سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۳۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است


ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۴۳
سلحشوران شهر نراق

مبلغ بیست و چهار تومان نصف دوازده تومان رایج سلطان ریال 26 نخود(مثقال شرعی) وزن از بابت قیمت روغن از مال خالص عالیحضرت خیرالحاج حاجی محمد رضا تاجر نراقی(محمد رضا فرزند عبدالمبین) دین ثابت و لازم است شرعاً بر ذمه(ضمانت) و رقبه(به گردن) عالیشان(عالی شان – مرتبه بزرگ) عزت نشان(شرافت) استاد عبدل خَلف مرحوم استاد رمضان من القصه که انشاءالله  رحمان عندالمطالبه اَدا و مهمسازی نماید و عذری که خلاف شرع مقدس بوده باشد نیاورد .
تحریراً فی ششم شهر ربیع الثانی سنه 1288
6 ربیع الثانی 1288(برابر با 4 تیر 1250)
ایضاً سوای وجه متن مبلغ چهار تومان معادل 26 نخود(مثقال شرعی) بر ذمه مدیون متن است که انشاءالله عندالمطالبه کارسازی نماید .
مُهر: محمد رضا ابن عبدالمبین
مهر: عبده محمد رضا ابن عبدالمبین
مهر: یا امام موسی کاظم
مهر : غلامرضا(احتمالا کاتب سند حاج ملا غلامرضا فروغی فرزند ملا محمد تقی)

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی مصالحه مالی بین دو نراقی در 150 سال پیش سپاس گزار می باشیم .

۰ نظر ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۳۱
سلحشوران شهر نراق

به طور حتم بیشتر ما درختان کهنسال را در شهر تاریخی نراق دیدیم مانند : درخت  گردو،چنار،بِنو(زبان گنجشک)،بِز(نارون)، تاق(زالزالک)و...

ولی هیچگاه از خود نپرسیدیم که علل چرایی این درختان چیست وچرا به این سن وسال وقدمت رسیدند.

درختان در باورهای اسطوره ای ایرانیان همواره جنبه تقدس داشته ومورد احترام بوده اند.حضور درختان کهن در کنار مساجد دلیلی بر اثبات این ادعاست.همین مسئله باعث شده داستان اسطوره ای در ذهن مردم شکل بگیرد تا روح معنویات را با درخت پیوند بزند.

یکی از این درختان درخت چنار در حسینیّه مسجد پایین(امام حسن) در کنار حمام،حسینیه ومسجد که مجموعا جُنگ محله را تشکیل می دهد قرار دارد . البته حمام اوایل انقلاب تخریب و به موزه مردم شناسی تبدیل گردید.

درختان چنار در شهر تاریخی نراق از اهمیت وسابقه تاریخی زیادی برخوردارند.چنار محله میان که جنب آب انبار حاج محمد مهدی ومسجد جامع وحمام حاج جعفر قرار داشت نماد قدمت و پیشینه بناهای تاریخی محله بود که قبل از انقلاب به علت خشک شدن و آفت در داخل تنه و همچنین طرح تعریض پیرامون مسجد از بین رفت.
این چنار، قدیمی ترین درخت در نراق بود که قدمتی بالای ۵۰۰ سال داشت وآنقدر قطور بود که کُّلِ کوچه را اشغال کرده بود به طوری که داخل تنهِ آن را به صورت یک سکو ساخته بودند و در آنجا شمع روشن می کردند و حتی مدتی داخل آن قصابی بود .

چنار فقط اسم یک درخت نیست .این درخت آن قدر با زندگی مردم عجین شده است که بعضی ها نام محل زندگی شان را چنار گذاشته اند مثلا همین نام محله (پاچنار قاضی نراق) واقع در حدود ۱۰۰ متری قسمت جنوبی آب انبار حاج عبدالباقی از نام " چنار" مشتق شده است.
معمولا در زمان قدیم‌ درخت چنار در کنار مساجد ، حمام ها وامام زاده ها کاشته می شد ومردم نسبت به آن باورهای زیبا داشتند و کنار آن شمع روشن می کردند و حاجت طلب می کردند .

 چنار مسجد امام حسن مجتبی(ع) که قبل از ساختن مسجد  کاشته شده دارای قدمتی نزدیک به ۵۰۰ سال دارد خود نشان دهنده پیشینه بناهای تاریخی اطراف آن است. قسمتی از بدنه این درخت در اثر کم آبی خشک شد و از بین رفت .درخت چنار مانند برخی درختان مثل  توت به کم آبی مقاوم‌ نیست  ومعمولا باید در جاهای پر آب یا حاشیه جوی های آب یا نزدیک به آن کاشته شود .در بیشتر شهرها درختانی مانند چنار، توت و گردو جنبه وقف دارند‌ وعواید حاصل از آنها صرف امور خیریه وعام المنفعه می گردد.

کاشت درخت چنار در کنار اماکن مذهبی یک رسم قدیمی در بین مسلمانان است و وجودش در اماکن فوق ،نشان دهنده قدمت وقدیمی بودن آن مکان است.
در تاریخ ایران باستان نیز اشاراتی به چنار رفته است که تقدس آن را بیشتر می کند.در ایران قدیم ،چنار مظهر غنا و باروری و سر سبزی طبیعت  وموجب برکت ونعمت خدایان  بوده است.

درخت توت
درختان توت هم مانند چنار در میان عامه مردم از جمله مردم نراق از اهمیت بر خوردار بوده و دارای احترام است .  درخت و میوه توت در اندیشه ایرانیان‌ از گذشته های دور تا امروز در زمره اموال همگانی قلمداد می شوند.

در شهر تاریخی نراق چندین اصله درخت توت کهنسال قرار دارد که اغلب در مسیر جوی آب دشت پایین که از محل چِکچِکه شروع و پس از عبور از محلات مختلف نراق از جمله محله شتران، دنیاران، شاطری ها ومحله پایین (پشت صوف) واقع در میدان عصارخان ودر نهایت بعد از عبور از باغچه شاه کرم وارد اراضی دشت پایین می شود.
به عنوان مثال می توان به درخت توت محله شاطری ها،منزل آقا ضیاءموسوی، علی اکبر علی آقایی و منزل سیف الله اکبری جنب کارگاه گلابگیری اشاره کرد که کهنسال ترین آنها درخت توت محله پشت صوف (sof) ومیدان عصارخان نراق است که قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد.

اگر چه این درختان اغلب در منازل کاشته شده اند ولی مالکیت خاص ندارند وکسانی هم که این درختان را کاشته اند هدفشان نذر و وقف عموم بوده است.همچنین در سایر محلات و مزارع نراق وبه طور کلی هر کجا که درخت توت وجود داشته متعلق به عموم است.حتی از زمان قدیم تا کنون ،مردم نراق بر این باورند که حتی بریدن درخت توت جایز نیست واگر هم بر فرض هم بریده شود و یا در اثر بلاهای طبیعی  شکسته و از بین برود نه تنها چوب آن را استفاده نمی کنند بلکه آنها را می فروشند و پول آن را صرف کارهای خیریه و یا سایر نذورات و یا سازه های چوبی مانند تعمیر نخل ها ،درب مساجد و ... می نمایند .

این از نمونه کارهای خیری است که از سالهای دور در نراق رایج هست. قبل از انقلاب وهمچنین قبل از شهر سازی نراق چند اصله درخت  توت نزدیک بقعه ‌شاه سلیمان روبروی شهرداری که زمانی قبرستان متروکه بود کاشته بودند که از طریق جوی آب آبیاری می شد واین جوی آب تا باغ ملی ،محل فعلی گلخانه شهرداری شهر ادامه داشت. مردم از میوه آن استفاده می کردند که به دلیل قرار گرفتن در حریم خیابان‌ و تغییر بافت شهر از بین رفتند.میوه درخت توت هم در اندیشه ایرانیان از گذشته های دور تا کنون در زمره اموال همگانی قلمداد می شوند.

درخت گردو
مردم شهر نراق از قدیم تا کنون برای درخت گردو هم ارزش واهمیت قائل بودند به طوری که این درخت را وقف بر حمام و یا سایر اماکن مذهبی می کردند.
قدیمی ترین سندی که از وقف درخت گردو در نراق حکایت دارد سند شماره ۲۱۱ از سایت سلحشوران شهر نراق مربوط به ۱۷۵ سال پیش است که به  وقف ‌یک اصله درخت گردو به حمام حاج جعفر اشاره شده که فرد خیّری آن را وقف حمام کرده تا میوه آن همه ساله برداشت و فروخته شود وعواید حاصل از آن هم نذر حمام گردد. تولیت این درخت هم با فرد وقف کننده و نسل های بعد از او بوده است .

درخت گردو - شرکت صنعتگران تویسرکان- تولید کننده انواع دستگاه های گردو پوست  کن، پوست کن گردو، گردو، پوست کن

سایر درختان تنومند و کهنسال نراق که در خارج از شهر و در مزارع ، سرِ قنات ها و یا در کنار جوی های آب وچشمه های مخصوص قرار دارند مورد استفاده زارعان، گردشگران و دامداران نراق و نیز محل مناسبی برای برگزاری آیین های مخصوص شهر تاریخی نراق  مانند میش شویی،پشم چینی ،آیین کلاقوچ و... در فصول مختلف سال قرار می گیرند و واقف و مالک را از جان و دل دعا می کنند. هر گونه بهره برداری از این درختان نیز عمدتا توسط مالکان صرف کارهای عام المنفعه می گردد.
ختم کلام را‌ با دو بیت شعر از ملک الشعرای بهار در مورد ارزش واهمیت درخت کاری به پایان می بریم که فرمودند:

مردِ دهقان به شاه کسری گفت
مردم از کاشتن زیان نبرند

دگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران‌بخورند


منابع:
سایت سلحشوران شهر نراق
1-salahshorannaragh.blog.ir
2-اطلاعات شخصی نگارنده

 

سایت سلحشوران شهر نراق ، از محقق ، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهر نراق استاد مرتضی علی آقایی بابت تهیه مطلب در خصوص درختان کهنسال نراق سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۴۷
سلحشوران شهر نراق

قـــــربانت شـوم
بنده را در واقع زیارت دوستان از مسافرت کردن بازداشت که به ملاحظه زیارت تلگراف خود ... از قـزوین مراجعت و مخصوصاً از این خط عزیمت کردم که خدمت حضرتعالی را درک کرده باشم و خوشوقتم که اگر سعادت مساعدت نکرد و زیارت جنابعالی عجالتاً مَرزوق(روزی یافته) نشد خدمت سرکار کــد خـدا عباس رسیدم.
ابلاغ فرمایشات جنابعالی را نمودند.

بنده را هم با عمل خیریّه خودتان سهیـم و شریـک بدانید.حقیقتاً بایستی کسانی را برای خدمت به ملّت اختیار کرد که یائسـه نباشند ، زیرا که ممکن است یائسه خیلی مقدس و با تقوی و پرهیزگار باشد ولی چه فایده بکلّی اعتبار اینکه اولادی که بدرد بخورد لذا امکان ندارد بوجود آید و اگر کسی از یائسه امید داشته باشد که جوانی قابل وارسته و پیراسته به عمل آمده قد ... و برای خدمت به آب و خاک ساعی خواجه بشود خود را فریب داده و قابل این مقام کسی است و کسی را باید دانست که بتواند در این طوفان هولناک کِشتی، مُشتی فلک زده اسیر را به ساحل رسانیده.عده... بی پدر مملکت را در این مواقع تنگ و تاریک پرستاری نموده کبیر کند.
چون موقع حرکت است مجال تفصیل نیست.اقرارات لازمه حقیر شد خاطر مبارک مستحضر باشد  قربانت

روی پاکت:
نـــــراق
خدمت ذی مرحمت جنـاب مستطاب عمدةالتجـّار آقای معاون التـــــجّار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد)
 دام اقباله تعالی 2468(علامت اختصاری)
17 محرم 1336(برابر 11 آبان 1296)


از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه به معاون التجار نراقی سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم نامه قدیمی بیش از یک قرن قبل ارسالی به فضل الله نراقی فرزند محمد جواد در نراق قدردانی می کنیم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۰۳
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ، آب انبار حاج محمد مهدی شهر تاریخی نراق بر حسب اتفاق همزمان با شروع سلطنت ناصرالدین شاه قاجاه تاریخ 14 شوال 1264 برابر 22 شهریور 1227 ساخته شد .

اجداد خاندان مهدوی و فضل الله نراقی معاون التُجار بانی آب انبار هستند . این آب انبار که در کنار مسجد جامع ؛ حمام عمومی و حسینیّه بنا شده مجموعا یک جُنگ را تشکیل می دهد .
 نسل سازنده این بنا به ترتیب عبارتند از :
* استاد عبدالله نراقی
* حاج محمد مهدی نراقی تاجر نراقی
* محمد جواد نراقی تاجر نراقی
* میرزا فضل الله نراقی معاون التُجار
* میرزا عبدالحسین ، میرزا عباس ، فتح الله و عبدالله مهدوی

آب انبار حاج محمد مهدی که به آب انبار " محله میان " نیز مشهور است سالانه مورد بازدید علاقمندان ، گردشگران و توریست ها قرار دارد . بنا  دارای منبع ذخیره آب، پوشش منبع آب، بادگیر، راه پله، پا شیر و سر در تزیینی است.
منبع ذخیره آب آن مکعب مستطیل بوده و از سقف گنبدی شکل و یک بادگیر که در چهار طرف آن 3 هواکش تعبیه شده است. در ساخت این آب‌انبار از مصالحی چون آجر، سنگ، آهک و ساروج استفاده شده و راه‌ پله آن که منتهی به پا شیر می‌شود 35 پله دارد و از آجر و سنگ ساخته شده است.
پوشش سقف ورودی و راه‌ پله‌های آن دارای تزئینات زیبایی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای و آبی است. بالای لچکی‌های دو طرف قوس ورودی راه‌پله، کتیبه‌ای سنگی وجود دارد که تاریخ 1264 قمری را نشان می‌دهد.
آب‌ انبار حاج محمد مهدی نراقی تاریخ 11 دی 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی، با شماره 4606 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.

به درخواست سایت سلحشوران شهر نراق برای اولین بار از استاد توانا و ارزشمند حاج سید مجتبی غفاری درخواست گردید تا سنگ نبشته آب انبار حاج محمد مهدی نراقی را بازخوانی نماید که از تلاش های صادقانه ایشان قدردانی می کنیم :

هوالباقی 1264 قمری(1227 شمسی)

در نخستین سال تخت آرایی شاه جهان
ناصرالدین شاه غازی صاحب تاج و نِطاق
 آنکه عدلش برده از روی جهان آب...
آنکه دادش شُسته از چِهرزمان گَردِ نِفاق
نیک بختی از نکو کاران عالم آنکه نیست
در نهادش جز صلاح و در سِرشتَش جز وِفاق
مَفخر حجاج حاجی مهدی آن نیکو نهاد
دید کالدُنیا ..... خواند جوان الخیر و باق
در نراق این بِرکه تا بنیاد شد زان پاکزاد
گشت این مَعموره زیب خِطه شام و عراق
این بَنا از سعی فرزند رشیدش شد تمام
خود مبادا کوکب فیروز بَختش در مَحاق
....دارد محمد...... وصی دارد علی
 پاک طینت نوجوانی صادق و .....
سال اتمامش چو "پروین "از خِرَد پرسید گفت
مَرحبا لک آب حیوان شد هویدا در نراق
به سعی و اهتمام حاجی مهدی وَلد استاد عبدالله آب انبار و حسینیه و شبستان اتمام برفت


از استاد سید مجتبی غفاری بابت معرفی دقیق و کامل یکی دیگر از آثار ارزشمند شهر تاریخی نراق سپاس گزار می باشیم . امید است متولیان و مسئولین در حفظ و حراست از این آثار کوشا باشند .

 توضیحات  :
کتیبه سنگ تاریخی و با ارزش آب انبار حاج عبدالباقی شهر نراق با قدمت بالا در آذر ماه سال ١٣٩۴ سرقت شد که با تلاش صورت گرفته سنگ پیدا شد و مجددا در جایگاه قبلی اش نصب گردید که شایسته بود سنگ اصلی به موزه و  بَدَل آن بالای آب انبار جانمایی می گردید .

مجددا تاریخ ١٨ فروردین ١٣٩۵ این سنگ گران بهای تاریخی توسط سارقین سرقت گردید و سر نخی از آن کشف نشد .

۰ نظر ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۱۸
سلحشوران شهر نراق

به اجاره شرعیه قبول نمود عزت نصاب آقا مانده علی وَلد مرحوم آقا جعفر نیاسری الاصل نراقی المَسکن از جناب مستطاب کهف الحاج حاجی محمد رضا خَلف مرحمت و غفران پناه خیرالحاج حاجی عبدالهادی تاجر نراقی تمامی مَمر و مجرای یک طاق از جمله بیست و چهار طاق آب قنات مزرعه حسین آباد مع اراضی و صحاری و مراتع و مرابض و انهار و اشجار مع سهم دو کاروانسرا بانضمام حصار بارانداز فوق دهنه قنات مرقوم مع ما یتعلق بها هریک بقدرالحصه از نصفه ماه جلالی هذا سنه سیچقان ییل(سال موش) لغایت یکسال تمام به مال الاجاره مبلغ دو تومان رایج خزانه ناصرالدین شاه و موازی بیست مَن به وزن شاه سیاه پوست که در رفع محصول کارسازی نماید
مقرر آنکه عوارض دیوانی و لایروبی قنات با مستاجر مرقوم است و با موجر رجوعی نیست و خرابی قنات مرقوم با موجر موصوف است مواجره صحیحه شرعیه تحریراً فی نصفه مِهر ماه جلالی هذا سنه فوق مطابق سنه 1293(15 مِهر 1293)
مهر الراجی محمد حسین(احتمالا فرزند حاج میرزا کوچک ، پدر احمد احمدی آمار)
ابن مرحوم حاجی ابراهیم
مُهر عبده الراجی محمد تقی(ملا محمد تقی فروغی فرزند ملا میرزاجان ابن ملا لطفی ، پدر ملاغالمحسین و ملا غلامرضا فروغی)
ابن مرحوم حاجی علینقی
مُهر میرزا کوچک ابن علینقی
 مهر سلام علی ابراهیم
 حاجی علی الغفار
مُهر یا غفار
 ابن مرحوم حاجی علینقی
مُهر مهدی ابن علینقی
حاجی محمد ابراهیم(احتمالا محمد ابراهیم ابن میرزاکوچک نراقی)
مُهر سلام علی ابراهیم

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله اجاره آب قنات حسین آباد 106 سال قبل قدردانی می نماید .

۰ نظر ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۱۰
سلحشوران شهر نراق

قـربان آستان مبارکتان گردم
بعد از حمد و ثنای محبوب آفاق مِن اطاف(طواف بسیار) حوله الاسماء جلّ ذکرهُ الأعلی(یکی از القاب بهاییت)
به عرض آستان مبارک می رساند; چندی است از عرض عریضه و اظهار چاکری ممنوع و محروم و علت این بود که چندی مسافرت به بلوک جاسب(دهستان جاسبِ دلیجان) محض زیارت احبّای الهی و خدمات امریه(یاران بهایی) نموده بود .
و الحمدلله فضل و قدرت الهی شامل و با اکثری از اعاظم علماء و اعیان و کسبه ملاقات و صحبت امریه به میان آمد و نتایج مستحسنه(پسندیده) و فوائد عظیم حاصل و اکثری چون وقت کار و زراعتشان بود خواهش نمودند که در ماه قوس(آذر- نهمین برج فلکی) و بعد مخصوص دوباره به آنجا قصد ملاقات و صحبت ها کامل شود.
امیدوارم طلعت میثاق خودش دستگیری نماید و توفیق و تأکید کند و اسباب فراهم شود. مراجعت از بلوک جاسب خیال مسافرتی به محلات(شهر محلات استان مرکزی) و رباط ترک(روستای رباط تُرکِ دلیجان) داشتم ؛ نمی دانم چه حکمتی در تٵخیر بوده که مبتلا به درد کمر و پهلوها و دل گردیدم بنوعی که شبانه روز دو ساعت آرام و خواب نداشتم و چند نفر حکیمی که در این صفحات بودند و نشر آنچه مداوا و معالجه کردند هنوز رفع نشده و درد باقی است.
و لکن الحمدالله آن شدت و صولتش تسکین یافته، شبانه روزی دو سه ساعت خواب میروم و بدرد و پطاس(گل چاه) در این درد از دواهای دیگر بهتر فایده بخشیده ولی در نراق نیست و از شهرها باید آورد و اغتشاش طرق و شوارع(وزارت طرق و شوارع که به وزارت راه و بعد به وزارت راه و شهرسازی تغییر نام یافت) هم اسباب نیامدن و نرسیدن دوای مزبور است.
علی ایّحال چون دو سه روز است تسکین یافته بخط ...لهذا به عرض این عریضه تصدیق خاطر مهر مظاهر آن وجود است مقدّسه می گردد و رجاء و استدعا دارد اخبارات جدیده منسوب الی الله با سواد الواح منیعه(استوار) بدهید که از هر طرف رسیده باشد مرقوم و ارسال فرمایید و این قصبه نراق را از لحاظ نور محو نفرمایید.
و این ضعفا را در همه وقت مشمول الطاف و الانهایات فرمایید که به توجهات آن ذوات مقدسه قابل خطابات اولوالالباب گشته مزید افتخار و اشتعال و انجذاب عموم باشد. و جمیع احبّای این سامان و بلوک جاسب و اطراف، مخصوص با بنده زادگان با بدیع اذکار و امنع تکبیرات ذاکر و مکبّرند.
باقی عمـــــرکم مطاع و ایام دولـت عزّت مســـــتدام باد بربّ العباد

من الاقلّ الفانی فضل الله نراقـــــے(میرزا فضل الله نراقی فرزند محمد جواد ابن حاج محمد مهدی تاجر نراقی موسوم به معاون التجار) از طرف محفل روحـانی نـــــراق
حدودا سال 1335 هجری قمری

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه فضل الله نراقی نزدیک به 106 سال قبل سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم سند قدیمی از محفل روحانی توسط فضل الله نراقی معاون التجار قدردانی می کنیم .

۰ نظر ۲۸ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۴۲
سلحشوران شهر نراق

بســـــم الله الرحـــــمن الرحیـــــم
الحَمدُ للهِ الَّذِی أَحَلَّ النِّکاحَ و حرّم الزناء و السّفاح و صلّ الله علی محمّـــــد و آله
و بـعــــــــــد
چون نظام عالم و بقاء بنی آدم به مناکحت و مزاوجت منوط و مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمّن وسعت رزق و غنا است و متکفّل رفع فقر و عنا است و تارکینش نزد اولوالالباب مخذول و منکوب است و لهذا بمضمون بلاغتِ فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُباعَ (قسمتی از آیه 3 سوره نساء)
ب به قول النّبی الامّی صل الله علیه و آله:
النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏( ازدواج، سنّت من است ؛ هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست)
در حین الوقت عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فی مابین عالیشأن آقا جعفرقلی ابن عالیقدر آقا صفرعلی نراقی
و حرّه عاقله بالغه باکرةالمسمّاه به صغری خانم بنت آقا قاسم آقا رضای آقا قاسم، من القصه به صداق معیّن مبلغ پنجاه و نه تومان قبض رایج خزانه محمدعلی شاهی، قران عددی یک مثقال وزن و بشرح ذیل;
هدیه کلام الله مجید  ۲ تومان
نقد ما فی الذمه زوج از قرار فوق  ۳ تومان
طلا حمراء غیر مسکوک  یک مثقال  ۴ تومان
مِسینه آلات ساخته  ۳ مَن   ۴ تومان
رخوت ملبوس ۲ دسته  ۵ تومان
رختخواب قلمکار  دسته  ۵ تومان
فرش اطاق دسته  ۱۰ تومان
گوسفند  رأس ۱۰ تومان
خانه مسکونی واقعه در خانه حاجی ربیع شهره واقعه در سر دهلیز درب خانه ، همگی و تمامی یک درب فوقانی جنب فوقانی دیگر خود ناکح حدّی به قهوه خانه،حدّی به کوچه درب خانه،حدّی به خانه آقاعبدالعظیم حاجی علی به ممر و مدخل و مشاع و کلّما یتعلّق بقدرالحصه یکدرب  ۱۶ تومان
مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صریحه ملّیه اسلامیه مشتمل به جمیع شرایط،خصوصاً علی الایجاب والقبول الصادرین عن وکیلهما بعد ثبوت وکالتها، والصدق المرقوم کلّاً فی ذمّةالزوج،فامّا الصداق عیناً ...التصرف منّی شائت و اَینما طلبت و اینما یؤدّیه الیها عند الطلب لیلاً او نهاراً،سرّاً و علانیه و قد وقع العقد المبارک المیمون فی شنبه چهارم شهر ذی القعد الحرام مطابق سنه ۱۳۲۶
4 ذی القعده 1326(برابر با 7 آذر 1287)

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی عقدنامه 130 ساله سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و  تنظیم عقدنامه جعفرقلی کمره ای با صغرا فرزند قاسم قدردانی می کنیم .

۰ نظر ۲۷ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۴۲
سلحشوران شهر نراق

بیست و هفتم شهریور روز پاسداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار بر فرهیختگان و پویندگان راه علم و دانش و اهالی قلم فرخنده باد.

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی در ردیف پربارترین گنجینه‌های ادبی است فلذا در اینجا لازم دانستیم اسامی عده ای از شاعران و افرادی که با شعر و شاعری دستی بر آتش دارند و متعلق به این دیار خوش آب و هوا با مردم با صفایش از دیرباز تا کنون را یادآوری کنیم :

١- مولانا علی (کمال الدین) نراقی فرزند میرزا احمد نراقی ابن میرزا جلالدین نراقی متخلص به محتشم موسوم به محتشم نراقی کاشانی( دیوانش با حذف نام کمال الدین علی نراقی و اصالتش به نراق و نیای نراقی اش تحت عنوان محتشم کاشانی انتشار یافت)

٢- مولانا حاج میرزا محمد تقی نراقی متخلص به مُخلص نراقی(اخیرا دیوانش با حذف نام شاعر و اهلیتش به نراق به مُخلص کاشانی انتشار یافت)

٣-علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی فرزند ابی ذر ابن محمد نراقی معروف به محقق نراقی

۴-علامه ملا احمد فاضل نراقی فرزند محمد مهدی متخلص به صفایی

۵- شاعر و نویسنده بهایی آخوند ملا محمد جعفر نراقی فرزند ملا محمد قاسم متخلص به ساقی

۶- علامه حاج ملا محمد جواد نراقی فرزند ملا احمد متخلص به شفایی

٧-علامه حاج محمد نراقی فرزند ملا احمد متخلص به صاحب

٨- مولانا میر محمد علی موسوی متخلص به رونق نراقی

٩- آیت الله مجدالدین نراقی فرزند میرزا ابوالقاسم نجم الدین ابن محمد

١٠- میرزا ابوالقاسم نراقی فرزند حاج اسدالله ابن حاج صادق

١١- دکتر هدایت الله نیّرسینا فرزند ملا محمد

١٢- حاج علی یوسفی فرزند ملا حسین متخلص به محبت علی

١٣- دکتر داریوش نراقی فرزند عباس

١۴- استاد مصطفی کیانی فرزند علی اکبر

١۵-تاراج نراقی

١۶- ساغر نراقی

١٧- خانم قیصر صفایی نراقی فرزند میرزا رضا نراقی متخلص به قیصر(نوه ابوالقاسم نجم الدین)

١٨- دکتر اختر نراقی فرزند صدرالدین

١٩- ملا ابوالقاسم نراقی فرزند ملا عبدالکریم ابن ملا عبدالمبین متخلص به شَعرا – فکاهی سرا

٢٠- امیر مسعود نراقی فرزند میرزا ابوالقاسم خان

٢١- حاج حسن کاظمی فرزند رضا - شاعر اشعار آیینی و تعزیه خوانی

٢٢- استاد حاج نعمت الله محمدی فرزند عبدالله

٢٣- علی رضایی فرزند رضا

٢۴- علی اکبر جعفری فرزند غلام متخلص به پرتو

٢۵-- سولماز نراقی فرزند رضا ابن میرزاعباس نراقی

٢۶- افسون طبیب زاده غفاری فرزند عزت الله متخلص به آفتاب

٢٧- شهریار نراقی فرزند بهروز ابن نصرالله

٢٨- مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر متخلص به آقایی

٢٩- حسین نراقی

۳۰- میرزا هاشم طبیب نراقی

۳۱- مولانا ابوالقاسم نراقی متخلص به شوقی نراقی

۳۲- مولانا حسرت نراقی

۳۳- علی(میرزاعلی) قجری فرزند غلامعلی

۳۴- میرزا جان نراقی فرزند ملا عبدالکریم بن ملا عبدالمبین - شاعر مقتل نویس


شما هم اگر فردی را می شناسید مشخصاتش را اعلام فرمایید


 

۱ نظر ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۱۲
سلحشوران شهر نراق

بـســـــم الله الـــــرحمن الرحیــــــــــم
الحَمدُ للهِ الَّذِی أَحَلَّ النِّکاحَ حَرَّمَ الزِّناء وَ السِّفاحَ و صلّی الله علی خیر خلقه محمد و آله و اما بعد
پیرایه چهره عروس صحیفه و آرایش رخسار شاهد وریقه(درخت پُر برگ) را بِکلکونه(گلگونه) حمد و غازه(سرخی) ثنای بی همتائی است جلّ جلاله که قائم به ذات است و پدید آورنده موجودات است، چون متفرّد(یگانه) به یگانگی است احدیّت او را سزاست. و فردانیّت وی را سزاست. و آفریننده اشیاء من کل زوجت للثنی است که مطیعنی وَأَنکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ مقضی المرام(کامیاب) نشٵئین و مرتکبین سُنّه سنیّه ازدواج به مضمون بلاغت مشحون النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏
از فیوضات تقرّب بجَهَتِه امتثال آنحضرت محفوظ و مسرورند و تارکین این مندوب مرغوب از سواط النواهی الجناب مطرود و لهذا عقد مناکحت و مزاوجت دائمیه واقع شد فی مابین عزت انتصاب آقامیرزاجان خلف مرحوم آقا محمدعلی نراقی  و حرّه عاقله باکره بالغه رشیده المسمّات به رقیه سلطان بنت عالیشٵن سعادت نشان آقامحمد یوسف

من القصه علی کتاب الله التعالی و سنّة رسوله المعلی و منهاج ائمه الهدی والصداق المعین المشخص کلاً رایج سلطان روپیه ناصرالدین شاهی ده عدد، یک تومان رواج و مبلغ یکصد و سی شش تومان کما فضل و ما رقم فی الذیل السطوح
مقبوض کلام الله مجید ربانی یک جلد ۵ تومان
نقد ما فی الذمه زوج ۱۵ تومان
مقبوض رخوت ملبوس ابریشمی دسته ۲۰تومان
مقبوض فرش اطاق از عالی و غیره دسته ۲۰ تومان
مقبوض رختخواب قلمکار دسته ۵ تومان
طلا حمراء غیر مسکوک به مثقال ۲ مثقال ۵ تومان
مقبوض ماده گاو سلیمة الاعضا راس ۶ تومان
مقبوض گوسفند نتاجی ۸  راس ۸ تومان
مقبوض مسینه آلات ساخته و پرداخته بوزن شاه ۳ مَن ۹ تومان
مجری المیاة آب مزرعه لاستان که مدارش در دوازده شبانه روز است ۸ سرچه ۸ تومان
تمامی و همگی سه مَن بوزن شاه بذرافشان زمین از جمله یکدرب باغ چاه واقع در دشت لاستان موروثی والد ناکح محدود به حدود اربعه
حدّی به زمین آقا سیدهادی(به لهجه نراقی سِدادی)
حدّی به باغ آقا محمد جعفر
حدّی به باغچه حاجی محمد تقی
حدّی به شارع قمیت ۱۵ تومان
همگی و تمامی یکدانگ از جمله ششدانگ خانه مالکی و موروثی والد ناکح، مشاعاً بین الوراث المفروضا که واقع است در جنب دروازه،حدّی به شارع و حدّی به خانه ورثه مرحوم آقا نصرالله حدّی بسمت خانه حاجی ربیع شهره مع ابواب و اغلاق و معبر و مدخل و مشاع و کما تعلیق بها بقدر الحصه قیمت ۲۰ تومان
مزاوجت صحیحه شرعیه و مناکحت صریحه ملّیه اسلامیه ایجاباً و قبولاً الصادرین عن وکیلها بعد ثبوت وکالتها و الصداق المرقوم عیناً لها و دِیناًله الاداء عندالطلب منّی شائت و اینما طلبت لیلا او نهارا سرّا و علانیه.فعلیه النفقه ولاکسوة بقدرالشٵن والاستطاعه وعلیهما التمکن والاطاعه عند ارتفاع المقادرالشرعیه و قد وقع عقدة المیمون المبارک
فی یوم شنبه هیجدهم شهر ذی الحجة الحرام سنه ۱۳۰۸
(سوم مرداد۱۲۷۰)
مُهر : یا امام محمد تقی
مُهر : الراجی علی اکبر ابن محمد جعفر

بازخوانی پشت نویس سند :
مخفی نماند که چون علیاه جاه رقیه سلطان منکوحه مسطوره در متن سابق بر اینها به موجب نوشته ای که در دست بود حق الصداق خود را به جناب سعادت انتصاب آقامحمد مهدی،عمّ (عمو) ارجمند خود منتقل نموده بود و جناب سعادت انتصاب معزّی الیه مبلغ پنجاه تومان وجه نقد از بابت حق الصداق مزبوره از ناکح،ظهر اخذ و دریافت نموده بود ،
لهذا بعد از اخذ پنجاه تومان و بقای هشتاد و شش تومان،مجددا همان جناب معزّی الیه سابق الذکر در تاریخ تحریر که بیست و هشتم شهر ربیع الثانی فی شهور سنه ۱۳۱۱ هجری (۱۶آبان ۱۲۷۲) است، حضور یافت در عالیمحفل شرع مطاع و همان هشتاد و شش تومان بقیه حق الصداق را به مصالحه شرعیه بصیغه معتبره،صلح شرعی نمود به همان علیا جاه رقیه سلطان مؤمنه الیها بمالی المصالحه،مقدار یکصد دِرم بوزن شاه گندم بومی دوره نراق و مبلغ یکعدد روپیه مظفرالدین شاهی، ده عدد یکتومان رواج و صیغه جاری شد ، و شرایط صحت در مصالحه آنچه در زاکان شریعت مطهره ممکن و محتمل و متصور بود خصوصا قبض و اقباض و اسقاط خیارات موجبه فسخ سیما خیارالغبن و غیره جمیعاً فعلاً لا علی رسم القباله بینهما معمول و مرعی گردید.
بعد تلک المراتب که هشتاد و شش تومان بقیه ما فی الصداق معلومه،اختصاص شرعی به علیا جاه مؤمنه الیها یافت حاضر گردید. همان علیا جاه مسطوره در تاریخ تحریر و همان بقیه حق الصداق که عبارت از هشتاد و شش تومان است، تماماً کاملاً را من دون استثناء شیئی به زوج مذکور در ظهر علی نهج الشرع الانور بذل نمود ، و زوج مزبور هم او را مطلقه نمود بطلاق اوّل خلع، بموجب طلاق نامچه علیحده که تاریخ آن نیز مطابق با تاریخ تحریر همین ورقه است و در ضمن عقد خارج لازم الزام شرعی شد بر همان جناب سعادت انتصاب آقامحمدمهدی.
مشارالیه که احیانا چنانچه از تاریخ حال و ما قبل را چه خود بنفسه و یا احدی من قبله و هکذا علیا جاه مسطوره نیز چه خود به نفسها و یا احدی من قبلها حق الصداق مزبوره را به احدی از آحاد و به هر عقدی از عقود منتقل نموده باشند و یا آنکه فسادی در بقیه حق الصداق مزبوره ظاهر شود و مستحقاً للغیر برآید،در هر صورت خود جناب مستطاب سعادت انتصاب آقا محمد مهدی مشارالیه از مال خود از عهده بقیه همان حق الصداق و سایر غرامات شرعیه آن برآید.
پس الیوم به مقتضای نامه قسم ناکح مرقوم در ظَهر ،ذمّه او از بابت حق الصداق معلومه در ظَهر من جمیع جهات بری و مبرّی می باشد تا واضح بوده باشد.

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی عقدنامه میرزاجان و رقیه سلطان سپاس گزار می باشیم .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم سند قدیمی از شهر نراق قدردانی می کنیم .

۰ نظر ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۰۷
سلحشوران شهر نراق

یکی از گیاهانی که فصل بهار در نراق و حومه مخصوصا اطراف کوه آبشتا رشد خوبی دارد ؛ بابونه است . بابونه را داروی گیاهی و کورتون عمومی بدن می نامیم چون بهترین آنتی بیوتیک برای بدن است .

خواص داروئی بابونه و طرز مصرف آن

۱. از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده‌های تلخ به حساب می‌آید
۲. جالینوس حکیم آن را برای درمان تب و لرزهای نوبه‌ای به‌کار می‌بُرد.
۳. اعصاب و قوای جنسی را تقویت می‌کند.
۴. مُقوی مغز است.
۵. ادرار‌آور و قاعده‌آور است‌.
۶. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیر‌ده افزایش می‌دهد‌.
۷. درمان‌کننده سردرد و میگرن است‌.
۸. استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می‌کند‌.
۹. اگر کسی قطره قطره ادرار می‌کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
۱۰. بابونه درمان‌کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه است‌.

۱۱. برای درمان چشم‌درد‌، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید‌.
۱۲. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید‌.
۱۳. جویدن بابونه برای التیام زخم‌های درمان مفید است‌.
۱۴. خوردن ۵ گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است (ریشه بابونه گرم‌تر و خشک‌تر از گل بابونه است)
۱۵. تب بر و تسکین دهنده درد است.
۱۶. تقویت کننده معده است.
۱۷. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه‌ها، به آنها چای بابونه بدهید.
۱۸. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
۱۹. درمان‌کننده بی‌اشتهائی است.
۲۰. برای رفع ورم روده مؤثر است .

۲۱. چای بابونه درمان‌کننده کم‌خونی است.
۲۲. رفع کرم معده و روده.
۲۳. تسکین‌دهنده دردهای عادت ماهیانه است.
۲۴. برای رفع زردی مفید است.
۲۵. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک‌ربع ساعت در آن دراز بکشید.
۲۶. برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل‌های دردناک بمالید درد را تخفیف می‌دهد.
۲۷. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.
۲۸. برای رفع گوش‌درد و سنگینی گوش‌، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
۲۹. اسانس بابونه چون اثر قی‌آور دارد در مورد مسمومیت‌های غذائی مصرف می‌شود.

۳۰. روغن بابونه را برای از بین بردن کمر درد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.
۳۱. با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشوئید آنها را روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند.
۳۲. آنهائی‌که یائسه شدند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می‌کند.
۳۳. بابونه ضد آلرژی است.
۳۴. یکی از خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می‌کند .

  طرز استفاده
ـ اسانس بابونه: حدود ۰/۸ تا ۱ درصد اسانس در این گیاه وجود دارد که به‌ وسیله تقطیر با بخار آب به‌دست می‌آید. رنگ این اسانس آبی روشن است ولی در اثر کهنه شدن به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای درمی‌آید. بوی این اسانس بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است. اسانس بابونه در عطر‌سازی و برای معطر کردن غذاها به‌کار می‌رود.
ـ چای بابونه یا دم‌کرده بابونه: برای درست کردن چای بابونه یک قاشق چای خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه بگذارید دم بکشد.

ـ روغن بابونه با روغن زیتون: گل خشک بابونه را با برابر وزنش روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد (نباید بجوشد) و گاه‌گاه آن را هم بزنید‌. سپس آن را از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت ۲۴ ساعت به حال خود بماند‌. سپس آن را از صافی با فشار در کرده و در شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید (برای نفخ شکم و قولنج آن را روی شکم بمالید)
ـ روغن بابونه: برای تهیه روغن بابونه مقداری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده و سپس به اندازه دو برابر گل بابونه به آن آب اضافه کنید. آن را روی چراغ گذاشته و بگذارید بجوشد تا اینکه آب آن به کلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته باید دقت کرد که روغن نسوزد .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب دکتر محمد ترابی نراقی میکروبیولوژیست و مشاور گیاهان دارویی ، مولف و نویسنده از بابت جمع آوری فواید گیاه بابونه شهر نراق سپاس گزار می باشد .

۱ نظر ۲۵ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۱۶
سلحشوران شهر نراق

به مزارعه صحیحه شرعیه اسلامیه دادم اینجانب عبدالقدیر محمدی همگی و تمامی سه دانگ مشاع از کل ششدانگ و آب و ملک مزرعه حسن آباد شهره قرب قریه خَرنَق(روستای فَرنَق در دهستان هَستیجان شهرستان دلیجان) که در حدود خود مستغنی از تعریف و تحدید است بانضمام ششدانگ یکباب اطاق و یکباب طویله و سه دانگ مشاع از یکباب حصار و یکباب کَنده با کلیه ملحقات و منضمات شرعیه و عرفیه به عالیشان غلامحسین رحمانی فرزند مرحوم ابراهیم رحمانی را برای مدت سه سال تمام خورشیدی ابتداء از اول مهرماه یکهزار و سیصدو سی و نه شمسی مبنی بر اینکه آقا غلامحسین مذکور از آب و ملک مزرعه فوق الذکر کلیه عملیات زراعتی را به نحو احسن انجام داده و از محصول مشتری دو سهم متعلق به او و یک سهم متعلق به اینجانب صیفی بالمناصفه بین طرفین بطور نصفه گی تقسیم و تسهیم گردد .

کلیه امورات رعیتی اعم از تخم و شخم و خاشاک و غیره بعهده زارع که همان غلامحسین است می باشد ، ضمناً مقدار بیست مَن شاه گندم و ده مَن جو بطور مساعده از طرف اینجانب نزد غلامحسین مذکور می باشد که در آخر مدت بایستی تحویل نماید. صیغه مزارعه صحیحه شرعیه اسلامیه جاری شد و در ضمن عقد خارج و لازم شخص زارع متعهد شرعی شد که در مدت سه سال دویست اَصله درخت بادام و زردآلو غرس و تحویل نماید و در مقابل مبلغ یکصد تومان بابت حق الزحمه دریافت دارد و اگر خلاف این قرارداد رفتار نمود در مقابل هر درختیکه تحویل نداد مبلغ سی ریال مجاناً بلاعوض بایستی تحویل مالک نماید .
بتاریخ سوم مرداد ۱۳۳۹
عبدالقدیر محمدی(حاج عبدالقدیر محمدی فرزند سال 1301 در شهر نراق تولد یافت و تاریخ  ۶ شهریور ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت)
ضمناً آخر مدت مزارعه شخص زارع هرچه ... که عبارت از شخم و کود است داشته باشد قبول است.  بمراتب متن گواهی دارم                 

امضاء تقی رئوفی(مرحوم تقی رئوفی فرزند محمد رضا)

نحوه نوشتن اسامی نراقی ها در سند ۸۵ سال پیش - سند شماره 226 :: سلـحــشـوران  شـهـر نــراق

ازاستاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی سند اجاره مزرعه در 60 سال قبل سپاس گزاریم .

۰ نظر ۲۵ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۱۵
سلحشوران شهر نراق


ما را در سر سودای عاشقی است

                                                  و دفاع همچنان باقیست

                                                                                    و تا انتها ایستاده ایم.....

۰ نظر ۲۴ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۵۶
سلحشوران شهر نراق

به اجاره شرعیه قبول نمود زوجه عالیشان(عالی شان) آقا عبدالهادی خَلف مرحوم حاجی حسین صبیه مرحوم آقا حیدر نراقی همگی و تمامی یکدرب از طویله تحتانی و یکدرب کاهدان فوقانی در فوق طویله بانضمام دو چشمه بیت الخلاء(مُستراح) واقع در خانه مسکونی خود را که واقع است در درب حمام پایین و محدود است به حدود اربعه
حدّی به اطاق ولی
حدّی به اطاق ورثه مظفر
حدّی به طویله آقا باقر
حدّی به مشاع
از جناب مستطاب فخرالحاج حاجی محمد رضا خلف مرحمتشان حاجی محمد اسماعیل تاجر نراقی به مال الاجاره مبلغ دَهشاهی رایج خزانه سلطانی و آنچه خاشاکی که از دو چشمه مستراح عمل آید و الحال در او موجود است از این تاریخ الی مدت شش ‌ماه دیگر و صیغه مُواجره علی النهج الشرع جاری گردید .
توضیح آنکه یکزوج(تحتانی و فوقانی) درباره در کاهدان مسطور(نوشته شده) واقع است چنانچه کسی بِکَنَد مستاجرش مبلغ پنجهزار از عهده اقرار نمود برآید .
و کان ذالک تحریراً فی دهم صفر المظفر سنه 1289
10 صفر 1289(برابر با 31 فروردین 1251)
مهر : عبده ابوالقاسم نصرالله الحسینی
مهر : یا غفار
مهر : محمد اسماعیل
مهر : محمد رضا ... راضی


سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله اجاره خانه در 153 سال قبل قدردانی می نماید .

۰ نظر ۲۴ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۲۱
سلحشوران شهر نراق

شماری زیادی از مردم بانه استان کردستان از پیر، جوان، زن، مرد و کودکان همراه والدین آمده بودند تا در مراسم بزرگداشت 15 خرداد سال 1342  قم که از حادثه سازتَرین رویدادهای نیم قرن گذشته ایران است و سنگ بنای پیروزی انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده را گرامی بدارند که ناگهان پنج فروند از هواپیماهای جنگنده بعث عراق آسمان شهر بانه را غبار آلود کردند و اجتماع بزرگ مرزنشینان روزه دار را که در پارک شهر تشکیل شده بود، به خاک و خون کشیدند.

این حادثه تلخ تاریخی که نمایشی از آتش و خون بود در ساعت 10:00 صبح اتفاق افتاد و 602 شهید و بیش از 400 مجروح برجای گذاشت و تعدادی از خانواده‌ها مانند ملا رسول اشعری‌ها و دارا قادرخان زاده ها چهار پنج شهید تقدیم انقلاب شد و قیام دیگری در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی خلق کردند.

آن روز سه شنبه امام جمعه وقت بانه ماموستا عبدالله سوری در حال سخنرانی بود که بمباران پارک که بعد به 15 خرداد نام گذاری شد به خاک و خون کشیده شد .  حدود 400 نفر از شهدای پانزده خرداد سال 1363 از خانواده‌های نیروهای نظامی و انتظامی و غیر بومی و تعداد دیگر شهدای بسیج دانش آموزی بودند که برای شرکت در راهپیمایی و مراسم ۱۵ خرداد در این مکان تجمع کرده نمودند .

قبل از خرداد سال 1363 به ما اعلام کردند قرار است کومله و دمکرات به مرور مقداری سلاح وارد بانه کرده  و پس از بمباران عراق ، شهر را تصرف نماید ، منتها کسی آن را جدی نگرفت . بعد از یک ماه نیروها را برای رژه و حضور در مراسم یادبود 15 خرداد 1342 قم آماده کردند .

در روز  15 خرداد  من طبق معمول عاجز از رژه و این کارها ، گفتم حفظ مقر(کمیته 1 عملیات شهری بانه) با من و بقیه با تجهیزات کامل عازم رژه شدند . بعد از ساعتی هواپیماهای عراقی وارد منطقه شده و چشمتان روز بد نبیند هر جا را خواستند به زعم خودشان زدند و در رفتند .

صد متری ساختمان سپاه ، 50 متری مقر ما و... مخلص کلام اینکه هواپیماهای متجاوز عراق مقر سپاه را موفق نشدند بزنند ولی نیروهایی که برای رژه رفته بودند و در پارک 15 خرداد بانه مشغول گوش دادن به سخنرانی ماموستا عبدالله سوری بودند که راکت دقیقا بین نیروها و سخنران منفجر شده و سخنران را به بیرون پارک پرتاب می کند .  
بیمارستان پُر از زخمی شد و هر کَس با هر وسیله ای حتی با فرغون ، گاری جنازه عزیزانش را حمل می کرد . تویوتاهای سپاه هم جنازه شهدا را تا جا داشت بر روی هم حمل می کرد به نحوی که هنگام حرکت در میدان شهر خیلی دردناک بود و اینها جگرگوشه های والدین بودند .

خون از عقب ماشین شُرشَر می ریخت کف خیابان و به سمت بیمارستان کاملا قرمز شده بود . در همان لحظات اولیه بمباران برادران طالب و مُطلِب حسنی عضو سازمان پیشمرگان مسلمان کرد بانه به شهادت رسیدند . برادرشان خالد حسنی هم دو سال بعد فروردین 1365 توسط گروه های ضد انقلاب ترور و به شهادت رسید .

سریعا نیروهای باقیمانده را سازماندهی کردند و هر گروهی به سمت یک دژبانی حرکت کردیم . بنده در دژبانی جاده سقز مستقر شدم ولی کسی جرات نمی کرد به مردم حرفی بزند .
در این بمباران دو تن از دوستانم به نام رمضانعلی حیدرپور فرزند حیدر اهل فریدونکنار و  ... تبرته ای فراهانی از منطقه اراک به شهادت رسیدند . من هم برای چندمین بار مرگ زیبا را جواب کردم. 

راوی : جانباز و رزمنده دفاع مقدس عباس حیدری فرزند حسن اهل شهر نراق تاریخ 4/11/1395

۰ نظر ۱۷ شهریور ۹۹ ، ۱۹:۴۴
سلحشوران شهر نراق

استیجار شرعی نمود آقا عباسعلی ابن مرحوم حاج علی اکبر دلیجانی از جناب آقای عبدالکریم فراش تلگرافخانه نراق خلف مرحوم خلد مقام آقا حبیب الله نراقی تمامی مجری المیاه(محل عبور آب) دو نفر و نیم آب قنات علائی(قنات علاءالدین دلیجان) شهره واقعه در روزقه(نوبت آب) دوم از جمله چهارده شبانه روز ابتیاعی از خود مستاجر ابتدا از اول مهر ماه جلالی سنه لوی ئیل(سال نهنگ) 1307 الی مدت دو سال تمام که عبارت از دو... و دو ... بوده باشد به مال الاجاره مقدار بیست و شش مَن شاه گندم و بیست و شش مَن شاه جوزق(پنبه)اول چین و دوم چین بالمناصفه که هر سالی بیست و شش مَن گندم و جوزق بالمناصفه در رفع محصول مال الاجاره را تسلیم نماید و صیغه موآجره بنهج شرع جاری گردید.
بتاریخ بیستم شهر رجب المرجب سنه 1347
20 رجب 1347(برابر با 12 دی 1307)

مُهر عباسعلی(عباسعلی ابن علی اکبر دلیجانی)
اعترف بمارقم فیه لدی
امضاء محمدحسین احمدی(فرزند حاج میرزا کوچک نراقی)
تصدیق دارد
فروغی پور نراقی
ابن حاج غلامحسین
مُهر تقی
اعترف بما رقم فیه لدی
مُهر محمد موسوی
اعترف بمارقم فیه
اقل حاج محمد علی غفاری(فرزند عبدالرزاق ابن عبدالغفار ابن عبدالرزاق ابن حاج محمدعلی نراقی)
اعترف بما رقم فیه لدی
علی فروغی نراقی(احتمالا ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم نراقی ابن ملا عبدالکریم)
اعترف بما رقم فیه لدی
مُهر غلامحسین(حاج ملاغلامحسین فروغی(1271- 1357) فرزند ملا محمد تقی)

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی اجاره آب در قنات علاءالدین(علائی) دلیجان سپاس گزار می باشد .

۰ نظر ۱۷ شهریور ۹۹ ، ۱۵:۲۱
سلحشوران شهر نراق

در عقیدتی سیاسی ارتش در چهار راه قصر تهران سربازی را سپری می کردم . فروردین سال ۱۳۷۷ اواخر خدمت بود که باقیمانده اسرای عراق و ایران همچنان در حال مبادله بودند . در این اثنا مقرر بود خلبان حسین لشکری پس از 18 سال زندان و اسارت در عراق به ایران باز گردد .

به بنده ماموریت دادند تا با حضور در صحنه لحظات ناب تاریخ را به ثبت برسانم . به دلیل مسایل امنیتی با دوربین ارتش به منطقه صفر مرزی قصر شیرین در استان کرمانشاه فرستادند . دو هفته افتخار حضور در نوار صفر مرزی را جهت خدمت گذاری داشتم . حتی یکبار جهت فیلمبرداری وارد خاک عراق شدم که توسط نیروهای عراق گرفتار شدم ولی وقتی متوجه سهوی بودن موضوع شدند و مسئولین ایرانی کمک کردند تا رها شدم .

صحنه های زیبا و گاها تاسف باری در این مدت دیدم از جمله خودکشی چند اسیر عراقی تا کلک های صدام که برای مبادله اسرا از نیروهای مجاهدین(منافقین) و قاچاقچی به جای اسیر جنگی استفاده می کرد .
ولی لحظه ورود خلبان حسین لشکری یک روز رویایی بود که هرگز ابهت و عظمت این مرد وطن دوست ایرانی را فراموش نمی کنم . یک روز هم پس از قرنطینه در هتلی در قصر شیرین در کنارش بودم .

حتی موقع ورود خلبان لشکری عراقی ها صف بستند تا  ایشان به مانند کسی که در حال سان دیدن است از خاک عراق به سمت ایران حرکت کرد و حتی عراقیها به او و مقاومت 18 ساله ایشان ادای احترام نمودند .

حسین لشکری سال 1331 در ضیاءآباد قزوین متولد شد . تاریخ 27 شهریور 1359 و چهار روز به آغاز حمله عراق به ایران مانده بود که هواپیمای وی که برای بررسی شرایط منطقه ماموریت داشت مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به خارج شدن از هواپیما شد که نهایتاً در خاک عراق به اسارت نیروی بعث درآمد.

خلبان حسین لشکری پس از 18 سال اسارت روز17 فروردین ۱۳۷۷ آزاد و به ایران بازگشت . لشکری جانباز ۷۰ درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ، در بدو ورود در دیدار صمیمانه با فرماندهی معظم کل قوا ضمن تجدید بیعت با معظم له مفتخر به لقب «سید الاُسرای ایران» گردید و سپس در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ به سرلشکری ارتقاء یافت. حسین لشکری نهایتا تاریخ 19 مرداد 1388 در تهران خلعت شهادت پوشید .

راوی : امید احمدی فرزند علی محمد اهل شهر نراق – مرداد 1399

۰ نظر ۱۶ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۲۲
سلحشوران شهر نراق

حضور یافت عزت شعار آقا میرزا شکرالله خلف مرحمت شان آقا ابوالقاسم ‌نراقی و اقرار و اعتراف نمود بر اینکه یکدرب باغ مُشجر مشهور بباغ محمد جواد حاجی واقع در دشت علیای قصبه نراق و مجری المیاه دو سَرجه آب علیا و سفلای قصبه نراق که مطابق قباله علیحده فروختم به جناب مستطاب جلالت مآب اجل آقای آقا میرزا محمود خان رئیس اداره تلگرافخانه مبارکه نراق بمبلغ یکصد و هفتاد و دو تومان نصف هشتاد و شش تومان وجهش تاماً کاملاً نقد فی المجلس بتوسط آقای معظم له واصل و عاید گردید و دیناری باقی نمانده و چنانچه منبعد ادعائی بنمایم باطل و از درجه اعتبار ساقط است .
بتاریخ یوم جمعه بیست و ششم شهر محرم الحرام مطابق 1345
26 محرم 1345(برابر 14 مرداد 1305)
شکرالله ابن مرحوم آقا قاسم نراقی
اقرار و اعتراف کما رقم فیه لدی
مُهر عبده حسین ابن محمدرضا(مجتهد آیت الله حسین فاضلی فرزند محمدرضا)
اعترف بما رقم فیه لدی حره الخاطی
مُهر عبده الراجی غلامحسین(حاج ملا غلامحسین فروغی فرزند ملا محمد تقی کاتب اسناد)

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری به جهت بازخوانی سند خرید باغ توسط میرزا محمود خان رئیس اداره تلگرافخانه سپاس گزاریم .

۰ نظر ۱۶ شهریور ۹۹ ، ۱۵:۰۳
سلحشوران شهر نراق

تابستان یکی از سال های جنگ پس از اتمام مرخصی به شیراز برگشتم و خانواده ام در نراق ماندند. پس از ورود به منزل ، نامه ای در خانه انداخته بودند که ساعت ۵ صبح در عملیات حاضر شوم و من هم راس ساعت مقرر در واحد عملیات حاضر شدم .

گفتند که ماموریت مهمی پیش آمده و باید به بندرعباس برویم.ساعت ۶ صبح در بندرعباس فرود آمدیم و پس از پارک هواپیما و پیاده شدن شاهد حضور تعداد از فرماندهان ارشد نیروی دریایی در حضور خلبان عباس بابایی(شهادت 15 مرداد 1366) شدیم که به ما خیر مقدم گفتند و برنامه ماموریت را برای ما تشریح کردند.
فرمانده وقت نیروی دریایی به عباس بابایی گفت که این پرواز احتمال بازگشتش ۱۰ در صد است و بهتر است آن را کنسل کنیم که بابایی گفت‌ خلبانان ما جان بر کف هستند و فکر همه چیزش را کردند. شما اگر نمی توانید ، بگویید که از عهده ماموریت بر نمی آییم .

ما هم از ترس همه لباسمان خیس عرق شده بود و خلاصه پس از تشریح ماموریت همگیِ ما را غرق بوسه کردند و سوار هواپیما شدیم. ماموریت، گشت دریایی بود و هدف پیدا کردن یک فروند کشتی که ۳ فروند ناوچه جنگی برای عراق می بُرد. در ماموریت های معمولی گشت دریایی یک افسر عادی نیروی دریایی با دوربین پیشرفته با ما به پرواز می آمد اما در این ماموریت ۳ افسر ارشد نیروی دریایی با دوربین های پیشرفته با ما همراه شدند.

با توکل به خدا از بندرعباس به سمت آبهای آزاد در خلیج فارس پرواز نمودیم و تا جایی پیش رفتیم که ساختمان های عربستان را به چشم دیدیم .در این هنگام از رادار کیش اعلام شد که دور زده و به سمت کیش ادامه مسیر دهیم و گفتند که ۳ فروند هواپیمای ناشناس شما را تعقیب می کنند، با آخرین سرعت بر گردید. حالا حساب بکنید سرعت هواپیمای جت کجا و هواپیمای گشت دریایی کجا ؟

خنثی کردن عملیات مسلحانه و ربایش هواپیما توسط گروه ضربت :: سلـحــشـوران  شـهـر نــراق

با ترس و لرز ادامه دادیم و هواپیماهای ناشناس نزدیک و نزدیک تر می شدند.جلیقه های نجات را بسته بودیم و با توکل به خدا پرواز می کردیم.در این هنگام صدای مهیبی از هواپیما بلند شد و دود سراسر هواپیما را گرفت.اول فکر کردیم که هواپیما مورد اصابت قرار گرفته و چون هواپیما قابل کنترل بود به قسمت بار رفتیم و مشاهده کردیم که دوربین کمپرسور تهویه هواپیما به علت فشار زیاد منفجر شده و از کار افتاده است.تازه متوجه شدیم که این صدای انفجار توربین سیستم تهویه است .

در این موقع رادار کیش اعلام کرد که آن سه فروند تارگِت اشتباهی بود که به صفحه رادار ظاهر شده بودند شما ادامه مسیر دهید و ما پس از اعلام موفقیت خود در فرودگاه کیش فرود آمدیم و هواپیمای دیگری جایگزین شد.
روز بعد پس از تعمیر هواپیما مجددا ادامه مسیر دادیم و هدف مربوطه را در آبهای نیلگون خلیج فارس پیدا کردیم و موقعیت آن را به پادگان نیروی دریایی اعلام کردیم.به ما دستور فرود در فرودگاه کیش داده شد و هواپیماهای شکاری هدف مربوطه را قبل از اینکه به مقصد برسند به قعر آب های  خلیج همیشه فارس فرستادند و ما صحیح و سالم به شیراز باز گشتیم.

راوی: نوروز علی آقایی فرزند علی اکبر اهل شهر نراق
 

۰ نظر ۱۵ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۴۷
سلحشوران شهر نراق

حضور یافت عزت آثار استاد شکرالله خلف مرحوم آقا مشهدی غلامعلی دباغ نراقی و اقرار و اعتراف نمود براینکه یک قطعه زمین سَرجوبه(کنار جوی آب) با اشجار مغروسه در آن که مطابق قباله علیحده فروختم به عالیجاه آقا میرزا عبدالکریم احمدی خلف مرحمت شان آقا حبیب الله تاجر نراقی بمبلغ شش تومان و پنجهزار وجه آن تاماً کاملاً اصل و عاید اینجانب گردید و دیناری باقی نمانده
بتاریخ بیست و پنجم شهر ذی الحجه الحرام 1347
25 ذی الحجه 1347(برابر 14 خرداد 1308)
مهر شکرالله
اعترف بما رقم فیه لدی حره الخاطی
مُهر عبده الراجی غلام حسین

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری به جهت بازخوانی سند قدیمی سپاس گزاریم .

۰ نظر ۱۵ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۱۷
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook