سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ عده ای از خانواده ها و رزمندگانی هستند که گمنامند و در این چند سال زیر ارابه های بی مهری و سوء عملکرد مدیران لِه گردیده اند .

شما تا حالا به مزار شهدا رفته‌اید و عشق و ارادت مردم به شهدا و به‌ ویژه شهدای گمنام را دیده‌اید. شهدایی که ما به آنها «گمنام» لقب داده‌ایم در حالی‌که واقعیت این است که آنها پرآوازه‌ ترین انسان‌های روی زمین هستند. شهدایی که گرچه پدر و مادرانشان بر سرمزارشان نیستند اما در عوض صدها دست مزارشان را نوازش می‌کنند و برایشان فاتحه می‌خوانند .

اما در میان این ستاره‌های انقلاب اسلامی بخصوص 8 سال دفاع مقدس رزمندگانی هستند که تقدیر الهی سرگذشت متفاوتی برای آنها رقم زده است. رزمندگانی که وقت رفتن به جبهه از نعمت پدر محروم بودند. جوان‌هایی که وقتی لباس رزم به تن کردند و عازم جبهه شدند پدری بدرقه شان نکرد . رزمنده‌هایی که پدر نداشتند که به آن تکیه کنند ، پدری نبود تا نامه ای به آن بنویسند، پدری نداشتند تا مخاطب روایت دلتنگی‌هایشان شود . چرا که پدر آنها سال‌ها پیش به رحمت خدا رفته‌ و آنها از کوچکی یتیم بزرگ شده و بهتر است آنها را رزمندگان یتیم بخوانیم ‌.

آزاده سرافراز حاج احمد ابوالحسنی

یکی از این رزمندگان یتیم آقای احمد ابوالحسنی است که از 16 سالگی پا در جهاد با دشمن بعثی نمود . تازه از پدافندی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان بازگشته بود که مجدد لباس رزم پوشید و عازم جبهه استان خوزستان شد . وقتی به عنوان برادر بزرگتر به او گفتم شما تازه از جبهه آمده ای، بهتر است دَرسَت را بخوانی و با توجه به اینکه برادرانت قاسم و محمد کوچک هستند و مادرمان هم تنهاست ،من هم که نیستم ، او همانگونه که سَرش پایین بود گفت می خواهم بروم سر صدام را بیاورم .

حال و هوای رزمنده احمد ابوالحسنی مثال ‌زدنی است. اشتباه نگفته‌ ام، اگر بگویم بهترین لحظات زندگی‌اش را آن روزها تجربه کرد، زیرا حالا او آن ایّام را آرزو می کند .
القصه ؛ احمد 16 ساله ما با شوق و اشتیاق اسفند 1360 با برادران و خواهران و اقوام خود خداحافظی نمود و همراه عده ای از بهترین بندگان خدا از بسیج نراق در پادگان امام حسن(ع) تهران سازماندهی و راهی جبهه شد .

دوم فروردین 1361 در عملیات سراسر افتخار و غرورآفرین فتح المبین در شرایطی سخت و جانگاه همراه 22 تن از سلحشوران شهرهای نراق و محلات در حالی که مجروح بودند به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق در آمدند .

اما اینها فقط یک طرف ماجراست و طرف دیگر خانواده‌ای چشم به راه است . البته حال و روز این خانواده به‌ ویژه مادر هم وصف ناشدنی است، گویا به تازگی صاحب فرزند دیگری شده‌ است که با دیگر فرزندان تفاوت های اساسی دارد .خانواده تا چند روز اطلاع نداشتند که احمد اسیر شده و در آمار اولیه بعنوان مفقودالاثر مطرح بود و این بلاتکلیفی برای مادر یتیم نواز از همه گزینه ها سخت تر بود .

در عملیات فتح المبین دو نراقی دیگر آقایان قدرت الله ایزدی و عباس باقری اسیر و چهار نفر از دوستان نراقی احمد به نام های : سید غلامرضا باشی ، مهدی عباسی، ابوالفضل بیابانگرد و پسر دائی اش عبدالله محمودی به فیض شهادت رسیدند . بقیه همسفران با بال هایی شکسته از بیمارستان های مختلف به شهر نراق باز گشتند . طلعت خانم محمودی مادر احمد به ملاقات مجروحین می رفت تا ضمن احوالپرسی شاید اطلاع دقیق تری از فرزندش به دست آورد .

عکس شهدا روی طاقچه صفای دیگری به خانه بخشیده بود . گونه‌های مادرهمیشه خیس بود . این حالت بی خبری آنها را دچار سردرگمی کرده بود . مادر مدام هنگام صحبت از پسرش اشک می‌ریزد و بعد با گوشه چارقدش پاک می‌کند. چون احمد سن و سال زیادی نداشت، همه چیز به روال عادی زندگی عوض شد بود . حالا این خانواده بودند که تحت تأثیر شهادت دوستان احمد به مادر دلداری می دادند .

از احمد اطلاعی نداشتیم که عاقبت او چی شده .خدایا ؛ وی مجروح شده در بیمارستانی بستری است و یا بر اثر شدت انفجار گلوله خمپاره یا گلوله توپ و یا تیر مستقیم تانک سر به نیست شده ،خدایا شاید اثری از او بجا نمانده باشد و از طرفی با شواهد و نقل و قول های مختلف احتمال اسارت از قوت بیشتری برخوردار بود . سایه سنگین 36 نفر از شهدای شهرهای نراق و محلات و دلیجان در عملیات فتح المبین هم از نظر کمیت و هم از جنبه بهترین نیروهای منطقه حاکم گشته بود تصور هر اتفاقی را تداعی می کرد .

چهار روزی گذشته بود ؛ انتهای شب بود تقریبا در حال خواب و بیدار بودیم که صدای کوبه درب چوبی منزل به صدا در آمد . همهمه ای از کوچه شنیده می شد . درب را باز کردم که چند نفر از اعضای بسیج و دوستان احمد گفتند احمد اسیر شده و رادیو عراق از ایشان مصاحبه گرفته و پخش کرد که ما صدای او را روی نوار کاست ضبط کردیم .
سریع نوار کاست را داخل ضبط صوت گذاشتیم و چندین بار به آن گوش دادیم صدا خیلی واضح و طبیعی بود . هنوز سوالات مامور عراقی و جواب های احمد بیادم مانده است.

تعریف کردن این خاطرات برای ما چندان ساده‌ نیست. وقتی ما به خانواده شهدا فکر می کردیم و یا با آنها روبرو می شدیم غم فراق احمد را یاد آور نمی شدیم . اولین نامه احمد رسید .این نامه برای مادر نعوذ بالله حکم نامه حضرت یوسف را داشت و پنهان از دید دیگران آن را می بوئید و می بوسید . به مرور نامه ها از اردوگاه اسرای عراق می آمد و جواب داده می شد .
ما خانواده خود را که با خانواده شهدا و با آنان که دو شهید تقدیم آرمان الهی نموده مقایسه می کردیم چندان ابراز احساسات نمی کردیم . هیچ وقت حرف از برگشتن احمد به میان نمی‌آمد و این هم از مظلومیت احمد بود . مادر همیشه یاد از فرزندش می‌ کرد بخصوص هنگام صرف غذا و میوه .

مادر می گفت احمد من سیب دوست داشت و اغلب در خانه ما خبری از سیب نبود .او سیب که می دید آرام و بی‌ صدا اشک می‌ریخت ، هنوز دلمان می‌لرزد، چقدر سخت است نوشتن از مادر چشم به راه. روزهای بی‌ خبری و بی‌ قراری مادر تمامی نداشت . تمام هوش و حواسش به رادیو بود تا خبر جدیدی از پسرش و اسرا بشنود.
می گویند عمه فرزند برادر را دوست دارد . برای مادر فقط غم اسارت احمد نبود بلکه غم شهادت چهار برادرزاده به اسامی عبدالله و کاظم ؛ نصرت الله و احمدرضا محمودی و نوه دختری برادر به نام سید محمد جوادی هم مد نظر بود .

ایشان سعی می کرد غم فراق احمد را در خانواده شهدا بخصوص خانواده برادرانش یوسف و علی محمودی عنوان نکند که این هم از مظلومیت مادر و فرزند بود . وقتی کسی غمی در دل دارد زمانی که آن را بازگو می کند سبک می شود و این هم از مظلومیت مادر بود که این امکان برایش فراهم نمی شد . باید از این نمونه ها رسم مادری بیاموزیم، پشت نگاه محبت‌آمیز مادر به تصویر احمد، یک دنیا حرف بود .

القصه پس از هشت سال و نیم چشم انتظاری سرانجام اسرا آزاد شدند و احمد هم سربلند و با افتخار به کشور بازگشت و در این مدت تسلیم دشمن نشد و از تمام شکنجه ها و کتک خوردن ها سربلند در آمد و حسرت یک آه بر دل دشمن نشاند . او آمد و دیدار مادر و فرزند بعد از سال های طولانی دیدنیست .
اولین دیدار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان انجام گرفت . دویدن مادر از یک طرف و دویدن فرزند از سوی دیگر . دیدن این صحنه دلی فولادین می خواست . همه اشک شوق می ریختند . وقتی مادر و فرزند به هم رسیدند شاهدعشق بازی میان مادر و فرزند دیدنی بود .

 

این نگاه‌های احمد است که حرف می‌زند. احمد خوشحال است که حالا در آغوش مادر است و از طرفی ناراحت که بدون یاران و همرزمانش آمده است . وی با مواجهه با مادران و پدران شهدا که به استقبالش آمدند احساس شرم می کند که تنها برگشته !
بله برادر و خواهر من ، مادر و فرزند هردو غریبند . وقتی نخستین‌بار بعد از قریب 9 سال چهره و اندام برادرم را دیدم دلم لرزید . با خودم گفتم بمیرم که چقدر زجر و گرسنگی را تحمل کردی .

بدانیم در این مملکت که با خیال آسوده صبح را شب و شب را صبح می کنیم ؛ برای فراهم شدن این امنیت چه فرزندانی از این مرز و بوم پرپر شدند و چه جوانانی در سیاهچال های رژیم بعث عراق زیر شکنجه و گرسنگی جان باختند و چه جوانانی بهترین سال های زندگی خود را در این زندان های مخوف سپری کردند و چه پدر و مادرانی فراق دلبندان خود را تحمل کردن ؛ اینطور از کنار آنان بی مهری رد نشویم .
لختی تامل کرده و به آنان بیندیشیم .

راوی : آقای محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق 14/03/1396


۱۰ نظر ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۲۴
سلحشوران شهر نراق

و بعد باعث بر نگارش این کتاب مستطاب شرعیه آیات واضحه البلیات آنست که حضور بهم رسانید جناب زبده الاخیار آقا حاج اسماعیل سقط فروش زیده عزه خلف مرحوم آقا اسدالله رحمت الله بعد حضورها و هو المعروف در حالتی که جمیع اقاریر شرعیه از ایشان مسموع(شنیده شده) و ممضی بود در کمال صحت عقل و نهایت سلامت مزاج بالطوع و الرغبه عن علم وقصد بمفاد من مات بلا وصیته مات ملیه الجاهلیه وصی و نایب مناب شرعی خود قرار داد جناب مستطاب عمده الافاضل شریعتمدار آقای آقا تقی دام افضاله العالی قره العلیین سرکار فخر الحاج حاجی محمد ........و سرکار فخر الحاج آقای محمود رضائی نراقی زیده توفیقه را که بعد از اینکه موصی مزبور لبیک حق را اجابت نمود تمامی متروکات و مایملک او را جمع آوری نمایند و چنانچه قروض و دیونی مدیون باشد که من جمله حق الصداق زوجه دائمه او است موافق صورت دفتر او از اصل تَرکه تادیه دارند و بعد دو هزار تومان موصوف بعنوان ثلث جهت خود موصی از اصل تَرکه موضوع نمایند و به نیات خود موصی به مصارف مقرره او که در ذیل السطر قلمی می شود برسانند و بقیه ترکه او را علی کتاب الله بین ورثه :
* جهت مخارج فاتحه خوانی یکصد تومان
* جهت حمل جنازه موصی به عتبات عالیات یکصد تومان
* رد مظالم به ارحام فقیر و سایر فقرا یکصد تومان
* جهت استیجار صوم و صلاه از اشخاص صحیح العمل متدین بیست سال سالی ده تومان
* جهت استیجار حج ....از شخص صحیح العمل متدین دویست تومان
* به مخدره صدیقه خانم همشیره موصی محض عالم رحمیت هشتصد تومان
* پانصد تومان بقیه را فقط یک ملک صحیحه را ابتیاع نموده و منافع او را الی پنجاه سال قمری همه ساله به مصرف مخارج روضه خوانی حضرت خامس آل عبا علیه السلام رسانیده و بعد از انقضاء مدت پنجاه سال عین او را بین وراث تقسیم نمایند.
در همه حال خدای متعال را حاضر و ناظر دانند . هذا ما اوصی به الموصی فمن بدله بعد ماسمعه فانما ائمه‌ علی الذین صیبدلونه اللهم بارک عنه و وقفه لما تُحب و ترضی
و کان ذالک فی پنجم شهر ذی الحجه سنه ۱۳۵۰قمری

5 ذی الحجه 1350 (برابر 23 فروردین 1311)

توضیح آنکه موصی مزبورصریحا وصیت نمود بر اوصیای محرمین خود که به هر وسیله شده جنازه او را حَمل به نجف اشرف(از ایران به کشور عراق) نمایند و مختاریّت داد به ایشان هم که مصالحه محتاج بعلاوه از یکصد تومان مخارج جهت حمل جنازه یا استیجار صوم و صلاه علاوه از سالی ده تومان خواستند استیجار نمایند از اصل ترکه بعنوان ثلث موضوع نمایند و وصایای او را صحیح معمول دارند و ایضا اعتراف نمود که طلا آلات و رخوَتیکه(سُستی) در تصرف زوجه او صبیه محمد یوسف است مال خود عیال باشد و به خود زوجه تعلق دارد .
مراتب مسطوره در متن و حاشیه که چهار سطر است کلا صحیح و ... است خداوند به همگی توفیق دهد .

https://bayanbox.ir/view/1272035359028420215/3.jpg   https://bayanbox.ir/view/6769651733840926744/%D9%81.jpg

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 88 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید.

۰ نظر ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۰۹
سلحشوران شهر نراق

گواهی نامه بی سیکلت(دوچرخه) در 53 سال قبل آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود اهل شهر نراق به شماره 2840 تاریخ صدور 10 شهریور 1343

گواهی پایان خدمت وظیفه آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود اهل شهر نراق متولد 1327 از تاریخ 24 مهر 1348 لغایت 4 شهریور 1350

گواهی نامه پایان تحصیلات ابتدایی متعلق به آقای سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود مربوط به خرداد 1339 دانش آموز دبستان نراقی شهر نراق

مرحوم سید احمد غفاری فرزند سید جعفر و مرحوم سید مهدی غفاری فرزند سید محمود مقابل برج ایفل در پاریس فرانسه - سال ۱۳۵۹
چند روز بعد از این عکس آقا سید احمد زیر عمل آنزمان فوت نمود و پیکرش از پاریس به تهران منتقل و در قطعه ۹ بهشت زهرا خاکسپاری گردید.
در این مسافرت مرحوم سید مهدی غفاری عمویش را همراهی کرده بود .

۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۲
سلحشوران شهر نراق

🌴محو گل رخسار تو ، صاحب نظرانند
دلباخته لعل تو ، خونین جگرانند

🌴تنها نه گرفتار تو، بی پا و سرانند
سر حلقه این سلسله، صاحب نظرانند

🌴هر روزنی از مهر رخت، حلقه رلفی است
زان روست که عشاق چنین در بدرانند

🌴من کیستم و حیرت من چیست ؟ که افلاک
بر وضع خود از عین تحیر، نگرانند

🌴غفلت زدگانی که لب از خنده گشایند
افسوس که در ماتم دل ، جامه درانند

🌴بر خاستگان از سر کونین به همت
چون آه زآیینه دل ، زنگ برانند

🌴بینایی اگر بستن چشم است ز دنیا
پیداست که صاحب نظران بی بصرانند

🌴این قوم نظر دوخته بر حله دنیا
فرد است که از فوت عمل، جامه درانند

🌴این خویش ستایان همه ناقوس نوازند
این نفس به پرواز کنان، خوک چرانند

🌴این مهر به دستار زنان ، محضر شیدند
این سبحه به کف جلوه دهان ، حبه برانند

🌴این سر به ته جیب کشان، حقه مکرند
این پا به ره آهسته نهان، صید چرانند

🌴این مسئله از هم طلبان، معرکه گیرند
این خرقه پشمینه کشان، پیله ورانند

🌴این آه کشان از دل افسرده به تزویر
در دعوی آتش نفسی، باد پرانند

🌴این همسفران را سر همراهی کس نیست
هر یک به حیل، کار خود از پیش برانند

🌴"مخلص"، به ادب باش در این عرصه که افلاک
با دیده انجم به ته پا نگرانند


مخلص نراقی


۰ نظر ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۵
سلحشوران شهر نراق

بتاریخ 24 شهر جمادی الاول 1336 (برابر 16 اسفند 1296)

حضور مبارک جناب مستطاب عمده التجار مُلا اعیان آقای آقا ابوالقاسم تاجر نراقی  ... جلاله مشرف شود
فدایت شوم ان شاءالله مزاج مبارک سالم است ضمنا در خصوص محاسبه حقیر با جنابان آقا علی اکبر و آقا رضا به نوعی که فرموده بودید عهده دار شدند ... و نوشته خط محاسبه را ... فرستادم آنچه خودتان حساب نموده دریافت دارید آنوقت قبض و ... را رد نمایید .
مظنه(گمان) ماروج هر تُن پنجاه و پنج تومان می فروشند در صورتیکه صَرف نماید ماروج خریده ارسال دارید و دو طغری بَرات (واحد شمارش چِک و بَرات)  آنها را هم فرستادم  بعد ازدریافت نمودن وجه رد نمایند .
اقل یعقوب شاشاه موحدی

 سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 102  ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید .

۰ نظر ۲۶ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۵۰
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ طی هشت سال دفاع مقدس و از بین 80 شهید شهر شهید پرور نراق دو شهید مفقودالجسد هستند و هنوز پیکرهایشان تفحص نگردیده است . والدین این شهدا سال ها چشم انتظار ماندند و به دیار باقی شتافتند :

1- علی اصغر مهدوی فرزند حسین متولد 1341 تاریخ 20 آذر 1360 طی عملیات مطلع الفجر در ارتفاعات شیاکوه گیلانغرب استان کرمانشاه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در صحنه درگیری مفقود گردید .

2- حمیدرضا انصاری فرزند حسن متولد 1344 تاریخ 1 مهر 1367 در منطقه عملیاتی دهلران استان ایلام به شهادت رسید و پیکر مطهرش در صحنه درگیری مفقود گردید .

۱ نظر ۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۳
سلحشوران شهر نراق

قرآن کریم در دو آیه کلمه عسل را ذکر کرده است: نخست در سوره محمد(ص) آیه ۱۵ که خداوند در ستودن بهشت به نیکوکاران وعده داده است که در آنجا نهرهایی از عسل پاک و ناب روان است و سپس در سوره نحل که خواص شفابخش آن را یادآوری فرموده و در آیه‌های ۶۸ و ۶۹ این سوره در مورد عسل و زنبور عسل چنین می‌فرماید: پروردگار تو به زنبور عسل وحی فرستاد که از کوه ها و درختان و داربست هایی که مردم می سازند خانه هایی برگزین .

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1396/2/16/6180643_697.jpg 

بر اساس تحقیقات سایت سلحشوران شهر نراق ؛ قدمت زنبورداری در کهن شهر نراق زیاد است و دلیل آن آب و هوای خوش و مطلوب و دشت ها و باغ های سرسبز بوده که در کُتُب قدیم به آب زیاد و باغات فراوان اشاره شده است . شهرستان خوانسار که با نراق در ادوار دور رابطه تجاری و اقتصادی داشت زنبورداری اش را قریب 500 سال اعلام نموده اند .

اینگونه که سینه به سینه نقل شده است اغلب خانوارهای نراقی برای رفع نیاز عسل خود در اطراف محل زندگی دارای کندو بوده اند.
با توجه به کمبود اطلاعات و عدم وجود اسناد در خصوص زنبورداری در نراق ما توانستیم سابقه یک قرن این حرفه ی جذاب را کنکاش و برای اولین بار اطلاع رسانی نماییم .
مرحوم ملا حسین یوسفی فرزند ... که فرزندش علی صاحب کتاب شعر است در حرفه زنبورداری فعالیت داشته است . صدای خوش قرائت قرآن ملا حسین هنوز به یاد قدیمی ها می آید .

مرحوم محمد مبینی فرزند ...(مشهور به استاد محمد نجار) و برادرش احمد نیز از کندوهای مورد استفاده خود عسل برداشت می کردند .
مرحوم حاج ملا غلامرضا فروغی فرزند ملا محمد تقی و برادرش مرحوم حاج ملا غلامحسین فروغی (1271 – 1357) نیز علاوه بر فعالیت های دیگر به زنبورداری می پرداختند .
مرحوم اسماعیل عباسی فرزند ملا حیدر(1272 – 1359 ) و مرحوم عباس رمضانی فرزند صادق(عباس آقا صادق) صاحبان کندوهای عسل در نراق بودند .
یکی از زنبورداران با کندوهای سنتی(سَبدی) مرحوم حاج شکرالله ترابی فرزند محمد از حدود سال 1326 این حرفه را گسترش داد . برادرش مرحوم حبیب الله ترابی نیز به این کار همت می گمارد .

حاج شکرالله ترابی که به حرفه های دباغی و گیوه دوزی نیز اشتغال داشت در اواخر دهه 40 به دلیل همسایگی با مرحوم حاج مسلم مرادی فرزند نصرالله(1328 – 1381) و تحویل دو کندو بهاره زنبور در این خانواده پرورش زنبور مورد اقبال قرار گرفت و افراد دیگر همچون برادران متوفی به این حرفه روی آوردند .
حاج سید جعفر میرسلطانی کندوهای سبدی خود را از آقا شکرالله تهیه و در کنار شغل های دیگر به این کار مبادرت ورزید .
مرحوم علیرضا یوسفی بازنشسته وزارت کشور نیز در دهه 40 به این شغل روی آورد و تلاش زیادی انجام داد . پدرش مرحوم شکرالله یوسفی فرزند محمدهاشم نیز قدیم تر به تولید عسل می پرداخت .

از پیشکسوتان زنبورداران صنعتی نراق آقایان ولی الله حمیدی فرزند علی و علیرضا لطفعلی فرزند قربانعلی در این کار پیشگام می باشند .
بعدا افراد دیگری همچون آقایان : مرحوم حاج علیرضا علی اکبری ؛ حاج علی کمره ای و شعبانعلی طالبی این حرفه را به صورت اقتصادی دنبال کرده و به آن اشتغال دارند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/10/11/13951011000873_PhotoI.jpg

مرحوم حاج علیرضا علی اکبری(علی عشقی) و حاج علی کمره ای از زنبوردارن حرفه ای نراق به نام زنبوردار نمونه در سطح استان مرکزی شناخته شدند.
افراد دیگری هم در این زمینه فعال هستند که به عنوان زنبوردار آماتور(تازه کار) و عده دیگری هم به عنوان شغل دوم این حرفه را انتخاب نموده و از این طریق کسب در آمد می کنند.

 

لازم به توضیح است کندوهای سنتی و بومی قدیم به صورت استوانه ای بود که با تَرکه درخت بافته و روی آن با تُفاله گاو اندود می شد .در این کندوها دست انسان دخالت نداشت و کار به زنبور عسل واگذار شده و زنبوردار فقط می توانست عسل آن را با مشکلات برداشت و مصرف نماید .
ولی بعد از انقلاب تمام کندوهای سنتی به کندوی مدرن یا جعبه ای تبدیل گردید . در این کندوها زنبوردار به راحتی می تواند هر کاری انجام دهد، عسل آن را برداشته و استخراج نموده و به فروش برساند.

  http://bayanbox.ir/view/2400580132651928044/IMG-20151118-WA0117.jpg

یادآوری می گردد آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر اهل نراق از پژوهشگران زنبورعسل با بیش از 30 سال سابقه در دانشگاه تهران نماد مرکز آموزش عالی کشور است که ماحصل زحمات آن در طی این مدت تالیف و ترجمه 3 عنوان کتاب شامل: زنبورعسل و زنبورداری (تالیف)، زنبورعسل و فرآورده های آن(تالیف و ترجمه) و زنبورداری برای همه(beekeeping for dummies )ترجمه می باشد.

http://bayanbox.ir/view/802638970324921131/IMG-20151118-WA0114.jpg

این کتاب از سری کتاب های دامیز از انتشارات "وایلی" آمریکاست که برای اولین بار در کشور توسط آقای علی آقایی نراقی از انگلیسی به فارسی بر گردان شده و توسط انتشارات آییژ (کتابیران )چاپ و منتشر گردید.


اسامی زنبورداران شهر نراق از یک قرن تا کنون :

1- مرحوم حسین(ملاحسین) یوسفی فرزند ...

2- مرحوم محمد مبینی فرزند ...(مشهور به استاد محمد نجار)

3- مرحوم احمد مبینی فرزند ... (برادر محمد)

4- مرحوم غلامرضا(حاج ملا غلامرضا) فروغی فرزند ملا محمد تقی

5- مرحوم غلامحسین(حاج ملاغلامحسین) فروغی فرزند ملا محمد تقی (1271 – 1357)

6- مرحوم اسماعیل عباسی فرزند ملا حیدر(1272 – 1359)

7- آقای علی(سلطانعلی) عباسی فرزند اسماعیل

8- مرحوم عباس عضایی فرزند ماشاءالله

9- مرحوم عباس رمضانی فرزند صادق(عباس آقا صادق)

10- مرحوم شکرالله ترابی فرزند محمد

11- مرحوم حبیب الله ترابی فرزند محمد

12- آقای سید جعفر میرسلطانی فرزند سید محمود

13- مرحوم شکرالله یوسفی فرزند محمدهاشم(شکری محمد هاشم)

14- مرحوم علیرضا یوسفی فرزند شکرالله

15- مرحوم مسلم مرادی فرزند نصرالله

16- آقای علی محمد مرادی فرزند نصرالله

17- آقای ابوالقاسم مرادی فرزند نصرالله

18- آقای حسین مرادی فرزند ابوالقاسم

19- آقای اسدالله کمالی فرزند ابراهیم

20- آقای علی اکبر پورصادقی فرزند محمد

21- آقای ولی الله حمیدی فرزند علی

22- آقای امیرحسین حمیدی فرزند ولی الله

23- آقای حمید حمیدی فرزند قنبر

24- آقای علیرضا لطفعلی فرزند قربانعلی

25- آقای حسین لطفعلی فرزند علیرضا

26- آقای حسن لطفعلی فرزند علیرضا

27- مرحوم علی اکبر علی اکبری فرزند شکرالله(علی عشقی)

28- آقای علی کمره ای فرزند تقی

29- آقای شعبانعلی طالبی فرزند محمد

30- آقای محمد طالبی فرزند شعبانعلی

31- آقای مهدی طالبی فرزند شعبانعلی

32- آقای مجتبی طالبی فرزند حسین

33- آقای قاسم قجری فرزند علی

34- آقای مظاهر قجری فرزند قاسم

35- آقای مهدی قجری فرزند قاسم

36- آقای حسین قجری فرزند رمضان

37- آقای شکرالله آقاصادقی فرزند علی محمد

38- آقای مجتبی آقاصادقی فرزند شکرالله

39- آقای مرتضی آقاصادقی فرزند شکرالله

40- آقای حسینعلی محمودی فرزند علی

41- آقای مرتضی محمودی فرزند علی

42- آقای احمدعلی فروغی فرزند حسین

43- آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر

44- آقای علی محمد عظیمی فرزند امیدعلی

45- آقای نورعلی آقاحسینی فرزند رضا

46- آقای مجید آقاحسینی فرزند نورعلی

47- آقای سیدتقی سعیدی نیا فرزند سید رضا

48- آقای جعفر کریمی فرزند علی اکبر

49- آقای سیف الله شریفی فرزند اسماعیل

50- آقای مصطفی خاکی فرزند ابوالفضل

51- آقای علیرضا حیدری فرزند رضا

52- آقای محمود حسینی فرزند علی(سلطانعلی)

53- آقای جعفر حسینی فرزند محمود

54- آقای مجید خسروی فرزند علیرضا

55- آقای محمدرضا خسروی فرزند قنبرعلی

56- آقای حسن حبیبی فرزند اکبر

57- آقای سید هادی موسوی فرزند سید محمد

58- آقای رضا قجری فرزند حسین

59- آقای حجت مطهری فرزند عباس

60- آقای محمد رزاقی فرزند ماشاالله

61- آقای جابر ایزدی فرزند یوسف

62- آقای سید رضا موسویان فرزند سیدغضنفر

63- آقای مرتضی اصفهانی فرزند قاسم

64- آقای سیدقاسم میرسلطانی فرزند سید حسن

65- آقای عباس(غلامعباس) کمالی فرزند رمضان

66- آقای محمد شریفی فرزند حسین

67- آقای امیر جعفری فرزند اصغر

68- آقای اصغر جعفری فرزند امیر

69- آقای غلامرضا جعفری فرزند محمد


70- آقای عبدالمجید لطفی فرزند ابراهیم


71- آقای شعبانعلی یوسفی فرزند ابوالقاسم

72- آقای علیرضا رمضانی فرزند محمد

73- آقای ناصر طلوعی ازناوه فرزند محمد

74- آقای صادق رمضانی فرزند ...

75- آقای عباس نصیری فرزند علی


76- آقای حسین شریفی فرزند حسن

77- آقای عبدالله لطفی فرزند محمد

78-آقای مهدی حمیدی فرزندقنبرعلی

79-آقای علی حمیدی فرزند حمید

80-آقای علی اکبر عظیمی فرزند امیدعلی

81-آقای علی اصغر عظیمی فرزند امیدعلی

82-آقای حسن شفیعی فرزند بشیر علی

83-آقای محمدشریفی فرزند حسینعلی

84-آقای مهدی پنبه زن فرزند سلطانعلی

85-آقای خداداد پنبه زن فرزند سلطانعلی

86-آقای هانی پنبه زن فرزند سلطانعلی


87- آقای محمد حمیدی فرزند قنبرعلی


88- آقای رضا حمیدی فرزند قنبرعلی



89- بعدی را شما معرفی بفرما

هرگونه استفاده از مطالب منوط به ذکر نام منبع : سایت سلحشوران شهر نراق می باشد .

۵ نظر ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۸
سلحشوران شهر نراق

غرض اصلی و باعث کلی از ... این کلمات ...... و قصور آنکه والسلام علی ...... حاضر گردید عالیحضرت آقا منصور بیک ابن جنت مکان ابراهیم بیک نراقی و بیع نمود و بفروخت .... و نجابت پناهان آقا ربیع و آقا حاتم ولدان کهف الحاج خان میرزا من القریه همگی و تمامی سه جریب تخمینا اطراف در آسیاب حاجی حیدر از درک سفلی که قدری از آن حسب الارث پدری به وی رسیده بود و قدری دیگر به عوض زمین میرشاه قوام الدین از برادرش عالیحضرت آقاعلی به بایع منتقل شده بود و زمین مذکور حدّی به درک علیاست و حدّی به زمین حاجی عبدالرزاق و حدّی به شارع و حدّی به صحرا بموازی پانزده دانه فروش باسقاط غبن مبایعه صحیحه شرعیه مشمله بر صحه عربیه اسلامی و ثمن تمام و کمال واصل و عاید بایع مذبور گردید و به وصول آن اقرار و اعتراف شرعی آورد و بیع مرقوم از تصرف خود اخراج نمود و به تصرف مشتریان واگذاشت و ایشان بالمناصفه تصرف در آن نمودند ....... فی ...... و ذوالحقوق فی احقاقهم و .... درک و عهده گردید بایع که چنانچه احدی ادعا بر بیع مرقوم نماید تعهد و جواب بر بایع بوده باشد .

... عزه شهر جمادی الاول سنه 1280 هجری قمری (برابر آبان 1242 هجری شمسی)

28 سال بعد در حاشیه این سند توضیحی با تاریخ متفاوت مربوط به 186 سال قبل وجود دارد و نوشته شده :

توضیح آنکه حاضر گردید آقا عبدالمبین ابن المرحوم حاجی ربیع و منتقل کرد سهم و حقوقی که از حسب الارث پدری که در این متن می برد بیع نمود و بفروخت به حاجی الحرمین حاجی محمد مهدی به موازی چهار عدد روپیه صاحب قران به صیغه مبایعه صحیحیه شرعیه .

تحریریه فی شهر ذی القعده الحرام سنه 1252 هجری قمری(برابر بهمن 1215 هجری شمسی)

مدیر سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی این سند معتبر و تاریخی قدردانی می نماید .

۱ نظر ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۳
سلحشوران شهر نراق

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبدِالله الْحُسَیْن وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ عَلَیْکَ مِنِّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَّ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
 بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ آقای سید مجتبی حسینی فرزند سید حسن سال 1339  در روستای جوشق اردهال از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد گردید .

شهید سید مجتبی حسینی

قبل انقلاب  بهترین سال های عمر خود را در شهر نراق به ادامه تحصیل پرداخت .  تحصیلات او در نراق  همراه با پسر عمویش سید عباس حسینی(شهید) و برادرش سید نصرالله حسینی و چند نفر دیگر تجربه زیبایی  برایشان در زندگی پدید آورد . حسینی ها از پیروان راستین رهبر کبیر انقلاب حضرت سید روح الله(ره) بودند و جملکی پس از انقلاب عضو سپاه از جمله سپاه شهرستان محلات گردیدند .

 سید مجتبی شخصیت آزادگی و ظلم ستیزی و جوانمردی را از جد بزرگوارش ، سالارشهیدان امام حسین  (ع) به ارث برد و در راستای اهداف اباعبدالله الحسین (ع)  تاریخ 21 خرداد  1360  شمسی در یکی از اولین عملیات های موفق سپاه اسلام بنام عملیات فرمانده کل قوا  - خمینی روح خدا  در نبردی سخت و در گرمای قریب 45 درجه جلگه خوزستان  در نزدیکی های صلاه ظهر با لبانی تشنه شهد شیرین شهادت را نوشید .

چند روز قبل از عملیات دکتر سید محمد بهشتی در انرژی اتمی دارخوین حضور پیدا نمود و علی رغم بی احترامی که آن مقطع به ایشان می شد لیکن پاسداران منطقه نراق و دلیجان و خصوصا محلات استقبال خوبی از ایشان به عمل آوردند .  از جمله سید مجتبی که در یکی از تصاویر هویداست شیفتگی خود را نسبت به آقای بهشتی نشان داد .

سید محتبی 21 خرداد 1360 به شهادت رسید و دکتر بهشتی دو هفته بعد تاریخ  7 تیر 1360  مظلومانه به شهادت رسید .
پیکر مطهر و گلگون سید مجتبی  حسینی که از یکی از اولین شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سپاه پاسداران محلات محسوب می شود از خوزستان به محلات انتقال یافت .


خیل عظیمی از عاشقان شهید دوست پیکرش را بر روی دوش های خود گذاشته و حسین حسین گویان تشییع نمودند . نماز توسط آیت الله سید عبدالعلی(حاج طه) مقدسی امام جمعه فقید در محلات اقامه گردید .
به همین شکل نوبت به مردم وفادار دلیجان رسید و در این شهرستان نیز مردم مذهبی در تشییع پیکر فرزند منطقه سنگ تمام گذاشتند .


مردم نراق از جمله همکلاسی هایش نیز درخواست تشییع پیکر سید مجتبی در نراق را نمودند و به طور باشکوه ساعتی با برکت و حماسی را در تاریخ ثبت نمودند .
همه آمدند تا در زادگاه شهید جوشق اردهال اوج و دلدادگی را به نمایش بگذرانند . فضای منطقه با حضور گسترده مردم جلوه ی ویژه ای به نمایش گذاشته  شده بود . نهایتا پیکر مطهر آقا سید مجتبی بر روی دوش شهید دوستان تا مرقد منور فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان جهان حضرت علی ابن امام محمد باقر علیه السلام آرام گرفت .

همرزم شهید حسینی آقای محمد(غلام) ابوالحسنی اهل شهر نراق اظهار داشت :

به اتفاق هم و برخی از دوستان که بیشترشان در طول 8 سال دفاع مقدس به فیض شهادت نایل آمدند در منطقه دارخوئین در روستای سلمانه(سلمانیه) مستقر شدیم . سید مجتبی آرام و قرار نداشت هر روز صبح از سنگر خارج و به تمام منطقه و نیروها تا روستای محمدیه که خط مقدم پدافندی بود سر می زد و ابتدای وقت نماز ظهر بر می گشت و حامل اخبار و مطالب جدید بود .

بارها گلوله خمپاره دشمن در نزدیکی ایشان منفجر شد  که سردار شهید کاظم محمودی نراقی به ایشان گفتند مجتبی مواظب خودت باش حالا حالا با شما کار داریم . تا اینکه همه نیروهای محلات را به عقب فراخوان نمودند و پس از سازماندهی در گروه های  22 نفره در عملیات فرمانده کل قوا – خمینی روح خدا در سحرگاه 21 خرداد 1360  با ارتش متجاوز بعثی عراق درگیر شدیم .

  این عملیات محدود ولی موفق بود . شهید والامقام سید مجتبی حسینی معاون فرمانده یکی از دسته های رزمی را بر عهده داشت تا سرانجام  پس از نبردی عاشورایی به فیض شهادت نائل شدند .

روحش شاد با ذکر صلوات که در دل نثارش می کنید .
🌹🌹🌹🌹
سایت سلحشوران شهر نراق از رزمنده جان بر کف دفاع مقدس جناب آقای محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله در مساعدت این پست قدردانی می نماید .


۱ نظر ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۵۵
سلحشوران شهر نراق

از مال خالص جناب عمده التجار و اشرف الحاج محمد تاجر نراقی مبلغ 865 ریال نصف 432/5 ریال وجه سفید چرخی رواج مملکت ایران بر ذمه و رقبه جناب آقا ابوالقاسم ولد ارجمند جناب آقا محمد رضا تاجر نراقی دین و امانت لازم است که ان شاءالله الرحمن از حال تحریر الی انقضاء مدت یازده ماه کامل اَداء و کارسازی نماید  و عذری که خلاف شرع بوده باشد نیاورد .
امضاء : فی یازده ماه صحیح است
امضاء : اقل الشهود فضل الله
امضاء : آقاابوالقاسم اعتراف نمود محمد مهدی
بیست و یکم شهر جمادی الثانی سنه 1325
21 جمادی الثانی 1325 برابر با 9 مرداد 1286

بازخوانی پشت سند :

بتاریخ 14شهر ذی الحجه الحرام سنه 1336هجری(28 شهریور 1297) تفریق محاسبه شد دیگر به هیچ وجه حق و حسابی بامرحوم آقا محمد رضا و مرحوم آقا محمد و ابوالقاسم نداریم هر قبضی که به اسم هر کی ابراز شود از درجه اعتبار ساقط و باطل است این چند کلمه محض یادداشت قلمی شد.

مدیر سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 113  ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید .

۰ نظر ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۳
سلحشوران شهر نراق

ماه مبارک رمضان که می شود ناخودآگاه به یاد افطارهای سال های دهه 60 می افتم . یعنی برادرم احمد که فروردین 1361 در جبهه اسیر شد تا هشت سال افطار و سحر رمضان ما با دیگران متفاوت بود . سفره که پَهن می شد حال و احوال مادرم دگرگون می گردید .

هیچ وقت از ذهنم خارج نمی شود مادرم(مرحومه طلعت محمودی) با زبان روزه در غم فراق فرزندش بدونه آنکه ما متوجه شویم اشک هایش سرازیر بود و اغلب زیر لب شعر سوزناکی از غربت را زمزمه میکرد :

غریبی درد بی درمان غریبی

گریبان گیر تا مرگم غریبی

دلم آکنده از احساس غربت

نگاهم سرد ، خالی از محبت


من یاد ندارم در 8 سال از اسارت احمد مادر لب به میوه سیب زده باشد چون می گفت فرزندم احمد خیلی سیب دوست داشت .

 

زمان مغرب که سفره افطاری پَهن می کرد و من و برادر دیگرم قاسم ابوالحسنی(1346 – 1390) کنارش می نشستیم ولی او گوشش به اخبار تلویزیون بود تا مطلب جدید و تعیین کننده از جبهه های جنگ عراق بر علیه ایران را بشنود .
جالبتر اینکه مادربزرگم خانم سلطان محمودی(فوت 23 اردی بهشت 1373) نیز همیشه ذکرش این بود که یا امام هشتم(ع) همین جور که ضامن آهو شدی ضامن بچه های ما و احمد هم بشو تا از زندان صدام رها شوند .

خاطره ای که در ذهنم هست از مادر حاج عباس باقری و همسر حاج قدرت الله ایزدی دو نفر دیگر از اسرای نراقی عملیات فتح المبین می باشد که هر وقت نامه ای از این سه عزیز در اسارت از عراق می آمد در منزل ما جمع می شدن و من شروع به خواندن نامه می کردم . در زمان خواندن نامه می دیدم اشک از چشمان مادرم و همسر قدرت و مادر عباس سرازیر بود . ده خط نامه را چندین بار می خواندیم و مادر نامه را می بوسید و به سینه می چسباند .

  http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/13259478_1084582988264523_886806061_n.jpg?ig_cache_key=MTI1MjM0NTA0NjU1Njg4NzE1MQ%3D%3D.2

هر وقت مادرم از غم و غصه دوری احمد به ستوه می آمد صدا می زد محمدجان آن قلیان لعنتی را چاق کن . آن موقع تنباکوی طبیعی استفاده می شد و منم با سن کم غمخوار دلتنگی هایش بودم و برای اینکه ساعتی از فکر و خیال فاصله بگیرد به حرفش گوش می دادم .

راوی : آقای محمد ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق تاریخ 18 خرداد 1396

۳ نظر ۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۰۸
سلحشوران شهر نراق

در ماه رمضان مردم به شکل هماهنگ برای انجام تکالیف شرعی آماده می شوند و برای به جا آوردن این وظایف هر جمعیت و گروهی آداب و تشریفات خاص رمضان را برگزار می کند. در شهرهای مختلف آداب و رسوم گوناگونی در این این ماه برگزار می شده است که در ادامه به برخی آداب و رسوم مردم شهر نراق اشاره می شود:

قدیم ترها نراقی ها از نیمه شعبان خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کردند.نظافت منزل، خرید مایحتاج عمومی ماه رمضان و نظافت مسجد محل توسط زنان و مردان از جمله کارهایی بود که انجام می گرفت .
چند روز مانده به ماه رمضان عده ای به نام جارچی در کوچه های نراق راه می افتادند و با خواندن ابیاتی خبر فرا رسیدن ماه ضیافت رمضان را به مردم اطلاع می داد. چون در گذشته نه ساعتی وجود داشت و نه بلندگو که مردم مطلع شوند. درغروب آخر ماه شعبان مردم نراق به بالای پشت بام ها می رفتند تا هلال ماه را رویت کنند و به هر طریقی دیدن ماه را به اطلاع همگان برسانند.

http://img.tebyan.net/big/1388/05/3211325063414921014711121551355818916364.jpg

در آخر ماه شعبان و اول ماه رمضان که یوم الشک گفته می شود برخی از مردم روزه پیشواز می گرفتند که همچنان این رسم ادامه دارد .

به برخی از آداب و رسوم ماه رمضان در شهر نراق اشاره ای کوتاه می گردد :

ا- صله رحم :

در نراق سنتی رایج بود که به آن " آشتی کنان" می گفتند و این سنت قبل از ماه رمضان انجام می شد. بدین صورت که برخی از خانواده ها و افراد با هم کدورتی داشتند توسط برخی از ریش سفیدان محل بدون اینکه طرفین مطلع شوند آنها را به خانه دعوت نموده و با پذیرایی مختصر مانند چای و شیرینی وسایل صلح و آشتی آنان را فراهم می کردند. مردم این دیار بر این باور بودند که طاعات و عبادات افرادی که قهر هستند مورد قبول درگاه حق قرار نمی گیرد و بدین صورت باعث صلح و آشتی آنان می شدند ..

http://rasekhoon.net/_files/images/article/0046057.jpg

2- تشخیص وقت سحر
از قدیم الایّام برای بیدار شدن در ماه مبارک رمضان و تشخیص وقت سحر از وسایل و روش های گوناگون در نراق استفاده می کردند. از جمله شناخت ستارگان ومحل و جای آنها در آسمان که این کار توسط افراد سالخورده انجام می شد، صدای طبل و شیپور، بانگ خروس، صدای مناجات از مساجد و منازل ،جارکشیدن در کوچه ها، کوبیدن دیوار همسایه از روش های پیشین بود و امروز مردم بوسیله زنگ ساعت و رادیو و تلویزیون متوجه زمان سحر می شوند .


http://media.iranmatlab.ir/files/fa/news/1393/4/8/167197_792.jpg

از روش های دیگر تشخیص وقت سحر روشن کردن چراغ بود .معمولا این کار توسط خدام مساجد و حمامی ها و به طور کلی کسانی که زودتر از خواب بیدار می شدند انجام می گرفت.آنها یک چراغ بادی(فانوس) روشن می گردند و بر سر درب مساجد و حمامها و منازل آویزان می کردند تا با دیدن نور آن مردم متوجه وقت سحر شوند و از خواب بیدار می شدند. این کار تا هنگام اذان صبح ادامه داشت و به محض گفتن اذان صبح همه چراغ ها خاموش می شد تا کسانی که دیر از خواب بیدار می شدند بفهمند که وقت سحر گذشته است .

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/03/28/139403281346454615528594.jpg

سحرخوانی هم یکی از راه های تشخیص وقت سحر بود. بدین صورت که یک ساعت زودتر از خواب بیدار می شدند و به بالای بام خانه می رفتند و شروع به سحر خوانی می نمودند. با صدای سحر خوان ها مردم از خواب بیدار می شدند و خود را برای خوردن سحری آماده می کردند. کدبانوی خانه از ساعت ها قبل در تدارک غذای سحر بود،غذا روی چراغ با فتیله جا افتاده بود و پلوی داغ قبل از بیدار شدن اعضای خانواده دم شده بود . قلقل سماور و عطر خوش چای تازه دم هم این نوید را می داد که همه چیز برای خوردن سحری آماده است .

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1393/04/24/139304241304328053211193.jpg

هر کس زود تر بیدار می شد بقیه اعضای خانواده و حتی همسایگان را بیدار می کرد. خانواده ای که رادیو داشت با هماهنگی و رضایت قبلی آن را روشن می کرد تا با صدای آن همسایگان از خواب بیدار شوند. چراغ خانه ها در هنگام سحر روشن بود بدین معنی که همه برای خوردن سحری از خواب بیدار شده اند.
بچه ها از شوق بیدار شدن سحر و جا نماندن از خوردن سحری شب ها زود می خوابیدند و وقت خوردن سحری همه از خواب بیدار می شدند حتی کسانی که نمی توانستند روزه بگیرند هم بیدار می شدند تا از فیض سحر محروم نمانند و حد اقل اندکی در ثواب روزه داران شریک شوند.همین باعث می شد که وقتی از پنجره خانه به بیرون نگاه می کردی چراغ همه خانه ها روشن بود و حس زیبایی به انسان دست می داد .

http://www.beytoote.com/images/stories/health/he2746.jpg

سحرخوان ها تا نزدیک اذان صبح به خواندن ادامه می دادند و سپس همین که به وقت اذان نزدیک می شد ابیاتی از خواجه عبداله انصاری و... می خواندند که در پایان هر بیت با صلوات همراه بود تا کسانی که تازه از خواب بیدار شده اند متوجه شوند که وقت کمی برای خوردن دارند. نمونه ای از شعرها که توسط سحر خوان ها قرائت می شد به شرح زیر بود :

ای آنکه به ملک خویش پاینده تویی
وز دامن شب صبح نماینده تویی

گار من بیچاره قوی بسته شده
بگشا خدایا که گشاینده تویی

یا رب تو به فضل مشکلم آسان کن
از فضل و کرم درد مرا درمان کن

بر من بنگر که بی کس و بی هنرم
هر چیز که لایق تو باشد آن نم

الله تویی از دلم آگاه تویی
درمانده منم دلیل هر راه تویی

گر مورچه ای دم زند اندر ته چاه،خدا
از دم زدن مورچه آگاه تویی


سپس دعای سحر خوانده می شد و بعد موذن اذان می گفت.
از سحرخوانهای نراق می توان به مرحوم سید مصطفی باقری فرزند سید علی و سید مرتضی باقری فرزند سید مصطفی و مرحوم سید جمال موسوی فرزند سید مصطفی و ... اشاره کرد.

3- شرکت در نماز جماعت

در ماه مبارک رمضان نمازهای یومیه در شهر نراق با قوت بیشتر به صورت جماعت خوانده می شد. نماز مغرب و عشا معمولا قبل از افطار خوانده می شد و همه افراد کوچک و بزرگ در این نماز شرکت می کردند. در قدیم بچه ها به محض رسیدن به سن بلوغ اعم از دختر و پسر روزه می گرفتند و در هنگام نماز جماعت مغرب و عشا هم مقداری نان و پنیر به همراه خود به مسجد می آوردن و بین دو نماز افطار می کردند. کسانی هم که نذری داشتند خرما و شیرینی بین نمازگزاران توزیع می نمودند.

نماز ظهر هم با سخنرانی در مسجد جامع توسط آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی که سالیانی در نراق ساکن بود اقامه می شد و به همین صورت نماز صبح هم بعد از خوردن سحری در مساجد نراق بر گزار می گردید.
روحانی دیگری به نام سیدعلی اهل سینقان دلیجان در ماه های رمضان به نراق می آمد و در مراسم ها شرکت می کرد. دهه 50 در نراق جناب علی محمد مهدی زاده جوانی بود که به حوزه علمیه قم رفت و تا قبل از معمم شدن با قبا و کلاه طلبگی و با صدای خوش به نوحه خوانی و مرثیه سرایی می پرداخت و بعد از معمم شدن سخنرانی خویش را بالای منبر شروع کرد . بعد حجج اسلام آقایان محمد فروغی و علی محمد حیدری و ... به جمع روحانیون پیوستند .

http://cld.persiangig.com/preview/cgtA5JksnT/meraje-momen.gif

مرحومین کربلایی علی حیدری ؛ حسن کاظمی ؛ سید جمال موسوی ؛ احمد قطبی ؛ شهید محمدعلی قجری و ... افرادی بودند که دعاهای ماه رمضان را بین دو نماز می خواندند و مرحوم سید محمود موسوی فرزند سید محمد و برادرش حاج سید غلامرضا موسوی از مکبرین مشهور امام جماعت مسجد بودند .
غذای افطاری در نراق معمولا غذای آماده مانند نان ؛ پنیر ؛ سبزی ؛ هندوانه ؛ آش رشته و شعله زرد بود ولی در هنگام سحر بیشتر غذاهای گرم مخصوصا پلو و غذاهای دیگر استفاده می شد. ارده شیره هم یکی از غذاهای سحر بود که به خاطر مقوی و خوش طعم و اشتها آور آن در زمره غذاهای سحری قرار داشت .

4- ختم قرآن
در ایام ماه مبارک رمضان در مساجد و تکایا مراسم ختم قرآن بر گزار می شد. محل برگزاری ختم قرآن برای مردان در مساجد قبل از نمار مغرب و عشا انجام می گرفت ومراسم ختم قرآن زنان در خانه افراد مومنه به صورت دوره ای دراغلب در هنگام صبح انجام می شد و زن های مو منه وقت ببیشتری برای انجام این فریضه داشتند. آنان روزانه یک جزء از 30 جزء قرآن را قرائت می کردند و تا آخر ماه قرآن ختم می شد. آنها معتقد بودند که با ختم قرآن در ماه رمضان سایر طاعت و عبادات آنها هم مورد قبول در گاه حق قرار خواهد گرفت .

http://ketabnak.com/images/covers/thumb_540_9_2jd3uqe.jpg


5- افطاری دادن
در ماه رمضان کسانی که نذر داشتند افطاری دهند مهمانان را به صرف افطار به منزل خود دعوت می کردند و از آنها پذیرایی می نمودند. همچنین زنان با پخت آش رشته ، شله زرد، طرح حلوا و شیر برنج جلوه بیشتری به سفره خود می بخشیدند و از این غذا بین همسایگان هم توزیغ می کردند .

6- اجرای مراسم احیا
شبهای نوزدهم ،بیست و یکم و بیست وسوم ماه رمضان را شب احیا می گویند. در این شب ها مردم تا سحر به عبادت و خواندن دعا و قرآن و نماز مشغول می شدند. دعاهایی که شب احیا خوانده می شود عبارتند از : دعای افتتاح، جوشن کبیر و جو شن صغیر. از میان این ادعیه دعای جوشن کبیر مشهورتر و متداول بود. آخرین فریضه در شب های احیا قرآن به سر گرفتن بود که با تشریفات خاصی بر گزار می شد. پس از سخنرانی واعظ چراغ های مسجد خاموش ومراسم قرآن به سر گرفتن آغاز می شود و حاضران در حالی که از گناهان خود استغفار می کردند قرآن را بر سر می گرفتند. آنها معتقد بودند قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن سر گرفتن از مهمترین و رایج ترین اعمال است و تقدیر و سرنوشت قرآن در شب قدر معلوم می شود. بنابراین تا سحر به عبادت می پرداختند.

مرحوم استاد محمد اوضایی فرزند شیرعلی از افرادی بود که در شب های احیا بیشترین نماز های مستحبی و قضا را در مسجد جامع نراق به جا می آورد.
در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان آیین نخل گردانی در نراق انجام می گرفت و مردم عزادار و روزه دار روز شهادت امیر مومنان حضرت علی علیه السلام را به عزاداری،سینه زنی و زنجیر زنی می پرداختند و پس از بر گزاری مراسم ، نخل ها را به جایگاه اولیه خود باز می گرداندند.

http://payamedelijan.ir/uploads/posts/2016-06/1466848233_photo_2016-06-25_14-15-23.jpg 

مرحومان حاج حسین پریشانی،حاج غلامحسین قاسمی و حاج سلطانعلی قاسمی و...از نوحه خوانان پیشکسوت در این روز نوحه سرایی می کردند و مردم به سر و سینه می زدند و به یاد مولی و مقتدایشان امام علی علیه السلام اشک می ریختند. این مراسم تا ظهر ادامه داشت و بعد از برگزاری مراسم جهت برگزاری فریضه نمار ظهر و عصر به مسجد می رفتند .

7- کیسه دوزی برکت
کیسه دوزی نیز از سنت های قدیمی زنان و دختران مومنه نراق بود. در روز 27 ماه رمضان یا آخرین پنجشنبه ماه رمضان و شب جمعه در نقاط مختلف شهر زنان و دختران گرد هم می آمدند و هر خانواده ای برای خود کیسه پارچه ای می دوخت. سپس مقداری پول در کیسه می گذاشتند و دعا می خواندند و آن را در صندوقچه خود نگهداری می کردند. به این کیسه،" کیسه برکت " می گفتند. آنها اعتقاد داشتند که با انجام این کار دچار فقر و بی پولی نخواهند شد .

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/4/13/4782242_101.jpg

برخی از زنان به جای کیسه برکت " لولوبیست و هفتم " می پختند و آن را با نخ داخل دولاب به میخ آویزان می کردند. این لولو به اندازه یک کلوچه بود و به صورت تخمه دار می پختند وبه آن "برکت دولاب"می گفتند. هنوز هم زن های قدیمی نراق به این کار اهتمام می ورزند .

8- برگزاری عید فطر و وداع با ماه رمضان

در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان که روز وداع با ماه رمضان می گفتند و مصادف با شب اول ماه شوال بود، مردم به بالای بام های خانه و جاهای بلند می رفتند تا ماه شوال را رویت کنند. در آن زمان ستاد استهلال ماه و دوربین های نجومی وجود نداشت و مردم با چشم های خویش ماه را می دیدند و یا خبر دیدن ماه از طریق مراجع عظام تقلید و اعلام عید فطر به اطلاع مردم می رسید.

صبح روز عید فطر مردم برای فریضه نماز عید فطر به منزل روحانی محل می رفتند و پس از دید و بازدید و پذیرایی مختصر مانند چای و شیرینی ؛ روحانی محل را به سمت زمین رو باز "پا سنگ مُلا" واقع در دَرِچاله سُرخ و مکان فعلی حوزه علمیه بدرقه می کردند و نماز عید فطر را در آنجا به جای می آوردند.

  

پس از چند سال و با گسترش شهر و دور بودن پا سنگ ملا ،زمین فوتبال نراق مکان فعلی پاسگاه نیروی انتطامی برای محل برگزاری نماز عید فطر در نظر گرفته شد و از بعد از انقلاب هم این نماز توسط امام جمعه در حیاط دبیرستان معصومی و در محوطه رو باز گلزار شهدای نراق و حوزه علمیه الغدیر برگزار می گردد .

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهر تاریخی نراق برای اولین به خواهش سایت سلحشوران شهر نراق تحقیق و تهیه گردید فلذا هر گونه بهره برداری منوط به نام محقق و سایت مذکور می باشد .

http://bayanbox.ir/view/7431058636599765272/421812995-97252.jpg

سایت سلحشوران شهر نراق از نویسنده محترم جناب آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر از بابت تهیه این پست ارزشمند تقدیر به عمل می آورد .

۱ نظر ۱۸ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۲۵
سلحشوران شهر نراق

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبدِالله الْحُسَیْن وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ عَلَیْکَ مِنِّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَّ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ


به یاد شهدای گلگون کفن 8 سال دفاع مقدس و یادی کنیم از شهدای شهرمان نراق که مایه عزت و افتخار ابدی برای اهل شهرمان هستند . این عزیزان شناسنامه هویتی دینی و مردانگی و شرف و غیرت و جوانمردی این شهر کهن و پر آوازه هستند .

http://bayanbox.ir/view/2821650979920191367/425327832-33088.jpg

اجازه دهید خاطره ای تعریف کنم :
اردیبهشت 1361 عملیات بیت المقدس شروع شد . مارش جنگ لحظه به لحظه از رادیوی جمهوری اسلامی پخش می شد و خبر از پیروزی های غرور آفرین رزمندگان جان بر کف سپاه اسلام می داد .صدای رادیوهای تاکسی های شهرستان محلات و اتومبیل های شخصی بلند و همه ساکت و به اخبار جنگ گوش می دادند و احساس سبکی و غرور ملی اسلامی در افراد موج می زد .

ما هم در حالی که مثل بقیه مردم احساس غرور و شعف داشتیم ولی می دانستیم که اکنون در گرمای جلگه خوزستان در میان آتش و دود چه غوغایی برپاست و چه راست قامتان و چه سَروهایی در خون خود خواهند غلطید تا این کشور و انقلاب حفظ بماند .
زیرلب برای پیروزی سلحشوران در سرحدات دعا می کردیم و هر لحظه منتظر شنیدن تلخ پرپرشدن دوستان خود بودیم ولی به خود دلداری می دادیم که ان شاءالله همگی بسلامت به آغوش خانواده و ملت بازخواهند گشت .چند روزی از آغاز عملیات بیت المقدس گذشته بود که خبر آمد محمدرضا رمضانی جوان عارف شهر نراق و مرد تقوا و دوست عزیزم به دوستان شهیدش پیوسته است.

غم عالم سرا پایم را گرفت چون روز بروز دستمان خالی می شد و از نعمت بهترین انسان های روی زمین محروم و تنهاتر و تنهاتر می شدیم . مشارالیه یکی از تشکیل دهندگان انجمن اسلامی دبیرستان معصومی و بسیج نراق بود و سال ها در قم درس طلبگی خوانده بود .
گفته شد شهید محمدرضا در معرکه جنگ نابرابر مقابل ارتش متجاوز رژیم بعث عراق مجروح و به بیمارستان منطقه منتقل و آنجا بر اثر شدت مجروحیت به شهادت رسیده و نیاز است پیکر مطهرش غسل داده شود .

به رسم وظیفه سازمانی که در روابط عمومی سپاه پاسداران شهرستان محلات فعالیت داشتم دوربین بدست با چشمانی گریان به غسالخانه شهر محلات رفتم دیدم خیلی ها آمده بودند . خانواده شهید ؛ اقوام و شهید دوستان حضور داشتند . جمعیت را شکافتم و داخل غسالخانه شدم خود را بالای پیکر مطهر رساندم .

صورتش مثل ماه شب چهارده نورانی بود . گریه آرام همراه با بغض گلویم را می فشرد . پیکر مطهر محمدرضا و سر و صورت و دست و پا نسبتا سالم بود و حتی خون آلود هم نبود ریش های مشکی و صورت تمیز و سالم بود فقط چند جای پیکر شهید با تیر کلاشینکف یا ترکش سوراخ شده بود که گویا در بیمارستان شستشو داده بودند .

 

محمدرضا آرام خوابیده بود و آن صحنه ها هیچگاه از ذهنم نرفته است. شما تصور بفرمائید لحظه آمدن پدر بالای سر پیکر جوانش چه شرایط دشوار و سختی است . چند قطعه عکس از آن صحنه ها تهیه و در طول تشییع پیکر محمدرضا در شهرهای شهید پرور محلات و دلیجان و سپس زادگاهش نراق انداختم که در تاریخ دفاع مقدس دست به دست می شود .

35 سال از حماسه آفرینی فرزندان پاکسرشت وطن می گذرد و پنج تَن از جوانان غیور شهر نراق از زمره فاتحان خرمشهر بودند :

غلامرضا قجری فرزند علی
علیرضا قجری فرزند سلطانعلی
محمدرضا رمضانی فرزند غلامعلی
محمدرضا باقری نراقی فرزند غلام
علی اصغر عبدالهی فرزند رضا

تلاش می کنیم با مسئولیت پذیری که بر عهده مان نهاده شده راه و سیره شهدا را پیموده تا به سر منزل مقصود برسیم .

یادآوری می گردد : محمدرضا رمضانی فرزند غلامعلی متولد 1342 تاریخ 2 خرداد 1361 طی عملیات بیت المقدس در جبهه خرمشهر استان خوزستان پس از تلاش های زیاد برای بازپس گیری شهر خرمشهر جان تابناکش را هدیه به درگاه دوست نمود و برای همیشه کنار یاران و همکلاسی ها و همرزمانش در گلزاری شهدای نراق آرام گرفت .

روحش شاد و خاطرش گرامی باد .


راوی : جناب آقای محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق 1396/03/02

۱ نظر ۱۴ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۶
سلحشوران شهر نراق
تقدیم به دوست و برادر بسیار عزیزم جناب آقای حاج احمد ابوالحسنی ، آزاده سرافراز جنگ تحمیلی و جانباز 55 %  و نیز دومین یادواره ایثارگران صنعت چاپ    27/3/1391

به نام خداوند ارض و سما                    خداوند مهر و خدای سخا
خداوندگار بزرگ و کریم                         همان خالق مهربان و رحیم
ز خوانش همه رزق و روزی برند           برین سفره مهمان، اگر اندرند
سپس صد درودم بر آن فخر دین           برآن شمس تابنده روی زمین (عج)
پس از آن سلامی کنم بر شهید            خدا بهتر از آن کجا آفرید
و اینک سلامم ز اعماق جان                 نثار شما جمله جان برکفان
که در سنگر علم و دانش تکید              به جویندگان معرفت می دهید
هزاران مرارت بود کارتان                      توقف نباشد به پندارتان
به ایثار مشهور ملک جمید                   برای قلم مونس و همدمید
به دنیای «چاپ» صاحب حُرمتید           به هر انجمن مایه عزتید
به ما درس ایثارگری داده اید                به ایران زمین سروری داده اید
همه یادگار دفاع حقید                          به تن روح مردانگی می دمید
ظفرمند و پیروز میدان شدید                 اگرچه گرفتار زندان شدید
به جانبازی جان ، همه شُهره اید          چرا؟ چونکه اشهد همه گفته اید
خدا عمرتان را دوچندان نمود                دعای سحرگاهتان را شُنود
دوباره شما را مجال تعالی بداد             به فرد فردتان شان عالی بداد
نگه کن به "احمد" که جانباز ماست       به میدان علم همچو شهباز ماست
همان " بوالحسن " مرد پیکار و کار        نگهدار او  خالق هشت و چهار
همان مرد "چاپ" و اَبَر مرد جنگ           همان بانی واحد "آبرنگ"
به دنبال علم و ادب می رود                  همه رنج و حرمان به جان می خرد
شما همچو او جمع آزاده اید                 به عشق قلم جمله آماده اید
ز ایثارتان روشن است این وطن             بُوَد کارتان ضامن جان و تَن
قلم قاصر است تا کند وصفتان               زنم بوسه اکنون برآن دستتان
خدایا به ایثارگران شان اعلا بده             به آنان بهشت برین جا بده
کند "سالمی " در دلش این دعا             خدایا نکن جمع ما را جدا

                                 
شعر از : آقای محمد کاظم  سالمی

۱ نظر ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۴
سلحشوران شهر نراق

آرایشگری یا سَلمانی یک حرفه قدیمی است که در ایران به عنوان "هنر دَهم" به ثبت رسیده است. آرایشگر یا سَلمانی به کسی گفته می شود که به اصلاح سَر و صورت و زیبایی مردم می پردازد.

http://zibasazi.tabriz.ir/uploads/20/Cms/News/Record/b44.jpg

آرایشگران قدیم شهر نراق دارای یک کیف آرایشگری بودند که وسایل کار خویش از قبیل ماشین سَلمانی، قیچی، شانه، پیش بند ، تیغ و دسته تیغ، آیینه کوچک و موارد مورد نیاز را در آن قرار می دادند و در سطح شهر به صورت سیّار به اصلاح سر و صورت مردم می پرداختند . هر کجا که سَکو و یا پله و یا تخت گاه ، قرار داشت مشتری ها را روی آن نشانده و او را اصلاح می کردند.

http://borkharnews.ir/wp-content/uploads/2016/07/950417.jpg

از پیشکسوتان این حرفه می توان به سه نسل قبل خاندان عضایی(اوضایی) یعنی مرحوم استاد شیرعلی و پسران وخاندان اکبری مانند مرحوم استاد شکرالله و استاد نعمت الله اشاره کرد.
این حرفه تا حدود پنج دهه قبل سنتی بود و بعد از آن کم کم به صورت صنعتی در آمد. ازنخستین آرایشگرهای صنعتی نراق می توان به مرحوم سید تقی حسینی نراقی فرزند سید باقر اشاره کرد که برای اولین بار دکان سلمانی اش را در شهرستان الیگودرز دایر کرد و تا زمان حیات به این کار اشتغال داشت و در حال حاضر هم فرزندانش از آرایشگران ماهر این حرفه هستند.

در نراق اولین دکان سلمانی را مرحوم استاد شکرالله اکبری و بعد مرحوم استاد رمضان عظیمی در بازار شمس السلطنه نراق دایر نمودند و سپس آقای حسینعلی بیابانگرد و آقای حسینعلی عظیمی و سایرین به آنها اضافه شدند . مرحوم عباس بحرینی نیز پیش از انقلاب مغازه مدرنی ایجاد نمود و کم کم این حرفه از حالت سنتی خارج و به شکل صنعتی و امروزی در آمد که شاهد آن می باشیم .

آرایشگرهای نراق همانند سایر مناطق در ایام خاص و خصوصا مقطع سوگواری ائمه معصومین کسب و کار خود را تعطیل می کنند . در حال حاضر چهار باب مغازه آرایشگری در نراق مشغول فعالیت می باشند .

از جناب آقای مرتضی  علی آقایی بابت انتخاب متن و از همه مردم خونگرم شهر نراق از جهت مساعدت در معرفی آرایشگرهای یک قرن این دیار متشکریم.

آرایشگرهای زحمتکش شهر نراق از یک قرن پیش تا کنون


1- مرحوم ماشاءالله اوضایی(عضایی) فرزند حسین

2- مرحوم شیرعلی اوضایی فرزند حسین

3- مرحوم محمد اوضایی فرزند شیرعلی

4- مرحوم علی اکبر اوضایی فرزند شیرعلی

5- مرحوم نعمت الله اکبری فرزند رضا

6- مرحوم شکرالله اکبری فرزند رضا

7- مرحوم سید رضا حسینی فرزند سید باقر

8- مرحوم سید تقی حسینی فرزند سید باقر

9- آقای حسین(حسینعلی) بیابان گرد فرزند حسن

10- مرحوم رمضان عظیمی فرزند صفرعلی

11- آقای حسینعلی عظیمی فرزند رمضان

12- مرحوم عباس بحرینی فرزند عبدالباقی

13- مرحوم مصطفی بحرینی فرزند عباس

14- آقای محمدرضا(محسن) ایزدی فرزند ابوالقاسم

15- آقای محسن آقاحسینی فرزند حسین

16- آقای محمد قجری فرزند مرتضی

17- آقای سعید جعفری فرزند محمد

18- آقای فرامرز رحیمی فرزند ماشاءالله

19- آقای رضا رزاقی فرزند مصطفی

20- آقای رضا اکبری فرزند ماشاءالله

21- آقای سید محمود حسینی نراقی فرزند سید تقی

22- آقای سید حسین حسینی نراقی فرزند سید تقی

23- آقای سید مرتضی حسینی نراقی فرزند سید تقی

24- آقای رضا(غلامرضا) شاطری فرزند غلامعلی

25- مرحوم ماشاءالله رضایی فرزند حسن

26- مرحوم منصور رضایی فرزند ...

27- آقای حسن صادقی فرزند علی محمد

28- آقای حسین صادقی فرزند علی محمد

29- آقای داود حسینی مقدم فرزند ... (داماد آقای محمد "غلام" طالبی)

30- آقای محمد آقاصادقی فرزند پرویز

31- آقای محمد فروغی فرزند علی اکبر

32- آقای مهدی عظیمی فرزند علی محمد

33- مرحوم یوسف ایزدی فرزند اسدالله


34- بعدی را شما بفرمایید

۰ نظر ۱۲ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۳۳
سلحشوران شهر نراق
فتح المبین

🌻🌻🌻🌻🌻🌻

از قدرت و عباس و احمد تا که پرسیدم
گفتند مجروحانه در میدان مین بودند
با دشمنان خود اشداء علی الکفار
با دوستان هم مهربان و هم متین بودند
هر روز در امواج خون گر غوطه میخوردند
هر شب برای حفظ ایران در کمین بودند
ظاهر شبیه یکدگر بودیم، در باطن
صد پله بالاتر زما،  اهل یقین بودند
گر سر به افلاکند این آزادگان اما
ثابت چو کوه استواری در زمین بودند
آنان چو شیرانی درون بیشه بیدارند
رزمندگانی که فقط در فکر دین بودند
یک عمر در زندان دشمن خون دل خوردند
آنها برای ما همیشه بهترین بودند
اکنون قلم از وصفشان در لکنت افتاد است
هرگز نگویم لاف،  دائم این چنین بودند
من تا ابد مدیون یاران سلحشورم
آنان که روزی جبهه ی فتح المبین بودند
چون شاخه ای از قامت ایران جدا گشتند
وقتی که مجروحانه در میدان مین بودند


💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝

اشعار از شاعر بسیجی و جانباز دفاع مقدس جناب آقای علی رضایی فرزند رضا اهل شهر نراق

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙



سه تن از سلحشوران شهر نراق به اسامی قدرت الله ایزدی-عباس باقری و احمد ابوالحسنی تاریخ ۲ فروردین ۱۳۶۱ طی عملیات فتح المبین در روستای زعن منطقه شلش شهرستان شوش استان خوزستان پس از مجروحیت به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق گرفتار و پس از هشت سال و نیم تحمل شرایط سخت اسارت عزتمندانه و غرورآفرین به ایران و نراق بازگشتند.

۰ نظر ۱۰ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۵
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از بین 80 شهید متعلق به شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی چهار شهید در ماه مبارک رمضان طی دفاع مقدس به شهادت رسیده اند :


1- محمد رضا بخشی فرزند عباس متولد 1341 پنج شنبه 24 تیر 1361 مصادف با 23 رمضان 1402 طی عملیات رمضان در جبهه پاسگاه زید عراق به شهادت رسید .


2- جعفر کمره ئی(کمره ای) فرزند فتحعلی متولد 1340 جمعه 11 اردیبهشت 1366 مصادف با 2 رمضان 1407 در روستای گوره شیر سردشت استان آذربایجانغربی طی مصاف با عناصر حزب منحله دمکرات کردستان به شهادت رسید .

3- داود مجیدی فرزند نصرالله متولد 1341 دوشنبه 5 مرداد 1360 مصادف با 25 رمضان 1401 در جبهه سر پل ذهاب استان کرمانشاه به شهادت رسید .

4- احمدرضا محمودی فرزند یوسف متولد 1345 یکشنبه 13 تیر 1361 مصادف با 12 رمضان 1402 طی عملیات رمضان در جبهه کوشک به شهادت رسید .


🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁

باز می گویم پس از افطار با نان و نمک
رو به سوی کربلا یا لَیتنا کُنا مَعک

۰ نظر ۰۹ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۳۵
سلحشوران شهر نراق

محمد حسنی تاریخ 1 شهریور 1342 در شهر دلیجان استان مرکزی متولد گردید .
پدرش آقای علی حسنی فرزند رضا و مادرش خانم فاطمه  ابراهیمی فرزند محمد در دلیجان به نیک نامی و حُسن خُلق  و خدمتگزاری شهره هستند .

محمد از اولین نیروهایی بود که در فصل اولیه جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران به همراه سلحشوران دیگر از شهرهای دلیجان و نراق و محلات خود را در سرحدات استان خوزستان رساند تا از کیان کشور و دفع تجاوز ارتش بعث عراق پیشگیری نماید .

ایشان با حس وطن دوستی و اَدای دین به مملکت و ارزش های معنوی به دفعات مختلف در دفاع مقدس شرکت نمود و خدمات بی شائبه ای را از خود به یادگار گذاشت . بهترین دوستانش در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند و یا مجروح گردیدند .

زمانی که جهاد پایان یافت تفنگ و نبرد را کنار گذاشت و قلم در دست گرفت تا از اندوخته های گران بهای علمی اش دانش آموزان کشور را بهره مند نماید . ایشان هم اکنون با مرتبه دانشیاری با عنوان  عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش و معاون پژوهشکده برنامه ریزی درسی مشغول به خدمت هستند.

 قسمتی از رزومه فعالیت های دکتر محمد حسنی دلیجانی که به درخواست سایت سلحشوران شهر نراق صورت گرفته تقدیم علاقمندان می نماییم :

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

1-سوابق تحصیلی
فوق دیپلم علوم تجربی مرکز تربیت معلم شهید باهنر اراک 1362 معدل الف
لیسانس علوم تربیتی دانشگاه اصفهان 1368 معدل الف
فوق لیسانس علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران 1373 معدل الف
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران 1382 معدل الف

پایان نامه کارشناسی ارشد :
مقایسه آراء تربیتی ژان ژاک روسو و جان دیویی
استاد راهنما : دکتر میر عبدالحسین نقیب زاده
استاد مشاور : دکتر صمد موحد
رساله دکترای فلسفه تعلیم و تربیت :
بررسی دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی
استاد راهنما : دکتر علی شریعتمداری
اساتید مشاور : دکتر خسرو باقری، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی

2- سوابق آموزشی
درس های تدریس شده : فلسفه تربیت، اصول و مبانی تربیت، تربیت اسلامی ( ارشد) مکاتب فلسفی واراء تربیتی( ارشد)، تاریخ آموزش و پرورش، روش تحقیق، مسائل آموزش و پرورش، کلیات فلسفه،اصول و فلسفه تربیت
 تدریس در مرکز تربیت معلم زکریای رازی دلیجان 5 ترم
 تدریس در دانشگاه پیام نور دلیجان 28ترم
 تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی محلات 8 ترم
 تدریس در دانشگاه پیام نور ورامین 2 ترم
 تدریس در دانشگاه شاهد یک ترم
 تدریس در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران یک ترم

 تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی (ارشد و کارشناسی)شش ترم
 تدریس در دانشگاه شهید رجایی دو ترم
 تدریس در دانشگاه خوارزمی ( ارشد) شش ترم
 تدریس در دانشگاه الزهرا 1392 تا 1394
 تدریس در موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم رشته تربیت اخلاقی درس رویکردهای نوین تربیت اخلاقی 1392-1394
 ئدریس در دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه 1394 درس اخلاق حرفه ای

کارگاه های و دوره های آموزشی
 گارگاه آموزشی اقدام پژوهی برای معلمان آموزش و پرورش شهرستان دلیجان 1384 و 1385 و1386
 کار گاه ارزشیابی توصیفی برای کارشناس مسئولان ارزشیابی آموزش و پرورش کودکان استثنایی استانها زمستان 1386 مرکز آموزش نیروی انسانی پیامبر اعظم ولنجک
 گارگاه آموزشی پژوهشیاری برای معلمان آموزش و پرورش شهرستان دلیجان1384
 تدریس در کارگاه آموزشی ارزشیابی کیفی توصیفی در سراسر کشور 12دوره
 کار گاه آموزشی ارزشیابی توصیفی برای موسسه رشاد سال 1390
 گار گاه آموزشی ارزشیابی توصیفی برای موسسه تلاش 1390
 گارگاه آموزشی روش تحقیق برای معلمان جیرفت اذر 1390
 گارگاه آموزشی مقاله نویسی دومین کنفرانس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران 1390

 کارکاه آموزشی دوره اموزشی توجیهی و تبینی سند تحول بنیادی برای کارکنا ن وزرات‌آموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش 1390
 کارگاه روش تحقیق کیفی 1392
 گارگاه ارزشیابی توصیفی معلمان مجتمع پیام رستگاران 1392
 کارگاه آموزشی تحقیق کیفی برای محققان استان مازندران 19 /9/ 93
 دوره آموزشی ارزشیابی توصیفی برای معلمان استان سمنان 6/9/93
 کارگاه آموزشی ارزشیاابی توصیفی برای معلمان شهرستان اران و بیدگل مورخ 20/11/92
 کار گاه آموزش ارزشیابی کیفی توصیفی برای معلمان بندر امام 14/12/92
 تدریس درس تحلیل محتوای کیفی برای کارشناسان تحلیل محتوای ادارت کل آموزش و پرورش استانها مهرماه 1392 تنکابن
 تدریس درس برنامه ریزی توسعه برای معاونین پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش استانها مهرماه 1392 تنکابن
 گار گاه آموزشی ملاحظات جنسیتی در برنامه های درسی ایران انجمن جامعه شناسی ایران مورخ 7/3/92
 کارگاه ارزشیابی کیفی توصیفی برای مدرسان استان فارس شهریور 1395
 کارگاه آموزشی فلسفه تربیت رسمی و عمومی برای اساتید دانشگاه فرهنگیان شهریور 1395

3- سوابق اجرایی
 دبیر مدارس راهنمایی و دبیرستان 61 الی 69
 مدیر کانون فرهنگی تربیتی شهیدرجایی دلیجان 69 و 70
 دبیر و مشاور نظام جدید در آموزش و پرورش دلیجان و منطقه 13 70 الی 81
 رئیس گروه مطالعات و فن آوری دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی از سال 1381
 عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش در سال 1381
 عضو کمیته پژوهشی معاونت آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش در سالهای 83 -82 -81
 عضو هیات علمی همایش ارزشیابی تحصیلی معاونت آموزش عمومی در سال 1382
 مشاور رئیس موسسه آموزش از راه دور 1384
 کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی و تربیتی معاونت آموزش و پرورش عمومی 84
 مشاور مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی 1384
 دبیر کمیته مطالعات نظری و سند ملی آموزش و پرورش 84
 مدیر گروه پژوهش در اعتبار بخشی و ارزشیابی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری آموزشی 84 به بعد

 عضو کمیته علمی همایش نوآوریهای آموزشی 1385
 عضو کمیته علمی همایش آموزش امورتربیتی 1386
 معاون پژوهشی موسسه پژوهشی و نوآوریهای آموزشی سال از 1386 تا 1392
 عضو شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1386 و 1387 و 1388
 مدیر گروه پزوهش در مبانی برنامه ریزی درسی از 1387 تا 1391
 عضو کمیته علمی همایش جهانی شدن و بومی ماندن برنامه های درسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران سال 87
 عضو کمیته علمی همایش بومی سازی علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی 1388
 عضو کمیته علمی همایش نوآوری در مدیریت اسلامی 1388
 عضو کمیته علمی همایش فلسفه تعلیم و تربیت 1389 و 1390 و 1391 و1392
 عضو کمیته برنامه ریزی سند تحول بنیادین شورا عالی ا پ 1391 1392
 عضو شورای پژوهش پژؤهشکده برنامه ریزی درسی از سال 1388
 عضو شورای برنامه ریزی درسی علوم تجربی 1391 1392

 عضو کار گروه تدوین نشانگر های ارزشیابی از بروندادهای سازمان پژوهش 1391 1392
 عضو کارگروه تخصصی برنامه ریزی و نظارت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان1391 و1392
 عضو شورا دانشگاه فرهنگیان 1392
 عضو کمیته عملیاتی سازی سند برنامه درسی ملی 1392
 مدیر علمی پروژه ارزشیابی پایانی از 12 برنامه درسی سفارش دفتر تالیف 1390 1391
 مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های درسی جدید التالیف پایه اول 1391
 مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های جدید التالیف پایه های دوم وششم 1392/ 1391
 مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های درسی جدیدالتالیف پایه های سوم و هفتم 1392/ 1393
 عضو شورای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ایران از سال 1392
 عضو شورای دانشگاه فرهنگیان از سال 1392
 عضو شورای برنامه ریزی کتاب تفکر و پ‍ژوهش 1390

- سوابق علمی_ پژوهشی
4-1 پروژه های پژوهشی

 بررسی انگیزه انتخاب رشته دانشجویان رشته پرورشی مراکز تربیت معلم کشور سال 75، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
 بررسی موانع ایفای نقش تربیتی مدیران دبیرستان های شهر تهران، 1377، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
 بررسی تطبیقی فعالیت های فوق برنامه در چند کشور جهان ، 1380 ، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
 بررسی نیاز های اطلاعاتی مخاطبان پایگاه اطاعاتی شورای عالی آموزش و پرورش،1382 به سفارش شورا یعالی آموزش و پرورش
 نقد و بررسی الگو های مقابله با شکست تحصیلی ،1382 سفارش دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی
 بررسی و زمینه یابی گسترش ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران به سفاش شورای تحقیقات شهر تهران 1385
 بررسی و مقایسه تاثیر تکرار پایه و استفاده از تک ماده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش1385
 چهار چوب فلسفی دینی مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1385

 همکاری در پژوهش برای تدوین الگوی نظری تربیت ساحت دینی اخلاقی جمهوری اسلامی ایران ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش ، مجری دکتر صادق زاده 1386
 همکاری در پژوهش نظام ملی سنجش آموزش در نظام آموزش و پرورش ایران ، کمیته مولفه های درونی سند ملی آموزش و پرورش ، مجری آقای دکتر کیامنش1386
 عضو کار گروه تولید فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران ، سند ملی آموزش و پرورش 1387
 عضو کار گروه تولید فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1387
 عضو کار گروه تولید رهنامه تربیت رسمی و عمومی ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش
 (همکار) طرح نظام ملی سنجش آموزش در آموزش و پرورش مجری دکتر علیرضا کیامنش
 مجری طرح ارزشیابی از برنامه درسی روان شناسی دوره متوسطه 1388
 (همکار) اعتبار بخشی نتایج تلفیق مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1388
 مجری طرح پرسمان ملاحظات جنسیتی در برنامه های درسی 1390
 مجری طرح ارزشیابی از کتاب آموزشی قران پایه اول 1390
 ( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی مجری دکتر علوی مقدم1391
 ( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی جامعه شناسی دوره دبیرستان مجری خانم آمنه احمدی1391
 ( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی مجری دکتر غلام آزاد1391
 ( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان ( همکار) مجری سمیعی 1391
 ا( همکار)رزشیابی پایانی از برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه مجری دکتر نصری1391


محمد حسنی - سردار شهید محمدرضا پاینده دلیجانی
اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال 1359 رودخانه خروشان کارون

 ( همکار اصلی) مطالعه و بررسی موانع مشکلات اجرایی ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاسهای چند پایه استان کهگیلویه و بویر احمد در سال تحصیلی 139-1390مجری: سید حشمت الله مرتضوی زاده 1391
 (همکار اصلی) اسیب شناسی کتاب های درسی ریاضی و علوم پایه چهارم ابتدایی از منظر تاثیر در افت تحصیلی دانش آموزان 1389 مجری محمد رضا دارستانی فراهانی
 مجری طرح ارزشیابی از کتاب های قران پایه دوم ششم 1392
 ( همکار)ارزشیابی از کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم مجری آمنه احمدی 1392
 مجری طرح ارزشیابی از فعالیت برون سپاری نهضت سواد آموزی 1392
 مجری طرح بررسی رویکرد تربیت اخلاقی نظام آموزشی ایران با تاکید بر دبستان1392
 مجری طرح تدوین اصول راهنمای برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی با تاکید بر دبستان و متناسب با اسناد بالادستی 1393
 مجری طرح ارزشیابی دوره ای برنامه درسی تفکر و پژوهش
4-2-نظارت بر طرحهای پژوهشی
 بررسی تطبیقی کارنامه های توصیفی دانش آموزان در چند کشور جهان، معاونت آموزش عمومی دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی
 ارزشیابی از همایش نواوریهای اموزشی موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی
 نظرسنجی از مسئولین برنامه ریزان و شرکت کنندگان در باره اثر بخشی طرح میثاق بسیج سپاه پاسداران 84

 ارزشیابی ازبرنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دکتر امین خندقی1389
 ارزشیابی از برنامه درسی هدیه های آسمان مجری دکتر امین خندقی1390
 ارزش یابی از برنامه درسی قران ابتدایی و راهنمایی مجری دکتر محمد حسن میرزا محمدی1388
 بررسی میزان انطباق اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرروش با اهداف برنامه های درسی دوره راهنمایی و ابتدایی مجری جواد یزدانی1389
 طرح ارزشیابی از عملکرد آموزش از راه دور مجری دکتر عبدالمجید رضوی1391
 عملکرد تحصیلی و ویژگِیهای دانش آموزان چهار کشور در پایه چهارم و هشتم به ترتبب در سال تحصیلی 1381-1382 و 1385-1386بر اساس یافته ای تیمز مجری دکتر علیرضا کیامنش
 نظارت بر تالیف کتاب کار و راهنمای معلم تفکر و پژوهش پایه اول دوره متوسطه 1391 1392

 اعتبار بخشی کتاب هدیه های اسمانی پایه سوم 1392 مجری دکتر سید محمد حسین حسینی
 اعتبار بخشی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم1392 مجری دکتر حسین دهقان
 مطالعه تطبیقی مجله رشد کودک با مجلات کودک کشورهای آمریکا هند انگلیس مجری حسن مظاهری 1392
 بررسی میزان تحقق اهداف تربیت اخلاقی دوره متوسطه مصوب شورای عالی 1394مجری محمدرضا تمسکی
 تدوین اصول اخلاق حرفه ای معلمی 1395مجری خانم دکتر شعبانی

- راهنمایی و مشاوره و داوری پایان نامه ها و مقالات
 راهنمایی پایان نامه دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی به تعداد 40 مورد در دانشگاههای آزادمحلات و پیام نور دلیجاناز سال 1375 تاکنون
 مشاوره پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی یک مورد دانشگاه پیام نور تهران( خانم نیکزاد)
 86-85 سه مورد از دانشگاه الزهرا( خانم هاجر حامدی و فخری مرعشی)( 88)
 دانشگاه علامه طباطبایی اقای جواد شیر محمدی 1388
 راهنمای یک رساله در دانشگاه پیام نور آقای محمود محمدی 1389
 مشاوره سه رساله در دانشگاه خوارزمی ، خانم فهمیه حسینی، خانم صدیقه اسماعیلی، فاطمه قلی ها 1390
 مشاوره رساله ارشد در دانشگاه تهران توفیق محمدی 1390
 راهنمایی رساله ارشد در دانشگاه پیام نور آقای حسن اقا بابایی 1390
 داوری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش 5 مورد دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 85-86 و 86-87 و 87-88
 داوری پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی دررشته آموزش شیمی چهار مورد
 همکاری با مجلات دانشور رفتار ، فصل نامه تعلیم و تربیت ، نوآوریهای آموزشی و مجله انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی ایران در داوری از مقالات علمی پژوهشی

4-4- طرحهای اجرایی
 تهیه و تدوین طرح ارزشیابی توصیفی در پایه اول ابتدایی به سفارش دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی که در 3 مرحله اجرا شده است( پیش ازمایشی ، ازمایشی اول ، ازمایشی دوم) این طرح بر اساس نامه شماره 5/2637/200 مورخ18/5/84 مورد تائید نظام شورای پیشنهادهای معاونت آموزش و پرورش عمومی قرار گرفته است.
 جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی جهت مجریان طرح در استانها در سال 1382
 جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی پایه اول و دوم جهت مجریان در استانها در سال 1383
 طراحی کارگاههای آموزشی ارزشیابی توصیفی برای مجریان طرح و مشارکت در اجرا و تدریس در این کارگاه ها
 برگزاری ده ها جلسه سخنرانی در سراسر کشور برای توجیه طرح به صورت همایشهای استانی و منطقه ای برا ی مجریان طرح ارزشیابی توصیفی
 تدوین سرفصل های دیدگاه های دانشمندان غربی در باره تربیت اخلاقی این درس برای سطح چهارم رشته تربیت اخلاقی برای تحصیلات حوزوی تعریف شده است. (‌مرکز تخصصی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم 1393
 تهیه سرفصل های درس رویکردهای نوین تربیت اخلاقی برای موسسه آموزش عالی اخلا ق و تربیت قم 0 (این موسسه ویژه طلاب علوم دینی است و در سطح کارشناشی ارشد فعالیت می کند)
 تهیه سرفصل درس اخلاق حرفه ای معلم برا ی دانشگاه فرهنگیان 1393
 تهیه سرفصل در فلسفه تربیت رسمی و عمومی برا ی دانشگاه فرهنگیان 1394
 مدیر علمی و ناظر برنامه ارزشیابی تکوینی کتاب های درسی پایه دهم

4-5- کتاب
 نقد وبررسی الگوهای ارتقاء تحصیلی انتشارات تزکیه 1383
 ارزشیابی توصیفی : الگویی جدید در ارزشیابی تحصیلی انتشارات مدرسه 1384 چهار نوبت چاپ
 راهنمای ارزشیابی توصیفی برای پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی انتشارات آثار معاصر 1384
 کتاب " طرح ارزشیابی توصیفی : اهداف، اصول و راهکارها" که توسط دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در سال 1382 چاپ و منتشر شده است.
 کتاب "راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس " انتشارات عابد 1387 سیزده نوبت چاپ و یک نوبت ویرایش
 کتاب "راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس " انتشارات عابد 1387 ویرایش دوم سه نوبت چاپ
 کتاب آشنایی با ارزشیابی کیفی توصیفی برای والدین انتشارات عابد 1389
 کتاب نوشتن: رویش اندیشه 1390 انتشارات عابد
 کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دبستان ویراست سوم انتشارات عابد.1393و4و5و
 مبانی نظری سند تحول بنیادی آموزش و پرورش (‌شامل سه بخش مستقل) علیرضا صادقزاده، محمد حسنی، سوسن کشاورز، آمنه احمدی، شورای عالی انقلاب فرهنگی 1390
 کتاب مدرسه و تربیت اخلاقی با همکاری جمعی از نویسندگان انتشارات مدرسه سال 1391
 کتاب تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش شناسی علامه طباطبایی انتشارات بهریار 1394
 کتاب رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی انتشارات مدرسه 1394 با همکاری جمعی از نویسندگان

- مقالات همایشها
 روسو و تربیت دینی، سمپوزیوم جایگاه تربیت دینی، تهران 1374
 درآمدی بر مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی در نهج البلاغه، همایش تربیت در سیره امام علی، 1379 قم
 نقد و بررسی ارتقاء خودبخود تحصیلی، همایش ارزشیابی در هزاره سوم، 1382 شیراز
 ارتقاء خودبخود تحصیلی از آرمان تا واقعیت، همایش ارزشیابی تحصیلی، 1382 تهران
 بررسی تطبیقی کارنامه های توصیفی دانش آموزان چند کشور جهان، همایش ارزشیابی تحصیلی، 1382 تهران
 فعالیت های فوق برنامه در عصر حاضر ، همایش تبیین جایگاه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در دوره عمومی، کرمان، وزارت آموزش و پرورش 1384
 جستاری در اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی ، ویژه نامه هفته پژوهش ، 1381
 مقاله " ارزشیابی توصیفی و حقوق کودک" همایش ارزشیابی تحصیلی ، بوشهر دیماه 1386
 خلاصه مقاله " نقد نظام آموزشی با تاکید بر دوره راهنمایی از منظر حقوق کودکان" همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ، تهران دانشگاه تربیت معلم
 چکیده مقاله تغییر الگوی ارتقائ تحصیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر در سند برنامه درسی ملی" همایش علمی برنامه درسی ملی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1387
 چکیده مقاله " ارزشیابی کیفی توصیفی پاسخی به کاستی های نظام ارزشیابی تحصیلی موجود" همایش علمی برنامه درسی ملی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1387

 همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت چکیده مقاله " الگوهای نظری راهکاری برای حل فاصله نظر و عمل 1390
 الگوی مدرسه مطلوب در افق 1404 بر اساس یافته ای فلسفه تربیتی در جمهوری اسلامی ایران، آمنه احمدی، محمد حسنی ، علیرضا صادق زاده، مدیریت آموزش ی در نظر و عمل تهران 1390
 نواندیشی دینی و الگوی مطلوب ساختار قدرت خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران ، چهارمین همایش نو اندیشی دینی دانشگاه شهید بهشتی تهران 1390
 چگونگی استنتاج بایدها از هست ها در فلسفه تربیت سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران . اصفهان 1391
 نقد رویکرد کلامی – اطلاعاتی تربیت دینی در نظام تربیت رسمی و عمومی همایش بین المللی دکترین مهدویت 1392
 ملاحظات جنسیتی در راستای تحول در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت خرداد 1392
 طراحی مدلی برای تغییر برنامه های درسی در پرتو یافته های فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت 1392
 تربیت اخلاقی و برنامه درسی مدرسه: نگاهی به رویکردهای جاری درایران و جهان،همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بیرجند 1392
 کتاب درسی: نقطه پرگار گسترش ارزشیابی کیفی توصیف همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بیرجند 1392
 مقاله رویکرد اجتماع عادل در تربیت اخلاقی همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران کرمان 1393

  

- مقالات نشریات ترویجی
 آثار تربیتی ادبیات کودکان و نوجوانان، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1372
 معیارهای انتخاب کتاب مناسب کودکان، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1372
 تقویت رفتار در قرآن، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1373
 بررسی آراء تربیتی ملا احمد نراقی، تربیت، 1375
 تشکیل جامعه جهانی معلمان مسلمان، تربیت، 1375
 تربیت معلم و تحول در آموزش و پرورش، بخش الفبا روزنامه اطلاعات
 جستاری در معنا و مفهوم تزکیه، تربیت، 1380
 طرح گروه سبز مدرسه، تربیت، 1381
 مدیریت برگزاری مراسم در مدرسه، تربیت، 1380
 فعالیتهای فوق برنامه، تربیت، 1381
 تابوی نمره بیست را بشکنیم، روزنامه ایران، 1381
 انگیزه انتخاب رشته دانشجویان رشته پرورشی مراکز تربیت معلم، تربیت، 1375
 خردادماه، آزمونها و خطاها، روزنامه مردم سالاری و نشریه نگاه، 1382
 ارزشیابی توصیفی یا شیوه حذف مردودی ، روز نامه همشهری 1382
 ماده 18 آیین نامه امتحانات: سوابق ودلایل، نشریه نگاه 1383
 چیستی و چرایی تکرا پایه ، نشریه رشد مدیریت مدرسه ، دیماه 1385
 مدیران مراقب عواقب تکرار پایه باشید.، رشد مدیریت مدرسه بهمن ماه 1385
 آیا جایگزینی برای تکرا پایه وجود دارد؟ رشد مدیریت فروردین ماه 1386
 چوب شکسته ناظم رشد مدیریت رشد مدیریت مهرماه 1386
 شرح بر اصول ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نشریه رشد مدیریت شماره های 2 تا 7 سال تحصیلی 76-77

 کژتابی های ذهنی چالش پیش روی گسترش ارزشیابی توصیفی نشریه رشد مدیریت
 صدای پای ضحاک مجله رشد آموزش ابتدایی بهمن 1390
 دغدغه ای به نام تربیت اخلاقی رشد مدیریت مدرسه بهمن 1390
 برنامه درسی اخلاق دانشنامه برنامه ریزی درسی ایران 1393
 دیوار کوتاه ارزشیابی کیفی توصیفی رشد مدیریت بهار 1395
 رقابت بودن یا نبودن مساله این است. رشد علوم اجتماعی بهار1395
 پایش حقو ق کودکان در مدرسه رشد علوم اجتماعی پاییز 95
4-8- انتشارات الکترونیکی
 طراحی و مدیریت وب لاگ حکمت تربیت از سال 1385 تا کنون با آدرس:
Baher.blogfa.com www.

4-9- مقالات در نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی
1. بررسی دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی، نشریه علمی _ پژوهشی مقالات و بررسی های دانشکده الهیات دانشگاه تهران سال 1383 شماره بهار و تابستان
2. بررسی دیدگاه ارزشناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، نشریه علمی - پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال 1383
3. آیا تزکیه مقدم بر تعلیم است؟ نشریه علمی - پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت شماره زمستان و پاییز سال 1385
4. بازاندیشی در پدیده تکرار پایه، فصل نامه تعلیم و تربیت( علمی _ ترویجی) سال 1383
5. الگویی برای اشاعه نوآوری در نظام آموزشی ایران فصل نامه علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی شماره 15 سال 1385

6. زمینه یابی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران ، فصلنامه علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی شماره 23 سال 1386 زمستان با همکاری دکتر غلامعلی احمدی
7. بررسی و مقایسه تأثیر "تکرار پایه" و "قبولی با استفاده از مواد مربوط به تک ماده (ماده 18 آئین‌نامه امتحانات دوره عمومی" در روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره آموزش عمومی بین سالهای تحصیلی 79/1378 تا 84/1383 فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت ، تابستان 1387
8. نقد و بررسی نظام ارزشیابی تحصیلی ایران از منظر ارزشیابی نظام آموزشی ، فصل نامه نوآوری های آموزشی ، تابستان 1388 با همکاری دکتر علیرضا کیامنش.
9. نقد الگوی هدف گذاری سند برنامه درسی ملی مجله مطالعات برنامه درسی ایران 1389
10. بررسی میزان انطباق اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرروش با اهداف برنامه های درسی دوره راهنمایی و ابتدایی جواد یزدانی، محمد حسنی مجله مطالعات برنامه درسی ایران 1390
11. تعلیم و تربیت ؟ کدامیک مجله مبانی فلسفی تعلیم و تربیت 1391 دانشگاه فردوسی مشهد
12. مقاله بررسی سیر تحولات برنامه درسی تربیت اخلاقی در ایران با تاکید بر دوره عمومی مجله مطالعات برنامه درسی ایران آماده برا یچاپ
13. مقایسه رابطه بین عزت نفس ویادگیری دانش آموزان در برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی، مجله نوآوری های آموزشی آماده برای چاپ مشترک با آقای نصرت ناکوهی


دکتر محمد حسنی - آقای اَزبرعلی  حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی و دهقان فداکار

14. مقاله بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در موضوع ارزشیابی کیفی توصیفی مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران مشترک با اقای پور شیرازی
15. مقاله مقایسه ارزشیابی کیفی توصیفی با حقوق کودکان ، فصل نامه تعلیم و تربیت
16. ارزیابی بازخورد های معامان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهرستان آران و بیدگل،آماده چاپ، محمد حسنی / عباس شکاری/ علی انتهایی. مجله پژوهش در برنامه درسی دانشگاه خوراسگان اصفهان

17. بررسی رویکرد تربیت اخلاقی نظام تربیت رسمی و عمومی با تاکید بر دبستان مجله دو فصل نامه تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بهار 1395
18. تجارب تربیت اخلاقی کارگزاران نظام تربیت رسمی و عمومی ابتدایی مجله نواوری های آموزشی شماره زمستان 1394
19. نقد و بررسی طرح کرامت در دوره دبستان مجله دو فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
20. واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس های چند پایه . مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارسگان
21. بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش فصل نامه مسایل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی

5- تشویقها
 مدیر کل دفتر ارزشیابی تحصیلی دکتر احمدی 29/11/82 مدرس ارزشیابی توصیفی
 معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 24/9/82 پژوهشگر معاونت
 معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 24/10/82 ارائه مقاله در همایش علمی
 مدیر کل آموزش و پرورش ابتدایی دکتر احمدی 16/12/83 اجرای همایش
 رئیس موسسه آموزش از راه دور دکتر الحسینی 3/9/83 همکاری در تاسیس موسسه
 وزیر آموزش و پرورش حاجی 17/9/83 طراحی و اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
 رئیس پژوهشگاه تعلیم وتربیت دکتر جویباری 28/10/83 اجرا و ارائه پژوهش
 مدیر کل آموزش و پرورش ابتدایی دکتر احمدی 28/4/84 اجرای کارگاه ارزشیابی توصیفی

 معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 30/3/84 ارائه مقاله در همایش علمی
 سرپرست وزارت آپ دکتر فانی 8/6/84 کارشناس نمونه ملی
 رئیس سازمان مدیریت دکتر رهبر 8/6/84 کارشناس نمونه ملی
 وزیر آموزش و پرورش فرشیدی 6/84 پژوهشگر برگزیده کشوری
 وزیر آموزش عالی دکتر زاهدی 6/84 پژوهشگر برگزیده کشوری
 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مهندس نوید 10/85 پژوهشگر برگزیده سازمان
 رئیس جمهور دکتر احمدی نژاد 9/90 تدوین مبانی نظری سند تحول در آموزش و پرورش


۶ نظر ۰۷ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۲۳
سلحشوران شهر نراق

سه شنبه 2 خرداد 1396 در سالگرد آزادسازی خرمشهر و جهت مراسم تجلیل از معلمان نمونه و شایسته مدارس غیر دولتی استان مرکزی به اراک رفتم . از تمام این مراسم باشکوه خاطره ای از یکی از معلمان بزرگوار به قدری جالب بود و توجهم را جلب کرد که گمان می کنم شنیدن آن برای همه تازه و جالب و آموزنده باشد و ارزش ماندگار شدن در اذهان را دارد .

یکی از معلمان نمونه سرکار خانم منیژه بهمنی فرزند منوچهر اهل شهر نیمور محلات اظهار داشت :
دهه 50 به همراه همسرم آقای رضا شیخ الاسلام (فرزند محمد اهل روستای قالهر دلیجان) در شهر مذهبی نراق معلم بودیم . سال 1352 کلاس اول ابتدایی را تدریس می کردم . دانش آموزی داشتم که تُپُلو و لب های نسبتا بزرگی داشت و آرام بود . یک روز همینطور که روی میز کلاس نشسته بود لُپَش را گرفتم و گفتم: چطوری تُپُلو ؟

ناگهان صورتم از سیلی این پسر دانش آموز اول ابتدایی داغ شد و گفت :
مگه نمیدونی با من نامحرم هستی؟
برا چی دست به من میزنی؟
دست و پایم را گم کرده و حیران بودم که چکار کنم . با وجود گذشت 44 سال از این واقعه هنوز گرمی و صدای دست او را روی صورتم احساس می کنم . خیلی دوست داشتم آینده او را ببینم . با خود می گفتم که او آینده قشنگی دارد. انقلاب مردمی پیروز شد و جنگ عراق بر علیه ایران تحمیل گردید و سال 1365 مطلع شدم که دانش آموزم سعادتمند و به شهادت رسیده است .

 

شهید غلامرضا حسینی

آقای مجتبی عابدی فرزند شهید غیاث که در این مراسم شکوهمند در اراک حضور داشت در ادامه اظهار نمود :
مطالب خانم منیژه بهمنی برایم حیرت انگیز و جالب بود و علاقمند شدم نام این شهید نراقی را بدانم . بعد از مراسم به مشارالیها مراجعه کردم و با معرفی خودم گفتم اهل شهر نراقم و خواهش می کنم اسم اون دانش آموز که در هفت سالگی نسبت به شرع مقدس اسلام پایبند و دارای حساسیت بوده را بفرمایید ؟

خانم بهمنی بعد از ابراز خوشحالی فرمود او " غلامرضا حسینی " نام داشت که شهید شد.
بغض گلویم را گرفت و عرض کردم بله ایشان به افتخار شهادت نائل آمدند و اولین شهیدی بود که در زمان خاکسپاری اش توفیق داشتم صورتش را ببینم .
خانم بهمنی از عزیزان دیگر نراقی نیز نام برد و خلاصه با این خاطره و خاطرات دیگر روز خوبی برایم رقم خورد و بار دیگر خاص بودن شهدای عزیزم برایم به اثبات رسید .

درمسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند
گر عاشق صادقی ز مردن مهراس
مردار بود هر آنکه او را نکشند

* یادآوری می گردد سرباز وظیفه غلامرضا حسینی فرزند محمد متولد 1345 تاریخ 22 بهمن 1365 در جبهه سومار استان کرمانشاه پس از خلق حماسه جاودان به شهادت رسید و در گلزار شهدای شهر نراق به خاک عاشقی خُفت و در ایوان عرش منزل گرفت .

سلحشوران شهر نراق از سرکار خانم منیژه بهمنی معلم ارزشمند دهه 50 شهر نراق سپاسمند است و از راوی این خاطره آقای حاج مجتبی عابدی فرزند شهید غیاث نیز قدردانی می نماید .

۱ نظر ۰۵ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۴۷
سلحشوران شهر نراق

سازمان بسیج مستضعفین یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران و از یکی مهمترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که مأموریت جذب، آموزش، سازماندهی و به کار گیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن را بر عهده دارد .

این نیرو که با نام‌های سازمان بَسیج مستضعفین یا نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان آیت الله سید روح‌الله خمینی رحمت الله علیه تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ قانوناً رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت .

http://www.basij.ir//parameters/basij/modules/cdk/upload/content/news/15492/basij-majmaa.jpg

تعداد زیادی از زنان و مردان نراقی که عمدتا جوانان بودند به بسیج پیوستند . بسیجیان ستاد ناحیه مقاومت شهر بسیجی خیز نراق ابتدا به دلیل نداشتن مکان مشخص در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) که بعدا تخریب شد و مسجد و مکان های دیگر آموزش دیده و گرد هم جمع می شدند . بسیجیان در جنگ تحمیلی هم خوش درخشیدند تا اینکه تاریخ 10 مرداد 1360 در ساختمان نسبتا متروکه بهداری صفایی مستقر گردیده و آنجا را بازسازی نمودند و همچنان با تغییرات در همین مکان استقرار دارند .

سی و یکمین فرمانده این نهاد از زمان آغاز تا کنون تاریخ 17 فروردین 1393 در اختیار جناب سرگرد محمد شریفی فرزند غلامعلی قرار گرفت .
جناب شریفی جوان مومنی است که با سعه صدر و اخلاق نیکو توانست در انسجام نیروهای بسیجی و تعامل با سلحشوران شهر نراق که از زمره رزمندگان دفاع مقدس هستند موفقیت های موثری کسب نماید .

در مقطع حضور ایشان چهار همایش بزرگ سلحشوران شهر نراق و دو کنگره و جلسات مختلف برگزار گردید:


* ششمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس تاریخ 3 مهر 1393 در گلزار شهیدان شهر نراق به مناسبت هفته دفاع مقدس

*هفتمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس تاریخ 16 بهمن 1393 در سالن کتابخانه عمومی فاضلین نراقی به مناسبت دهه فجر

* هشتمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس تاریخ 2 مهر 1394 در سالن شهدای شهر نراق به مناسبت هفته دفاع مقدس

* نهمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس تاریخ 1 مهر 1395 در سالن شهدای شهر نراق به مناسبت هفته دفاع مقدس

* جلسه خاطره گویی تخصصی سلحشوران شهر نراق در گلزار شهدا تاریخ 8 فروردین 1393 در ارتباط با عملیات پیروز فتح المبین که منجر به شهادت چهار نفر و اسارت سه نفر و مجروحیت هفت بسیجی نراقی گردید .

 

* برگزاری کنگره سردار کاظم محمودی فرمانده نراقی جنگ تحمیلی تاریخ 18 بهمن 1394 همزمان با جشن های دهه فجر . این کنگره بزرگ با سخنرانی سردار علی فضلی در سالن ورزشی شهید رجایی نراق برگزار گردید . محمودی تاریخ 16 آبان 1361 طی عملیات محرم به توفیق شهادت نائل آمد .

* برگزاری کنگره بسیجی سید غلامرضا باشی مشهور به سیّد شهیدان تاریخ 22 مهر 1395 در سالن شهدای نراق و در مقطع هفته دفاع مقدس . باشی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید .

* همچنین برگزاری صدها جلسه  ؛ اردو ؛ جهاد روستایی ؛ حلقه صالحین ؛ ورزشی ؛ قرآنی ؛ تفریحی ؛ مذهبی ؛ اعیاد ؛ ملاقات خانواده های شهدا ؛ ملاقات آزادگان ؛ ملاقات رزمندگان و جانبازان ؛ برگزاری باشکوه یادواره سالانه 80 شهید و هفت شهید گمنام و ... در مقطع حضور سه ساله آقای شریفی در فرماندهی حوزه مقاومت بسیج ثارالله نراق را با موفقیت چشمگیر در کارنامه دارد .

 

سه شنبه 2 خرداد 1396 مراسم تودیع جناب محمد شریفی و معارفه ستوان یکم پاسدار جناب محسن حسینی اهل شهرستان محلات برگزار گردید .
برای هر دو عزیز گرانقدر از خداوند قادر در مسئولیت های پیش رو آرزوی سربلندی و موفقیت داریم .

۱۱ نظر ۰۳ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook