سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

وادی السلام شهر نراق محل آرامش اموات

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۵۹ ب.ظ

گور یا قَبر یا مدفن حفره‌ای در زمین است که مردگان را در آن به خاک می‌سپارند . واژه قبر به عربی " گور " می گویند که به صورت قُبور جمع بسته می‌شود.

vgs2_img_3094.jpg


اگر در مورد گور افراد با احترام یاد شود به آن آرامگاه یا مَقبره و اگر گور فرد محل زیارت شود به آن مزار گفته می‌شود . گور مقدسان و مرشدان دینی را تربت و خاک می‌نامند .

5oqy_img_3103.jpg


محلی که گورهای زیادی در آن در کنار هم کنده شود گورستان یا قبرستان نام دارد و شهرداری‌های ایران از دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی اصطلاح آرامستان را نیز برای این منظور به‌کار می‌برند .

tjz0_img_3110.jpg

 

اولین متوفی که در قبرستان پایین شهر نراق دفن شد مرحوم محمد رضا صالحی فرزند صادق تاریخ 8/5/1349 ( 43 سال قبل) می باشد که در اثر تصادف اتومبیل در سن 91 سالگی دارفانی را وداع گفت .


8jdd_img_3105.jpg
سنگ قبر مرحوم محمدرضا صالحی

گور ایشان توسط آقای رمضان قجری فرزند حبیب الله( . - 1391) کَنده شد . آقای صالحی توسط دو دامادش حاج قاسم اصفهانی فرزند عباس و مرحوم سید جلال جلالی فرزند سید تقی جهت معالجه به بیمارستانی در قم مشایعت می شد که ماشین مابین دودهک و نیزار تصادف و هر سه مصدوم می شوند .

zzwi_img_3109.jpg

 

 آقا محمد رضا به بیمارستان شهرستان محلات منتقل ولی به علت صدمات و آسیب های وارده فوت می کند . دومین متوفی مرحوم غلامرضا حسینی فرزند حسین تاریخ 25/5/1349 پس از 17 روز از مرده اول می میرد که کنار محمد رضا صالحی دفن می شود . آقای حسینی دارای دو فرزند به اسامی سلطانعلی و رضا می باشد .


q2x_img_3107.jpg

سنگ قبر مرحوم غلامرضا حسینی

قبرستان فعلی شهر نراق ملک شخصی حاج عبدالکریم احمدی فرزند حبیب الله و زمانی باغ بوده که برای دفن عمومی اموات مسلمین در سال 1349 وقف و اهدا گردید .

4afj_img_1736.jpg

مرحوم حاج عبدالکریم احمدی


حاج عبدالکریم احمدی متولد 1275 در سال 1321 یعنی 70 سال پیش و قبل آن کارمند پست و تلگراف نراق بود . ایشان تاریخ 07/05/1352 از دنیای فانی رفت و در همین قبرستان در مقبره خودش به خاک ابدی سپرده شد .

qbo4_img_3118.jpg

پس از آن در سال ... مرحوم حاج احمد دستمالچی فرزند... (و فرزندش حاج حسین دستمالچی ) قطعه زمین دیگری اهدا نمودند که به وسعت گورستان افزوده و از قناس بودن نیز خارج گردید . همچنین در سال 1391 حاج حسین اکبری فرزند ... قطعه زمینی در جوار این مکان وقف و اهدا کرده اند که مساحت وادی السلام را در آینده افزایش خواهد داد .

به پیشنهاد آقای میرزاعلی قجری فرزند غلامعلی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر نراق در دوره دوم (1381 الی 1385) مقرر شد نامی برای قبرستان پایین انتخاب شود .

cgwb_img_3117.jpg

از میان سه گزینه پیشنهادی نام " وادی السلام " به دلیل اهمیتش در نجف عراق برای گورستان در نظر گرفته شد و پس از نصب تابلو تا کنون به این نام بین مردم مشهور می باشد .

mnyg_img_3096.jpg

شهرداری نراق امکانات مناسبی در قبرستان وادی السلام ایجاد کرده که مهمترین آن : ایجاد نور کافی در محوطه سازیپارکینگ - درختکاری - جدول کشی آب آشامیدنی مکان مناسب برای اقامه نماز میت - غسالخانه سرویس بهداشتی و... می باشد .

xc0k_img_3100.jpg    t86j_img_3099.jpg

شب های جمعه قریب به اتفاق مردم نراق برای فرستادن صلوات و توزیع نذری و فاتحه خوانی اهل قبور از منازل خود خارج می شوند . علی رغم ارادتمندی مردم اخیرا شاهد کم توجهی جمعیت به گلزار شهیدان و امامزاده سلیمان هستیم .

xe0q_img_3111.jpg

قبلا محل اجتماع و گپ و گفت و پرداختن به مسائل اخروی در گلزار شهیدان و حومه امامزاده سلیمان صورت می گرفت . ولی اکنون بیشترین تجمع و حضور طولانی افراد در وادی السلام انجام می گیرد .

 

ybo9_img_3095.jpg

۹۲/۱۲/۰۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook