سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آن روزی که مرحومه مادرمان مرحمت خانم اکبری در بیمارستان کاشان بستری بود و صدقه سر ایشان فرصتی حاصل شد تا از مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان که متعلق به خاندان نراقی است ماه ها می گذرد .

4thb_img_2718.jpg

عطش شناساندن این مکان و قبور انسان های آزادیخواه و شجاعی همچون شهید آقا علی نراقی فرزند ملا محمد حسین و مادر مکرمه اش فاطمه علویه برایم هیجان ایجاد نموده بود . یکی از یاوران همیشگی ام حاج محمود مرادی شهردار فرهیخته نراق است .

pto7_img_2696.jpg

با او مطرح کردم که با اشتیاق اعلام آمادگی کرد که در هر شرایطی آماده ام با جمعی از دوستان برای بیشتر آشنا شدن به تاریخ و فرهنگ نراق به کاشان برویم  . ساعت 15 یکی از روزهای زیبای خداوند در ماه مبارک رمضان دقیقا من را به یاد عملیات ناموفق رمضان در پاسگاه زید انداخت .

e8fr_img_2697.jpg

متلک های بعضی از دوستان مرا خسته نکرده و نمی کند که در این گرمای سوزان چه وقت این کارهاست ؟
با هر زحمتی بود دو ماشین و مجموعا 8 نفر از بسیجیان و رزمندگان دفاع مقدس راهی شدیم . عده ای هم جا ماندند و توفیق از آنان سلب شد .

zyb1_img_2727.jpg

قبلا با آقای اصغر مصدق با شماره تلفن 03155241619 یکی از متصدیان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در مسجد آقا بزرگ هماهنگ کرده بودیم ولی برای احتیاط بار دیگر تماس حاصل شد که ایشان فرمود نه برای شما بلکه این مکان به روی همه مشتاقان باز است .

vrt6_img_2753.jpg


خیابان فاضل نراقی در کاشان هویدا و کمی جلوتر مسجد آقا بزرگ نمایان گردید . واقعا حیرت برانگیز است . این بنا آنقدر زیباست که بدون عکس گرفتن نمی شود از کنارش گذشت . این بنای اسلامی سال 1258 تا 1265(170 تا 177 سال قبل) هجری قمری به همت مرحوم حاج محمد تقی خانبان و به احترام دامادش عالم جلیل القدر ملا محمد مهدی نراقی فرزند ملا مهدی ( برادر ملا احمد نراقی) معروف به آقا بزرگ ساخته شده است .

upm_img_2706.jpg   5c2a_img_2710.jpg

حجره و یا مقبره نراقی ها بسته است و باید از متصدی درخواست کرد تا درب را باز کند . اتاقی دلنشین و حاوی تاریخ مبارزات دلیر مردان شهر نراق در کاشان به خوبی درخشش دارد.

wsay_img_2714.jpg


مقبره شهید آقا علی نراقی و پدر روحانی و جلیل القدرش و مادر مبارزش ساعتی انسان را به تامل می اندازد . شهید نراقی در مقابل ظلم و جور و طغیان اشقیای زمان نایب حسین خان کاشی و فرزندانش مظلومانه به شهادت رسید و هفت سال بعد با پافشاری مادرش بقایای پیکر مطهرش از چاهی در مزرعه دوک کاشان بیرون و در مقبره خاندان نراقی در مسجد آقا بزرگ مدفون گشت و جنایتکاران و نایبیان کاشان به دار مجازات آویخته شدند .

ytge_img_2739.jpg


در حجره نراقی ها این انسان های شریف و خداجو مدفون هستند :

 

آرامگاه مرحوم ملا محمد علی مجتهد نراقی(فرزند آقا بزرگ) متوفی به سال 1285 و مرحوم میرزا محمد حسین نراقی (متوفی بسال 1319 قمری) و فرزند شهیدش مرحوم آقا علی نراقی( تاریخ شهادت 1331 هجری قمری)

همچنین داخل حجره بر سینه دیوار شبه سنگ قبری تعبیه شده و روی آن اسامی مدفون در قبر و اتاق را معرفی و نوشته شده :

درگذشت حاج محمد علی مجتهد نراقی فرزند آقای بزرگ متوفی سال 1285 ق (150 سال قبل)

درگذشت میرزا محمد حسین مجتهد نراقی سال 1319 ق (116 سال قبل)

درگذشت بانو فاطمه علویه مادر شهید آقا علی نراقی سال 1353 ق (82 سال قبل)

 

2nse_img_2686.jpg

 

آقای محمود مرادی برای دوستان تاریخ شکوفایی فاضلین نراق و نوه هایشان از جمله شهید آقا علی نراقی را به زیبایی بر شمرد که انکار این تاریخ و فرهنگ را خود بوده و نوشته است . اغراق نمی کنم ولی تسلط ایشان به تاریخ منطقه و خصوصا نراق مثال زدنی است .مسجـد و مـدرسـه آقـابـزرگ در تاریخ 11/09/1330 به شماره 382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

36by_img_2683.jpg    r268_img_2715.jpg


جنب مسجد آقا بزرگ بنای تاریخی و 700 ساله خواجه تاج الدین و مرقد مطهر امامزادگان اسحق و ابی طالب(ع) فرزندان حمزه بن موسی بن جعفر(ع) وجود دارد . بازارچه مانندی با هوای خنگ در گرمای زیاد و زبان روزه به خودی خود آرامشی را ایجاد می کند . راهنما قبری را نشان می دهد که نوه دختری فاضل نراقی رحمت الله علیه می باشد   .مقبره حاج محمد حسن قطب کاشانی عارف بزرگ که نوه دختری ملا احمد فاضل نراقی نیز بر علم و تحقیق آدم می افزاید .

su8x_img_2754.jpg


مدت ها در تهران دنبال خرید کتاب های کاشان و نراق بودم ولیکن در این بازارچه در کمال حیرت کتاب های ارزشمندی به راحتی در معرض فروش بود که با پشتیبانی آقای مرادی مجلدهای متفاوتی خریداری شد که مطالب آنها به مرور به اطلاع کاربران خواهد رسید .

pwdx_img_2751.jpg

یک درخواست از اهالی محترم شهر نراق و منطقه دلیجان دارم که هر وقت برای گردش و یا کاری به کاشان مسافرت می کنند یک سری هم به مسجد و مدرسه آقا بزرگ بزنند تا به تاریخ و ارزش های محل سکونتمان پی ببریم .



سایت سلحشوران شهر نراق

 

 

۹۳/۰۵/۰۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook