سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بنده با پسر عمویم سید حسین میرسلطانی فرزند سید نصرت آقا هم سن و متولد 1340 می باشیم . به این دلیل با هم بزرگ شدیم . مقطع ابتدایی را از سوم به ششم جهشی با موفقیت طی کرد . رفاقت دیرینه ای بینمان ایجاد شده بود در حدی که مثل دوست با هم رفتار می کردیم . نهضت اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی که بر پا شد سید حسین نسبت به بقیه پیشقدم تر شد و فعالیت انقلابی داشت .

nx7jey69tkrf6z1emh5a.jpg

                                                                                                                                                   سید فضل میرسلطانی

 

یک روز آمد و گفت سید ببین چی درست کردم . دیدم با درایت خاصی که داشت یک فرستنده رادیویی درست کرده و به راحتی امواج را دریافت می کرد . واقعا نابغه بود .

 

t8592_guigu1.jpg           m1486_tgy80gyi2.jpg

عکس سمت راست ،  از راست : مرحوم سید آقا نصرت میرسلطانی فرزند سید محمود - شهید سید حسین میرسلطانی - ناشناس - ناشناس - سال1354

 

عکس سمت چپ : از راست خانم میرسلطانی - شهید سید حسین میرسلطانی - شهید ... قشقایی دوست سید حسن - سید حسن میرسلطانی
موضوع عکس : سال 1355 مسافرت سید حسن میرسلطانی از تهران به آبادان و تحصیل در دانشگاه رشته مهندسی برق

 

 

سال 1356 در کنار فعالیت های موثرش به نفع انقلاب و بنیانگذارش امام خمینی(ره) در دانشگاه صنعتی شریف قبول شد . کار هر جوانی نبود در جو قدیم بتوان به دانشگاه صنعتی آریامهر به راحتی وارد شد . دانشگاه آریامهر در اوان پیروزی انقلاب اسلامی 1357 به دلیل اینکه در سال 1354 یک از دانش آموختگان آن به نام مجید شریف واقفی اهل نطنز کاشان کشته شده بود به صنعتی شریف تغییر نام یافت . من چند نوبت به اتفاق سید حسین به این دانشگاه رفته بودم . پس از پیروزی انقلاب سید حسین با انجمن اسلامی فعالیت را ادامه داد تا اینکه روز 13 آبان 1358 فرا رسید و سید حسین میرسلطانی یکی از حدود چهارصد نفر دانشجویان خط امام بود که سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در تهران را تسخیر نمودند .

 

j1832_upuh3.jpg

از راست : شهید سید حسین میرسلطانی فرزند سید آقا نصرت اهل شهر نراق - ناشناس

 

پس از اردیبهشت 1359 که واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس به وجود آمد دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی تصمیم گرفتند تا گروگان های آمریکایی را در شهرهای مختلف نگهداری کنند . فلذا سید حسین میرسلطانی در تیم تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی انتخاب می گردد . یک آقایی به نام رحمان که بعد متوجه شدم همان شهید دکتر عبدالرحمان دادمان فرمانده سپاه پاسداران تبریز بوده و با سید حسین در لانه جاسوسی آشنایی داشته وی را جذب سپاه تبریز می کند . دیری نمی پاید که سید هم مربی و فرمانده پادگان خاصبان می شود . بعد این پادگان به نام میرسلطانی و اکنون به آموزشگاه درجه داری سیدالشهداء سپاه تبریز تغییر نام یافته است .

آن موقع که تجهیزات و مهمات کم بوده سید حسین دارای یک تفنگ ژ 3 بوده که آنجا مورد استفاده قرار می داده است . همانجا با خلاقیتی که داشته خشاب تفنگ را به خشاب 40 تیری تبدیل می کند و یک شکل هلالی هم به آن می دهد که تعجب عبدالرحمان دادمان و مربیان پادگان خاصبان تبریز را بر می انگیزد .

31 شهریور 1359 جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران که شروع می شود سید حسین تاب تحمل نیاورده و هنوز دو ماه از جنگ نگذشته که تصمیم جدی می گیرد برای دفاع مقدس وارد صحنه کارزار شودبعد که همراه با خانواده عمویم با عبدالرحمان دادمان فرمانده سپاه پاسداران تبریز آشنا شدیم نقل کرد که سید حسین میرسلطانی آمد نزد من و گفت آقا رحمان خبر داری عراقی ها در سوسنگرد دارند جنایت می کنند ؟

s3679_232324_117.jpg

شهید دکتر عبدالرحمان دادمان اهل اردبیل وزیر سابق راه و ترابری

 

من تحمل ماندن ندارم و اجازه بده من هم به جبهه اعزام شوم . آقا رحمان ایشان را به صبر دعوت می کند و می گوید تو یک مربی هستی و هر هفته و ماه می توانی نیروهای زیادی را آموزش دهی و این خود برترین جبهه است . سید حسین نمی پذیرد تا کار به جایی می رسد که دادمان می گوید من فرمانده تو هستم و دستور می دهم اطاعت امر داشته باشی . سید حسین با خونسردی لباس فرم سپاه پاسداران را از تنش بیرون آورده و جلوی رحمان گذاشته و می گوید از شرایط فرمانبرداری خارج شدم و علاقمند به رفتن جبهه هستم .

یکی دو روز از ایام محرم اباعبدالله(ع) سپری شده بود و دادمان متوجه می شود سید حسین عزم را جزم کرده و تصمیم خود را گرفته و می گوید ما به تخصص تو نیازمندیم و حالا که می روی حداقل ده روز دیگر برگرد . آن دو از هم خداحاظی گرمی می کنند و سید تاریخ 20/8/1359 با تعدادی نیروی داوطلب از تبریز به شهر سوسنگرد در حال محاصره وارد می شوند . همین مدت کوتاه خلاقیت های زیادی از خود نشان می دهند و برای خلق مقاوت قهرمانانه در سوسنگرد حماسه ها می آفریند .

 

     ykuos4od42nl9bzj3btb.jpg

سید فضل میرسلطانی فرزند سید اصغر در حال تشیع جنازه پسر عمویش سید حسین میرسلطانی30/08/1359

 

سرانجام 19 بهار از عمر با برکت سید حسین میرسلطانی فرزند ایران زمین می گذرد و روزسه شنبه تاریخ 27/8/1359 برابر با نهم محرم 1401 هجری قمری مصادف با 18 نوامبر 1980 در مقاومت حماسی سوسنگرد با ترکش گلوله خمپاره به شاهرگ گردنش به شهادت می رسد

جنازه مطهرش پس از انتقال به تهران روز دوازدهم محرم تاریخ 30/8/1359 پس از اقامه نماز با شکوه جمعه با حضور خیل عظیم امت حزب الله به طور مثال زدنی تشیع و در قطعه 24 بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می شود

همزمان با ایشان یک دانشجوی دیگر پیرو خط امام به نام فضل الله میرعابدینی اهل آذربایجان شرقی و از دوستان میرسلطانی و پنج شهید دیگر جنگ نیز مقابل لانه جاسوسی آمریکا در خیابان طالقانی توسط مردم و خانواده هایشان تشیع می گردد .

من از اینکه پسر عمو و دوستم را از دست داده بودم ناراحت بودم . خداوند لطف کرد و انکار مسئولیتی به من واگذار شده و روز پنج شنبه 29/8/1359 رفتم چهار راه کوکولا از مغازه یک نراقی به نام آقای حسن کمالی یک دستگاه دوربین 110 تهیه کردم و رفتم به معراج شهدا در محدوده پارک شهر و از نگهبان رخصت خواستم که ابتدا اجازه نداد و دوربین را در جیبم مخفی کرده و خلاصه با لطایف الحیل راضی اش کردم تا لحظاتی جنازه پسر عمویم را ببینم و برگردم . خودم تخته درب تابوت را باز کردم و پلاستیک دور جنازه را کنار زدم و یک قطعه عکس از جنازه مطهر شهید گرفتم و بر گشتم .

 

ni0prf4kcniwvgf4l6o.jpg

جنازه مطهر سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق جوانترین فاتح لانه جاسوسی ، اولین شهید دانشجوی خط امام در جبهه ، اولین شهید دانشگاه صنعتی شریف در دفاع مقدس،اولین فرمانده آموزشگاه سید الشهداء تبریز(خاصبان) تاریخ شهادت 27/8/1359 در حماسه مقاومت سوسنگرد

 

پس از 33 سال این عکس را مرحوم عمویم آقا سید نصرت و زن عمویم خانم اقدس دخت طالبی و بقیه اعضای خانواده اش ندیده اند و به درخواست سایت سلحشوران شهر نراق تقدیم نمودم تا این افراد بتوانند در فعالیت های خیر خواهانه خود موفق باشند . این اقدام را تقدیر خداوند می دانم که به من توفیق چنین کاری در آبان سال 1359 و دو ماه از شروع جنگ که هیچکس به فکر کارهای فرهنگی نبود من بدون داشتن تجربه به این کار اقدام نمودم

روز جمعه برای تشیع جنازه با همه طایفه و نراقی های مهربان آمدیم مقابل لانه جاسوسی آمریکا در خیابان تخت جمشید که یکی دو ماهی به خیابان طالقانی تغییر نام یافته بود . آنجا نیز شروع به گرفتن عکس کردم و حدود 40 قطعه عکس انداختم .

 

huat4nluu2z442nge8p.jpg

تشیع جنازه مطهر سردار شهید سید حسین میرسلطانی دانشجوی پیرو خط امام مقابل لانه جاسوسی آمریکا - سید حسین تاریخ 27/8/1359 در حماسه عملیات آزاد سازی سوسنگرد به شهادت رسیده

 

چندین قطعه از عکس ها را رفتم بالای باربند اتوبوس تی بی تی حاج رمضان طالبی یا مرحوم علی (محمد) اشرفی فرزند نادرعلی و چون اشرافیت به همه مردم بود چند عکس گرفتم . چند عکس از اتوبوس نراقی ها که پارچه مشکی زده بودند و جلویش گل نصب کرده بودند گرفتم .

yb556t61kjozwcrcb88e.jpg

اتوبوس متعلق به نراقی ها برای ایاب و ذهاب مردم

 

دو سه تا عکس هم از عمویم آقا سید نصرت گرفتم که لابلای جمعیت حضور داشت . سه قطعه هم از افرادی که جلوی جمعیت در حال نواختن مارش عزا بودند انداختم . سه قطعه هم از تابوت و جنازه بسته بندی شده گرفتم که چهره شهید نامشخص بود . یک عکس از شهید عبدالرحمان دادمان فرمانده سپاه پاسداران تبریز و از فاتحین لانه جاسوسی(وزیر سابق راه و ترابری) در کنار عمویم گرفتم .

whnwg05kmwkwceh7bj6.jpg        v9857fqfipejfrnllf56.jpg

تشیع جنازه هفت نفر از شهیدان از جمله دو شهید از دانشجویان پیرو خط امام سید حسین میرسلطانی و فضل الله میرعابدینی مقابل لانه جاسوسی آمریکا

 

آن روز در کنار سید حسین میرسلطانی یکی دیگر از فاتحین لانه جاسوسی به نام فضل الله میرعابدینی نیز به همراه پنج شهید دیگر تشیع می شدند که دو تا عکس هم از تابوت ها که بر سر دست امت شهید پرور بود را نشان می دهد گرفتم .دو یا سه عکس هم خودم زیر تابوت شهید سید حسین میرسلطانی رفتم و فردی از من عکس یادگاری گرفت . اکنون پس از سی و سه سال باور کردنی نیست که این عکس ها و مخصوصا عکس جنازه شهید ارزشمند گردد و باز من حق تعالی را شاکرم که کمک کوچکی در این ارتباط انجام داده ام .

 

rdujamqj6aelcg5aajpb.jpg

سید فضل میرسلطانی فرزند سید اصغر در حال تشیع جنازه پسر عمویش سید حسین میرسلطانی - 30/8/1359

 

یک عکس هم زن عمویم خانم اقدس دخت طالبی در حال سخنرانی حماسی برای مردم مقابل لانه جاسوسی انداختم .

 

z946pid87qk9hfmhwn9h.jpg

 

زمانی که سید حسین شهید شد برادر دیگرش سید حسن میرسلطانی در جبهه آبادان در حال مقاومت برای دفاع مقدس بودند و با کارمندان صدیق شرکت نفت حماسه آفرینی می کردند .

             vz3swt4o11ik09n4yk.jpg

جانباز سید حسن میرسلطانی فرزند سید آقا نصرت مهندس شرکت نفت

 

سید حسن از آخرین نفراتی بود که همراه با تعدادی معدودی از رزمندگان و نیروهای بومی در خرمشهر مقاومت کرده بودند و موقع خروج اجباری از شهر روی پل نو مجروح می گردد . جبهه رفتن وی ادامه پیدا کرد تا اینکه مجروح شیمیایی شده است . سید حسن از مهندسین بی ادعا و بی تکلف در شرکت نفت صادقانه مشغول انجام وظیفه می باشد .خانواده عمویم همه دارای تحصیلات و علاقمند هستند برای جامعه مفید باشند .

gbh0hpmxojcvwkv434.jpg

خانم اقدس دخت طالبی فرزند حسین و همسرش سید آقا نصرت میرسلطانی فرزند سید محمود از اهالی شهر نراق

 

از همه زحمتکشان به ویژه تلاشگران سایت سلحشوران شهر نراق صمیمانه تشکر می کنم .

 

سید فضل میرسلطانی فرزند سید اصغر اهل شهر نراق 9/8/1391


۹۱/۰۸/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۱۸ مهر ۰۱ ، ۲۲:۱۹ آقاصدر میر سلطانی
بمیرم برایت سید فضل برادر که بیش از ۳ ساله خودت کوچ کرده ای به عالم باقی کوچ کرده ای

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook