سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مبارزات ضد شاه نراقی ها در 17 شهریور 1357 تهران

جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲ ب.ظ

ای تامین هزینه های تحصیل و آشنایی به وضعیت بازار کار ؛ تابستان ها که دبیرستان حاج عباس معصومی تعطیل می شد به اشتغال سودمند روی می آوردیم .

ابتدای تیر ماه 1357 همراه پسر دایی ام کاظم محمودی فرزند علی از شهر نراق روانه پایتخت شدیم .

     img_3736.jpg
      سردار شهید کاظم محمودی

اینجانب محمد(غلام) ابوالحسنی منطقه یوسف آباد در مغازه فروش لوازم خانگی و کاظم خیابان آیزنهاور (انقلاب) در مغازه طلا فروشی عمویش ولی الله مشغول به کار شدیم .

فعالیت های انقلاب مردمی بر علیه رژیم ستم شاهی محمد رضا پهلوی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) شدت گرفته بود و به اوج خود نزدیک می شد .


17-6-1391_image634826325104992616.jpg

پنج شنبه 16 شهریور 1357 تظاهرات خود جوش مردم از قیطریه تا میدان شهیاد(آزادی) اعلام گردید . موتور یاماها 100 سی سی را روشن کرده و به محل کار کاظم محمودی آمدم و هر دو در خروش میلیونی مردم شرکت کردیم .

روزنامه ها تعداد موتورسواران را پنج هزار نفر تخمین زدند و بعضا سیما این صحنه ها را نمایش می دهد .
17shahriavr.jpg
امت سرازیری خیابان کوروش کبیر(شریعتی) را پایین آمدند و جیب های ارتش و سربازان مسلح هم پشت سر آنان موضع گرفته بودند . روی پل سید خندان که هنوز تکمیل نشده بود عده ای از انقلابیون بر روی ارتشیان گل ریختند و شعار همبستگی دادند و اینکه برادر ارتشی چرا برادر کشی سر داده و شروع به تظلم خواهی کردند .

untitled.jpg

جمعیت مسیر را از پیچ شمیران به داخل خیابان آیزنهاور و میدان شهیاد(آزادی) ادامه دادند . چهار راه پهلوی(ولیعصر) پشت سر گذاشته شد حول و حوش ساعت 15 نیسان های حمل غذا بین هواداران انقلاب ساندویج و بعد هندوانه توزیع نمودند .


picture 004.jpg

پس از میدان 24 اسفند(انقلاب) یک دستگاه مینی بوس آمد که چند نفر از انقلابیون از جمله یک روحانی از روی سقف آن شعارها را هماهنگ کرده و تظاهرات را کنترل می کردند . یک سید جوان با شال سبز با صدای بلند گفت :

توجه داشته باشید که نام میدان ژاله به شهدا و... تغییر یافته است . و بعد مرتب اعلام کرد :

فردا صبح ؛ هشت صبح ؛ میدان ژاله


م
ن و کاظم محمودی برای اینکه بتوانیم صبح روز جمعه به راهپیمایی 17 شهریور 1357 برسیم با همان موتور آمدیم خیابان خراسان – کوچه محتشم منزل شوهر خواهرم ، سید علی مهرزاد فرزند سید شکرالله خوابیدیم تا راه را نزدیکتر کنیم .

77641.jpg

نزدیکی منزل خواهرم سرکار خانم زهره ابوالحسنی ،خانواده آلاد پوش های مشهور سکونت داشتند که چهار فرزندشان قبل انقلاب توسط ساواک شاه کشته شدند(حسن آلاد پوش و همسرش محبوبه متحدین – سرور آلاد پوش و همسرش محمد حسین اکبری آهنگران – مجتبی و مرتضی(حسین) آلادپوش) .

دایی ام آقا نصرالله محمودی فرزند حسین اهل شهر نراق که از زمره انقلابیون در بدنه ارتش شاهنشاهی بود نیز برای حضور در تظاهرات عظیم 17 شهریور از کرج به منزل خواهرم آمده بود .


picture 457.jpg
                                                                                                                                        نصرالله محمودی

رژیم منحوس پهلوی حکومت نظامی و مقررات منع عبور و مرور را اعلام کرده بود ولی مردم خشمگین از ظلم و بیداد شاه صبح ساعت شش میدان شهدا را در اختیار گرفته بودند .

بنده و کاظم و دایی نصرالله از منزل خارج و مشاهده کردیم تمام خیابان های منتهی به میدان شهدا توسط سربازان بسته شده و هلی کوپتر هم مرتب بر فراز آسمان منطقه پرواز می کند .هر چه تلاش کردیم با موتور خودمان را به قلب میدان برسانیم نظامیان اجازه نمی دادند و بعضا حمله می کردند که مجبور بودیم به داخل کوچه باز کردیم .

5_0.jpg

با هزار بدبختی از کوچه پس کوچه ها به حوالی بیمارستان سوم شعبان آمدیم . غیر قابل قبول بود که دژخیمان شاه به سوی مردم بی دفاع شلیک و عده ای را به شهادت رسانده و تعدادی نیز مجروح شده اند . مردم با هر وسیله ای مجروحین را برای مداوا به بیمارستان انتقال و از فرط ناراحتی بر سر و صورت زده و گریه می کردند .

عصر آن روز که به جمعه سیاه معروف شد ناراحت و نالان حدود ساعت 15 به اطراف میدان و خیابان های محل حادثه رسیدیم و مامورین دولتی با آب پاش مشغول شستشو و پاکسازی جنایت های حکومت پهلوی بودند .

اقوام ما ساعت 16 آقا نصرالله را مخفیانه به کرج رساندند تا شنبه 18 شهریور در آبیک سر کارش در ارتش حاضر باشد و مبارزه خودش را بر علیه دیکتاتوری شاه ادامه دهد .

picture 458.jpg

       نصرالله محمودی

انقلاب اسلامی پیروز شد ولی دشمنان جنگ را بر ایران تحمیل کردند . کاظم محمودی متولد 1338 تاریخ 16/8/1361 طی عملیات محرم در جبهه عین خوش موسیان ایلام به شهادت رسید . برادرش عبدالله محمودی نیز تاریخ 2/1/1361 طی عملیات فتح المبین آسمانی گردید


                                            0017.jpg      007.jpg 


وبلاگ سلحشوران شهر نراق :


آمار شهدای 17 شهریور 1357 تهران مجموعا 88 نفر به ثبت رسیده که 64 نفر در میدان شهدا(ژاله) به شهادت رسیده اند . همان روز در پانزده نقطه دیگر تهران 24 نفر طی درگیری با نیروهای شاه به شهادت می رسند .


0033.jpg

همچنین 205 نفر در واقعه جمعه سیاه توسط مامورین محمد رضا پهلوی مجروح گردیده اند .
سهم شهر نراق در حادثه 17 شهریور 1357 یک شهید به نام علیرضا صادقی فرد فرزند امرالله متولد 1338 در تظاهرات خیابان سبلان شمالی تهران می باشد .


.jpg

ایشان اولین شهید منتسب به نراق می باشد که در حادثه انقلاب به شهادت رسید و در قطعه 9 بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .



وبلاگ سلحشوران شهر نراق 17 شهریور 1392


۹۲/۰۶/۲۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook