سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مداحان متوفی شهر نراق

چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۱، ۰۶:۳۳ ب.ظ

مداحان نیز مومنانی بودند که ما را با نام حسین و علی و فاطمه و اهل بیت آشنا کردند . اگر احساس کردیم که مدیون آنها هستیم ذکر و نامشان را با فاتحه ای گرامی داریم :

 

 

1- حاج احمد قطبی نراقی فرزند نصرالله

 

مومن و صادق بود . صدای آوای روضه و قرآنش هنوز در اذهان باقی است . تا همان سال های آخر عمر در ماه مبارک رمضان بین الصلاتین دعای مشهور یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم را در مسجد جامع برای مردم می خواند . ایشان و هم کیشانشان مایه برکت شهر بودند . در کنار امورات دیگر به کشاورزی هم می پرداخت . خطبه عقد اکثر جوانان را خوانده و در دفتر بزرگش یاداشت می کرد و از عروس و داماد امضا می گرفت . آن دفتر گنجینه ای از خاطرات نراقی هاست و در صورت نگه داری باید در موزه ای به یادگار بماند .

 

xsrr83r6oybgq7h0oacl.jpg

 

متولد 1276 بود و تاریخ 6/8/1368 بدرود حیات گفت و در وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شد .

 

 

2- بهارعلی  مداحی فرزند شکرعلی

 

عبا بر روی دوش می انداخت و پای منبرهای اباعبدالحسین روضه خوانی می کرد . سال های قدیم  که توی بازار شمس السلطنه نراق سکونت داشت ، اوقات فراغتش به بند زدن قوری های شکسته مردم با مهارت مشغول بود . همانا که در قدیم به آنها می گفتند : چینی بند زن"

pefcdq3zqazt7u5e7ujs.jpg

 

شنیدید که می گویند دلی که شکست دیگه شکسته و مثل قبلش بر نمیگرده . ولی بهارعلی  چینی های شکسته را چنان بند می زد که انگار  تزئین بندی شده است و به اینگونه ثابت می کرد که اگر دل بشکند با محبت و ایجاد صفا امکان بازگشت به حالت اولی وجود دارد .

 

متولد 1334 بود و تاریخ 5/7/1370 فوت نمود و در قطعه 72 ردیف 212 شماره 33 بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد .

 

3- حاج غلامحسین قاسمی نراقی فرزند کریم

 

بحر طویل خواندنش را شب تاسوعا در مسجد جامع نراق یادتان می آید:

 دید که اندر حرم خسرو خوبان ، همشان مویه کُنان ، موی کنان ، مویو پریشان ، دل بریان ، لب عطشان ، سوی عباس شتابان ، که عمو جان ، چه شود قطره آبی ، برسانی ، به لب سوختگان ، شیر دشت عربستان و وزیر شه خوب و پسر مظهر یزدان ، که بُدی ، که بُدی صاحب حلم و ادب و بیرق و سجاده و سیف و هشم اندر رقمش با لقب ماه بنی هاشم و عباس ، علمدار ، سپه دار ، جهانگیر و جهاندار 

چار امامی که تو را دیده اند ، دست علم گیر ِ تو بوسیده اند ، طفل بُودی مادر والا گهر ، بُرد تو را محضر قدس پدر ، چشم خداوند چو دست تو دید ، بوسه زد و اشک ز چشمش چکید ، با لب آغشته به زهر جفا ، بوسه زده دست تو را مجتبی ، دید چو در کرب و بلا شاه دین ، دست تو اُفتاده به روی زمین ، خم شد و بنهاد سر دیده اش ، بوسه بزد با لب خشکیده اش ، حضرت سجاد همان دست پاک ، بوسه زد و کرد نهان زیر خاک

 

شه با وفا ابوالفضل . معدن سخا ابوالفضل

 

بیشترین دعایی که در ذهنمان از ایشان وجود دارد می گفت خدایا به بانیان مجلس ، کسانی که فرش ، زیلو ، حصیر ، و........کمک کرده اند به شایستگی قبول بفرما .

8fyp21vvhk4gru3u72m5.jpg

 

 متولد 1290 بود و تاریخ 22/8/1375 به رحمت خدا پیوست و در وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شد  .

 

 

4- سلطانعلی مرادی فرزند نصرالله

 

بسیجی و یاور بسیجیان بود . یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به شمار می رفت . در اکثر مراسم های مذهبی طنین صدایش شهره شهر شده بود . در مراسم های رزمندگان و شهدا با صوت دلنشینش جلایی به دل های مومنین می داد .

 

uj5cfmhw5yei4yxsa8b.jpg

 

روز حادثه داخل مینی بوس بوده و به محض اینکه ماشین در محور مشهد روی گدار می رسد و گنبد ملکوتی حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (ع) هویدا می گردد با صدای بلند سلام داده و جمعیت ماشین را به ذکر صلوات دعوت می کند که همان لحظه درب مینی بوس در اثر نقص فنی باز شده و ایشان پشت درب بوده و به سمت زمین پرتاب و نقش زمین می گردد .  متولد 1338 بود وتاریخ 27/7/1381 بدرود حیات گفت و در وادی السلام شهر نراق دفن می گردد.

 

 

 

5- حاج حبیب الله حسنی فرزند شکرالله

 

مخلص و ارادتمند آقا عبدالله الحسین و اهل بیت بود . با توجه به اینکه از نعمت چشمان محروم بود همیشه شاکر خداوند از نعمات دیگر بود . در هر شرایط از کوچه شربتی ها خودش را به مسجد جامع نراق می رساند و در نماز جماعت شرکت می کرد . شوخ طبع و قلب پاکی داشت .

آنچه که در یاد از ایشان مانده شعر مشهوری بود که می خواند :

 

جانم به فدایت یا ابا عبدالله             قربان وفایت یا ابا عبدالله

لعنت به جماعتی که منعت کردند از آب فرات یا اباعبدالله(ع)

 

bm15wb0c7eswwwhi1nz5.jpg

 

متولد 1301 بود و تاریخ 12/8/1381 به رحمت خدا پیوست و در وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شد .

 

 

 

6- حاج محمد علی  توکلی فرزند مهدی

 

صدای رسایی داشت و با این نعمت الهی به امام حسین و اهل بیت ارادت و عشقش را نشان می داد . تسبیح به دست و ذکر و صلوات می فرستاد . مورد احترام مردم کوی و برزن بود .

 

xwejb8hdxy51nsfmsanx.jpg      qigxr4xxfd9i1rn7osb.jpg

 

قطعه ای از شعری که همیشه در روضه ها قرائت می کرد :

 

اول سلام به احمد

دوم به ساقی کوثر

سوم به فاطمه

چهارم به سبز پوش پیمبر

سلام پنجم من به شهید نیزه و خنجر

که بعد از سلام پنج تن حق ، سلام بر همه یک سر

 

متولد 1296 بود و تاریخ  24/2/1382 به رحمت خدا پیوست و در قطعه 74 ردیف 90 شماره 79 بهشت زهرا(س) تهران دفن می باشد .

 

 

  7-حاج حسن کاظمی فرزند رضا

 

در استان مرکزی و منطقه کاشان در تعزیه خوانی روی دست نداشت . بیش از 50 سال تلاش کرد مظلومیت اهل بیت و امام حسین را به مردم و از جمله نوجوانان و جوانان ثابت کند و الحق که موفق بود . اشعار زیادی به شخصه سروده  ولی متاسفانه تا کنون مجلد نگردیده و بهره برداری نشده است .ظلم ستیزی و عدالتخواهی در اشعارش  را از بچگی از ایشان آموختیم .

 

q8helxz0ismknfilduyv.jpg

 

کشاورزی می کرد و در مساجد شهر نراق پای منبرها روضه می خواند . از کودکی به یاد داریم که ایام محرم و سوگواری مولای سر از تن جدا امام حسین(ع) در لباس قرمز شمربن ذی الجوشن  ظاهر می شد  و گرچه این نقش را به زیبایی هر چه تمامتر اجرا می کرد ولی در واقع دستگاه ظلم و بیداد معاویه و یزید را افشا می کرد . برق شمشیر و کوبیدن بر سپر و رجز خوانی هایش هنوز در اذهان باقی است .

 

متولد 1285 بود و تاریخ 26/6/1389  به رحمت خدا پیوست و در وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شد .

 

 

8- حاج ماشا’الله کریمی پور(پنبه زن) فرزند خداداد

 

نامبرده از ذاکرینی بود که در ایام محرم پای نخل روضه خوانی می کرد و از نخل گردان ها بود که بر بلندای نخل می نشست و دعا و صلوات می فرستاد . از علاقمندان اهل بیت عصمت و طهارت بوده است . صدای مدح و ثنای وی هنوز در کوچه های زادگاهش پر طنین است . عشق دیرینه ای به حسین زهرا (ع) داشت.


فرزند دلبندش پاسدار غلامحسین کریمی پور متولد 1341 تاریخ 22/5/1360 در داخل کمیته انقلاب اسلامی خیابان نبرد پیروزی تهران طی حادثه به شهادت رسید .


وی متولد.... و تاریخ .......... دارفانی را وداع گفت و جنازه اش در وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شده است .

 

 

9- حاج حسین پریشانی فرزند عباس

 

نامبرده از پیر غلامان اباعبدالله به شمار می رفت و از مشهورترین ذاکرینی بود که روز عاشورا پای نخل در عزای امام حسین (ع) شعر حماسی می خواند و مردم به خاطر مظلومیت اهل بیت بر سر و سینه می زدند .

متولد... بود و تاریخ.........فوت نمود ودر وادی السلام شهر نراق به خاک سپرده شد .

 

 

10- حاج عباس جعفری فرزند صادق

 


هفتاد هشتاد سال قبل در نراق و خیلی مکان های دیگر برق نبود . شب های محرم چندین نفر از مردم چراغ توری که با نفت و فشار تلمبه روشنایی می داد و به چراغ زنبوری نیز مشهور است در هیئت بزرگ نراق بر سر دست چرخانده می شد . یکی از چراغ توری ها کنار حاج عباس بود تا با استفاده از روشنایی بتواند از روی ورق های نوشته شده اشعار را قرائت کند .

یک جوان چهار پایه چوبی را حمل می کرد و مرتب بر زمین می گذاشت و شیخ عباس جعفری بر روی آن رفته و برای سوگواران حسین ابن علی (ع) نوحه خوانی می کرد .

متولد... بود و تاریخ 26/12/1355 به رحمت خدا پیوست و در امامزاده سلیمان نراق به خاک سپرده شده است .

 

 

11- غلام جعفری فرزند احمد

 


مثل پسر عمویش شیخ عباس جعفری از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت بود . یکی از مراکزی که بیشتر خاطر انگیز است بر روی چهار پایه ای بود که عزاداران او را در بین انبوه جمعیت ببینند . در بین هیئت افرادی خیری بودند که چهار پایه و چراغ های زنبوری را حمل می کردند تا خلق الله راه را در تاریکی شب تشخیص دهند .

در مسجد جامع نراق روحانی نیز بر بالای منبر و بدون امکانات و بلندگو برای مردم از مظلومیت ابا عبدالله الحسین(ع) سخنرانی می کرد .

متولد... بود و تاریخ ........... فوت و در ......به خاک سپرده شده است .

 

12- شکرالله(شکری) جعفری فرزند احمد

 


ایشان نیز از ذاکرین اهل بیت بود و همراه با برادرش شیخ غلام جعفری برای هیئت سینه زنی نوحه خوانی می کرد . هفتاد سال قبل فقط یک هیئت منظم سینه زنی وجود داشت و هنوز زنجیر زنی رواج پیدا نکرده بود . ولی نخل کردانی که قدمت طولانی دارد به عنوان محل تمرکز عزاداران محسوب می شد و شیخ شکری در اطراف نخل و میان هیئت با صدای زیبایش مظلومیت اهل بیت و محکومیت ظلم ظالمان را به مستمعین اطلاع می داد .

متولد.... بود و تاریخ..............فوت و در ................خاکسپاری گردیده است .

 

13- محمد رضایی فرزند علی

 

یک مغازه کوچک خوار و بار فروشی داشت و اغلب در حال قرائت قرآن مشاهده می شد . خیلی برای عاقبت به خیری اش تلاش می کرد .

ایام سوگواری سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) در ایام محرم از ذاکرین اهل بیت بود . آن موقع امکانات وجود نداشت و مادحین با صدای خودشان باید متن نوحه را به همه مستمعین برساند و مرحوم رضایی با صدای رسا اشعار را می خواند . پدرش در نراق و منطقه به علت طبابت تجربی به اوستا علی جراح مشهور بود .

 

متولد.... و تاریخ ......... فوت و در ............دفن می باشد .

 

 

14- حاج اسماعیل عباسی فرزند...

 


اصالتا اهل روستای دستجرده حومه قم می باشد که در جوانی و در موقع تعزیه خوانی و تجارت قالی به نراق مسافرت و ماندگار و با خانم عصمت کریمی فرزند علی اکبر اهل نراق ازدواج و صاحب چندین فرزند می شوند .

از قاریان شایسته قرآن بود و مرتب در حال قرائت قرآن بود . بیشتر تعزیه خوان حرفه ای بود که اکثر نراقی ها نقش های او را به یاد دارند .

متولد.... بود و تاریخ ..........فوت نمود و در حومه امامزاده سلیمان نراق دفن می باشد .

 

 

 

ceul03u95m6302e5hjtf.jpg

 

از کلیه همشهریان اهل بیت دوست درخواست می شود نقایص نوشته فوق را تذکر و نسبت به افرادی که از قلم افتاده با ذکر مطالب اطلاع رسانی نمایند .

 

۹۱/۰۸/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook