سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

در اکثر روستا و شهرهای کشور اسلامی ایران مقبره امام زادگان و یا منتسبین به آنها وجود دارد . مزار این عزیزان پناهگاه روحی و پایگاه عواطف انسانی است . مردم هر کجا حاجتی داشته باشند ، دست توسلی به روح ملکوتی این بزرگواران می زنند و با خواندن زیارتنامه ، روح و عواطف خود را آرامش می دهند . بقعه متبرکه زبیده خاتون(س) در حومه شهر نراق مورد احترام ویژه مردان و زنان این دیار و زیارتگاه سایر امت اسلامی است . اکثر رزمندگان دفاع مقدس شهر نراق قبل از اعزام به جبهه های نبرد به زیارتگاه بی بی زبیده خاتون مشرف و در فضایی آکنده از عشق و ارادت به خاندان اهل بیت متمسک می شدند . از معراج برگشتگان نیز که توفیق شهادت نصیبشان نگردید نیز همچنان در این مکان مقدس محبتشان را به بی بی زبیده(س) نمایان می ساختند .

 

  

حرم مطهر بی بی زبیده خاتون شهر نراق

نسب شریف امامزاده سیده فاطمه(س) با چهار واسطه به امام جواد(ع) منتهی می گردد که به این قرار است : سیده فاطمه (معروف به زبیده خاتون) بنت حسین ابن محمد ابن احمد بن محمد ابن جعفر بن موسی المبرقع بن الامام محمد التقی الجواد (ع) . وی خاتونی مجلله و سیده ای فاضله و بزرگوار بوده است که حدود هزار و دویست سال قبل در سن نه سالگی به شهادت رسیده است .
طی سال های دور خاندان قاسمی خدمتگزاران بارگاه بی بی زبیده خاتون بوده اند . بعد ملا ابوالقاسم نراقی و فرزندانش ملا تقی ، ملا غلامحسین و ملا غلامرضا نراقی در پی یکدیگر از متولیان این بقعه مبارک بوده اند . از سال ..... لغایت 1336 ملا احمد فروغی فرزند غلامرضا و از سال 1336 لغایت 1363 حاج ابراهیم فروغی فرزندمحمد تقی و از سال 1363 الی ... حاج حسین رضایی فرزند رحمان مسئولیت فیزیکی ساختمان بقعه را به عهده داشته اند .

9wbzkwf6jnb1bbj7zjg6.jpg
نمای قدیمی حرم مطهر بی بی زبیده خاتون

 
از سال.... با حضور حجت الاسلام علی محمد مهدیزاده نراقی فرزند ابوالفضل فعالیت گسترده ای برای احیای بنا و آبادانی محیط های پیرامونی اعم از ساخت گنبد ، آشپزخانه و متعلقات آن ، برق ، آب ، جاده آسفالته و ده ها اقدامات موثر دیگر به کمک دستگاه های اجرایی و اداری شهرستان دلیجان و خیرین و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت مهیا گردیده است . آقای مهدیزاده در هشت سال دفاع مقدس یکی از سلحشورانی بود که اکثرا با لشکر 41 ثاراله استان کرمان در جبهه های نبرد حق علیه باطل جانفشانی می نمود .

  0cuq9k81lfthp9n27mhf.jpg
حجت الاسلام علی محمد مهدیزاده نراقی


اکنون بنای بقعه بی بی زبیده خاتون به شماره 6972 تاریخ...... ثبت آثار تاریخی گردیده است . هیئت امنا نیز تشکیل یافته و با همت مضاعف با کمک خیرین و مساعدت دولت بازسازی این مکان مقدس در حال اجرا می باشد.

یادی کنیم از مرحوم حاج ابراهیم فروغی فرزند محمد تقی یکی از خادمین بقعه متبرکه بی بی زبیده خاتون و مسجد جامع شهر نراق و مصاحبه کوتاه با حاج عزیزالله فروغی فرزند ایشان .

r59fgjsjrbhzm9zm6bp7.jpg
مرحوم حاج ابراهیم فروغی

 

س: حاج عزیزالله فروغی شما که خودتان از چهره های با نفوذ فرهنگی در نراق هستید خاطره و مطالبی از پدر بزرگوارتان را برای کاربران سایت سلحشوران شهر نراق بیان بفرمائید :

 

okiwbjodhyzwijz33sfk.jpg

           حاج عزیز الله فروغی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه که بنده به خاطر دارم در سال 1336 یعنی 55 سال پیش اداره اوقاف شهرستان محلات طی حکمی که تصویرش را خدمتتان ارائه می کنم مرحوم حاج ابراهیم فروغی را به عنوان خادم بقعه زبیده خاتون منصوب کردند . پدرم به طور مرتب خصوصا روزهای جمعه پیاده به سوی امامزاده می رفتند و امور مربوطه را انجام می دادند . مرحومه مادرم عزت بحرینی فرزندعبد الباقی نیز از مشوقین وی بودند .

 

ecn09ydbopbpcizhqtx.jpg             ycx18f2jl24s8sta3ql.jpg

حکم انتصاب خادم برای حرم بی بی زبیده خاتون شهرنراق توسط اداره اوقاف شهرستان محلات در سال 1336

 

پدرم در ابتدای کار دغدغه ای که داشت ساخت مکانی برای نشستن زائرین بود . چون در آن زمان بایستی برای امور بنایی از چشمه آب را با سطل می آوردند و بر این اساس بنائی کاری بس مشکل بود . مشکل دیگر در فصل زمستان و برف روبی بقعه بود که باید به موقع انجام می گرفت که ابوی به خوبی این کار را انجام می داد .

 

9535g1seb9dnnblpnjp7.jpg

از راست : حاج ابراهیم فروغی ، عزیزالله فروغی ، امین فروغی

، علی فروغی ، مرحوم ماشالله آعلی مشهور به حاج نعمت

 

ایشان علاقه زیادی به زبیده خاتون داشتند و تابستان سال 1348 که برای کار بنائی من را همراه خود برده بود از بالای پشت بام روی کمرهای سنگی کوه افتادند که مشکل حادی برایش پیش نیامد .از آرزوهایش این بود که آب را برای زائران در قسمت ساختمان تهیه کند که با رایزنی هایی که کردند موفق شدند در سال1360 آب مزرعه بیدشک بالا را با موافقت مالکین و کمک مالی حاج عباس عابدینی فرزندحسین جهت خرید لوله و کمک جهاد سازندگی شهرستان دلیجان و دوستان دیگر تا ساختمان زیارت لوله کشی نمایند . مرحوم امید علی عظیمی فرزند صفر ( 1306 1366 ) نیز در این امر خیر کوشا بود . این اقدام در آن زمان کاری دارای اهمیت بود .

مرحوم حاج ابراهیم فروغی حدودا تا سال1363 همچنان خادم بقعه بودند که بعد از آن امورات محوله را به حاج حسین رضایی فرزند رحمان تحویل دادند .

ig8sddm4yr3yv96czpn.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                           حاج حسین رضایی

 

س: حاج عزیزالله فروغی از فعالیت ها و خصوصیات دیگر پدرتان در مسجد جامع شهر نراق چه اطلاعاتی دارید ؟

مرحوم پدرم علاقه زیاد به اهل بیت عصمت و طهارت داشتند و همچنین به سلسله جلیله روحانیت ارادتمندی نشان می دادند . این عشق باعث شد که آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی  امام جماعت شهر نراق ایشان را در نیمه دوم سال 1347 خادم مسجد جامع معرفی نماید و تا سال 1361 خدمت گذاری اش را ادامه داد .

 

3cuq84sxfab1uqi7nluh.jpg

حاج ابراهیم فروغی در مسجد جامع شهر نراق

 

از خصوصیات بارزش اهمیت به خواندن نماز اول وقت و به طور جماعت بود . همچنین نماز شب و نماز والدین را می خواند . حتی در مسافرت و مهمانی ها نماز اول وقت و نماز شبشان ترک نمی شد .

همانگونه که سایت سلحشوران شهر نراق چند قطعه عکس از ایشان نمایش داده مرحوم پدرم در مراسم های تشیع و تدفین شهدای هشت سال دفاع مقدس و مراسم های بسیج شهر و همچنین بدرقه رزمندگان به جبهه های نبرد حق علیه باطل کوشا بودند .

 

282jyglianqrnjew9liq.jpg

حاج ابراهیم فروغی در کنار هبت الله نوروزی امام جمعه شهر نراق

در تشیع جنازه شهید علیرضا قجری - اردیبهشت 1361

 

حاج ابراهیم فروغی متولد 1290 نهایتا تاریخ 18/4/1382 در سن 92 سالگی دارفانی را وداع گفته و ما را از نعمت پدر محروم ساختند .

 

b9xymiy7e9utargq0o2k.jpg

    حاج شیخ ابراهیم فروغی

 

س: آقای فروغی فرصت را مغتنم شمرده یادی هم از مرحوم حاج عبدالکریم احمدی فرزندحبیب الله ابوالزوجه جناب عالی داشته باشیم . از خدمات ایشان توضیحاتی بفرمائید :

 

 

 

حاج عبدالکریم احمدی متولد 1275بود و در سال 1321 یعنی 70 سال پیش و قبل آن کارمند پست و تلگراف نراق بوده است . آن مقطع پست نراق زیر نظر اداره پست شهرستان محلات و آنها نیز تحت نظارت شهر قم اداره می شد . ایشان با عشق و علاقه نامه های مردم را به درب منازل می رساند و حتی نامه های روستاهای اطراف از جمله سینقان را هم به وسیله اسب انتقال می داد . تلگراف های مردم را نیز از طریق دستگاه مورس مخابره و دریافت می کرد .

 

trfomi654kn8ri6xujx.jpg

 حاج عبدالکریم احمدی

 

اشاره کنم که قبرستان وادی السلام شهر نراق از ملک شخصی اش که زمانی باغ بوده است برای دفن اموات مومنین در سال 1349وقف و اهدا نمودند . حاج عبدالکریم احمدی سال 1352دارفانی را وداع گفت و در همین قبرستان وادی السلام در آرامگاه خودش به خاک ابدی سپرده شد .

 

b286fse02rm5oywe81u.jpg        iyn4gl8pedq2nx87zc.jpg

حاج عزیز الله فروغی                                    امین فروغی

 

 

سایت سلحشوران شهر نراق از آقای فروغی و فرزندش استاد امین فروغی که شرایط مصاحبه را فراهم نمودند تشکر صمیمانه دارد .

 

 

۹۱/۰۹/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook