سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۳۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

احمد کریمی تاریخ 1 فروردین 1343 در روستای سینقان از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی به دنیا آمد.

پدرش علی(صفر علی) کریمی فرزند غلام اهل سینقان و مادرش مرحومه حشمت(نصرت) نباتی فرزند حسین اهل شهر نراق می باشند .

Image result for ‫شهید مندعلی نباتی نراق‬‎

شهید مُندعلی نباتی نراقی که تاریخ 17 آذر 1361 در پدافندی عملیات محرم به شهادت رسید دایی احمد بود . احمد پس از تحصیلات ابتدایی ترک تحصیل نمود و در فعالیت های دامداری و کشاورزی کمک حال پدر گردید . او با اعتقادات مذهبی پرورش یافت و با حضور در مسجد روح معنوی خود را پرورش داد.
جوان بود که به دلیل کسب و کار راهی تهران شد و به تعمیرات لوازم صوتی پرداخت . مدتی نیز برای درآمد زایی به مشهد رضوی رفت .

http://s4.picofile.com/file/7901758595/1621210KAKA003_001.jpg

پس از رسیدن به 18 ‌سالگی و وجود جنگ تحمیلی سال 1361 در ارتش جمهوری اسلامی ایران استخدام شد . بعد به عنوان خدمت در تیپ بجنورد از لشکر 77 خراسان سازماندهی گردید . وی به عنوان گروهبان دوم نیروی زمینی ارتش در جبهه حضور یافت . ایشان مرزداری با ایمان، مومنی فداکار که درس فداکاری و ایثار را به ما آموخت.
مدتی بعد پس از اینکه در جبهه حماسه آفرینی نمود تاریخ 22 بهمن 1364 طی عملیات والفجر 8 و فتح شهر فاو عراق رَدای شهادت پوشید و پیکر بی سَر را چون گلی در گلستان شهدای روستای سینقان به خاک سپردند .

http://s4.picofile.com/file/7901770535/1621210KASC001_001.jpg

وصیت نامه شهید بی سَر احمد کریمی فرزند علی اهل سینقانِ دلیجان

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر حضرت مهدى (عج) و نائب بر حقش امام خمینى
با درود و سلام به روان پاک شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامى
با درود و سلام بر معلولین و مجروحین انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى
با درود بر خانواده شهدا که چنین فرزندانى در دامن خود پرورانیده و نثار اسلام و آب و خاک این کشور نمودند . 

http://s1.picofile.com/file/7901768602/1621210KAKA009_001.jpg

اینجانب گروهبان دوم احمد کریمى در سال 1361 به استخدام ارتش جمهورى  اسلامى ایران در آمدم . پس از چند ماه آموزش مقدماتى و تخصصى در سال 1362 به جبهه هاى نبرد حق علیه باطل اعزام گردیدم و در لشگر 77 ثامن الائمه مشغول به خدمت گردیدم . اکنون که کشور جمهورى اسلامى ایران در جنگ نابرابر ابر قدرت ها قرار گرفته است و ما در برابر توطئه هاى آنها قرار گرفته و بسیارى از توطئه هاى آنها را خنثى  نموده از جمله جنگ تحمیلى را هم به یارى الله و شما امت حزب الله به نحو سالم و نابودى کفر به پایان مى رسانیم و حراست از اسلام عزیز و آب و خاک میهن مان را تا سر حد شهادت ایستادگى نموده .

http://s2.picofile.com/file/7901764080/1621210KAKA006_001.jpg

به آمریکا و دیگر ایادى مزدورش صدام بفهمانیم که این کشور پس از سالها مقاومت در زیر چکمه هاى اجنبى ها از جمله سلسله پهلوى عاقبت آزاد شده و هرگز براى دومین بار زیر بار ذلت نخواهد رفت (ان شا الله)
و به قول امام عزیزمان که در باره صدام و حزب بعث فرمودند که آنچنان سیلى به صدام و حزب بعث بزنیم که دیگر از جایش بلند نشود . و اکنون به امید آزادى کربلا و زیارت مرقد مطهر حسین ابن على (ع) با راهیان کربلا که براى آزاد سازى کربلا و همچنین قدس عزیز بر دشمن زبون یورش برده و سرزمین مقدس عراق مخصوصا شهرهاى متبرکه را که زیارتگاه مسلمانان مى باشد از صدام و حزب  بعث صهیونیستى اش آزاد کرده و به مسلمانان که تشکیل دهنده جمهورى اسلامى در عراق مى باشد تحویل دهیم .

http://s2.picofile.com/file/7901761826/1621210KAKA005_001.jpg

و اگر در این راه فتح و پیروزى نایل شد به زیارت کربلا رفته و راهگشاى شما هستیم و اگر هم شهادت نصیبم  شد دین خود را به میهن اسلامى ام ادا کرده باشم . در پایان خدمت پدر بزرگوارم و مادرعزیز و بزرگوارم طلب عفو و بخشش نموده و از آنها مى خواهم که مرا حلال کنند . همچنین از برادران عزیز: محمود آقا ، محسن آقا و حسین آقا و خواهرانم اکرم خانم و اشرف خانم و معصومه خانم و کلیه فامیل ها اعم از دور و نزدیک مى خواهم که مرا حلال کنند .

http://s2.picofile.com/file/7901767204/1621210KAKA008_001.jpg

از خداوند تبارک و تعالى مى خواهم که همگى در کارهاى شایسته و ارزشمندى که هستید موفق باشید و از امت حزب الله مى خواهم که در دفاع از سرزمین اسلامى کوشا باشند . ان شاالله به امید آرزو که مستضعفان جهان بر مستکبران غلبه نموده و پرچم لا اله الا لله بر فراز گیتى سایه افکن گردد ان شاالله .  

به روح پاک شهید کریمی و مادر و دایی اش شهید نباتی نراقی صلوات نثار می کنیم.

۰ نظر ۲۸ مهر ۹۹ ، ۰۹:۵۵
سلحشوران شهر نراق

آقای آقا سیف الله صادقی کروگانی جاسبی
 مقدار و مُوازی پانزده مَن به وزن شاه مغز بادام و دویست و هشتاد مَن به وزن شاه گندم بومی جاسب(دهستان جاسبِ دلیجان) را که از شما طلبکارم فروختم به آقای حاج رضا علیئی نراقی تحویل ایشان نمائید و ظهر این ورقه رسید دریافت دارید اینجانب را قبول و صحیح است و بابت بدهی شما محسوب است. بتاریخ پنجم آبانماه ۱۳۴۱
مهدوی(عبدالحسین مهدوی فرزند فضل الله نراقی معاون التجار)
 مقدار مغز بادام شیرین و گندم بالا قبول است که عندالمطالبه در حق آقای حاج رضا علیئی(رضا علیئی یا آعلی فرزند اسماعیل اهل نراق) پرداخت گردد.
سیف الله صادقی

سایت سلحشوران شهر نراق ، از تلاش خالصانه استاد حاج سید مجتبی غفاری به جهت بازخوانی سند معامله سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۸ مهر ۹۹ ، ۰۷:۴۸
سلحشوران شهر نراق

۱۳۳۶/۸/۱۷
حضور محترم حضرت آقای آقا میرزا عبدالحسین مهدوی زیده عزه
  پس از تقدیم عرض سلام امید است که سلامت بوده باشید ، مدتی است که از سلامتی حضرتعالی بی اطلاع می باشم ، امید است که نقاهتی نداشته باشید .
کاغذ شما که از نراق نوشته بودید و صورت حساب را هم نوشته بودید رسیدگی کردم چند قلم از قبل کاه و یونجه سال 1334 را که بنده حساب نکرده بودم حساب کردم ولی جناب عالی هم چند قلم اشتباه کرده بودید که صورت جامع آنرا نوشته و بپیوست تقدیم می گردد .
ملاحظه خواهید فرمود اولاً کاه سال 1335 زَرقان( مزرعه زَرغانین یا زرغان شهر دلیجان) را کسی به من نداده و رودخانه را هم سیل بُرد و وجه جالیز زرقان در سال 1335 چهل تومان گرفتم که در نراق قبل از رسیدگی به حساب بشما تقدیم کردم و عرض کردم که اول دَشن(دستلاف ، که سودای اول اصناف باشد) نمائید و چند قلم هم اشتباه شده بود که آنهم صورت صحیح آن پیوست می باشد که رویهم رفته حساب قبل چهل و هفت تومان طلب بنده می باشد رسیدگی فرمائید .
خانم را سلام برسانید . آقازاده ها را کُلهم سلام برسانید.  بچه‌ها همگی سلام می رسانند . در خاتمه صورت جالیز و بنائی و مقنی گری هم ضمیمه شد که خلاصه جمع دویست و چهل وهشت تومان و ... ریال طلب حقیر می باشد .
 قربانت ابراهیمی(احتمالا اهل دلیجان)
۱۳۳۶/۸/۱۷

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی حسابرسی مزرعه زَرغانین یا زَرغان(زرقان) دلیجان سپاس گزار می باشیم

۰ نظر ۲۷ مهر ۹۹ ، ۰۷:۳۱
سلحشوران شهر نراق

وزارت دادگستری
ثبت کل اسناد و املاک
رونوشت سند شماره ۶۹۴۷ مورخ ۱۳۴۴/۵/۱۲

مصالح آقای حسن فدائی فرزند علی جان دارای شناسنامه شماره ۱۰ صادره از یحیی آباد ساکن مزرعه نامبرده راونج مزرعه یحیی آباد متصالحان بانو توران صفائی فرزند مرحوم شکراله خان به شناسنامه شماره ۱۳۸۹ صادره از نراق و محمد نراقی پور فرزند احمد دارای شناسنامه شماره ۱۸۱۶ صادره نراق و بخش ۵ تهران ساکنین تهران بموجب وکالتنامه و قیّم نامه شماره ۱۳۶۰ از دفترخانه شماره دویست و شصت و شش از تهران  از طرف صغار و ورثه مرحوم احمد نراقی مورد مصالحه تمامی کلیه حقوق و منافع اعیانی از ریشه و تخم و شخم و غیره مربوط به تمامی ۹ سهم مشاع از هشت شَعیر(متر زمین) از جمله نود و شش شَعیر از آب و املاک مزرعه یحیی آباد مورد پلاک شماره ۴۳۲۷ اصلی واقع در بخش هشت شهرستان محلات به مال الصلح مبلغ دو هزار ریال وجه رایج ایران که حسب الاقرار تمامی آن از یَد خریداران واصل آقای حسن فدائی گردید اسقاط کافه خیارات از طرفین شد حتی خیار غبن .......صیغه بعمل آمد
فروشنده فوق الذکر در ضمن عقد خارج لازم ملتزم شرعی گردید که در صورت کشف فساد در مورد مصالحه از تاریخ زیر نمود باطل و از درجه اعتبار ساقط است و صیغه مصالحه جاری گردید .
بتاریخ دوازدهم مرداد ماه سال یکهزارو سیصد و چهل و چهار خورشیدی برابر با پنج ربیع الثانی یکهزارو سیصد و هشتاد و پنج قمری
12 مرداد 1344 برابر 5 ربیع الثانی 1385
محل انگشت و امضاء حسن و توران صفائی و محمد نراقی پور با احراز هویت متعاملین تمام مطالب مسطوره در این در این ورقه در نزد اینجانب واقع شد .
چون فروشنده سواد نداشت قرائت اینجانب حسین یوسفی(فرزند محمد یوسف خان) بشناسنامه شماره یکهزارو چهارصد و نود و دو صادره از نراق تعهداً ثبت بالا را برای او قرائت و رضایت و مطابقت آنرا با اصل سند و اثر سبابه مراتب او را گواهی دارم .
امضاء ثبت باسند برابر است توران صفائی
ثبت با سند برابر است محمد امضاء
مطابقت کپی آنرا با اصل سند و دفتر نماینده را گواهی دارم

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت بازخوانی ، تایپ و تنظیم سند 55 ساله قدردانی می کند .

۰ نظر ۲۶ مهر ۹۹ ، ۰۷:۳۱
سلحشوران شهر نراق

نـــــراق - عالیجاه مجدت همراه محمـد یوسف خان رسیده ملاحظه نمایند
مُکَرم دوست
مراسله مشروحه که از سلامتی حالات حکایت می نمود، واصل و از مندرجات اطلاع حاصل گشت. در خصوص امر وصیّت مرحوم حاجی شرحی که جناب والد شما نوشته بودند و جواب مفصل نوشتم.اینک به شما بطور اختصار نظر به اینکه شتاب دارد زحمت می دهد.
در واقع اگر ورثه راست می گویند و حاجی به اشتباه حکمی صادر کرده با کمال عجله خودشان یا وکیلشان حاضر شوند و مراتب را واضح کنند و مُدَلَل(به دلیل ثابت شده) دارند و اِلّا به محض حرف نمی توان بر مَرکب آرزوها سوار شد و من که به هیچ وجه حاضر نیست که آلت اعراض(روی گردانیدن از چیزی) واقع شود.
زیاده زحمتی ندارد.مخصوصاً به آنها بفرمایید که من حمایتی و خلاف حق از حاجی ندارم و برای گوش دادن به حرف حق آنها حاضرم.
زیاده زحمتی ندارد.
شـهــاب الدیـــــن نـــــراقے
۱۲ ربیع الاوّل ۱۳۲۵(۴ اردیبهشت ۱۲۸۶)

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی این سند سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم  این نامه قدیمی قدردانی می کنیم.

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :

1- آیت الله حاج میرزا شهاب الدّین نراقی(1285 ه.ق – 1350 ه.ق) از مشاهیر شهر نراق  و مجتهد و نویسنده فرزند علامه حاج میرزا فخرالدّین بن حاج ملّا محمّد نراقی می باشد .
شهاب الدّین تاریخ 26 شوال 1350 برابر با 14 اسفند 1310 رحلت و در قبرستان شیخان شهر قم خاکسپاری گردید و پس از پدرش مرجعیت مردم کاشان را عهده دار شد .

2- احتمالا دریافت کننده نامه محمد یوسف خان نراقی پدربزرگ محمد یوسف خان یوسفی فرزند طوغان باشد .
محمد یوسف خان اصالتا اهل لرستان بود که به نراق عزیمت و از نام خانوادگی نراقی استفاده نمود . یکی از فرزندانش طوغان یوسفی نام داشت .

۰ نظر ۲۵ مهر ۹۹ ، ۰۷:۳۱
سلحشوران شهر نراق

چراغ گرد سوز آخرین نسل از چراغ های نفتی بعد از چراغ لَمپا که به گویش نراقی لَنپا خطاب می شد و چراغ زنبوری (توری) می باشد .
برخلاف چراغ های مشابه خود کاربرد های زیادی داشت.در شهر نراق اکثرا چراغ لَمپا را همان چراغ گرد سوز می دانند در صورتی که این طور نیست.این دو چراغ از نظر ظاهری تقریبا مشابه هم هستند ولی فرق آنها در داشتن فتیله های متفاوت می باشد.

در چراغ لَمپا فتیله نخی بود مانند فتیله چراغ بادی (فانوس) و به صورت شمع و تک شعله می سوزد . برای حفاظت در برابر باد یک لوله شیشه (بوق)روی آن می گذارند تا خاموش نشود.
این چراغ فقط نور دارد و حرارت چندانی ندارد.ولی در چراغ گردسوز همان طور که از نامش پیداست فتیله آن گرد و شبیه فتیله چراغ والور منتهی کوچک تر است و به صورت گرد می سوزد و همزمان نور و حرارت کافی ایجاد می کند که علاوه بر روشنایی از حرارت آن هم می توان برای خوراک پزی استفاده کرد.

قدیم در اکثر خانه های نراق از این نوع چراغ وجود داشت و مادربزرگ ها برای پخت آبگوشت از حرارت آن استفاده می کردند چون هم کم مصرف وهم مقرون به صرفه بود. برای این کار از نوعی سه پایه فلزی بلند منحصر به فرد استفاده می کردند که روی چراغ گردسوز قرار می گرفت و در قسمت بالای آن یک محفظه دایره ای شکل وجود داشت که دیزی آبگوشت را روی آن قرار می دادند تا غذا پخته شود.
در این حالت همزمان این چراغ دو کار انجام می داد اول تولید نور برای روشنایی اطاق و دوم ایجاد حرارت برای پخت غذا. در صورتی که چراغ لمپا چنین کارایی را نداشت و فقط از نور آنها استفاده می شد. البته این چراغ ها از چراغ های خوراک پزی جدا بودند و فقط برای تولید نور از آنها استفاده می شد و فقط چراغ گردسوز به علت ساختار منحصر به فردش می توانست مورد استفاده آشپزی قرار بگیرد و کار مادربزرگ ها را راحت کند.

مادر بزرگ ها اُلبَر(نخود و لوبیا) و گوشت و محتویات آبگوشت را داخل دیزی می ریختند و بالای سه پایه چراغ قرار می دادند تا با خیال راحت و حرارت مطلوب چراغ پخته شود. با اختراع گاز و برق اگر چه این چراغ کارایی خود را از دست داد ولی به علت ساختار و نوع کارش محبوب خانواده ها گردید به طوری که می توان در اکثر خانه ها آن را پیدا نمود.
امروزه چراغ گردسوز در دکوراسیون داخلی سنتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده به نحوی که می توان آن را از اِلمان های خاطره انگیز دوران قدیم دانست.

وقتی "نفت لامپا" گران شد! - موزه و اسناد صنعت نفت ایران

در شهر نراق در خانه تمام مادربزرگ ها می توان این چراغ را داخل طاقچه و در کنار آیینه و قرآن پیدا کرد. چراغ گردسوز و قرآن نماد راه و درستی، چراغ گردسوز کنار آینه، غلبه بر تاریکی و راهگشا بودن و راهنمای مسیر بودن است که کنار زلال ، یکرنگ و شفاف بودن آیینه معنای عمیقی پیدا می کند. در کنار سفره های هفت سین و شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد.
در کل چراغ گردسوز در دکوراسیون سنتی خانه های نراق جایگاه ویژه ای پیدا کرده و انسان را به یاد دوره گرد های قدیم  می اندازد که با چرخ های دستی داخل کوچه ها داد می زدند تا با فروش نفت سبب روشن شدن خانه ها و دلهای عزیزانی شوند که کنار هم دور کرسی نشسته و گوش به قصه های پر مفهوم مادر بزرگ سپرده اند و از گرمای هم نشینی هم لذت می برند.

از استاد مرتضی علی آقایی ، محقق ، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهر نراق از بابت این نوشته سپاس گزاری می شود .

۰ نظر ۲۴ مهر ۹۹ ، ۲۳:۴۵
سلحشوران شهر نراق

حضور مبـارک جنـاب جلالـت ناب اجل اکرم عالی آقای معـــــاون التجـّار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد) دام اجلاله التعالی شرف و فائز گردد .

هشـتم شوال 1336(برابر 25 تیر 1297)
قربان حضور مبارکت گردم.
پس از اظهار نیس و فنا بحضور مبارک معروض میدارد چون مدتی است زیارت دستخط مبارک شرفیاب نشده و جناب آقا میــرزا فتح الله عازم نراق و شرفیابے بود لازم دانستم که به چند کلمه خود را در محضر مبارڪ جلوه گر نمایم.
اولاً از وضع این بخواهید چند یوم قبل مأموری از طرف حکومت جلیله قم از برای آقا سید عـباس به جهت وجه آب و باقی مراتع که در سال قبل دریافت نموده بود آمد. چون آقا سید عباس دید تنها است و کسی به او همراهی نمی کند، آقا حبیب الله مرحوم ابوالقاسم را شریک خودش قرار داد و به ذهن نایب الحکومه جا داد که حبیب الله پول دار است و به این اسم شما وصل می شوید.
مٵمورین را فرستاد خانه آقاحسین. بنده چون سابقاً دوستی با آقای نایب الحکومه داشتم رفتم خدمتشان و به جزئی تعارفی رفع شد. آقای آقا سیدعباس تا حال مبلغ پنجاه تومان متضرر این فقره شده و چیزی به رعیت نداده و دست هم از چاه کنی برای احباب هم بر نمی دارد. باری این مطلب را عرض کردم که آقای محمد یوســـــف رضا مسبوق شدند.

عرض دیگر چون بنده دکان قمرود را انکار کردم و بسیار میل دارم که در جوار مبارک باشم، لذا زحمت می دهم که دکان حلوائی آقای معــاون الممـالک(غلامحسین خان نراقی اجداد امینیان) یا دکان آقای محمــد یوسف خان(یوسفی فرزند طوغان) را هرکدام صلاح می دانید به هر نوع اجاره کنید ، مختارید.
چون استادعلــےاڪبـر،پسردائی محمدرضا که واقعا کاسب حلوائی صحیح است با خود چه اگر در جوار مبارک میسّر نمی باشیم زیاده جسارت است. احبّای این ولا(بهاییان کروگان جاسب) کلاً سالمند و دعاگوی وجود شریف هستند.
دوستان آن سامان را به عرض عبودیت مُصـدّعم.
اقلّ الفانی ذبیــح الله ڪروگانـے
(کروگان یکی از هفت دِه از دهستان جاسبِ دلیجان)
جواب عریضه را ارجاع خدمات به جان حاضرم.
عرض دیگر آنکه بنده ده رٵس گوسفند قاطی گلّه آقاعلـےخان داشتم.چند یوم قبل
شَبان شان(چوپانشان) پیغام داد بیا گوسفندها را ببر. رفتم بیاورم گفت چهارتومان باید بدهی جریمه گوسفندها.یکی چهارهزار به سارقین داده شده. بنده مبلغ نوزده هزار دینار موجود داشتم به شَبان دادم و مابقی را مطالبه می کند!
گوسفندها هم تا جا داشت... ... شش  گرفته و از میان رفته اند.
به جان سرکار خیلی سخت است نداشتن و باج دادن گوسفندان. اگر ممکن است آن نوزده هزار را پس بگیرید و اگر ممکن نیست نوعی بفرمایید که مطالبه بقیه این را نکنند. از قراری که مسموع شد خود حضـرتعـالے آنجا گوسفند داشتید سارقین معاف داشتند. گوسفند بنده مال خود حضـرتعـالے است،اگر ممکن است جزء آن گوسفند حساب بفرمایید.
 زیاده جسارت است.

روی پاکت نامه:
نـــــراق
هشـتم شوال 1336(برابر 25 تیر 1297)
هـــــوالله
عریـــــضــــــــــه
حضور مبـارک بنده کان جناب جـلالت مأب اجلّ اڪـرم آقای معـــــاون التجار
دام اجلاله تعـــــالے مشرّف و فائز گردد.

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه از جاسب به نراق در 105 سال قبل سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم نامه قدیمی از ذبیح الله کروگانی به فضل الله معاون التجار قدردانی می کنیم

۰ نظر ۲۴ مهر ۹۹ ، ۰۸:۴۸
سلحشوران شهر نراق

 با حضور تنی چند از خانواده شهدای بیهوشی با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن همایش های سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور  :

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل نظام پزشکی؛
دکتر کریم همتی رئیس سازمان هلال احمر؛
دکتر سید سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه سلامت کشور؛
دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی
و معاونین و مدیران این سازمان برگزار شد؛ از خانواده مرحوم دکتر ولی الله حسنی نراقی و مرحوم دکتر نیک نیایی با اهدای لوح و نشان شجاعت توسط دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران؛ تقدیر شد.

اسامی 13 شهید متخصص بیهوشی به شرح ذیل است:

1-دکتر محمود ایروانی محمد آبادی
2-دکتر غلامرضا فخری
3-دکتر عبدالخضر زرین آبادی
4-دکتر مظفر ربیعی
5-دکتر میرعباس هاشمی
6-دکتر امیرهوشنگ فلاح
7-دکتر محمود پویانی
8-دکتر بهمن اسمی
9-دکتر یوسف رهبری
10-دکتر میسور بَعلبکی
11-دکتر وحید علیزاده
12-دکتر کوروش نیک نیایی
13-دکتر ولی الله حسنی نراقی

 

سه شنبه 22 مهر 1399 برابر با 25 صفر  1442

توضیحات  :
استاد ولی الله حسنی فرزند حسینعلی اهل شهر  نراق از توابع شهرستان دلیجان تاریخ 19 مهر 1399 به عنوان شهید مدافع سلامت و از سلحشوران مبارزه با ویروس کرونا در میان حزن و اندوه خانواده و همکاران و شاگردانش در قطعه 49 ردیف 123 شماره 7 بهشت زهراء(س) تهران خاکسپاری گردید .  

ایشان برادر زاده مرحوم حبیب الله حسنی و علاوه بر ایران در کشور کانادا نیز اقامت داشت . فرزندان نیکو خرد و تحصیل کرده ایشان فرشاد و فرهاد حسنی نام دارند .

دکتر حسنی نراقی از اساتید مطرح پزشکی ، متخصص بیهوشی و پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه سایر کادر درمان با ویروس کویید ۱۹ مقابله داشت و در راستای فعالیت های پزشکی شاگردان زیادی را آموزش داد .

۰ نظر ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۹:۴۳
سلحشوران شهر نراق

اما بعد  غرض از تحریر و ترقیم این ارقام خجسته فرجام میمنت انجام ذکر و بیان اینکه حاضر گردید جناب مستطاب عمده الاشراف عالیجناب آقای آقا محمد خلف مرحوم حاجی محمد تقی نراقی دون الاکراه والاجبار با طیب خاطر و کثرت مشاعر صلح صحیح صریح شرعی قطعی نمود به فرزند ارجمند صلبی خود عالیقدر آقا محمدرضا به صلح محاباتی(عقد مُعوض) همگی و تمامی مایملک خود را از املاک و باغات و خانه و ... و منقولات و متروکات حتی آنچه از ارث ابوینی اوست از یکدینار الی ده هزار تومان .... فی الجدار کایناً ماکان به مال المصالحه یک مَن به وزن تبریز نمک آران و صیغه مصالحه بالعربیه والفارسیه جامع جمیع شرائط و ضوابط جاری گردید لهذا تمام دارائی  آقا محمد مصالح ملک طِلق(آزاد) مصالح له مزبور است .
و ان ذالک تحریر فی پانزدهم شهر صفر المظفر مطابق یکهزار و سیصد و بیست و هفت سنه 1327
15 صفر 1327(برابر با 17 اسفند 1287)
مهر : محمد(محمد خلف مرحوم حاجی محمد تقی نراقی ابن حاج محمد ابراهیم تاجر نراقی)

هوالله تعالی شانه
قد اعترف بالصلح الحبایی فی تاریخ مرقوم ..... الصلح احتیاطاً کما رقم فیه فی السادس العشر من شهر حج غلج حرف
مُهر: جلال الدین ابن محمد
وقع فیه لدی
مُهر: صدرالدین
مهر: فخرالدین
مهر : عبدالله
مهر: .... محمد هاشم
مهر: عبده الراجی محمدعلی
جناب آقا محمد عموزاده با کمال صحت اقرار و اعتراف بمراتب مرقومه در متن نمودند بتاریخ شهر صفر یکهزار و سیصد و بیست و هفت 1327
اقل ابن الحاج محمد جعفر نراقی(فرزند حاج محمد ابراهیم تاجر نراقی و برادرِ حاج محمد تقی)

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارزشمند حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی صلح مالی بین پدر و پسر در 116 سال قبل سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۲۳ مهر ۹۹ ، ۰۸:۲۸
سلحشوران شهر نراق


ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۲۰ مهر ۹۹ ، ۲۳:۰۳
سلحشوران شهر نراق

خدمت حضرات مومنین و معتمدین و اکابر و اعیان و سلسله جلیله تجار و مصدقین اهالی قصبه نراق این اقل دعاگوی جان نثار مشهدی یوسف ابن مرحوم آقا حبیب الله عصار نراقی عرض و استدعا می نماید در باب باغچه که فعلاً و نقداً متصرف هستم و ابتیاع نموده ام از محمد هاشم ولد آقا محمد عمویم مطابق قباله معتبر که ممهور بوده به مهر اشخاص چند و حضرات مرقومه و تخمیناً هشت قفیز(واحدی برای اندازه گیری زمین)است با اشجار و داربست و حوض و محدود است به حدود اربعه مفصله ذیل السطر :
حدّی به رودخانه
حدّی به باغچه خود جان نثار
حدّی به باغچه علیخان(علی خان) و مدرسه
حدّی به خانه محمد غلامعلی
بمبلغ یکصد و پنج تومان تخمیناً در سه سال قبل خریده ام ، الیوم آن قباله مفقود شده ، استدعای این جان نثار خدمت حضرات و اشخاص که اطلاع کامل شامل دارند از وقوع ابتیاع نمودن این باغچه و مزین به مُهر خود نموده به مضمون آیه شریفه ولا تکتمو شهاداتکم باالله دو کلمه شهادت خود را در صدر و هامش(حاشیه) عریضه مرقوم و به خاتم شریف خود مزین و مختوم فرمایید تا انشاء الله عندالله عندالرسول از عصیان کتمان شهادت مُجتنب(پرهیز کننده) و محترز باشید .
والسلام علی من التبع الهدی
و کان تحریراً فی شهر صفر المظفر مطابق هذا سنه قوی ئیل(سال گوسفند) سعادت تحویل سنه 1325
1 صفر 1325(برابر با 24 اسفند 1285)

 بازخوانی شهادت شهود :
اقل محمد یوسف خلف الصدق عالیجناب مشهدی طوغان نراقی اطلاع دارم که این باغچه را آقا یوسف خریده و دو سال است که تصرف دارد
مُهر یوسف ابن طوغان(یوسفی)

اینجانب میرزا قدرت ابن مرحوم آقا میرزا شهادت دارم که این باغچه مزبور سه سال است که در تصرف آقا مشهدی یوسف میباشد احدی ... نیست سنه 1325
اقل فانی عبدالله اطلاع دارم که در سه سال یا دو سال و نیم قبل آقا محمد هاشم یک در باغچه فروخت به آقا یوسف و در عوض وجه او یک در باغ استاد حبیب شهره و یک نفر شتر در عوض وجه باغچه به آقا هاشم داد که اطلاع دیگر حقیر به آقا یوسف که در باغچه خانه آقا یوسف میباشد
مُهر ...

این اقل طوغان اطلاع دارم و شهادت میدهم که در سه سال قبل همین باغچه که در این وثیقه ذکر شده آقا مشهدی یوسف از هاشم ولد آقا محمد خریده و سه سال هم میباشد که در تصرف آقا مشهدی یوسف است فی شهر صفر المظفر سنه 1325
مُهر طوغان(یوسفی)

اقل محمد رضا ابن مرحوم آقا زین العابدین شهادت میدهم که در سه سال قبل همین باغچه که در این وریقه ذکر شده آقا مشهدی یوسف از هاشم ولد آقا محمد خریده و سه سال هم میباشد در تصرف آقا مشهدی یوسف است فی شهر صفر المظفر و احدی را حقی نیست به‌ غیر از آقا مشهدی یوسف سنه 1325

هوالعالم
اینجانب اقل الذاکرین از وقوع آن اطلاع دارم و همان قباله به خط اینجانب است .
مُهر یا امام محمد تقی(ملا محمد تقی فروغی، پدر ملا غلامرضا و ملا غلامحسین)

اقل نصرالله خلف مرحوم آقا علی شاهدم بر این مطلب که هاشم مذکور همین باغچه را به آقا یوسف ولد آقا طوقان فروخته بود بعد به حضور اینجانب آقا مشهدی یوسف آقا حبیب الله پنج تومان هم داد و باغچه را در یکصدو پنج تومان ابتیاع نمود و سه سال است هم در تصرف او میباشد
مُهر نصرالله ابن آقا علی(نصرالله یوسفی فرزند علی)

اقل شکرالله نراقی شهادت دارم که هاشم ولد آقا محمد عصار حاضر شد و باغچه خودش را بفروشد به مشهدی یوسف و وجه را اتمام و کمال گرفت و هیچ حقی دیگر در باب باغچه ندارد بتاریخ 21 شهر صفر المظفر 1325
مُهر شکرالله

اینجانب اطلاع دارم که هاشم همان باغچه را به مشهدی یوسف فروخت و قدری از آن وجه هم به بنده رسید.
مُهر یا الله محمود


از جناب آقای حسین عابدینی فرزند علیرضا جهت ارائه سند نزدیک به 120 سال مربوط به نیاکانش سپاس گزار هستیم .

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی فروش باغچه قدردانی می نماید .

۰ نظر ۲۰ مهر ۹۹ ، ۱۷:۰۶
سلحشوران شهر نراق

 استاد ولی الله حسنی فرزند حسینعلی اهل شهر  نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ به عنوان شهید مدافع سلامت و از سلحشوران مبارزه با ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت .

مرحوم دکتر ولی الله حسنی

ایشان برادر زاده مرحوم حبیب الله حسنی و علاوه بر ایران در کشور کانادا نیز اقامت داشت .
دکتر حسنی نراقی از اساتید مطرح پزشکی ، متخصص بیهوشی و پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه سایر کادر درمان با ویروس کویید ۱۹ مقابله داشت و در راستای فعالیت های پزشکی شاگردان زیادی را آموزش داد .
پیکر پاک ولی الله حسنی نراقی شنبه تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تهران تشییع و رهسپار خانه ابدی در بهشت زهراء تهران شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پیامی درگذشت دکتر "ولی الله حسنی اهل شهر مشاهیر خیز نراق " دبیر هیئت بورد رشته تخصصی بیهوشی در اثر بیماری کووید-19را به جامعه پزشکی؛ خانواده و بازماندگان محترم آن مرحوم تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت دکتر ظفرقندی به شرح ذیل است:

                                                                بسمه تعالی
                                                        انا لله و انا الیه راجعون
استاد فرهیخته و دانشمند رشته بیهوشی جناب آقای دکتر ولی الله حسنی در اثر بیماری کووید-19 به جوار حضرت حق شتافت.
ایشان از پزشکان ارزشمند ؛ متعهد و اساتید خوشنام و دبیر هئیت بورد رشته تخصصی بیهوشی بودند که نهایتاً در مسیر خدمت رسانی و یاری به بیماران آسمانی شدند.
یقیناً خدمات ارزشمند ایشان در یادها و خاطرات پزشکی کشور ماندگار و در پیشگاه خداوند مأجور خواهد بود.
ضمن ابراز همدردی‌ با جامعه پزشکی و متخصصین بیهوشی؛ این ضایعه غم انگیز را به خانواده و وابستگان آن شهید عزیز تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم عُلو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مَسألت دارم.

                                                           دکتر محمدرضا ظفرقندی
                                                          رئیس کل سازمان نظام پزشکی
19 مهر 1399

دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در پی درگذشت دکتر ولی الله حسنی نراقی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران پیام تسلیتی صادر کردند :

در این روزهای همه‌گیری کرونا، اندوه جان‌باختن روزانه ده‌ها تن از هموطنان گرامی از یکسو، و غم جانکاه شهادت تعدادی از همکاران عزیز مدافع سلامت از سوی دیگر، بر سینه‌هایمان سنگینی می کند.
مجاهدت‌های شبانه‌روزی همکاران عزیزم در خط مقدم درمان و مقابله با کرونا، هر روز صحنه‌های زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی را به تصویر می‌کشد که در صفحات تاریخ جاودانه خواهد‌ماند.
نقطه اوج ایثار این عزیزان، شهادت در راه حفظ جان مردم و تضمین سلامت آنهاست.

در این میان، درگذشت شهادت‌گونه استاد اخلاق و ادب، جناب آقای دکتر حسنی، استاد بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که خدمات شایانی را هم در کِسوت استادی و هم در مسئولیت‌های مختلف در معاونت آموزشی وزارت و دانشگاه به جامعه دانشگاهی ارائه کردند، مایه تاسف و تاثر شد.
ایشان از چهره های برتر دانشگاهی و استادی نمونه و مُتخلق به اخلاق نیکو بودند که فقدانشان سلمه‌ای بزرگ در جامعه دانشگاهی است و تا مدت‌ها، جای خالی ایشان احساس خواهد‌ شد.
یاد این استاد فرهیخته، تمامی شهدای مدافع سلامت و همه کسانی که منشاء خدمات فراوان در آموزش پزشکی و حوزه سلامت و درمان بوده‌اند و اکنون در میان ما نیستند را گرامی می‌دارم و برای ایشان علو درجات آرزو می‌کنم.

دکتر علی‌اکبر حق دوست  معاون آموزشی
19 مهر 1399

شادی روح پاکش صلوات نثار می کنیم

۱ نظر ۱۹ مهر ۹۹ ، ۲۲:۲۰
سلحشوران شهر نراق

خدمت جناب مستطاب عمده التجار حاجی محمد رضا مشرف باد
اولاً عمده مطالب بر سلامتی وجود شریف جنابعالی است، ثانیاً خط شما با بیست و پنج تومان برات کاشان رسید . در باب سقط(اجناس سخت مثل قند) شرحی مرقوم فرموده بودید امروز سقط .... می باشد ولی سقط وجود ندارد، چهل مَن برنج خواسته بودید دادم آوردند ان شاالله بسلامت خواهد رسید صورت حساب.

تتمه حساب ۶۵۲/۵ ریال
برنج صدری چهل مَن ۱۶۵ ریال
جمع ۸۱۷/۵ ریال
برات کاشان بحواله آقا محمد باقر ۲۵۰ ریال
بقیه ۵۶۷/۵ ریال
هرگاه آقا حبیب الله در نراق آمد وجه به او بدهید، وجه توتون اخوی را هم بگیرید به او بدهید . زیاده سلامتی شما را طالبم . شما اجناس های خورده را از کجا می خرید؟ هر چی لازم است بنویسید بدهم بیاورند.

خدمت جناب مستطاب آقا محمد حسین عرض می شود مبلغ سه تومان وجه نقد بتوسط جناب مستطاب میرزا حبیب الله تاجر سقط فروش قمی به اینجانب رسید .......... هرچه        بگذرد..........
بتاریخ ۶ شهر شوال المکرم ۱۳۲۹
6 شوال 1329(برابر 7 مهر 1290)

در نراق
جناب مستطاب عمده التجار خیر الحاج حاجی محمد رضا تاجر نراقی مشرف باد
 ۶ شهر شوال ۱۳۲۹
ارسال کننده نامه به نراق غلام حسین یا محمد علی

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری به جهت بازخوانی سند حاج محمد رضا تاجر نراقی سپاس گزاریم .

۰ نظر ۱۹ مهر ۹۹ ، ۱۲:۲۰
سلحشوران شهر نراق

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی به میزان مورد نیاز گیاهان مختلف در آن رشد می کند . قرنها مصرف گل گاوزبان در نراق رایج بوده و همچنان زنان و مردان این دیار به جهت احساس آرام بخشی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می دهند .

گل گاوزبان طبیعتی گرم و تر دارد . این گیاه پر فایده دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ویتامین ث ، فلاونوئید ، آنتو سیانین ، کلسیم و منیزیم می باشد که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد . فلاونوئید های موجود در گل گاوزبان موجب آرامش روان و کاهش غم و اندوه می شود از این رو ، با مصرف دَمنوش گل گاوزبان می توان از میزان استرس ، غم ، افسردگی و عصبانیت کاست .
موجب افزایش ادرار و تعرق می شود و بدین طریق سموم اضافه را از بدن خارج می کند ، مصرف دمنوش آن می تواند در کاهش تب و عفونت در بدن مؤثر باشد .
دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که برای درمان مشکلات تنفسی مؤثر است ، دمنوش این گیاه ، عسل و آبلیمو برای درمان گرفتگی صدا ، گلو درد ، سرفه و برنشیت مفید است .

جویدن برگ های تازه گل گاوزبان می تواند برای درمان برفک ، آفت و عفونت دهان مفید باشد . علاوه بر تنظیم برخی هورمون ها ، به درمان نوسانات خلقی و عدم تعادل روانی در زمان یائسگی نیز کمک می کند . غنی از منیزیم است که در پیشگیری از سرطان مفید است ، همچنین مصرف مکمل
های حاوی گل گاوزبان در کاهش تکثیر سلول های سرطانی نیز مؤثر است .
پتاسیم موجود در آن موجب می شود تا خطر ابتلا به سکته و مشکلات قلبی به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و به بهبود سلامت قلب کمک کند . دارای فلاونوئید است که موجب افزایش تمرکز حواس و قدرت ذهنی می شود ، مصرف عصاره ی گل گاوزبان برای درمان اختلال حواس و بیش فعالی نیز مفید است . روغن گل آن موجب تنظیم عملکرد روده می شود و تحرکات روده را افزایش می دهد که برای بیمارانی که درگیر تنبلی روده هستند مفید است .
آلکوالویید موجود برای درمان و کاهش التهاب مفید است ، دم کرده ی گل گاوزبان یا روغن آن برای درمان آرتریت یا روماتیسم مؤثر است .سرشار از اسید های چرب اصلی است و برای درمان خشکی پوست مفید است ، مصرف موضعی روغن دانه های این گیاه برای کاهش خارش پوست مؤثر است .

دارای خواص ضد التهابی است و استفاده از روغن آن برای تسکین و درمان درماتیک یا التهاب پوستی بسیار مؤثر است . روغن آن حاوی اسید های چرب و آنتی اکسیدان هاست که به آبرسانی و مرطوب سازی پوست کمک می کند . روغن گیاه را بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت با صابون سبک بشویید . مصرف عصاره اش برای درمان مشکلات هورمونی مفید است . دارای خواص ضد عفونی کننده است و مصرف آن علاوه بر ادرار آور بودن ، برای درمان عفونت دستگاه ادراری نیز تأثیرگزار است . اسید های چرب موجود در روغن گیاه ، به درمان موهای آسیب دیده و خشکی کف سر کمک می کند ، روغن گل آن رطوبت از دست رفته موها را باز می گرداند و موجب درخشش موها می شود .
غنی از اسید های چرب مورد نیاز برای مو است . روغن آن، از سست شدن پیاز مو جلوگیری می کند و ریزش مو را کم می کند .  در صورتی که دچار خارش کف سر و یا شوره هستید ، روغن گل گاو زبان تا حد زیادی خارش کف سر و شوره را کم می کند ، سعی کنید هفته ای دو بار کف سر خود را با روغن آن ماساژ دهید . منجر به افزایش فشار خون می شود و افرادی که درگیر بیماری فشار خون هستند ، از مصرف بیش از حد خودداری کنند .

موجب افزایش خونریزی می شود ، کسانی که به تازگی عمل جراحی انجام دادند و یا زخمی بر روی بدن خود دارند بهتر است از مصرف گیاه یا روغن آن خودداری کنند .

تاریخ کاشت بذر از اواخر اسفند ماه تا خرداد ماه است ، بذر طی 5 تا 21 روز و در دمای 21 درجه سانتیگراد جوانه می زد . بیش تر در بلندی های مناطق مختلف مانند نراق ، رامسر و شهسوار به صورت خودرو و نیز زراعی هم وجود دارد . شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول فصل های بهار و تابستان دارای باران های متناوب هستند ، برای کشت این گیاه مفید است .

مقاله ای از دکتر محمد ترابی نراقی اهل شهر تاریخی نراق عضو هیئت علمی آموزش و پرورش و عضو انجمن گیاهان دارویی کشور و زیست شناسان ایران

۱ نظر ۱۸ مهر ۹۹ ، ۲۲:۴۲
سلحشوران شهر نراق

‍ به اجاره شرعیه قبول نمود عالیحضرت آقا محمد صادق خلف مرحوم خالو حسن نراقی از آقا محمد قاسم خَلف مرحمت شان حاجی محمد مهدی تاجر نراقی دو طاق از جمله بیست و چهار طاق قنات حاجی ابراهیم بیک شهره که متعلق به عالیجناب فضایل مآب آقازاده آقا میرزا محمد حسن است از حال التحریر الی اول مهر ماه هذا سنه سیچقان ئیل(سال موش) به مبلغ دوازده هزار دینار رایج سلطان که در رفع محصول کارسازی نماید و قرار شرعی شد که ....... آنچه شود آقا محمد صادق حق از ...... آن نداشته باشد و همچنین در پاییز آنچه را موسم ... کاشتن آنچه از جالیزات علاقه داشته باشد مال موجر است و مالیات را آنچه مربوط به این آب شود مستاجر بدهد و در اِزای اجاره محسوب دارد و لایروبی با موجر است . از بابت اجاره باغ منال دیوانی را خود آقا صادق باید بدهد .
تحریراً فی چهاردهم شهر ربیع الاولی 1293
14 ربیع الاول 1293(برابر با 21 فروردین 1255)
مهر عبده الراجی میرزا آقا
مهر یا غفار

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی اجاره دو طاق قنات حاج ابراهیم بیک نراق در 150 سال قبل قدردانی می نماید .

۰ نظر ۱۸ مهر ۹۹ ، ۱۷:۰۴
سلحشوران شهر نراق

جعفر کمره ای فرزند فتحعلی سال ۱۳۴۰ در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد شد . خدمت سربازی جعفر در ارتش با کوران جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران مصادف بود . جبهه های جنوب در استان خوزستان را دیده بود . وقتی پایان خدمتش را دریافت کرد عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان شد و مدتی بعد طی ماموریتی در نوار صفر مرزی شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی استقرار یافت .


بعدها که به دلیجان بازگشت همراه با سایر جان بر کفان از جمله برادرانش شمسعلی و میرزاعلی راهی سرحدات استان خوزستان شد ولی سرزمین صاف و هوای گرم جنوب برایش سازگار نبود و از طرفی علاقه به ماموریت های آبی همچون غواصی و عبور از کارون و هور را نداشت و از جنوب به غرب بازگشت .
ارتفاعات ، تپه ها ، کوه ها و مناطق زیبای منطقه سردشت حال خوشی برایش ایجاد می کرد و طبعش اینگونه بود که جنگ های داخلی با ضد انقلاب را به نبردهای بیرونی با دشمن بعثی ترجیح می داد .
او بخوبی می دانست که همه نیروهای خودی قادر به مبارزه و جنگ پارتیزانی با دشمنان داخلی نیستند و باید قبلا در روستا و شهرهای محل سکونت به خوبی در دشت و کوه و ارتفاع ممارست داشته باشی فلذا چریکی بودن خود را عیان ساخت .

علاقه داشت جوانان نا آگاه وطنش که فریب گروه های جنایتکاری همچون کومله و دمکرات را می خورند به آغوش مهر و عطوفت خانواده خود باز گردند و در این راه تلاش می کرد ولی با این وجود هرگاه دشمن در مرزها و کاشانه مردم تعدی و ناامنی ایجاد می نمود دهانشان را خرد می کرد .
این غلو نیست و عموم نیروهای غیر بومی و پیشمرگان کُرد بومی اذعان دارند که جعفر کمره ئی نراقی شیر بیشه شجاعت است و در کنار او در مقابله با ضد انقلاب حماسه آفرینی ها بیشتر می شد . بی باک و نترس بود و از اینکه شبانه روز با تسلیمی های کومله و دمکرات(توابین) زندگی می کرد و بر علیه متجاوزین مرزی مقابله داشت هیچ واهمه ای به خود راه نمی داد . حتی با نیرویی به نام صالح اهل تسنن سردشت که بعد مشخص شد نفوذی تشکیلات مخفی کومله در سپاه است شب و روز گذرانده بود و ابدا نگرانی نداشت . چه بسا که جعفر هم یکی از پیشنهادهای حذف فیزیکی تشکیلات بوده باشد .

صالح محمدپور از تسلیمی های سازمان اِلحادی کومله پس از تواب شدن با سپاه پاسداران سردشت همکاری و بر علیه مواضع گروه های ضد انقلاب کُردی فعالیت داشت .
بعد با فریبی که خورد در آخرین روز ماه مبارک رمضان تاریخ ۸ خرداد ۱۳۶۶ برابر ۳۰ رمضان ۱۴۰۷ ماموستا ملا محمد عظیمی امام جمعه انقلابی و اهل تسنن سردشت و طرفدار آیت الله خمینی(ره) را ترور و به شهادت رساند . صالح بعد به کردستان عراق متواری و مسئول و نیروهای گروهک اِلحادی کومله از او به خاطر این خیانت به خَلق کُرد استقبال نمودند . صالح سپس به آمریکا پناهنده شد و نام او برای همیشه به عنوان جنایتکار و کسی که دستش به خون همشهری خود آغشته شد در تاریخ ثبت گردید .
چند روز قبل از شهادت ماموستا عظیمی و فرار صالح تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۶ برابر با ۲ رمضان ۱۴۰۷ نیروهای دَدمَنش حزب منحله دمکرات کردستان ایران جهت بر هم زدن امنیت منطقه در مرز ایران استقرار یافتند . گردان نبی اکرم(ص) سپاه که نیروی شجاعی همچون پاسدار جعفر کمره ئی نراقی را داخل خود داشت برای مقابله با تجاوز و تهاجم دشمن داخلی روانه نوار صفر مرزی شد و در روستای گوره شیر مورد کمین ناجوانمردانه دمکراتی ها قرار گرفت .

هجده نفر از بهترین سرمایه های منطقه کردستان که هر کدام به تنهایی توانایی اداره کننده قسمتی از مناطق بودند به بدترین شرایط ممکن که قابل ذکر نیست توسط دشمن مورد شکنجه و شهادت قرار گرفتند و حتی به پیکر مطهر شهدا آسیب رساندند .
خانم صغری کمره ای(همسر محمود حسینی رزمنده دفاع مقدس) خواهر شهید جعفر در خاطراتش نقل نمود :

موقع تشییع جنازه وقتی پیکر از سردشت به نراق منتقل شد رفتم سراغ مادرم خانم مُرصَع رضایی(تاریخ فوت ۱۹ دی ۱۳۳۸) و گفتم پیکر نازنین برادرم را آوردند پاشو بریم هم او را ببینیم و هم با مردم در تشییع حضور داشته باشیم . دیدم تمام لبه های روسری و چادرش را گره گره زده بود . بهش گفتم ننه چرا چادر و روسریت را اینجوری کردی ؟

گفت جعفر برای آخرین بار وقتی داشت می رفت گفت : ننه اگه جنازه من را آوردن نیایی ببینی ، چون جنازه ام خیلی بد ظاهر میشه  . منم برای اینکه یادم نره وقتی خبر شهادت جگر گوشه ام را شنیدم این کار را کردم که نیام و جنازه اش را ببینم و طبق سفارشی که فرزندش کرده بود هم نیامد آخرین بوسه وداع را با پیکر اِربا اِربای جعفر بزند .
خوب حتما شما عزیز گرانقدر هم متوجه شدی که جعفر با آگاهی کامل می دانست با چه نیروهایی از ضد انقلاب داخلی همچون دمکرات ها مبارزه می کند که حتی پس از عملیات بر پیکرهای جان باختگان هم رحم نمی کنند و آن موقع که داعشی وجود نداشت این کومله و دمکرات ها  بدتر از داعش سر می بریدند و مثله می کردند و آتش می زدند .

شهید جعفر کمره ئی(کمره ای) با داشتن همسر نو عروسی به نام سرکار خانم معصومه رعیتی از مخلصین فی سبیل الله پس از تشییع پیکرش در شهرهای شهید پرور دلیجان و نراق سرانجام در گلزار شهدای نراق در کنار سایر گلگون کفنان میهن اسلامی خاکسپاری گردید .

۱ نظر ۱۷ مهر ۹۹ ، ۱۹:۰۷
سلحشوران شهر نراق

حضور یافت عالی شان عزت نشان آقا میرزا محمود خَلف مرحوم آقا عبدالکریم نراقی و مُقر(اعتراف کننده) و معترف گردید بر اینکه اعیان مرهونه(گرو گذاشته شده) که عالیقدر آقا ابراهیم مُکاری در رهن جناب محامد آداب خیرالحاج حاجی محمد رضا نموده بود موافق شِکات جداگانه و وعده آنها منقضی شده بود بوکالت تایید جناب مُرتَهن(به گرو گرفته شده) اعیان مرهونه را سالمه صحیحه شرعیه منتقل به اینجانب نموده بود کل آن اعیان بتوسط جناب حاجی محمد رضا واصل و عاید شد و به وصول آن اعیان مُقر و معترف گردید .
تحریراً فی هشتم شهر ربیع الثانی موافق سنه 1289
8 ربیع الثانی 1289 برابر با 26 خرداد 1251

مهر : میرزا کوچک ابن علینقی(اجداد احمدی آمار)
مهر: سلامُ علی ابراهیم
مهر: یا غفار
مهر: عبده الراجی محمد اسمعیل
مهر: یا اسدالله الغایب
مهر : محمد رضا
مهر : عبده نصرالله

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی سند 153 ساله سپاس گزار می باشیم.

۰ نظر ۱۷ مهر ۹۹ ، ۱۶:۵۱
سلحشوران شهر نراق

رضا حیدری فرزند نصرالله ابن طوقان سال ۱۳۰۸ در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان متولد شد . همسرش خانم مومنه  به نام مولود رمضانی فرزند محمد تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت .  

  

مرحوم مشهدی رضا حیدری                                مرحومه مولود رمضانی

حاج رضا قبل از انقلاب از یاران نهضت رهبر کبیر انقلاب آیه الله سید روح الله خمینی(ره) بود و در تظاهرات بر علیه رژیم محمد رضا پهلوی شرکت داشت .
ایشان از راه کشاورزی و لقمه حلال فرزندان صالح و با ایمان تحویل جامعه داد که منشا خیر بوده و هستند . وی دهه ۶۰ در بسیج نراق فعالیت داشت و پشتیبان و خادم مسیر دفاع مقدس بود .

فرزند برومندش نصرالله حیدری در لباس های بسیج و سپاه در جبهه های غرب و جنوب و سال ۱۳۶۲ نیز در دره بِقاع لبنان فعالیت مخلصانه و تاثیرگذار داشت .
فرزند فداکار دیگرش قاسم حیدری از زمره سلحشوران نبرد با رژیم متجاوز حزب بعث عراق و جانباز بسیجی جنگ تحمیلی است .
فرزند دیگرش محمد علی حیدری از نیروهای بسیجی و راهنمای گردشگری بود که فعالیت های موثری از او به یادگار باقی ماند و تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ بدرود حیات گفت .  همچنین مهدی حیدری از جوانان خادم برای فعالیت های عام المنفعه می باشد.

 دختران این خانواده نیز در جامعه زنان فعالیت های موثر دارند و خانم زهرا حیدری از خادمین بقعه متبرک زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد(ع) در شهر نراق بود که زودهنگام تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۴ جان به جان آفرین تسلیم نمود .

حاج رضا حیدری با استعانت از خداوند عمری با برکت داشت و در ۹۱ سالگی به رحمت الهی ملحق شد و پیکر پاکش یکشنبه ۱۳ مهر  ۱۳۹۹ برابر ۱۶ صفر  ۱۴۴۲ در وادی السلام شهر نراق خاکسپاری گردید.

سایت سلحشوران شهر نراق مصیبت وارده را به خاندان عزادار از جمله خانواده های حیدری و رمضانی تسلیت می گوید .

۱ نظر ۱۶ مهر ۹۹ ، ۱۷:۱۵
سلحشوران شهر نراق

مبلغ شانزده تومان نصف هشت تومان وجه نقد بابت قیمت مجری المیاه(محل عبور آب) یک سَرجه آب علیا و سفلای قصبه نراق که مطابق نوشته علیحده بطریق صلح فروختم به میرزا عبدالکریم احمدی خلف مرحمت شان آقا حبیب الله تاجر نراقی تاماً کاملاً واصل و عاید اینجانب فتح الله رضوانی تاجر نراقی گردید و صد دِرم نمک مال المصالحه هم ... شد و حقی باقی نمانده چنانچه منبعد ادعائی بنمایم باطل و از درجه اعتبار ساقط است .
وکان تحریر فی بیستم شهر ذی الحجه الحرام 1347
20 ذی الحجه 1347(برابر 9 خرداد 1308)
مُهر : عبده فتح الله(فتح الله غفاری رضوانی فرزند محمد حسین)
اعترف زیده عزه لما رقم فیه لدی الخاطی
مُهر عبده الراجی غلام‌ حسین(حاج ملا غلامحسین فروغی فرزند ملا محمد تقی کاتب اسناد)

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری به جهت بازخوانی سند فروش آب کشاورزی در دشت نراق سپاس گزاریم .

۰ نظر ۱۶ مهر ۹۹ ، ۱۶:۳۷
سلحشوران شهر نراق

اما بعد حمد والصلاه غرض از این کلمات شرعیه الدلالات مرتب علامات آنستکه حاضر گردید عزت همراه عباسقلی ابن مرحوم حاجی علی اکبر دلیجانی در کمال رضایت تام تمام ‌دون الاکراه و الاجبار و صلح صحیح مقر شرعی نمود به عالیجاه مجدت همراه زیده الاعزه آقا عبدالکریم فراش تلگرافخانه مبارکه نراق خلف مرحمت شان آقا حبیب الله نراقی
همگی و تمامی مجری المیاه(محل عبور آب) دو نفر و نیم آب قنات علاءالدین شهره من قنوات قصبه دلیجان مالکی خودش واقعه در روزقه(نوبت در آبیاری زمینهای کشاورزی – آب روزه) دوم از جمله چهارده شبانه روز با کافه ملحقات و منضمات شرعیه و عرفیه آن از ممر و مدخل و سایر مایتعلق بها شرعاً و پسند بها عرفاً سمی ام لم یسم و ذکر ام لم یذکر  بمال المصالحه مبلغ هفتاد تومان‌ وجه نقد رایج مملکت محروسه ایران و یک سیر نمک شایع آران نقد مقبوض علی رسم القباله مصالحه صحیحه شرعیه و مفاقل صریحه ملیه اسلامیه مشتمله به صیغه عربیه وفارسیه جامع جمیع شرایط و قواعد و ارکان صحت از قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تمکین و تمکن و تخلیه و تصرف و ضمان درک و عهده سراعی محتویه بر اسقاط غبن سیماً خیار الغبن و غبن در غبن ولو کان ‌فاحشاً بل افحش ولو بمبلغ باقی المدارج و علی المراتب بناء علی هذا تمامی مصالح عنه مرقوم حسب الشرع انور ملک طلق و حق صدق مصالح له مرقوم می باشد
فله المتصرف فیه کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم و نیز در ضمن عقد خارج لازم بر خود التزام شرعی نمود مصالح مزبور بر اینکه از تاریخ ذیل الی مدت سی سال دیگر هرگاه کاشف فسادی در مصالح عنه مرقوم اظهار و ابراز شود از عهده غرامات شرعیه آن برآید که دیناری خسارتی به مصالح له وارد نشود و بنا وقع فی الاشهاد و الاستشهاد والله رئوف بالعباد .
وکان ذالک تحریر فی سیّم شهر رجب المرجب سنه 1347
3 رجب 1347(برابر 25 آذر 1307)

شاهدین معامله :
قد اعترف بما رقم‌فیه لدی
مُهر محمد موسوی
اعترف بما رقم فیه
اقل الحاج محمد علی غفاری
ابن حاج غلامحسین
مُهر تقی
حاضر گردید ... سلطان زوجه مصالح مرقوم در متن و تنفیذ در مصالح عنه مرقوم که آب ..... نمود که مرا در آن حقی نیست

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی فروش آب قنات علاءالدین(علائی) دلیجان سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۴ مهر ۹۹ ، ۱۶:۱۱
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook