سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛   طی یکی دو قرن پیش عده ای از نراقی های تاجر پیشه که از هوش و ذکاوت شایسته ای برخوردار بودند از نراق به همدان مهاجرت و هر کدام برای خانواده و مردم منشاء خیر و برکت شدند .

یکی از این انسان های پاک طینت آقای ابوالقاسم دفتری نراقی می باشد که در جوانی و کمتر از یک قرن و نیم پیش سال 1254 هجری شمسی همراه با برادرش حسن و تنها خواهرشان از نراق به همدان مهاجرت نمودند . 
پدر این افراد به نام علی بابا  نراقی پس از فوت در قبرستان زادگاهش مقابل بقعه شاه سلیمان نراق خاکسپاری شد که این گورستان پس از تغییر کاربری به پارک بسیج نام گذاری گردیده است .


منزل  تاریخی حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا در شهر همدان
در زمان رضاشاه که دریافت سِجلد(شناسنامه) رایج می شود ابوالقاسم و خانواده اش نام خانوادگی دفتری را برای خود انتخاب می کنند و دلیل آن اینکه ایشان در حسابرسی دوبل(بدهکار – بستانکار) مهارت داشته است .

ابوالقاسم دفتری بعد از ورود  به همدان با همولایتی اش به نام حاج محمد نراقی معین التجار فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار که قبلا به همدان نقل مکان نموده بودند در فعالیت های تجاری شریک می شود . 
حسن دفتری نراقی در همدان ازدواج نمود و تنها خواهرشان نیز با یک همدانی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به اسامی علی اکبر و علی اصغر می شوند . 


از رأست:  خدمتکار منزل -  اقدس رضایی نراقی در همدان - محمدهادی دفتری نراقی فرزند ابوالقاسم -  نشسته صدیقه دفتری نراقی فرزند ابوالقاسم همسر حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا -  خدمتکار خانه - جوان ایستاده حسن رضایی نراقی فرزند محمود
ابوالقاسم نیز به خانمی از شهروندان همدان به مشخصات فاطمه سلطان دفتری نراقی(در قدیم عده ای از همسران نام خانوادگی شوهر را برای خود انتخاب می کردند) فرزند شیرمحمد ازدواج نمود و صاحب 10 فرزند شدند که در حال حاضر فقط حاج مهدی در قید حیات است :
صدیقه دفتری همسر حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا
فرخنده دفتری همسر آقارحیم رضایی نراقی فرزند محمدرضا
بتول دفتری همسر اسماعیل طراوتی اهل همدان
عذرا دفتری همسر عبدالله فیروزی اهل همدان
محمدعلی دفتری


محمدهادی دفتری تولد 1300 فوت 1380
مهدی دفتری همسرش مهری تقوی
کبری دفتری که زودهنگام فوت می کند
بتول دفتری که زودهنگام فوت می کند
محمد ولی دفتری سال 1368 فوت و در بهشت زهرا تهران خاکسپاری شد


 فاطمه سلطان در 95 سالگی تاریخ 4 دی 1353 برحمت ایزدی پیوست و در مقبره خانوادگی داخل قبرستان همدان خاکسپاری گردید .
حدود یک قرن قبل در زمان قاجار؛ همدان مال التجاره و مرکز تجارت شمالغرب مطرح بود و تجار با درایت نراق هم از توانایی تجارت بالایی برخوردار بودند . ابوالقاسم و برادرش حسن به مراکزی مثل خوی ؛ ساوجبلاغ ؛ مراغه ؛ تبریز و ... راهی می شدند و کالاهای خود را مبادله یا به فروش می رساندند .


 در یکی از روزها که کاروان تجاری شان به سَمت تبریز رهسپار بود گرفتار راهزنان مسلح قرار گفته و در نتیجه حسن دفتری نراقی در اثر شلیک راهزنان جان می بازد و به دلیل نبود امکانات پیکرش همانجا دفن می گردد و ابوالقاسم هم از ناحیه زانو تیر خورده و زخمی می گردد و مدتی تحت درمان بود .
پس از این واقعه و کشته شدن برادر ابوالقاسم از سر ناچاری از حاج محمد نراقی جدا شده و در سرای گلشن همدان حجره ای برای خودش مهیا کرده و مستقلا  کسب و کار و تجارت  را ادامه می دهد . 
یکی از شاگردان ابوالقاسم بعد یکی از چهره های متنفذ همدان به نام حاج محمود رضایی نراقی فرزند محمدرضا بوده که نزد ایشان حسابداری خصوصا حساب دوبل یاد می گیرد و به دلیل شایستگی اش با دختر ابوالقاسم به نام صدیقه دفتری ازدواج می نماید .
حاج مهدی دفتری و همسرش حاجیه مهری تقوی در کنار دکتر محمودرضا  رضایی نراقی
حاج محمود رضایی نراقی پس از فوت ابوالقاسم دفتری نراقی منزل مسکونی و حجره ایشان در سرای گلشن همدان را خریداری و به کسب و کار تجاری ادامه می دهد .
ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند علی بابا نهایتا تاریخ 20 اسفند 1316 برابر 9 محرم 1357 در روز تاسوعای حسینی(ع) در همدان فوت نمود و بر اساس وصیتنامه پیکرش به شهر قم منتقل و در قبرستان نو به شماره قبر 25972 خاکسپاری می گردد . 

مدیرسایت سلحشوران شهر نراق از حاج مهدی دفتری فرزند میرزاابوالقاسم ابن علی بابا نراقی ساکن شهر همدان و همچنین از جناب دکتر محمودرضا  رضایی نراقی فرزند حسن از بابت مساعدت در این پست و مهیا نمودن ملاقات با آقای دفتری در شهر همدان قدردانی می نماید.

همچنین از جناب حاج احمد رضایی فرزند رضا از بابت همراهی و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی متعلق به شهر تاریخی نراق سپاسگزاریم .

۴ نظر ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۳۳
سلحشوران شهر نراق

هوالمولف بین القلوب
... رفع فقر و غناست نظام عالم و بقاء نسل بنی آدم بمناکحت منوط و بمزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمن بقاء و غنا الصالحین مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ و بقول نبی الامی : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی .
عقد مناکحت دائمی و مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین الشباب العاقل البالغ الرشید و هو آقا شکرالله خلف مرحوم آقاعلی اکبر عصار نراقی والحُرّه العاقله البالغه الشیبه هی المسماه به خدبجه سلطان بنت مرحمت شان آخوند ملا محمد حسن نیموری به صداق معین مشخص مبلغ هفتاد تومان نصف سی و پنج تومان قبض رایج خزانه اعلیحضرت احمد شاه قران ده عدد یکتومان مطابق به تفصیل ذیل السطر کلا  فی الذمه خود ناکح الهم الف ملتهما بحق محمد و آله اجمعین
هدیه کلام الله مجید یک جلد یکتومان
طلا احمر از غیره و مسکوک شش تومان
رختخواب یکدسته چهار تومان
رخوت ملبوس یکدسته پنج تومان
مسینه آلات ساخته ..... چهار تومان
فرش اطاق از قالی و غیره بیست تومان

همگی و تمامی یکدرب اطاق سفیده شهره واقعه در چهار صُفه خانه مسکونی موروثی ناکح فی محله علیای نراق حَدّین(قیاس) به ایوان های چهار صُفه حدّی به دهلیز خانه محمد هاشم حدّی به فضای باغچه با کافه ملحقات و منضمات آن از ممر و مدخل و مشاع و ابواب و مستراح و سایر مشاعات دیگر آنچه تعلق دارد بقدر الحصه قیمت یکدرب ..... سی تومان نصف پانزده تومان .
مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده(با کسی عهد بستن) صریحه ملیه اسلامیه مشتمله علی الایجاب  و القبول الصادرین عن وکیلهما بعد ثبوت وکالتهما والصداق المرقوم کلا فی الذمه الزوج  قائلا لصداق عینا لهاالتصرف منی شائت و اینما طلبت و دینا یودیه الیها عندالطلب لیلا او نهارا سرا او علانیه قد وقع العقد المبارک المیمون  فی یوم پنجشنبه هفدهم شهر جمادی الثانی مطابق هذالسنه یکهزارو سیصد و سی و هفت(17 جمادی الثانی 1337 برابر 28 اسفند 1297) من الحجره النبویه صل الله علیه و آله . اللهم الف بینهما و بارک عقدهما و طیب نسلهما بجاه محمد و آله الطیبین الطاهرین

مرحوم شکرالله عابدینی

حاشیه قباله
بتاریخ نهم شهر شوال المکرم 1337( 9 شوال 1337 برابر 16 تیر 1298)

حضور یافت زوجه مرقومه در متن وی خدیجه سلطان و تمامی صداق خود را که عبارت است از هفتاد تومان مطابق متن عینا او دینا به زوج خود بذل نمود بشرط طلاق خُلع و زوج او هم بعد از بذل صداق بتاریخ 9 شوال او را مطلقه نمود به طلاق خلع الیوم از برای ..... مزبوره حقی باقی نیست
بتاریخ فوق مطابق سنه ۱۳۳۷

وقع ما رقم فیه      اثر مُهر: غلام حسین عبدالراجی
اعترف بما رقم فیه 1337(قمری)      اثر مُهر: طوغان
اعترف بما رقم فیه        اثر مُهر: حبیب الله
اعترف بمصداق المعین 1297(شمسی)  اثر مُهر : محمدعلی  اثر مُهر : محمدیوسف


سایت سلحشوران شهر نراق از آقای حسین عابدینی فرزند علیرضا جهت ارائه سند ازدواج زوج نراقی بیش از یک قرن پیش سپاسگزار است و از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی قباله ازدواج شکرالله عابدینی فرزند علی اکبر عصار نراقی و خدیجه سلطان بنت آخوند ملا محمد حسن نیموری در 102 سال قبل و طلاق آن در پنج ماه بعد سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۳
سلحشوران شهر نراق

سی و نه سال است ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود اختصاص داده است. روزی که برای اولین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نامگذاری شد . 

امام خمینی (ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین 1358 خطاب به ملت ، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند. دربخشی از پیام امام خمینی(ره) آمده بود : 
 روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می شود . ارتش محترم در این روز در شهرستان هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند .

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

سایت سلحشوران شهر نراق برای اولین بار آمار مردان و زنان  نراقی در نیروهای سه گانه ارتش از ابتدا تا کنون را اعلام می کند :

1- شهید غلامعباس علی آقایی فرزند یوسف – سازمان صنایع دفاع(ساصد)صنایع مهمات سازی تهران - آخرین محل خدمت سومار استان کرمانشاه عملیات مسلم ابن عقیل - شهادت 9 مهر 1361

2- شهید غلامرضا حمزه ای فرزند محمدعلی – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تنگه حاجیان گیلانغرب استان کرمانشاه – شهادت 29 فروردین 1361

   

3- شهید حسین مهدیزاده نراقی فرزند عبدالله – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت پادگان شهید محمد نوژه همدان – شهادت 28 آذر 1361

4- شهید علی مهدیزاده نراقی فرزند ابوالفضل –  سازمان صنایع دفاع(ساصد)صنایع خودروسازی– آخرین محل خدمت تهران- شهادت 22 فروردین 1362 فکه خوزستان

 

5- شهید جناب ستوانیکم احمدرضا مهدوی فرزند کاظم – نیروی زمینی – آخرین محل خدمت حاج عمران پیرانشهر استان آذربایجانغربی- شهادت 20 دی 1365

   

6- شهید جناب سرتیپ بهرام قاسمی فرزند مظفر – نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران – شهادت 10 شهریور 1368 رزمایش بیعت

7- جناب سروان سید مهدی موسوی فرزند سید محمد - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت اصفهان

8- جناب سروان سید احمد موسوی فرزند سید حسن - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

9- جناب سرهنگ علی رضایی فرزند علی اکبر - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت اصفهان

10- جناب سرهنگ حسینعلی اکبری فرزند نعمت الله – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران

11- جناب سروان علی اصفر اکبری فرزند نعمت الله – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

12- جناب ... محمد سلیمانی فرزند یوسف – نیروی ...  - محل خدمت ...

13- جناب استوار علیرضا طالبی فرزند حسین –نیروی زمینی - محل خدمت تهران

14- جناب سروان علی طالبی فرزند حسین – نیروی ... - محل خدمت تهران 

15- مرحوم جناب ستوان یک علی عابدینی فرزند شکرالله - نیروی زمینی - محل خدمت تهران

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

16- جناب سرگرد ماشاءلله عابدینی فرزند شکرالله – بازنشسته نیروی هوایی -آخرین محل خدمت تهران

17- جناب ... ابولفضل مرادی نراقی فرزند علیرضا – بازنشسته پدافند نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تبریز

18- جناب سرهنگ علی حسنی فرزند خلیل – نیروی هوایی - محل خدمت بوشهر

19- جناب ستوان سوم پیاده غلامرضا رحیمی فرزند سیف الله – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تبریز

20- جناب سروان ماشاءالله ترابی فرزند عبدالله– بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت اصفهان

21- جناب سروان کاظم قجری فرزند سلیمان – نیروی هوایی –  محل خدمت اصفهان

22- مرحوم جناب سروان عباس قجری فرزند سلیمان – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت ...

23- جناب سروان سید رضا هاشمی فرزند سیدعلی – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت اصفهان

24- جناب سروان علی اکبر اشرفی فرزند حسین -  نیروی هوایی – محل خدمت  تهران

25- جناب سروان اکبر ماهجان فرزند حسین – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

26- جناب سروان غلامعباس شاطری فرزند رمضان -  نیروی هوایی – محل خدمت تهران
 
27- جناب ستوان یک غلامعباس مسلمی فرزند ملک محمد -  نیروی هوایی – محل خدمت تهران

28- جناب سرهنگ رمضان قجری فرزند سلطانعلی – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت شیراز

29- جناب سروان غلامعلی ابراهیمی فرزند علی اکبر - نیروی هوایی – محل خدمت تهران
 
30- جناب سرهنگ عباس شریفی فرزند اسماعیل -  نیروی هوایی – محل خدمت تهران

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

31- جناب سروان سید قاسم موسوی فرزند سید محمد - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

32- جناب سروان غلامعباس قجری فرزند علی اکبر - نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان

33- جناب سروان قنبر قجری فرزند احمد نیروی هوایی تهران – محل خدمت تهران

34- جناب سرگرد سید مجتبی باقری فرزند سید مصطفی - نیروی زمینی – محل خدمت تهران
 
35- جناب سید غلامرضا باقری فرزند سید مصطفی - نیروی هوایی(افزارمند) – محل خدمت تهران

36- جناب سروان سلطانعلی بخشی فرزند عبدالله – بازنشسته نیروی هوایی-آخرین محل خدمت تهران

37- جناب سرهنگ غلامحسین رمضانی فرزند غلامعلی – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

38- جناب ناخدا 😔سرگرد)علی عضایی فرزند عباس – بازنشسته نیروی دریایی – محل خدمت ...

39- جناب سروان رحمت الله ایزدی فرزند ابوالقاسم – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت ...

40- جناب سروان ابوالقاسم کاظمی فرزند حسن -  نیروی هوایی – محل خدمت تهران

41- جناب سرهنگ احمد کاظمی فرزند محمود -  نیروی هوایی – محل خدمت تهران

42- جناب سروان محمد مسلمی فرزند اسفندیار - نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان

43- جناب سروان ترابری سید عباس حسینی نراقی فرزند سیدرضا – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

44- جناب سروان فتح الله محمدی فرزند هدایت الله – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

45- جناب سروان اسماعیل رضایی فرزند غلامرضا– پدافند نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

46- جناب سروان ولی الله طالبی فرزند غلامعلی – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

47- جناب احمد طالبی فرزند غلامعلی – نیروی هوایی(افزارمند) – محل خدمت تهران

48- مرحوم جناب سروان سید حسن میرکریمی فرزند سید محمد – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

49- جناب ستوانیار سید محمود سوداگر فرزند سید رضا – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

50- جناب سروان حسن  آقاحسینی فرزند رضا – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

51- مرحوم جناب سرتیپ خلبان پرویز امینیان فرزند احمد – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

52- جناب سروان مجید لطفی فرزند کاظم – نیروی هوایی – محل خدمت ...

53- جناب ناخدا(سرهنگ) محمود رزاقی فرزند علی – بازنشسته نیروی دریایی – محل خدمت تهران

54- جناب ناو سروان قاسم رزاقی فرزند علی – بازنشسته نیروی دریایی –آخرین محل خدمت تهران

55- جناب سرهنگ حیدر قجری فرزند علی – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت چابهار

56- جناب سروان محمد قجری فرزند یوسف – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران

57- مرحوم جناب سرگرد علیرضا ترابی فرزند شکرالله – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

58- مرحوم جناب سرهنگ عبدالله ترابی فرزند شکرالله – نیروی زمینی(قاضی) – آخرین محل خدمت خرم آباد

59- جناب سرگرد صفر یوسفی فرزند ابوالقاسم – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

60- جناب سرگرد علی یوسفی فرزند ابوالقاسم – نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان

61- جناب سروان علی اصغر عظیمی فرزند امیدعلی - نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان
 
62- جناب سروان نصرت الله حسنی فرزند حبیب الله - نیروی هوایی – محل خدمت تهران
 
63- جناب ... شعبانعلی عظیمی فرزند رمضان – بازنشسته هوانیروز -آخرین محل خدمت کرمان
 
64- مرحوم جناب ستوان1محمد رضا اکبری فرزند حسینعلی -هوانیروز- محل خدمت مسجد سلیمان

65- مرحوم جناب سروان سید حسین حسینی فرزند سید قوام - نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

66- جناب سرهنگ رحمت الله اکبری فرزند حسن – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

67- مرحوم جناب محمد قجری فرزند رحمت الله – همافر نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تبریز

68- جناب ... یوسف قجری فرزند رحمت الله – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت آبیک قزوین

69- مرحوم جناب سروان سید محمود موسوی فرزند سید محمد – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

70- مرحوم سرتیپ خلبان عباس قاسمی(کریمی) فرزند غلامحسین – هوانیروز – آخرین محل خدمت ...

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

71- جناب سروان نصرالله محمودی فرزند حسین – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت آبیک قزوین

72- جناب ستوانیکم سلطانعلی حیدری فرزند علی – نیروی زمینی –محل خدمت قم

73- جناب سروان اصغر جعفری فرزند علی اکبر – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

74- جناب سروان حسن صادقی فرزند رحمت الله – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

75- جناب سروان سلمان احمدی فرزند قربانعلی – نیروی ... – محل خدمت تهران

76- جناب سروان حمیدرضا عابدینی فرزند رضا – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

77- جناب سروان حسن نصیری فرزند علی – نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان

78- جناب گروهبان غلامعلی توکلی فرزند محمدعلی – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

79- مرحوم جناب سروان غلامعلی لطفعلی فرزند قربانعلی – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت بوشهر

80- مرحوم جناب سرهنگ حبیب الله غفاری فرزند علی محمد – نیروی زمینی – محل خدمت اصفهان

81- جناب سرهنگ حبیب اله غفاری فرزند رحمت الله - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

82- جناب سرهنگ علی میرسلطانی فرزند محمد - نیروی زمینی – محل خدمت تهران

83- جناب سرهنگ نعمت الله میرسلطانی فرزند محمد - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

84- جناب سروان سید مرتضی غفاری فرزند سید محمود - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

85- جناب سرهنگ ایرج شریف فرزند ... - نیروی زمینی – محل خدمت تهران

86- جناب سرهنگ رضا ابوالحسنی فرزند احمد - نیروی زمینی – محل خدمت تهران

87- جناب سرهنگ مصطفی جعفری فرزند عباس - نیروی هوایی – محل خدمت ...

88- جناب سرتیپ حشمت اله مهدوی فرزند عبدالحسین – بازنشسته نیروی زمینی – محل خدمت تهران

89- جناب سرهنگ ولی الله مهدوی فرزند عبدالحسین – بازنشسته نیروی زمینی – محل خدمت شیراز

Image result for ‫نیروی دریایی ارتش ایران‬‎

90- جناب ... جواد انوری فرزند عباس - نیروی هوایی – محل خدمت ...

91- جناب مرحوم خلبان محمد صنیعی فرزند سید جلال - نیروی هوایی – محل خدمت تهران(در سقوط هواپیما)

92- مرحوم(شهید راه امنیت میهن) جناب سرگرد عباس نراقی فرزند میرزااحمدخان افسر توپخانه که در جنگ عشایر سال 1320 جانباخت

93- جناب سرهنگ احمدعلی عبداله زاده ممقانی فرزند عبدالعلی – پدافند نیروی هوایی - محل خدمت تهران

94- جناب ستوان کامبیز عبداله زاده ممقانی فرزند عبدالعلی - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

95- مرحومه قدسیه فرخزاد نراقی فرزند نعمت الله یکی از اولین زنان خلبان زن ایران در نیروی هوایی

96- جناب سرهنگ عطاالله قاسمی فرزند محمد – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت شیراز

97- مرحوم جناب سرهنگ علی رئوفی(سرهنگ رئوف) فرزند حبیب الله – نیروی زمینی –آخرین محل خدمت ...

98- مرحوم جناب سرهنگ علی اصغر یوسفی فرزند محمد – نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تبریز

99- جناب سرهنگ شهریار حبیب زاده فرزند محمدرضا - نیروی هوایی – محل خدمت تهران

100- جناب سرگرد اسدالله جبیب زاده فرزند محمدرضا- نیروی هوایی – محل خدمت تهران

101- مرحوم جناب ... غلامرضا رحمانی فرزند ابراهیم- نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

102- جناب ستوان یک سید کاظم میرسلطانی فرزند سید حسن – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران

103- جناب سرهنگ جمشید  طبیب زاده فرزند محمود - نیروی زمینی – محل خدمت تهران

104- جناب ... محمد حسین جعفری فرزند اصغر – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

105- مرحوم جناب استوار قاسم اسماعیلی فرزند محمد – نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران

106- جناب ... احمد قجری فرزند سلطانعلی – نیروی زمینی – محل خدمت تهران

107- جناب سرگرد سعید مسلمی فرزند غلامعباس – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

108- جناب ... علی ابراهیمی فرزند ابراهیم – بازنشسته نیروی زمینی – آخرین محل خدمت تهران

109- مرحوم جناب سرهنگ نصرت الله امین نراقی فرزند روح الله – نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

110- جناب سروان مهدی مهدیزاده نراقی فرزند قنبرعلی – نیروی هوایی – محل خدمت اصفهان

111- جناب خلبان غلام محمد کریمی فرزند حسینعلی – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

112- جناب ... علی کریمی فرزند حسینعلی – نیروی زمینی – محل خدمت تهران

113- جناب سرهنگ غلامعلی حسنی فرزند حسینعلی – نیروی هوایی – محل خدمت تهران

114- جناب سرهنگ قاسم فروغی فرزند حبیب اله - نیروی زمینی - محل خدمت تهران

115- جناب سروان ابوالفضل رسولی فرزند علی – نیروی ... -  محل خدمت تهران

116- جناب سروان ولی الله صادقی فرزند علی - نیروی هوایی – محل خدمت ...

117- جناب ... غلامحسین کمره ای فرزند محمد - نیروی زمینی – محل خدمت تهران

118- جناب دکتر روزبه  یوسفی فرزند ایرج – نیروی هوا فضا – محل خدمت تهران

119- جناب سرهنگ حسین کریمی فرزند اکبر– نیروی هوایی - محل خدمت اصفهان

120- جناب ... محمد رزاقی فرزند حسین صفر – نیروی ... – آخرین محل خدمت ...

121- جناب سروان کاظم لطفی فرزند محمد - بازنشسته نیروی هوایی -آخرین محل خدمت تهران

122- جناب سروان علی لطفی فرزند ماشاءالله - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

123- مرحوم جناب سروان ماشاءالله لطفی فرزند عباس - بازنشسته نیروی هوایی- محل خدمت تهران

124- جناب سروان نوروز على آقایی فرزند علی اکبر - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

125- جناب سرهنگ حسینعلی حیدری فرزند یدالله - بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

126- جناب سروان سید محمود حسینی نراقی فرزند سید تقی – نیروی هوایی - محل خدمت تهران

127- مرحوم سرتیپ احمد نراقی سالم (سلطان سالم ) فرزند محمدعلی – نیروی زمینی - محل خدمت تهران

۱۲۸- جناب سرتیپ علی نراقی فرزند ... – نیروی ... – محل خدمت دکتر بهداری ارتش در ...

۱۲۹- جناب سرتیپ عزیز نراقی فرزند ... – نیروی ... – محل خدمت جراح زنان ارتش در ...

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

۱۳۰- جناب سرتیپ نیما سالم نراقی فرزند ... – نیروی ... – محل خدمت دانشگاه سوار نظام تهران

۱۳۱- جناب ... علی امینیان فرزند رضا – نیروی ... – محل خدمت ...

۱۳۲- مرحوم جناب ... غلامعلی بحرینی فرزند حسین – نیروی ... – آخرین محل خدمت قبل از جدایی از ارتش تهران

۱۳۳- جناب سروان محمود کاظمی فرزند ابوالقاسم – بازنشسته نیروی هوایی – آخرین محل خدمت تهران

۱۳۴- جناب سرگرد محمد قجری فرزند حسین- بازنشسته نیروی زمینی- محل خدمت تهران

۱۳۵- جناب سروان علی اکبر قجری فرزند حسین- بازنشسته نیروی زمینی محل خدمت تهران

Image result for ‫ارتش جمهوری اسلامی ایران‬‎

 

136- مرحوم ستوانیار فضل الله تیموری فرزند  علی اکبر بازنشسته نظام وظیفه ارتش؛آخرین محل خدمت تهران


137- سرهنگ ولی الله اکبری فرزندحسین سرهنگ ارتش نیرو هوایی تهران افسریه



138- نفر بعدی را جناب عالی بگو و سعی کن نقطه چین را تکمیل کنی
 

۵ نظر ۲۸ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۱۲
سلحشوران شهر نراق

بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الْأَسْمَاءِ
و بعد مقصود اصلی از تحریر این کلمات آنست که حاضر آمد در عالی محفل شرع مطاع لازم الاتباع ستوده آداب آقا محمد چیت ساز ابن مرحوم آقا شریف حاجی اله داد نراقی دانسته و فهمیده در حالت ما نفع عندالاقاریر و الشرعیه بیع نمود و بفروخت بمبایعه لازمه جازمه شرعیه به صیغه معتبره به عالیشان عزت نشان آقا مهدی یوسف خلف مرحمتشان آقا حبیب الله عَصار نراقی همگی و تمامی نصف از کُل همان باغچه ای که نصف دیگر او نیز اختصاص به خود عالیشان مشتری مزبور دارد و واقع است در خانه مشهور به خانه آقا شمس و به خانه آقا قاسم عَصار نیز اشتهار دارد فی محله علیا شهره من محلات قصبه نراق محدود به همین حدود :
به باغچه ورثه مرحوم آقا محمد عصار
به باغچه ورثه مرحوم آقا عبدالرحیم مُلا
به رودخانه
به خَرَند خود همان خانه مزبوره
مع ممر و مدخل و مشاع و اشجار و جدار و غیره به نحوی که سابقا الی حال خود بایع متصرف بوده من دون استثناء شیئی به ثمن و مال المبایعه مبلغ هفت تومان و هفت هزار و پانصد دینار قبض رایج سلطان و خزانه مبارکه روپیه از قرار ده عدد یکتومان رواج متعارف و صیغه جاری شد و شرائط صحت بعمل آمد و تمام مال المبایعه معلومه نقد فی المجلس از قبل مشتری مزبور واصل و عاید بایع گردید.
و به وصول تمامی مال المبایعه معترف شرعی گردید و بینهما فعلا رعایت قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف و سایر شروط صحت در مبایعه خصوصا خیار الغبن ولو کان فاحشا و خیارات محتمله و متصوره و ضامن درک شرعی مبیع که احیانا چنانچه در ظرف مدت سی سال شمسی تمام ابتدا از حال التحریر که هرگاه مستحقا للغیر برآید و به ثبوت شرعی برسد در هر صورت خود بایع از مال خود از عهده جمیع غرامات شرعیه آن برآید جمیعا معمول و مرعی گردید .
تحریرا فی چهارم شهر ربیع الثانی من شهور سنه یکهزارو سیصد و چهارده هجری مطابق سال ......۱۳۱۴
4 ربیع الثانی 1314(برابر 22 شهریور 1275)

حاشیه سند :
حضور یافت حُرّه مخدره صبیه آقا مُندعلی زوجه بایع(فروشنده محمد چیت ساز) مرقوم در متن با تجویز و تنفیذ و امضای مبایعه موصوفه در متن را نمود که مرا در مبایعه مسطوره به هیچ وجه سخنی و حقی و ادعائی به مشتری متن نمی باشد .
تحریرا فی تاریخ متن

 

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای حسین عابدینی فرزند علیرضا جهت ارائه قباله سند فروش باغچه مشهور به خانه آقا شمس یا خانه آقا قاسم عَصار سپاسگزار است .
از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی قباله فروش باغچه توسط محمد چیت ساز فرزند آقا شریف حاجی الله داد به مهدی یوسف فرزند حبیب الله عَصار نراقی در 125 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۲۷ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۱۷
سلحشوران شهر نراق

علامه مولى احمد بن محمد مهدى نراقى، معروف به فاضل نراقى (م ۱۲۴۵ ق) است. وى در چهاردهم جمادى الثانى، در عهد سلطنت کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ قمری در خاندان علم و فضیلت در نراق دیده به جهان گشود.

ملا احمد نراقی.jpg

وى دورانی را در شهر کاشان و در محضر پدر بزرگوارش حدود سالهاى ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۵ در پانزده سال اواخر عمر پدر بزرگوارش ـ به تحصیل دوره‏هاى مقدمات، سطح و خارج گذراند و عمده تحصیل وى در این ایام مى‏باشد. وى درباره پدرش غالبا عبارت (من الیه فى جمیع العلوم استنادى) را بکار برده است.
معظم‏ له از اجل علماى قرن سیزدهم هجرى است و چنانچه علامه خوانسارى در روضات گوید:
«نراقى دریایى مواج و بحرى عجاج بود، در فنون معموله استادى ماهر و در علوم متبوعه استوانه کامل؛ ادیبى سراینده و فقیهى برازنده...
نراقى نویسنده ‏اى ماهر و مؤلفى ناصح بود که معراج السعاده او جهت خوشبختى مردمان و کشکول او به اسم خزائن مشهور است»

ملّا احمد نراقی

وى داراى تألیفاتى چون: مستند الشیعه فى احکام الشریعه، عوائد الایام، طاقدیس، عین الاصول، شرحى بر تجرید الاصول، معراج السعاده، اسرار الحج، اجتماع امر و نهى، اساس الاحکام، سیف الامه، مناهج الاصول، مفتاح الاحکام، خزائن و یک دیوان شعر فارسى است، از اشعار اوست:

تاراج کنى تا کى اى مغبچه ایمانها
کافر تو چه مى‏خواهى از جان مسلمانها
اى خضر مبارک پى بنماى به من راهى‏
سرگشته چنین تا کى مانم به بیابانها
دامن بکش از دستم اى بت که به امیدت‏
یکباره کشیدستم دست از همه دامنها
پروانه صفت گردم گرد سر هر شمعى‏
از روى تو چون روشن شد شمع شبستانها


از همان ابتدا وى با استعداد قوى و همت عالى و ذهن توانایى که داشت به سرعت مدارج علمى را طى نموده و خود شروع به تدریس معالم و مطول نمود.

http://www.naragh.ir/files/gallery/636101421674801182%D9%85%D9%84%D8%A7%20%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D9%88%20%D9%85%D9%84%D8%A7%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%82%DB%8C.bmp

علامه حاج ملا احمد نراقى در حالیکه در سال ۱۲۰۵ به درجه اجتهاد نائل شده بود همراه پدر بزرگوارش علامه حاج ملا محمد مهدی به عتبات عالیات مشرف و مراتب عالى تحصیلات حوزوى را در آنجا مى‏گذراند.
در آنجا از محضر بزرگانى همچون سید محمد مهدى بحرالعلوم (م ۱۲۱۲ق) سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م ۱۲۳۱ق)، سید مهدى شهرستانى (م ۱۲۱۶ق)، شیخ محمد جعفر نجفى (م ۱۲۲۸ ق)، استفاده‏هاى وافرى برده و به تدریس، تحقیق و تألیف مى‏پردازد . هنوز بیش از چهار سال از اقامت وى در نجف اشرف نمى ‏گذشت که به خاطر وفات پدر بزرگوارش در سال ۱۲۰۹ ق بناچار به به نراق و منطقه کاشان باز مى‏ گردد و به جاى پدرش مسؤلیت اداره حوزه علمیه، تدریس و خدمت به مردم آن سامان را به عهده مى‏گیرد.

✅حوادث سیاسى و اجتماعى زمان وى

دو جنگ بزرگ بین روسیه و ایران در سالهاى ۱۲۲۲ و ۱۲۴۱ ق که منجر به دو عهدنامه گلستان و ترکمان‏چاى شد از حوادث زندگانى وى مى‏باشد.

نمایی از خانه تاریخی فاضلین نراقی

از دیگر حوادث زندگى وى قتل محمد خان قاجار در سال ۱۲۱۲ق است فتحعلى شاه که پس از او به حکومت رسید با توجه به ایمان دینى مردم و از باب مصلحت و براى مشروعیت دادن به حکومتش به دنبال جلب نظر علما بود وى در هنگام جلوس بر تخت سلطنت از شیخ جعفر نجفى معروف به کاشف الغطاء که از بزرگان فقها در زمان او بود اجازه گرفت و سپس از مولى احمد که بزرگترین شخصیت علمى و مرجع شیعیان ایران بود درخواست نمود که رساله عملیه‏اى را تألیف نماید تا به دستورات آن عمل شود مولى احمد به دلیل تمایل شاه رساله وسیلة النجاة را در دو مجلد نوشته به او هدیه نمود.

✅فرزندان
در مقدمه معراج السعادة چاپ امیر کبیر، فرزندان مولى احمد را دو پسر ذکر نموده‏اند به نامهاى حاج ملا محمد معروف به حجت الاسلام و ملقب به خاتم المجتهدین که داماد میرزاى قمى صاحب قوانین بوده است.


و پسر دیگر وى نصیرالدین نام داشته که فردى فاضل و دانشمند و ادیب بوده و داراى تألیفات زیادى است. اما در کتاب مشاهیر کاشان و تاریخ اجتماعى کاشان، تعداد فرزندان ملا احمد ۸ نفر ذکر شده که همگى پسر و از فضلا بوده ‏اند و نامهاى آنان را حاج ملا احمد، میرزا محمد نصیر، ملا محمد تقى، میرزا ابراهیم، حاج ملا محمد جواد، ملاهاشم، ملا محمد على، میرزا نصرالله و مهمترین آنها را حاج ملا محمد و حاج ملا محمد جواد ذکر نموده ‏است.
اما آنچه در کتب تراجم دانشمندان و فقهاى شیعه ذکر شده ۴ پسر فاضل و دانشمند وى بدین شرح است:

ملا محمد (۱۲۱۵ـ ۱۲۹۷ ق) معروف به عبدالصاحب، محمد نصیر (۱۲۱۹ـ ۱۲۷۳ق) ابوتراب (۱۲۲۱ـ ۱۲۶۲)، محمد جواد (۱۲۲۲ـ ۱۲۷۸ق) که تفصیل آثار و تألیفات آنان خواهد آمد.

دانلود کتاب خزائن

✅اوصاف
در اغلب زندگی نامه‌ها و متونی که راجع به ملا احمد نوشته می‌شود، او به خاطر این موارد ستوده می‌شود:

✅• تحصیل علم و تالیفات
تالیفات علامه حاج ملا احمد نراقى
علامه حاج ملا احمد نراقى هم در زمان خودش و هم پس از او مورد عنایت و مراجعه علمابوده. مثلاً فقیه بزرگ شیعه سید کاظم یزدی نویسندهٔ «عروه‏» همیشه سه کتاب مهم فقهی در نزدش عزیز و مورد مراجعه‏ بوده که یکی از آنها مستند مرحوم نراقی است.
• تقوا و تحصیل اخلاق وارسته
• هدایت و ارشاد
• نگهداری از طلاب و اداره زندگی آنها

✅تخصّص
علامه حاج ملا احمد نراقى در زمینه‌های بسیار گوناگونی مهارت دارد. او یک مجتهد شیعه، نویسنده و شاعر بود که در علوم اسلامی متخصّص بود. خصوصاً: فقه، اصول، حدیث، رجال، معقول و منقول، و اخلاق. امّا با این حال در علوم مختلف دیگری هم تبحّر داشت. از قبیل: ریاضی، نجوم، هندسه، فلسفه، ادیان شناسی، ادبیات و شعر و بسیاری از علوم دیگر.

✅حکایت درویش و فاضل نراقی
حکایتی از مرحوم فاضل نراقی در کتب تاریخی آمده است که: درویشی، نام ملا احمد نراقی و تعریف کتاب معراج السعاده او را شنیده و به شدت مرید و شیفته وی شده بود. به همین سبب روزی درویش به قصد زیارت ملا احمد نراقی وارد شهر کاشان می‏شود و چون دستگاه ریاست، رفت و آمد و مراجعه مردم را به وی می‏بیند، اندکی از ارادتش نسبت به او کاسته می‏شود. از سوی دیگر ملا احمد نراقی هم در دیدارهایی که با درویش انجام می دهد متوجه این موضوع می گردد.

الرسایل و المسایل، مسایل و رسایل فی حل غوامض

بعد از چند روزی درویش می‏گوید که تصمیم دارد به کربلا برود. ملا احمد در جواب می‏گوید: چه بهتر که من هم چنین قصدی داشتم. پس صبر کن تا با هم حرکت کنیم. در این جا درویش می‏پرسد، چند روز باید صبر کنم تا شما آماده شوید؟ جواب می‏شنود: همین الان مهیا هستم. سپس با هم این سفر را آغاز می کنند.
وقتی به چند فرسخی قم می رسند به خاطر رفع خستگی در کنار چشمه‏ای اتراق می کنند در اینجا درویش می‏گوید: کشکول خود را در خانه شما جا گذاشته‏ام. نراقی می‏فرماید: این که چیزی نیست وقتی از سفر بازگشتیم، آن را تحویل می‏گیری. او قبول نمی‏کند و می‏گوید: من به این کشکول خیلی علاقه‏مندم. ملا احمد سوال می‏کنم: آیا نمی توانی مدتی بدون کشکول باشی؟ او جواب می دهد: من تبرزین خودم را می خواهم و آماده بازگشت به کاشان می‏شود.
در این هنگام آن فقیه زاهد و پارسا می فرماید: "ای درویش! من به آن ریاست و مقام و منزلتی که در کاشان دارم، اینقدر وابسته نیستم که تو به این کشکول خود وابسته‏ای؟!"
تا کنون ۳۴ اثر منتسب به او وجود دارد که فهرست برخی آنها در این قسمت آمده:

۱ـ الاطعمة و الاشربة
۲ـ اسرار الحج
۳ـ الرسالة العملیة
۴ـ الرسائل و المسائل
۵ـ حاشیه الروضة البهیة
۶ـ رسالة الرضاع
۷ـ رسالة فى منجزات المریض

از شاگردان این عالم برجسته می توان به شیخ مرتضى انصارى و برادر دانشمندش محمد مهدى بن محمد مهدى نراقى معروف به آقا بزرگ و... اشاره نمود.

ملا احمد نراقی

✅جایگاه علمى علامه حاج ملا احمد نراقى
مولى احمد نراقى در بین علماى قرون اخیر از جایگاه خاصى برخوردار است وى در علوم مختلف اصول فقه، فقه، حدیث، رجال، درایة، ریاضیات، نجوم، حکمت، کلام، اخلاق، ادبیات و شعر سرآمد علماى زمان خود بوده است.
هوش سرشار، سهولت فراگیرى علوم متعدد، عمق تحقیق و وسعت تتبع و عنایات خاص الهى، او را در طول تاریخ دانشمندان شیعه به عنوان فقیهى کم نظیر مطرح ساخته است.
وى از همان دوران جوانى مسئولیت مرجعیت و ریاست و زعامت دین و دنیاى مردم
کاشان و قسمت هاى وسیعى از ایران را برعهده داشت و کلمات معاصرین و علماى پس از وى شاهد بر این مطلب مى‏باشد .

✅ابتکارات و ابداعات
اگرچه در زمان وى فقهاى بزرگ و مشهورى وجود داشته ‏اند اما شخصیت اجتماعى وى درکنار ابعاد دیگر، او را از دیگران ممتاز نموده است.
اشتغال به امور اجتماعى و سیاسى و سعى وى در طرح مباحث جدید فقهى به گونه‏اى که با مسائل مستحدثه هماهنگ باشد او را به فقیهى زمان شناس، مبتکر و مجدد که حقایق زمان خود را بخوبى درک مى‏کرد تبدیل کرده بود نمونه‏ هایى از درک عمیق از حقایق و تحقیق فراگیر وى را در کتاب عوائد الایام مى‏توان دید طرح مبحث ولایت فقیه از نمونه ‏هاى بارز این ابتکارات مى‏باشد وى بر خلاف اکثر فقهاى قبل از خود به این بحث به صورت یک مسئله فرعى جزئى نگاه مى‏کردند و آن را در امور حسبیه و صرف موارد زکاة و خمس منحصر مى‏دیدند، بین حکومت اسلامى و مبحث ولایت فقیه جمع نموده و آن را به صورت مفصل و منسجم مطرح نموده است.

✅وفات علامه حاج ملا احمد نراقى
این ستاره فروزان آسمان فقه و فقاهت در ۲۳ ربیع الثانى سال ۱۲۴۵ ق در اثر بیمارى وبا که نراق و کاشان و اطراف آن را فراگرفته بود در زادگاهش نراق چشم از جهان فروبست بدن مطهر او از نراق به نجف اشرف منتقل و در جانب صحن مرتضوى و پشت سر مبارک مولى الموحدین على بن ابى طالب (ع) و در کنار قبر پدر بزرگوارش علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی به خاک سپرده شد.

۱ نظر ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۰۰
سلحشوران شهر نراق

از همدان حاج محمد نراقی
عنوان تلگرافی نراقی
بتاریخ ۹ شهر ذیقعده ۱۳۵۲

مطابق ۵ اسفند ماه ۱۳۱۲
خاله زاده محترم و عزیز من
مراسله محبت سرشته شما با قاصد محبوب و عزیز خودم آقا حبیب الله(حبیب الله فروغی فرزند ملا محمدعلی ابن ملا ابوالقاسم) رسید از سلامتی شما مسرور ولی از واقعه فاجعه فوت
مرحوم خانم نازخانم خاله زاده( خانم ناز بنت حاج میرزا ابوتراب نراقی و همسر سابق میرزا آقاجان) فوق العاده متاثر شدم .

گرچه این راهی است که همه باید برویم و بهترین وسیله جهت آمرزش نافذ صبر بازماندگان است ولی البته جراحت است و درد او را مجروح می داند . به هر حال حالا دیگر گذشته ؛ باید شما در نظر بگیرید شب عید است و امسال دو مصیبت بزرگ وارد شده مقتضی نیست شب سال نو فامیل در عزا باشند .
لهذا پارچه فاستونی . حریر . چیت .... بشرح ذیل فرستادم ؛ جناب آقای آقاملا علی(ملا علی محمد فروغی فرزند ملا ابوالقاسم)  و شما بعد از سهم خودتان باقی را از طرف من بدهید و خواهش کنید شب عید از عزا خارج شوند .
نهایت احترامات دیگر را منظور دارید و از قبول این مرا ممنون سازید
خدمت تمام فامیل از قول من تعزیت عرض کنید .
اقل محمد ابن حاج محمدرضا نراقی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی تلگراف تعزیّت از همدان توسط حاج محمد نراقی فرزند محمدرضا رئیس التجار به نراق در 88 سال پیش  سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۵۷
سلحشوران شهر نراق

صورت به این لطافت سیرت به این نکوئی
در جسم پاک حور است روح فرشته گوئی

بستست خطش از نو دیباچه ای که گویا
هست آیت نخستین از مصحف نکوئی

گر کار خوبی از پیش رفتی به محض صورت
می کرد نقش دیوار دعوی خوب روئی

شغل طبیعت اوست در عین خشم و اعراض
زان نرگس سخن گو دزدیده عذر گوئی

در کامیابی توست سعی از تو بیش ما را
در قتل ماچه لازم چندین بهانه جوئی

در جستجوی ما نیست هیچت تعلل اما
گاهی که جمع گردید اسباب تندخوئی

بوی بهشت دارد این باغ اگرچه حالا
در وی مشام جان راست وقت بنفشه بوئی

در پاکدامنی ها دخلی ندارد اما
مانند خرقه پوشان دامان خرقه شوئی

هان" محتشم" درین راه سر نه که سالکان را
مشکل بود به این پا راه نیاز پوئی


۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۳۱
سلحشوران شهر نراق

قبول مزارعه صحیحه شرعیه نمودند عالیقدران کربلائی عباس دارای شناسنامه شماره — نراقی و کربلائی علی دارای شناسنامه شماره —- که هر دو شماره در دفتر ثبت نراق است از آقای حبیب اله فروغی پور نراقی(فرزند ملا محمدعلی ابن ملا ابوالقاسم) دارای شناسنامه ۱۳۰صادره از نراق همگی و تمامی مجری المیاتین قنوات نراق و رقبات املاک نراق را مطابق تفصیل ذیل :
آب قنات سَرَجه یکطاق و نیم
آب قنات لاستان یکطاق و نیم
باغ مُشجر مشهور بباغ استاد رضا واقعه در لاستان ۲۴ مَن

از ۲۴ مَن باغ محمدباقر شهره واقعه در لاستان  ۱۸ مَن
قطعات زمین شهره واقعه در لاستان  ۱۸ مَن
زمین درب باغ عبدالعظیم شهره در لاستان  ۴ مَن
قطعات درب باغ عبدالحسین شهره در لاستان ۱۶ مَن
قطعات درب باغ سیدهادی لاستان ۴۰ مَن
زمین زیر اِستلخ شمس آباد ۲۰ مَن
آب پایین قنات ... آباد ۳۹ سَرجه

قطعات زمین اطراف دشت لاستان و کشتخیز و بالای حسین آباد ...... تخمینا ۵۰ مَن
مالکی وراث مرحمتشان حاج آقا محمد تاجرنراقی(فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار نراقی) مقیم همدان ابتدا از اول مهر ۱۳۱۵(شمسی) الی انقضای مدت سه سال تمام متوالی الایام مع اشجار و اطراف بطوریکه متصرف هستند مقرر و مشروط آنکه زارعین مزبور در نهایت جدیّت واهتمام تام مشغول در زرع املاک مرقومه بوده و به هیچ وجه من الوجوه غفلت و قصوری ننمایند و مخارجات لازمه زراعتی از شخم و تُخم وعوامل و خاشاک کلا بر عهده زارعین مزبور است جز هزینه خرج معمولی که چان کوبی و دروگری و موغربالی و دشتبانی که بایستی از میان داده شود و آنچه را خداوند تبارک و تعالی عطا فرمود از ...... و ....... از گندم ؛ جو ؛ حبوبات باید فیمابین جناب مالک و زارعین بالمناصفه تقسیم شود و کلیه محصول سَر درختی اشجار مغروسه(آمیزش اختلاط) در املاکات فوق دوسهم جناب مالک و یک سهم زارعین مرقوم است منال دیوانی چنانچه متعلق شود عهده مالک است بیلداری باغ استاد رضا شهره که قراراست در بهار و پاییز هر سال بشود یک مرتبه عهده زارعین مزبور است در ضمن شرط شد که چنانچه زارعین مزبور در زرع املاکات مسطوره فوق اهمال کنند یعنی از خاشاک معمولی با اینکه به مقدار مجاری ابواب جمعی خود زرع نکردند که مقداری از مجاری او مسلوب المنفعه(ملکی که از آن بهره ای عاید نشود) شد یا اینکه در شُرب اشجار مغروسه قصوری نمودند که خسارتی متوجه اشجار شود بایستی از عهده خسارات به تصدیق اهل خبره برآیند و املاکات فوق را بطوریکه تحویل گرفتند انقضای مواجره تحویل دهند و عقد مواجره مزارعه واقع شد مقدار چهل مَن شاه گندم بومی نراق هم که به عنوان مساعده دریافت داشتند در انتهای مزارعه تحویل دهند .
وقوعا فی بهمن ماه سنه ۱۳۱۵
اقرار بمراتب متن نمود ابراهیم طبیب زاده غفاری(فرزند میرزا عبدالباقی ابن حسن)
 اعترفا بما رقم فیه حسین غفاری نراقی(فرزند میرزا عبدالباقی)
کربلایی عباس اقرار به مراتب متن نمود اقل علیمحمد مهدوی نراقی
 اعتراف شد طبیب زاده
بمراتب متن اعتراف نمود هدایت اله رضوانی(فرزند محمدحسین)
شهادت دارم حسن یوسفی نراقی .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله اجاره مِلک زراعی عمده التجار حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار نراقی ساکن همدان توسط وکیلش در نراق حبیب الله فروغی پور فرزند ملا محمدعلی به رعایای نراقی در 82 سال قبل سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۳۱
سلحشوران شهر نراق

‍ آب و دانه نمی خورد هرگز
آن پرستو که در قفس افتاد

داد زد آه کشید آنگاه
بر زمین خورد و از نفس افتاد

آنقدر ناله زد ز عمق وجود
لاجرم کنده شد ز او بنیاد

گاه با یاد بچه و همسر
با مرور از گذشته های شاد

گاه رویای او شود شیرین
تا که آید به خواب او فرهاد

گاه با خود چنین بگوید دوش
کاش روزی منم شوم آزاد

از خدا خواستم نبخشاید
هیچ وقت لحظه ای تو را صیاد

سراینده آقای علی رضایی فرزند رضا اهل شهر ادبا و صلحاء نراق

۱ نظر ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۱۶
سلحشوران شهر نراق

“راهها چشم‌انتظار کاروانی با صدای زنگ”
گوشه‌گوشه‌ی این کهن دیار، گهرخیز است و گهرزا. زیستگاهی از آن را نمی‌توان یافت که تهی باشد از تاریخ، فرهنگ، زیبایی و خرد نیک ایرانی. از هزارتوهای تاریخ، زیست‌بوم‌هایی این چنین، به سان نگین‌های رخشانِ تاج‌کیانی بر افسر ایران و ایرانی می‌درخشند. یکی از این زمردهای تابناک در دل کویر بی کرانه، پهنه‌ی باستانی نراق، با پیشینه‌ای سه‌هزار ساله است.

در شرق نراق کوهی اژدها پیکر، به نام ویلیجیا، با ارتفاع ۳۳۳۰ متر آرمیده، که از ژرف‌جای جان خویش چشمه‌ای، به نام چشمه‌رود، ارمغان خاک و آدمیان می‌کند. کوهپایه‌های ویلیجیا و چشمه‌رود ، زاینده مامی است برای نیمی از آب‌روان و کاریزهای منطقه. دامنه آن پهلو می‌زند به منطقه حفاظت شده جاسب.

و چه زیبا و سرسبز است جاسب از لطف سرشار رودخانه اِزنا که اندام بلورین خود را بی‌دریغ بر پهنه‌سار آن درمی‌فکند، تا با سیمینه نخی در کنار هم دوزد تکه‌های زمردین را. کوه کاه‌گندم در جنوب و کوه زردبلند در جنوب‌شرق نراق هر آن کس را کو دل در گرو ایستادن بر لبه‌ها دارد ، می‌ربایند و می‌کشانند به نفس در نفس افکندن با باد در سر ستیغ‌های خویش.

و بر این زیبا نقش‌های شگفت بایدافزود غار چال‌نخجیر را که در سوی غرب، در گوشه‌ی جلگه‌ای فرامی‌خواند عاشقان و شیفتگان زیبایی را، در ستایش قلم نقش آفرین یکتای بی‌همتا.

naragh

در دامنه ویلیجیا، از روزگاران باستان، ساختاری سنگی، با نام میل نراق، استوار شده تا نگهبانان جان‌برکف، این پیش آهنگان خوف و خطر، امنیت کاروان‌های جاده ابریشم را تامین کنند. خشابی در دل کوهستان، راهنامگ کاروان‌ها برای راهی شدن و رسیدن به سرمنزل امن و امان.

 

میل گردنه شهر تاریخی نراق

این کارگزاران تامین در هنگامه خطر و ناامنی برفراز این میل آتش می‌افروختند تا روشنایی آن در دل شب تار و دود سیه فام آن در روزهنگام، زنهاری باشد کاروانیان را از خطر آزمندان


مهندس جعفر سپهری ، هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ایران

۰ نظر ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۰۲
سلحشوران شهر نراق

و بمزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمن وسعت رزق و غنا و متکفل رفع فقر و غناست و تارکین این سُنت سیئه اجورها اولوالالباب مخذول(خوار و ذلیل) و منکوب(متضرر) است و لهذا بمضمون بلاغت(سخن شیوا) مشحون(آکنده) :
فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ و بقول النبی الامی : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏ در احسن زمان و ابرک اوان عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین عالیشان عزت نشان آقا محمدرضا خلف مرحمتشان آقا زین العابدین نراقی والصبیه العاقله رشیده هی المسمات گوهر سلطان بنت مرحوم آقا محمود من القصه به صداق معین و کابین مشخص مبلغ بیست و یکتومان نصف ده تومان و پنج ریال قبض رایج خزانه اعلیحضرت احمد شاه قران عددی یکمثقال ده عدد یکتومان رواج مطابق ذیل السطر کلا فی الذمه الزوج عینا او دینا
هدیه کلام اله مجید یکجلد پنج ریال
نقد مافی الذمه زوج پانزده ریال
رخوت ملبوس مال فرنگ یکدسته چهار تومان
طلا حمراء غیر مسکوک لمثقال صرفی نیم مثقال بیت ریال

همگی و تمامی دو دانگ از جمله ششدانگ یک درب اطاق سفیده شهره واقعه در چهار صُفه خانه مرحوم حاجی الله داد شهره فی محله علیای قصبه نراق مفروزا که فعلا همان اطاق مسکونی ناکح است و محدود است از طرفین به اطاق های آقا سید جلال و از طرفی به ایوان چهار صُفه که مشاع است و از سَمتی به مطبخ با ممر و مدخل و مشاع و کلما بتعلق بها بقدرالحصه دو دانگ قیمت نه تومان نصف چهار تومان و پنج ریال تمامی یکدانگ از جمله دو دانگ و نیم از کل ششدانگ یکدرب مطبخ واقعه در جنب همان اطاق مع ممر و مدخل و مشاع و کلما یتعلق بها بقدرالحصه یکدانگ قیمت چهار تومان نصف دو تومان مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صریحه ملیه اسلامیه مشتمله علی الایجاب والقبول القادرین عن وکیلهما ..... ثبوت وکالتها فامالصداق مرقوم عینا فلها التصرف .......... و اینما طلبت و دینا بودیه الیها عندالطلب لیلا اوهما سرا اوعلانیه و قد وقع العقد المبارک المیمون
فی یوم چهارشنبه شانزدهم شهرذیحجه الحرام سنه ۱۳۳۲

16 ذی حجه 1332(برابر 13 آبان 1293)


 

سایت سلحشوران شهر نراق از آقای حسین عابدینی فرزند علیرضا جهت ارائه سند ازدواج زوج نراقی بیش از یک قرن پیش سپاسگزار است و از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی قباله ازدواج محمدرضا فرزند زین العابدین نراقی و گوهر سلطان بنت محمود در 107 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۱ نظر ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۰۴
سلحشوران شهر نراق

روزی به من جوانک رعنا
خندید وگفت از چه عصا داری
🌱💥
یک مو ز سر نمانده شانه کنی
از بهر عیب خویش کلاه داری
💥🌱
دستت چرا چو بید می لرزد
دندان کرم خورده چرا داری
🌱💥
خم گشته قامتت مقاوم باش
رنگین  چرا تو  مو به حنا داری
💥🌱
پیمانه ات ز عمر لبریز است
بیخود تو عمر نوح بنا داری
🌱💥
باطن دگر نمانده برای تو
دیگر نه ظاهری و نما داری
💥🌱
صد درد بی دوا تو را باشد
آنگاه  آرزوی شفا داری
🌱💥
گفتم جوان خوش قد و بالایم
رنجم  مده اگر حیا داری
💥🌱
غرق ام بدون دست در این دریا
از من تو انتظار شنا داری
🌱💥
شاید همین عصا ربوده شود
از او که انتظار عطا داری


شعر از علی رضایی فرزند رضا اهل شهر ادبا و صلحاء نراق

۰ نظر ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ یکی از اقدام های شایسته مهندس مهدی اسماعیلی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر نراق بازگشایی خانه فروغی ها برای اولین بار در نوروز 1397 به روی مردم و گردشگران داخلی و توریست های بین المللی می باشد . این اقدام در کنار فعالیت های اثربخش مسئولین و دست اندرکاران گذشته در معرفی خانه های قدیمی نقطه امید و پویایی است که در امر گردشگری مورد نیاز می باشد .  

این خانه با رایزنی و پی گیری های صورت گرفته با مالکین آن سرانجام اجازه یافت به روی مشتاقین بازگشایی شود و نمایشی از زیبایی و خلاقیّت و هنرنمایی نراقی ها به ایران و جهان معرفی گردد .

ادامه پست قبلی: منزل منسوب به فروغی ها
(توضیحات بیشتر پس  خانه ی اجدادی فریدون جان در شهر زیبای نراق
سیزده نوروز �

قسمت هایی از این منزل که زمانی علاوه بر سکونت به صورت حاکم نشین نیز بوده مورد توجه شایسته قرار گرفته و روزانه علاقمندان به فرهنگ و تاریخ و خصوصا معماری به کنکاش از این بنا می پردازند . این خانه از هَشتی ، بیرونی ، اندرونی ، میهمان پذیر ، مطبخ ، محل نگهداری چهارپایان ، محل اسکان خدمه ، حاکم نشین و ... تشکیل یافته است .

.
در  شهر #نراق کجاها را ببینیم؟ 
بخش اول، خانه #فریدون_فر

خانه فروغی ها در حومه خانه نخجیر و برج رئیس قرار دارد . از امتیازات این بنا دست نخوردن ترکیب و سبک معماری قدیم آن است و بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد .
صاحب این خانه آقای فتح الله فروغی فرزند علی محمد کارمند اداره دخانیات و از شهروندان متمکن شهر نراق بود . آقا فتح الله بهمن 1356 در اثر بیماری ذات الریه در بیمارستان بانک ملی فوت و در گورستان مسگر آباد تهران دفن شد .

فریدون فروغی نراقی و پدرش
فریدون فروغی نراقی و پدرش
همسر فتح الله خانم فخریه غفاری فرزند حاج محمد علی اهل شهر نراق تاریخ 10 تیر 1381 بدرود حیات گفت . مشارالیها در قطعه 213 ردیف 48 شماره 43 بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

فتح الله و فخریه دارای چهار فرزند شدند که تنها پسرشان فریدون از هنرمندان کشور شد و سه فرزندان دیگرشان پروانه ، عفت و فروغ فروغی نام دارند .

53omaeu

این خانواده از نراق به تهران نقل مکان نمودند بر این اساس فرزندانی همچون فریدون در تهران تولد یافتند لیکن علاقه وافر آنان به زادگاه والدین باعث می شد که پی در پی به نراق تردد داشته باشند . هنوز یادگاری فریدون و سایر فرزندان و اقوام دیگر بر دیوارهای خانه فروغی ها که قدیم نوشته شده قابل مشاهده است .   

#خانه_تاریخی_فریدون_فروغی
#خانه_تاریخی_فروغی_ها
#نراق
#ن� 

فریدون فروغی نراقی تاریخ 9 بهمن 1329 متولد گردید و روز جمعه 13 مهر۱۳۸۰ در منزلش در تهران پارس درگذشت. پیکر او را در روستای کوچک قُرقُرک در حومه بوئین زهرا استان قزوین(جاده اشتهارد کرج) خاکسپاری کردند .

خانه فروغی ها در کهن شهر نراق در کنار اماکن و خانه های قدیمی دیگر روزانه مورد بازدید علاقمندان قرار دارد .

۰ نظر ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۵۹
سلحشوران شهر نراق

حاضر گردید مخدره معصومه خانم بنت مرحوم آقا علی آقای شبان نراقی و صلح معتبر شرعی نمود به عزت نشان آقا علی ولد مرحوم آقا یوسف برادر من الابوینی خود تمامی حقوقی که در حسب الارث پدری خود علی آقای مزبور به یکباب کَنده داشت که همان کَنده واقع است در تحت املاک رودکیه(روکیه) و مشهوراست به کَنده شیرعلی(مرحوم شیرعلی اوضایی فرزند حسین) به نحوی که دیگر حقی از برای مسماه مسطوره باقی نماند بمال المصالحه صد دِرَم نمک آران و مبلغ یکتومان وجه نقد که عبارتست از ده ریال رواج بوده باشد و عقد مصالحه با جمیع شرایط صحت و لزوم جاری گردید و مال المبایعه را نیز نمک آن را ادا نمود و مبلغ یکتومان را نقدا دریافت کرد پس به مقتضای مراتب مرقومه حقوقی که مسماه مزبوره در یکباب محفوره (زیلو و قطیفة خواب دار که مردم فرش خانه کنند) پدری داشت حق صرف آقا علی مرقوم است و هر زمان خود بنفسها با احدی من قبلها در ابن باب ادعایی به آقا علی نماید .... و لا یسمع و از درجه اعتبار شرعی ساقط است

و کان ذالک التحریرا فی ششم شهر ذیقعده الحرام سنه ۱۳۵۵

6 ذیقعده 1355(برابر 28 دی 1315)

اعتراف بمراتب متن نمود فروشنده متن : اقل  میرزا رضا معتقدی نراقی
 
اعتراف بمراتب متن نمود :  احمد نراقی

وقع الامر ....... :  نصراله قطبی نراقی 1355(قمری)


سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای محمدرضا علی آقایی فرزند نوروز و از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش کَنده دشت روکیه موسوم به شیرعلی توسط معصومه بنت علی شبان نراقی به علی فرزند یوسف در 84 سال قبل سپاسگزار است .

۰ نظر ۱۷ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۳۱
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ هادی نراقی فرزند اسماعیل ابن آقامیرزاهدایت  تاریخ 21 آذر 1333 در تهران متولد گردید.
 وی بازیکن تیم تاج(استقلال) در دهه ۵۰ شکست 6 بر صفر از تیم پرسپولیس در لیگ تخت جمشید تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ را خاطره‌ای دانست که هرگز فراموش نمی‌کند.

هادی نراقی

هادی نراقی پیشکسوت تیم استقلال اظهار نمود : بازی‌های استقلال و پرسپولیس همیشه حساسیت بالایی داشته است، سال 1352 اولین سالی بود که به تیم تاج رفته بودم و علاقه زیادی هم داشتم.
اولین دربی‌ام را تجربه می‌کردم و زدراکو رایکوف هم مربی بود آن روز بعد از این‌که ناهار خوردیم رایکوف صحبت کرد و گفت 6 سال در این تیم مربی است و هیچ‌وقت تیم را به این آمادگی ندیده است.

 با روحیه بالا در ورزشگاه آریامهر( آزادی) بازی را شروع کردیم البته بازیکنان خیلی قوی‌تری از من بودند که به زمین رفتند، در همه بازی‌ها شوت‌های زیادی زده می‌شود که به بیرون زمین می‌رفت اما آن روز پرسپولیسی‌ها هرچه شوت زدند به داخل دروازه رفت.

هادی نراقی

   هادی نراقی مهاجم تاج ,  جام پنجم تخت جمشید امجدیه 18 اردیبهشت ماه 1356

هادی نراقی پیشکسوت سابق استقلال خاطرنشان کرد: من و حسن روشن و ناصر حجازی وقتی که نتیجه 4 بر صفر بود تعویض شدیم و به زمین رفتیم اما آن روز شانس با ما یار نبود و 6 بر صفر باختیم که مدت‌هاست پرسپولیسی‌ها دلخوش آن بازی هستند، بالاخره در همه دنیا چنین اتفاقاتی می‌افتد برزیل که جزو برترین‌های دنیاست در جام جهانی 7 گل از آلمان خورد این عادی است ولی برای من حرف رایکوف جالب بود که گفته بود خیلی روحیه بالایی داریم و نمی‌دانم چه چیزی باعث عدم انگیزه در بازیکنان شده بود.

 

گفتنی است خانم طنین نراقی فرزند هادی پدیده فوتبال زنان ایران است.

۰ نظر ۱۵ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۵۹
سلحشوران شهر نراق

همدان
حاجی محمد ابن حاجی محمدرضا نراقی و پسران
عنوان تلگرافی نراقی         
بتاریخ ۲۳ شهر ذی الحجه الحرام ۱۳۴۳مطابق ۴ برج اسد .... ۱۳۰۳
(23 ذی الحجه 1343 برابر 24 تیر 1304)

خدمت ذیشرافت جناب مستطاب اجل آقای حاج حسن آقا تاجر تبریزی .......... مزیده اجلاله العالی
زحمت می دهد و استشهاد و استعلام می نماید آیا جناب عالی فعلا این بنده را که حاجی محمد نراقی هستم متصرف و مالک زاغه که در محل سیمینه رود است می دانید یا خیر؟  صریحا در این ورقه مرقوم فرمائید که عندالحاجت حجّت خواهد بود .
حاج محمد نراقی

حاشیه سند :
بنده که اطلاع از سابقه ندارم قریب ۹ ماه است که شما را در زاغه متصرف و عملیات سرکار را بطور مالکانه می بینم و می شنوم .
حاج حسن تاجر تبریزی

 مرحوم حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار نراقی

این سند ارزشمند داخل غار علیصدر همدان روی دیوار نصب است که توسط  حاج احمد رضایی فرزند رضا با تلفن همراه عکسبرداری و در اختیار سایت قرار گرفت که از ایشان متشکریم .

  

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی تصویر مالکیّت حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار در روستای زاغه بهار همدان در یک قرن قبل سپاسگزار می باشد .

توضیح سایت سلحشوران شهر نراق
زاغه ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان ایران است . زاغه  در دهستان سیمینه رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۵۳ نفر (۷۵۵خانوار) بوده‌ است .

دورنمای روستای زاغه  از توابع دهستان سیمینه رود شهرستان بهار استان همدان در دامنه کوهستان الوند

حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار از متمکنین نراق و منطقه بودند که به همراه پسرش حاج محمد نراقی و خانواده از نراق به همدان نقل مکان نمودند و مرتب به زادگاهشان نراق سرکشی داشتند . خانمه قدیمی نراقی ها در همدان متعلق به آنهاست .

۰ نظر ۱۴ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۲۹
سلحشوران شهر نراق

خدایا چه گویم من از سرنوشت
جهنم رسیده بعید است بهشت
🍀🌺
به هر کَس که گفتم بیا نزد ما
چو در سایه ام لحظه ای را نشست
🍀🌺
کنار دلم  آتشی بر فروخت
به روی تنم یادگاری نوشت
🍀🌺
ز هفتصد گذشته است از آن زمان
که پیری به زحمت نهالم بکشت
🍀🌺
چه می شد که با ما شوند همنشین
هم آنها که نیکند و نیکو سِرشت
🍀🌺
کمک کن به آنها که خوش باطنند
به نیکی نهادند خشتی به خشت
🍀🌺
الهی خدایا رسد آنزمان 
که از یاد مردم رود کار زشت
🍀🌺

تقدیمی از علی رضایی فرزند رضا اهل شهر نراق

۰ نظر ۱۳ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۰۶
سلحشوران شهر نراق

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی قرار دارد . بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ مراسم بیستمین یادواره شهدای شهر نراق شامل 80 شهید ، 7 شهید گمنام و 1 شهید مدافع حرم روز پنج شنبه تاریخ 9 فروردین 1397 برابر 11 رجب 1439 در مسجد جامع شهر قهرمان پرور نراق برگزار گردید .

سخنران آیت الله کاظم رجبی صدیقی امام جمعه موقت تهران و سید محسن بنی فاطمی ذاکر اهل بیت و حمیدرضا عسگری مورودی مجری مراسم بودند . آقای بهرام شهبازی نیز راوی نمایشی دفاع مقدس بود .

به مقام شامخ و مطهر شهدای گلگون کفن شهر نراق و 7 شهید گمنام آرمیده در نراق و 1 شهید مدافع حرم صلوات و درود می فرستیم و جهت ارج نهادن به تلاش هایشان اسامی شهدا با آخرین اصلاحات در مشخصات و تاریخ و محل شهادت آنان تقدیم می گردد :

1- محمدعلی قجری فرزند یوسف متولد 1336 شهادت 8/2/1359 شهر سنندج استان کردستان در مصاف با عناصر سازمان الحادی کومله

2- احمد ابراهیمی فرزند عباس متولد 1340 شهادت 5/10/1359 جبهه سَر پل ذهاب استان کرمانشاه

3- محمدرضا پورصادقی فرزند علی اکبر متولد 1341 شهادت 27/6/1360 بُستان اهواز استان خوزستان - عملیات شهید مدنی

4-علی اصغر مهدوی فرزند حسین متولد1341 شهادت 20/9/1360 شیاکوه گیلانغرب استان کرمانشاه - عملیات مطلع الفجر-مفقودالجسد

5- اسدالله خسروی فرزند احمد متولد 1338 شهادت 22/9/1360 بُستان اهواز استان خوزستان -عملیات طریق القدس

6- سید غلامرضا باشی فرزند سیدعلی متولد 1342 شهادت 2/1/1361 شِلِش شوش استان خوزستان-عملیات فتح المبین

7- عبدالله محمودی فرزند علی متولد 1341 شهادت 2/1/1361 شِلِش شوش استان خوزستان-عملیات فتح المبین

8- ابوالفضل بیابان گرد فرزند حسین متولد 1343 شهادت 2/1/1361 شِلِش شوش استان خوزستان-عملیات فتح المبین

9- مهدی عباسی فرزند غلام محمد متولد 1341 شهادت 2/1/1361 شِلِش شوش استان خوزستان-عملیات فتح المبین

10- غلامرضا قجری فرزند علی متولد 1342 شهادت 17/2/1361 خرمشهر استان خوزستان- عملیات بیت المقدس

11-علیرضا قجری فرزند سلطانعلی متولد 1339 شهادت 17/2/1361 خرمشهر استان خوزستان - عملیات بیت المقدس

12-محمدرضا رمضانی فرزند غلامعلی متولد 1342 شهادت 2/3/1361 خرمشهر استان خوزستان - عملیات بیت المقدس

13- محمد رضا بخشی فرزند عباس متولد 1341 شهادت 24/4/1361 پاسگاه زید عراق -عملیات رمضان

14- عباس رمضانی نراقی فرزند حسن متولد 1341 شهادت 7/5/1361 پاسگاه زید عراق-عملیات رمضان

15- غلامعباس علی آقایی فرزند یوسف متولد 1338 شهادت 9/7/1361 سومار استان کرمانشاه -عملیات مسلم ابن عقیل

16- مظاهر لطفی فرزند محمد متولد 1341 شهادت 11/8/1361 عین خوش موسیان استان ایلام-عملیات محرم

17- کاظم محمودی فرزند علی متولد 1338 شهادت 16/8/1361 عین خوش موسیان استان ایلام-عملیات محرم

18- علی رزاقی فرزند مصطفی متولد 1345 شهادت 17/9/1361 پاسگاه شرهانی عراق - پدافندی عملیات محرم

19- مُندعلی نباتی فرزند حسین متولد 1305 شهادت 17/9/1361 پاسگاه شرهانی عراق - پدافندی عملیات محرم

20- مصطفی طالبی فرزند حسین متولد 1341 شهادت 16/1/1362 زبیدات عراق-عملیات والفجر 1

21- محمدعلی نوری فرزند حسین متولد 1347 شهادت 22/11/1364 بندرفاو عراق -عملیات والفجر 8

22-حسین قجری فرزند علی محمد متولد 1345 شهادت 3/12/1364 بمباران هوایی انرژی اتمی آبادان استان خوزستان -عملیات والفجر 8

23- سید حسن جوادی فرزند سید ماشاءالله متولد 1344 شهادت 17/1/1365 شهر اهواز استان خوزستان

24- حسن کرباسی فرزند علی متولد 1348 شهادت 21/1/1365 بندر فاو عراق - پدافندی عملیات والفجر 8

25-غلامرضا یوسفی فرزند عباس متولد 1347 شهادت 22/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای5

26- غیاث عابدی فرزند کمال متولد 1329 شهادت 27/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای 5

27- قاسم جعفری فرزند ابراهیم متولد 1341 شهادت 27/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای 5

28- غلامرضا یوسفی فرزند نوروز متولد 1349 شهادت 27/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای 5


29- غلامرضا حسینی فرزند محمد متولد 1345 شهادت 22/11/1365 جبهه سومار استان کرمانشاه

30- جعفر کمره ئی(کمره ای) فرزند فتحعلی متولد 1340 شهادت 11/2/1366 روستای مرزی گوره شیر سردشت استان آذربایجانغربی در مصاف با عناصر حزب منحله دمکرات کردستان


31- حجت الله ایزدی فرزند عباس متولد 1346 شهادت 22/12/1366 حلبچه عراق-عملیات والفجر 10

32- قدرت الله کمره ئی(کمره ای) فرزند رمضان متولد 1340 شهادت 4/3/1367 پدافندی شلمچه خرمشهر استان خوزستان

33- محمد براتی فرزند امام علی متولد 1362 در بَلخاب افغانستان شهادت 22 آبان 1396 در المیادین استان دیرالزور سوریه در مصاف با داعش – اولین شهید مدافع حرم شهر نراق

اسامی 48 نفر از شهیدان نراقی که در شهرهای دیگر خاکسپاری شده اند و سنگ یادبودشان در گلزار شهدای شهر نراق نصب گردیده :

1- علیرضا صادقی فرد فرزند امرالله متولد 1338 شهادت 17/6/1357 تظاهرات مردمی خیابان سبلان شمالی تهران

2- مهدی اسماعیلی فرزند حسن متولد 1337 شهادت 20 /11/1357 تصرف کلانتری 21 نبرد تهران

3- لطف الله صادقی فرزندغلامرضا متولد1332 شهادت 22/11/1357 تصرف کلانتری 6 میدان ثریا تهران

4- سید حسین میرسلطانی فرزند آقا نصرت متولد 1340 شهادت 27/8/1359 عملیات آزادسازی سوسنگرد استان خوزستان

5- نصرت الله محمودی فرزند یوسف متولد 1342 شهادت 22/9/1359 جبهه سَرپل ذهاب استان کرمانشاه

6-علی اصغر آقازمانی فرزند علی محمد متولد 1331 شهادت 7/4/1360 انفجار حزب جمهوری اسلامی در تهران توسط منافقین

7- داود مجیدی فرزند نصرالله متولد 1341 شهادت 5/5/1360 جبهه سَرپل ذهاب استان کرمانشاه

8- غلامحسین کریمی پورفرزند ماشاءالله متولد1341 شهادت 22/5/1360 تهران – طی حادثه در کمیته انقلاب اسلامی

9- غلامرضا حمزه ای فرزند محمدعلی متولد 1334 شهادت 29 /1/1361 تنگه حاجیان گیلانغرب استان کرمانشاه

10- محمدرضا باقری نراقی فرزند غلام متولد 1341 شهادت 10/2/1361 خرمشهر استان خوزستان-عملیات بیت المقدس

11- علی اصغر عبدالهی فرزند رضا متولد 1334 شهادت 17/2/1361 خرمشهر استان خوزستان-عملیات بیت المقدس

12- احمدرضا محمودی فرزند یوسف متولد 1345 شهادت 13/4/1361 جبهه کوشک استان خوزستان عملیات رمضان

13- امیر محمودی فرزند اکبر متولد 1343 شهادت 22/7/1361 سومار استان کرمانشاه-عملیات مسلم ابن عقیل

14-اسماعیل علی اکبری فرزند حسین متولد 1345 شهادت 18/9/1361 مجروحیت در عملیات مسلم ابن عقیل سومار استان کرمانشاه و شهادت بیمارستان ولیعصر تهران

15- حسین مهدیزاده فرزند عبدالله متولد 1337 شهادت 28/9/1361 حین ماموریت در پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه در کبودرآهنگ همدان

16- جهانگیر خسروی فرزند غلامرضا متولد 1343 شهادت 3/12/1361 پادگان شهید رستم پور اهواز استان خوزستان


17- علی مهدیزاده نراقی فرزند ابوالفضل متولد 1339 شهادت 22/1/1362 فکه استان خوزستان عملیات والفجر1

18- ابوالفضل عابدینی فرزند رحمت الله متولد 1345 شهادت 23/1/1362 فکه استان خوزستان عملیات والفجر1

19- مهدی اکبری فرزند اکبر متولد 1340 شهادت 24/2/1362 زبیدات عراق عملیات والفجر1

20-ابوالفضل شاطری فرزند غلامرضا متولد 1344 شهادت 14/5/1362 حاجی عمران پیرانشهر استان آذربایجانغربی-عملیات والفجر2

21- علیرضا نوروزی فرزندعباسعلی متولد 1346 شهادت 13/8/1362 پنجوین عراق عملیات والفجر4

22- حمیدرضا عابدینی فرزند علی اکبرمتولد 1345 شهادت 15/8/1362 پنجوین عراق عملیات والفجر4

23- حمیدرضا ابراهیمی فرزند علی متولد1341 شهادت 1/9/1362 پنجوین عراق عملیات والفجر4

24- محسن محمودی فرزند محمد متولد1344 شهادت 4/12/1362 جزیره مجنون عراق عملیات خیبر

25- سید محمد جوادی فرزند سید رضا متولد 1346 شهادت 18/12/1362 جزیره مجنون عراق عملیات خیبر

26- محسن عابدینی فرزند علی اکبر متولد 1346 شهادت 31/4/1364 جبهه شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه

27- محسن کمره ای فرزندعلی متولد 1345 شهادت 24/5/1364 چنگوله استان ایلام - پدافندی عملیات عاشورا 2

28- علیرضا قجری فرزند علی محمد متولد 1345 شهادت 1/1/1365 کردستان عراق - پدافندی عملیات والفجر 9

29- محمود ترابی فرزند علیرضا متولد1347 شهادت 28/6/1365 ارتفاع میمک مهران استان ایلام

30- علی اکبر مسلمی فرزند غلامرضا متولد 1348 شهادت 9/10/1365 مهران استان ایلام -عملیات کربلای5

31- احمدرضا مهدوی فرزند کاظم متولد 1342 شهادت 20/10/1365 حاجی عمران پیرانشهر استان آذربایجانغربی

32- مجید ترابی فرزند حسین متولد 1348 شهادت 21/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای5

33-سید حسین هاشمی فرزند سید ماشاءالله متولد 1342 شهادت 22/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای5

34-سید بهرام موسوی فرزند سید محمود متولد 1349 شهادت 24/10/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای5

35- مهدی قیومی فرزند سلطانعلی متولد 1349 شهادت 10/12/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای5

36- علی اکبر صادقی فرزند منوچهر متولد 1348 شهادت 12/12/1365 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای5

37- علی اصغر فروغی فرزند حسین متولد 1318 شهادت 21/1/1366 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای8

38- قاسم خاوه ای فرزند اکبر متولد 1348 شهادت 21/1/1366 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای8

39- مهرداد(محمد)حسینی فرزندعلی محمد متولد 1346 شهادت 21/1/1366 شلمچه خرمشهر استان خوزستان - عملیات کربلای8

40- محمد کاظمی فرزند رمضان متولد 1348 شهادت 31/1/1366 شلمچه خرمشهر استان خوزستان -عملیات کربلای8

41- محمد شوری فرزند موسی متولد 1337 شهادت 26/6/1366 محورمهاباد– سردشت استان آذربایجانغربی در مصاف با عناصر حزب منحله دمکرات کردستان

42- علی اصغر رحیمی فرزند علی متولد 1329 شهادت 7/7/1366 بمباران هوایی نیروگاه نکا استان مازندران توسط هواپیمای ارتش متجاوزعراق

43-غلامعباس کریمی فرزند حسین متولد 1347 شهادت 26/12/1366 حلبچه عراق عملیات والفجر 10

44- سید محسن هاشمی فرزند سیدحسن متولد 1346 شهادت 19/4/1367 ارتفاع سورکوه بانه و مریوان استان کردستان در مصاف با تهاجم ارتش عراق

45-حمید رضا رزاقی فرزند قنبر متولد 1347 شهادت 23/4/1367 رودخانه کُوزَران استان کرمانشاه

46- حمیدرضا انصاری فرزند حسن متولد 1344 شهادت 1/7/1367 منطقه عملیاتی دهلران استان ایلام - مفقودالجسد

47- بهرام قاسمی فرزند مظفر متولد 1328 شهادت 10/6/1368 بهمن شیر استان خوزستان - عملیات رزمایش بیعت

48- رضا مهرانی فرزند علی اکبر متولد 1340 شهادت 8/2/1375 بیمارستان آراد تهران دراثرمجروحیت جنگ تحمیلی

۰ نظر ۱۰ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۴۱
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook