سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

کتاب " از کاشان تا کاناری(جزایر قناری)


مولف آقای امین الله رشیدی و ناشر انتشارات سنایی سال 1372 به چاپ رسانده است .

kbd0_img_1769.jpg


رشیدی اهل راوند و ساکن کاشان بوده و علاوه بر اینکه خواننده و آهنگساز بوده به شغل سر دفتری هم مشغول بوده است . همسرش دختر ادیب بیضایی و دو فرزندش افسانه و صباح نام دارند .

8v0n_img_1771.jpg


این کتاب 415 صفحه ای شامل سه بخش است : بخش اول گذری شتاب آهنگ در دیار فرنگ ؛ بخش دوم عبور از اسکاندیناویا و بخش سوم سفر به سرزمین آزادگان می باشد .

 



توضیحات سلحشوران شهر نراق :


کتاب از کاشان تا کاناری گزارش سه سفر در سه مقطع مختلف در سال های 1352 1357 و 1364 می باشد .

 
+
در صفحه 295 و 349 از آقای حسن نراقی (تولّد 1273 ـ وفات دی 1368 شمسی) فرزند میرزا محمّدحسین بن حاج ملاّ محمّدعلی بن ملاّ مهدی آقا بزرگ (پدر دکتر احسان نراقی) و کتاب تاریخ اجتماعی کاشان از بنیانگذاران موسسات فرهنگی کاشان به نیکی یاد شده است .

eojd_img_1775.jpg


+
در صفحه 318 در خصوص خاندان نراقی نوشته شده :

نگارنده در اینجا اضافه می کند که در عصر ما نیز مردان بزرگ و نیکوکاری همچون نراقیها... و غیره بودند و هستند که در عین داشتن نبوغ اقتصادی ؛ موسسات عام المنفعه ای مانند مدارس و بیمارستان و درمانگاه و غیره در کاشان و توابع آن احداث نمودند که یاد همه شان بخیر باد .

n1pn_img_1776.jpg

در صفحه 339 و 341 مرقوم شده :

بعد از کشته شدن نادر در سال 1160 هجری(275 سال قبل) و کناره گیری میرزا معزالدین از حکومت کاشان ؛ عبدالرزاق خان داماد وی جانشین او گردید و در حادثه زلزله کاشان در سال 1192 (243 سال قبل)عبدالرزاق خان ؛ این مرد دلیر و نیکوکار به بازسازی خرابیهای زلزله پرداخته و بناهای دیگری نیز به هزینه خود احداث نمود .

zjxt_img_1774.jpg

 

آغا محمدخان قاجار نیز پس از مرگ کریمخان زند به کاشان هجوم آورد و همین عبدالرزاق خان حاکم کاشان که با حریف زورمندی رو به رو شده بود از راه صلح و آشتی با او در آمد و پیشوایان روحانی شهر به رهبری ملا محمد مهدی نراقی به ملاقات آغا محمد خان در اردوگاه خارج شهر رفته و تقاضای تامین جانی و مالی برای عبدالرزاق خان و مردم کاشان نمودند .

ixp7_img_1777.jpg


در سال 1225 ( 210 سال قبل ) فتحعلی شاه برای بازدید ساختمانهای مدرسه سلطانی و باغشاه فین که به انجام رسیده بود به کاشان آمد و رقباتی از املاک خالصه دولتی را هم وقف بر مدرسه کرد و تولیت آن را به حاجی ملا احمد نراقی واگذار نمود و آخرین مسافرت شاه به کاشان در سال 1249 هجری( 186 سال قبل) صورت گرفت .

 

 

بعد از فتحعلی شاه محمد شاه به سلطنت رسید و شخصا در راس اردوی عظیمی برای فرو نشاندن هرج و مرج و تنبیه اشرار وارد کاشان شد و به خانه آقای ملا مهدی بن مهدی قاضی نراقی رفته و میزبان خود را که تا آن زمان به آقا کوچک مشهور بود آقابزرگ ملقب نمود .
+
در صفحه 343 در خصوص ممانعت حاجی ملا محمد نراقی از بابی گری مردم کاشان نوشته :

 

uqu_img_1778.jpg

 

در آغاز دعوت بابیه به پیشوایی سید علی محمد شیرازی معروف به باب نخستین مبشر و پیک مذهبی او به نام ملا حسین بشرویه به کاشان آمده ادعای باب را نزد حاجی ملا محمد نراقی رئیس علمای شهر اظهار و مدارک او را ارائه نمود . ملا محمد نراقی پس از ملاحظه آنها ؛ بطلان دعاوی و سخافت مستندات وی را اثبات و به او اخطار کرد که در کاشان توقف نکند . ملا حسین چند تن از مردم بازاری را به سخنان خود فریفته عازم تهران شد .

w3p0_img_1773.jpg


+
در صفحه 368 در خصوص عظمت آیت الله العظمی حاج میرزا فخرالدین نراقی نوشته :

میرزا علی محمد بیضایی مشهور به ادیب سال 1299 هجری(136 سال قبل) در آران متولد گردید . پدرش میرزا محمد رضا متخلص به روح الامین بود . تحصیلات مقدماتی او نزد پدر و عالم و فقیه عالیقدر ملا محمد باقر آرانی بوده و بعدا به توصیه آن فقیه به لباس روحانیت در آمده و به کاشان منتقل گردیده و در خدمت آیت الله العظمی حاج میرزا فخرالدین نراقی ؛ یکی از نیکنام ترین و بزرگترین علمای قرن اخیر ؛ به تکمیل معلومات خویش پرداخت .


۹۳/۰۵/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook