خانوادگی همگی رضایی نراقی است. این گواهی بنا به در خواست وارده ۳۳۳۵ ۵۸/۴/۱۶ اقای حسن رضایی یکی از بازماندگان محمود رضایی در برابر ۴۷ ریال هزینه قانونی که برابر رسید بانکی ۴۰۵۶ ۵۸/۴/۱۷ از وی گرفته شده، تنها برای ارائه شورای کمیته اسلامی شهرستان همدان به وی داده میشود و در مراجع دیگر جز شورای کمیته اسلامی ارزشی ندارد.
[امضا]از سوی رییس اداره ثبت همدان
جهانمهین

 

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای حمیدرضا  سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت بازنویسی متن سپاسگزار می باشد .


از جناب دکتر حمیدرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود از بابت ارائه تصویر سند اجداد خود سپاسگزاریم .

۰ نظر ۱۸ آبان ۹۸ ، ۰۰:۱۷
سلحشوران شهر نراق

وزارت دادگستری
ثبت کل اسناد و مدارک
صورت مجلس تفکیکی تحدید حدود تاریخ 6 آبان 1334

شیرو خورشید وزارت دادگستری - ثبت اسناد و املاک  . برای تعیین حدود ششدانگ مزرعه کالدر شماره ۴۲۳۰ واقع در نراق قطعه ۷ شهرستان محلات که فتح اله محمودی تقاضای ثبت نمود و به شکراله ترابی و علی اکبر ابراهیمی منتقل نمود اینجانب محمد علی بیدهندی بسمت نمایندگی ثبت اسناد و املاک شهرستان محلات در محل وقوع مِلک مورد تقاضا روزِ پس از انتشار آگهی تحدید حدود که پیوست است در ساعت قبل از ظهر روز ۳۴/۸/۶ مقرر و حاضر شد و مطابق دستور ماده قانون ثبت اسناد و املاک صورت مجلس تعیین حدود ملک مزبور بشرح زیر تهیه و تنظیم میشود.
اول :مساحت مِلک مزبور مطابق است و قیمت مطابق است.
دوم: مشخصات مزرعه نامبرده که دارای چشمه سار است.
سوم: حقوق ارتفاقی مجاورین و دیگران در آن ملک و حقوق مستدعی ثبت در املاک دیگران.
چهارم: اسامی حضار از …… که حضور نداشت تحدید حدود بمعرفی شکراله ترابی و علی اکبر ابراهیمی بعمل آمد. ضمنا در موقع تنظیم صورتمجلس سید محمد موسوی حاضر شد و ذیل صورتمجلس را امضاء بنماید.
 پنجم :حدود ملک مزبور از قرار تفصیل زیر است :
شمالا از میله ۱ منصوبه روی ماهور مشهور … کچله تا میله ۲ منصوبه روی کوه مشهور …… بالای چشمه آب … تحدید محدوه است بآ بریز …… کچله و کوه نامبرده.

شرقا اول از میله مزبور تا میله سه ۳ منصوبه روی ماهور …… مورد تحدید و مزرعه کالدر کوچک پلاک شماره — اصلی محدود است بآبریز ماهور نامبرده دوم از میله مزبور تا میله ۴ منصوبه کنار رودخانه مشهور کالدر بالا محدود است بآبریز ماهور جنب … اول … از میله مذکور تا میله پنج منصوبه کنار رودخانه نامبرده جنب سنگ سیاه بزرگ مقابل ماهور اول ……محدود است برودخانه مزبور .
 
جنوبا اول از میله پنج مزبور تا میله شش منصوبه روی ماهور اول …… ( بالای چشمه رود) بخط مستقیم مفروض بطول— متر محدود است باراضی موات بالای چشمه رود. دوم از میله مذکور تا میله ۷ منصوبه روی ماهور مشهور …… محدود است بآبریز ماهور اول …… و آبریز ماهور کالار .
 غربا از میله مزبور در امتداد ماهورهای مشهور کالار تا میله ۱ اولیه که ابتدا از حد شمالی است محدود است به آبریز ماهورهای مشهور کالار

نماینده ثبت محمدعلی بیدهندی
امضاء آقایان سید محمد موسوی(فرزند ... )
شکراله ترابی(فرزند محمد دباغ نراقی)
علی اکبر ابراهیمی(فرزند ... )
 رونوشت برابر اصل است بایگانی
چاپ کیهان

 

 

 سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای فرزاد ترابی فرزند فضل الله از بابت ارائه تصویر سند ثبت مزرعه کالدر و نیز از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی این سند سپاسگزاری می نماید .

 

 

۰ نظر ۱۷ آبان ۹۸ ، ۲۱:۲۶
سلحشوران شهر نراق

اجاره دادن دکان خبازی در وسط بازار نراق در گذر جدیدالبناء کاروانسرای نو و اجاره یک باب دکان کبابی جَنب آن توسط محمد باقر نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی ابن استاد عبداله به آقایان میرزا آقا فرزند سیّد کاظم ابن سیّد علی و شاطر قاسم فرزند عبدالکریم خیاط  154 سال قبل

بسم اله الرحمن الرحیم
مبلغ سی تومان (نصف پانزده تومان) رایج خزانه مبارکه ناصرالدین شاه قاجار خلداله ملکه روپیه عددی بیست و چهار نخود وزن و ده عدد یکتومان رواج از مال خالص عالیحضرت خجسته فطرت آقا محمد باقر(عموی معاون التجار) خلف مرحمتشان خلد آشیان فخرالحاج حاجی محمدمهدی تاجر نراقی ثابت و لازم است علی اقرارالشرعی و اعتراف الملی بر ذمه و رقبه عالیقدران سیادت پناه آقا میرزا آقا خلف الصدق جناب آقا سیّد کاظم آقا سیّدعلی و شاطر قاسم ولد آلصدق آقا عبدالکریم خیاط من القصه که ان شاءاله تعالی وجه موصوف را ابتدا از تاریخ ذیل الی انقضای مدت یکسال تمام بدون عذر شرعی و بالمناصفه ادا نمایند و در ضمن العقد وکیل مطلق بلا عزل شرعی خود نمودند مدیونین مرقومین عالیحضرت و داین(طلبکار) موصوف را و همچنین وکیل در توکیل که هرگاه راس یکسال وجه مزبور را بالسویه ادا نمایند از قرار ماهی تومانی پنج شاهی ماه به ماه با خود معامله نماید الی مدت دوسال تمام و وکالت داین(بستانکار) مزبور مستمر است در عرض هر ماهی از اول تا آخر الا زمانیکه ادای تمامی وجه مزبور بسوی او شود و بعد تلک المراتب نیز حسب الشرع الانور مدیونان مشارالیهما قبول اجاره شرعیه نمودند بالاشتراک از عالیحضرت داین معلوم همگی و تمامی کل یک عدد دکان خبازی(نانوایی) که در وسط بازار نراق واقع است در گذر جدید البناء کاروانسرای نو شهره مرحوم والد(حاج محمد مهدی تاجر نراقی) داین(وامخواه) مرقوم بانضمام یکدرب انبار در جَنب او مع دکان کبابی دیگر که در جنب دیگر همان دکان خبازی است و مستغنی اند از تحدید و توصیف از حال تحریر الی انقضای مدت مسطور به مال الاجاره مبلغ دوازده تومان رایج مذکور و صیغه جاری شد مقرر آنکه مال الاجاره را به قسط الشهور ماهی مبلغ یکتومان ادا نمایند و عقد مواجره شرعیه کما هوالمقرر فی الشریعته المطهره بینهما واقع و جاری شد .

و کان ذالک التحریر فی ششم شهر ربیع المولود من شهور سنه یکهزار و دویست و هشتاد و هفت تا واضح باشد 1287

6 ربیع الاول 1287(برابر 16 خرداد 1249)

امهار هامش سند

محمد الحسینی کاظم.
اعترف مدیونان بما رقم و قبول الاجاره شرط القسط .....
الراجی محمد رضا.
یا حبیب الله.
عبدالرحیم ابن زین العابدین.
یا اسماعیل .
عبد محمد تقی.
یا عبد الصادق.
یا ابوالقاسم.

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی اجاره دادن دکان خبازی در وسط بازار نراق در گذر جدیدالبناء کاروانسرای نو و اجاره یک باب دکان کبابی جَنب آن توسط محمد باقر نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی ابن استاد عبداله به آقایان میرزا آقا فرزند سیّد کاظم ابن سیّد علی و شاطر قاسم فرزند عبدالکریم خیاط  154 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۱۶ آبان ۹۸ ، ۲۱:۲۴
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ اواخر سلطنت محمدشاه قاجار(دی 1186 – شهریور 1227) ؛ زمانیکه ناصرالدین میرزا(تیر 1210 – اردیبهشت 1275) شاه ایران به سلطنت رسید و مشخصا سال 1230 هجری شمسی ابوالقاسم نراقی(دفتری) فرزند علی بابا به اتفاق تنها خواهرشان و برادرانش حسن و استاد آقاجان نراقی و حاج محمدرضا نراقی و آقا شیر محمد و چندین نفر از اقوام و خاندان علی بابا نراقی از نراق به شهر همدان مهاجرت نمود .

حاج عبدالهادی معینی نراقی فرزند حاج محمد تقی که بیش از یک قرن قبل از نراق به همدان مهاجرت کردند به همراه تمامی پسرانش و چند نفر از نوه های پسری عبدالهادی

نراق مرکز تجارت منطقه ای بود ولی همدان آن مقطع مرکز تجارت ایران و کسب و کار و تجارت بود . بین این عده ازدواج ادامه و رواج یافت که از جمله آن دختر شیر محمد به نام فاطمه سلطان دفتری نراقی(فوت 4 دی 1353 در همدان) با میرزا ابوالقاسم نراقی فرزند علی بابا(فوت 20 اسفند 1316) ازدواج نموده و صاحب 10 فرزند شدند .

حاج ابوالقاسم دفتری نراقی

حسن دفتری فرزند علی بابانراقی که به همراه برادرش ابوالقاسم در راه تجارت به قصد آذربایجان و منطقه تبریز رفته بودند بین راه مورد تهاجم راهزنان قرار گرفته و کشته می شود و ابوالقاسم از ناحیه زانو گلوله می خورد . ابوالقاسم دفتری پیکر برادرش را همانجا دفن کرده و خودش مدتی تحت درمان قرار گرفت و بعدا در کار تجارت از حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا جدا شده و در سَرای گلشن همدان حجره اش را دایر می کند .

نراقی های ساکن همدان در سال 1342  - خانواده های معینی نراقی و رضائی نراقی و دفتری

یکی از شاگردانش حاج محمود رضایی نراقی(1268 – 7 مهر 1353) فرزند محمدرضا بود که بعد با دخترش صدیقه دفتری ازدواج می کند و از تاجران و چهره های مشهور همدان محسوب می گردد .در این اثنا خانواده های عزتمند دیگر و صاحب تولید و تجارت از نراق به شهرها و استان هایی نظیر کاشان ؛ همدان ؛ آذربایجان ؛ ساوجبلاغ و ... مهاجرت نمودند و در هر جا که سکونت داشتند منشاء خیر و برکات بودند.

 

در همدان خاندانی از نراق همچون : رضایی – دفتری – نراقی – رئوفی – قدیری - معینی – رضوانی – نجارزاده(بِهمَرام) و تعدادی دیگر سکونت و در امر تجارت ؛ مدیریت برق ؛ توسعه مرکز نابینایان ؛ احداث یکی از اولین درمانگاه های همدان ؛ وارد کردن اولین ماشین به همدان ؛ توسعه کشاورزی خصوصا در مراکز روستایی همچون نجف آباد ؛ زاغه و نیَر و ده ها فعالیت خیرخواهانه و عام المنفعه کوشش داشته و همچنان زبانزد هستند .

رضا شاه با حاج محمد نراقی عمده التجار فرزند حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار به دلیل نفوذ و شرایط مناسب مالی زمانیکه در همدان بود ارتباط دوستی داشت و رضا شاه بارها از حاج محمد نراقی و همچنین ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند علی بابا پول دریافت نمود . یکی از خانواده هایی که از زادگاهشان نراق به همدان مهاجرت نمودند معینی نراقی بودند . حاج محمد تقی معینی نراقی از چهره های ذی نفوذ بود که راهی همدان گردید و پس از فوت در بقعه شاهزاده حسین همدان خاکسپاری گردید .

حاج غلام حسین معینی نراقی  فرزند حاج محمد تقی

 سه پسر این خانواده به اسامی حاج عبدالهادی ؛ حاج غلامحسین و حاج رضا معینی نراقی همچنان از نیکونامی بهره می جویند . اکنون از نسل این خاندان در شهرهای همدان و تهران و کرج و خارج از کشور پراکنده اند و چند نفر از آنان طی دو سال گذشته به زادگاه نیاکانشان شهر نراق مسافرت نموده اند .
 

از  راست :  ابوالقاسم  معینی نراقی - رحمان معینی نراقی  و  ناصر معینی نراقی فرزندان مهدی معینی نراقی

 

سه برادر معینی که فرزندان حاج محمد تقی می باشند ، دایی‌های فرزندان حاج محمد نراقی عمده التجار از همسر اولش حاجیه سلطان نراقی می باشند .
حاج عبدالهادی و برادرش حاج غلامحسین معینی نراقی انسان های وارسته  و صاحب نام بودند که پس از فوت در مقبره خصوصی در وادی السلام شهر قم و همدان خاکسپاری شدند .

 

مهدی معینی نراقی فرزند ارشد حاج عبدالهادی ابن حاج محمد تقی

حاج رضا معینی نراقی  فرزند حاج محمدتقی از انسان های صاحب نفوذ و با درایت با خانم فاطمه ( گلین ) زاهدی فرزند ابوالحسن خان بصیر دیوان از مالکان همدان ازدواج نمود . گلین خانم خواهر سپهبد فضل الله زاهدی و عمه تیمسار اردشیر زاهدی(متولد 1307 مقیم مونترو سوئیس) می باشد .
حاصل ازدواج رضا و فاطمه(گلین) دو دختر به اسامی حشمت و نصرت معینی و یک  پسر  به نام بیژن معینی نراقی می باشند . حاج رضا معینی در تهران سکونت داشت و از تجار مطرح بود .

عنوان شده حاج رضا موقع دریافت شناسنامه نام خانوادگی خود را از معینی به زاهدی نراقی تغییر داده است . ایشان پس ازفوت در یکی از قبرستان های تهران خاکسپاری گردید ولی همسرش گلین خانم احتمالا در اماکن شهر قم خاکسپاری شده باشد .  

 
تصویر فاطمه(گلین) زاهدی فرزند میرزا نصراله خان بصیر دیوان و فرزندانش یا یکی از دو خواهر دیگرش

پدر فاطمه(گلین) زاهدی به نام میرزا نصراله خان بصیر دیوان و مادرش زهرا اهل همدان بودند که نتیجه ازدواجشان یک پسر به نام فضل اله زاهدی و سه دختر می باشد که یکی از آنان گلین نام دارد . گلین خانم و پدرش نصراله خان خود را از نسل شیخ زاهد گیلانی می دانند فلذا موقع اجباری شدن سجلد نام خانوادگی زاهدی انتخاب می کنند . میرزا مهدی ملقب به مقوم الملک وکیل دوره پنجم مجلس شورای ملی در انتخاب نام فامیلی زاهدی تاثیرگذار بود .

نحوه کشته شدن ابوالزوجه حاج رضا معینی نراقی در کتاب : زاهدی ها در تکاپوی قدرت صفحه 124 به صورت گزینشی و خلاصه اشاره می شود :  
زین العابدین خان امیر افخم (قراگزلو) از عمده مالکان همدان بودکه بلوک های مزروعی خود را به دوستان و آشنایان به اجاره واگذار می کرد . میرزا نصراله خان ملقب به بصیر دیوان پدر گلین خانم زاهدی یکی از مقربان امیر افخم بود که املاک وی را به اجاره می گرفت و بر سر رقابت همین املاک در حدود سال 1282  به اشاره رقیبش یا میانجی گری بین دو طایفه کشته شد.  پس از مرگ بصیر دیوان عایدی و بهره از قریه های دمق ؛ خوربند ؛ چایان ؛
قره بُلاق ؛ وی یر از توابع همدان از او به همسرش زهرا و پسرش فضل اله و گلین و دو دختر دیگر تعلق می گیرد که البته بیشتر فضل اله در رتق و فتق امور دخالت داشت .

دمق شهری در شهرستان رزن استان همدان است و اولین مریضخانه(بیمارستان) در قدیم به نام زهرا زاهدی مادر گلین و فضل اله درست شد .  همچنین در یکی از نامه های فضل اله زاهدی به فرزندش اردشیر در خصوص ارثیه خانوادگی(مادر و سه خواهرش) نوشته است : خواهرهای من که ارث پدر را از من نگرفته اند و گفتند پیش برادر باشد من هم باید بدهم .

 

فضل اله زاهدی در کنار  دخترش هما و پسرش اردشیر زاهدی

برادر زن حاج رضا معینی نراقی به نام فضل اله زاهدی متولد 1272 در شَوَرین همدان تاریخ 11 شهریور 1342 در ژنو سوئیس در سن 70 سالگی فوت نمود . فضل اله در زمان حیات دو ازدواج نمود . ابتدا سال 1307 با خدیجه الملوک پیرنیا فرزند حسین موتمن الملک ابن میرزا نصراله خان نائینی ازدواج نمود . گفته شده  خدیجه اهل روستای دره مراد بیگ همدان و یکی از مناطق زیبا می باشد . حاصل ازدواج فضل اله و خدیجه دو فرزند به اسامی هما زاهدی(همسرانش حسین اتحادیه و داریوش همایون) و اردشیر زاهدی(داماد محمدرضا شاه) است و بعد با تاج الملوک(تاجی) اتحادیه فرزند رحیم قزوینی ازدواج نمود .

  

حشمت خانم و نصرت خانم معینی دخترعموهای مادر مُعیّری بودند. خانم حشمت معینی نراقی فرزند حاج رضا و گلین زاهدی با صادق نراقی فرزند حاج محمد ابن حاج محمدرضا رئیس التجار ازدواج نمود که در واقع دختر دایی پسر عمه بودند .  و دختر دیگرشان نصرت معینی همسرحبیب الله نایبی، پسرمیرپنج گردید .

 

                                                                  مرحوم ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند مهدی

صادق نراقی داماد حاج رضا معینی نراقی پیشکار فضل اله زاهدی و با اسداله خان عَلَم امیر قاینات(مرداد 1298 – فروردین 1357) وزیر دربار ارتباط داشت .  

اردشیر زاهدی در کتاب خاطراتش در صفحه 51 در خصوص تقیدات مذهبی عمه هایش که یکی از آنان فاطمه(گلین) همسر حاج رضا معینی نراقی است نوشته است :
در خانواده خودمان هم همه جور آدمی بود . دختر عمه ای داشتم که تازه از انگلیس برگشته بود و چاچاچا(رقص کوبایی الاصل دو نفره) می رقصید و موقع رقصیدن از روی کله من می پرید . عمه هایی هم داشتم که حتی در زمان قدرت رضاشاه کسی نتوانست چادر از سرشان بردارد و هنوز هم چادری بودند .  

 

متن حدیث شریف کِساء دستخط مرحوم مهدی معینی نراقی فرزند حاج عبدالهادی ابن حاج محمدتقی نراقی به تاریخ ۲۴ ربیع الثانی ۱۳۶۹ برابر با ۲۵ بهمن ۱۳۲۸

 برای تحقیق و تحصیل این میزان نوشته با توجه به عدم وجود منابع کافی زمان و وقت زیادی صرف گردید خصوصا اینکه جهت اخذ مطالب شرایط برای مصاحبه حضوری میسر نگردید و فی الاجبار از طریق تلفن و تلگرام اقدام گردید . 

 

                       دکتر محمدرضا رضایی نراقی                                          خانم نسرین دفتری

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از مساعدت خانم ها : طلعت معینی فرزند مهدی ابن حاج عبدالهادی ابن حاج محمد تقی نراقی و دختر مکرمه اش سرکار خانم نسرین دفتری فرزند مهدی ابن ابوالقاسم نراقی ابن علی بابانراقی و همچنین جناب دکتر محمودرضا رضائی نراقی فرزند حسن ابن محمود ابن محمدرضا نراقی و چند تَن از اعضای خاندان دفتری و معینی ساکن همدان و خارج از کشور سپاسگزار می باشد .

۶ نظر ۱۵ آبان ۹۸ ، ۲۰:۴۴
سلحشوران شهر نراق

دهم اسفند ۱۳۱۹
خصوصی است

حضرت آقای آقا میرزا عبدالحسین مهدوی(فرزند فضل اله نراقی معاون التجار) بازرس محترم دارائی و مالی بخش محلات

تصدقت گردم
پس از تقدیم مراسم جان نثاری همواره اوقات صحت و سلامتی وجود عزیزت را از درگاه حضرت احدیّت مسئلت می نمایم . باری شما به آن شخص محترمی که ستایش می نمائید قَسَم می دهم که این دو قبض و صفحه دفتر که از حقیر نزد شماست بانضمام مراسله دیروز عصر که به آقای اسلامی راجع به رفتن محلات(محلات شهری در استان مرکزی) نوشته بودم به حقیر بدهید که پاره نمایم و از این تاریخ به بعد حقیر  با شما عهد می نمایم در هرگونه کاری اداری یا غیر اداری با کمال جدیّت و صحت عمل انجام وظیفه نمایم و هیچ نوع تقصیری از حقیر رخ ندهد .
استدعا دارم حضرت عالی هم الی این تاریخ هرنوع تقصیری و بد و خوبی که از جان نثار دیده اید صرفنظر فرمائید و قلم عفو بر جرائم اعمالم بکشید و نوشته ها را مرحمت فرمائید .
قربانت بروم
امضاء : غفاری

 

 سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه غفاری به میرزا عبدالحسین مهدوی بازرس دارائی و مالی بخش محلات مبنی بر بخشودگی از خطا قریب 80 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۴ آبان ۹۸ ، ۱۸:۱۶
سلحشوران شهر نراق

 

 

ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۸ ، ۱۸:۱۲
سلحشوران شهر نراق

به : معاون التجار(فضل اله نراقی فرزند محمد جواد) در نراق
قربانت شوم
دستخط مبارک که به سرافرازی چاکرت مرقوم داشته بودید توسط پست واصل گردید از بشارت سلامتی حضرت مستطاب عالی نهایت مسرت و خوشنودی حاصل شد.
ای وقت تو خوش که وقت من کردی خوش .
رقیمه مبارک را سرکار ..... کاری آقای ابوی روحیفدا ملاحظه فرمودند و به نظر مبارک حضرت مستطاب اجل امجد اکرم بندگان آقای حکمران مده ظله رسانیدند امیدواریم بعد از این کارها از روی پرگرام(برنامه) صلح انجام بگیرد و خاطر مبارک از هر جهت و از هر بابت آسوده شود . بدیهی است چاکرت و حضرت آقای میرزا حسام الدین خان کاری از دستمان برآید به هیچ وجه مضایقه نخواهیم کرد .

چه قُمری طوق بر گردن نشان از بندگی داریم

فعلا چند روز است در اداره جلیله مالیه می باشم و فرصت مفصل نویسی ندارم ان شاءاله حیاتی باشد . شنبه آینده مفصلا زحمت افزای خاطر شریف می شود .عرض دیگر اینکه دو گیردانه توتون از طهران آورده بودم از کالسکه مابین قم و طهران افتاد و مفقود شد . شنیدم حضرتعالی توتون خوب دارید ؛ برسم سوغات طهران یک گیردانه مرحمت فرمائید. فوق العاده مرحمت است .
سرکار ابوی عرض ارادت می رسانند . از مژده سلامتی حالات شریف اغلب اوقات مرقوم فرمائید.
وصول 19 جمادی الاول 1335(برابر 22 اسفند 1295)
مُهر ارسال کننده

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه فرد مسئولی از محلات(شهرستانی در استان مرکزی) یا تهران جهت فضل اله نراقی معاون التجار به نراق در 105 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۷:۵۴
سلحشوران شهر نراق

بسمه تعالی
شماره : 59
تاریخ : 15/12/1357
جناب آقای محمدی نماینده محترم و لایق آموزش و پرورش نراق

نظر به ابراز لطف و عنایت صمیمانه ای که بابت تقبل زحمات فراوان به مناسبت تشکیل و برگزاری جلسه بسیار ارزنده و پُر معنی در دبیرستان معصومی نراق مبذول داشته اید، وظیفه می دانم تشکرات صمیمانه خود را ابراز داشته ، ضمن قدردانی از خصایص پُر ارج و عالی و انسانی شما توفیق هر چه بیشتر جناب عالی و کلیه همکاران را در امر آموزش و پرورش نراق در راه روشن سازی افکار جوانان با استعداد و هدایت آنان در نیل به اهداف عالیه انسانی از پیشگاه خداوند خبیر مسئلت دارم .
استدعا دارد مراتب قدردانی اینجانب را از زحمات کلیه کارکنان آموزش و پرورش نراق و جوانان حق شناس آن سازمان ابلاغ نمائید .

Image result for ‫حاج عباس معصومی نراق‬‎

با تقدیم شایسته ترین احترامات
عباس معصومی

۱ نظر ۱۱ آبان ۹۸ ، ۱۷:۵۱
سلحشوران شهر نراق

بسمه تعالی
چون نسختان(دو نستک – دو رونوشت)تاییدات ربانی و توفیقات سبحانی شامل حال و کامل احوال خیریت آن جنابان مستطابان جل عالی آقای آمیرزا غلامحسین معاون الممالک نراقی دام اقباله خلف مرحوم حاج میرزا محمد خان (معاون الممالک) نراقی و آقای آمیرزا احمد خان نراقی زیده عزه خلف مرحوم مغفور حاج محمد مهدی رحمه الله علیه گردید در بهترین وقتی از اوقات و خوشترین ساعتی از ساعات مقرون به خیر و برکات از جهت ..... و میراث برای مرحومه مغفوره طلعت خانم شمس السلطنه همشیره آقای معاون الممالک(غلام حسین) مزبور زوجه آقای آمیرزا احمد خان معزی الیه بالطلوع و الرغبه و الاختیار محضا لله و قربة الی الله با خلوص نیت و حسن عقیدت وقف موبد و حبس مخلد صحیح شرعی ملی اسلامی نموده به نسبت مرقومه ذیل همگی و تمامی یک دانگ و نیم ملکی اختصاصی مرقومه مزبوره فوق را مشاع از کل شش دانگ مزرعه نصرت آباد .... مزارع نراق را که بشرع میراث بالسویه وبالمناصفه از مرحومه مزبوره به جنابان معظمان منتقل شده است با کافه ملحقات شرعیه و عامه منضمات عرفیه آن از اراضی و صحاری و براری و مجاری المیاه و...... که در محل خود از کثرت شهرت و وضوح غنی از تجدید و توصیف است بانضمام کلیه مستغلات مورثی و ملکی و ابتیاعی آقای معاون الممالک مزبور با سهمی که در آنها جهت آقای آقامیرزا احمد خان ارثا از مرحومه شمس السلطنه می باشد از دو باب کاروانسرای تجاری و بارانداز و دکاکین راسته بازار نراق از حجرات متعلق به آن ها بدون استثناء شیئی از آن ها که هر یک در محل خود غنی از تجدید است و مشهور است به مستغلات مرحوم حاجی میرزا محمد خان معاون الممالک بانضمام یک سهم ملکی اختصاصی از مرحومه شمس السلطنه از سیزده سهم از یک باب کاروانسرای حاج مهدی واقع در نراق که این یک سهم نیز بالسویه و بشرع میراث متعلق به جنابان معظمان است کائنا ماکان با کافه ملحقات شرعیه و عامه منضمات عرفیه بر مصارف مدرسه که در محل نراق باشد

که بعد از وضع مخارج لازمه از حیث تعمیرات و منال دیوانی و عشر حق التولیه و النظاره غیر از متولی و ناظر مرقومین ذیل که خود واقفان .... هستند منافع آن ها به مصارف مدرسه که جهت اطفال افتتاح خواهد شد به طوری که متولی و ناظر وقف صلاح داند برسانند و در صورت فقدان مدرسه به مصارف مطلق خیرات و مبرات به فقراء مسلمین و ایتام  وابن سبیل بنظر متولی و ناظر وقف برسد و ثواب آن برای مرحومه مغفوره شمس السلطنه و مرحومه والده آقای معاون الممالک است ان شاءاله خواهد رسید و تولیت عین موقوفه مادام الحیات جهت خود آقای معاون الممالک معظم له است که باستصواب و نظارت آقای آمیرزا احمد خان بایستی به مصارف مرقومه قیام و اقدام نمایند و بعد از فوت متولی مزبور خدای نخواسته تولیت با ارشاد اولاد ذکور ایشان نسلا بعد از نسل و بطنا بعد از بطن می باشد و در صورت فقدان اولاد ذکور با ارشاد از اولاد اولاد اوناث نسلا بعد از نسل و بطنا بعد از بطن می باشد و خدای نخواسته بعد از انقراض اولاد ذکور و اوناث با عالم متدین محل مزبور است و هکذا راجع بنظارت از همین قرار رفتار شود و بعد از متولی و ناظر فعلی حق التولیه و النظاره که هر یک عشر از منافع و مداخل است که اولا بایستی از کلیه منافع و عایدات وصات مخارج لازمه موضوع و مصرف شود و بعد از کسر وضع مخارج از بقیه بالسویه و بالمناصفه حق ناظر و متولی بعد است که باید بردارند و صیغه وقف جاری گردید.
قبض و اقباص و تسلیم و تسلم کما قرر فی الشریعه مطهر به عمل آمد و مصرف وقف داده شد .
و کان ذالک  به تاریخ هفدهم شهر الشعبان المعظم من مشهور سنه 1343 مطابق سیچقان ئیل(سال موش) ۱۳۴۳
17 شعبان 1343 برابر 22 اسفند 1302(97 سال )

احمد نراقی الراجی احمد معاون الممالک امینیان . معاون الممالک . هو الوقف و علی الظمائر و المطلع علی السرائر.

بسم الله الرحمن الرحیم

وقع الوقف الموید والحبس المخلد الاسلامی مشتملا علی ...العرب و مستحقا..... من الاجر مع التولیه والنظاره مع ........ فی الورقه....... الاحقر محمدالموسوی البهبهانی ......السابع العشرمن شعبان المعظم ۱۳۴۳ الراجی محمد ابن عبداله الموسوی

بسمه تعالی قد وقع مافصل فی الورقه ..... محمد جعفر عبداله ابن احمد الموسوی البهبهانی فی السابع العشر من شعبان ۱۳۴۳ الراجی عبداله ابن احمدالموسوی

بسمه اله التعالی وقع الوقف الموید والحبس المخلد الاسلامی علی الصرف المعین و..... التولیت والنظاره کما فصل فی الورقه ....الاحقر فی ....... الراجی علی اکبرالحسینی . اعترف بما رقم فیه ........ باقرالحسینی باقرالحسینی

صحیح است نظام السادات

نمره ۳۷۸۲ثبت کتابچه رقبات  ۱۳۴۳ عبداله الموسوی

سواد مطابق اصل است که یک نسخه آن نزد اینجانب است و یک نسخه نزد آقای میرزا غلامحسین خان معاون الممالک نراقی
امضاء احمد نراقی

  

              میثم پریشانی                             استاد سید مجتبی غفاری

سایت سلحشوران شهر نراق از ارائه تصویر سند بازخوانی شده و تایپ نمودن متن توسط جناب آقای میثم پریشانی فرزند مهدی و ازاستاد سید مجتبی غفاری بابت اصلاح و تکمیل بازخوانی وقف نامه بازار نراق قریب یک قرن پیش سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۰ آبان ۹۸ ، ۰۷:۳۹
سلحشوران شهر نراق

خط و کمال و عِلم که خروار گوهر است
یک جو نمی خرند به بازار جاپِلَق

مردم سختکوش نراق رابطه دیرینه ای با منطقه جاپلق داشته اند . بر این اساس شاعر فکاهی سَرا ملا ابوالقاسم نراقی فرزند ملا عبدالکریم ابن ملا عبدالمبین مُتَخلص به شَعرا برای این منطقه قطعه ای سروده که یک بیت آن عنوان شد و حتی بعضی ها به اشتباه به گونه ای دیگر بیان داشته اند :

عقل و خِرَد که هر دو گوهرند
یک جو نمی خرند به بازار جاپلق

بیشترین ارتباط موضوع معیشت و اقتصادی بوده است . کارگرانی وجود داشتند که از نراق به جاپلق عزیمت نموده و به درو و چیدن محصولات مزارع مشغول شده و مزد خوبی دریافت می کردند .  

در نامه ها و اسناد قدیم نراق ؛ مالکین ؛ خوانین و متمولین و خصوصا تاجرهای نراق در منطقه چاپلق سرمایه گذاری داشته و خیر و بهره می جسته اند .
 در اثر این تردد و زندگی موقت بعضی از نراقی ها طی یک قرن قبل به صورت دائم ساکن منطقه چاپلق بود .

آ نصراله و میرزا محمود فروغی فرزندان ملا اسماعیل ابن ملا لطفی از جمله خانواده هایی هستند که همچنان رگ و ریشه شان در جاپلق وجود دارد و به فروغی های نراق مشهور هستند که قریب یکصد نفر جمعیت را شامل می شوند .

جاپلق ، نام سرزمین باستانی که در محدوده شهرهای شازند، ملایر، بروجرد ، ازنا و الیگودرز واقع و بخشی از عراق عجم محسوب می شده است . مردم جاپلق از زمان‌های کهن کشاورز پیشه بوده و به واسطه همین حرفه ، انسان های آرام و صبور و با کمالاتی هستند.


 

۴ نظر ۰۹ آبان ۹۸ ، ۰۷:۱۸
سلحشوران شهر نراق

بندگان پناها تصدقت شوم
در مزرعه زبالی که در فقره نخجیروان
(روستای نخجیروان شهرستان محلات) و زرقان(مزرعه زرغانین یا زرغان شهرستان دلیجان) دو قرارداد هم ششدانگ حسین آباد فیمابین حقیر محمد جواد(احتمالا پدرِ معاون التجار به نام محمد جواد نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی) و عالیجاه آقا میرزا مصطفی قلی جوشقانی معاوضه شود در وقت اجرای صیغه اختیار فسخ مصالحه تا ده یوم .......... بوده باشد که فدوی بعد از رویت و تعیین غَبن(اختیار بر هم زدن معامله) عرضه دارم و فسخ فرمایید و در ضمن عقد هم خیار غَبن در ...... از برای بنده ساقط نشده .
مستدعی هستم که حال که قبل از ده یوم است به شهادت شهود و غیره آنچه بر سرکار عالی محقق شده فسخ
(انحلال قرار) بفرمائید که بطلان قباله که در دست افتاده معلوم گردد آیا از برای فدوی(جان نثار) خیار غَبن(اختیار بر هم زدن معامله) مصالحه باقی است ؟

مرحمت فرموده چگونگی را در صدر عریضه مرقوم و به خاتم مبارک مزین فرمایید که عندالحاجه حجت بوده باشد.
فی هشتم شهر رمضان سنه 1296
8 رمضان 1296
(برابر 4 شهریور 1258)

بسم اله تعالی شانه
اگر چه تاکنون ضامن در مصالحه مزبوره از هیچیک از دو طرف مصالح و مصالح له معلوم نشده ولی در هنگام اجراء صیغه مصالحه خیارغَبن مصالحه در صورت  تحقق آن ساقط نگردیده و آنچه در مصالحه نامچه نوشته شده در سقوط خیار غبن سهو ....... و اینجانب که وقوع مصالحه مزبوره را نوشته ام اشاره به این معنی نمودم بنابراین چنانچه ظاهر و معلوم شود غبن در  مصالحه از برای هریک از مشارالیهما از برای آن خیار فسخ خواهد بود واله العالم بحقایق الامور ......
فی چهاردهم شهر رمضان المبارک سنه 1296
14 رمضان 1296
(برابر 10 شهریور 1258)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی معامله محمد جواد اهل نراق و میرزا مصطفی قلی جوشقانی در مزرعه های زبالی و نخجیروان محلات و زرقان دلیجان کمتر از یک قرن و نیم پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۸ آبان ۹۸ ، ۲۰:۰۲
سلحشوران شهر نراق

 

ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۰۷ آبان ۹۸ ، ۱۲:۰۷
سلحشوران شهر نراق

مخفی نماند که از بابت آقای سید ضیاء السلطان(سیّد ضیاءالسلطان فرزند حاجی صدر راونجی نایب الحکومه نراق اهل راونج دلیجان) دام اقباله العالی مبلغ پانزده تومان تا فردا عصر اگر نوشته آقای ضیاء السلطان را نیاورم به جهت آقای سید تقی عین پانزده تومان را به آقا سید تقی کارسازی نمایم .

22 صیام
(رمضان) 1337(برابر 30 خرداد 1298)



 

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی ضمانت سیّد ضیاءالسلطان راونجی نایب الحکومه نراق جهت سیّد تقی به معاون التجار 103 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۶ آبان ۹۸ ، ۲۰:۰۲
سلحشوران شهر نراق

پیاده‌روی اربعین به حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، به منظور جمع شدن همهٔ آن‌ها در چهلمین روز پس از سالگرد شهادت حسین بن علی (ع) سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا گفته می‌شود. پیاده‌روی اربعین در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بود.


این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشییع است. در گردهمایی اربعین از جمله گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم در آن حضور داشته‌اند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان است.

مردم مومن شهر تاریخی نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی از سال 1382 شمسی که حکومت صدام سقوط کرد و مردم مجددا به سنت پیاده روی یا زیارت قبر سیدالشهداء روی آوردند همراه جمعیت میلیونی همراه شدند . نراقی ها در ماه صفرها در خیل عظیم راهپیمایان نجف به کربلا حضور فعال داشتند لیکن طرح آمارگیری از زائرین برای ثبت تاریخ از اربعین سال 1390 آغاز شد . زائرهای سال 1382 الی 1389 در این هشت سال خاطرات زیادی از مسافرت اربعین به کربلا و عتبات عراق دارند . عده ای از نراقی ها اگر در راهپیمایی نجف به کربلا شرکت نداشتند لیکن برای سنت مراسم اربعین در کربلا حضور داشتند .

 

مُسن ترین و کم سن ترین زائران نراقی اربعین سال 1398  که در کربلای معلی حضور داشتند آقای حاج سید رضا حسینی فرزند سید محمد متولد ۱۳۱۷و کودک هشت ماهه به نام حنانه ابوالحسنی فرزند علی (نوه آقای غلام محمد ابوالحسنی) می باشند .

از تعداد 450 نفر که در سال 1398 در اربعین به کربلا مشرف شده اند 123 نفرشان را زنان نراقی تشکیل می دهد .
مردم شهر نراق از جمله مکان هایی است که زائرانش در اربعین حسینی نسبت به شهرهای دیگر ایران پیش قراول راهپیمایی عظیم نجف به سوی کربلای معلی هستند .


اربعین حسینی سال 1433 قمری برابر سال 1390 با حضور 12 زائر
اربعین حسینی سال 1434 قمری برابر سال 1391 با حضور 27 زائر
اربعین حسینی سال 1435 قمری برابر سال 1392 با حضور 60 زائر
اربعین حسینی سال 1436 قمری برابر سال 1393 با حضور165 زائر
اربعین حسینی سال 1437 قمری برابر سال 1394 با حضور 213 زائر
اربعین حسینی سال 1438 قمری برابر سال 1395 با حضور 261 زائر
اربعین حسینی سال 1439 قمری برابر سال 1396 با حضور 309 زائر
اربعین حسینی سال 1440 قمری برابر سال 1397 با حضور 357 زائر
اربعین حسینی سال 1441 قمری برابر سال 1398 با حضور 450 زائر

 

1- محمدرضا اوضاعی فرزند علی اکبر
2- فرزانه اوضاعی فرزند علی اکبر
3- پروانه اوضاعی فرزند علی اکبر
4- مهدیار اوضاعی فرزند محمدرضا
5- زهرا اوضاعی فرزند علی اکبر
6- ملکه باقری نراقی فرزند غلام
7- علیرضا باقری نراقی فرزند غلام
8- فاطمه باقری نراقی فرزند علیرضا
9-امیرحسین باقری نراقی فرزند علیرضا
10- مهدی رحمانی فرزند ولی اله

11- عباس سمیعیان فرزند صدراله
12- صبا سمیعیان فرزند عباس
13- علی نوروزی منش فرزند رضا
14- راحله غفاری فرزند حسین
15- احمد توانا فرزند ...
16- فاطمه کمالی فرزند غلامعباس
17- حمید رضا کمالی فرزند حسن
18- سید تقی موسویان فرزند سید علی
19- محمد مهدی یوسفی فرزند مرتضی
20- فاطمه فروغی فرزند علی اصغر

21- مهتاب یوسفی فرزند محمد مهدی
22- سید مجتبی حسینی فرزند سید تقی
23- سیدحسین حسینی فرزند سید مجتبی
24- امیرحسین شریفی فرزندغریب رضا
25- زهره عابدینی فرزند علی
26- حسین نباتی فرزند مُندعلی
27- حسن نباتی فرزند مُندعلی
28- سید باقر موسوی فرزند سید حسن
29- محسن عضایی فرزند اسماعیل
30- احسان عبداله زاده فرزندعبدالعلی

31- رضا عظیمی فرزند حسین علی
32- مهدی قجری فرزند رضا
33- رضا حافظی فرزند رضا
34- علی طالبی فرزند محمد(غلام)
35- مجید باقری فرزند قنبر
36- فرامرز رحیمی فرزند ماشاءاله
37- علی اشرفی فرزند یداله
38- علی عجمی فرزند حمید
39- صغرا  کمره ای فرزند فتحعلی
40- محمود حسینی فرزند سلطانعلی

41- جعفر حسینی فرزند محمود
42- جواد حسینی فرزند محمود
43- الینا حسینی فرزند جواد
44- مرضیه کمره ای فرزند سلطانعلی
45- حمید حیدری فرزند امراله
46- غلامرضا قجری فرزند  رمضان
47- محمد جواد قجری فرزند غلام رضا
48- مصطفی قجری فرزند رمضان
49- امیرحسین قجری فرزند غلام رضا
50- محمود صالحی سینقانی فرزند غلام علی

51- غلام رضا ملکی فرزند رضاعلی
52- محمدرضا علی آقایی فرزند ماشاءاله
53- محمد جواد رضایی فرزند علی
54- علی رضایی فرزند اصغر
55- محسن قجری فرزند رحمت اله
56- مهدی قجری فرزند یوسف
57- حسین قجری فرزند یوسف
58- سید مهدی موسوی فرزند سید احمد
59- ماشاءاله لطفعلی فرزند حسین
60- قاسم کمره ای فرزند حسین

61- هادی عابدی فرزند عابدین
62- موسی خاکی فرزند ابوالفضل
63- مرضیه لطفعلی فرزندغلامعلی
64- زینب رمضانی فرزند مجتبی
65- داود حبیبی فرزند اکبر
66- فاطمه حبیبی فرزند اسماعیل
67- علیرضا حبیبی فرزند اسماعیل
68- محمد حسین حبیبی فرزند اسماعیل
69- محسن رحمانی فرزند غلامعلی
70- سمیه سادات پیغمبری فرزند سید فتاح

71- محدثه رحمانی فرزند محسن
72- فاطمه رحمانی فرزند محسن
73- مطهره رحمانی فرزند محسن
74- حامد رحمانی فرزند غلامعلی
75- محسن قجری فرزند شکرالله
76- مهدی نباتی فرزند مندعلی
77- محمد معین نباتی فرزند مهدی
78- اعظم حسینی فرزند سید تقی
79- ابوالفضل یوسفی فرزند نوروز
80- منیره حسنی فرزند حبیب الله

81- سید تقی سعیدی نیا فرزند سیدرضا
82- عباس(غلامعباس) پیشه ور فرزند حسین
83- سید عباس حسینی نژاد فرزند سیدمیرزاآقا
84- زهراسادات موسویان فرزند سیدغضنفر
85- محمد کاظمی فرزند محمود
86- ربابه سادات باشی فرزند سید غلامرضا
87- سید میثم موسویان فرزند سید حسن
88- سکینه رضایی فرزند حسین
89- ایران رضایی فرزند حسین
90- علی محمد رحمانی فرزند یوسف

91- محمود ایزدی فرزند علی محمد
92- سید ابوالفضل جوادی فرزند سید ماشاءاله
93- سید علیرضا جوادی فرزند سید ابوالفضل
94- اشرف سادات موسوی فرزند سید رضا
95- علی اصغر تیموری فرزند امراله
96- ماشاءاله عابدینی فرزند شکراله
97- غلامحسین کمره ای فرزند محمد
98- اکرم جعفری فرزند علی
99- اشرف سادات جلالی فرزند سیدجلال
100- محمد نصیری فرزند عباس

101- مالک رضی فرزند مهدی
102- سید مجتبی حسینی فرزند سید محسن
103- سمیه منوچهر فرزند ...
104- سید مهدی میرجعفری فرزند ...
105- علی محمد میرشکاری فرزند علی
106- محسن(امید) اصفهانی فرزند مرتضی
107- علیرضا دهباشی فرزند حسین
108- حسین طالبی فرزند سلطانعلی
109- علیرضا محمودی فرزند حسن
110- هادی اسماعیلی فرزند علی

111- نرگس سادات سیدابراهیمی فرزند سید احمد
112- زهراسادات سیدابراهیمی فرزند سید احمد
113- سید احمد سیدابراهیمی فرزند سید محمد
114- زهرا زارعی فر فرزند محمد
115- سکینه زارعی فر فرزند محمد
116- اکبر عظیمی فرزند حسن
117- محمد قجری فرزند علی(میرزاعلی)
118- جواد رمضانی نراقی فرزند غلامحسین
119- مینا لطفعلی فرزند احمد
120- موسی عابدینی فرزند علی

121- سکینه عابدی فرزند رحمت اله
122- سمیراسادات نصرالهی فرزند محسن
123- سید مهدی حسینی فرزند سید حسین
124- افسانه سادات نصرالهی فرزند محسن
125- سید جمال باشی فرزند سید مصطفی
126- فاطمه صالحی فرزند ابراهیم
127- عشرت لطفعلی فرزند قربانعلی
128- شهلا اکبری فرزند ماشاءاله
129- سید مجتبی حسینی فرزند سید عباس
130- صغرا قجری فرزند فرج اله

131- محمد قجری فرزند یوسف
132- عذرا حسینی فرزند سلطانعلی
133- علیرضا رمضانی فرزند محمد
134- محمد حسین رمضانی فرزند علیرضا
135- عبداله نوروزی فرزند ماشاءاله
136- مجتبی مهدی زاده فرزند علی محمد
137- محسن قاسمی فرزند رضا(حمید)
138- مهدی لطفی فرزند عبداله
139- سید علی بابایی فرزند سید هادی
140- ابوالفضل نبی زاده فرزند محمد

141- احمد رضایی فرزند رضا
142- علیرضا رضایی فرزند احمد
143- بنیامین رضایی فرزند احمد
144- سارا رضایی فرزند احمد
145- سمانه محمودی فرزند حسین
146- سعید محمودی فرزند حسین
147- علی اکبر رضایی فرزند نظرعلی
148- محمد رضایی فرزند علی اکبر
149- حسین انصاری فرزند ابوالقاسم
150- دانیال انصاری فرزند حسین

151- مهدی سروری فرزند علی
152- مسعود اورعی فرزند منصور
153- محمد نصیری فرزند علی
154- رمضان لطفعلی فرزند حسین
155- علیرضا قربانعلی فرزند فرهاد
156- حجت قربانعلی فرزند فرهاد
157- محمد دهباشی فرزند حسین
158- مهدی مهدی زاده نراقی فرزند علی محمد
159- طاها مهدی زاده نراقی فرزند مهدی
160- زهرا مهدی زاده نراقی فرزند مهدی

161- سعیده آقاصادقی فرزند ولی اله
162- مرتضی قجری فرزند اکبر
163- نصراله حیدری فرزند رضا
164- مهدی قجری فرزند سلطانعلی
165- قدرت اله ایزدی فرزند عباس
166- ابوالفضل لطفی فرزند محمد
167- قاسم قجری فرزند رضا
168- غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی
169- حامد ایزدی فرزند سلطانعلی
170- عباس مختاری فرزند نصرالله

171- عباس مهدیزاده نراقی فرزندمحمد
172- رسول عابدینی فرزند نعمت الله
173- محمد ایزدی فرزند سلطانعلی
174- زهرا ایزدی فرزند محمود
175- محمد رزاقی فرزند ماشاءاله
176- سیدابوالفضل هاشمی فرزند سیدماشاءاله
177- سید علی هاشمی فرزند شهید سید حسین
178- سیدامیرحسین هاشمی فرزند سیدابوالفضل
179- محمد رعیتی راد فرزند حسین
180-علی رعیتی راد فرزند حسین 

181- محسن فصیح فرزند قاسم
182- علی اکبر پیشه ور فرزند نعمت اله
183- کبری(صغرا) قجری فرزند مصطفی
184- علیرضا(ماشاءاله) باقری فرزند حسن
185- محسن سعادت فرزند علی محمد
186- امین نجفی فرزند محمد
187- احمد نجفی فرزند محمد
188- حسین رمضانی فرزند گل علی
189- سعید اسکندری فرزند علی
190- احمد جعفری نراقی فرزند محمد

191- حسن نظریان فرزند خسرو
192- سید محمد موسوی فرزند سیدرضا
193- سید مظفر موسویان فرزند سیدغضنفر
194- مجتبی عابدی فرزند غیاث
195- مصطفی عابدی فرزند غیاث
196- مهدی عابدی فرزند غیاث
197- محمد عابدی فرزند مجتبی
198- مریم سادات میرسلطانی فرزند سیدجعفر
199- ابوالفضل(رضا) صالحی فرزندسلطانعلی
200- محمد صالحی فرزند سلطانعلی

201- مریم صالحی فرزند رضا
202- محمدرضا فروغی فرزند حسن
203- فاطمه محمودی فرزند ماشاءاله
 204- سعادت عضایی فرزند ابراهیم
205- روح اله رجبی فرزند روح الله
206- مرتضی محمودی فرزند علی
207- آرش ابوالحسنی فرزند محمد
208- رقیه آقاحسینی فرزند حسین
209- محمد صالح کمره ای فرزند سعید
210- پوریا عضایی فرزند حسینعلی

211- هادی ایزدی فرزند عباس
212- ماشاءاله ایزدی فرزند عباس
213-ابوالقاسم فلاحی فرزندعلی
214- مهدی علی آقایی فرزند محمد رضا
215- علیرضا رزاقی فرزند محسن
216- عباس ترابی فرزند فتح اله
217- علی اصغر قجری فرزند احمد
218- فاطمه آقاحسینی فرزندعلی
219- زهرا قجری فرزند علی اصغر
220- محسن خاوه ای فرزند علی اصغر

221- علی قجری فرزند علی اصغر
222- محمد جواد قجری فرزند علی اصغر
223- محمد جواد قجری فرزند علی
224- زهره رمضانی فرزند حسین
225- احمد رمضانی فرزند غلام علی
226- محمد امین رمضانی فرزند احمد
227- محمد عرفان رمضانی فرزند احمد
228- محمد کریمی فرزند رضاعلی
229- علی زمانی فرزند غلام علی
230- اکبر کریمی فرزند علی

231- حسین رضایی فرزند قنبر
232- جمشید توکلی فرزند علی محمد
233- ابوالفضل اکبری فرزند حسین
234- غلامعلی پویانصب فرزند ابوالفضل
235- مهدی پویانصب فرزند غلامعلی
236- محمد عضایی فرزند علی
237- سید مسعود موسوی فرزند سید هادی
238-حامد محمودی فرزند محمد
239- منسیه عبدالهی فرزند رضا
240- پوران جمشیدی فرزند داود

241- سید حسین جوادی فرزند سید ماشاءاله
242- عاطفه سادات موسوی فرزند سید مهدی
243- حسین اکبری فرزند مهدی
244- مهدی یوسفی فرزند عباس
245- رضا گل سوسن فرزند محمد
246- منصوره سعادتی فرزند حسن
247- مهیا گل سوسن فرزند رضا
248- محدثه گل سوسن فرزند رضا
249- رقیه سادات بابایی فرزند سید رضا
250- ابراهیم شبانی فرزند غضنفر

251- ندا شریفی فرزند سیف اله
252- محمد حسین شبانی فرزند ابراهیم
253- امیرعباس شبانی فرزند ابراهیم
254- منوچهر توکلی فرزند علی محمد
255- محمد توکلی فرزند منوچهر
256- عباس توکلی فرزند محمود
257- پارسا توکلی فرزند عباس
258- سیدحسین میرسلطانی فرزند سید اکبر
259- مجید نصیری فرزند ابوالقاسم
260- نیلوفر رمضانی فرزند احمد

261- علیرضا مسلمی فر زند اصغر
262- مجید مسلمی فرزند عباس
263- سعید مسلمی فرزند عباس
264- محمد مسلمی فرزند علی
265- سجاد شاطری فرزند قاسم
266- حسین سرلک فرزندماشاء الله
267- ابوالفضل سرلک فرزند حسین
268- زُهیر سرلک فرزند حسین
269- عباس مطهری فرزند اسداله
270- مریم جلالی فرزند ...

271- مهدی کریمی فرزند عباس
272- مجتبی کریمی فرزند مرتضی
273- علی اصغر حیدری فرزند حسین
274- محمود نوروزی فرزند ولی اله
275- تقی باقری فرزند حسین علی
276- علیرضا قجری فرزند قاسم
277- محبوبه صادقی فرزند حسین
278- حسین قجری فرزند علی
279- پیام قجری فرزند حسین
280- موناسادات فیض آبادی فرزندسیدحسین

281- رمضان طهانی فرزند حسن
282- اعظم سادات حسینی نژادفرزندسیدنصرت اله
283- مهدی کمره ای فرزند محمد
284- سید قاسم حسینی نژاد فرزند سیدحسن
285- کاظم جعفری فرزند ابراهیم
286- ابوالفضل جعفری فرزند ابراهیم
287- خدیجه جعفری فرزند ابراهیم
288- اعظم حیدری فرزند حسن
289- طیبه کمره ای فرزند علی
290- محسن کمره ای فرزند علی

291- مجید کمره ای فرزند علی
292- قاسم خاوه ای فرزند اکبر
293- میترا کمره ای فرزند غلامحسین
294- محسن رضایی فرزند علی
295- سید محمود جوادی فرزند سید رضا
296- محمدرضا رضایی فرزند غلام رضا
297- میلاد دهباشی فرزند حسین
298- سید میثم حسینی فرزند سیدحسین
299- امیر بحرینی فرزند عباس
300- محمدامین بحرینی فرزند امیر

301- مریم شریفی فرزند حسینعلی
302- ماندانا شریفی فرزند حسینعلی
303- فاطمه یوسفی فرزند عباس
304- حمید قجری فرزند غلام محمد
305- سمیه قجری فرزند غلام محمد
306- حسین عضایی فرزند اسماعیل
307- مهدی سلیمانی فرزند سیامک
308- سید مصطفی موسوی فرزند سید محمد
309- هادی عظیمی فرزند حسین علی
310- فاطمه قجری فرزند مصطفی

311- مهدی شریفی فرزند غلام علی
312- صدیقه احمدی فرزند ابوالقاسم
313- احمد عابدینی فرزند علی
314- علی عابدینی فرزند احمد
315- ریحانه عابدی فرزند احمد
316- سمیرا شریفی فرزند غریب رضا
317- سید مصطفی حسینی فرزند سیدعباس
318- غلامحسین ایزدی فرزند حسن
319- محمد مهدی ایزدی فرزند حسن
320- غضنفر(مهدی) فروغی فرزند حسین

321- محمد فروغی فرزند غضنفر
322- احمدعلی حسینی فرزند سلطانعلی
323- حسن ترابی فرزند فتح اله
324- تقی آعلی فرزند اسماعیل
325- سید عباس جوادی فرزند سید ماشاءاله
326- امیرحسین کمره ای فرزند محمدرضا
327- حسین یوسفی فرزند عباس
328- عباس نصیری فرزند علی
329- اشرف جعفری فرزند ابوالفضل
330- احمد مرادی فرزند علی محمد

331- محمود مرادی فرزند علی محمد
332- حسین کمره ای فرزند علی
333- محمد مهدی کمره ای فرزند حسین
334- مشکات کمره ای فرزند حسین
335-  زینب  حیدری فرزند علی اکبر
336- علیرضا آعلی فرزند علی محمد
337-خانم رمضانی فرزند احمد
338- حسین(علی) قجری فرزند (میرزاعلی)
339- اکبر کریمی فرزند علی اکبر
340- محمد مراد فرزند محسن

341- عطیه مطهری فرزند عباس
342- آقا ... سلیمانی فرزند ابراهیم
343- زهرا محمودی فرزند ماشاءاله
344- محسن محمودی فرزند ماشاءاله
345- علی ابوالحسنی فرزندغلام محمد
346- مریم فضلی فرزند مسعود
347- ریحانه ابوالحسنی فرزند علی
348- حنانه ابوالحسنی فرزند علی
349- کاظم کاظمی فرزند حسن
350- علیرضا شاطری فرزند رضا

351- سید محسن حسینی فرزند سید محمد
-352طیبه حیدری فرزند علیمحمد
353-نیره حیدری فرزند علیمحمد
354-حسین خاوه ای فرزند اکبر
355-رضا خاوه ای فرزند  اکبر
356- هادی خاوه ای فرزند رضا
357-زینب رمضانی فرزند کاظم
358-محمد حسین رمضانی فرزند کاظم
359-علی رمضانی فرزند محمد حسین
360-زهرارمضانی فرزند محمدحسین

361-زینب رمضانی فرزند محمد حسین
362-مریم قجری فرزند اکبر
363-مصطفی فروغی فرزند حسین
364-مرضیه حسینی فرزنداحمدعلی
365-مهدی ماهجان فرزند غلامعلی
366-ایمان مسلمی فرزند محمد
367-اسماعیل حبیبی فرزند اکبر
368-پوران طالعی فرزند ...
369-عشرت رمضانی فرزند علیرضا
370-محمد کمره ای فرزند فتحعلی

371-مرحومه فاطمه کاظمی فرزند یوسف
372-سید مرتضی حسینی فرزند سید محمد
373-سید روح الله حسینی فرزند سید محمد
374-رضا کمره ای فرزند رمضان
375-محمد حسین رزاقی فرزند اصغر
376-وحید ابوالحسنی فرزند اسدالله
368- محمدرضا حیدری فرزند عباس
369-محمدسلیمانی فرزند سیامک
370-روح الله فروغی فرزند محمد

371-هدی فروغی فرزند روح الله
372-نرجس فروغی فرزند محمد
373-سید یاسین هاشمی فرزند حسین
374-سید حسین هاشمی فرزند..
375-نرگس وطن خواه فرزند...
376-ستایش محمودی فرزند سعید
377-یاسمن محمودی فرزند سعید
378-مریم قناعتی فرزند...
379-سید رضا حسینی فرزند سید محمد
380-امین جعفر نژاد فرزند غلامرضا

381-محمد عباسپور فرزند عباس
382-ابوالفضل عابدی فرزند قنبرعلی
383-مهدی عابدی فرزند ابوالفضل
384-مظاهر عابدی فرزند قنبرعلی
385-محمد امینی فرزند...
386-وحید نصیری فرزند قاسم
387-سید نعیم پورشرف هاشمی
388-حسن آعلی فرزند محمدرضا
389-محمد آعلی فرزند مجتبی
390-زهرا حسنی فرزند حبیب الله

391-صفورا جعفری فرزند محمد
392-سپیده جعفری فرزند محمد
393-لیلا محمدی فرزند ...
394-عباس جعفری فرزند محمد
395-حمید جعفری فرزند محمد
396-مرتضی رنجکش فرزند ..
397- محمد رنجکش فرزند مرتضی
398-افشین جعفری فرزند عباس
399-آریا جعفری فرزند عباس
400-امید حبیبی فرزند منصور

401-غلامرضا آقا حسینی فرزند شعبانعلی
402-محمد حسن آقا حسینی فرزند غلامرضا
403- حسین قجری فرزند یوسف
404-ابوالفضل قجری فرزند یوسف
405-اعظم چراغی فرزند رضا

406-مرضیه قجری فرزند شکرالله
407-محسن بابایی فرزند حسن
408-میثم بابایی فرزند محسن
409-بتول قجری فرزند احمد
410-قنبرعلی قجری فرزند احمد

411-سید مسعود حسینی نراقی فرزند سید محمد
412-سید مصطفی میرسلطانی فرزند سید جعفر
413-بتول قاسمی نراقی فرزند حسین
414-محمد صالح قاسمی نراقی فرزند محمد
415-سعید قاسمی نراقی فرزند علی اکبر
416-زهرا قاسمی نراقی فرزند علی اصغر
417-فاطمه آقا یوسفی همسر علی اصغر
418-علی جعفر زاده داماد علی اصغر قاسمی
419-محسن قاسمی نراقی فرزند رضا
420-سمیه قاسمی نراقی فرزند محمد

421-سید مجتبی مسعودی علوی داماد عبدالرحیم قاسمی
422-سید مهدی مسعودی علوی نوه عبدالرحیم قاسمی
423-محمد حقی طارونی داماد محمد قاسمی
424-حسین حقی طارونی نوه محمد قاسمی
425-علی حقی طارونی نوه محمد قاسمی
426-امیر حقی طارونی نوه محمد قاسمی
427-زینب حقی طارونی نوه محمد قاسمی نراقی
428-ریحانه قاسمی فرزند سعید
429-حمید انصاری داماد سعید قاسمی
430-رسول عابدینی فرزند نعمت الله

431-حسین نباتی فرزند محمد
432-محمد علی رزاقی فرزند علی اصغر
433-فاطمه سلمانی فرزند....
434-محمد رضا محمودی فرزند حسن
435-عباس محمودی فرزند حسن
436-حسین محمودی فرزند حسن
437-محمد صادق محمودی فرزند حسن
438-غلامرضا محمودی فرزند حسن
439-زهره محمودی فرزند حسن
440-زهرا محمودی فرزند حسن

441-مریم یوسفی فرزند اسماعیل
442-اسماعیل خوش بین فرزند رضا
443-مصطفی خوش بین فرزند اسماعیل
444- زهرا پیشه ور فرزند عباس

445-محمدمهدی پورصادقی فرزند تقی

446-محمدرضا امینی فرزند...

447-محمود محمودی فرزند عباس

448- مجتبی آعلی فرزند علی محمد

449- امیرحسین ترابی فرزند حسن

450- مهدی اسماعیلی فرزند اسماعیل



زائر بعدی اربعین حسینی را شما بفرما و کمک کن نقطه چین ها تکمیل شود

 

۳ نظر ۰۵ آبان ۹۸ ، ۲۲:۴۰
سلحشوران شهر نراق

 نراق - حضور مبارک بندگان جناب مستطاب عمده الاجله والاعیان آقای معاون التجار تاجر نراقی دام جلاله مشرف آید
مورخه 3 جمادی الثانی 1336(برابر 25 اسفند 1296)

فرستنده اقل الفانی عزیزاله مستخدم پست بناب
وصول 8 رجب 1336(برابر 29 فروردین 1297)

روحی و ذاتی استقامتی الفداء
مدتی است که بواسطه فشار روزگار و گرفتاری های فوق العاده نتوانسته ام تجدید اخلاصُ ارادت نموده و مراتب چاکریت خود را تقدیم نمایم . اکنون که روز فروز(تابش) نوروز سلطانی به مقام مزاحمت برآمده و بوی سال جدید باستشمام می رسد و بادهای فرح انگیز فصل بهار انسان را از تحت فشار فارغ نموده روح تازه می بخشد و وادار یادآوری دوستان می نماید .
اینکه با تحریر این مختصر مراتب فدویت(جان نثاری) خود را تجدید و تبریک و تهنیت عید سعید سلطانی عن(اینکه) صمیم قلب  عرض نموده و از درگاه حضرت احدیّت سائل و آملم سال های سال آن جوهر وفا را با دلی خوش و سرور قلب به این اعیاد شریفه نایل و موفق فرمایند و آه تضرع و ابتهال(دعا و زاری) به درگاه حضرت یزدان عموم دوستان بنمایند بلکه این بلای عالم گیر و این آتش جهان سوز را از میان عموم عدم نماید و اثر کلمه بارکه(شتر به زانو خوابیده) که می فرماید .

می رود این روزگار تلخ دیگر نیاید. ظاهر گردد دیگر تاب و تحمل در وجود بشر باقی نماند خصوصا این ولایت(بُناب و مراغه) بدرجه سختی رسیده که نشان قدرت تقریر و بازو قوه تحریر ندارد .

آرد من مراغه ۲۸ قَران همه اشیاء مانند این است ملاحظه فرمائید که اهالی این صفحات در چه حالت است . عرض تکبیر به حضور عموم دوستان از قبل این فانی ابلاغ دارید . سلام مخصوص به نورچشمی آقا میرزا عبدالله(عبداله مهدوی نراقی فرزند فضل اله) و والده اش می رسانم .
والده ماجده هم بخدمت والده میرزا عبدالله(همسر معاون التجار) سلام می رساند . همه در انجام خدمات و فرمایشات از جان و دل حاضر که خدمتی رجوع فرموده قرین افتخارم فرمائید .
زیده العالی
 عزیزاله مستخدم پُست بُناب

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه 105 سال قبل عزیزاله مستخدم پُست بُناب آذربایجان به فضل اله نراقی معاون التجار در نراق و اعلام وضعیت بحرانی آنجا سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۴ آبان ۹۸ ، ۲۰:۰۱
سلحشوران شهر نراق

گرچه دیگر مادرم نیست

دلم تنگ می‌شود برای او

برای رزهایی که خشکیده خواهند شد

و باغچه ای که دیگر یاران دست را نخواهد دید

دلم تنگ می‌شود

برای کوچه ای که دیگر آب را نخواهد فهمید


کودک بود که پدرش مُندعلی نباتی تاریخ 17 آبان 1361 طی پدافندی عملیات محرم در جبهه پاسپاه شرهانی عراق مظلومانه به شهادت رسید .

Image result for ‫شهید مندعلی نباتی نراق‬‎

پدرش مُندعلی نباتی متولد 1305 بود و زمان شهادت 56 ساله و محاسن سفیدش به خونش خضاب گردید و بر این اساس به حبیب ابن مظاهر شهدای نراق ملقب گردید .

زهره نباتی در کودکی یتیم شد و مادرش سرکار خانم  عزت یوسفی صبورانه و با عظمی راسخ دختران و پسران را با موفقیت از آب و گل در آورد . زهره بزرگ و بزرگ تر شد تا اینکه با یکی از جوانان شایسته به نام جعفر حمزه ای ازدواج نمود و حاصل ازدواج زیبای آنان دو فرزند صالح به نام ... و علی حمزه ای می باشد .

متاسفانه در بین مسیر زندگی این بانوی گرانقدر و مومنه دچار بیماری گردید و تحت مراقبت و معالجه قرار گرفت . همسر فداکار و فرزندان بزرگوارش کوشش و تلاش نمودند تا بهبودی مشارالیها فراهم گردد .
لیکن تقدیر خداوند قادر بر این منوال قرار گرفت که ایشان در اربعین حسینی دار فانی را وداع گفته و روز یکشنبه تاریخ 28 مهر 1398 برابر 21 صفر 1441 پس از تشییع پیکر با شکوه در وادی السلام شهر نراق سر در نقاب خاک کشید .

لازم به ذکر است خواهر نامبرده به نام آفاق نباتی متولد 6 خرداد 1336 تاریخ 20 آبان 1358 در سن 22 سالگی در اثر ابتلا به بیمار به رحمت خدا پیوست .

شادی روح این دو خواهر و پدر شهیدشان صلوات نثار می کنیم .

۰ نظر ۰۳ آبان ۹۸ ، ۲۲:۳۸
سلحشوران شهر نراق

شماره : 133
نمره : 33404
قریه : نراق
بلوک : محلات

مبلغ دو عباسی و مقدار ---- بتوسط تقی آقا کاظم(تقی فرزند کاظم از نیاکان خاندانی از قجری ها) از بابت ... ... اهالی عاید گردید . پس از وصول کلیه اقساط این قبض موقتی استرداد و در عوض یک طغرا(نوشته) قبض رسمی اداره مالیه تسلیم خواهد شد .

بتاریخ 7 برج اسد - یونت ئیل(سال اسب) 1336
7 ذی القعده 1336(برابر 22 مرداد 1297)

مُهر  امانت مالیه و دوائر نراق

از مساعدت جناب حاج علی اکبر رضائی فرزند نظرعلی سپاسگزاریم .

۰ نظر ۰۲ آبان ۹۸ ، ۱۹:۴۵
سلحشوران شهر نراق

پدرم حاج عبدالقدیر محمدی سال 1301 در نراق متولد شد . پدرش حاج عبدالله محمدی نراقی(فوت 1339 شمسی) فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی(فوت 1300 شمسی)  و مادرش مرحومه سیده خدیجه محمدی اردهالی(فوت 1355 شمسی) فرزند میرزا سید یحیی از انسان های نیکوخصال بودند .

ادیب دانشگاه نرفته بود که زیاد کتاب می خواند . حافظه قوی و چشمگیری داشت . شایسته ترین خصلت وی اینکه عاشق نراق بود و تا پایان عمرش از این عشق کاسته نشد .
مردی سفر کرده و به اغلب نقاط جهان مسافرت و از مکان های لازمه آن بازدید نموده بود و با آداب و رسوم آنها آشنا گردید . تاریخ 8 اردی بهشت 1348 زمانیکه در شهر نراق سیل ویرانگر آمد  و منازل مردم تخریب گردید پدرم حاج عبدالقدیر با مرحوم حاج روح الله شنتیایی در تهران تماس گرفت و ایشان را تشویق به شنیدن درد مردم سیلزده کرد که حاصلش ساخت 25 دستگاه خانه توسط حاج شنتیایی و خیّر نیکوکار حاج عباس معصومی در محله ای بنام کوی ولیعصر(عج) یا نراق نو گردید . 

مرحوم حاج شنتیایی می گفت حاج عبدالقدیر محمدی پای مرا به زادگاهم نراق دوباره باز کرد . آقای حاج عباس معصومی هم در مراسم افتتاحیه بهداری شهر نراق درمورد تلاش و رایزنی پدرم برای کارهای خیریّه در نراق توسط ایشان شخصا به من اشاره ای داشتند . پدرم متدین و مترقی بود و با خرافات میانه ای نداشت . وقتی برای من از زندگی حضرت پیامبراکرم(ص) می گفت از کرامت و بزرگی پیامبر اشک می‌ریخت .

مرحوم حاج نعمت الله محمدی

دو برادرش حاج نعمت اله محمدی(فوت 1364) از چهره های نافذ فرهنگی و علی محمد محمدی(فوت 1342) و خواهرانش فاطمه سلطان ؛ ایران و ملوک نام داشتند . سعادت داشتم که در سفری دو ماه قبل از رفتنش به ملکوت در کنارش باشم و از حافظه اش بهره مند شوم .
شاهد بودم که در بستر بیماری برای حقِ نراق از غار چالنخجیر به ادارات دلیجان تلفن می زد و با حال نزار در حال قانع کردن آنان برای متعلق بودن این غار به نراق می گفت . پدرم در تربیت تنها دخترش که من باشم کوشا بود و آنچه را یک انسان را سعادتمند می کند را به من آموخت . امروز من بعنوان یک انسان موفق در تحصیل و زندگی زناشویی و تربیت فرزند و دیگر فعالیت ها، از آموزه های او استفاده می کنم .

انسانی پُر کار و سحر خیز بود . در منزل پدری در نراق که از میراث مرحوم پدر بزرگم حاج عبدالله نراقی بود، همه ساکنین با بانک پدرم موظف بودند برای نماز صبح بلند شوند . او قویّا عقیده داشت زندگی از صبح زود شروع می شود و چند ساعتی پس از غروب ختم می شود . اهل تحقیق و نویسنده بود و از فساد اخلاق کناره گیری می کرد . متواضع بود و بخصوص مردم کشاورز را دوست داشت . همیشه به من می گفت: این گل ها و گیاهان فرزندان من هستند .

مردی تاثیر گذار بود و تا در قید حیات بود درب منزل پدرش حاج عبدالله را باز نگه داشت . حداقل سالی یکبار سُفره بزرگ فامیل را بر پا می کرد . دهه عاشورا روضه خوانی داشت . مزرعه محمدیّه شهر نراق را در قلب بیابان بی آب و علف به مکانی سبز تبدیل کرد و چند سال بهترین خربزه کاری را در منطقه داشت ولی متاسفانه بعد از او تلاشش خدشه دار شد .

حاج عبدالقدیر دو کتاب به اسامی جُنگ محمدی و نراق شهر ما را تالیف کرد .
ایشان در آخرین ماه قبل از فوتش که من از استرالیا به ایران آمده بودم ، امید داشت که با چشم باز از تهران به نراق بازگردد که اجل فرصت نداد . از من قول گرفت که برای مراسم عزاداری اش به ایران بروم که با وجود سنگینی مسافت به قولم وفا کردم و در مراسم شان شرکت کردم . به گفته نزدیکان، پدرم تا آخرین لحظه عمرشان مرا صدا می کرده اند .

مرحوم پدرم نهایتا در ۸۵ سالگی تاریخ  ۶ شهریور ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت و در آرامگاه خانوادگی کنار بقعه شاه سلیمان نراق خاکسپاری گردید. از خداوند قادر برای همه رفتگان از جمله پدر ارزشمندم طلب بخشش و عمر با عزت برای همه بازماندگان مسئلت دارم .

سایت سلحشوران شهر نراق از سرکار خانم نسرین محمدی فرزند عبدالقدیر از بابت تهیه مطلب قدردانی می نماید .

۲ نظر ۰۱ آبان ۹۸ ، ۲۲:۱۳
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook