سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

فریدون فروغی تاریخ ۹ بهمن ۱۳۲۹ هجری خورشیدی در تهران متولد شد . وی آهنگساز، نوازنده (گیتار، پیانو، درامز)، ترانه سرا و از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ ایران بود .


313364_834.jpg

پدرش فتح الله فروغی فرزند علی محمد کارمند اداره دخانیات و از شهروندان متمکن شهر نراق بود . آقا فتح الله  بهمن 1356 در اثر بیماری ذات الریه در بیمارستان بانک ملی فوت و در گورستان مسگر آباد تهران دفن شد واین مکان در حال حاظر به پارک تبدیل شده است .

_____1~1.jpg

فتح الله فروغی به همراه فریدون در نراق

مادرش خانم فخریه غفاری فرزند حاج محمد علی اهل شهر نراق تاریخ 10/4/1381 در منزل دخترش پروانه بدرود حیات گفت . مشارالیها در قطعه 213 ردیف 48 شماره 43 بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .


img_5310.jpg           کودکی فریدون فروغی
                                           فریدون فروغی در کودکی

فریدون تنها پسر خانواده بود و سه خواهر به نامهای پروانه، عفت و فروغ  فروغی دارد .فریدون در سال ۱۳۳۵ و در شش سالگی، تحصیل را آغاز کرد و عاقبت درسال ۱۳۴۷ مدرک دیپلم علوم طبیعی را نتوانست دریافت کند فلذا تحصیل را برای همیشه ترک کرد .

forooghi.jpg

خواهرش فروغ فروغی  حدود سال 1355 به خارج رفت و به همراه همسر آمریکایی خود و فرزندانشان در ایالت کالیفرنیا سکونت دارند . مشارالیها سال حدود 1389  در اثر سرطان کولون(روده) در آمریکا فوت نمود . 


دیگر خواهرش عفت فروغی حدود 75 ساله و در تهران سکونت دارد . همسرش آقای هوشنگ اظهاری فرزند عبدالله  اهل تهران در سال 1389 فوت و در قطعه 222 ردیف 64 شماره 23 بهشت زهرا(س) دفن می باشد . 


                                                                                                                                         

 و خواهردیگر فریدون ، پروانه فروغی در تهران سکونت دارد . همسرش سرهنگ سیاوش  صدیق اینانلو فرزند محمد متولد 1310 بود و تاریخ 27/12/1380  فوت و در کنار اعضای خانواده اش در روستای قرقرک دفن گردید .


img_5303.jpg

                                                                                                                                            پروانه فروغی

تاریخ 10 شهریور 1341 پروانه  و سیاوش و فرزندشان برای ملاقات با خانواده پدری آقا سیاوش به روستای قرقرک بویین زهرا استان قزوین مسافرت می کنند . پس از بازگشت به تهران ساعت 11 شامگاه زمانیکه به کرج می رسند زمین لرزه مهیبی رخ می دهد . در این حادثه طبیعی  حدود بیست هزار نفر از مردم منطقه کشته می شوند .

img_5292.jpg

سال 1340 - چند نفر از فوت شدگان زلزله بوئین زهرا در عکس قابل مشاهده هستند

پدر و مادر سیاوش(محمد و فخری نجم آبادی) به همراه دو خواهر(پوران و پروین) و یک برادرش(پرویز) و اقوام دیگر زیر آوار منزل گرفتار و فوت می کنند و در قبرستان قرقرک دفن می شوند . یکی از برادران آقای صدیق اینالو به نام فریدون باز مانده این حادثه هست و چون در فضای باز استراحت می کرد از مرگ نجات می یابد .


  img_5266.jpg                    

                                                               ملاقات با سرهنگ بازنشسته هوشنگ صدیق اینانلو در قرقرک
                                                                  ( از اقوام و دوستان فریدون فروغی)

پس از این حادثه غمبار روزی فریدون و خواهرش پروانه در قبرستان مشغول فاتحه خوانی بوده اند که به خواهرش سفارش می کند زمانیکه من فوت می کنم جنازه ام را در گورستان قرقرک به خاک بسپارید .

img_5278.jpg   

قبرستان کوچک روستای قرقرک بوئین زهرا و قبر فریدون فروغی نراقی

شاید یکی از علت هایش شباهت ساده زیستی و فضای ایده آل قرقرک با زادگاه والدینش شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی باشد .

    naragh_forooghi1.jpg   naragh_forooghi3.jpg

منزل فروغی ها در شهر نراق و محل اسکان فریدون فروغی

این خانواده و به ویژه فریدون علاقه وافر به نراق داشتند . هنوز نوشتن یادگاری در منزل قدیمی پدری که در اختیار سازمان میراث فرهنگی جهت بازدید توریست ها می باشد با دستخط فریدون وجود دارد .



تابستان ها و ایام تعطیل شهر نراق با باغات زیبا و آب و هوای مناسب و کوه سترک اُل پاتوغی برای سرگرمی های فریدون بود . طبیعت نراق را پاک و صمیمی دانسته  و به آن دل می بندد . بعدها قرقرک را همانند نراق می یابد .


این آشنایی احساس موسیقیایی او را بالا می برد تا جایی که ترانه ی "قریه ی من " را با شعری از خودش در مدح آنجا در سال 1358 اجرا می کند :

" رویای من قریه ای است قدیمی

  تو مشتی سایه ؛ اما صمیمی

  قریه من ؛ به جای فولاد

  چشمه رو می پرستید ؛چشمه رو می پرستید

 قریه ی من ؛ خوب و صمیمی

 دلچسب و زیبا ؛ شعری قدیمی..."


سال 1354 به علت اجرای ترانه "سال قحطی" از طرف رژیم  منحوس پهلوی دو سال ممنوع الصدا می شود . در همین ایام جشن شاهنشاهی در شمال برگزار می شود و از خوانندگان خواسته می شود به اجرای برنامه بپردازند .

بیوگرافی استاد فریدون فروغی+عکس

نقل شده است زمانی که نوبت به فریدون می رسد ، او با دوستانش در ساحل برای خودشان ترانه می خواندند . سرانجام  به مجلس آورده می شود . رهبر ارکست از او می پرسد : "چه آهنگی میخواهی؟   فریدون اشاره می کند که نیازی نیست و با گیتارش می رود جلو .

بر خلاف بقیه ، بی آنکه به محمد رضا شاه مخلوع تعظیم کند ، با اشاره سر شروع می کند به ترانه ی همیشه غایب  :


یک نفر میاد که من منتظر دیدنش ام        یک نفر میاد که من تشنه ی بوییدنش ام

مث یک معجزه اسمش تو کتابا اومده        تن اون شعرهای عاشقانه گفتن بلده

خالی ی سفره مون و پر از شقایق می کنه

واسه موج های سیا، دست ها رو قایق می کنه

مث یک معجزه اسمش تو کتاب ها اومده

تن اون شعرای عاشقانه گفتن بلده

 

پس از اجرای ترانه "همیشه غایب" اثر شهریار قنبری از برابر شاه بلند می شود و می رود . ساواک او را تحت پیگرد قرار می دهد .

پس از مدتی ساواک یه پاکت حاوی شعر و یک پاکت حاوی یک چک به فروغی می دهد که شعر را بخواند و از اتهام برهد . او چک را پاره می کند و شعر را به خانه می برد . مدتی بعد او شعر را می خواند و خوشش می آید ، بر روی آن ترانه می گذارد و ترانه "خاک" اینگونه متولد می شود . پس اعلام فضای باز سیاسی او سومین کاست خود تحت عنوان "سال قحطی" را به بازار عرضه می کند .

gigh.jpg

زندگی این خواننده در بحبوحه انقلاب و پس از آن دگرگون می شود . سال ۱۳۵۷ با وخیم شدن اوضاع سیاسی ایران، فروغی اعتراض خود را به دستگاه جابر پهلوی با انتشار آلبوم بت‌شکن اعلام می‌دارد و در همین سال ترانه‌ای به نام روسپی را اجرا می‌کند .


درسال ۱۳۵۸، بعد از انقلاب، فروغی درایران می‌ماند و کنسرت اجرا می‌کند که ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم فریدون فروغی در آغازی نو جای می‌دهد . سال ۱۳۵۹، فروغی ترانهٔ یار دبستانی من را برای فیلم از فریاد تا ترور به کارگردانی منصور تهرانی اجرا می‌کند که در تیتراژ فیلم استفاده می‌شود. ولی به دلایلی آقای جمشید جم خواندن این ترانه را به عهده می‌گیرد .


ازدواج های فریدون فروغی


سال 1343 در 14 سالگی با دختری به نام س آشنا می شود ، این آشنایی که به عشق تبدیل شده بود تا 18 سالگی ادامه پیدا می کند ولی در این زمان دختر به همراه خانواده به شهرستان آبادان نقل مکان می کند .



پس از چند ماه نامه ای از خانم س به دست او می رسد که نوشته بود : " ... تو موزیسین بی آتیه ای هستی . من نمی توانم به ارتباطم با تو را ادامه بدهم ، می خواهم با فرد دیگری ازدواج کنم ... خداحافظ ."


فریدون اولین تلخی بزرگ زندگیش را می چشد و سرخورده و دلشکسته با اولین پیشنهاد تهران را ترک می کند و در کاباره کازبای شیراز به همراه دوستانش به اجرای کارهای انگلیسی زبان راک و بلوز ، به خصوص مقتدایش " ری چارلز " به مدت دو سال و تا سال 1350 می پردازد .


اولین همسر مرحوم فروغی حدود سال 1350 با خانمی بود که بیش از شش ماه با هم زندگی نکردند . دومین ازدواج با خانم گلوریا (گلی) فتوره‌چی اهل آذربایجان از سال 1351 الی 1353 به مدت یکسال و نیم طول کشید که به علت عدم تفاهم فکری و روحی باعث جدایی آنان می گردد .

cvhj.jpg

گلوریا (گلی) فتوره‌چی

گلوریا و خانواده فتوره چی به همراه فروغی بارها به شهر نراق مسافرت داشتند . گلوریا اکنون در خارج از کشور به سر می برد .       

سومین ازدواج با خانم سوسن معادلیان از تاریخ 23/3/1373 تا سال 1380 طول کشید . خانم معادلیان در یک آژانس مسافرتی تهران اشتغال و در زمینه نقاشی هم فعالیت دارد .


img_5309.jpg
فریدون در کنار سوسن معادلیان

فریدون از ازدواج هایش فرزند نداشت .سال ۱۳۶۵ به دوبی مسافرت می کند . اسفندماه سال ۱۳۷۷ موفق به برگزاری کنسرتی در تالار حافظ دانشگاه کیش می‌شود.

img_5271.jpg

قبر فریدون فروغی در روستای قرقرک بوئین زهرا قزوین

پس از ۴ روز برگزاری کنسرت در کیش، به تهران می‌آید. فروغی درتابستان 1378 و پائیز 1379  دوباره به کیش باز می‌گردد و به اجرای برنامه در هتل آنای کیش می‌پردازد.


        img_5279.jpg

قبر فریدون فروغی و شوهر خواهرش سیاوش صدیق اینالو(همسر پروانه)

وی در روز جمعه، سیزدهم مهر ماه ۱۳۸۰ در منزلش در تهران پارس درگذشت. او را در روستای قرقرک در حومه بوئین زهرا استان قزوین(جاده اشتهارد کرج) به خاک می سپارند .حداکثر 10 تا 14 خانوار در روستای کوچک قرقرک زندگی می کنند که جمعیت آنها به 50 نفر هم نمی رسد .


img_5246.jpg

مجلس ختم و فاتحه خوانی  روز سه شنبه 17 مهر 1380 در مسجد النبی واقع در خیابان امیر آباد برگزار می شود .


picture 571.jpg
  جناب آقای فضل الله فروغی

از مساعدت آقای فضل الله فروغی فرزند حبیب الله اهل شهر نراق صمیمانه تشکر می شود . ایشان پسر خاله و پسر عموی فریدون فروغی می باشد .


          img_5249.jpg   img_5260.jpg

همچنین از حاج احمد رضایی فرزند رضا نظر در تهیه گزارش و مسافرت به قرقرک تشکر وافر را داریم .



سایت سلحشوران شهر نراق18/7/1392


۹۲/۰۷/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

در حیرتم از مرام این مردم پست
این طایفه زنده کش، مرده پرست
تا هست به هستی بکشندش به جفا
تا مرد به عزت ببرندش سر دست
۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۱۰ امر به معروف و نهی از منکر
سلام
برادر عضایی جان
اولا عکس هایی که از فریدون خان گذاشتید مخصوصا عکس خانوادگی و سر لخت خانم ها حرام است
دوما فریدون افتخار شهر ما نیست بلکه نقطه ننگی است که باید آن را انکار کرد و احیای یاد این افراد شما را هم سنخ او می گرداند توقع بیشتری از کمالات شما می رفت
سوما زندگی نامه فریدون با این وضعیت طلاق و عدم تمرکز روحی نیازی به بیان در جامعه ندارد سعی کنید از همان شهدا مطلب بگذارید
کامروا باشی
امر به معروف و نهی از منکر نراق
۲۱ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۰ فریدون فروغی
برادر امر به معروف دهنتو زیادی باز کردیا
برو خودت درست کن بعد امر به معروف کن
شمایید که با دیدن یه تار مو نمیتونین خودتونو نگه داریدد
مایه های ننگ این چهانین
فریدون ساده بود صادق بود همیشه در قلب ماهاست
افسوس که فریدون رو هم همینا دق دادن!
امر به معروف ندید پدی شماید که نراق عقب انداخته ای باید برای تان تو قرون وسطا چند تاقبر رزرو کرد زنده باد عضایی که نراق را به دنیا نشان داد
من اگه شهرم همچین خواننده ای میداشت همیشه به خودم افتخار میکردم گرچه فریدون برای همه ایرانه
شوق پرواز توی ابرا سوی جنگلای دور
دیگه رفته از خیاله اون پرنده ی صبور
زنده باد فریدون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook