سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۳۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است











ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۱۵ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۱۱
سلحشوران شهر نراق

صورت اختلافات کمپانی عرض شد ؛ صورت تمام محاسبات جناب کمپانی از اول الا حال در نراق نزد مرحوم والد(محمد جواد نراقی متوفی 1318 قمری فرزند حاج محمد مهدی) بود دیگر خود سرکار رسیدگی نمائید .
هر فقره را معلوم می فرمائید که از چه بابت است اگر این حساب را نروید و نرسید تمام محاسبات را باید قلم کشید دیگر یکشاهی نخواهد داد مگر اینکه سرکار تشریف ببرید با دستک هائی که این محاسبات را ثبت کرده اند و حضورا این حساب را برسید و تتمه را دریافت دارید .
عرض دیگر الحال را که مصدع می گردم مشغول آمد و رفت مردمی هستم(احتمالا فاتحه خوانی فوت پدر) .اولا عید شریف سرکار مبارک باشد و خداوند طول عمری به سرکار عنایت فرماید ؛ خداوند می داند که این عید به ما چه گذشته و می گذرد ؛ امیدوارم که حق جل جلاله سایه سرکار را از سر اینجانب کم و کوتاه نگرداند.

دوما و سوما بر عمر و عزت سرکار بیفزاید . خدمت جنابان مستطابان افتخارالحاج حاجی محمد جعفر و آقاعمه آمیرزا محمد و آقامشهدی رضای آقا عبدالمبین از قول جناب عمو و حقیر عرض عبودیت ابلاغ دارید و عرض کنید چون یوم عید است و نوعید داریم فرصت جواب تعلقه جات سرکارانرا نداریم ؛ کمال معذرت را از هریک بخواهید ان شاءالله از بعد درمقام جواب برمی آئیم . ولی اینقدر بدانید که عید سنگینی گرفتیم ؛ ده مَن برنج آب ریختیم در ساوجبلاغ هم فاتحه خوانی بسیار خوبی گرفته اند قریب پنجاه تومان خرج شده ؛ آمیرزاعباس هم در یوم چهارشنبه بیست و هشتم(1318 قمری) وقت غروب بسلامت وارد شدند سلام می رسانند .

از قول حقیر خدمت جناب آمحمدکاظم(احتمالا آقا محمد کاظم ناظم التجار نراقی فرزند آقا محمد جعفر متوفی 1303 شمسی)وآقامحمدصادق و آقامحمدعلی(محمدعلی فرزند آقا محمد کاظم متوفی 1301 شمسی) سلام برسانید . جناب آقامحمدعلی رسید چرم و غیره را مرقوم دارند .
والده عباس را سلام برسانید . فاطمه خانم را سلام برسانید . نورچشمان عباس ؛ عبدالحسین ؛ فتح اله ( مهدوی ها سه تَن از فرزندان معاون التجار فضل اله نراقی) را دیده بوسی نمائید.
کاغذهای نمره 408 را اینک ارسال نمودم چون آقامحمد روانه بود بایسته عریضه عرض نشد منتظر نباشید . والده سلام می رساند . زیاده براین فرصت ندارم همینقدر سرکار تعجیل در فرستادن چهارصد تومان کاشان و وجوهات مابین بفرمائید و بزودی تشریف بیاورید همدان که تمام امورات معطل است .
زیاده براین عرض نمی شود . باقی سلامتی سرکار را طالبم .
من جانب نعمت الله نراقی(برادرِ معاون التجار نعمت اله فرخزاد نراقی فرزند محمد جواد ابن حاج محمد مهدی ابن عبداله نراقی)
 نمره 49  در تاریخ ... شهر ذیقعده 1318(اسفند 1279)


سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نامه نعمت اله فرخزاد نراقی فرزند محمد جواد از همدان به برادرش فضل اله نراقی معاون التجار در نراق در ارتباط با اختلافات کمپانی 122 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۵ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۴
سلحشوران شهر نراق

آیین چاووش خوانی یکی از آیین هایی است که مردم  نراق در قدیم قبل از تشرف حجاج به خانه خدا و کربلای معلی و مشهد رضوی و بعد از بازگشت انجام می دادند.

البته قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ماه محرم الحرام هم افرادی در کوچه های شهر چاووش خوانی می کردند و فرا رسیدن این ماه ها را نوید می دادند. ولی در حال حاضر این آیین در میان مردم شهر نراق‌ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 روز عزیمت زائر به بیت الله الحرام
در روز عزیمت زائر به مکه ، مردم نراق و دوستان و آشنایان اطراف منزل او جمع می شدند و پس از رد کردن زائر از زیر قرآن ، چاووش خوانان نراق شروع به چاووش خوانی می کردند و مردم هم با ذکر صلوات و خداحافظی با زائر ، او را از منزل تا میدان اصلی شهر که در زمان قدیم یک میدان خاکی بود زائر را به سمت تهران بدرقه می کردند تا از آنجا به فرودگاه مهرآباد رفته و با هواپیما عازم جده شود .

 باز گشت زائران از بیت الله الحرام ونحوه استقبال از آنها
در موقع بازگشت زائران از خانه خدا، مردم خداجوی جهت استقبال از زائران به طرف باغی که به باغ مشهدی نام داشت و در محل تقاطع فعلی کمربندی نراق قرار داشت می رفتند و در آنجا تجمع می کردند تا زائران از راه برسند. چاووش خوانان کلا هر چند نفر که بودند در این جمع حاضر می شدند ومنتظر چاووش خوانی می گردیدند. به محض رسیدن ماشین زائران اولین چاووش خوان شروع به خواندن می کرد:
اول به مدینه مصطفی را صلوات
دوم به نجف شیر خدا را صلوات

سوم به علی و یازده فرزندش
بر صاحب ذوالفقار قنبر صلوات

البته این چاووش خواندن با آهنگ خاص ریتم ممتد همراه با جَح جَح انجام می گرفت.در آن زمان بلندگو وجود نداشت و چاووش خوانان با گذاشتن دست در بناگوش و با صدای کامل وآخرین نفس شروع به خواندن می کردند.
زائر یا زائرین که از ماشین پیاده می شدند میهمانان با اسفند دود کردن و دسته گل سنتی وسلام وصلوات ورود آنان را به شهر نراق خیر مقدم وگرامی می داشتند. دید وبازدید در یک فضای معنوی شروع می شد ومردم در حالی که دید وبازدید می کردند به سمت نراق حرکت می کردند وچاووش خوانان هم یکی پس از دیگری دم می گرفتند.
ایوان نجف عجب صفایی دارد
حیدر بنگر چه جایگاهی دارد

ای کعبه به خود مناز از روی شرف
جایت بنشین که هرکه جایی دارد

که گفته بر همه آیات که بر حبیب خدا ختم انبیاء صلوات

مردم هم با ذکر صلوات چاووش خوانان را همراهی می کردند.آن چه که بیشتر از همه در این اجتماع جلب توجه می کرد ابیاتی از ترکیب بند محتشم نراقی کاشانی بود که چاووش خوانان به آن استناد می کردند:

کشتی شکست خورده طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده به میدان کربلا

از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا

آگر چه شیعه شب و روز مستحق براتی
اگر که تشنه ای از جرعه ای زآب فراتی

اگر چشم شفاعت بر حسین (داری)
به روح پاک محمد(ص)نثار کن صلواتی

زائران به شهر می رسیدند وهر لحظه به تعداد جمعیت  اضافه می شد.همه می آمدند کوچک وبزرکـ ؛ زن ومرد، پیروجوان و از زائران استقبال می کردند و تا رسیدن به منزل آنها را بدرقه می کردند. در جلو درب خانه گوسفندی را برای قربانی آماده کرده بودند به محض رسیدن به خانه آخرین چاووش خوان با ذکر ابیاتی به چاووش خوانی پایان می داد و با ذبح گوسفند در جلو پای زائر مراسم خاتمه می یافت.

وِرد ما هست دائم الاوقات
به سر بریده صحرای کربلا صلوات

با ذکر آخرین صلوات بستگان ورود زائر را به خانه خیر مقدم می گفتند و یا چای و شربت وشیرینی از استقبال کنندگان پذیرایی می نمودند.  زائر هم بعدا با ولیمه دادن در منزل از اهالی محل پذیرایی می نمود.

اسامی عده ای از چاووش خوانان شهر نراق تا اواخر دهه چهل عبارتند از :

مرحوم سید جمال موسوی فرزند سید محمد

مرحوم حسن کاظمی فرزند رضا

مرحوم حبیب اله حسنی فرزند شکراله

مرحوم بهارعلی مداحی فرزند شِکَرعلی

مرحوم سلطانعلی قاسمی فرزند علی

مرحوم محمدعلی توکلی فرزند مهدی

مرحوم غلام حسین قاسمی نراقی فرزند کریم

مرحوم نوروز یوسفی فرزند عباس


آخرین بازمانده چاووش خوانان سنتی نراق مرد با اخلاص آقای عباس کریمی فرزند شکراله است .

شما خواننده محترم نیز ضمن صلوات به روح پاک ذاکرین اهل بیت اگر نامی از قلم افتاده را اطلاع دهید .

سایت سلحشوران شهر نراق از محقق ؛ نویسنده و  پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آقای حاج مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این نوشتار قدردانی می نماید .

۱ نظر ۱۴ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۰۳
سلحشوران شهر نراق

مبلغ بیست و شش تومان و پنجهزار(نصف سیزده تومان و دو و نیم ریال) رایج خزانه سلطان ناصرالدین شاهی به موازی بیست و شش نخود از مال جناب افتخارالحاج حاج محمد رضا خلف مرحوم حاج عبدالهادی تاجر نراقی ثابت و لازم است شرعا بر ذمه و رقبه آقای ..... عبدالفتاح خلف مرحوم حاجی محمد ولی تاجر نراقی که ان شاءالله تعالی از حالتحریر الی انقضاء مدت سه ماه کامل هلالی او را کارسازی نمایم و عذری که خلاف شرع انور اقدس محمد صل الله علیه و آله بوده باشد نیاورم این چند کلمه بر سبیل ...... نامچه قلمی گردید .
و کان ذالک التحریر بیست و ششم شهر ذی الحجه الحرام سنه 1286
26 ذیحجه 1286(برابر 9 فروردین 1249)

مجددا در ازای سه تومان محمدشاهی تجدید معامله شد الی انقضای مدت ششماه بمبلغ بیست و نه هزار که اصلا و فرعا سی و یکتومان و نه هزار در بیست و سیم شهر رمضان 1288  ان شاءالله تعالی کارسازی شود .
تحریرا بیست و سوم شهر ربیع الاول 1288( 12 تیر 1248)
مُهر محمد فتاح

تجدید معامله شد از حال التحریر الی مدت ششماه بمبلغ بیست و ششهزارو ..... دهشاهی بتاریخ بیست و سوم شهر ربیع الاول 1287(برابر 2 تیر 1249) که اصلا و فرعا بیست و نه تومان و یکهزار می باشد و چهارده شاهی .... مُهر محمد فتاح
تجدید معامله از حال التحریرالی انقضای مدت شش ماه بمبلغ بیست و نه هزار و سه شاهی بتاریخ بیست وششم شهر رمضان المبارک 1287(برابر 29 آذر 1249) که اصلا و فرعا سی تومان و هیجده شاهی می باشد که ان شاءالله تعالی در راس موعد کارسازی شود .
مُهر محمد فتاح
امهار .عبدالراجی محمدجعفر
العبد محمدجواد
عبد محمد مهدی ابن محمدجعفر
غلامرضا

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی حواله پول توسط حاج محمدرضا فرزند حاج عبدالهادی تاجر نراقی به عبدالفتاح فرزند محمد ولی تاجر نراقی در بیش از یک قرن و نیم سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۴ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۳
سلحشوران شهر نراق

شیرمرد نراق ؛ روحانی جلیل القدر حجت الاسلام آقاعلی نراقی فرزند میرزا محمد حسین مجتهد نراقی از قهرمانان و مبارزان با ظلم و جور بر علیه نایبیان کاشان از جمله نایب حسین خان کاشی و فرزندان جنایت پیشه اش همچون ماشاءاله و علی بود که با توطئه عوامل جنایتکار این گروه یاغی و دزد  سال ١٣٣١ هجری قمری به شهادت رسید .

شهید آقاعلی نراقی

نایبیان از جمله طوایف لُر بیرانوندی بودند که در زمان نادرشاه افشار به کاشان تبعید و در محلّه پُشت مشهد کاشان سُکنی گزیدند . چند سال بعد از شهادت این سلحشور نراق در اثر پی گیری های ممتد مادر قهرمانش بقایای پیکر آقاعلی نراقی از چاه منطقه دوک خارج و در آرامگاه خانوادگی در مسجد و مدرسه آقابزرگ نراقی در کاشان خاکسپاری گردید .

یکی از فرزندان شهید به نام عباس نراقی کمتر از هفت سال داشت که پدرش به شهادت رسید . عباس بعد به حزب منحله توده وابسته شد .
ماشاالله خان مشهور به سَردار کاشی یکی از فرزندان نامرد نایب حسین کاشی  تاریخ ٧ شهریور ١٢٩٨ شمسی به دار آویخته شد و آقا احمد مدیر نراقی یکی از برادران ارزشمند شهید آقا علی نراقی در میدان توپ خانه تهران شاهد مجازات یکی از قاتلین اخوی اش بود .

متاسفانه معدود نویسنده های کاشانی اخیرا تلاش نموده اند جنایت و خیانت های  بیشمار یک دهه حکومت ظالمانه نایبیان را سرپوش گذاشته و چند اقدام مثبت خبیث ترین جانیان تاریخ را  برجسته نمایند.
ساخت گلدسته های حرم سلطانعلی ابن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال با پول های دزدی از جیب انسان های شریف مطلبی نیست که در تاریخ قابل دفاع باشد و به این نویسنده ها تذکر می دهیم در تاریخ دستکاری ننموده و جنایت بر علیه مردم را توجیه نکنند. همین شهادت آقا علی نراقی و خون نابحق ریخته اش تقاص نایبیان را در آورد. پس از یک قرن این جنایت ها از حافظه تاریخ و مردم نراق و کاشان پاک نشده است. 

 حسن اعظام الوزراه قدسی از رجال دوران قاجاریه در خاطرات خود، ماجرای اعدام ماشااله خان سَردار را چنین روایت می کند :

... هنگامی که وثوق الدوله توانست رضایت انگلیسی ها را مبنی بر پایان دادن حمایت آنها از ناییبان جلب نماید ماشاله خان کاشی با حیله و ترفند به تهران فراخوانده شد و موجبات اعدامش فراهم گردید. اگر چه پدرش، نایب حسین کاشی او را از این اقدام باز می داشت اما قول ازدواج با دختر مجلل الدوله که دختری وجیه و تحصیل کرده بود و دیگر وسوسه رجال شدن باعث سر به دار دادن سردار شد.
ماشااله خان با یکصد سوار زُبده در شاه عبدالعظیم توقف نمودند و او با چند نفر از نزدیکانش مهمان شخصی به نام حاج قنبر از صاحب نفوذان تهران شدند و قبل از آنکه بتواند به سوی لرستان فرار کند در باغی در قلهک به دستور وثوق الدوله دستگیر شد.

شهید آقاعلی نراقی

"چون فوق العاده علاقه مند بودم از توقیف ماشااله خان و عاقبت او مطلع شوم، در تعقیب آن برای ملاقات با اشخاص وارد به این جریانات بیرون آمده، درب وزارت داخله برخوردم به یکی از رفقا. اظهار کرد: فردا صبح ماشااله خان را به دار می زنند. من دیگر به وزارت داخله نرفتم، رفتم بازار به ملاقات دو سه نفر از تجار کاشانی و خبر را به ایشان دادم. فردا صبح زود رفتم توپ خانه که آن وقت شهربانی در آن جا بود عده ای از کاشی ها کم و بیش آمده بودند که یکی از آن ها آقا احمد مدیر نراقی بود که برادرش آقا علی امام که مردی ملا و پیش نماز مسجد گنبد بود، شب در حال رفتن به منزل خود به دستور نایب حسین و ماشااله خان کشته می شود در آن جا با چند نفر از بستگانش حاضر بودند و روز انتقام را می دیدند.

در صورتی که دار هم آماده برای بلعیدن غذای خود در حال انتظار دیده می شد، رفته رفته جمعیت زیاد شد. من خود را رسانیدم درب شهربانی که پاسبانی ایستاده بود و نمی گذاشت کسی وارد دالان شهربانی گردد. از در که وارد دالان می شدی در دو طرف چند اتاق بود. در اتاق دوم، دست راست، ماشااله خان با عبا نشسته بود. ولی معلوم بود دیگر توانایی خود را از دست داده است.

 بعد از پهلوان رضا ماشااله را آوردند. ولی چهار نفر پاسبان از دو طرف بازوهایش را گرفته بودند که قادر به حرکت نبود. در واقع تا آمدن پای دار از بین رفته بود. پای چهارچوبه او را بلند کرده، روی چهارپایه قرار داده و طناب به گردنش انداخته و بالا کشیدند. ولی مدتی بالای دار بود. تقریبا تمام فضای میدان از جمعیت پر بود و می توان گفت اکثریت جمعیت مردم از زن و مرد کاشان و نطنز و قمصر بودند که شادی می کردند."

(خاطرات من یا تاریخ صد ساله ایران، حسن اعظام قدسی، اعظام الوزاره، ص۵۹۲)

۱ نظر ۱۳ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۰۳
سلحشوران شهر نراق

۱۳۳۰/۳/۲۰
در تاریخ ۳۰/۳/۲۰ بمنظور برگزاری اجاره مستغلات شمس السلطنه نراقی ( موقوفه متصرفی اداره اوقاف محلات واقع در نراق) که عبارتست از همگی و تمامت دَکاکین بازار و ششدانگ تیمچه با جمیع ملحقات از ممر و مدخل و غیره از تحتانی و فوقانی که طویله های داخل و خارج و دَکاکین طرفین بازار ابتداء بازار تا انتها و دکاکین خارج از بازار دائر و مخروبه آنچه مورد وقف است و یکباب دکان واقع در محله بالا و کارخانه آجرپزی و کارخانه صابون پزی مخروبه کائنا ماکان مورد پلاک

۴/۱۳۰۷ تا ۱۳۱۲ و ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۶ و شماره ۲۹۳ تا ۲۹۷ و ۱۴۱۵ و۳۱۰ تا ۳۱۴ و ۲۹۱ و ۲۷۸ و ۱۴۲۴ و ۱۲۵۹ و ۱۳۸ و ۱۴۱۳ و ۱۴۱۴ و۹۳۴ و ۹۹۲ و ۳۴۶ و ۹۳۰ و ۳۷۸ و ۱۳۱۳

فرعی واقعات در قصبه نراق قطعه ۷ حوزه ثبت محلات از پلاک شماره ۴۲۲۴ اصلی که موارد اجاره تماما به تصرف مستاجر داده شده و یکباب دکان حلوائی و سابقا به اجاره آقای ماشاالله عضائی(فرزند استاد حسین) بوده جلسه مزایده حضوری از لحاظ حفظ منافع موقوفه در مقر فرهنگ‌ نراق تشکیل و آقایان امضاء کنندگان زیر بعنوان کارشناس و معتمد محل در جلسه دعوت شدند .

Image result for ‫ماشاالله عضایی‬‎

مرحوم کربلایی ماشاالله عضایی

ضمنا آقای ماشاالله عضائی مستاجر سابق نیز حضور بهمرسانیده پس از مذاکرات کافی آقایان کارشناسان متفقا مال الاجاره سالیانه مستغلات مزبور را به میزان 2000 ریال تعیین و برای تعیین مستاجر داوطلب مذاکره گردیده در نتیجه آقای ماشاالله عضائی نامبرده حاضر گردید مستغلات مورد بحث را بمدت سه سال از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۳۰ لغایت اسفند ۱۳۳۲ به قرار سالی دو هزار ریال اجاره نماید که مال الاجاره را هر سال در به دو قسط مساوی در اول شهریور و آخر اسفند هر سال پرداخت نماید .
چون داوطلب دیگری نبود پیشنهاد آقای ماشاالله عضائی  نیز به صلاح و صرفه وقف بود لذا با پیشنهاد نامبرده موافقت گردید که پس از جلب موافقت اداره اوقاف نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام گردد و نیز آقای عباس عضائی بشناسنامه شماره ۱۴۶۹ را بضمانت معرفی نمود در پایان کلیه هزینه های متصوره مربوط به مستغلات از هر جهت بعهده مستاجر خواهد بود . توضیحا هزینه برف روبی بعهده موجر است .
 این صورتمجلس در چهار نسخه تنظیم که دو نسخه آن بمنظور جلب موافقت و تصویب به اداره مطبوع تسلیم گردد.
نماینده اوقاف حسین شریفی
 
امضاء گواهان :

شیخ عباس جعفری(فرزند شیخ صادق)
منصور قاسمی(فرزند محمد)
احمد قطبی(فرزند نصراله)
حسین غفاری(فرزند عبدالباقی)
حسن مهدوی(فرزند محمد ابراهیم ابن حاج میرزا کوچک)
ماشاالله عضائی مستاجر
عباس عضائی(فرزند ماشاءاله) ضامن

نماینده فرهنگ نراق عامری( مرحوم حاج قدرت الله عامری فرزند محمود اهل روستای بَقَم از توابع شهرستان اردستان استان اصفهان و همسرش حاجیه فرخ خانم رئوفی فرزند میرزا حبیب الله ابن حاج محمد صادق ابن حاج اسدالله تاجر نراقی اهل شهر نراق)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نحوه اجاره مستغلات بازار موقوفه طلعت نراقی(شمس السلطنه نراقی) و یکی از مستاجرین عمده آن ماشاءاله عُضایی در 68 سال پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۳ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۹
سلحشوران شهر نراق

به کوه اُل که نشان دیار من است
سلام باد که پیوسته افتخار من است
به دامنش در و دشتی است سبز و خرم و شاد
که آب صافی آن شهد خوشگوار من است

رقم زده فلکش بر جبین گذشت زمان
که از روند زمان نقش پایدار من است
به هیبتی که بدامان کشیده خاک نَراق
نهفته قصه پیوند استوار من است

ز باغ لاله که در دل دمیده فصل بهار
توان شناخت که مشتاق بی قرار من است
به صخره های سِترگی که در میان دارد
حکایت دل سنگین روزگار من است

به آتشی که شبانان برآن بر افروزند
زبان شوق و لهیب دل فکار من است
به ابر و باد و مه و خور به طعنه خنده زند
که تا قیام قیامت جهان به کام من است

برون کشیده سَر از خاک و بر فلک اندام
عقاب عرشم و شیر فلک شکار من است
برون نمی رود از دل هوای منظر اُل
که یاد عهد جوانی و یادگار من است

سلام من همه بر آشنا و سال و زمان
به اُل که آینه دار دیار و یار من است
به باغ طبع نراقی بهار گو نرسد
بهار منظر اُل را نما بهار من است

شادی روح مرحوم امیر مسعود نراقی صلوات
۰ نظر ۱۲ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۰۵
سلحشوران شهر نراق

و بعد   حاضر آمد در عالی محفل شرع مطاع عالیحضرت آقا محمدعلی خلف مرحمت شان فخرالحاج حاجی سلیمان نراقی و دانسته و فهمیده بیع نمود و بفروخت به بیع لازم جازم صحیح شرعی در حالت مایصح عنه الاقاریر الشرعیه به عالیقدر آقا غلامرضا خلف الصدق آقا محمد حسن ولد مرحوم آقا ابراهیم آقاجعفر نراقی همگی و تمامی دو قطعه زمین اطراف که مشهور است به زمین کلوی ترم ها واقعه در دشت روکیه در پشت باغ غلامعلی شهره که محدود است به حدود اربعه ذیل السطر که تخمینا هفت قفیز(واحدی برای اندازه گیری زمین و هر قفیز برابر با 313 متر مربع می باشد) می باشد .
حدّی به زمین خود بایع موصوف.
حدّی به زمین سیّد احمد شبان.
حدّی به زمین ورثه مرحوم آقا محمدعلی ابن مرحوم آقا یوسف.

به مبلغ معیّن شش تومان فَض(تقسیم کردن و پراکندن چیزی را بر قوم) روپیه جدیدالضرب ناصرالدین شاهی از قرار ده عدد یکتومان رواج و عددی یکمثقال موزون مقبوض حین العقد و صیغه جاری شد و شرائط صحت به عمل آمد و ثمن موصوف تاما کاملا نقد فی المجلس از قبل مشتری مرقوم واصل و عاید بایع مرقوم گردید .
و به وصول تمامی مال المبایعه معترف شرعی شد و بینهما فعلا رعایت قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف و سایر شروط صحت در معامله و اسقاط کافه خیارات موجبه فسخ سیما خیارالغبن ولو کان فاحشا والزام شرعی بر بایع مزبور که احیانا چنانچه مبیع مرقوم مستحقا للغیر برآید در هر صورت خود بایع از مال خود از عهده جمیع غرامات شرعیه آن برآید و معمول و مرعی شد .
تحریرا دوازدهم شهر ربیع المولود من شهور سنه 1312 مطابق اود ئیل(سال گاو)
12 ربیع الاول 1312(برابر 22 شهریور 1273)
اعتراف بمارقم فیه
مُهر الراجی آقا میرزا
اعترف بما رقم فیه
مُهر الراجی محمدکاظم
مُهر عبد محمدعلی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی فروش دو قطعه زمین در دشت روکیه توسط محمد علی فرزند حاج سلیمان نراقی به غلامرضا فرزند محمد حسن ابن ابراهیم ابن جعفر نراقی در 129 سال پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۲ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۴۳
سلحشوران شهر نراق

 از بین شهدای والامقام شهر نراق دو طلبه حوزه علمیه در مقطع دفاع مقدس به شهادت رسیدند :

محمدرضا رمضانی فرزند غلام علی متولد ١٣۴٢ تاریخ ٢خرداد ١٣۶١ طی عملیات الی بیت المقدس در جبهه خرمشهر استان خوزستان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهداء نراق آرام گرفت .


حسن کرباسی فرزند علی متولد ١٣۴٨ تاریخ ٢١ فروردین ١٣۶۵ در پدافندی عملیات والفجر ٨ و فتح بندر فاو عراق به شهادت رسید و پیکر گلگون وی در گلزار شهداء نراق خاکسپاری گردید .

 همچنین دو روحانی معزز که در پیروزی انقلاب و در جبهه های غرب و جنوب سلحشورانه در مقابل تجاوز ارتش بعث عراق مقاومت کردند و سابقه درخشان در دفاع مقدس داشتند به رحمت خدا پیوستند :


حجت الاسلام سید ابوالفضل بابایی فرزند سید رضا متولد ١٣۴٢ از چهره های فعال انقلاب و با ٣١ ماه سابقه حضور موثر در دفاع مقدس تاریخ ٢٢ مهر ١٣٧٢ در اثر سانحه تصادف در محور قم - دلیجان بدرود حیات گفت و در وادی السلام نراق خاکسپاری گردید .

حجت الاسلام علی اکبر حیدری نراقی فرزند حسین متولد ١٣٣۵ از نیروهای شاخص در پیروزی انقلاب و از نیروهای کارآمد در دفاع مقدس و همچنین ١٧ سال امام جمعه شهر نراق را بر عهده داشت که تاریخ ١٩دی ١٣٩۴ در اثر ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکرش در وادی السلام نراق دفن گردید .


به روح  مطهر و پاک آنان صلوات نثار می کنیم .

۱ نظر ۱۱ شهریور ۹۸ ، ۱۷:۴۳
سلحشوران شهر نراق

وزارت داخله
اداره جنوب دائره
نمره 482
مورخه 27 حَمَل(بَره) 6 شهر رجب 1336
27 رجب 1336(برابر 17 اردیبهشت 1297)

آقای معاون التجار(فضل اله نراقی فرزند محمدجواد)  و سایر اهالی نراق از شرحی که راجع به استعفای صمصام السلطان حاکم محلات نوشته بودید اطلاع حاصل نمود . مشارالیه بواسطه کسالت مزاج تقاضای معافیت کرد و پذیرفته شد .
وزارت داخله در نظر دارد شخص لایقی را برای حکومت آنجا انتخاب نماید که به حُسن کفایت خود موجبات امنیت و انتظام(سامان دهی) محل را تدارک کند .
مُهر وزارت داخله(در تهران)

بازخوانی ارسال کننده پاکت نامه :
وصول 22 رجب 1336(برابر 12 اردیبهشت 1297)
مُهرهای پشت پاکت به نام وزارت داخله و پُست تهران

 بازخوانی دریافت کننده پاکت نامه :
وزارت داخله
محلات
نمره 482
آقای معاون التجار(فضل اله نراقی فرزند محمدجواد) و سایر اهالی نراق

مُهرهای روی پاکت به نام اداره پُست محلات و نراق

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی پذیرش استعفای میرزا محمودخان صمصام السلطان حکمران محلات توسط وزارت داخله تهران و اطلاع به معاون التجار نراقی 104 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۱ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۴۴
سلحشوران شهر نراق

با انقلابی مملو از نور خدایی
با یاد آن آلاله های کربلایی

آغاز شد شعرم به نام انقلابم
من ذره ای بودم که حالا آفتابم

ما وارثان خون یاران حسینیم
با یاد آن دریادلان در شور و شینیم

ما اُلفتی دیرینه با پرواز داریم
در سینه از معراج صدها راز داریم

ما با شهادت راه خود را باز کردیم
ما با عصای پیرمان اعجاز کردیم

با این فداکاریِ یاران خمینی (ره)
ثابت قدم ماندیم در راهی حسینی (ع)

ما تا همیشه حامی مستضعفانیم
فریاد محرومان دنیا را دهانیم

با سنگ مذهب ما اگر تکفیر گشتیم
با هرشکست آیینه گون تکثیر گشتیم

با عشق بانوی حرم از جان گذشتیم
تا پای جان از عهد خود ما برنگشتیم

امروز هم بر قله های انقلابیم
آماده ی جشن بزرگ آفتابیم

تا رهبری همچون علی را نیز داریم
کی غصه از سرمای این پائیز داریم؟

نه اینکه تنها جمعه ها را بی قراریم
ما هفت روز هفته را در انتظاریم

در انتظار انقلابی که جهانی است
مقصود الله است و این دنیا نشانی است

 مهدی یوسفی فرزند عباس اهل شهر ادبا و صلحا نراق
۰ نظر ۱۰ شهریور ۹۸ ، ۱۷:۲۲
سلحشوران شهر نراق

درتاریخ جمعه ۱۳۲۷/۳/۲۱ نیم ساعت قبل از ظهر طبق دعوت قبلی شماره ۵۲۲ جلسه مزایده حضوری برای تشخیص درآمد سالیانه سه طاق و نیم قنات نو شهره موقوفه حاج عبدالباقی مورد تصدی حاج عبدالله محمدی(فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی) که در ابتداء سال تشخیص درآمد شده بود از قرار سالی سه هزار ریال برای اینکه خشکسالی بود و اخیرا در اثر باران های متوالی آب زیاد شده و کارشناسان درآمد را زیادتر تشخیص داده با حضور آقای ثابتی اشرف نماینده فرهنگ شهرستان محلات و معتمدین محل بشرح امضاهای زیر در دفتر فرهنگ تشکیل و در نتیجه چون آقای قدرت الله عامری بشناسنامه شماره ۳۴۱۶ اردستان منحصرا داوطلب شده از قرار سالی ده هزار ریال اجاره نمایند مشروط بر اینکه مال الاجاره هرسال را ششماه قبل از برداشت محصول بعبارت ... در اول فروردین هر سال مبلغ ده هزار ریال نقد بوسیله اداره اوقاف به متصدی نامبرده بپردازد .

علی هذا چون داوطلب دیگری نبود با پیشنهاد آقای قدرت الله عامری موافقت بعمل آمد که سه طاق و نیم قنات و مبذر(اسراف کننده) ۱۶ مَن به وزن شاه زمین مزروعی واقع در میان لای نراق مورد پلا‌ک ۴۲۲۴/۱۶۸۵ را از اوّل مهر ماه سال جاری ۲۷ لغایت سه سال خورشیدی از قرار سالی ده هزار ریال اجاره نمایند مشروط بر اینکه اولا کلیه هزینه های مورد اجاره از مالیات مزایده و مالیات و هر نوع عوارض دیوانی و غیره و همچنین آفات ارضی و سماوی بعهده مستاجر بوده و در ثانی مال الاجاره هر سال را در اول فروردین ماه نقدا بوسیله اداره اوقاف بمتصدین بپردازند طبق شرائط و مقررات قانونی و معرفی ضامن در دفتر رسمی اجاره نمایند و ختاما تعهد نامه رسمی شماره ۲۱۶۸ مورخ ۱۳۲۶/۱۲/۰۳ صادره از دفتر رسمی ۹ جاسب از درجه اعتبار ساقط و اداره اوقاف و همچنین متصدی نامبرده سند مزبور را لغو نمودند .

نماینده فرهنگ نراق بیان الحق(شریف بیان الحق اصفهانی فرزند زین العابدین)
امضای آقای حاج عبدالله محمدی متصدی وقف(فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی)
امضاء آقای قدرت الله عامری مستاجر(فرزند محمود اهل بَقَم اردستان)
آقای رضا امینیان(غلامحسین خان معاون الممالک)
آقای حسین یوسفی(فرزند محمد یوسف)
آقای غلامحسین نراقی(فرزند میرزا احمد خان یا غلامحسین خان نراقی فرزند حاج محمد خان)
امضاء رئیس پست و تلگراف نراق غفاری(محمدباقر غفاری فرزند ...(همسرش ... تیموری فرزند میرزاجواد)
 آقای رئوفی (محمد رئوفی فرزند حبیب اله)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی سند 71 ساله در خصوص مزایده سه طاق و نیم قنات نو نراق موقوفه حاج عبدالباقی مورد تصدی حاج عبداله محمدی جهت اجاره قدرت اله عامری سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۱۰ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۳
سلحشوران شهر نراق

دکتر فتانه نراقی از مدرسین معماری های داخلی و صنعتی دانشگاه هنرهای زیبا بود . همسرش محمد امین(داریوش) میرفندرسکی متولد ۴ آذر ١٣٠٨ فارغ التحصیل دانشکده معماری دانشگاه دولتی فلورانس ایتالیا و تجربه های آموزش در دانشکده های انگلستان ؛ ایتالیا و ایران را داشت. میرفندرسکی دهه ۴٠ از دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا بود .

دکتر فتانه نراقی و داریوش از بهترین شاگردان پروفسور فلورانسی لئوناردو ریچی بودند که شهرت جهانی داشت . فتانه نراقی که اصالت اجدادش از شهر نراق می باشد با میرفندرسکی یک زوج کامل عاشقانه ای از جهت فرهنگی و هنری بودند .

محمدامین(داریوش) و فتانه نراقی که تز دکترای دانشکده ی فلورانس را در باره ی بازسازی سر پل تجریش داده بودند، چند سال بعد هم با دقت و هنر بسیار، با یک اکیپ کامل از همکاران پروژه ی ارسباران را طراحی کردند، یا باغ شهر یکی از محله های ساری را با شرکت مردم محل به مدت چهار سال طراحی کردند و به تصویب سازمان مسکن و شهرسازی رساندند، که وزیر وقت درباره ی این طراحی شهری گفته بود از آنچه انتظار داشته بیشتر است و خودش به عنوان یک پروژه ی پیلوت کلنگش را می زند .

پروژه ارسباران

همسر نراقی به نام محمدامین میرفندرسکی فرزند میرزا سیّد جواد خان تاریخ ٢٣ خرداد ١٣٨۸ فوت و در قطعه ٨٨ ردیف ١۴١ شماره ٣٢ بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

۲ نظر ۰۹ شهریور ۹۸ ، ۱۷:۱۲
سلحشوران شهر نراق

قبول اجاره صحیحه نمود عالیقدر آقا حسین اکبری فرزند آحبیب الله اکبری نراقی از آقای میرزا عبدالکریم احمدی نراقی همگی و تمامی یکباب دکان واقع در بازار ؛ حدّی به دکان آب انبار ؛ حدّی به دکان آقای رئیس پست و تلگراف ؛ حدّی به خانه کربلائی علی طالبی نراقی ؛ حدّی به شارع عام ؛ از حال تحریر الی انقضای مدت دو سال تمام دیگر به مال الاجاره مبلغ هشت تومان که عبارت از هشتاد ریال بوده باشد کارسازی دارد و عذری که خلاف شرع انور بوده باشد نیاورد .
و کان ذالک تحریرا فی بتاریخ اول فروردین 1322
امضاء حسین اکبری
مراتب متن مورد گواهی است
اقرار بمراتب متن نمود
 امضاء حاج عباس مهدوی( فرزند حاج محمد ابراهیم ابن حاج میرزاکوچک)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی اجاره یک باب مغازه در بازار شمس السلطنه نراق توسط حسین اکبری فرزند حبیب اله به میرزا عبدالکریم احمدی فرزند حبیب اله سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۹ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۳
سلحشوران شهر نراق

نان همواره به عنوان قوت غالب و نیز برکت سفره، از جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم ما برخوردار است و بر اساس آموزه های دینی نان دارای حرمت، و برکتی الهی است و درباره نان احادیثی از ائمه اطهار علیهم السلام داریم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه در حدیثی می فرمایند؛ «فَاِنَّ الْخُبْزَ مُبارَکٌ اَرْسَلَ اللَّهُ لَهُ السَّماءَ مِدْراراً وَلَهُ اَنْبَتَ اللَّهُ الْمَرْعَی وَبِهِ صَلَّیْتُمْ؛ نان مبارک است. خدای بزرگ برای [به دست آمدن ] آن، آسمان را فرستاد که بسیار ببارد، و به خاطر نان زمین را رویاند. و به وسیله نان است که می توانید، نماز بخوانید.».

 لیست شاطرها ؛ شاگردان نانوائی ؛ خبازهای داخل شهر نراق از آغاز تا کنون
1- مرحوم شاطر قاسم فرزند آقا عبدالکریم خیاط بر اساس اسناد بازخوانی شده قدیم بیش از 160 سال پیش در نراق شاطر بوده

2- مرحوم شاطر حسین فرزند حسن ابن ملا محمد تقی نراقی بر اساس اسناد بازخوانی شده قدیم در یک قرن و نیم ؛ ساکن در محلّه چاله ماه جَبین در نراق شاطر بوده

3- مرحوم شاطر عبداله نوروزی فرزند غلام رضا شاغل در نانوائی سنگکی بازار موقوفه مرحومه طلعت(شمس السلطنه) نراقی در دهه 20

4- مرحوم مشهدی کریم نراقی فرزند ... – به همراه فرزندان به محلات کوچ نمود(پدربزرگ آیت اله محمدرضا توسلی)

5- مرحوم محمود توسلی نراقی فرزند کریم – خبازی را در محلات ادامه داد(عموی آیت اله محمدرضا توسلی)

6- سلطان علی توسلی نراقی فرزند کریم– خبازی را در محلات ادامه داد(عموی آیت اله محمدرضا توسلی)

7- مرحوم عباس توسلی نراقی فرزند کریم( رحلت سال 1354 پدر مرحوم آیت اله محمدرضا توسلی رئیس دفتر آیت اله سید روح اله خمینی ره)

8- مرحوم تقی کریمی فرزند رضا ابن کریم مشهور به تقی شاطر

9- مرحوم شیخ غلام جعفری(شاطر غلام) فرزند شیخ احمد

10- مرحوم سید محمد موسوی فرزند آقامیر ابن سید صادق

11- مرحوم سلطان علی مرادی فرزند نصراله(1338 – 27 مهر 1381)

12- مرحوم علی رمضانی فرزند غلام علی(1345 – 30 بهمن 1393)

13- مرحوم نصرالله محمودی (فاطمه ایی) فرزند محمد

14- مرحوم سید مرتضی باشی فرزند سید عباس(1344 – 22 بهمن 1364)

15- مرحوم محمد سبزه ای فرزند ... شاطر نانوایی سنگکی

16- مرحوم امراله مجیدی فرزند علی

17- مرحوم نصراله مجیدی فرزند علی(پدر شهید)

18- رمضان کمره ای فرزند حسین

19- علی کمره ای فرزند رمضان

20- رضا کمره ای فرزند رمضان

21- رضوان کمره ای فرزند قاسم

22- امیرحسین کمره ای فرزند قاسم

23- اصغر جعفری فرزند امیرقلی

24- محمود جعفری فرزند محمد

25- احمد جعفری فرزند محمد

26- غلام رضا جعفری فرزند محمد

27- شکراله شریفی فرزند اسماعیل

28- سید جواد خدا بخشی فرزند سیدعباس (نوه ماشاالله رزاقی)

29- سلطان علی حمیدی فرزند حیدر

30- مرتضی(موسی) خاکی فرزند ابوالفضل

31- نجات عابدی فرزند کمال

32- صباح شریفی فرزند ...(اهل خوزستان)

33- سید نصرالله حسینی نژاد (باشی) فرزندابراهیم

34- سید یونس موسوی فرزند سید شهرام

35- امیدعلی جان زاده فرزند ...(اهل شمال)

36- علی رضا ابیاتی فرزند محمد

37- ایرج فیروزی فرزند غلام رضا

38- سید جواد باشی فرزند سید مصطفی

39- سید محسن حسینی فرزند سید حسین

40- سید محمدرضا هاشمی فرزند سید علی

41- سید تقی سعیدی نیا فرزند سید رضا

42- جعفر حبیبی فرزند محمد

43- مرحوم سید محسن هاشمی فرزند سید اکبر( پدربزرگ سید ماشالله و سید مصطفی هاشمی فرزندان سید عباس)


44– نفر بعدی را شما بفرما

 معرفی شاطرهای خانم ؛ شاگردان نانوائی زنانه داخل منازل و تنورهای محلی شهر نراق از آغاز تا کنون

1- مرحومه عزت بحرینی فرزند عبدالباقی همسر ابراهیم فروغی
2- مرحومه عصمت جوادی فرزندسیدرضا همسر سید جواد جوادی
3- مرحومه بلقیس حبیبی فرزند عباس همسر مرحوم یوسف صالحی
4- مرحومه عزت حبیبی فرزند عباس همسر مرحوم رحمت الله قجری
5- مرحومه شهربانو نبئی فرزند ... همسرمرحوم سید مهدی موسوی
6- مرحومه فاطمه نبی زاده فرزند عزیزالله همسر مرحوم یوسف نبی زاده
7- مرحومه صغری سلیمانی فرزند اسماعیل همسر صفر جوادی
8- مرحومه زیور اشرفی فرزند خسرو همسر مرحوم رضا رزاقی
9- مرحومه زیور خسروی فرزند محمد همسر مرحوم غلامحسین خسروی
10- سیده فاطمه(آغابیگم) موسوی فرزند سید ماشاالله همسر علی رزاقی
11- سید خانم آغا باشی فرزند سید کاظم همسر مرحوم محمد علی آقایی
12- مرحومه عزت فلاحتی فرزند رضا همسر رحمت الله صادقی
13- مرحومه رقیه عابدینی فرزند قاسم مادر مرحوم علی عابدینی
14- مرحومه سلطنت قجری فرزند محمد همسر آقای قربانعلی لطفعلی
15- مرحومه صاحب ... فرزند .... همسر غلام لطفعلی
16- مرحومه صنعت عابدی فرزند حسین همسر مرحوم رمضان قجری
17- مرحومه طلعت یوسفی فرزند غلامحسین همسر مرحوم عباس کمره ای
18- ماشال خانم خسروی فرزند محمد همسر حسین خسروی
19- مرحومه ستاره جعفری فرزند غلام همسر مرحوم محمدعلی حمزه ای
20- صغری جعفری فرزند غلام همسر مرحوم حسین کمره ای

تاثیر سوخت های چوب و فضولات دامی در عفونت تنفسی

21- مرحومه فاطمه کمره ای فرزند ... همسر رحمان مجیدی
22- مرحومه خانم سلطان قجری فرزند... همسر رضا شریفی
23- مرحومه ماشال خانم عظیمی فرزند عبدالرسول همسر علی حیدری
24- مرحومه کشور اسماعیلی فرزند رمضان
25- مرحومه ماشال خانم رمضانی فرزند ... مادر غلامعلی رمضانی
26- مرحومه گوهر ترابی فرزند تقی همسر احمد ترابی
27- سکینه کاظمی فرزند حسین همسر نصرالله ترابی
28- مرحومه خانم قجری فرزند حبیب الله همسر مرحوم امیرقلی جعفری
29- مرحومه پری جعفری نراقی فرزند غلام همسر مرحوم رضا قجری
30- گوهر صفری فرزند طهماسب قلی همسر مرحوم رمضان عظیمی
31- معصومه رمضانی فرزند محمد همسر مرحوم فرج الله قجری
32- معصومه قجری فرزند نعمت الله همسر سید قاسم میرسلطانی
33- اقدس سلیمانی(خسروی) فرزند شهبازعلی همسر مرحوم حسن رمضانی
34- مرحومه لیلا حیدری فرزند طوقان همسر مرحوم ابراهیم کمالی
35- فاطمه قجری فرزند قاسم همسر حبیب الله باقری
36- لیلا باقری فرزند باقر همسر ابوالقاسم ایزدی
37- مرحومه معصومه عابدینی(عصاری) فرزند علی اکبر همسر شکرالله جعفری
38- مرحومه بلقیس حیدری فرزند نادعلی همسر محمد حیدری
39- قمر مرادی فرزند ذبیح الله همسر سید حسین حسینی
40- مرحومه قمرتاج یوسفی فرزند ... همسر قاسم حمزه ای

41- جواهر ایزدی فرزند علی همسر مرحوم اصغر رزاقی
42- مرحومه جواهر اسماعیلی فرزند جعفر
43- صغری نبی زاده فرزند اسدالله همسر مرحوم علی حیدری
44- ربابه قجری فرزند رحمان همسر محمود ایزدی
45- شهناز مجیدی رضوانی فرزند علی همسر منصور رضی
46- مرحومه ربابه لطفعلی فرزند...همسر علی لطفعلی
47- هاجر جعفری فرزند محمد همسر غلامرضا قجری
48- مرحومه معصومه جعفری فرزند غلامرضا همسر اسماعیل شریفی
49- خانم صالحی فرزند رضا همسر علی جعفری
50- کشور قجری فرزند غلامرضا همسر محمود قجری
51- مرحومه شهربانو رمضانی فرزند رضا همسر مرحوم خلیل الله حسنی
52- ساره خاتون حیدری فرزند اسدالله همسر عباس حیدری
53- رقیه قجری فرزند صادق محمود همسر مرحوم محمد محمودی
54- فاطمه ایزدی فرزند علی همسر تقی رمضانی
55- خانم سلطان میرشکاری فرزند روح الله همسر رضا محمودی
56- فاطمه میرشکاری فرزند منصور رضی همسر علیرضا میرشکاری
57- بگم جعفری فرزند ... همسر رضا جعفری
58- منور آقاحسینی فرزند غلام همسرحسین ماهجان
59- ربابه کاظمی فرزند حسین همسر حسین کاظمی
60- کوکب کمره ای فرزند رضا

61- مرحومه شهربانو میرمحمدی فرزند حسین همسر حسین سامری
62- مرحومه مرضیه .... فرزند ... همسر مرحوم سید ماشاالله موسوی
63- مرحومه فاطمه مسلمی فرزند حسن همسر سید محمد موسوی آقامیر
64- مرحومه بتول لطفعلی فرزند حسین همسر مرحوم حاج مصطفی قجری
65- سکینه ماندنی فرزند حسین
66- مرحومه حاجیه خانم قجری فرزند حسن
67- خدیجه حیدری فرزند علی همسر مرحوم ابوالقاسم ایزدی
68- لیلا رمضانی فرزند رضا همسر علی محمد حیدری
69- توران(شهناز)رمضانی فرزند رضا همسر مرحوم حاج غلامعلی ایزدی
70- زهرا رضایی فرزند حسین فرزند حسین همسر مرحوم حاج حسین قجری
71- کشور رضایی فرزند حسین همسر مرحوم یدالله حیدری
72- مرحومه سیّده خانم آقا موسوی فرزند سید مهدی
73- مرحومه معصومه السادات حسینی فرزند اکبر همسر حسین شاطری
74- مرحومه رقیه ایزدی فرزند ابوالحسن
75- مرحومه عذرا شریفی فرزند اسماعیل مادر شهید قاسم جعفری
76- معصومه رمضانی فرزند فضل الله مادر شهید حجت الله ایزدی
77- معصومه حیدری فرزند علی همسر مرحوم حسین ایزدی
78- سعادت یوسفی فرزند عباس خواهر شهید غلامرضا یوسفی
79- مرحومه صنعت رضایی فرزند حسین همسر رضا رمضانی
80- خانم آقا بگم رزاقی فرزند سید ماشالله

81- مرحومه نرگس آصادقی فرزند ابوالقاسم(همسر حسینعلی آصادقی)
82- مرحومه منیره رزاقی فرزند حسن(مادر شهید غلامعباس علی آقایی)


83- بعدی را شما بفرما و نقطه چین ها را تکمیل کنید

۱ نظر ۰۸ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۰۹
سلحشوران شهر نراق

 بتاریخ ۱۳۳۳/۰۲/۲۰
استشهاد و استعلام می شود از آقایان معتمدین و مُوَثقین مبنی بر اینکه ابراهیم رحمانی خدمتگزار جزء دارائی میمه(مِیمه شهری در شهرستان شاهین‌شهر استان اصفهان) در تاریخ ۱۳۳۳/۰۲/۱۳ مرحوم شده و وَرثه قانونی آنمرحوم عبارت از چهار نفر پسر و دو نفر دختر و دو عیال که یکی از پسرانش نیز صَغیر می باشد بشرح ذیل شهادت خودشان را مرقوم دارند :
حسین رحمانی پسر ارشد متوفی
 
۱- غلامحسین رحمانی شناسنامه ۱۶۰ صادره قم
۲- اسفندیار رحمانی شناسنامه ۲۵۱۳ صادره از قم
۳- غلامرضا رحمانی شناسنامه ۱۰۲ صادره از قم
۴- غلامعلی رحمانی شناسنامه ...
۵- کبری رحمانی شناسنامه ۱۶۱ صادره از محلات
۶- جواهر رحمانی شناسنامه ۲۵۱۲ صادره از محلات
۷- شوکت رحمانی شناسنامه ۱۵۹ عیال

 اینجانبان امضاء کنندگان زیر گواهی می دهیم که ابراهیم رحمانی در تاریخ ۱۳۳۳/۰۲/۱۳ مرحوم شده و دارای دو عیال و چهار پسر و دو دختر می باشد که یکی از پسرانش صغیر می باشد .

امضاء
 مراتب متن گواهی دارم علی ابوالحسنی نراقی(آقاعلی  خان ابوالحسنی فرزند فرج الله کدخدای نراق)
 غلامحسین نراقی(مرحوم غلامحسین نراقی فرزند میرزا احمد خان)
 عباس اوضاعی(مرحوم حاج عباس عضایی فرزند ماشاءالله)
 سلطانعلی کاظمی(مرحوم سلطانعلی کاظمی فرزند عباس)
 عباس جعفری(مرحوم شیخ عباس جعفری فرزند صادق)
 علی اکبر
مورد گواهی است
 امضاء آقایان مزبور مورد گواهی است .
نماینده فرهنگ نراق عامری( مرحوم قدرت الله عامری فرزند محمود)
امضاء آقایان محمد یوسفی ؛ علی ابوالحسنی ؛ حسین غفاری ؛ غلامحسین نراقی ؛ سلطانعلی کاظمی ؛ حبیب الله فروغی و مُهر و امضاء نماینده فرهنگ نراق مورد گواهی است .
سردفتر رسمی دلیجان نیکوئی

بایگانی
چون عیال مرحوم ابراهیم رحمانی برای اخذ گواهی از دادگستری به قم رفته بنابر این چنانچه تا ده روز دیگر عودت ننموده برای اقدام اعاده فرمائید .  18/5/1333

 از جناب آقای قاسم قجری فرزند رضا(سلطانعلی) از بابت ارائه تصویر سند سپاسگزاریم .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی استعلام فوت ابراهیم رحمانی فرزند نصراله  خدمتگزار اداره دارایی میمه و استشهاد از مردم نراق و تاییدیه سردفتردلیجان و نماینده آموزش و پرورش در 65 سال پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۸ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۳۱
سلحشوران شهر نراق











ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۰۷ شهریور ۹۸ ، ۱۵:۵۱
سلحشوران شهر نراق

مخفی نماند که سابق بر اینها مجرای آبی(آب گذر) ورثه مرحمت شان حاج محمد مهدی(پدرِ میرزا احمد خان به نام حاج محمد مهدی نراقی فرزند زین العابدین) و ورثه آقا زین العابدین نراقی(زین العابدین نراقی فرزند حاج عبدالمجید تاجر نراقی از نواده های ملاکوهی ملقب به پیر) در جنب زمین سوراخ موش(انتهای یکی از کوچه های منشعب از خیابان فاضل نراقی) که حسب الارث بزوجه اقل الحاج حاج مهدی صبیه مرحوم حاج عبدالباقی(همسر حاج محمد مهدی دختر حاج عبدالباقی) منتقل شده بود داشتند که آب را از آنجا به زمین خود می بُردند از این تاریخ حاج مهدی محل جوب(جوی یا جوب مجرایی است که آب را برای آبیاری زمین‌ها می‌گذرانند) را زرع(کشت کردن) کردم هر اوقات حضرات آب بخواهند از مجرای خود آب ببرند مانع نشوم این چند کلمه یادداشت قلمی گردید .
شهر ربیع الثانی 1292(برابر اردیبهشت 1254)

 عبد محمد مهدی(حاج محمد مهدی نراقی فرزند زین العابدین)
  قرار شد هر زمانی که بخواهند آب ببرند کسی مانع نشود
مُهر الراجی محمدحسین
 قرار شد زمانی که بخواهند آب ببرند کسی مانع نشود
مُهر ابوالقاسم(ملا ابوالقاسم نراقی فرزند ملا عبدالکریم ابم ملا عبدالمبین)

سایت سلحشوران شهر نراق  از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی سند استفاده عمومی از مجرای آب زمین های سوراخ موش نراق که مورد بهره برداری پدر و پدربزرگ میرزا احمد خان نراقی در یک قرن و نیم پیش بود سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۷ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۳۸
سلحشوران شهر نراق

گَلَه خواباندن یکی از آیین های کهن شهر تاریخی نراق می باشد و یکی از راه های تقویت خاک های زمین کشاورزی بود که در زمان های قدیم به آن مبادرت می ورزیدند.

در آن زمان مانند امروز کودهای مختلف شیمیایی وجود نداشت و کشاورزان برای کاشت محصولات زراعی و باغی خویش از کودهای دامی و انسانی استفاده می کردند و محصولات کشاورزی بدست آمده ارگانیک وعاری ازهر گونه سم و یا مواد خارجی بود. گله خواباندن در زمین یکی از راه های تسریع در امر کشاورزی بود و نیاز نبود کشاورز با زحمت و مشقت و با بار الاغ کود را در زمین های با وسعت زیاد خود برساند .

برای سهولت در انجام این کار چند شب گله را در قسمت های مختلف زمین می خواباندند و به این طریق زمین را آباد و خاک را برای کشت محصولات تقویت می کردند. یکی از محصولاتی که بیشتر از طریق گله خواباندن در زمین کشت می شد تره بار (خربزه وهندوانه) بود که به گویش محلی جعلیز کاری (جالیز) می گفتند .

کاشت تره بار روش های متفاوتی داشت و یک کار پر زحمت بود و کشاورز ترجیح می داد که این روش را انتخاب کند چون برای او مقرون به صرفه تر بود.
به سه روش کشت تره بار که درقدیم در نراق رایج بود اشاره ای کوتاه می گردد:


الف:روش کُنَه بندی
ُُ کُنه در گویش محلی به جوی یا شیارهای نسبتا عمیق وخاکی گفته می شود که در قدیم بیشتر برای کاشت گوجه فرنگی، بادمجان و تره بار استفاده می شد چون رطوبت را بیشتر از زمین های مسطح در خود نگه می داشت وبا توجه به گردش آب کشاورزی در نراق که تا ۱۰روز یا بیشتر می رسید کاشت کُنه ای مناسب تر بود.

در این روش زمین مورد نظر را شخم می زدند وبه جای کود دادن چند شب گله گوسفندان را در قسمت های مختلف زمین می خواباندند وبه این روش خاک را تقویت وبه اصطلاح به آن کود می دادند چون به روش دستی هم کود زیاد می خواست وهم نیروی انسانی،بنابراین روش فوق برای آنها مقرون به صرفه تر بود.در مرحله بعد مجددا زمین را با گاو آهن سنتی شخم می زدند وسپس شروع به کُنَه بَر بررویی می کردند وبه اصطلاح جوی های عمیق به عمق ۵۰ سانتی متر وعرض حدود ۵۰ -۶۰سانتی متر وفاصله مرکزی جوی با جوی بعدی(پشته )حدود ۴متربود.

برای این کار از بیل مرز بند مخصوص که به گویش محلی به آن (پاشنه خر) گفته می شد استفاده می کردند. پاشنه خر شامل یک بیل آهنی مستطیل شکل آهنی بود که دارای یک دسته چوبی مانند بیل های معمولی بود و در طرفین بیل دو حلقه آهنی وجود داشت که دو زنجیر ضخیم به آن می بستند و دو سر دیگر زنجیر را به حلقه یک چوب حدود ۲۰سانتی متر بسته می شد و نحوه کار با آن به این صورت بود که یک نفر بیل را روی خاک ثابت نگه می داشت و دو نفر دیگر چوبی را که زنجیر به آن بسته شده بود خاک را می کشیدند و مرز درست می کردند سپس بیل دار جای بیل را عوض می کرد و کار به شکل قبل تکرار می شد.


این کار به صورت کار گروهی توسط ۲ الی ۳ نفر انجام می شد. کار را از یک طرف شروع می کردند و به انتها که می رسیدند به گویش محلی بِهِش بر می گشتند به این صورت که اگر از بیرون جوب شروع می کردند در موقع برگشت باید از داخل جوب کار را ادامه می دادند. بدین صورت کنه ها تکمیل و آماده برای آب دادن بود.
قبل از آب دادن هر دو طرف کنه را با جاز و بوته های علفی دیگر مایه یا (بند) می بستند تا پس از پر شدن، آب از بند به خط دیگر هدایت شود. روش آبیاری طوری بود که تمام کنه ها همزمان به صورت غرقابی پر از آب می شدند چرا که همه به هم راه داشتند.بدین صورت کل کُنه ها آبگیری می شد و کار آبیاری (خاک آب) به پایان می رسید.


در مرحله بعد بذر تره بار را دو روز قبل از کاشت داخل پارچه ای خیس می کردند و در روز کاشت، خاک خشک لبه کُنه را کنار می زدند تا به داغ آب (چِشاب) می رسید بذر را به عمق ۳-۵ در لبه جوب و داخل خاک مرطوب می کاشتند.فاصله بین بوته ها حدود ۵۰ سانتی متر از هر دو طرف جوب بود و فاصله ردیفی بوته ها حدود ۳-۵متر بود.
از مزیت تهیه جوی یا شیار این بود که گیاه می توانست از آب ذخیره شده در صورت عدم بارندگی به موقع از بروز خشکی موقت استفاده نماید.

ب:روش چال برداری
واژه چال برداری یک گویش محلی است . در این روش که به روش کوپه ای هم معروف است چاله یا گودال های کوچکی به عمق ۲۰-۲۵سانتی متر و فاصله ۶۰-۷۰ سانتی متر از طول وعرض حفر می کردند و داخل آن دو تا سه بیل کود می ریختند و روی آن را با خاک می پوشاندند. این روش در کرت (کردو)انجام می گرفت وبا روش غرقابی آبیاری می شد.



دو روز قبل از کاشت ، بذر ها را خیس می کردند و در موقعی که زمین آماده کشت می شد و یا به دَم می آمد لبه چاله ها را با بیل می کندند و در عمق ۳-۵سانتی متر بذر را داخل خاک می کاشتند.معمولا برای هر چاله ۴ تا پنج بذر داخل خاک می کردند. اگر بعد از کاشتن بارندگی می شد مقداری ماسه بادی یا کود نرم روی خاک بذر می رختند تا خاک سِله یا به گویش ومحلی " سالَه " نبندد و بذر به راحتی سبز شود.


بعد از سبز شدن بذر ، موقعی که بوته (بَل) چهار برگی می شد آنها را "تُنُک " می کردند بدین صودت که دو تا از بوته ها را نگه می داشتند و بقیه را حذف می کردند. سپس پای بوته ها را خاک می دادند تا بادهای احتمالی آنها را نشکند چون ساقه آنها تُرد بود. بعد از چند روز دیگر از دو بوته باقی مانده، بوته بزرگتر را می گذاشتند و بوته کوچک را حذف می کردند و فقط یک بوته باقی می ماند. این بوته بزرگ می شد و به مرور از کودهای درون چاله تغذیه می کرد و بار می گرفت.
البته زمین فقط به کاشتن خربزه وهندوانه اختصاص نداشت بلکه کشاورزان از بذر و دانه های دیگری هم استفاده هم برای کاشت استفاده می کردند.معمولا سرِ" سُمُون ها " یا مرزهای بلند را بذر کدو اعم از حلوایی(گیلانی) یا کدو معمولی می زدند چون بوته کدو رونده بود و به طرف مرز خود را می کشید. در کنار مرز های کوچک دانه ذرت شیرین وهمچنین بذر لوبیا چشم بلبلی که به لوبیا محلاتی معروف بود می کاشتند.

در حاشیه های کناری زمین هم بذر خرفه می کاشتند تا در موقع بذرگیری به راحتی بتوانند بذر خرفه را بتکانند. برخی از بوته های دیگر هم مانند جارو، گوجه‌فرنگی، و یا شاه دانه و ... به صورت خودرو که بذر آنها داخل کود یافت می شد هم در جالیز سبز می شدند که قابل استفاده بودند.
در روش کُنَه ای هم از کاشتن بذر و دانه های فوق استفاده می شد. تنها فرقی که این دو روش کشت با هم داشتند این بود که در روش اول بوته های تره بار خود را به طرف " پُشتَه " می کشیدند و تره بار تولید شده روی خاک قرار می گرفتند. اما در روش دوم یا کوپه ای بوته داخل کرت یا کردو قرار داشت و چون آبیاری غرقابی بود در نتیجه آب هم با میوه تره تماس پیدا می نمود که در مواردی به علت مرطوب بودن خاک زیر تره بار باعث پوسیدگی آن می شد.

برای جلوگیری از این کار کشاورز مجبور بود زیر کلیه تره بارهای داخل کرت را سه عدد سنگ نسبتا گوچک بگذارد و تره بار را روی آن قرار دهد یا در صورت امکان تره بار را به طرف مرز یاسُ٘مُون بکشاند تا کمتر در معرض آب و رطوبت قرار گیرد.

ج:روش لَرَه ای
در روش لَرَه ای، زمین فاقد کرت و مرزبندی است. در این روش از هیچکدام دو مورد فوق استفاده نمی شد بلکه کشاورز به صورت دیمی بذر را داخل خاک می کاشت و بعدها اگر رشد بوته ها خوب بود با بیل کود پای بوته ها می ریخت و زمین را آبیاری می نمود و از محصول آن هم استفاده می کرد.


باید توجه داشت که خاک های کشاورزی نراق به علت شنی بودن برای کشت دیمی(بدون آب) مناسب نیستند چرا که زمین قدرت نگهداری رطوبت را ندارد. در کشت کُنَه ای یا شیاری هم خاک های قسمت شرق نراق از دانشگاه آزاد به سمت اردهال مانند مزرعه آقا، مزرعه شازده ، پودنا و به طور کلی زمین هایی که دارای خاک رس بودند برای کشت کنه ای مناسب بودند .

سهیم کردن افراد چَِکَنه در جالیز کاری

یکی از کارهای پسندیده و ارزشمند کشاورزان نراق سهیم کردن دیگران در کار جالیز کاری بود . بدین صورت که در کنار مزرعه خویش زمین را رایگان در اختیار افراد چَکَنه (خرده مالک) قرار می دادند .در این روش جالیزکاری، فرد چکنه فقط مالک محصول زمینی بود که کشاورز به رایگان در اختیارش قرار داده بود. کاشت و برداشت به عهده خودشان بود ولی در مرحله داشت کشاورز آنها را آبیاری می کرد.

کشاورزان نراق معمولا مردم دوست، مهمان نواز ، دست و دل باز بودند و دوست داشتند که دیگران هم با آنها و در کنار آنها سهیم باشند و این یکی از خصوصیات بارز و منحصر به فرد آنها بود .

منبع:
۱-salahshorannaragh.blog.ir
۲-@naraqmycity
۳-اطلاعات شخصی نگارنده

سایت سلحشوران شهر نراق از محقق ؛ نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ جناب آقای مرتضی علی آقایی در خصوص تهیه این نوشته سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۰۹
سلحشوران شهر نراق

مخفی نماند که عالیحضرتان آقا عبدالباقی و آقا عبدالرحیم خلفان مرحمتشان حاجی عبدالغفور مُقر(اقرارکننده) و معترف(اعتراف کننده) شرعی گردیدند که موازی ده راس گوسفند که عالیحضرت آقا عبدالکریم(احتمالا عبدالکریم شَبان نراقی) به مصرف فروش رسانیده وکیل بوده از جانب ما وجه گوسفند را هم تمام و کمال به ما رسیده هرگاه کسی از برای گوسفندها حرفی داشته باشد خودمان از عهده بر می آئیم کسی را با آقا عبدالکریم حرفی و ادعائی نیست.
 و کان ذالک تحریرا فی شهر جمادی الثانی 1291(برابر مرداد 1253)

مُهر عبدالباقی ابن عبدالغفور
مُهر عبدالرحیم ابن عبدالغفور
شهد بما رقم فیه ... ... 1291
مُهر محمد جواد ابن حبیب الله
مُهر یحیی ابن محمدتقی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی سند متعلق به 150 سال پیش سپاسگزار می باشد .

۰ نظر ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۲۹
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook