سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

زودتر باید خاطرات بازماندگان جنگ تحمیلی را دریافت کرد . در بیابان های تفتیده خوزستان به جزء چند دوست کسی شاهد نحوه زمین افتادن و پرتاب شهید از خاکریز نیست .
   

محمد رضا بخشی یکی از موسسین بسیج شهر نراق مورخ 24/4/1361 در پاسگاه زید به شهادت می رسد . دوست دیرینش عباس رمضانی بی تاب گردیده و از فراغش توان از دست داده و این شعر بابا طاهر را خواند و راهی جبهه گردید :

رفیقان می روند نوبت به نوبت                   خوش آن روزی که نوبت بر من آید


image2938.jpg    (15).jpg
شهید محمدرضا بخشی
مرحله پنجم عملیات رمضان در گرمای شدید تیر و مرداد 1361 ادامه می یابد . صداهای رعد آسای توپ و خمپاره فضای منطقه را در نوردیده و بوی باروت و خاک و خل همه جا را پوشانده است .

image2901.jpg
شهید عباس رمضانی ، شهید محمدرضا بخشی


موفقیت چندانی نیز در عملیات نصیب نمی گردد . تاریخ 7/5/1361 و ساعت هفت و ده دقیقه صبح می باشد .
5.jpg   (45)~1.jpg  image5564.jpg
          جانبازاسدالله محمدی                      شهید قاسم جعفری                               جانباز محمد کمره ای 

اسدالله محمدی فرزند علی اکبر اهل روستای مهدی آباد اردهال و محمد کمره ای فرزند حسین اهل شهر نراق و قاسم جعفری فرزند ابراهیم اهل نراق نظاره گر صحنه ای هستند که ثانیه ای دیگر سرداری با هیمنه روی دپو غلطیده و خون مطهرش از شاهرگ گردنش فوران می زند و ندای ناشنیدنی اش به گوش می رسد که :

لبیک یا خمینی

تانگ های ارتش عراق مثل دیوارهای فولادین به پیش می تازند . عباس رمضانی فرزند حسن یکی از موسسین بسیج شهر نراق موشک آر . پی . چی هفت را روی قبضه تنظیم نموده و به سوی هدف نشانه می رود .

image2758.jpg  
 شهید عباس رمضانی


قاسم جعفری دیگر موسس بسیج شهر نراق دور کمر عباس را محکم گرفته تا موشک دقیق تر و بدون لرزش به سوی تانگ های دشمن روانه گردد .

image2754.jpg
شهید قاسم جعفری ، شهید عباس رمضانی


اما قاسم ثانیه ای انتظار می کشد که در هیاهوی صداهای متفاوت و انفجار این دو را از همدیگر جدا کرده و ترکش به شاهرگ گردن عباس اصابت و غلطان غلطان به پایین خاکریز می رسد .

                                                                                                                                      
خدایا : قاسم ؛ اسدالله ؛ کمره ای و دوستان دیگر چه می بینند که نالان هستند . صحنه های درگیری دشوار است و کم کم به پایان عملیات نزدیک می شوند و اگر مساعدتی نکنند والدین شهید پیکر شهیدشان را نخواهند دید .


image5514.jpg    ttry.jpg
شهید قاسم جعفری                                    جانباز محمد کمره ای

کمره ای با خودکار نام و اهلیت شهید عباس رمضانی را روی لباس خاک آلود پر رنگ می کند تا بین شهدا آسانتر شناسایی شود . ماشین تویوتایی از راه می رسد و در آن هیاهو و صداهای ناهنجار انفجارات تصمیم دارند مجروحین را به عقبه خط انتقال دهد.

قاسم و کمره ای علی رغم توصیه های قبلی فرماندهان که به دوستان شهیدتان در اثنای عملیات کاری نداشته باشید با التماس از راننده می خواهند که جنازه عباسشان را هم بین مجروحین جا داده تا در صورت بازگشت به نراق خجل زده مادر و پدر شهید نباشند .

tr3e3.jpg

           محمد کمره ای

راننده مقاومت می کند ولی سرانجام به زور جنازه را کف ماشین خوابانده و مجروحین را روی آن قرار می دهند . محمد کمره ای ده دقیقه بعد از شهادت عباس در تاریخ 7/5/1361 به سختی مجروح می شود .


پیکر مطهر و آرام بخش عباس رمضانی به نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی منتقل و پس از تشیع مثال زدنی توسط خانواده و مردم ایثارگر در گلزار شهیدان آرام می گیرد .

http://images.hamshahrionline.ir/images/position36/2010/8/15-2_44464_.jpg

چهار سال بعد در دی ماه 1365 طی عملیات کربلای 5 در شلمچه خرمشهر استان خوزستان اسدالله محمدی مجروح شیمیایی گردیده و قاسم جعفری به شهادت می رسد .

0027.jpg

شهیدان و جانبازان اکنون به نظاره نشسته اند که ما چگونه حرمت این ایثارگری ها و جانفشانی ها را ارج نهاده و از تلاش های آنان در مقابل تجاوز بیگانگان پاسداری کنیم .

     
                       dsc00474.jpg     img_3302.jpg

                                                      محمد کمره ای                                                     اسدالله محمدی

با تشکر از اطلاعات جانبازان محمد کمره ای فرزند حسین و اسدالله محمدی فرزند علی اکبر



وبلاگ سلحشوران شهر نراق12/05/1392 



۹۲/۰۵/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook