سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

نراقی‌های اصیل که ساکن همدان شدند

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۵۶ ق.ظ

نراقی‌های همدان شاید دو سه نسل پیشتر از نسل من به همدان مهاجرت کرده باشند، نمی‌دانم و تحقیقی هم در این مورد نکرده‌ام. آن چه می‌نویسم خاطرات دوران کودکی‌ام است و آن‌چه از بزرگان و اطرافیانم شنیده‌ام. نمی‌دانم نراقی های مهاجر به همدان چند خانوار بوده‌اند.

 

vai_0019182.jpg


در محله‌ی ما چند خانواده‌ ای بودند و شاید هم، همه‌ی آنان در همان محل ساکن شده ‌بودند چون همه‌ی مهاجران دنیا. برخی از آنان نیز تاجر و متمول بودند . نراقی‌ معروف که هم‌ سن و سال پدر بزرگ من باید باشد، که من نه او را دیده‌ام و نه پدر بزرگم را، از تجار و ده‌داران بزرگ همدان و گویا در زمان‌های دور، وکیل مجلس شوارای‌ملی بوده است .

 

92t_bala1.gif

 

خانه‌اش دیوار به دیوار خانه‌ی پدر بزرگ بود که او هم از تجار بزرگ شهر بوده و دارای عالاف و علوفی. خیابان کشی سال ۱۳۲۰ مفارقتی انداخت میان خانه‌ی موروثی پدر و خانه‌ی نراقی. خیابانی به عرض ۳۰ متر، حد فاصل ما شد.  پدر نیز که در سه یا چهار سالگی پدرش را از دست داده بود، نه ارثی نصیبش شده و نه تحصیلاتی کرده بود و آن چه را هم که توانست در بزرگی از دست برادرانش بدر آورد، سهمی از خانه‌ی پدرش بود که بخش بزرگش، نصیب خیابان شد. در نتیجه، فاصله‌ی طبقاتی ما با نراقی‌ها، بیش از فاصله‌ی فیزیکی خانه‌ها‌مان شد .

4xdu_امام.jpg

در ورودی خانه نراقی ها در  شهر همدان


نراقی بزرگ، پنچ یا شش پسر داشت و چند دختر. پسرها به ترتیب صادق و رضا و هاشم و اسماعیل،...و کمال نراقی .
کمال چند سالی از ما بزرگتر بود و دوست نزدیک نقی نبوی که از کودکی اهل هنر بود. کمال نراقی خلبان شد، یادم نیست کشوری یا لشگری و دیگر هم ندیدمش. در سفر اخیر مش قاسم بقال پیر محل، گفت که او هم مرده است .

 

2ixt_2_us_agrileaderdies-naraghi.jpg

هاشم نراقی در جوانی

 

هاشم نراقی پسری داشت بنام محمد و گاهی پیش ما می‌آمد، بیشتر به خاطر نقی نبوی که او هم گویا نراقی تبار بود. مادر محمد از شاهزاده‌های قاجار بود. همه او را "شازده" صدا می‌کردیم و مادرش را نیز شازده خانم .

 

zrzo_27957_576.jpg

                                                               نمایی از ساختمان نراقی ها در همدان

 

پدرش هاشم؛ عاشق دختری ارمنی شد. او و مادرش را گذاشت و با معشوقش به آمریکا رفت. یکی از آشنایانش برای پدر نقل کرده بود که او قبل از سفرش به آمریکا، به کدخدای ده موروثی‌اش، دستور داده‌بود تا دهانه‌ی کاریز ده را، تا اطلاع بعدی، بکلی ببندد، به نحوی که آب اصلن از دهانه‌ی قنات خارج نشود.

 

3pqp_naragh_navadeh3.jpg

           مرحوم حاج محمد نراقی

 

روزی قاصدی به ده می‌فرستد با این پیام که فردا صبح دهانه‌ی کاریز را باز کن .حوالی ظهر، سر و کله‌ی هاشم و خریدار ده پیدا می‌شود. خریدار، با دیدن آب فراوان کاریز، ده را بلافاصله خریداری می‌کند .هاشم با آن پول که گویا پنجاه هزارتومان آنروزها بود، راهی آمریکا شد تراکتوری ‌خرید و به کار کشاورزی مشغول و کارش هم گرفت .

il8f_the_neraaghi_39;s_house.jpg

                                                                                                                                                                        نمایی از ساختمان نراقی ها در همدان

 

مهدی نراقی پور، خواهر زاده‌اش، از دوستان پدر بود و ناظم دبیرستان پهلوی، همان دبستانی که من می‌رفتم. شب‌های زمستان غالبا او به مغازه‌ی پدر می‌آمد و از همه جا صحبت می‌کرد و گاهی هم از دائی‌هایش  . با افتتاح سد دز خوزستان و دعوت محمدرضا شاه از تحصیل‌کرد‌گان و سرمایه‌داران ایرانی مقیم خارج، هاشم نراقی هم به ایران باز گشت و تاسیسات کشاورزی زیر سد را دائر نمود .

bai9_بغهزبغعز.jpg

حفاظ یکی از پنجره‌ها که رو به خیابان دارد

 

خانمش روزی در مصاحبه‌ئی با روزنامه‌ی کیهان گفته بود" که با قاطر از ایران رفتیم و با جامبوجت، بازگشتیم". اما بعد از انقلاب، با جامبوجت به آمریکا گریختند ولی با دستی پرتر از سفر پیشین‌شان . اما " شازده" و شازده خانم از همدان رفتند. من او را دیگر ندیدم. بعدها در روزنامه‌ها خواندم که نقاش معروفی شده است و گالری" آفتاب" را در خیابان تخت طاووس، مقابل سفارت آمریکا دایر کرده‌است. در روزنامه‌ها مرتب حرفش بود.

lm6p_zdtyf.jpg

روزی خبری خواندم بدین مضمون که شبی محمد نراقی با اتومبیل بی ام وه اش دیر وقت عازم منزلش بوده که یک کامیون جلوی او. می پیچد . محمد نراقی فرزند هاشم از ماشینش پیاده شده و از رکاب کامیون بالا رفته وبه نحوه رانندگی اعتراض می کند و درگیری لفظی بین آنان به وجود می آید . راننده کامیون مشت محکمی به سینه محمد می زند که پرتاب و نقش زمین گردیده و در دم کشته می شود .

nmll_19288_634333836526141562_l.jpg

بعد از انقلاب اسلامی محمود دوست دوران کودکی‌ام زنگ زد و پرسید نقی نبوی را بیاد می‌آوری؟ جوابم مثبت بود. محمود گفت که دیشب به من زنگ زده و خواسته که از تو بخواهم کمکش کنی. فردا می‌فرستمش نزد تو. هرکاری می‌توانی برایش انجام بده .
می‌دانستم نقی همکارم است و یکی دو باری با هم برخورد داشته بودیم . نقی آمد و داستانش را چنین بیان کرد :

 

l3zp_27964_925.jpg

        نمایی از ساختمان نراقی ها در همدان

 

می‌دانی که من و محمد نراقی از بچگی دوستانی نزدیک بودیم. باهم گالری آفتاب را راه انداختیم. کار و بارمان گرفت و من از گمرک مستعفی شدم تا امور مالی شرکت را شخصا اداره کنم. پس از قتل محمد، پدرش هاشم دست روی همه‌ی دارائی ما گذاشت. گالری بنام محمد بود و من سندی نداشتم. هیچی دست مرا نگرفت. حال مصداق همان ضرب‌المثل خودمان شده‌ام :

مثل" سیا گودانه "، هم خرمای بغداد را از دست داده‌ام و هم انگور همدان را

(مردم همدانی‌ پرنده سار را ؛سیا گودانه؛ می‌خوانند و اشاره به پرنده‌ی مهاجری است که در بهار قبل از رسیدن خرما، از مناطق گرمسیر به همدان می‌آیند که هنوز انگورها نرسیده‌ و پائیز نشده همدان را ترک می‌کنند )


معرفی هاشم نراقی اهل نراق


واحد کشت و صنعت ایران - آمریکا و این واحد در سال 1969 میلادی مطابق 1348 شمسی با اجاره‌ی 20 هزار و 267 هکتار زمین تاسیس و راه اندازی شد . سرمایه گذار اصلی این واحد ، یک آمریکایی ایرانی تبار ، به نام هاشم نراقی اصالتا اهل نراق است که در حال حاضر بزرگترین پرورش دهنده بادام زمینی در کالیفرنیاست .

 

g0l7_naragh_navadeh1.jpg

آقایان دکتر محمد رئوفی نراقی ، مهندس جمشید نراقی ، مهندس عباس نراقی، مهندس حمید نراقی ؛ مهندس امیر حسین نراقی ، مهندس ناصر نراقی و مهندس کریم نراقی در بازدید از شهر تاریخی نراق و ملاقات با شهردار آقای محمود مرادی 27/02/1389

 

کشت و صنعت ایران - آمریکا ، قرار است در اراضی اجاره ای خود اقدام به کاشت سبزیجات و صیفی جات و نیز پرورش انواع میوه کند تا بخشی از آن را روانه بازار داخلی ایران کرده و بخشی دیگر را از طریق هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر نماید .

همچنین قرار است تامین مواد اولیه چندین شرکت کنسروسازی و انجماد مواد غذایی نیز ( که بعداً ساخته خواهد شد ) توسط همین شرکت صورت گیرد. پرورش دام و تهیه ی علوفه نیز بخش دیگری از زمینه های فعالیت واحد کشت و صنعت ایران - آمریکا است . باید خاطرنشان کرد که این شرکت ، در سال 1971 میلادی مطابق 1350 شمسی موفق شد تا برای نخسیتن بار ، مارچوبه ی تولیدی خود را به وسیله ی هواپیما به اروپا صادر کند .

 

 

 

جمعه 10 شهریور 1385 نویسنده محمد افراسیابی سایت عمو اروند : خاطرات و دیدگاه ها

 

باز نویسی : سایت سلحشوران شهر نراق

 

۹۳/۰۲/۱۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook