سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

ششمین اعزام بسیجیان شهر نراق به صورت گروهی به جبهه های حق علیه باطل از تاریخ 05/10/1360 لغایت 05/01/1361 به جبهه پدافندی سومار در استان کرمانشاه صورت گرفت . این اعزام دو هفته پس از عملیات مطلع الفجر در ارتفاع شیاکوه گیلانغرب(20/9/1360) و عملیات امیرالمومنین(ع) در ارتفاع گاومیشان سرپل ذهاب(22/9/1360) انجام گرفته است .

alzmovib2xf8d15des6j.jpg

مدت ماموریت برادران 90 روز وتعداد آنها ده نفر و اعزام آنان از طریق سپاه پاسداران شهرستان محلات سازماندهی گردید .

 

اسامی بسیجیان اعزامی عبارتند از :

 

lsuw1mxo3hw2wwwdut8.jpg                                                       

1- سید ابوالفضل بابایی فرزند سید رضا

70yfgpd80rr9svalehhr.jpg

2- سید اکبر کاظمی فرزند سید محمد

r0gvz9bsjer0qovs35ae.jpg

3- مجتبی شریفی فرزند غلامعلی

e7367_scan0028.jpg

4- هادی ایزدی فرزند عباس

0enjxe0bm2lse05q3f4.jpg

5- غلامرضا قجری فرزند علی( میرزاعلی)

v8zpkm8a0mlysxyzjrjj.jpg

6- غلامرضا قجری فرزند حسین

b7eqc2xlb5drz0zspdm.jpg

7- قمبر عابدی فرزند کمال مشهور به قنبرعلی

8prtpumftae1b6yqtheu.jpg

8-سیف الله اکبری فرزند شکرالله

5pta49gtp0woe9lm2hu.jpg

9- مهدی جعفری فرزند علی

rzhowfoobmzbrz3zyqlg.jpg

10- نصرالله حیدری فرزند رضا

 

این نیروها قبلا آموزش های نظامی و رزم انفرادی را فرا گرفته بودند . پس از تجمع نیروهای فوق الذکر در میعادگاه همیشگی بسیج شهر نراق مراسم بدرقه با شکوهی از این ده نفر صورت گرفت .

gpk553zfiy75dla2ks1.jpg

آن مقطع گلزار شهدا ایجاد نشده بود وتا آن زمان شهر نراق پنج شهید تقدیم نمود که چهار نفرشان(محمدعلی قجری احمد ابراهیمی محمدرضا پورصادقی اسدالله خسروی) در امامزاده سلیمان در دل خاک ماموا گرفته بودند و شهید علی اصغر مهدوی هم مفقودالجسد گردیده بود .

خانواده ها از اینکه جوانان عزیزشان را به مسلخ عشق می فرستند اضطراب داشتند ولی این مسیرها انتخاب شده است و نیاز به صبر و مقاومت دارد . فرمان سید روح الله و علاقه به رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) روحیه مضاعف ایجاد می نمود . جوانان رعنا از زیر قرآن عبور داده شدند و در فضای معنوی و دود اسپند و توزیع نقل بر سر نیروهای اعزامی لحظه وداع و خداحافظی به پایان می رسد .

nzjl8d7cenw0h2zr7se.jpg

بسیجیان شهر نراق در محل بسیج شهرستان محلات واقع در تفرجگاه سرچشمه با سایر نیروهای منطقه به یکدیگر ملحق و آنگاه به وسیله مینی بوس و اتوبوس راهی پادگان امام حسن(ع) در اتوبان شهید عباس دوران تهران می شوند .فرماندهان سه روزی به سازماندهی و آموزش و توجیهات نیروها در پادگان امام حسن(ع) که قبل از انقلاب به اسبدوانی مشهور بود مبادرت ورزیده و بعد بسیجیان به وسیله اتوبوس راهی شهر کرمانشاه در غرب کشور می شوند . سه روزی در پایگاه های مختلف از جمله اسلام آباد غرب سپری شده و پس از دریافت تجهزات کامل نظامی راهی جبهه سومار می گردند .

lcdn1yi7bjt497n7xvcc.jpg

سومار از ابتدای جنگ هشت ساله در مهر 1359 در تصرف ارتش متجاوز رژیم بعث عراق در آمد و به کلی ویران گردید و پس از اجرای قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مرداد 1367 به ایران بازگردانده و بازسازی گردید . سمت چپ جاده مرزی سومار به نفت شهر با نقطه صفر مرزی حدود 600 متر فاصله دارد .

در این منطقه رودخانه دائمی کنگیر جاری می باشد . سومار یکی از شهرهای شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه می باشد . سومار شهر مرزی است که در میان بلندی های سارات چغاامان اردوبان قرار دارد . فاصله این شهر با شهر مندلی عراق 15 کیلومتر و یکی از نزدیکترین مناطق ایران به بغداد است .

w73_17.jpg


نیروهای اعزامی از شهرستان محلات و از جمله ده نفر نراقی پس از آشنایی با محیط به منطقه گل به سرماموریت می یابند . 750 متر پیاده روی به سمت ارتفاع کوه بالا رفته و سنگرهای استقراری را از نیروهای قبلی تحویل می گیرند .

دو قاطر در اختیار این نقطه جبهه قرار داشت که هفته ای یکبار این حیوان زبان بسته مواد غذایی از پایین کوه به بالا را حمل می کرد . دو دبه 20 لیتری آب آشامیدنی هر روز بر اساس تقسیم کار توسط دو رزمنده به بالای کوه انتقال و بین سنگرها توزیع می گردید .

tmi4rb6uy3sztetjhon5.jpg

پاییز و زمستان که موسم بارش برف و باران بود استفاده از چکمه های ساق بلند در گل و لای منطقه از ضروریات بود . جهت استحمام و رعایت بهداشت در حالت عادی هر پانزده روز یکبار حق استفاده از مرخصی ساعتی میسر بود تا با هر مشکل و سختی از ارتفاعات پایین آمده و در حومه شهر سومار استحمام صورت گیرد .

استاد زبر دست نراقی آقای قنبرعلی عابدی در جبهه کارایی مضاعفی از خود نشان داده و سنگرهای را برای نراقی ها و محلاتی ها درست کرده بود که هنوز در یادها مانده است . حیوان گراز در این منطقه جبهه به کرات توسط رزمنده ها رویت شده که بعضا باعث نگرانی هم می شده است .

94rphkluzzfclrropm0.jpg

 

در بهمن ماه 1360 قنبر عابدی و سیدابوالفضل بابایی پس از بازگشت مرخصی میان دوره ای با وسیله نقلیه ریوی ارتش که خشکبار برای جبهه سومار انتقال می داده از جاده خارج و واژگون گردیده و آقای عابدی از ناحیه سر و صورت زخمی می شود و در بیمارستان متعلق به سپاه پاسداران معالجه می شود . سید ابوالفضل نیز به جز چند خراش جزیی آسیبی نمی بیند ولی 12 سال بعد با سابقه 38 ماه حضور در دفاع مقدس و لباس معزز روحانیت تاریخ 22/7/1372 در اثر تصادف ماشین در محور شهر قم فوت می نماید .

سیف الله اکبری اواخر ماموریت در این جبهه پدافندی دچار مصدومیت گردیده و به بیمارستان ایلام منتقل و سپس برای دوره نقاهت به شهر نراق باز می گردد . ایشان 22 سال بعد با سابقه طولانی در دفاع مقدس تاریخ 06/06/1389 در اثر تصادف موتور سیکلت در نراق فوت نموده است .

غلامرضا قجری فرزند علی نیز چهل روز پس از بازگشت از این ماموریت و اعزام مجدد به جبهه های نبرد حق علیه باطل طی عملیات بیت المقدس و آزاد سازی شهرخرمشهر تاریخ 17/2/1361 پس از ایثارگری های زیاد به شهادت می رسد .


در مقطعی که بسیجیان در این جبهه پدافندی حضور داشته اند یکی از سربازان دلاورارتش جمهوری اسلامی ایران به نام علیرضا حیدری فرزند رضا اهل نراق درمناطق گیلانغرب و سومار انجام وظیفه می نموده و بسیجیان نراق متناوبا با آقای حیدری ملاقات و فعل و انفعالات منطقه را برای یکدیگر بازگو می کرده اند .

 

hooxnaue2gknyans8xc.jpg   z8c9qvcybnwde4wwkw.jpg

علیرضا حیدری

 

مقطع سربازی آقای حیدری تاریخ 22/9/1359 لغایت 22/9/1361 بوده که منهای دوره آموزشی ما بقی را در لشکر 81 زرهی کرمانشاه جانفشانی داشته و پس از پایان خدمت به دلیل حضور فعال در دفاع مقدس کارت ایثار دریافت می نماید .

ضمنا یکی از بسیجیان به نام هادی ایزدی پس از پایان ماموریت از سومار و یک هفته استراحت در شهر نراق تاریخ 13/1/1361 با ماموریت سه ماهه مجددا به منطقه غرب اعزام و با نیروهای اعزامی از شهرستان محلات در جبهه گیلانغرب کرمانشاه مستقر گردیده است .وی زمانی که قصد داشته از سپاه پاسدارن شهر قم خارج و وارد راه آهن شود جنازه مطهر سه نفر از شهیدان عملیات بزرگ فتح المبین را مشاهده و با آنها وداع نموده است .

سه شهید همان روز سیزده بدر در شهر نراق تشیع و تدفین می گردند . هادی ایزدی تاریخ 29/1/1361 در جبهه تنگه حاجیان گیلانغرب استان کرمانشاه یکی از همافران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام غلامرضا حمزه ای فرزند علی محمد متولد شهر نراق را در هنگام شهادت به وسیله توپ مستقیم تانگ دشمن متجاوز عراق مشاهده نموده و پیکر مطهرش را به عقب خطوط انتقال می دهد .

sw18i8006epair4x1icg.jpg

 

نکته حایز اهمیت اینکه همزمان با این ده نفر که در جبهه سومار در غرب کشور جانفشانی داشته اند دو گروه هشت نفره و بیست و دو نفره دیگر از بسیجیان و پاسداران در جنوب و جبهه های رقابیه و شوش دانیال حضور داشته اند تا در عملیات بزرگ فتح المبین حماسه آفرینی کنند .

یعنی باعث افتخار است از شهر کوچک نراق بالغ بر 40 نیرو همزمان در  جبهه های غرب و جنوب برای حفظ ثغور مرزهای ایران اسلامی دفاع جانانه داشته اند .

 

    

۹۱/۱۲/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook