سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

تاریخ 07/10/1358 به فرمان رهبر کبیر انقلاب آیت الله العظمی سید روح الله مصطفوی(حضرت امام خمینی ره) نهضت سواد آموزی تاسیس گردید .

http://www.aviny.com/news/83/10/06/Nehzat.gif.

برای از بین بردن فقر علمی و مبارزه با بیسوادی جمع برادران و همچنین بسیج خواهران شهر نراق و مرتبطین با آنها تلاش کردند تا با تشویق خانواده ها و افراد مورد نظر در کلاس های نهضت ثبت نام و تحصیل نمایند .



 http://media.farsnews.com/media/8410/Images/jpg/A0155/A0155449.jpg

مسئول نضت سواد آموزی شهرستان دلیجان آقای محمد رضا باقری فرزند دخیل الله متولد 1332 بود که تلاش های مضاعفی در سطح منطقه برای با سواد کردن مردم متقبل گردید . ایشان خود یک معلم بود که قبل از انقلاب در مدارس ابتدایی شهر نراق نیز تدریس می نمود.

                                                                                                    

 my2juvwwd3kq4nd70f.jpg 

                                                                                                                                                   محمدرضا باقری

                            

در واحد برادران دو نفر از بسیجیان به اسامی مصطفی طالبی فرزند حسین و عبدالله محمودی فرزند علی که بعد به شهادت رسیدند از جمله معلمان کلاس های نهضت سواد آموزی بودند . این دو شهید به صورت خودجوش و داوطلبانه فعالیت می کردند . شهید طالبی حتی به جز شهر نراق در روستاهای حومه از جمله مهدی آباد اردهال نیز کلاس دایر می کرد .



es05gwc64fj3r4pen8co.jpg                    qxdk4gy133104dhzjag.jpg             
                      شهید مصطفی طالبی                               شهید عبدالله محمودی

 

 

واحد خواهران از سال 1359 درخشش بیشتری داشتند . ابتدا سرکار خانم جمیله قاسمی نراقی فرزند حسن در ارتباط با فعالیت های سواد آموزی قرار گرفت .

 

 از سال 1361 به بعد چند نفر دیگر به اسامی ذیل به جمع آموزشیاران نهضت اضافه گردیدند .


سرکار خانم کبری عباسی فرزند غلام محمد

سرکار خانم اکرم عضایی فرزند ابراهیم

سرکار خانم فاطمه نصیری فرزند علی

سرکار خانم عشرت قجری فرزند علی جعفر

سرکار خانم زهرا حبیبی فرزند علی اکبر

سرکار خانم اکرم قجری فرزند سلطانعلی

 

این افراد همگی از اعضای بسیج و منتسب به خانواده های شهید ، جانباز ، رزمنده بودند که بعدها نیز به همین شکل با ایثارگران جنگ تحمیلی ازدواج و همچنان با سربلندی زندگی را سپری می نمایند .

http://shushtar.gov.ir/pic/news/267.jpg

 

آموزشیاران اهل نراق به صورت منضبط زیر نظر نهضت سواد آموزی شهرستان دلیجان انجام وظیفه می نمودند و سال های بعد جذب مراکز دولتی مثل آموزش و پرورشبهزیستی و... قرار گرفتند .

آنها علاوه بر نراق در اغلب روستاهای منطقه دلیجان از جمله دودهک ، راوه ، مهدی آباد ، مشهد اردهال و خاوه و... کلاس های نضت سواد آموزی دایر می کردند .

مجموعه این افراد با عشق و علاقه به انقلاب و رهبر عظیم الشان حضرت امام خمینی(ره) کار را با جدیت دنبال می کردند . جنگ هشت ساله که از ابتدای مهر 1359 آغاز گردید آنان همچنان تلاش برای رفع بیسوادی که آثار و اثرات به جای مانده از دوران حکومت ستم شاهی پهلوی بود را دنبال کردند .

با همت و عزم این افراد و کوشش آقای محمد رضا باقری نهضت سواد آموزی دلیجان گسترش یافت و تعدادی کارمند نیز به کارگیری شدند .

دو نفر از نیروهای محبوب و صدیق نهضت سواد آموزی شهرستان دلیجان به اسامی ذیل پس از خدمات ارزنده راهی جبهه ای جنگ شدند تا سهم خود را در دفاع مقدس نیز به منصه ظهور برسانند که طی نبرد با ارتش متجاوز عراق به شهادت رسیدند :

 

   y709o3m40862kp8qb.jpg

 هادی(غلامحسین) شفیعی فرزند حسن

   wcuxv67ez03g0f2g0s5.jpg

عباس محمدی فرزند قدمعلی

 

زیباترین اقدامی که اثرات آن در نامه های فی مابین خانواده ها با رزمندگانشان در سرحدات میهن اسلامی در جبهه به چشم می خورد نوشتن نامه توسط پدران و خصوصا مادران رزمنده می باشد که توسط اداره پست توزیع شده است . یعنی همانگونه که یک رزمنده در دفاع مقدس در حال مبارزه با دشمن و بیرون راندن آنها از سرزمین میهن اسلامی هست افرادی نیز در داخل روستا و شهرها در حال مبارزه با جهل و بیسوادی و یا کم دانشی می باشند و نشان می دهد آنها در دو سنگر متفاوت ولی با هدف متعالی جهد و کوشش می کنند

 

از میان جمعیتی که در کلاس های نهضت شرکت و باسواد شدند و اکنون به سهولت قرآن را قرائت می کنند عبارتند از :

 

u4s8cobpser2724gxxtq.jpg

 

1- سر کار خانم سکینه ماندنی فرزند حسین(مادر بزرگوار رزمندگان اسماعیل،حسین و حسن حبیبی(

 

   32gycejb5ezagb9bx9pv.jpg

 

2- سرکار خانم زهرا قجری فرزند غلامعلی(مادر بزرگوار شهید غلامرضا و رزمنده محمد قجری)

 

tpxjc9l0p7o9hu3rdtu.jpg

3- ام کلثوم مجیدی رضوانی فرزند علی، خواندن ابتدایی(مادر بزرگوارشهید سید غلامرضا باشی)

 

 

جالب توجه اینکه اکثر زنان که در کلاس های نهضت سواد آموزی حاضر می شدند مادران رزمندگان شهر نراق بوده اند .تعداد شهروندان بیسواد در شهر نراق ضعیف می باشد لکن ترک تحصیل جوانان در سطوح مختلف نگران کننده می باشد .

 

تاریخچه سواد آموزی قبل از انقلاب در ایران

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امر آموزش عمومی و سوادآموزی بزرگسالان توسط سازمان‌های متعدد با عناوین مختلف از سال 1315 دنبال شد این سازمان‌ها عبارتند از :

 

1- سازمان تعلیمات اکابر (1320-1315(
2- سازمان آموزش سالمندان (1335-1332(
3-سازمان آموزش بزرگسالان (1343-1335(
4-کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی(1355-1343(
5-سازمان جهاد ملی سوادآموزی (1357-1355(

 

سواد آموزی پس از انقلاب اسلامی

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی, بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با درک عمیق از مشکلاتی‌که در اثر بیسوادی مردم در جامعه بروز ظهور می‌یابد طی فرمانی موضوع بسیج سوادآموزی را صادر نمودند .

در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور تشکیل شد. حضرت سید روح الله مصطفوی (ره‌) به‌منظور تقویت برنامه‌های سواد آموزی حجه‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی فرزند علینقی متولد 1324 اهل شهرستان کاشان استان اصفهان را به ‌عنوان نماینده خویش‌ در این سازمان منصوب نمود.

 

 

http://www.shahr.ir/Images/jpg/all/34635La.jpg       http://www.pana.ir/Image/PicArchive/2012/11/1_634889966882802665_s.jpg

                                                                                                                                     حجت الاسلام محسن قرائتی

 

در سال 1363 دولت با هدف تقویت و توسعه برنامه‌های مبارزه با بی سوادی در کشور اساسنامه سازمان را به‌تصویب مجلس رساند. که در آن وظیفه اصلی نهضت آموزش بزرگسالان ,در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بیسوادان و کم سوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بی‌سواد کشور تعیین شد .

۹۱/۱۰/۰۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook