سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

محمد ابوالحسنی مشهور به غلام متولد 1339 هست . زادگاه وی شهر زیبا و کهن نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی می باشد .

dsc00078.jpg

محمد ابوالحسنی مشهور به غلام

پدرش عزت الله ابوالحسنی فرزند احمد متولد 1310 و در سن 47 سالگی تاریخ 8/5/1354 شمسی دارفانی را ودع گفت .
dsc01065.jpg
مرحوم عزت الله ابوالحسنی

 

مادرش خانم طلعت محمودی فرزند حسین متولد 1307 با سختی فراوان هفت فرزند ریز و درشت را بزرگ کرد و عاقبت تاریخ 25/06/1389 به رحمت خداوند پیوست .

dsc01059.jpg
مرحومه طلعت محمودی

 

هفت فرزند این خانواده عبارتند از : فاطمه ، کبری(زهره) ، فرج الله ، محمد(غلام) ، گوهر ، احمد ،محمد و قاسم ابوالحسنی .

 

.jpg            img_0173.jpg


محمد قبل انقلاب که در دبیرستان حاج عباس معصومی نراق تحصیل می کرد از پیروان راستین رهبر کبیر انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بود .

 مرحوم قاسم ابوالحسنی.jpg

                                                                                                                                                مرحوم قاسم ابوالحسنی

او تا 22 بهمن 1357 و پیروزی انقلاب مردم ایران بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی در مبارزه فعال بود . خرداد 1359 موفق به اخذ دیپلم شد .

49.jpg

دیری نپایید دشمنان سید روح الله خطر صدور انقلاب را متوجه و در تاریخ 31 شهریور 1359 جنگ هشت ساله را بر علیه ایران تحمیل کردند .ابوالحسنی برای حفظ دین و مملکت ده روز بعد از شروع جنگ تاریخ 11/7/1359 در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات عضویت یافت .

scan7.jpg
محمد ابوالحسنی در لباس سبز پاسداری

آذر سال 1359 در میدان شهر نراق مغازه ای از حاج سلطانعلی کاظمی اجاره و ضمن کسب معیشت خود و برادرش احمد و همچنین برای آشنایی جوانان "کتابفروشی شهید مطهری" را دایر کرد . کتابفروشی پاتوغ عده ای از بسیجیانی بود که بعد اکثرا در جبهه به شهادت رسیدند .

 (33).jpg


بسیجیان نراق مدت ها بود فعالیت داشتند و حتی یک نوبت به جبهه های جنگ اعزام شده بودند و لیکن مکانی برای استقرار نداشتند .
 
مرداد 1360 بسیجیان در درمانگاه صفایی که بلا استفاده بود مستقر و فعالیت علنی خود را آغاز کردند. یکی از افرادی که به همراه دوستان دیگر از طریق سپاه محلات نسبت به راه اندازی این مقر کوشش کرد محمد(غلام( ابوالحسنی بود .

31.jpg

نمایی از ساختمان سابق بسیج شهر نراق

یکسال بعد از پیوستن محمد به سپاه پسر عمه اش سردار کاظم محمودی(شهید) به علت تبلیغات موثر وی به سپاه پاسداران محلات پیوست .

rdu2u2e1pq6ohxlajoz5.jpg
سردار شهید کاظم محمودی

پس از انقلاب اکثر مراکز آموزشی در دانشگاه ها در اختیار گروه و گروهک های ضد انقلاب اعم از منافقین ، پیکاری ها ، توده ای ها ، لیبرالیست ها ، ته مانده عناصر رژیم پهلوی و... بود . هر روز دردسر و غائله ای برپا می کردند .به فرمان معمار انقلاب امام خمینی(ره) دانشگاه های ایران تعطیل گردید . پاییز سال 1359 دانشگاه ها با پاکسازی عناصر معاند بازگشایی شد .

38.jpg

چهار صد نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سراسر کشور پس از گذراندن مراحل خاص به دانشگاه راه پیدا کردند . از سپاه پاسداران شهرستان محلات که عمده نیروهای انقلابی منطقه را پوشش می داد محمد ابوالحسنی و امرالله آمحمدعلی بیگ(احمدعلی بیگ) فرزند عزیزالله جذب دانشگاه تهران گردیدند .

8.jpg    46.jpg

محمد ابوالحسنی در دفاع مقدس

 

این 400 نفر اکثرا در دانشگده هنرهای زیبا وارد شدند و در فعالیت های هنری از قبیل عکاسی ؛ فیلم برداری ؛ فیلم سازی ؛ گرافیک ؛ تاتر ؛ بازیگری و ... به فراگیری علم پرداختند .زمانی که غائله 14 اسفند 1359 توسط عناصر سازمان منافقین و سید ابوالحسن بنی صدر در دانشگاه تهران به وقوع پیوست او دانشجو بود .

48.jpg    t8xr84jzjkevo35yzt.jpg

                                            شهید کاظم محمودی ،شهیدمظاهر لطفی ، محمد ابوالحسنی

دفاع مقدس مردم قهرمان ایران و اعزام های مکرر نیرو برای مقابله با تهاجم ارتش بعث عراق تحمل را از این 400 دانشجو گرفته و اکثرا به مرور به جبهه ها روانه شدند و تعدادی به شهادت رسیده و عده ای نیز مجروح گردیدند . ایشان نیز به دلیل حضور در جنگ ؛ دانشگده هنرهای زیبا را رها و در خطوط مقدم حاضر شد .

32.jpg

تاریخ 20 خرداد 1360 سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور از مقام فرماندهی کل قوا عزل گردید . رزمندگان به میمنت این خبر فرخنده عملیاتی در منطقه سلمانیه و پل مارد در حاشیه رودخانه خروشان کارون بر علیه ارتش متجاوز عراق انجام دادند که نام " فرمانده کل قوا خمینی روح خدا" لقب گرفت .

22.jpg

محمد ابوالحسنی در این عملیات به واسطه ترکش به پایین کمر زخمی و پسر عمه اش کاظم محمودی نیز از ناحیه سر مجروح گردید . آن مقطع حاج محمد مهدیزاده(برادر شهید فضل الله) فرمانده سپاه محلات بود .عملیات شکست حصر آبادان تاریخ 5/7/1360 به نام ثامن الائمه شروع شد . 25 نفر از سلحشوران شهر نراق در پدافندی عملیات ثامن الائمه حضور داشتند .

17.jpg

مجموعا حدود 90 نفر از رزمندگان منطقه دلیجان ؛ محلات و نراق در غالب سه دسته به مدت سه ماه در خط پدافندی عملیات در جبهه محمدیه دارخوین مستقر بودند . محمد ابوالحسنی فرمانده یکی از این دسته ها بود .آن زمان سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی مشهور به رحیم مسئول محور بود . سید هاشم فراهانی نیز فرمانده سپاه محلات و علی رعیتی راد اهل نراق قائم مقام این نهاد بود .

12.jpg

غلام از ناحیه سپاه پاسداران محلات در تابستان سال 1361 به مدت چند ماه در مقام فرمانده بسیج شهر نراق انجام وظیفه نمود و توانست نیروهای مومن و علاقمند به امام راحل را جذب و راهی نبرد حق علیه باطل نماید.حفظ امنیت مردم نیز از زمره فعالیت های بسیج بود.

3.jpg

 

در چند ماه مسئولیت وی " ستاد پشتیبانی جنگ نراق" تحت مدیریت ایشان و مساعدت های بی دریغ دومین امام جمعه حجت الاسلام هبت الله نوروزی فرزند حسنعلی(1310 1382) کمک های مردم فداکار نراق به جبهه ها انتقال می یافت .

تیر ماه 1361 همزمان با شهادت پسر دایی اش احمد رضا محمودی یک دستگاه ماشین جیپ مستعمل به شماره پلاک  18996 قزوین 11 را با هزینه شخصی خریداری و پس از تعمیر تا مدت ها در اختیار بسیج قرار داشت و تمامی امورات مقر و گشت و جوله های پیرامون شهر با این وسیله رتق و فتق می گردید.

fguif.jpg    28.jpg

        محمد ابوالحسنی مشهور به غلام ، مرحوم جانباز حاج محمود رزاقی

مرداد 1361 آیت الله محمد رضا مهدوی کنی فرزند اسدالله اهل روستای کن از توابع تهران و آیت الله فضل الله مهدیزاده محلاتی فرزند غلامحسین ( 1309شهادت 1364) نماینده مجلس شورای اسلامی سفر یک هفته ای به شهر خوش آب و هوای نراق داشتند .

33.jpg

آیت الله مهدوی کنی به همراه شهید محلاتی در نراق

مهمانان در منزل تاریخی آقا تقی خان رئوفی اسکان داده شدند . فرماندار شهرستان دلیجان آقای دیبایی مقدم مسئولیت تامین حفاظت ایشان را بر عهده بسیجیان و فرمانده بسیج آقای ابوالحسنی قرار داد. آیت الله مهدوی کنی از تاریخ 17/12/1389 به مدت دو سال ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده گرفتند .

26.jpg

آیت الله مهدوی کنی ، اسماعیل حبیبی ، محمد ابوالحسنی

17 مرداد 1361 غلام در معیت حجت الاسلام هبت الله نوروزی امام جمعه فقید نراق(بعد تا زمان فوت امام جمعه رامهرمز شد) و حجت الاسلام علی محمد مهدیزاده و همراهان دیگر اجناس و کمک های مردمی شهر را برای رزمندگان به جبهه جنوب انتقال و ضمن بازدید مناطق عملیاتی با رزمندگان نیز ملاقات داشتند .

23.jpg

پیروزی های سلحشوران همچنان در جبهه ها ادامه داشت و آبان 1361 عملیات ظفرمند محرم در جبهه عین خوش موسیان استان ایلام آغاز شد .

پاسدار ابوالحسنی به عنوان مسئول تعاون گردان در اثر موج انفجار مجروح و پسر عمه اش کاظم محمودی به عنوان جانشین فرمانده گردان و بعد فرمانده گردان محمد رسول الله از تیپ 17 علی بن ابیطالب(ع) تاریخ 16/8/1361 طی عملیات محرم به شهادت رسید .

30.jpg

نامبرده تا مورخ 30/9/1361 با لباس مقدس سپاه فعالیت رسمی داشت . پس از آن در شغل های مختلف برای کسب نان حلال کوشش نمود و به مدت 17 سال به شغل فنی و تاسیسات ساختمانی روی آورد و از تجربیات وی مردم استفاده کردند .

5.jpg

فرماندار وقت شهرستان محلات آقای ناصر جمشیدی از اقوام نزدیک علی اکبر جمشیدی(ناطق نوری) رئیس مجلس شورای اسلامی در زمان داشتن مسئولیت در تهران چند پیشنهاد برای پست های کلیدی دولت به او می دهد که او نپذیرفته و صرف نظر می کند .

1.jpg

برادر وی به نام احمد ابوالحسنی طی عملیات فتح المبین تاریخ 2/1/1361 پس از مجروحیت به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق در آمد و پس از هشت سال استقامت در زندان های آن کشور مورخ 29/5/1369 به میهن اسلامی و شهر نراق بازگشت و جانباز 55 % می باشد .

.jpg        gcfgrooigiidz6sxtg2.jpg

از راست : محمد ابواتحسنی مشهور به غلام ، آزاده جانباز احمد ابوالحسنی

 

برادر دیگرش فرج الله ابوالحسنی کارمند صنایع فولاد اهواز در خوزستان بود و خدماتی طی دفاع مقدس داشته است .

 

5ioc21pmt2yh18e7r87s.jpg

       فرج الله ابوالحسنی

مادرش خانم طلعت محمودی با اینکه سرپرست خانواده بود و علاوه بر احمد فرزندان دیگرش نیز در دفاع مقدس مردم ایران حضور داشتند و عمه پنج شهید بود تحمل و مقاومت وصف ناپذیری در تاریخ به ثبت رسانید .

ait0qoirycqlbarz0e3.jpg

لحظه دیدار احمد و مادرش پس از اسارت

دو نفر از پسر دایی هایش به اسامی عبدالله و کاظم محمودی فرزندان علی و دو پسر دایی دیگرش به اسامی نصرت الله و احمد رضا محمودی فرزندان یوسف در دفاع مقدس به شهادت رسیده اند . نوه دایی اش به نام سید محمد جوادی نیز از زمره شهدای این خانواده می باشد .

7.jpg

ابوالحسنی در سال 1384 در رشته حقوق لیسانس خود را دریافت نمود و مدتی است دفتریار اسناد رسمی 650 تهران می باشد . در بهمن ماه 1391 کاندیدای مستقل چهارمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران بود .

 

dsc00066.jpg

 

ایشان در وقت های مناسب همراه همسر مکرمه اش به فعالیت های خیرخواهانه و کانون فرهنگی و امورات بسیج می پردازند .

میوه های ازدواج حاج محمد و خانم محمودی سه فرزند می باشد که برای جامعه مفید هستند و باعث افتخار خانواده و مردم می باشند :

 

1- علی ابوالحسنی مهندسی عمران دانشگاه تهران

2- آرش(هادی) ابوالحسنی سال سوم نقشه برداری دانشگاه تهران

3- شیما ابوالحسنی لیسانس فلسفه . همسرش روح الله رجبی لیسانسه و طلبه حوزه علمیه قم می باشد .

 

این جوانان برومند عضو کانون نخبگان می باشند و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای حمایت بی شائبه ای از نخبگان کشور دارد .

img_0200.jpg

صدرالذکر همواره پیرو فرامین آیت الله خمینی(ره) و بعد از معظم له از سربازان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اله سید علی خامنه ای بوده و هم اکنون در راه ولایت قدم می گذارد .

 

آقای محمد ابوالحسنی برای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران پایتخت ایران کاندید گردیده است . انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاریخ 24 خرداد 1392 برگزار خواهد شد . شورای شهر تهران نیاز به 31 عضو اصلی و 12 نفر جانشین دارد .

۹۲/۰۳/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook