سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سال 1344 شمسی خیّر نیکوکردار مرحوم حاج روح الله شنتیایی از استاندار مرکزی دکتر سید ضیاءالدین شادمان برای پیشرفت و آبادانی زادگاهش به نراق دعوت نمود .
استان مرکزی شامل شهرهای تهران، قزوین، ساوه، قم، دماوند ؛ محلات بود و سال ۱۳۳۹ شهرهای اراک و کاشان به استان مرکزی اضافه شدند .
دکتر سید ضیاءالدین شادمان فرزند سید ابوتراب سال 1302 در تهران متولد و سال 1387 در مونترال کانادا فوت نمود .  ایشان ورزشکار ؛ سیاست‌مدار ؛ نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای ملی ؛ ریاست شهرداری تهران و ... را بر عهده داشت .

نراقی هایی که در عکس اول قابل شناسایی هستند عبارتند از :

مرحوم حاج سید محمود غفاری فرزند سیدجعفر - مرحوم حاج روح الله شنتیایی فرزند اسدالله – مرحوم غلامحسین خان نراقی فرزند میرزا احمد خان- پیشاهنگ سَمت چپ مرحوم سید مهدی غفاری فرزند سید محمود


نراقی هایی که در عکس دوم قابل شناسایی هستند عبارتند از :

مرحوم حاج روح الله شنتیایی فرزند اسدالله – مرحوم غلامحسین خان نراقی فرزند میرزا احمد خان ابن محمدمهدی نراقی – مرحوم آقا تقی رئوفی فرزند محمدرضا – رئیس پاسگاه و مامورین مسلح – علی اکبری فرزند حبیب الله – مرحوم بهروز طالبی فرزند محمد(غلام) – نفر سوم از چپ مرتضی غفاری فرزند سید محمود - قدرت الله سلیمانی فرزند احمد
از عکس های ارسالی جناب حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود متشکریم

۰ نظر ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۰۴
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ شهر نراق مهد تولد و مرگ عالِمان متشخص و مجتهدین به نام می باشد که یکی از آنان مفید نام داشت و به شیخ مفید نراقی آوازه بود . خاندان جعفری از جمله استاد علی اکبر جعفری با سن 80 سالگی نیای خویش شیخ مفید نراقی را معرفی و شناخت نسبی از وی دارد .


استاد علی اکبر جعفری

 شیخ مفید نراقی روحانی با تقوا و زاهد و فاضل حدود سال 1274 هجری شمسی در نراق تولد یافت و برای رفع مشکل دینی مردم کوشش وافر داشت . وی علاوه بر نراق در منطقه قم و کاشان و دلیجان زبانزد بود .
 یکی از اقدام هایی که ایشان در یک قرن پیش که متداول نبود آفتاب گرفتن با نور خورشید بود که عمدتا در پشت بام منزلش انجام می داد . این اقدام علاوه بر سلامتی برای تطهیر و طهارت پس از رفع حاجت استفاده می کرد و مقابل تابش قرار می گرفت و لباس خود را در معرض نور آفتاب قرار می داد تا عفونت به درستی پاکسازی گردد .

شیخ مفید نراقی فرزند حاج شیخ ابوتراب نراقی تاریخ 25 ذیالحجه 1333 برابر با 11 آبان 1294 با خانم فاطمه بیگم بنت شیخ محمد بقال ازدواج می نماید . قباله ازدواج آنان موجود است که تقدیم علاقمندان به تاریخ می گردد :


هوالموالف بین القلوب

وبعد غرض از تحریر و تسطیر این سطور میمنت دستور آنستکه چون قوام سلسله عالم و دوام نسل بنی آدم بمناکحت منوط و بمزاوجت وابسته و مربوط است وحدانیت مختص ذات واجب الوجود است .
الَّذی لَمْ یتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً
و تارکین این سنت سیئه از حوزه اسلام دور و در نزد اولوالالباب مخذول و منکوب است فلهذا به مضمون بلاغت مشحون
وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(آیه 32 سوره نور)
و بقول نبی الامی صل اله علیه وآله : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی

در بهترین وقتی از اوقات و احسن ساعتی از ساعات عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین عالیجناب محامد آداب آقا شیخ مفید خلف مرحمت شان اشرف الحاج حاجی شیخ ابوتراب نراقی والحره العاقله البالغه الشیبه المسماه فاطمه بیگم بنت عالیشان آقا شیخ محمد بقال من القصه عم ناکح بالصداق المعین والکاببن المشخص مبلغ هفتاد و یکتومان کلا بر ذمه ناکح مطابق تفصیل ذیل السطر أللَّهُمَّ أَلِّف بَینَهُما و بارک عقد هما بحق محمد و آله

هدیه کلام اله مجید یکجلد یکتومان

نقد مافی الذمه غیر مسکوک به سکه عثمانی ده عدد شصت تومان .
همگی و تمامی پنجدانگ از جمله ششدانگ یکدرب اطاق مشهور به نمازخانه ابتیاعی از آقا شیخ محمد مزبور واقعه در خانه موروثی مشارالیه فی محله وسطای قصبه نراق محدود بحدود اربعه حدّی به اطاق مسکونی آقا شیخ صادق حدّی به خانه مرحمت شان نایب حسینخان حدّی به مطبخ حدّی به فضای خانه مع ممر و مدخل و مشاع و چاه آب و مستراح و باغچه و کلما یتعلق بها بقدرالحصه قیمت پنجدانگ ده تومان .
مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صریحه ملیه مشتمله علی الایجاب والقبول الصادرین عَن وَکیلهما بَعد ثبوت وِکالَنهِما والصِداقِ المرقوم کُلا فی الذِمه الزوج فَامَّالصِداق عَینا فَلَها التَصَرف مَنی سائت و اَیثما طُلِبَت و دَبنا یوءدیه الیها عِندالطَلب لَیلا او نَهارا سِرّا اَو عَلانِیه وَقد وَقَعَ العَقدِالمُبارک
فی یوم‌ پنجشنبه بیست و پنجم شهر ذی الحجه الحرام سنه ۱۳۳۳
25 ذی الحجه 1333(برابر 11 آبان 1294)

توضیح اینکه قرارداد شرعی شد فیمابین زوج و زوجه مرقوم در متن که اختیار سکنی با زوجه مرقوم در متن باشد به هرکجا که بخواهد ساکن شود فی التاریخ المتن ۱۳۳۳


مرحوم شیخ عباس جعفری

طبق آمار موجود نراقی ها به رسم قدیم طبق سفارش پس از مرگ به عراق منتقل و در قبرستان های نجف و کربلا خاکسپاری می شدند . یکی از این مومنین شیخ مفید نراقی است که طبق وصیتنامه پس از فوت به وسیله چهارپایان و حاملین از زادگاهش نراق به کربلای عراق منتقل و در یکی از حجره های قبرستان صاحب نامی دفن می شود .


عقدنامه شیخ احمد جعفری و طاووس بنت آقاتقی

سالها قبل پیغامی از کربلا عراق به شیخ عباس جعفری در نراق ارسال می شود که جهت تعیین تکلیف بنای حجره و قبر و احتمالا مستغلاتی دیگر از شیخ مفید نراقی به کربلا مراجعه کنید که به دلیل مسافت طولانی و عدم فراهم شدن مقدمات سفر از کنار این موضوع می گذرند و اثر و آثار و نام از مقبره ایشان برای همیشه از بین می رود .
نسل شیخ مفید نراقی طی یک قرن اکثرا دارای تحصیلات مکتبخانه یا مدارس بودند و تعدادی از آنان در مغازه گیاهان دارویی و درمانی مورد توجه مردم قرار داشتد .


مرحوم مرتضی جعفری

قسمتی از نسل ایشان و جعفری ها از بیش از یک قرن و نیم پیش عبارتند از :  
شیخ جعفر نراقی دارای سه پسر بوده است به اسامی : شیخ علی اکبر – شیخ احمد و شیخ ابوتراب


مرحوم علیرضا جعفری

شیخ احمد  فرزند شیخ جعفر نراقی 143 سال قبل تاریخ  16 ربیع الاول 1297 برابر 8 اسفند 1258 با خانمی با اصالت کرمانشاهی به نام طاووس بنت آقا تقی ابن آقا محمد امین در نراق ازدواج نمود و مهریه این وصلت 80 تومان و هشت قلم اجناس بوده است . 

شیخ احمد و طاووس دارای سه فرزند بودند : 
- شیخ غلام جعفری و همسرش بانو صاحب جعفری(فوت 16 تیر 1357) فرزند استاد تراب نام داشت . شیخ غلام ذاکر اهل بیت بود .

- شیخ شکرالله(شکری) جعفری(فوت 1332 شمسی در بقعه شاه سلیمان نراق) و همسرش معصومه عابدینی فرزند علی اکبر نام داشت . شیخ شکری ذاکر اهل بیت بود .
- شیخ حبیب الله جعفری و همسرش ...... نام داشت .


سنگ مزار مرحوم شیخ صادق جعفری

شیخ صادق جعفری و همسرش بیگم نوروزی(فوت 25 رجب 1360 هجری) فرزند غلامرضا صاحب چند فرزند بودند که از جمله آنان عبارتند از :

- شیخ عباس جعفری(فوت 26 اسفند 1355)  ذاکر اهل بیت و مغازه عطاری داشت
- علیرضا جعفری(فوت مهر 1380) فرهنگی بود
- شیخ محمد جعفری(فوت 12 اردیبهشت 1393) مغازه عطاری داشت


مرحوم شیخ محمد جعفری

شیخ صادق  مرد درستکار و با تقوایی بود که سَر نماز اشهد خود را قرائت و به راحتی جان به جان آفرین تسلیم نمود . زمان مرگ فرزندش شیخ محمد جعفری 9 ساله و کلاس دوم ابتدایی بود .

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از خاندان جعفری علی الخصوص جناب استاد علی اکبر جعفری فرزند غلام نسبت به مساعدت در تهیه این پست قدردانی می نماید . ضمنا برای تحقیق و تثبیت مطالب و استنادها زمان زیاد صرف این نوشته گردید .

۰ نظر ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۱:۳۹
سلحشوران شهر نراق
همدان
حاج محمد نراقی
عنوان تلگرافی نراقی
بتاریخ 8 شهر ذی الحجه سنه 1351
۱۰/۱/۱۳۱۲
همدان الی قصبه نراق

خدمت ذیرفعت جناب مستطاب عمده التجار آقا محمدعلی آقا فروغی(فرزند ملا ابوالقاسم نراقی) تاجر نراقی زیده مجده العالی


عرض می شود مشروحات از قراری است که غره شهر جاری عرض شد حال التحریر نیز مُصدع می گردد گواهی مراسله شریفه مورخه اول فروردین ۱۳۱۲ از سلامتی وجود مشعوف نهایت مسرت و ابتهاج رخ نمود صورت محاسبه فیمابین را الی آخر سنه ۱۳۱۱ را که مرقوم‌ و ارسال داشته بودید رسید ملاحظه شد ؛ بدیهی است در نهایت صحت خواهد بود حسب المرقومه در دفتر همدان هم مفروق خواهد شد اینکه نوشته اید مبلغ هشتاد و شش تومان در شهر ..... ۵۱ نوشته اند از کاشان هم فرستاده اند در این خصوص هنوز از قم اطلاعی نرسیده امروز به تجارتخانه ...... اظهار شد صحت و سقم را بنویسید سایر مطالب را هر اوقات حضرت آقای نراقی(حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا) از طهران تشریف بیاورند جواب می نویسند .



 زیاده ایّام به کام اقل ابوالقاسم(ابوالقاسم دفتری فرزند علی بابا نراقی شریک تجاری حاج محمد نراقی معین التجار فرزند حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار)


Image result for ‫سید مجتبی غفاری نراق‬‎
سایت سلحشوران شهر از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی تلگراف از همدان بابت گواهی مراسله و صورت محاسبه تجارتخانه حاج محمد نراقی به نماینده اش محمدعلی فروغی در نراق 88 سال قبل سپاسگزار می باشد .
۲ نظر ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۴۹
سلحشوران شهر نراق

کله گرگی یک سنت یا آیین بین چوپانان ، شکار چیان تا قبل از انقلاب بود. ولی بعد از انقلاب توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای همیشه به این سنت خاتمه داده شد ؛ چرا که این سنت مرتبط با کشتن و نابود کردن جانوران مانند گرگ و پلنگ  و بعضا حیوانات نظیر شکار بود که عواقب آن منجر به انقراض نسل بعضی از جانوران و حیوانات می شد.

معنی کله گرگی چیست؟
به طوری که می دانیم زندگی و مقدرات حشم داران وگله داران به ویژه شبانان و چوپانان به وجود گوسفند و سلامت و پرواری گوسفند و بالاخره بهره برداری بیشتر و بهتر از همه گوسفند ارتباط و   بستگی دارد.
گله های گوسفند تا سه چهار دهه پیش که دانش دامپزشکی توسعه و پیشرفت قابل توجهی نکرده بود همواره در معرض آفت ها و بیماری های گوناگون قرار داشتند و گاهی به هلاکت می رسیدند.

شهر نراق - مزرع احمد آباد(کلنگه) - پاییز 1340

گله داران در مقابل آن آفات  و بیماری های دامی به حکم تجربه و ممارست درمان ها وپیش گیری هایی  به کار می بردند اما دشمن اساسی و اصلی گوسفندان گرگ های گرسنه ای بوده اند که در نیمه های شب سگ های گله را فریب داده یا می راندند و به گوسفندان  که در خواب راحت غنوده بوده اند حمله برده و تعداد از این حیوانات مظلوم و بی آزار را می کشتند و یا می ربودند.
دفع و رفع گرگان گرسنه  که با سگ های گله امکان پذیر نبود قهرا" چوب و چماق چوپانان در آن دل شب وتاریکی مظلم نمی توانست کاری انجام دهد. در واقع برای شبانان و گوسفندداران هیچ دشمنی  خطرناک تر از گرگ نبود زیرا نه وسیله دفاع موثر و پیش گیری داشت و نه در روز روشن حمله می بردند که راه چاره وعلاجی داشته باشد.

شهر نراق - خرداد سال 1343

معمولا ً در بعضی مواقع و در تاریکی شب به جای سگ ها، چوب و چماق چوپان ها بود که به داد گله می رسید. اگر در این شرایط احیاناً چوپانی موفق به کشتن گرگی می شد، سرِ گرگ را از بدنش جدا کرده و آن را بر سر چوبدستی خود وصل می کرد و روی شانه خویش قرار داده و به سراغ گله های دیگر می رفت.

صاحبان هر گله در ازای این که چوپان توانسته بود دشمن خطرناکی را از سر راه گله ها بردارد، موظف بودند هرکدام یک رأس گوسفند و یا معادل آن را به عنوان جایزه و به اصطلاح چوپانان به عنوان « کله گرگی » به آن چوپان هدیه بدهند. در نتیجه چوپان فاتح در ظرف چند روز به نوای قابل توجهی می رسید. کشتن گرگ اختصاص به چوپانان و شبانان نداشت بلکه هرکس و هر شکارچی که به چنین موفقیتی دست می یافت با گرداندن کله گرگ  در میان گله داران از آنها کله گرگی می گرفت و یک شبه، صاحب یک گله گوسفند می شد.

بهار سال 1379 - شهر نراق

کله گرگی در طول زمان به ضرب المثل تبدیل شد و به مدرکی گفته شد که قابل رد و انکار نباشد. به عبارتی هر کس در مقام دعوی و شکایت یا مباحثه و مناظره سند قاطع و مدرک محکم وغیر قابل ایرادی ارائه کند که مخاطب و طرف دعوی را تحت تاثیر قرار دهد به اصطلاح می گویند:"فلانی کله گُرگی نشان داد" یعنی مدرکی ارائه کرد که نفی و ردّ آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
این ضرب المثل ،نانوشته در بین گله داران ودامداران قدیم می باشد.

شهر نراق - سال 1340

از راست : علیرضا طبیب زاده - مرحوم مرتضی رادفر - مرحوم غلامحسین خسروی  - مرحوم رمضان عظیمی

گرفتن کله گرگی در شهر نراق از اهمیت ویژه ای بر خوردار بود به طوری که چوپانان ،شکارچیان موفق به کشتن گرگ می شدند کله آن را در آبادی می چرخاندند و کله گرگی می گرفتند.اهمیت موضوع به حدّی بود که این اواخر(حدود چهار دهه قبل) مردم حتی اگر گرگ مرده ای را هم پیدا می کردند سر آن را از بدنش جدا کرده واز گله داران کله گرگی می گرفتند که حقیر یک نمونه آن را از یکی از اهالی  خارج از نراق دیده ام.

در حال حاظر هیچکس مجاز به کشتن گرک یا جانوران درنده دیگر نیست حتی اگر باعث خسارت  به دامداران باشد. دامداران اگر احیانا گرگ های گرسنه و یا گرگِ " هاری " را در منطقه مشاهده نمودند موظف هستند بلافاصله مراتب را به سازمان محیط زیست اعلام نموده تا در اسرع وقت محیط بانان آن گرگ را به روش خاص ازمحل دور نمایند .

Image result for ‫مرتضی علی آقایی نراق‬‎

سایت سلحشوران شهر نراق از آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر اهل شهر نراق از بابت تهیه پست کله گرگی سپاسگزار می باشد .


۰ نظر ۲۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۸:۱۸
سلحشوران شهر نراق

تلگراف معین التجار حاج محمد نراقی فرزند محمدرضا از همدان به محمدعلی فروغی فرزند ابوالقاسم در نراق و پاسخ قاطع به امیر مُفَخَّم بختیاری مبنی بر عدم واگذاری سهم خودش در مِلک زرغانین دلیجان 97 سال قبل

بتاربخ ۵ شهر رجب ۱۳۴۲
5 رجب 1342(برابر 21 بهمن 1302)
حاجی محمد بن حاجی محمدرضا نراقی و پسران
عنوان تلگرافی نراقی
جناب مستطاب آقای آقا ملا علی(ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) زیده مَجده

شرح مبسوط مفصل شما که نوشته بودید حضرت آقای امیر مُفَخّم از مِلک زرغانین( زرغان حومه دلیجان استان مرکزی که با احداث سَد 15 خرداد زیر آب رفت) را خریده و حکم فرموده اند که باید سایر مالکین جمیعا حاضر شوند برای بنای قلعه و تعمیر قنوات و الّا بفروشند ملاحظه کردم صراحتا به شما بگویم این املاک را من علاوه بر آنکه محتاج نیستم بفروشم در قید است و نخواهم فروخت .
ایشان(امیر مُفَخَّم) تصور کرده اند در این احکام مجبور خواهند شد مالکین به قیمت بخس(گداخته و پژمرده) بفروشند و ایشان خواهند خرید ؛ خبر ندارند که حریف ایشان بحمدالله پُر رو است اگر بخواهند ایراد بگیرند می گویم یک قیمتی نگو یا بخرم یا بفروشم و او را ملتزم می کنم بعد میخرم اگرچه اینها حرف است . بهر حال اگر می دانید قلعه و قنات برای ما با منافع است شما هم بقدرالسهم با نظارت تمام که نوکر و چاکر حساب سازی نکند قبول کن و الّا صریح بنویسید قبول ندارم واگر قبول نکردند به خود من بنویسید شخصا توسط جناب حاج میرزاعلی صراف( حاج میرزاعلی صراف اصفهانی فرزند حاج محمد تقی نماینده مجلسین ملی و سنا و قبل از نمایندگی صراف بود) و حاج محمد آقا شالفروش( تاجر حاج محمدعلی شالفروش نماینده مجلس) عریضه می کنم شما یقین بدانید مراحمت نمی کنند و ما وکیل کائنات نیستیم .
به هر جهت بکلی زیر بار یکشاهی تعدی نروید که بحمدالله عاجز نیستم می توانم حقوق خود را شرعا محفوظ دارم . آقای امیرمُفَخَم هم متعدّی نیستند مگر کارکنان متعدّی داشته باشند . شما شناسایی ندارید و خوف می کنید زیر بار تعدی هم نروید .
 
امضاء : اقل حاجی محمد بن حاجی محمدرضا نراقی

سایت سلحشوران شهر از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی تلگراف معین التجار حاج محمد نراقی فرزند محمدرضا از همدان به محمدعلی فروغی فرزند ابوالقاسم در نراق و پاسخ قاطع به امیر مُفَخَّم بختیاری مبنی بر عدم واگذاری سهم خودش در مِلک زرغانین دلیجان 97 سال قبل سپاسگزار می باشد .

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق


* لطفعلی‌خان امیر مُفَخّم  فرزند امامقلی خان سال 1236 شمسی تولد یافت .  وی ملقب به امیر مفخم بختیاری، نظامی و سیاست‌مدار ایرانی دوره قاجار می‌باشد که در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت خوزستان، اصفهان، کردستان، کرمان، لرستان و کرمانشاهان بود، در دوره‌ای نمایندگی مجلس شورای ملی و در فاصله سال‌های ۱۲۹۶ و ۱۲۹۷ وزارت جنگ را در کابینه صمصام‌السلطنه برعهده داشت.

در روستای شهابیه خمین نیز به نام امیر مفخم بختیاری عمارتی است که جزء آثار ملی ایران می باشد . امیر مفخم در نهایت سال ۱۳۲۵ شمسی در سن 89 سالگی در روستای دزک در نزدیکی شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و در عمارت شخصی خود، معروف به قلعه دزک فوت نمود .

Image result for ‫عمده التجار حاج محمد نراقی‬‎

* عمده التجار حاج محمد نراقی از تاجران بزرگ نراق و منطقه بود که برای تجارت بیشتر راهی همدان گردید . مناطقی از همدان از جمله روستای نیَر و زاغه و... با کارگر و رعیت های زیاد را سرپرستی می کرد و چهره شاخصی بود و دوره ای نیز نماینده مجلس همدان شد . باغات و مایملکی نیز در زادگاهش نراق داشت که عایدات آن توسط وکیل یا نماینده اش به نام محمدعلی فروغی اداره می شد . تاریخ 16 فروردین 1313 اولین ماشین سواری رنگ مشکی فورد آمریکایی توسط حاج محمد نراقی وارد نراق گردید . ایشان سال 1314 به رحمت ایزدی پیوست و بسان پدر پیکرش جهت خاکسپاری به نجف اشرف انتقال یافت .

Image result for ‫نراق‬‎

* پدرحاج محمد به نام حاج محمدرضا نراقی از تاجران بزرگ مناطق نراق و همدان و به رئیس التجار مشهور بود . همسرش صبیه حاج علی اکبر نراقی و برادر همسرش حاج ابوتراب (فرزندانش نام خانوادگی انصاری را انتخاب نمودند) بودند . پیکر حاج محمدرضا پس از فوت به نجف عراق منتقل و در قبرستان مشهور وادی السلام خاکسپاری گردید .

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۲۹
سلحشوران شهر نراق

این سه برادر در شهر کاشان تولد یافته اند . پدرشان سید جواد زعیم و مادرشان بانو اسدی نام دارند . مادربزرگ آنان  نواده علامه حاج ملا احمد نراقی و ملا محمد محسن فیض بود .

Image result for ‫اتحادیه کمونیست‌های ایران‬‎

سیّد سیامک زعیم(زعیمی) در کاشان متولد شد . وی با نام مستعار شهاب از فعالین چپ و مسوول ایدئولوژیکی- سیاسی اتحادیه کمونیست‌های ایران موسوم به سربداران و طراح اصلی واقعه خشونت بار و مسلحانه جنگل های آمل بر علیه مردم در سال ۱۳۶۰ بود .
سیامک همچنین از فعالان جنبش دانش آموزی دبیرستان البرز در سالهای ۱۳۴۲ - ۱۳۳۹ و از فعالان جنبش ضد جنگ ویتنام در آمریکا بود. او در زمان تحصیل در آمریکا از اعضای شاخه چپ جبهه ملی ایران به شمار می رفت. در سال ۱۳۵۷ به ایران برگشت. او در ۷ بهمن سال ۱۳۶۰ و یک روز پس از شکست واقعه آمل دستگیر و در سال ۱۳۶۳ اعدام گردید .

Image result for ‫نراق شهر‬‎

سیّد بهرام زعیم(زعیمی) از فعالین دانشجویی بود که به اتهام فعالیت بر علیه امنیت ملی دستگیر و مدت چهار سال و نیم در زندان به سر برد .


سیّد کورش زعیم(زعیمی) سال 1318 در کاشان متولد شد . فرزندانش تورج – بیژن – سامان و آرتام زعیم می باشند .
سید کورش فعال سیاسی، پژوهشگر، زندانی سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران است . او عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود .

آثار متعددی از کورش زعیم در زمینه‌های علمی مثل "خود آموز ساختمان"، "کتابدستی ریاضیات"، "راهبرد زنده مانی"، "زیست انرژی" و تاریخی از جمله "بزرگان کاشان"، "امپراتوری شوروی به کجا می‌رود؟" و "تاریخچه جبهه ملی از پیدایش تا کودتای ۲۸ مرداد" انتشار یافته‌است. چندین اثر ادبی نیز از جمله "آزادی و مسوولیت روشنفکران "نوشته کارل پوپر توسط او ترجمه شده‌است.
کورش زعیمی با تأسیس کانون اندیشه و سخن و با پژوهش در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به عنوان یک پژوهشگر نیز فعالیت کرده‌است. او چندین بار به علل مختلف زندانی شده‌است.

Image result for ‫جبهه ملی ایران‬‎

شعبهٔ ۱۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، کورش زعیم را به دلیل «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری و زندان در سال‌های ۱۳۶۱، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در فروردین ماه ۱۳۹۱، به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم کرد که «نظر به کهولت سن متهم» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده است .

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۳۲
سلحشوران شهر نراق

عنوان تلگرافی نراقی       
بتاریخ ۲۲شهر صفر ۱۳۵۳
مطابق ۱۵ خرداد ۱۳۱۳    
همدان - حاج محمد نراقی
همدان الی نراق

خدمت ذیرفعت(صاحب بلندی مقام) جناب اجل آقای آقا محمدعلی آقای فروغی(فرزند ملا ابوالقاسم ابن ملا عبدالکریم) تاجر نراقی زید اجلاله (بزرگی او بر افزون باد)
فدایت شوم  -     اعلی رقیمه شریفه مورخه ۱۴ جاری واصل به حضور حضرت آقای نراقی دام ظله ابلاغ ارائه داده شد .
از محبت های رفیق شریف و کلیه متعلقین مسرور و از اظهارات تشکر آمیز جناب عالی متشکر گردیده ولی از حیث خبر در نراق و اهالی نراق و مخصوصا آنجناب متالم و متاثر شده در روزنامه ثلاث هم مراتب .... قرائت ........... مطالعه فرمودند حقیر جواب مرقومه ..... را بعرض برسانم .

دو قباله و قبض رسید املاک راجع به آقای نراقی را که در جوف(درون) پاکت فرستاده بودید ضبط شد بانضمام قبوضاتی که در حساب تجارتخانه در سنه ۱۳۱۲ .................. و قباله ملک یکفقره باغجاه مشهور بباغ استاد ابراهیم هم که مبلغ هشتاد و دو تومان و پنج قران ابتیاع نموده ................ به اسم حضرت آقای نراقی و معظم له قبول نموده بودند و حتی شما قبول نموده بودید و عین قباله در همدان بود آنهم اینک حسب المرقومه در صدر ورقه توضیح داده شده که ملک مرقوم متعلق به خود سرکار است ......... مستدعی است نوشته مرقوم دارید و مطلب دیگر اینکه فرمودند بجناب عالی عرض شود که جناب آقا سلیمان را ملاقات و تذکر دهید که املاک شما بموجب نوشته معتبره در نزد حضرت آقای نراقی مرهون است در مقابل قرض که به ایشان دارید و خود شما کاملا بهتر مطلعید با اینکه مدتی است متمادی از این واقعه گذشته و ابدا بفکر اصلاح و خاتمه نبوده اید لازم است بیشتر از این بماطلبه  نگذرانید در صدد بر آمده سَر و صورتی به او بدهید که خاتمه پذیرد فلذا می ترسم با وضع قانون کنونی برای شما اسباب زحمت و خسارت شود دیگر مختارید .
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم      تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

خدمت جناب آقای آقا حبیب اله فروغی پور(مرحوم حبیب الله فروغی پور فرزند ملا محمدعلی) مخصوص سلام میرسانم .همواره مترصد مژده سلامتی حالات و ارجاع خدمات بوده و می باشید. احترامات فائقه را تقدیم می دارد
امسال بقدر شش مَن بوزن شاه جوزقند(جوزغند بهترین محصول نراق) جهت ما لازم است از همه رَقم اعلا در صدد تهیه آن همتی داشته باشید و اطلاع دهید  . زیاده عرضی نیست .

امضاء : اقل ابوالقاسم(ابوالقاسم دفتری فرزند علی بابا نراقی شریک تجاری حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا در همدان)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی تلگراف حاج محمد نراقی معین التجار فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار از همدان به محمدعلی فروغی تاجر فرزند ملا ابوالقاسم در نراق 86 سال قبل سپاسمند می باشد .

۰ نظر ۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۴۶
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛  نراقی ها به غیر وقف در زادگاهشان شهر نراق علقه وافری در ارائه موقوفات در سایر روستا و شهرها از جمله : توابع دلیجان ؛ کاشان ؛ همدان ؛ تهران و ... دارند .

نمونه کوچکی از وقف نمودن نراقی ها در کاشان بر اساس نمودار اعلام می گردد :
 وقف ردیف 32 به نام جلال الدین نراقی
وقف ردیف 56 به نام علامه نراقی
وقف ردیف 77 به نام بانو منوره فقیه نراقی
وقف ردیف 116 به نام مولانا محمد و مهدی نراقی
وقف بنای مدرسه آقابزرگ نراقی در کاشان

یادآوری می گردد ساختمان زایشگاه و اورژانس کاشان نیز توسط خیّرین سلامت از منتسبین به شهر نراق در کاشان احداث گردیده است .

۰ نظر ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۰:۲۹
سلحشوران شهر نراق

فروش یک درب اطاق مسکونی در خانه حاج الله داد توسط میرزا قدرت الله فرزند میرزا محمود نراقی به وکالت از عیالش دختر محمدرضا بنت آقا زین العابدین نراقی به شکرالله خَلَف علی اکبر عصار نراقی در 97 سال قبل

هوالمالک بالاستحقاق
و بعد باعث بر تحریر و ترقیم این کلمات شرعیه الدلالات آنستکه با تحقق کافه شرائط صحت حضور یافت عزت و سعادت آثار جناب آقا میرزا قدرت الله خلف مرحمت شان آقا میرزا محمود نراقی و وکالتا از طرف عیال خود صبیه مرحمت پناه آقا محمد رضا آقا زین العابدین نراقی و مصالحه صحیحه شرعیه نمود به عالیشان آقا شکرالله ابن مرحوم آقا علی اکبر عَصار نراقی تمامی و همگی یکدرب اطاق مسکونی واقعه در خانه مرحوم حاجی الله داد فی محله علیای قصبه نراق حدّی به
باغچه آقا سید جلال
حدّی به مطبخ
حدّی به چهار صُفه
حدّی به اطاق آقا سید جلال
بانضمام تمامی یکدرب تحتانی مشهور به زیره محدود بحدود اربعه حدّی به دهلیز چهار صُفه
حدّی به دهلیز زیره
حدّی به ابواب شارع
حدّی به زیره مالکی مصالح

با کافه ملحقات و منضمات آنها از ممر و مدخل و مشاع و کلما یتعلق بهما بانضمام تمامی دو دانگ و نیم از ششدانگ‌ چهار صُفه و مطبخ با کافه ملحقات و منضمات آن مع تمامی حقوقی که من جمیع الجهات مرحوم آقا محمد رضا به خانه و چهار صُفه مرقوم داشت کلهم بعضا عینا اوغیره به نحویکه به هیچ وجه من الوجوه حقی از برای ایشان باقی نباشد و حقوقی استثنا نباشد از خانه و ذکره ام لم یذکر و سمی ام لم یسم به مال المصالحه مقدار صَد دِرَم به وزن شاه نمک و مبلغ شانزده تومان نصف هشت تومان قبض قَران ده عدد یکتومان ماخوذ حین العقد باعتراف الشرعی و مصالح مرقوم پس از اخذ مال المصالحه تمامی مصالح عنه را از ید تصرف خود اخراج نمود و به تصرف متصالح له مزبور داد و بر ملکیّت او قرار و استقرار یافت الیوم به مقتضای ما رقم تمامی ادعا و حقوقی که من جمیع الجهات اختصاص به مرحوم آقا محمد رضا داشت کُلُهم بعضا حق صرف و ملک طلق مصالح له مزبور است و احدی را در آن حقی باقی نمانده و صیغه مصالحه صحیحه شرعیه منتجمع جمیع شرایط و ارکان خالی از کافه نواقص و برهان باسقاط جمیع خیارات سیما خیارالغبن ولو کان فاحشا و الزام بر مصالح که چنانچه احیانا فسادی در آن ظاهر شود یا مستحقا للغیر بر آمد از عهده بر آید بینهما علی النهج الشرع الانور جاری شد

Image result for ‫شکراله عابدینی نراق‬‎

مرحوم شکرالله عابدینی

و کان التحریر فی نهم شهر رمضان المبارک ۱۳۴۲
9 رمضان 1342(برابر 25 فروردین 1303)
عقد وقع الامر و وجه الثمن کما رقم فیه
مُهر : محمد رضا ابن حسین

اعترف بما رقم فیه
مُهر : عبدالراجی غلام حسین

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای حسین عابدینی فرزند علیرضا از بابت ارائه این سند سپاسگزار است .

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش یک درب اطاق مسکونی در خانه حاج الله داد توسط میرزا قدرت الله فرزند میرزا محمود نراقی به وکالت از عیالش دختر محمدرضا بنت آقا زین العابدین نراقی به شکرالله خَلَف علی اکبر عصار نراقی در 97 سال قبل قدردانی می کند .

۰ نظر ۲۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۴۳
سلحشوران شهر نراق

سردار پاسدار مهدی اکبری ذاکر اهل بیت و یکی از مسئولین آموزش لشکر 41 ثارالله کرمان بود . پدرش اکبر اکبری فرزند نعمت الله و مادرش زهرا باقری فرزند علی اکبر اهل شهر نراق می باشند .

مهدی اکبری و پسردایی اش محمدرضا باقری نراقی فرزند غلام (شهید عملیات بیت المقدس تاریخ 10 اردیبهشت 1361) از نیروهای غیر بومی که از تهران به کرمان ماموریت داشتند و غریبانه و گمنام تحت فرماندهی قاسم سلیمانی سازماندهی و فعالیت داشتند .

پس از مفقودالاثر شدن مهدی طی عملیات والفجر 1 در جبهه زبیدات عراق شهادتش به تاریخ 24 اردیببهشت 1362 رسما توسط سردار قاسم سلیمانی به حاج اکبر اکبری پدر شهید ابلاغ گردید و لیکن پیکر مطهرش در صحنه عملیات مفقود شد .

سردار سلیمانی متناوبا جهت دلجویی از والدین نراقی شهید اکبری در منزلشان تهران حاضر و با آنان ملاقات می نمود .

نهایتا پیکر شهید اکبری پس از 12 سال در تفحص منطقه شمال فکه مورد شناسایی قرار گرفت و تاریخ 3 مرداد 1374 در بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت .

      
   سنگ مزار شهید مهدی اکبری در بهشت زهرا تهران    سنگ یادبود شهید مهدی اکبری در گلزار شهدای نراق

سنگ یادبودی نیز به پاس ایثارگری های شهید و احترام والدینش در گلزار شهدای شهر نراق نصب گردید .


۱ نظر ۱۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۰:۱۲
سلحشوران شهر نراق

پس از فوت مرحوم محمدحسین انصاری فرزند حاج میرزا ابوتراب ابن حاج علی اکبر آقای حبیب الله فروغی پور فرزند ملا محمدعلی ابن ابوالقاسم قیومیّت همسر متوفی به نام طلعت بنت طوقان و فرزندانش : حسن – عباس – شمسی و شریفه انصاری را بر عهده می گیرد . سه سند قدیمی در این خصوص بازخوانی و ارائه می گردد :

حضور مبارک پارکه(دادسرا) محترم بدایت(دادگاه شهرستان) قم دام بقائه(پیوسته باد پایندگی او)
نمره 13 تاریخ 27/1/1313

محترما بعرض می رساند  عطف به نمره ۲۴۵۱ تاریخ 9/10/1312 موضوع قیمومیّت اینجانب راجع به صُغار مرحوم آقاحسین انصاری نراقی(فرزند حاج میرزاابوتراب نراقی ابن علی اکبر)  در تاریخ 16 شوال 1352(برابر 12 بهمن 1312) با حضور آقای آقاعلی خان ابوالحسنی کدخدا و جمعی از تجار و اشخاص طلب کارها رسیدگی به دارائی آن مرحوم شد که پس از وضع مَهریه همسرش طلعت خانم انصاری(طلعت یوسفی فرزند طوقان) و طلبکارها قلیل سهم ارثیه صُغار و سهمیه ذکور  ۵۹۶ ریال و سهمیه اناث  ۱۹۶ ریال و کسری رسید .
نظر به غبطه صغار بطور مصالحه واگذار به والده آنها گردید که صغیر ذکور را مدت دو سال تمام و اناث را یکسال تمام از تاریخ شروع به رسیدگی و تقسیم کلیّه مخارجات اکل و شرب و لباس و غیره را متحمل شود طبق سواد صورت تَرَکه که لفا(به ضمیمه) ارسال می گردد و ملاحظه فرمائید تصویب آن منوط به نظریات آن پارکه(دادسرا) محترم است .
امر امر عالی است
فروغی پور نراقی(حبیب الله فروغی پور فرزند ملا محمدعلی)


عدلیه قم
نمره ۳۱۹ مورخ ۱۳۱۳/۰۲/۱۰


آقای آقا میرزا حبیب اله فروغی پور قیّم صغار

عطف به نمره 13 مورخ 27/1/1313 هر چند مطابق صورت ارسالی سهم صغار مختصر است ولی از انصاف دور است قراری داده شود که صغیر در حال صغر سن از یکسال نسبت به اناث و دوسال نسبت به ذکور بی چیز از خانه مادر خارج شود . عرض است چنانچه ممکن است بر قرارداد مرقوم اضافه شود که تا زمان کبر صغار مادرشان( طلعت بنت طوقان همسر محمدحسین انصاری) در حدود تمکّن خود صغار را اداره کند و هر یک را به کسب متناسب با سَن آنها بدهد که از دسترنج آنها هم استفاده و مدد معاش آنها شود و نیز سِن صغار را بطریقی روشن اعلام دارید .

مُهر و امضا: مدعی العموم بدایت قم

نمره 35 تاریخ 21/2/1313
مقام محترم پارکه(دادسرا) بدایت عدلیه(دادگاه شهرستان) قم دام بقائه(پیوسته باد پایندگی او)
محترما بعرض میرساند   عطف به نمره 319 مورخ 10/12/1313 راجع به صغار مرحوم آقا محمد حسین انصاری نراقی(فرزند حاج میرزا ابوتراب نراقی فرزندعلی اکبر) هرچند طبق صورت ضمیمه عریضه قبل نمره 13 مورخ 26/1/1313 تصدیق می فرمائید که سهم صغار مختصراست لکن باز بر حسب امر آن پارکه(دادسرا) محترم پس از ملاقات و مذاکره با والده آنها فعلا قول شفاهی دادند که نسبت به صغیر ذکور سه سال و نسبت به صغیر اناث مدت یکسال و نیم کلیّه مخارجات اکل و شرب و غیره آنها را اداره نماید و بعدا هم نوشته کتبی در این  موضوع بدهند و نیز سِن صغار را که اگر مراجعه شد بطریق روشن اعلام دارم طبق هویت آنها بطریق ذیل است :
حسن(انصاری) ۱۳ سال
عباس(انصاری) ۱۱ سال
شمسی خانم(انصاری)  ۷ سال
شریفه خانم(انصاری) ۳ سال

امر امر عالی است
 
امضاء :  حبیب الله فروغی پور نراقی(فرزند ملا محمدعلی عمده التجار)

سایت سلحشوران شهر از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی اسناد قیومیّت حبیب الله فروغی پور فرزند محمدعلی نسبت به فرزندان محمدحسین انصاری ابن حاج میرزا ابوتراب نراقی در 84 سال پیش سپاسگزار می باشد .


۰ نظر ۱۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۰:۲۸
سلحشوران شهر نراق

اسرا سالانه سهمیه های مخصوص داشتند . مثلا یک جفت دمپایی ؛ یک جفت کفش ؛ لباس های زیر ؛ دشداشه عربی بلند  و ... دریافت می کردند . چون کمبود پوشاک محسوس بود بین اسرا تبادل می شد . قسمت زیبای کار بافت یا دوختن گیوه بود .

در اردوگاه موصل که بودم کَف کفش های کتانی و دمپایی مندرس را دور نمی انداختیم و با استفاده از نخ های زیرپوش به سَبک چله دان های زادگاهم شهر نراق آن را شکافته و به صورت دوک در می آوردم و بعد چند لایه کرده تا ریسمانی فراهم شود تا برای دوخت گیوه آماده شود .

از همان تیکه های سیم خاردار به عنوان قلاب استفاده نموده و به گیوه دوزی می پرداختم . گیوه ها سَبُک ولی با دوام است . چند جفت گیوه در اسارت ساختم که نمونه های آن موجود است .

Image result for ‫احمد ابوالحسنی نراق‬‎
۲ نظر ۱۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۸:۲۵
سلحشوران شهر نراق

اجاره دادم به جناب محامد آداب عمده الااخیار و رئیس التجار نراقی( حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی) دام عزه
تمامی یکدانگ ..... مع جمیع .... بقدرالحصه به وکالت مرحوم شریعتمدار آقای میرزا محمد حسن ساکن خراسان در نصفه مهرماه ......... الی سه سال شمسی تمام به مال الاجاره هرساله یکصد و شصت مَن به وزن شاه گندم مقرر آنکه همه ساله در نراق تحویل بدهند . مالیات دیوانی و لازمه دولتی به عهده مستاجر مزبور است و ....... با موجر است .
فی شهر شوال سنه ۱۳۲۴

شوال 1324(برابر آذر 1285)

نوشته حاشیه سند :
مخفی نماناد(نماند) نیمدانگ متعلق به علیا مکرمه ...... جناب حاجی میرزا ابوالفضل را هم در مدت مرقومه آقای ..... به مقدار هر سالی شصت مَن به وزن شاه گندم با شرایط مرقومه  فی تاریخ

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای فرامرز رحیمی فرزند ماشاءالله  اهل شهر نراق از بابت ارائه این سند سپاسگزار است و از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله اجاره توسط حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمدمهدی تاجر نراقی به حاجی میرزا ابوالفضل در 115 سال قبل قدردانی می کند .

۱ نظر ۱۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۰:۲۵
سلحشوران شهر نراق

عدم شناخت کافی از مفاخر و مشاهیر و نخبگان در سطح استان مرکزی آزار دهنده و باعث تاسف می باشد .  نراق شهری است که بالغ بر یکصد نخبه و مشاهیر بزرگ در رشته های مختلف در آن رشد و نمو یافته اند و عده ای از آنان وجهه جهانی دارند .

یکی از این مفاخر دکتر هدایت الله نیّرسینا نراقی است که در مجموع استان مرکزی و شهرستان دلیجان هیچ نامی تا کنون از ایشان در تاریخ این مرز و بوم مرقوم نشده است . گمنامی به قدری است که در کتاب : اسناد تاریخ دانشگاه تهران نام خانوادگی نیّرسینا به اشتباه نیّرسیلا یاداشت گردیده است .
یادآوری می گردد هدایت الله نیّرسینا تاریخ 1 مهر 1294  در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی متولد گردید . پدرش ملا محمد نراقی و مادرش منور رزاقی فرزند آقا رضا ابن عبدالرزاق هر دو اهل شهر نراق هستند .

دکترهدایت‌الله نیّرسینا استاد دانشگاه و ترانه‌سرای ایرانی بود. او زمانی ریاست شورای شعر رادیو ایران را بر عهده داشت. این شورا وظیفهٔ بررسی درستی اوزان و عروض و قافیه، پاکی کلام و تمیزی زبان و روشنی پیام شعرهایی را داشت که از رادیو خوانده می‌شد. ایشان استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. او مؤلف شماری از کتاب‌های درسی مدارس ایران از جمله قرائت فارسی و جغرافیا بود .

مفاخر ؛ مشاهیر و نخبگان فعلی و گذشته زادگاه زیبای شهرمان نراق را بشناسیم و به تاریخ معرفی نماییم .

۱ نظر ۱۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۵۸
سلحشوران شهر نراق

هوالمالک بالاستحقاق
و بعد باعث بر تحریر(نوشتن) و ترقیم(نگارش) این کلمات شرعیه الدلالات آنستکه با تحقق کافه شرائط صحت حضور بهم رسانیدند عالیشان سعادت نشان آقا علی محمد خلف مرحوم مغفور آقا نصراله حاجی رمضان نراقی و علیا حضرت صبیه جناب محامد آداب آقا میرزا ابو تراب زوجه اوهی المسماه بخانم بالا و بمبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه بیع نمودند و بفروختند به جناب مستطاب عمده الاعاظم والتجار جناب آقا محمدعلی تاجر نراقی(ملا محمدعلی فروغی) خلف مرحمت شان خلد آشیان جناب آخوند ملا ابوالقاسم نراقی رحمت اله علیه همگی و تمامی یکطاق از جمله بیست و شش طاق مدار مزرعه کنداقه(کَندَقه) را که از مزارع قصبه نراق است و مستغنی از تحدید و توصیف است با کافه ملحقات و منضمات و متعلقات آن از صحاری(دشت و صحرا) و مجاری(محل جریان آب ها) و اراضی و اعیان و املاک و انهار و اشجار و مراتع و مرابض(مأوای گوسفندان به شب) و قلعه و حصار و محفوها و باغ و تلال(پُشته ها) و اِستلخ(استخرآب) و کلما یتعلق بها بقدرالحصه مزروعا بدون استثنائی منه و ذکرام لم یذکر وسی ام لم یسم بنحویکه در حیطه تصرف بالعین بوده و همین یکطاق سه ربعش در مهریه مسماه مزبوره بوده و یک ربع آن اختصاص به زوج او داشته به مال المبایعه مبلغ یکصد و پنج تومان قبض رایج خزانه اعلیحضرت احمد شاه قَران ده عدد یکتومان ماخوذ حین العقد باعترافهماالشرعی و بایعان مزبور است بعد از اخذ تمامی مال المبایعه بیع موصوف را تاما کاملا از ید تصرف خود اخراج نمودند و به تصرف مشتری معظم الیه دادند و تمامی بیع مرقوم به ملکیّت معظم اله قرار و استقرار یافت به نوعیکه تصرف مالکانه و مستحقانه نمود

کتصرف  الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم بین الجانبین قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف و اخذ و استرداد و تمکین و تمکن شرعی و تفهیم لا علی رسم القباله معمول و مرعی گردید پس الیوم بمقتضای مارقم تمامی مبیع مزبور با کافه ملحقات آن حق صرف و ملک طلق مشتری معظم الیه است و احدی را به هیچ وجه من الوجوه در آن حقی و بهره ای باقی نمانده و صیغه مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه قطعیه جامع جمیع شرائط و ارکان خال از کافه نواقص و بطلان باسقاط جمیع خیارات محتمله و متصوره موجبه فسخ سیما خیارالغبن ولوکان فاحشا بل افحش ولو بضعف الثمن بل ارید ماعلی المراتب و اقصی المدارج بینهم کماهو التصررفی فی الشریعته المطهره جاری و واقع گردید و بایعان مرقومان ملتزم شرعی شدند که چنانچه عندالخروج مبیع مرقوم  مستحقا للغیر برآید و بثبوت شرعی رسیده از ید تصرف مشتری معظم الیه انتزاع یابد یا قسمی دیگر در مبایعه کلهم بعضا عینا او منفعتا علاوه بر رد ثمن و اجرت المثل سنوات متصرفه و غرامات شرعیه و عرفیه آن معادل ثمن را مجانا بلاعوض به مشتری دادنی باشند و صیغه الزام بینهم علی النهج الشرع انور جاری و واقع گردید .
وکان ذالک التحریر ا و وقوعا فی یوم سه شنبه بیست و دوم شهر  بیع الثانی من شهور سال سعادت دلیل مطابق سنه ۱۳۳۶
22 ربیع الثانی 1336(برابر 15 بهمن 1296)
اثر مُهرآقای : علی محمد ابن آقا نصرالله نراقی

اخوی مکرم مهربان آقا علی اصغر
اولا ان شاءالله بسلامت بوده باشید . ثانیا عرض می شود که بموجب این نوشته و قباله علیحده تمامی یک طاق مزرعه کنداقه(کَندَقه) را از تصرف خود اخراج نمایند و به تصرف جناب مستطاب  عمده الاعاظم والتجار جناب آقا محمد علی تاجر نراقی(ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) یا نماینده ایشان بدهید چون بموجب قباله که در دست ایشان است تمامی یکطاق را به ایشان فروختم البته کوتاهی ننمائید.
من الاقل الفانی علی محمد ابن آقا نصرالله نراقی
بتاریخ بیست و دوم شهر ربیع الثانی مطابق سنه ۱۳۳۶
22 ربیع الثانی 1336(برابر 15 بهمن 1296)
اثر مُهرآقای : علی محمد ابن آقا نصرالله نراقی

سایت سلحشوران شهر از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش یک طاق از مزرعه کَندَقه توسط علی محمد نراقی فرزند آقا نصرالله ابن حاج رمضان نراقی و خانم بالا صبیه آقامیرزا ابوتراب به ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم در 103 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۲ نظر ۱۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۵۸
سلحشوران شهر نراق

اجرای نمایشنامه مَردی که مُرده بود خود نمی دانست در شهر نراق

44سال قبل یعنی  1353 هجری شمسی دانش آموزان دبیرستان معصومی شهر نراق نمایشنامه ای به نام مَردی که مُرده بود خود نمی دانست به تهیه کنندگی کیقباد غلامی  به مدت سه شب اجرا کردند و مورد استقبال فرهنگیان و مردم ارزشمند نراق قرار گرفت .

سِن و جایگاه سالن نمایش دبیرستان معصومی نراق به مدیریت معلم حرفه و فن مرحوم کیقباد غلامی اهل اردجان از توابع شهرستان طالش استان گیلان با چوب و ابزارهای محدود ساخته شد که بعدا همان سن با مصالح بازسازی گردید .

دانش آموزانی که در نمایشنامه نقش داشتند عبارتند از :

ایستاده از راست : غلامرضا مظفری فرزند عزیز - عباس رضایی فرزندغلامرضا – شهید کاظم محمودی فرزند علی - حسن طالبی فرزندسلطانعلی - فرهاد خسروی فرزند غلامرضا – مرحوم سیدعباس حسینی فرزند سید حسن – مرحوم کیقباد غلامی اردجانی

نشسته از راست :  سرباز ناشناس - سید غلامرضا موسوی،فرزند سید حسین - سید مهدی میرسلطانی فرزند سید جعفر - سید غلامرضا موسوی فرزند سید محمد – نقش سرباز : نامعلوم


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  اولین نیمه شعبان پس از انقلاب اسلامی در شهر تاریخی نراق

  ۳۹ سال پیش چهارشنبه 15 شعبان 1399 برابر 20 تیر 1358

مکان عکس آذین بندی مقابل منزل مرحوم  حاج حسن کاظمی فرزند رضا

 افراد از راست : علی محمد طالبی فرزند غلامعلی – کاظم کاظمی فرزند حسن – حسن طالبی فرزند سلطانعلی
 

از جناب آقای حسن طالبی فرزند سلطانعلی از بابت ارائه این عکس خاطره انگیز سپاسگزاریم .

۰ نظر ۱۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۷
سلحشوران شهر نراق

همدان الی نراق
26 شهر ربیع الثانی1339(برابر 17 دی 1299)


حضور مبارک جناب مستطاب عمده التجار قبله گاهی آقا محمدعلی تاجر نراقی (ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) زیاده مجده العالی

قربانت شوم     دستخط مبارک که به سرافرازی مخلص مرقوم فرموده بودید رسید از صحت مندی مزاج مبارک مسرور و از مطالب مرقومه مستحضر شدم اینکه جان نثار را مقصر فرموده بودید که چرا کمتر عریضه نگاری می شود خود این بنده تصدیق دارد که حضرتعالی حق دارید گله بفرمائید جان نثار از هر جهت مقصر است علت غائی اینکه کمتر عریضه نگار می شود خدا شاهد است از باب این است که از حضرتعالی خجالت مند می باشم زیرا که همه ساله این بنده را با ارسال نخود رهین منت و قرین خجلت می فرمایید با اینکه از جان نثار اکنون خدمتی نسبت به حضرتعالی به ظهور نرسیده و گمان هم نمی رود خدمتی از دستم برآید آنچه تصور می شود غیر از اینکه بنده به حضرتعالی همه وقت زحمت افزا بوده است دیگر چرا بر خجالت بنده می افزایید .

همدان هم که ارمغانی قابل ندارد که در عوض تقدیم شود اگر بخواهید رفع خجالت از بنده بفرمایید به اندازه ای که همواره مزاحمت داده شود این است که این بنده را منبعد معاف فرمایید و دیگر ...... نفرستید بسا می شود سر بچه هم می رود بنده که ممکن نیست در ..... بسته در حجره بردارم می رود خانه ........ می شود و....... نمی رسد فندق مرحمتی امساله هم رسیده استدعا دارم مرا بیش از این قرین خجالت نفرمایید ....... حقیر ....... فرمایید مبلغ بیست و شش تومان که موقت برات حواله فرموده بودید قبولی و اطاعت گردید اینکه دو تومان کسری بقیه حساب ......... حواله فرموده بودید احتراما اوامر حضرتعالی اطاعت شد ولیکن دیگر به حضرتعالی حواله نخواهد شد و حضرتعالی هم اگر بدون حواله وجهی یا چیزی بدهید این بنده قبول نخواهد گردید همان مقرری سالیانه که قبلا حواله شده که سالیانه ......

امضاء اقل ابوالقاسم(ابوالقاسم دفتری فرزند علی بابا نراقی شریک تجاری حاج محمد نراقی معین التجار فرزند حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار)


سایت سلحشوران شهر از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه ابوالقاسم منشی حاج محمد نراقی معین التجار فرزند محمدرضا از همدان با ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم عمده التجار در نراق در یک قرن پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۵۰
سلحشوران شهر نراق

 من چشم به راه تو ام ای از همه بهتر
یک لحظه نشد چشم فرو بندم از این در

ای کاش رسد وقت خدایا که ببینم
آن یوسف گم گشته زند حلقه بر این در

من فرش نمودم  به کف پای تو چشمم
قابل نشمارم به نثار تو تن وسر

گر پای گزاری  به سرم فخر فروشم
هرگز نشود بهتر از این تاج بر این سر

چاوش اگر آهنگ بر آرد  که تو آیی
روحم رود از جان وبه سوی تو زنم پر

 بوی تو مرا مست و فراق تو مرا کشت
 بی اذن کنم جان به فدایت گل احمر

خالی  است چرا بیشه  کجا شد اسد الله
من چشم به راه توام ای نسل پیامبر

تو منتقم فاطمه ای کاش بیایی
شمشیر علی شیر خدا زاده حیدر

Image result for ‫نیمه شعبان‬‎

سراینده آقای علی رضایی فرزند رضا اهل شهر ادبا و صلحاء نراق
۰ نظر ۱۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۲
سلحشوران شهر نراق

آقایانی که در هامش تصدیق مرقوم داشته اند آقایان علماء و تجار واشراف نراق هستند
محمود بشارتی تلگرافچی

صدر و هامش ازعلماء و تجار و اهالی نراق است آنچه را مرقوم فرموده اند اینجانب هم تصدیق می نمایم و صحیح است
اقل علی ابوالحسنی کدخداء نراق
حدود سال 1297 شمسی

توضیح : آقا علی خان ابوالحسنی فرزند میرزاآقا فرج الله یک قرن پیش نایب الحکومه و کدخدای نراق بوده است . علی خان که متولد 1235شمسی بود نهایتا پس از 105 سال تاریخ 4 شهریور 1340 در منزلش بدرود حیات گفت و پیکرش با احترام در جَنب بقعه شاه سلیمان(ع) شهر نراق به خاک سپرده شد .

۱ نظر ۰۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۵۵
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق از 120 سال پیش تا کنون پنج نفر از حاجیان که در مکه و مدینه کشور عربستان خاکسپاری شده اند شناسایی و برای اولین بار معرفی می گردند :

1- حاج میرزا ابوتراب نراقی(عمده التجار) فرزند حاج علی اکبر نراقی تاریخ 1 محرم 1321 برابر 9 فروردین 1282 در نراق فوت نمود و طبق وصیتنامه پیکرش به وسیله افراد و چهارپایان ابتدا به نجف عراق و سپس به مکه عربستان منتقل و زیر ناودان کعبه (ناودان طلا – ناودان رحمت) خاکسپاری گردید .
طبق سند موجود حاج میرزا ابوتراب سال 1321 فوت و در زادگاهش نراق خاکسپاری گردید ولی بر اساس رسم متعارف آن مقطع سال 1326 قمری بقایای پیکرش به مبلغ هشت تومان تا نجف و 12 تومان تا مکه حَمل گردیده و زیر ناودان طلا دفن می شود .


2- حاج حبیب الله نراقی مشهور به حاج رئیس و رئیس التجار فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی ابن میرزا محمد در نراق تولد یافت و تاریخ  حدود 26 ذیقعده 1353 برابر 11 اسفند 1313 در سن 64 سالگی در راه مکه جهت اجرای مناسک حج بدرود حیات گفت .
ایشان با چند نفر از جمله یک نفر از اهالی دهستان جاسب از توابع دلیجان رهسپار مکه مکرمه در عربستان می شوند . در بین مسیر شبی در منطقه کویت اتراق می کنند که حال حاج حبیب الله حاج رئیس خراب شده و نهایتا منجر به فوت ایشان می شود و آن جاسبی وی را همانجا دفن می کند . فرزندانش حاج غلامرضا محمدی و شکرالله خان صفایی می باشند .

3- حاج غلامرضا اوضایی فرزند محمد ابن شیرعلی سال 1382 مقطع مناسک حج در مدینه فوت نمود و پیکرش در قبرستان بقیع شهر مدینه کشور پادشاهی عربستان سعودی خاکسپاری گردید .

4- حاج حسین بحرینی فرزند عبدالباقی تاریخ 30 آبان 1380 مقطع مناسک حج در مکه فوت نمود و پیکرش در قبرستان ابوطالب(جنت المعلی یا حجون)  شهر مکه کشور پادشاهی عربستان سعودی خاکسپاری گردید . 

5- حاج غلامعلی طالبی فرزند علی تاریخ 2 اردیبهشت 1376 مقطع مناسک حج در مکه فوت نمود و پیکرش در قبرستان ابوطالب(جنت المعلی یا حجون)  شهر مکه کشور پادشاهی عربستان سعودی خاکسپاری گردید . در قبرستان وادی السلام زادگاهش شهر نراق به یادش سنگ یادبود نصب شده است.

شادی روحشان صلوات نثار کنید

Image result for ‫صلوات‬‎


۱ نظر ۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۱۱
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook